Letecké společnosti Letectví

Airbus finišuje s letadlem pro nejdelší linku na světě, cestující sveze v říjnu

A350-900ULR pro Singapore Airlines po dokončení lakování. Foto: Airbus
A350-900ULR pro Singapore Airlines po dokončení lakování. Foto: Airbus

Airbus poprvé ukázal, jak vypadá ve skutečnosti letadlo, které bude mít ze všech strojů na světě nejdelší dolet. Dokončil lakování modelu A350-900 ULR.  Do provozu ho první nasadí Singapore Airlines na svojí nové lince ze Singapuru do New Yorku. Ta bude nejdelším letem bez mezipřistání na světě.

Singapore Airlines si objednaly sedm těchto letadel, všechna už jsou v různé fázi výroby. První kus už má za sebou testovací lety, které byly zaměřené především na jiný palivový systém. Ten má umožnit, aby letadlo strávilo bez mezipřistání až dvacet hodin ve vzduchu. Oproti verzi A350-900 jsou palivové nádrže rozšířeny až o 24 tisíc litrů kerosinu, celkem tak letadlo pojme 165 tisíc litrů. Nové letadlo má motory Rolls-Royce Trent XWB, maximální vzletová hmotnost letadla je 280 tun. Letadlo je schopné dolétnout 9 700 námořních mil (17 964 kilometrů), má tak největší dolet na světě.

U prvního modelu aktuálně probíhá montáž interiéru. Singapore Airlines nepočítají v letadle s čistě ekonomickou třídou. Namísto obvyklých 300 sedaček bude mít letadlo 162 sedaček: 68 v byznys třídě a 94 v premium economy. Singapore Airlines jsou zatím jediným dopravcem, který si letadlo v této verzi objednal. Kromě linky do New Yorku otevřou i nové přímé spojení do Los Angeles, kam dosud létají s mezipřistáním přes Soul nebo Tokio.

Singapurci nasadí letadlo na linku od 11. října. V minulosti létali na trase do New Yorku přímo s Airbusem A340-500 přes severní pól, stejnou trasou by měli létat i teď. Trasa je dlouhá 16 700 kilometrů. Aerolinka počítá v letovém řádu s dobou letu 18 hodin a 45 minut ve směru z USA, ze Singapuru je díky příznivějšímu proudění větru let naplánován na 18 hodin a 25 minut. Ze Singapuru budou odlétat ve 23:35, na Newarku letadlo přistane v 6 hodin ráno. Zpět odlétne v 10:45 a přistane v 17.30 následují den.

„Bude to nejrychlejší a nejpohodlnější spojení mezi oběma městy,“ řekl šéf Singapore Airlines Goh Choon Phong. Ceny zpátečních letenek se aktuálně pohybují na úrovni od 36 tisíc korun.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Asi to je spíše pro business klientelu, když bude cena letenky 2x vyšší, a těch 162 míst je taky asi omezeno celkovou hmotnosti. 350 lidi by tam sice narvali ale do NY by to nedoletelo.

  • Nechapu to zdurazneni toho, ze letadlo nebude cele v economy.

    Pritom to jenprece samozrejme. K diveni by bylo, kdyby bylo celoekonomicke.

    • Ono je to myslené tak, že economy trieda tam nebude vôbec, len trieda premium economy.

  • Bude to mit box na mrtvolu? Singapurske A340-500 podle wikipedie ho měli 🙂

  • Spoj SQ21/22 (SIN-EWR) už lítal dřív (s A340-500), v roce 2013 ho Singapore Airlines zrušily z ekonomických důvodů. Novinkou je tedy jen nasazení „dvoumotoráku“ A350 v ULR verzi (a ekonomicky to má být lepší kvůli nižší spotřebě).
    Trasa: jde o „polar route“, její délka proti nejkratší nebude asi ani tak problémem ETOPS jako toho, že přes pól se lítá v koridorech, nikoli přímo.

  • Z čeho vychází těch 16700 km? Nejkratší spojnice SIN – EWR je 15344 km. Přijde mi divný, že by si doprovolně zalítali skoro 10 % trasy na takovéto štrece. Ledaže by ETOPS?

    • Nejkratsi trasa neni ta nejrychlejsi.

      Je to stejne jako lety do usa z evropy – dobrovolne se leta severneji, nez je nutne – duvodem je vitr.

    • ETOPS bylo před 10 lety prodlouženo na 5.5 hod i pro 2 motorová éra, tak tím to není.
      Léta se podle loxodromy – nemusí se měnit azimut
      Ale až se povoli lety dle GPS nebo spíše Galileo tak by to šlo 🙂

  • Zdravím, říkal jsem si že 24 kubíkú kerosinu je asi málo, tak úsporná letadla zatím asi nikdo nevyrábí a taky že jo. Dle Wiki má A350-900/1000 kapacitu nádrží cca 141/159 m3 🙂

    • Tímto se omlouvám, že jsem to bez brejlí blbě přečetl. Takhle to samozřejmě dává smysl.

      • Četl jste to dobře, jen jsem tam měl chybu, takže díky za upozornění.

  • 24 tis. litrů, to je úžasný, kam se pokrok dostal. Musel jsem si vyhledat, zda si správně pamatuji, že do IL 62 se vešlo 100 tis. litrů.

    • S IL 62 bych vůbec nový letoun neporovnával – vždyť jej vyvíjeli od počátku šedesátých let.

Newsletter

Partneři


Výběr editora