Letecké společnosti Letectví

AirAsia proškrtala objednávku na A330neo, koupí 30 A321XLR

Airbus A330neo pro AirAsia. Foto: Airbus
Airbus A330neo pro AirAsia. Foto: Airbus

Největší zákazník Airbusu na model A330neo jen krátce po převzetí prvního letadla zredukoval své plány na počet těchto letadel. AirAsia X, součást AirAsia Group, si závazně objednal u Airbusu dalších 12 letadel A330-900, celá skupina dalších 30 letadel A321XLR.

I když obě firmy prezentují novou dohodu jako nový byznys, jde o nový kontrakt jen v případě A321XLR. Už loni na aerosalonu ve Farnborough AirAsia oznámila nákup dalších 34 letadel A330-900, celá transakce nebyla ale nikdy uzavřena do stavu finální objednávky.  Oproti původnímu plánu tak AirAsia koupí o téměř dvě třetiny letadel méně.

Dohodu dnes podepsali zástupci obou firem na jednání v Kuala Lumpur. Dosud měla AirAsia X objednáno 66 letadel A330-900, po nové objednávce celkem 78. „Tato objednávka potvrzuje náš výběr A330neo jako nejvhodnějšího letadla pro naši flotilu širokotrupých letadel,“ řekl šéf AirAsia Group Tony Fernandes. Podle aerolinky jde současně o vyjádření důvěry v dálkové nízkonákladové lety. Firma současně potvrdila opět své plány začít létat do Evropy.

O nich se mluví delší dobu, vážným kandidátem na první linku je Praha. Premiér Andrej Babiš letos v dubnu uvedl, že firma začne létat od konce října mezi Bangkokem a Prahou. Letenky ale stále nejsou v prodeji a je již téměř jisté, že letos firma v Praze své působení nezačne.
AirAsia bude současně dalším dopravcem, který do flotily zařadí nová úzkotrupá letadla A321XLR s prodlouženým doletem.

Novinku letos Airbus představil v Paříži a získala během několika týdnů objednávky na více než 250 letadel. Letadlo bude mít dolet až 8704 kilometrů. Dohoda znamená navýšení počtu objednaných letadel A320family na 622 kusů. AirAsia bude největším provozovatelem letadel A320family na světě.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MBed

Rozumí někdo pro jakou trasu Air Asia letadla v takové kvantitě zvolila? Na lety do Evropy má XLR, pořád moc krátký dolet. 8700km z Bangkoku znamená dolet jen do střední a východní Evropy. Nejzápadnější metropole je Praha. Při letech z Kuala Lumpuru či Manily do Evropy nedoleti. Pro lety do Asie stačí standard A320neo.

Fantomas

„The A321XLR also gives AirAsia X an advantage when it comes to exploring opportunities to operate non-stop flights between Southeast Asia and secondary cities in countries like Australia, China and Japan,“ AirAsia said.

MildaIV

Pokud si vezmete dolet A321XLR z Bangoku tak v té oblasti budete lidi počítat na na miliardy. Rychle jich příbývá a dost z nich bohatne, takže se pro ně létání stává dostupným. Určitě se tam najde dost měst přes milion obyvatel bez přímého spojení.

Tom

Andrej to nějak špatně domluvil, tu linku do Prahy. Asi bude muset nabídnout 75% slevu pro studenty a důchodce!

Nekdo

Pak ovsem bude muset na tu linku někdo nasadit triple-daily A380 😀

Tom

Jo jo. A operovat to bude Leo Express.

Petr

Andrej sice řekl 26. října, ale zapomněl zmínit rok 🙂

Rossec

Estébák prostě zase lhal.

Adam

A321XLR byla od Airbusu trefa do černého.

MildaIV

Jak se to vezme. Výroba A320 family je vyprodaná na dlouho dopředu tak jako tak.

Lukáš F.

Naopak A330neo se moc dobře neprodává, asi by Airbus byl raději, kdyby se objednávky nějak lépe rozložily mezi více typů.

MildaIV

Rádi by byli zejména akcionáři Airbusu 🙂

Ulafme

Tak ona se dobře neprodává pouze díky dumpingovým cenám Boeingu za B787. A u Airbusu si (věřím dobře) spočítali, že se jim vyplatí se cenou nepodbízet.
Ono ty objednávky přijdou. Takový Austrian bude muset brzy nahradit celou flotilu B777 a B767 a v tom případě by kombinace typů A330neo-800 a -900 byla ideální.