egoe-plus
Infrastruktura Silnice

Stát si u povolování stěžuje na „ekoteroristy“, povolení pro D55 si zdržuje ale sám svými chybami

Vizualizace ekoduktu u Moravského Písku. Foto: ŘSD
Vizualizace ekoduktu u Moravského Písku. Foto: ŘSD
Ministerstvo dopravy muselo žádost vrátit k doplnění kvůli chybějícím dokumentům.

Sedm měsíců trvalo, než mohlo ministerstvo dopravy zveřejnit informaci o zahájení stavebního řízení pro dálnici D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem. Zatímco si představitelé Ředitelství silnic a dálnic i ministr dopravy Karel Havlíček či premiér Andrej Babiš stěžují, že stavby dálnic zdržují „ekoteroristé“, případ moravské dálnice ukazuje zpoždění u státních organizací.

Ředitelství silnic a dálnic podalo žádost o stavební povolení už v říjnu 2020. Obsahovalo ale chyby. „Protože jsme po prověření zjistili, že podklady dostatečné pro posouzení žádosti nejsou, řízení jsme přerušili. Ředitelství silnic a dálnic jsme dne 3. 11. 2020 vyzvali k doplnění nezbytných podkladů, a to především chybějících závazných stanovisek dotčených orgánů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy. Žádost za ŘSD podávala společnost HBH Projekt.

Podle Jemelky po obdržení žádosti musí ministerstvo coby speciální stavební úřad prověřit, zda je žádost a její podklady úplné. „Pokud tomu tak není, řízení přerušíme a vyzveme žadatele k doplnění,“ dodal Jemelka.

Přerušené řízení i kvůli dědictví

Řízení bylo rovněž přerušeno z důvodu probíhajícího řízení o takzvané předběžné otázce. „V řízení se totiž vyskytlo 20 neznámých vlastníků pozemků a 5 zemřelých, z nichž u dvou se nepodařilo dohledat dědice, následně těmto neznámým dědicům byl rovněž ustanoven opatrovník. Těmito kroky byl stanoven okruh účastníků řízení a teprve potom mohlo být oznámení o zahájení řízení zveřejněno a účastníkům řízení rozesláno,“ dodal Jemelka.

ŘSD ve svém boji proti odpůrcům některých staveb nechalo vytvořit video. Na dotaz, zda chystá video i o zdržení kvůli vlastním chybám, jeho mluvčí Jan Rýdl neodpověděl.

Čtyři kilometry dlouhý úsek chce ŘSD stavět příští rok. Námitky do stavebního řízení lze poslat do termínu ústního projednání naplánovaného na 30. června. Úsek D55 kolem Moravského Písku má již od roku 2006 kladné stanovisko vlivu na životní prostředí a od roku 2014 územní rozhodnutí. Stavební řízení začalo ale až nyní. Na sedm stavebních objektů zahájil v dubnu stavební řízení Městský úřad ve Veselí nad Moravou.

Trasa nové dálnice navazuje na úsek ze Starého Města do Moravského Písku, který se má začít stavět ještě letos a má již stavební povolení. Odhadovaná cena je 912 milionů korun. Na trase bude i jeden ekodukt, kterým bude dálnice podcházet lokální biocentrum lesa Hrubý Háj.

Trasa dálnice D55 Moravský Písek - Bzenec. Foto: ŘSD
Trasa dálnice D55 Moravský Písek – Bzenec. Foto: ŘSD
Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch Hrabal

Dlouho jsem se domníval, že všichni lidé z dopravní branže bezvýhradně přijímají a opakují výmluvy státních organizaci i politiků o tom, že za veškerá zdržení dopravních staveb mohou nevládní organizace, jejichž připomínky jsou zcela bezpředmětné.

Jsem rád, že tento narativ již poněkolikáté nabouráváte, a že i v komentářích se objevují lidé, kteří si uvědomují, že nekompetentnost státních organizací přináší řadu významných zpoždění.

Axel

Ad nekompetentnost ŘSD – jako laik, běžný občan si netroufám plně ohodnotit. Ale mám pocit, že za těch až 8 let, co Ministerstvo dopravy = ANO 2011/KSČSSD/Okamura, tak situace není o moc lepší než v roce 2013 … https://www.e15.cz/rozhovory/david-cermak-na-rsd-zatim-potkavam-jen-kostlivce-769882 Ad připomínky nevládních organizací – já jako laik, běžný občan neumím tak úplně zhodnotit jestli jsou připomínky zčásti k věci… Nicméně část trasy dálnice D8 se mi zdá, že došlo na slova tehdejších oponentů, kteří napadali řešení, které bylo posléze zrealizováno (myslím ten úsek u Prackovic nad Labem, kdy dálnice byla postavena pod kopcem… a posléze se část kopce sesula na… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Jeden úřednický systém nedokáže zpracovat protiepidemická opatření v souladu s literou zákona, tak aby ta opatření pro „nesoulad“ NSS nezrušil, jiný úřednický systém nedokáže zmáknout literu „stavebního zákona“ …

Jaaa

„Na dotaz, zda chystá video i o zdržení kvůli vlastním chybám, jeho mluvčí Jan Rýdl neodpověděl.“

Správně. 😀

Vít Mrhal

Ono je jednoduché zakrývat svou neschopnost útočením na druhé.

IGCT

Pane redaktore, běžte projektovat a ukažte projektantům, jak se to má dělat.. Jsem na vaše výsledky velice zvědavý. Projektování není tak zdaleka tak snadná a triviální věc jako psaní článků. Ano, v každé projektové dokumentaci jsou chyby. Legislativní náročnost je taková, že bez chyb to prostě nejde. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde…

Jiří

Projektování nerozumím, ale pokud se projektováním zabývám a dělám to již nějakou dobu, tak snad tomu rozumím a chyb se vyvaruji.
Pokud ty chyby najde úřad (který se tím zabývá), tak snad by je měli najít i zaměstnanci té projektové firmy.

Připadá mi to, že projektant nějak udělá projekt a pak upravuje náležitosti podle toho, co mu tam kdo najde.

Miroslav Zikmund

Patrně jste nepochopil podstatu problému – viz vaše vyjádření „projektování nerozumím“. Nejde o chyby v projektu – projektování je technická činnost, řídí se technickými / bezpečnostními normami. Výpočty, které „Leonardo da Vinci“ či jiné dělali na papíře, později na logaritmickém pravítku, pak na „kapesní“ kalkulačce v současnosti dělají PC na základě sofistikovaných programů a ve spojení s tiskárnou / plotterem to, co kreslilo na pauzák tuší a růčo popisovalo – vytiskne včetně barevného rozlišení …
Ta chyba se odehrává na administrativní úrovni …

Axel

Pro IGCT … můžu ze zkušenosti svých známých prohlásit, že minimálně ohledně respektování práv dotčených vlastníků pozemků jsou obrovské rezervy v přístupu státu (který si stavbu objednává u své příspěvkové organizace „Ředitelství silnic a dálnic“). Neuvěří, ten kdo nezažije jak ŘSD „sere“ na práva vlastníků pozemků: a) dotčených přímo samotnou stavbou i b) dotčených „vytržením“ kousku někde uprostřed na samotnou stavbu, takže vlastníkovi pole má zůstat 2 cucky pole rozděleného dálnicí… zkuste si přejít z obdělávání pole ve tvaru dlouhé nudle (lánů) na 2 cucky pole. Jen tak prakticky – jak asi traktor zoře celé pole? Kolik času, nafty atd.… Číst vice »

Miky

Dělení pozemků a přístup na ně je jistě problém. Nicméně dnes už nehospodaří drobní sedláci a půllánici na dlouhých úzkých štrychách rolí s párem volků, ale velké zem.podniky na tzv. půdních blocích, které mají mnoho hektarů a desítky majitelů, kteří jim je pronajímají, takže se přístup na pole vždy nějak vyřeší. Zde šlo o něco jiného, totiž že některé pozemky pod budoucí dálnicí nemají vlastníka nebo je nedohledatelný, nebo už je taky po smrti. Jde často o „zbytkové“ kousky půdy po dědických řízeních s mnoha dědici, někdy jen poplatek za přepis na katastru převyšuje cenu toho pozemku. Takže se musí… Číst vice »

Axel

Nemáte pravdu že zemědělec = velkozemědělec , který používá velkotraktor, velkopostřikovač atd…. Právě že existují drobní vlastníci polí (žijící na venkově), kteří obhospodařují svá pole… A ne pro relax. Ale na poli pěstují potraviny pro vlastní obžívu…

jan v

Jako projektant Vám mohu říci, že pokud ke své práci přistupujete tak, že tam prostě nasekáte chyby, protože to jinak ani nejde, možná byste měl zvážit, jestli nezkusit jinou profesi, například novinařinu, když je podle Vás tak jednoduchá.

IGCT

Neprojektuji, ale s výsledky projektantů mám tu čest se setkávat každý den. A není to moc lichotivý pohled pro projektanty. A chlapi na stavbách,kteří stavby realizují,vám ke kvalitě projektů řeknou své…. Moje narážka směřovala k přebujelé byrokracii,kdy prostě bezchybný projekt je jako čekání na Godota…

Vojtěch Hrabal

Zkontrolovat jestli má žádost všechna kulatá razítka zvládnu i já a opravdu na to nemusím být projektant. Vezmu seznam povinných příloh a jednu po druhé odškrtávám. Když zjistím, že nějaká chybí, tak žádost nikam neposílám a řeším jak chybějící stanovisko doplnit.

Martin Š.

Díky Zdopravy.cz za kritický pohled. Ona se vlastní neschopnost jednoduše háže na jiné…

Facepalm

Tak pokud jim to lidi žerou (stačí si přečíst mnohé myslitele přímo zde), tak proč by to nedělali, žejo.

pave69

Že zemřelo 5 majitelů pozemků a nepodařilo se dohledat jejich dědice asi opravdu není chyba RSD.
Článek působí jako pokus o PR ekoteroristů.

Facepalm

Ne. To jen ty jsi debil, co nechápe smysl psaného textu. Tak to zkus ještě jednou, třeba ti to dojde.

pave69

Urážení oponentů je známkou nízké inteligence, typické pro propagátory snadných řešení, směřujících zpravidla k totalitním režimům. Nebude to víc než 80.
🙂

Y.K.

Že to píšete zrovna vy, když jste všechny třecí plochy smetl do neurčité škatulky ekoterorista a označil to jako PR.

Kamui

Největší chybou státu je, že nedokáže stanovit pravidla, ačkoli k tomu má pravomoc. Například nyní je nejvyšší čas schválit „Zákon o VRT“, který ji prohlásí za strategickou prioritní stavbu, a proto veškeré námitky vůči stavebnímu řízení budou již předem považovány za zamítnuté. Stejný zákon by měl být například i o pražském okruhu.

Facepalm

Tyhle vlhký sny pologramotnejch bolševiků…
A taky by měly soudy soudit vždy ve prospěch státu, žejo?

Y.K.

Proč? Nemáme totalitu. Není to státu, stát je jen opatrovník. Jistě mají snažit a tlačit to dopředu, vyjednat kompromisy, hledat možnosti, jen ouřada tak miluje nařizování a tak nerad cokoliv aktivně „řeší“.

gargamel

Blbce by vůbec neměli připustit k povolování VTR.Pak se totiž ukáže že to projektoval blb a kreten to povolil.

Jiří Kocurek

Jo jasně, takže křížení s Družbou se zamítá, prostě se to překopne. Žádné námikty ani od ČEPSu, že je potřeba přeložit sloupy VVN mimo trasu vlaku. Zamítnuto drážním kreténem.

Dusanh

A nekomu by meli zamitnout pristup k internetu…

K.S.

Víte jak dopadly zákony o JE? Byly poslány někam protože zákon musí být obecný. A to že stát je neschopný komunikovat a vyjednávat se nedá zaplácávat tím že se začne chovat jako za Gottwalda.

bkv

Tak ustanovení opatrovníka neznámým vlastníkům je chyba?

bkv

A jistě jste zjistil, zda se nakonec čekalo na ustanovení opatrovníků nebo doplnění podkladů.

Axel

Pro bkv… nerozumím tomu co chcete sdělit = v tom co jste napsal jaký vidíte praktický dopad na délku řízení o povolení stavby (silnice)?

Miroslav Zikmund

Jenže proces ustanovení opatrovníka má svá pravidla … pro soud to není prioritní záležitost, leccos se musí dělat dožádáním, každý má na vyjádření stanovenou lhůtu …. a lhůty se řetězí …

Jiří 3

Osobně jsem čekal, že článek bude o následujícím úseku z Bzence na Hodonín.

Vojtíšek

Na to ještě je 20 let čas, než se tam vyřádí všichni pseudoeko…..

takéčlověk

Vážený pane Sůro,
po přečtení Vašeho příspěvku mám dojem, že úředníci jsou Vaši nepřátelé. Zvedněte zadek z redaktorské židle a běžte na úřady si to vyzkoušet a pak můžete mít morální právo něco kritizovat. Blokaci především zapříčiňují EKOTERORISTÉ, kteří žijí ještě myšlenkově v dobách indiánských wigwamů a škodí moderní společnosti. Netvrdím, že úředníci nejsou chybující, ale projděte si odvolání ekologů, jaké nepodstatné pitominy pro blokaci vymýšlejí !

Facepalm

To, že nejste schopen mentálně pojmout průběh stavebního řízení a zákonná práva jeho účastníků, opravdu neznamená, že je někdo ekoterorista. Znamená to pouze a jen to, že jste pitomec, co si nevidí na špičku vlastního nosu (a pravděpodobně vzpomínající na krásné doby, kdy se z „brzditeli pokroku“ zatáčelo po bolševicku, žejo…)

Radek

Rakovina plic do každé rodiny, ať žije moderní společnost.

Kubin

Potrefené husy bývají naopak znamením, že novinář odvedl svoji práci dobře…

Jarek

A obce Václavice a Tisem jsou taky ekoteroristické organizace?

rtep

Malá chybka Vašeho blábolu je v tom, že v ČR žádní ekoteroristé BOHUŽEL neexistují. V mnoha případech by byli tou poslední účinnou možností, jak zabránit různým prasárnám ze strany developerů, úředníků a politiků.

Couler

Ekoteroristé tu jsou. Ale na ty prasárny developerů kašlou, protože snadnější je torpédovat ŘSD a úřady a blokovat dálnice, které 90% veřejnosti podporuje.

rtep

Někdy ve volné chvíli si najděte, co znamená slovo „ekoterorista“.
Kdyby úředníci pracovali podle zákonů a bez chyb, nebylo by potřeba jejich chyby napravovat. Jenže takových úředníků opravdu moc není.

antiactivist

Není to v pořádku. Ale…tady je možné předpokládat, že to v tomto stavu podali prostě proto, aby zahájili proces a MD se s tím mohlo seznámit. Určitě věděli, že řízení s pozemkama se potáhne kdovíjak dlouho a mezitím dodají zbývající vyjádření dotčených orgánů. Stejně tak tu externí firmu na zpracování dokumentace mohl tlačit čas. Mohli mít ve smlouvě, že do nějakého data podají žádost o SP.
Jsou to jen spekulace, detaily neznám. Ale tyhle procesy nejsou černobílé a někdy je lepší to podat s opravitelnou chybou, než donekonečna čekat.

Jojo

Však cílem článku není podat nějaké informace, cílem je si kopnout za každou cenu. Tím nechci říct, že je vše v pořádku.

Facepalm

Přesně tak, obejktivní informace by měla znít, že za to může Havránková!

pave69

Lidem, co nezvládnou napsat jednu větu bez chyb, by měl být zajištěn zákonný minimální příjem, umožňující doživotní umístění v nějakém vhodném ústavu, ať už retenčním, nebo ekologicky „vědeckém“.

Jojo

To jsem nepsal, tak klid

Jojo

Ok. To nerozporuji. Bohužel, v tom máte pravdu.

Axel

V zásadě by stačilo shrnout, že stačí přidat trochu peněz v rozpočtu na přípravu stavby = jestli projekty, výkupy pozemků atd. stojí pár procent z celkové ceny dálnice, tak z našich daní se vyplatí najmout dostatek profíků, kteří budou připravovat stavbu, tak aby co nejmíň nasrali lidi, kteří nebyli proti dálnice, do té doby než na lidi najel „parní válec ŘSD“. Ono totiž v reálu na ŘSD tu přípravu stavby dělá pár lidí. Přepracovaných, asi ne příliš dobře zaplacených a zejména hlavním faktorem je, že tito lidi jsou v pernamentním strachu, že když jen trochu použijí zdravý rozum, tak následné… Číst vice »

Miroslav Zikmund

ŘSD se musí řídit tabulkovými platy … kolik mají na ŘSD „řadoví úředníci“, ale jistě pod průměr ČR nejdou … Pokud umí uživit rodinu chlap s podprůměrným platem, tak jí musí umět uživit ten s průměrným….

Axel

Já psal o tom kde je IMHO největší brzda stavby dálnic v ČR… a) šetří se na řadových lidech v ŘSD a b) nejsou jasná pravidla která by pokrývala všechny situace, podle kterých by tito řadoví lidi v ŘSD mohli rozhodovat… Ono totiž jasná pravidla lze sepsat pouze k obvyklým situacím… Jenže v praxi se vyskytne i řada méně obvyklých situací (např. drobní vlastníci polí, kteří na svém poli pěstují potraviny pro sebe)… takže v Praze by měla existovat komise odborníků, kteří se k méně obvyklé situace sejdou… a obratem pošlou do regionů, k řadovým lidem v ŘSD… jasný závěr… Číst vice »

Petr

A neměl by opravdu profesionální novinář být zejména nestranný? U správného novináře by čtenář neměl mít šanci poznat, kterou stranu politického spektra novinář preferuje. Bohužel, o tom si tady můžeme nechat jen zdát.

Facepalm

Oni to sice takhle dělají v 99 % případů, ale tím si tu krásnou z paty vytaženou teorii nebudeme kazit, že…

Každopádně, klasika – ať se tady stát chová jako sbevětší diletant, vždy přiběhne nějakej užitečnej troubelín, kterej to začne hájit…

pave69

Asi měli těch pět umrlých držet 20 let dopředu na kapačkách, aby pak nedošlo ke zdržení při marném hledání dědiců…?

Grossák

Souhlasím. Typicky se během čekání na jedno stanovisko může v území objevit třeba nový síťař, a když získáte ono chybějící stanovisko, bude Vám chybět zase ten. U novostavby považuji za vcelku možné, že nějaké stanovisko chybí a musí se doplnit. Množství papíru je neskutečně. A jsou stanoviska, která vážou na stanoviska jiná.

Kalanis

A nejlepší jsou taková stanoviska, která jsou vázaná vzájemně – tedy stanovisko A na B a zároveň B na A. To už jsme tu taky měli.

K.S.

Deadlock…

Jiří Kocurek

Pravděpodobnost, že se mezi DUR a DSP objeví nový síťař je minimální. Už z toho důvodu, že ty nové sítě nepadají jen tak z nebe, ale k jejich realizaci je potřeba územko. A tam se siťař dozví, že se má zkoordinovat s …

Kalanis

Takový síťař může být třeba UPC. Takhle se v některých lokalitách zřizovaly přípojky, protože zpětně vypapírovat trubku s funkčním telekomunikačním drátem bylo snazší a nešlo jen tak snadno nařídit odstranění. Nebo pro velkou srandu Armáda. S tím bylo veselo třeba na D1 Lipník – Přerov. 1x přeložka de iure neexistujícího drátu. A překopněte to těm.

mgr.pavel

Prosím, kolik let se plánuje tato dálnice, a nakonec vznikne úřední papír s evidentní chybou ŘSD?

Ani argument „tlačil nás čas“ neprojde. Měli začít včas.

Grossák

Včas… Tak třeba stanoviska síťařů často platí 1 rok. Pak musíte žádat o nové. Reálně pak můžou kvůli jednomu stanovisku, na ktere cekate, propadniut desítky jiných. Takže nesmíte začít ani moc brzy, ani moc pozdě. A dopředu nikdy nevíte.

IGCT

jeden z mála rozumných příspěvků se střízlivým pohledem na věc 👍👍🙂