egoe-plus
Doprava ve městě Trolejbusy

Praha vypsala soutěž na nákup 15 bateriových trolejbusů pro linku do Miškovic

Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP
Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP
Cestující by měly nové trolejbusy vozit na konci roku 2022.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal další zakázku na dodávku nových parciálních trolejbusů. Jezdit mají na lince 140 z Palmovky do Miškovic. Jde o další krok k větší elektrizaci pražské městské hromadné dopravy. Celková hodnota zakázky je 300 milionů korun, většinu má zaplatit Evropská unie z Operačního programu Praha pól růstu ČR.

O vypsaném tendru informoval DPP v tiskové zprávě. DPP již pro elektrifikaci trasy získal na konci února stavební povolení. Pro DPP jde už o druhou soutěž na trolejbusy s baterií, loni v říjnu vypsal tendr na velkokapacitní trolejbusy pro linku 119 na letiště.

Požadovaná délka vozidla je 17–19 metrů, trolejbusy mají pojmout 35–45 sedících cestujících, z toho šest pro osoby sníženou schopností pohybu nebo orientace. Trolejbusy budou nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím a informačním systémem, klimatizací, dvěma místy pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, interiérovými kamerami a systémem automatického počítání cestujících.

Garantovaný dojezd vozidel při jízdě na baterie by měl být minimálně 12 km s použitím topení nebo klimatizace. Minimální životnost akumulátorů 60 měsíců nebo 280 tisíc odjetých kilometrů. Předložené nabídky bude DPP vyhodnocovat na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V rámci ekonomické výhodnosti bude DPP hodnotit šest kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla.

Z linky 140 bude 58

Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo včetně příslušenství, dalšími kritérii délka záruky na vozidlo, náklady na předepsanou údržbu vozidla, náklady na pozáruční či mimozáruční servis, náklady na sadu náhradního trakčního akumulátoru včetně výměny, ale také náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu.

Trolejbusy mají vystřídat naftové autobusy na lince 140, která se promění na linku 58. Délka trasy linky tam a zpět je 23,35 km, DPP předpokládá průměrný roční nájezd 56 tisíc km na vozidlo. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí standardní dvoupólové trolejbusové technologie. Jak za jízdy pod trolejí (dynamické nabíjení), tak i v terminálech Palmovka a Čakovice (statické nabíjení). Zázemí pro trolejbusy DPP vybuduje v garážích Klíčov, kde vznikne 18 nabíjecích stání pro noční nabíjení a balancování trakčních akumulátorů i předtápění vozidel před výjezdem na trať. K nabíjení trakčních akumulátorů vozidel bude pomáhat také bateriová nabíjecí stanice, kterou DPP postaví v Čakovicích.

„Část trasy v Prosecké ulici tvoří prudké stoupání, spotřeba nafty na této lince dosahuje zhruba 52 litrů na 100 km, což znamená nemalou produkci emisí do okolí. Nové bateriové trolejbusy budou díky tiššímu a zcela bezemisnímu provozu ke svému okolí mnohem vlídnější,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Praha současně se Středočeským krajem chystá zavedení trolejbusové linky do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a Kostelce nad Labem. Kromě toho DPP letos chystá ještě veřejnou zakázku na nákup až 140 hybridních autobusů. „V prosinci se v Praze svezeme prvním elektrobusem v nových jednotných barvách PIDu. Děláme vše pro to, aby veřejná doprava v Praze byla postupně tišší a do roku 2024 vypouštěla o pětinu méně emisí,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pája

Teda nic ve zlém – ale že jim to v Praze trvalo si uvědomit, jaká blbost byla zrušení trolejbusů kdysi dávno.

Twix

Dá se to tak říct, zvlášť když mají některé nově plánované trolejbusové linky vést v trase těch zrušených. Ale před půl stoletím byly trochu jiné podmínky. Říkalo se, že nafta je levná a že ten trolejbus, který vyžaduje drahé troleje, musí pomalu projíždět složité křižovatky a nemůže objet nehodu, je špatný. Dnes se říká, že všechno co jezdí na naftu je špatné, a podporuje se parciální trolejbus, který tu nehodu objet umí a složité trolejové křižovatky pro něj stavět nemusíme.

pamětník

Mýlíte se, ono to zase až tak dlouho netrvalo – už v 90. letech minulého století se o opětovném využití trolejbusů v Praze totiž docela vážně uvažovalo, m.j. například v souvislosti s obsluhou barrandovského sídliště, ale tenkrát neexistovaly ani žádné „parciální trolejbusy“ a ani různé „hybridy“ nebyly ještě vyvinuty na ani zdaleka takové úrovni jaké dosáhly později, a navíc normy tehdy striktně požadovaly u novostaveb trolejbusových sítí využívání vyššího napájecího napětí, než jaké je obvyklé u napájení tramvají, takže tehdy logicky zvítězilo setrvání u koncepce „jen tramvaje + autobusy“ (a až později přibyla ještě i železnice). K významnějšímu pokroku ve… Číst vice »

Slávek

Sovětský diktát v 70. letech 20.století.Bohužel.

Jiří 3

Otázka na místní. Nevyplatí sa vybudovat trolejové vedení v celé trase?

Kubrt

Doufám, že někdo propočítal alternativu s parciálními trolejbusy (dražší vozy, levnější trať) a čistými trolejbusy (dražší trať, levnější vozy) a dle výsledku bylo rozhodnuto.
Nebo taky ne, na začátku („testovací“ úsek v Prosecké) se řeklo, že se půjde cestou parciálních busů a tou se jede dál. Nevím. Taky jsem slyšel o tom, že v některých úsecích trasy do Čakovic je už v podzemí tak plno, že zapíchat tam sloupy pro trolejové vedení by si vyžádalo náročné přeložky stávajících sítí.

jkjk

Spíš ne. Na trobusech by se „ušetřilo“ možná 100 mil., celé zatrolejování by stálo min o 200 mil. více.

czhunter

Zase bych řekl, že většina toho zatrolejování (kromě „spotřebáku“) přežije několik generací hybridů.
Na druhou stranu příští generace hybridů (jako generaci bereu +- 10 let vývoje) bude mít mnohem vyšší dojezd a ty troleje by tím měly ještě menší smysl.

Není to úplně jednoduchá ekonomická úvaha … a ještě jsou k tomu jsou i špatně vyčíslitelné otázky estetiky (nikdo nechce zadrátovaný výhled na nebe) a bezpečnosti (do sloupu který není nejde narazit).

czhunter

Myslel jsme samozřejmě „mnohem vyšší _bateriový_ dojezd“

Dartid

Tak nevěřím tomu, že to dopadne jinak než v Brně, Sorka s Škodovkou a tím úkrajincem se zase porvou a bude tam jezdit prd a kulový

M19

V Brně parciální trolejbusy jezdí.

Pája

Brnu by prospěla větší obnova vozového parku a více vozidel parciálních. Ono se to hodí kromě vedení linek mimo troleje i při objíždění nehody nebo opravách komunikace.

SaulGoodman

Tak schválně, jakou karoserii asi ŠT zvolí. Bude už novým standardem Temsa, nebo ještě sáhnou zpátky k Solarisu? Nebo snad Ekova, jak naznačuje ilustrační fotka? 🤔

esc

Temsa nabízí kloubové vozy?

SaulGoodman

Asi ne, je to technicky složité vyvinout na bázi stávajícího nekloubového vozu? Nerozumím tomu, jen si říkám, že se asi ŠT bude snažit využívat své akvizice, tak by bylo logické použít Temsu (případně tu Ekovu, ale to nepředpokládám).

Kubrt

Temsa je akvizice PPF, nikoliv Škody Transportation, takže pro Škodu sestra. Ekova je dcera, ale nemyslím si, že tamní kusova výroba karosérií je to, co by tam Škoda chtěla realizovat.

SaulGoodman

Máte samozřejmě pravdu, špatně jsem to formuloval.

Zdrasa

Teoreticky by mohla Škoda u nás pokračovat se Solarisem. Pokud se nemýlím, dá se tak pojistit, že nebude pak se samotným Solarisem soupeřit v soutěžích. A na místech, kde to nehrozí jít do toho s Temsou. Nebo snad víte o nějaké soutěží, kde byly v nabídce jak Solarisy s vybavením od Škody tak samostatný?

LiborV

Soutěž na náklady životního cyklu může svým vítězem překvapit. Je to na západ od nás oblíbený model soutěže.

Ondros

Podle mně do toho ŠT půjde se Solarisem. Na letiště nabídnou trolina 24 m v metrostylu a zde standardní klouby. Docela by mě překvapilo, kdyby nabídli metrostyle i na linku 140. Pak by aspoň o trochu více dávalo smysl to číselné odlišení 58, když by přijel takový styl „tramvajový bus“ 😉

Martin

Umi solaris dvouklouby?

Jens Konrad

Podle mě Solaris dvoukloubové busy nedělá. Myslím, že to bude muset být nějaký úplně jiný zahraniční výrobce.

Willy

Pokud pan Barchánek vyzdvihuje „tišší a zcela bezemisní provoz ke svému okolí mnohem vlídnější“, proč je trolejbusová trasa vedena právě v oblasti s minimálním osídlením a řídkým provozem MHD a nikoli přes náměstí OSN a Vysočanskou estakádu, tedy v oblasti řádově více zasažené emisemi z provozu MHD?

Radek

Na vysočanskou estakádu taky dojde, nebojte.

Martin

No je tam problem s mostem v Jandove ul., ma nizkou vysku… Kdysi jsem to resil, vsechno smerovalo ke snizeni vozovky o cca 0.3m, mozna beznapetovou trolej pod mostem, ale Ropid to zarizl, s odpovedi, ze by se muselo jit o 0.5m s tim, ze stoupani na Klicov je prudke a ze budou trolejbusy natrolejovavat za jizdy… Coz jsem bral jako odpalkovani s diskuse a dal to neresim…

Pavel Q

Popravdě řečeno, moc se mi nelíbí přečíslování. Klidně mohou trolejbusy jezdit pod „autobusovými“ čísly. Cestujícímu je tak nějak jedno, co ten busík má na střeše.

Grossák

Když je to jedno, proč se Vám to nelíbí?

Twix

Přečíst ještě jednou. Pavlovi se právě nelíbí to, že by to tomu cestujícímu nemělo být jedno.

Pavel Q

Zase jeou už lidi zvyklí ne číslo 140.

Jens Konrad

To není argument. Kdyby se bral zřetel na zvyk, tak máme dodnes Leninovu a Gottwaldovu. Krom toho, 140 tam nejezdí zase tak moc dlouho oproti jiným linkám a historie č. 58 je mnohem starší.

Tomáš Záruba

Přesně tak. Navíc to jich jako nemá perspektivně být víc, než 50? 🙂

Martin

Presneji vic jak 40… a ano, neplanuje se jich zatim vice jak cca 20… No je to puvodni cislo linky, ktera tam jezdila… a dnes na Prosek i jezdi…

Jens Konrad

Jde o původní číslo, není o čem diskutovat.

Twix

Projektu fandím, akorát pro běžný provoz bych zrušil tu šotoušovinu s číslem 58. Cestujícímu je jedno že někde na jiné části trasy ten „autobus“ nahodí tykadla. Přehlednější bude zachovat trojciferné označení pro to, co jezdí po silnici, a nestrkat to do dvouciferné řady někam mezi denní a noční tramvaje.

Kubrt

Nedobře se na to díváš; šotoaspekty jsou v konání DPP významným prvkem. Jen s číslem 58 se budou dotyční moci zařadit do historie jako obnovitelé pražského trolejbusového provozu.

Jackub

Bohužel je to tak…

Jens Konrad

Přesně tak..a ne bohužel, prostě je to pravda.

Štěpán

Souhlasím, označení 58 je matoucí. Pro běžného cestujícího se to nijak neliší od klasického autobusu, takže tříciferné číslo je mnohem přehlednější.

pohledem realisty

Zejména když na polovině trasy nebudou „klacky“ stejně ani téměř vůbec viditelné …
Až možná jednou bude síť trolejbusových linek zase výrazněji rozvinutá, může mít nějaká samostatná číselná řada pro ni vyhrazená aspoň trochu nějaký smysl, ale v současnosti, kdy číselné řady charakterizují typ linky (městská, příměstská, regionální, „historická“, školní, atd.) je označení linky číslem 58 naprosto nesystematické a matoucí a smysl má snad jen pro dosavadní specifický „zkušební“ provoz mezi Palmovkou a Letňany.
Ale třeba k tomu časem dospěje i Honza Šurovský …

Jens Konrad

Sám uznáváte, že jednou to může mít smysl a podle mě rozhodně bude. A proto by nemělo logiku teď nechávat 140 a měnit to až někdy v půli cesty, proto jednoznačně souhlasím s tím že 58 bude od začátku.

Kubrt

Rozumím tomu dobře, že během životnosti vozidla se předpokládají jedna až dvě výměny akumulátorů, z toho jedna bude „předplacena“ v kupní ceně?

J.K.

Teoreticky… Nebo po odhulákání akumulátoru nasazování vozidla na linky , co budou pod dráty celé.

Kubrt

Je otázka, jestli v Praze vůbec nějaká taková linka bude. A se stopou do garáží Klíčov se také zatím nepočítá, i když by to z trati na Proseku byl kousek.

LiborV

Zajímavá zpráva. Zdá se, že až po 3 letech od začátku volebního období se daří realizovat plány a volební program současné magistrátní koalice. Mě však zajímá jiná věc. V článku se píše: „V rámci ekonomické výhodnosti bude DPP hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla.“ Tuší tu někdo o jaká konkrétní kritéria, která se budou hodnotit jde? Děkuji.

Facepalm

„Až po třech letech“? Nevím, v jaké České republice žijete, ale v té, co žiju já, jsou 3 roky (ve skutečnosti necelé 2 a půl) na uvedení nějakého „veřejného“ projektu v život lhůta neuvěřitelně krátká.

LiborV

Máte pravdu. Byl to spíše povzdech, že je 2,5 roku až 3 příprav běžné a až teď je to vidět. A to pražskému magistrátu v tomto složení fandím. Přál bych jim, aby stihli do voleb někde stříhat pásky.

Poudy

No piráti to asi mají jisté, horší to bude s Čížou. Doufejme.

Jens Konrad

To si klidně doufejte

Jan

Stříhat se mělo u tramvají na Václaváku, snad tam aspoň začnou stavět. I tak je to české poměry slušné. Ale vlastně už tento rok se zahájí několik prodloužení tramvajových tratí mimo centrum (Barrandov, Libuš), takže to zas tak špatné není. Po x letech, kdy se jen hromadily návrhy na nové tratě a technická příprava probíhala šnečím tempem.