dkv-spojujeme

DPP pokročil v přípravě trolejbusové linky do Miškovic, počítá s kloubovými vozy

Trolejbus Škoda – SOR 30Tr na Palmovce. Foto: DPPTrolejbus Škoda – SOR 30Tr na Palmovce. Foto: DPP

Pražský dopravní podnik pokročil s přípravou elektrifikace dnešní autobusové linky číslo 140. Autobusy na lince z Palmovky přes Letňany a

Pražský dopravní podnik pokročil s přípravou elektrifikace dnešní autobusové linky číslo 140. Autobusy na lince z Palmovky přes Letňany a Čakovice až do Miškovic by měly být v blízké budoucnosti nahrazeny kloubovými trolejbusy, které část trasy pojedou na baterie.

Podnik tak chce výrazně rozšířit provoz dnešní jediné trolejbusové linky číslo 58, kterou plnohodnotně provozuje od července. I na ní jezdí takzvaný parciální trolejbus, který využívá baterie a jejich dobíjení za jízdy. „Na této lince jsou testována vozidla, přičemž cílem DPP je vyzkoušet i kloubové vozidlo, jelikož provoz na lince 140 je a bude zajišťován právě kloubovými vozidly,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková.

Pro elektrifikaci linky číslo 140 už DPP vybral projektanta a zahájil práce na dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Aktuálně poslal celou věc i do procesu posouzení vlivu stavby na okolí (EIA). Podle materiálu pro EIA stavba začne nejspíš v letech 2020 či 2021 a potrvá 12 měsíců. Většina trasy (přes osm kilometrů) přitom bude pod trolejí, kde se budou vozidla za jízdy nabíjet. Trolejbusy se budou nabíjet i při stání na konečné či během odstavení v garážích. V zázemí DPP na Klíčově proto pro ně vznikne 18 nových dobíjecích stání.

Trasa budoucího trolejbusu z Libně do Miškovic. Pramen: DPP/dokumentace EIA

Trasa budoucího trolejbusu z Libně do Miškovic.
Pramen: DPP/dokumentace EIA

Součástí projektu je i úprava stávající kontejnerové měnírny v Prosecké ulici pro trvalý provoz, obnova bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech a výstavba nové kontejnerové měnírny v areálu garáží Klíčov. „Nejnákladnější položkou bude pořízení 12 až 15 kloubových bateriových trolejbusů, které nahradí naftové kloubové autobusy a zajistí tak plně bezemisní provoz na této lince,“ doplnila Řehková.

Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. Jejich současný návrat umožnil rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase. I proto se vedly debaty, zda nový vůz vůbec nazývat trolejbus. Trať s dynamickým nabíjením spadá nicméně do působnosti drážního zákona, jde tedy o trolejbus ze zákona.

Dopravní podnik parciální trolejbusy testoval průběžně od loňského října, první linku plně začlenil do pražské MHD letos 1. července. Trolejbusům byla v Praze už vyhrazena číselná řada 5x, která donedávna patřila nočním tramvajím (dnes mají devítku). Zajímavostí je, že trolejbus 58 kdysi dávno do Čakovic jezdil.

Tagy dpp EIA praha trolejbus
50 komentářů