ŘSD může začít stavět další úsek D55, ministr zamítl rozklad
Stavba by mohla začít na jaře, běží již samotná soutěž. Povolení pro navazující úsek je ale v nedohlednu.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má v rukou pravomocné stavební povolení pro další úsek nové dálnice D55, konkrétně z Moravského Písku do Bzence.
Ministr dopravy Karel Havlíček zamítl rozklad proti stavebnímu povolení na čtyři kilometry dlouhý úsek. Vyřízení rozkladu trvalo oproti jiným řízením relativně rychle, přišel v srpnu. Rozhodnutí je na úřední desce ministerstva. Rozklad podal Pavel Švanda z Javorníku. V podání si stěžoval na skutečnost, že mu jako majiteli dotčeného pozemku nebylo vůbec oznámeno zahájení územního řízení.
ŘSD již v říjnu vypsalo tendr na stavbu tohoto úseku. Předpokládaná hodnota bez DPH přesahuje 900 milionů korun. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla by se mělo začít stavět ve 2. čtvrtletí příštího roku. Hotovo má být o tři roky později.
Úsek D55 kolem Moravského Písku má již od roku 2006 kladné stanovisko k vlivu na životní prostředí (EIA) a od roku 2014 územní rozhodnutí. Aktuálně má ŘSD vykoupeno 85 procent potřebných pozemků, u zbylých 15 procent běží vyvlastňovací řízení. Na trase bude v lesní lokalitě Hrubý Háj i jeden ekodukt. Úsek navazuje na část dálnice ze Starého Města do Moravského Písku, který začala společnost Skanska stavět letos v srpnu.
Státu přitom hrozí, že dálnice D55 skončí na mnoho let v Bzenci namísto plánovaného napojení na D2 u Břeclavi. ŘSD nedávno stáhlo žádost o územní rozhodnutí pro úsek Bzenec – Bzenec Přívoz, podanou v roce 2008. Důvodem jsou spory o trasování dálnice takzvanou ptačí oblastí. Na navazující úsek k Rohatci územní řízení ještě ani nezačalo.
Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů. Vedle části ze Starého Města do Moravského Písku se od roku 2018 staví tři kilometry jihovýchodního obchvatu Otrokovic (koncem června otevřen v polovičním profilu) a loni v září začala i stavba devíti kilometrů v úseku Babice – Staré Město. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.
D55 má být nejkratším spojením Ostravy a Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice po dokončení odvede dopravu z center 18 měst a obcí.