Doprava ve městě Trolejbusy

Praha může postavit trolejbusovou trať až do Miškovic, má stavební povolení

Trolejbus Škoda 24 Tr z Plzně, který koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Foto: DPP
Trolejbus Škoda 24 Tr z Plzně, který koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Foto: DPP
Praha slibuje, že trolejbusy dojedou do Miškovic už na konci příštího roku.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal stavební povolení pro elektrifikaci autobusové linky z Palmovky do Miškovic. Podle dopravce by už po celé trase mohly na konci příštího roku začít jezdit trolejbusy s dodatečným bateriovým pohonem.

Získání stavebního povolení oznámil DPP v tiskové zprávě. Ještě letos mají začít stavební práce, během příštích týdnů současně DPP vypíše soutěž na dodání 15 kloubových parciálních trolejbusů.

DPP chce nové trolejbusy nasadit na současnou linku 140 z Palmovky do Miškovic, kompletně by z ní zmizely naftové autobusy. Podmínkou je postavení zhruba 15 kilometrů trolejového vedení a potřebné napájecí a nabíjecí infrastruktury. Trolejové vedení bude po zprovoznění pokrývat zhruba 50 % trasy a autobusová linka č. 140 se změní na trolejbusovou linku č. 58.

DPP už přes dva roky testuje trolejové vedení v Prosecké ulici. Nově vznikne mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Zbytek trasy pojedou trolejbusy na baterii.

Trolejbusy budou mít základnu v klíčovských garážích, kde vznikne osmnáct nabíjecích stání. Troleje budou napájeny z kontejnerové měnírny v Prosecké ulici, nově postavené v garážích Klíčov a z objektu bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech, v Čakovicích vznikne nabíjecí stanice pro baterie. V Letňanech už v minulosti trolejbusy jezdily.

Nákup trolejbusů z evropské dotace

Podle náměstka primátora Prahy Adama Scheinherra mají trolejbusy větší životnost než autobusy, za hlavní výhodu pak považuje nižší emise. „Kromě toho letos taky začneme stavět novou tramvajovou trať z Barrandova do Holyně, z Modřan do Libuše, postavíme smyčky na Zahradním Městě či u depa Hostivař,“ vypočítává Scheinherr plánované stavby na elektrickou trakci.

DPP bude první etapu prací koordinovat s TSK, která chystá rekonstrukci Prosecké ulice. Vznikne zde kabelová trasa, DPP připraví základy na nové stožáry pro trolejové vedení v návaznosti na stávající infrastrukturu. „Se stavbou trolejového vedení v Libni, na Proseku a v Letňanech počítáme v příštím roce. Nevznikne zde ale les nových stožárů. Ve většině případů místo stávajících stožárů veřejného osvětlení postavíme kombinované, které budou sloužit jak pro veřejné osvětlení, tak pro trakční vedení. Díky tomu dojde současně i k modernizaci veřejného osvětlení. Máme ambici stavbu dokončit a trolejbusovou linku do Miškovic zprovoznit do konce příštího roku,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

DPP by měl nákup nových trolejbusů financovat hlavně z evropských dotací. Náklady na trolejbusy jsou odhadovány na 300 milionů korun, na samotnou infrastrukturu 192 milionů korun.

 

109 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Zaplať pánbůh aspoň něco! Samozřejmě by bylo určitě lepší i efektivnější, aby troleje pokrývaly celou trasu. A záložní baterie by měly být na případné nutné objížďky mimo danou trasu linky. To bylo v minulosti překážkou a vodou na mlýn odpůrcům trolejbusů, že když se někde rozkope silnice tak trokejbusy dojezdily. A názor pisatele o trase z Karlova náměstí na Strahov jen chválím! Nechápu proč tato trasa nebyla zvolena jako první. Autobusy se škrábou do kopce od Holečkovy ulice se smradlavým dýmem v zádech. Všude okolo jsou domy, kde bydlí lidé. Trolejbus by byl naprosto ideální.

viridis

Díky bohu za trolejbusy! Konečně snad vyjedou opět do pražských ulic. Jen se modlím, aby to zase někdo nepokazil jako na konci šedesátých let, když se v Praze nesmyslně rušily. A nejde jen o náklkady. Přece méně emisí a méně hluku nejde neustále jen přepočítávat na peníze!!

Luboš

ale nesmí tam jezdit vraky jako jsou 14 a 15Tr , snad Praha koupí nové 30 a 31Tr

kakov

a nechcete mi prozradit, kde by ty vraky DPP sehnal?? pokud vím tak již v ČR jezdí naprosto minimálně, pokud vůbec ještě…

Cestovatelix

Zrovna Ústí, ČB a Brno jich mají hodně

thegrid

„Ve většině případů místo stávajících stožárů veřejného osvětlení postavíme kombinované“ Díky bohu. ještě prosím opravit silnici u bobové dráhy. Ono je hezké, že se ušetří za koleje. Ale když se jezdí po té hrůze na Prosecké, tak ty trolejbusy sotva vydrží to co autobusy. A to nemluvě ani o investici do baterií.

Jaroslav 50

https://mapy.cz/zakladni?x=17.5469470&y=49.2758487&z=13&source=muni&id=3149
To už se oplatí propojit se zlínským systémem. :-))

Josef Král

To snad nemyslíte vážně? Kolik je to km?

Cestovatelix

Jedná se o Miškovice, ne Míškovice

Petr5

Vydávat společné stožáry pro trakci a osvětlení za obrovskou novinku a krok pro zkrášlení prostředí je výsměch projektantům z minulého století. Ale to pan radní ještě ani neseděl na nočníku. Sídliště že 70. let měly tyto kombinované stožáry standardně. Buď pro tramvaje, mimo Prahy i pro trolejbusy. Budování samostatných stožárů se rozmohlo až v devadesátých letech. Každý stožár měl jiného pána, každý pán jinou dotaci se zpětným tokem na radnici.

thegrid

Jo, novina to není ale můžu Vám řict, jak to funguje v Letnanech, kudy to má vést. Tohle prostě samozřejmost ted není. Jsou tu stožáry pro stožáry. A největší ostuda je tu stav silnic – to byla už před touhle zimou.

Kamui

Nechápu pražskou posedlost parciálními trolejbusy. Centrální úsek Palmovka – Letňany – Globus by měl být zadrátovaný celý bez děr.

Jan

Důvod?

kakov

zeptám se opačně, důvod proč nedrátovat celou trasu, Globus-Palmovka?
tady by dle mě měl být nějaký výpočet návratnosti, dlouhá trať+životnost baterií verzus krátká trať+životnost baterií, obávám se, že zatím je to jen teď ušetříme….

J.Siváček

Šotouši jásají, běžný člověk trpí. Jezdí se do desíti, v rozpočtu chybí miliardy a tady se vyhodí půl miliardy zbytečně oknem. Cestujícímu je šumák jestli ten samý stejně vypadající autobus co přijede má tykadla nebo nemá. Nemluvě o přečíslování, což je čistá šotohra a jen mate lidi. Ve městech, kde trolejbusy mají, dává další rozvoj smysl, ale vracet Prahu do minulého století, a ještě za vyhozené miliardy, smysl nedává.

Anonym ze severu

Jo, elektrobusy jsou určitě levnější 😂😂

PetrD

„Cestujícímu je šumák jestli ten samý stejně vypadající autobus co přijede má tykadla nebo nemá.“ Ale cestující jistě poznají rozdíl, jestli pojedou tichém a v plynule rozjíždějícím a plynule zpomalujícím vozidle ((parciální)trolejbus(ty starší umí škubat taky), elektrobus) nebo v poskakujícím a hlučném autobusu (spalovací motor)

Leinad

Plynulost jízdy bez škubání by zvládl i elektrický přenos výkonu. Vzadu nafťák jako zdroj, na každou nápravu elektromotor.

thegrid

Ono spíše záleží na vodiči. Moderní autobusy dokáží jet plynule. Ale když tam sedí blb, tak jsem párkrát málem skončil na zemi.

Alibaba

Co je na trolejbusu z minulého století?
Naopak trolejbusy s baterkama jsou ze současného století.

robert

Mně se to zdá takové divné. Klacky sundat, nandat, sundat, nandat. Podle mě by se parciální trolejbusy měly využívat v místech: – nájezd z nebo do vozovny – kam se jezdí 1x za hodinu – při výlukách mimo trolejové vedení Protože to nandavání klacků jen zdržuje. Kamarád, který na tom dělá, mi říkal, že DPP chtěl naváděcí stříšky na Výstavišti Letňany. Jenže to je zastávka na znamení, takže by tu zastávku na znamení museli pro linku 140 udělat jako celodenní. Prostě bych ty dráty pověsil v celé trase. Teplice nebo Jihlava svoje tratě taky takhle rozšiřují a to není kdovíjak… Číst vice »

Jirka

Tak se baterie za 5 let vymění. Furt levnější než stavět a udržovat vedení.

robert

To si právě nemyslím.

Jirka

Na lince se bude točit 10 busů. I kdyby dal bus 300 km denně, tak 150 km na baterku. Kapacita baterky řekněme 150 km denně. Dnešní LFP baterie dají i 5000 cyklů. Takže životnost baterie by byla 5000 dní neboli 14 let a i potom by měla mít baterie 80% kapacity, takže ještě použitelná.

thegrid

Tak takovou baterii bych chtěl vidět. Doufám, že je zohledněna teplota (v létě 40°C, v zimě -10). Špičková zátěž (plné busy na Proseku) a jiné proměnné.

PetrD

„Hlavně to bude zátah na baterky – vybít, nabít, vybít, nabít – budou to rychlé cykly, které podle mě životnost baterie akorát snižují.“ rychlé cykly právě životnost nesnižují. Životnost snižuje nabití na 100%(nebo vybití) a setrvání v tomto stavu dlouhou dobu. Ideální na životnost je nabíjení od 20% do 85%

...

Nabíjení a vybíjení velkými proudy (více než řekněme 0.5 C) stávající baterie založené na lithiu samozřejmě nadměrně opotřebovává také.

Jan

Pokud je mi známo tak baterie se ničí při vyšším napětím (tedy ke konci nabíjecího cyklu, do 100%) a zahříváním. Nové baterie již mají malé ztráty a vyšší nabíjecí proudy je tak nezahřejí. Třeba baterie u Tesly jsou nyní navrhovány na milion mil a to i s použitím superchargerů. Zatím největší opotřebení měli starší generace baterií u zákazníků, kteří nabíjejí pouze rychle a mezi cyckly, nejlépe do plna, nenechají baterie vychladnout. https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-replacement/

...

Spousta informací o bateriích je marketing výrobců. Reálně je to tak, že čím má článek vyšší kapacitu, tím snáší nižší nabíjecí proud.

Marek

Pozor nebude to pouze pro linku 140, ale počítá se že parciální trolejbusy pojedou po této trolejové trati i na regionální lince 377 až do Kostelce nad Labem.

Ondros

To jste četl/slyšel kde? Nijak to nezpochybňuji, jen se ptám 😉

Ondros

Děkuji. Koukám, že už i vypsali výběrové řízení. Infastrukturu těchto linek by pak mohla využívat i 302 (zvlášt, když jezdí částeně přečíslovaná jako 377 na vybraných spojích) a případně i 378 z Jenštejna.

https://zakazky.kr-stredocesky.cz/contract_display_7800.html

Martin

U linek 185 a 302 se o tom mluvilo jiz dlouho, ..

David

…a na regionální lince 375 do Brandýsa n. L.

John334

Super titulek, když se pak v textu dozvíme, že trolejbusová trať rozhodně nepovede až do Miškovic…

Petes

Trať je definovaná trasa, trolej napájení. Když je trolejbus parciální, není trolej v celé trase TEČKA

kakov

njn, holt už se vnímání pojmu trolejbus posunulo jiným směrem, už to není vůz, který jezdí pod dráty, ale vůz který občas zajede pod dráty….

Baraba

V ČR nikdy nebyl trolejbus „vůz“, vždy to bylo drážní vozidlo =) =) =)

kakov

ale byl, podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je trolejbus motorové vozidlo 😀

Baraba

Podle současné právní úpravy je trolejbus drážní vozidlo. Po silnici, kde není trolej se může pohybovat pouze na vyjímku a to po schválené „trolejbusové trati“. Nezáleží tedy na tom, zda tam jsou troleje, nebo ne, ale pokud je to místo, které má být obsluhováno drážním vozidlem (trolejbusem), musí tam vést „trolejbusová trať“

Leinad

Trať povede, úředně.
Když dojde k mimořádné události, autobusy to objedou vedlejšími ulicemi, ale trolejbusy se podle úřadu musí štosovat, nesmí sjet z trasy.

Josef Král

Kde ty Miškovice Jsou? To neznám.

Pietro

To je ještě taková malá ospalá díra vedle Čakovic. Zatím v polích, ale až tam do toho pořádně šlápne noha developerova, tak se to zdevelopí a postaví ajnclíky jako v čakovicích u zámku. Kamarád tam bydlí a je to tam fajn.

Kalina

Trolejbus na periferii do Miškovic, to ve švejkově dává smysl.

Bpee

To je opravdu hloupý argument. Prostě jsou Miškovice konečnou, kam jezdí autobus, který má ve své trase zcela relevantní úsek pro trolejbusovou trať (stoupání na Prosek). Ukončit tbus někde jinde je dogmatismus, protože to nic dobrého nepřinese – do Miškovic 377 nestačí, není žádná jiná vhodná linka, která by rychle spojila Miškovice s metrem a rozdělením v Letňanech by se zhoršila dopravní obsluha pro Čakovice i Letňany, které by přišly o přímé spojení s uzlem Palmovka. Holt to vyšlo na 140 a ta holt bude trolejbus. 🙂

Jestli Vám to přijde jako švejkovina, navrhnete lepší řešení?

Jiří

Podle některých zdrojů budou trolejbusy pokračovat i jako linka 377 až do Kostelce nad Labem.
A to porim dává celkem disr smysl.

Kalina

Trolejbusy bych si představoval prioritně v oblastech silně zatížených emisemi a hustou dopravou (př. Smíchov, Žižkov). Linka 140 je v celé trase prakticky mimo zástavbu. Ve stoupání Proseckou jede jedna jediná, tedy případně jiné linky troleje nevyužijí, narozdíl od estakády na Vysočanské ul, kudy jezdí asi tak 10x více autobusových linek.

pkajetan

přesně, like

Jakub P

V tom stoupání na Prosecké už jsou v části trasy troleje hotové, na Vysočanské je velká otázka, jestli by se trolejbus, byť se staženými tykadly, bezpečně vešel do podjezdu pod tratí. Má 3,3m a prakticky hned za ním začíná Vysočanská stoupat.

Milan

Bagr a prohloubit dno pod mostem.

Jiří Kocurek
Pája

Ve Zlíně má podjezd 3,1 metru a jezdí tam i kloubáky. Trochu napínavé to bylo u prvních vozů Sanos, ale vešly se.

Martin

No ty v Praze maji na strese vetsi kontejner a celkove vyssi vysku. Ano stacilo by snizit vozovku cca o 20-30 cisel… nevadilo by to ani stoupani…

Mattias

To je určitě pravda, ale na druhou stranu si nemyslím, že jsou v DPP úplně nekompetentní. Spíš bych to bral jako rozšíření testovací trati na opravdovou trolejbusovou trať (v stávajícím stavu se to tak nazvat moc nedá). Věřím, že až se tato trať osvědčí a podnik se opět naučí pracovat s trolejbusy, rozšíří se i tam, kde se hodí víc.

Grossák

Však na Smíchově se s trolejbusy také počítá, ale je třeba si uvědomit, že Smíchov, stejně jako Žižkov už má tramvaje.

Radek

Vysočanská estakáda by měla následovat…

Jirka

Smíchov a Žižkov již mají travaje, spíše bych viděl trojele v místech, kde jezdí hodně autobusů.

Kalina

Na Malvazinky jezdí autobus 137 v odpol. intervalu 5 min a sklon stoupání je ještě větší než na Prosek, navíc je trasa vedena ulicí s bytovými domy po obou stranách. Přesně v takovém místě má trolejbusová linka smysl a tam se měla testovat, nikoli na periférii do Miškovic.

Teo

Je to tak. Malvazinky – krátká trasa 3km, hustý interval, stoupání místy přes 10%, exhalace ani ne 5 metrů od oken bytů. Ideální podmínky pro trolejbus a investice zlepšující ovzduší pro obyvatele. Teď tam jezdí bus, plány na trolejbus jsou, ale kdoví kdy na ně dojde.

Jirka

Do budoucna nebude terminál Na Knížecí, ale vše bude na Smíchovském nádraží. Byla by to zbytečná investice za dobíjecí stanici na konečné Na Knížecí.

Teo

Pokud to bude trolejbus, tak by snad stačilo i napájení na Waltrovce. Trasa trvá asi 10 minut. Navíc proč odklánět 137 na Smícháč místo na Knížecí/Anděl, když je to blíž a je tam rychlý přestup na metro/tramvaj do centra. Tímto by se cestování prodloužilo za cenu vyšších provozních nákladů.

Jirka

Na Waltrovce stojí busy jen chvilku a některé pokračují dál.
Na Smíchovském nádraží bude velký přestupní uzel, 137 ale přes Knížecí také bude mít zastávku.

Jan Dobiáš

Prosek, Letňany ani Čakovice nejsou periferie, je to hloupý argument.

Martin

take tam drive trolejbusova linka jezdila, linka 52… k Motorletu…

Mattias

Chápu jak to myslíš, ale stejně nesouhlasím. Testovat je opravdu lepší na periferii na méně zatíženým místě. Tohle je první opravdová trolejbusová trať v novodobých dějinách pražské dopravy. Je lepší ji spustit na Palmovce směrem na periferii na lince, která je spíš míň vytížená. Po odladění všech much, získání zkušeností a praxe není problém vrhnout se na trasy s intervalem 5 minut ve znatelně náročnějším terénu. Když se něco pokazí na trase směrem na Miškovice, bude to bolet výrazně míň, než když se to stane v obydlené čtvrti s limitovanými možnostmi objížďky. Ani s prototypem auta/vlaku/letadla se nejde rovnou na… Číst vice »

Baraba

Trolejbusy jezdí všude mimo Prahu desítky let, vše je vychytané, odladěné, žádné jiné mouchy se v Praze nenajdou.

A hybridní/parciální trolejbusy jsou v ČR v provozu minimálně od r 2000, s tím že od roku 2003 jsou dodávány již použitelné české Tr24.

Opravdu nejde o žádnou převratnou novinku, kterou by DPP muselo 10 let testovat

Jiří

Smíchov a Žižkov má metro i tramvaj

Martin

Vy jste na Zizkove nikdy nebyl, ze? Jedina tramvajova trat v Seifertove je pretizena – 5 linek a narvane k prasknuti, pretizena autobusova doprava u linek 133 a 207, pac tam nesmyslne byla zrusena tram. trat… dasi velke sidliste se ma stavet na nakladaku…
Pretizene jsou i tangencialni smery linek 10, 11, 16 a 136…

Muzete mi rict, kde na Zizkove vidite metro? Ono tam vest ma, a je fakt potrebne, ale je to v nedohlednu…

Milan

Na trolejbusy by se měly přeměnit všechny městské autobusy. Zákaz dieselových autobusů k určitému datu. Na druhou stranu zvolnit s tlakem na elektromobily, které z trolejí brát proud nemohou.

pkajetan

V Miškovicích jsem bydlel po povodní, která mě v roce 2002 vyhnala z Karlína…
Já si myslím, že čím větší kravina, tím se musí lépe naplánovat. Je to něco jako
metro do polí za Prahou, jako polní nemocnice, která se nikdy nevyužila… sledujme tok peněz, asi v polích za Prahou něco chystá…

Jiří Kocurek

Ano, chtějí postavit nové město – Kostelec nad Labem se má jmenovat.

Kubrt

Do Miškovic zajíždí jen půlka spojů linky 140. Takže co s tím? Zavést přestup na ten 1 km v Čakovicích? Nebo zavést ještě jednu souběžnou linku a u ní tvrdit, že je autobusová? Vzhledem k tomu, že trolejové vedení bude končit u Globusu, je tvrzení „trolejbus do Miškovic“ jen rétorická figura – pro někoho pozitivní, pro někoho negativní, ale obsahově prázdná.

Vít Jůza

Ano, dává to smysl právě do míst, kam se v blízké době nevyplatí a neplánuje ani vlak ani metro ani tramvaj!

kakov

škoda, že v článku není mapka s trasou, musím jít hledat jinam….

jkjk

Škoda, a to je přitom dostupné i schéma pod volnou licencí:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Prague%27s_trolleybus_map.png

55p

Mně zaujal ten kousek na Palmovce bez troleje, jaký to má důvod?

55p

Do háje, mě.

Jindra

Mě zase zaujala ta výhybka u kruhového objezdu u Globusu – nějak nechápu její smysl, pokud bude potřeba trolejbusy/autobusy mimořádně otočit, můžou jet těch pak metrů setrvačností nebo na baterii.

kakov

domněnka: není to místo, kde bude končit trolejový provoz? A dál bude pokračovat část na baterky a část se otočí po troleji zpět na Palmovku?? Pak by to totiž dávalo smysl. Část přes výhybku zajede na/z „kusou trolej“, kde dojde k odpojení/zapojení klacků a část se přehodí na „smyčku“?

Jenki

Šotoprovoz historických vozů (bez baterie) od stanice metra Letňany. Oficiálně zdůvodněno jako možnost testů čehokoliv bez baterie.

robert

Na zastávce OC Čakovice se plánují naváděcí stříšky.

Mattias

Takže to není „trolejbusová trať až do Miškovic“, jak se píše v článku a nadpisu.

Kubrt

Bude to trolejbusova linka do Miskovic 😉 Ve světě běžných smrtelníků by to stále mohla být 140, ale pro někoho z DPP je zjevně vidina obnovy trolejbusove číselné řady 5x velmi šoto-lákavá.

Mattias

Já vím, že to je linka. V článku se ale píše „TRAŤ až do Miškovic“.

Kalanis

Není to kvůli Drážnímu Úřadu a jeho vymezení pojmů? Protože trolejbus je vozidlo papírově paradoxně drážní a to jezdí po trati.

Mattias

Pokud vím, tak to není limitující. I když je trolejbus drážní vozidlo, nemusí mít definovanou konkrétní „trať“, tu by mělo jít vymezit územně (třeba katastr obce apod.). Pokud by to tak nebylo, parciální trolejbusy by postrádali smysl – v případě mimořádnosti by nemohli jít objížďkou, museli by se držet konkrétní „trati“, jakoby všude byl drát.

Jaaa

Víte, pokud tam budou jezdit trolejbusy jakožto drážní vozidla, pak skutečně musí jít o trať. Trať pro drážní vozidlo opravdu nemusí mít troleje. Nejsou to autobusy v běžném provozu, které mohou „jet jinudy“.

Jan

Zajímavé, když jede na baterie nemá to koleje ani troleje, ale má to trať a je to drážní vozidlo. Legislativa by si zasloužila nějakou aktualizaci.

Mattias

Jak jsem psal víš… Pokud se nepletu (a pokud ano, rád se nechám opravit), Drážní zákon připouští definici dráhy dle územní, ne dle konkrétní trasy. Tudíž opravdu by nešlo o trolejbusovou trať do Miškovic, ale o trolejbusovou linku.

Baraba

Podle současné právní úpravy je trolejbus drážní vozidlo. Po silnici, kde není trolej se může pohybovat pouze na vyjímku a to po schválené „trolejbusové trati“. Nezáleží tedy na tom, zda tam jsou troleje, nebo ne, ale pokud je to místo, které má být obsluhováno drážním vozidlem (trolejbusem), musí tam vést „trolejbusová trať“

Hara_Pes

Nějak nechápu to vedení u metra Letňany? To budou autobusy jezdit pouze jakoby ve směru od výstaviště a tam se otočí a pojedou zpět?

Jakub

Škoda, že nejedou pod trolejemi celou délku, ale snad se to v budoucnu protáhne. Jen tak dál 🙂

VojtaDrevik

Není důvod mít trolejové vedení v celé délce, když na to budou trolejbusy vybaveny…

dejf

Hlavně na cestu z kopce je to nesmysl, aspoň se zabaví rekuperace. Pokud cestou do kopce pod trolejema zvládne ještě nabíjet, tak to bude paráda. Třeba z Karláku na Strahov si to o podobný řešení vysloveně říká, vyškrábat se na Hřebenku na baterky a tam se pověsit na troleje a hurá na kopec.

Mattias

Cestou z kopce troleje ne, ale cestou do kopce ano? Co to je za nesmysl? To jako že má být vedení jen nad polovinou silnice? Vždyť trakční sloupy by se stavěli na obou stranách silnice, pověšení drátů je pak již jen zanedbatelná část stavby (jak finančně, tak časově). Ano, šlo by to dát na konzoli, která by byla vysunutá, ale moc smysl to nedává, finanční přínos bude nulový (pokud to nebude ještě dražší).

Teo

Do kopce má vedení větší užitek. Z kopce se na baterii jede výrazně lépe a hezky se dobije. Vedení na Prosek je taky pověšeno z jedné strany (i když častečne v obou směrech), ne?

Jiří Kocurek

A když tam bude trolej, tak si tu baterii cestou z kopce nedobije?

Teo

Pokud z kopce rekuperuje do baterie, jak moc mu pomáhá trolej? Třeba jo, rád se poučím. Chápu, že je to jiné u trolejbusů bez větší baterie, tam má smysl rekuperovat do vedení.

Jan

Obávám se, že nezvládne všechnu energii z kopce dobít do baterií, takže část musí být zmařena nebo poslána do vedení.

Anonym ze severu

Tak to je fajn, že si rekuperuje do vlastní baterky, ale co třeba respektovat i do TTV? To by nešlo? 🙂

dejf

tak nepřátelé nezávislýho elektrickýho provozu jsou: 1) jízda do kopce- jedeme na troleje, dobíjíme včetně času na zastávkách 2) zima- bus natápíme na konečnejch, cestou nahoru jedeme z trolejí, cestou dolu nám ta elektrika teče víceméně i z uší 3) léto, klimatizace podobnej případ jako topení 4) vysoká hmotnost cestou do kopce- zase ty troleje. jízda po rovině je víceméně nepodstatná a zimní provoz řeší to, že bus vyjede z vyhřátý garáže s předehřátejma baterkama a pak než se vrátí do garáže tak nestihne vystydnout. a nemít nad půlkou silnice další (a přiznejme si že hnusný) troleje považuju za výhodu,… Číst vice »

Tomáš Záruba

Troleje jsou naopak ta pravá městotvorná krása.

A. Mikulka

Takové perpetuum mobile, že?

Anonym ze severu

No, obecně platí, čím delší TTV, tím kratší prostoje na nabíjení na konečných. V případě výpadku proudu nebo jiného důvodu (např. cizí nehody nebo výluky), kdy musím opustit jízdu pod TTV a musím jet na alternativní pohon, se mi dojezd na alternativní pohon snižuje. 😉

Kubrt

Už zbývá jen doufat, že je to spočítané tak, aby prostoje na konečných nebyly prodlužovány kvůli nabíjení, když už se koupí- dražší a těžší- vozy s baterií.

Jirka

Vzhledem tomu, že pod dráty bude polovina trati, tak by se trolejbusům mělo stačit nabít za jízdy. Nicméně problém může být v tuhé zimě, kdy je z důvodu topení až o 50% vyšší spotřeba.

Teo

Snad by stálo za to vedení protáhnout až k Čakovickému cukrovaru a zámku, ale dále není nutné otrocky sledovat linku 140. Tady to zvládne i na baterie, jede po rovině, klikatí se a v posledních letech párkrát měnila trasu. Škoda to fixovat vedením, lepší uplatnění by dráty našly třeba od metra Letňany směrem na Kbely nebo z Vysočan na Prosek.

Platamon

Máte dva problém – křížení s tratí – nejsme na Slovensku, kde to umí s elektrifikovanou a druhý problém – zkute to stavebně projednat do úzkých ulic Čakovic. Tím neříkám, že by nebylo ideální mít trolej v celé délce, ale pokud by to leželo několik (více) let na delším projednání a povolení tak takhle to prošlo bez problémů a rychle. Byť někde to bude znamenat druhé kopání do ulice po krátké době – např. v Příborské se minulý rok dělalo nové veřejné osvětlení a DP si tam kabely ještě nemohlo vložit dopředu neb nebylo povolení. Dole v Libni je zase… Číst vice »