cargo

Praha vypsala soutěž na nákup 15 bateriových trolejbusů pro linku do Miškovic

Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPPTrolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP

Cestující by měly nové trolejbusy vozit na konci roku 2022.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal další zakázku na dodávku nových parciálních trolejbusů. Jezdit mají na lince 140 z Palmovky do Miškovic. Jde o další krok k větší elektrizaci pražské městské hromadné dopravy. Celková hodnota zakázky je 300 milionů korun, většinu má zaplatit Evropská unie z Operačního programu Praha pól růstu ČR.

O vypsaném tendru informoval DPP v tiskové zprávě. DPP již pro elektrifikaci trasy získal na konci února stavební povolení. Pro DPP jde už o druhou soutěž na trolejbusy s baterií, loni v říjnu vypsal tendr na velkokapacitní trolejbusy pro linku 119 na letiště.

Požadovaná délka vozidla je 17–19 metrů, trolejbusy mají pojmout 35–45 sedících cestujících, z toho šest pro osoby sníženou schopností pohybu nebo orientace. Trolejbusy budou nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem, klimatizací, dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, interiérovými kamerami a systémem automatického počítání cestujících.

Garantovaný dojezd vozidel při jízdě na baterie by měl být minimálně 12 km s použitím topení nebo klimatizace. Minimální životnost akumulátorů 60 měsíců nebo 280 tisíc odjetých kilometrů. Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V rámci ekonomické výhodnosti bude DPP hodnotit šest kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla.

Z linky 140 bude 58

Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo včetně příslušenství, dalšími kritérii délka záruky na vozidlo, náklady na předepsanou údržbu vozidla, náklady na pozáruční či mimozáruční servis, náklady na sadu náhradního trakčního akumulátoru včetně výměny, ale také náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu.

Trolejbusy mají vystřídat naftové autobusy na lince 140, která se promění na linku 58. Délka trasy linky tam a zpět je 23,35 km, DPP předpokládá průměrný roční nájezd 56 tisíc km na vozidlo. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí standardní dvoupólové trolejbusové technologie. Jak za jízdy pod trolejí (dynamické nabíjení), tak i v terminálech Palmovka a Čakovice (statické nabíjení). Zázemí pro trolejbusy DPP vybuduje v garážích Klíčov, kde vznikne 18 nabíjecích stání pro noční nabíjení a balancování trakčních akumulátorů i předtápění vozidel před výjezdem na trať. K nabíjení trakčních akumulátorů vozidel bude pomáhat také bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.

„Část trasy v Prosecké ulici tvoří prudké stoupání, spotřeba nafty na této lince dosahuje zhruba 52 litrů na 100 km, což znamená nemalou produkci emisí do okolí. Nové bateriové trolejbusy budou díky tiššímu a zcela bezemisnímu provozu ke svému okolí mnohem vlídnější,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Praha současně se Středočeským krajem chystá zavedení trolejbusové linky do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a Kostelce nad Labem. Kromě toho DPP letos chystá ještě veřejnou zakázku na nákup až 140 hybridních autobusů. „V prosinci se v Praze svezeme prvním elektrobusem v nových jednotných barvách PIDu. Děláme vše pro to, aby veřejná doprava v Praze byla postupně tišší a do roku 2024 vypouštěla o pětinu méně emisí,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

 

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze linka 140 Palmovka - Miškovice parciální trolejbus praha seznam Top
50 komentářů