Škoda neuspěla s námitkami proti soutěži DPP na nákup trolejbusů pro linku do Miškovic
Škoda si u antimonopolního úřadu stěžovala na diskriminaci zkušených dodavatelů. Do soutěže přišly tři nabídky.
Škoda Electric neuspěla se svými námitkami proti soutěži Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup celkem patnácti kloubových parciálních trolejbusů. DPP již vítěze vybral, aktuálně běží lhůty na podání námitek. Vyplývá to z pravomocného rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), které zveřejnil na úřední desce.
Škoda si v námitkách stěžovala, že podmínky tendru jsou nastaveny příliš otevřeně a může se stát, že se přihlásí nezkušený dodavatel. Podle Škody DPP stanovil požadavky na technickou kvalifikaci dodavatelů v naprosto nedostatečném rozsahu. V návrhu pak uvádí, že se DPP dostatečně nevyjádřil k námitkám Škody, ve kterých argumentoval tuzemský výrobce „diskriminací zkušených dodavatelů ze strany těch méně zkušených, kteří nemohou být objektivně způsobilí nabídnout zadavateli kvalitní plnění. Postup, kdy zadavatel otevře soutěž většímu počtu potenciálních dodavatelů, je nutné chápat jako souladný s veřejným zájmem,“ uvedl ÚOHS v rozkladu.
Rozhodnutí ÚOHS ukazuje i jednu poměrně zásadní změnu přístupu antimonopolního úřadu ve vyřizování námitek soutěžících po nástupu Petra Mlsny do čela: od podání námitek do pravomocného rozkladu uplynuly jen tři měsíce. V éře Petra Rafaje bylo blokování u ÚOHS podstatně delší.
Trh s trolejbusy v Česku zažívá poslední rok velkou proměnu: skončila éra, kdy byla Škoda Electric jediným dodavatelem. Své trolejbusy začal nabízet SOR Libchavy a ukrajinský Bogdan. Výsledkem je velký pokles cen nových vozidel v soutěžích.
Zakázka ve finální fázi, běží lhůty na odvolání
DPP podle ředitele oddělení komunikace Daniela Šabíka již vybral vítěze. „Ve veřejné zakázce na nákup 15 kusů kloubových trolejbusů pro elektrifikaci autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic DPP obdržel nabídky od tří subjektů. Jsme ve finální fázi veřejné zakázky, v současnosti běží zákonné lhůty vyplývající ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Pevně věříme, že veřejnou zakázku budeme moci dokončit nejpozději do konce letošního roku,“ řekl Šabík.
Celková hodnota zakázky je 300 milionů korun, většinu má zaplatit Evropská unie z Operačního programu Praha pól růstu ČR. Požadovaná délka vozidla je 17–19 metrů, trolejbusy mají pojmout 35–45 sedících cestujících, z toho je šest míst pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Trolejbusy budou nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem, klimatizací, dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, interiérovými kamerami a systémem automatického počítání cestujících. Garantovaný dojezd vozidel při jízdě na baterie by měl být minimálně 12 km s použitím topení nebo klimatizace. Minimální životnost akumulátorů má být 60 měsíců nebo 280 tisíc odjetých kilometrů. Předložené nabídky DPP vyhodnocoval na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Náhrada za naftovou linku 140
Trolejbusy mají vystřídat naftové autobusy na lince 140, která se promění na linku 58. Délka trasy linky tam a zpět je 23,35 km, DPP předpokládá průměrný roční nájezd 56 tisíc km na vozidlo. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí standardní dvoupólové trolejbusové technologie. Jak za jízdy pod trolejí (dynamické nabíjení), tak v terminálech Palmovka a Čakovice (statické nabíjení). Zázemí pro trolejbusy DPP vybuduje v garážích Klíčov, kde vznikne 18 nabíjecích stání pro noční nabíjení a balancování trakčních akumulátorů i předtápění vozidel před výjezdem na trať. K nabíjení trakčních akumulátorů vozidel bude pomáhat také bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.
„Část trasy v Prosecké ulici tvoří prudké stoupání, spotřeba nafty na této lince dosahuje zhruba 52 litrů na 100 km, což znamená nemalou produkci emisí do okolí. Nové bateriové trolejbusy budou díky tiššímu a zcela bezemisnímu provozu ke svému okolí mnohem vlídnější,“ uvedl při vypsání tendru Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.