Zahradní Město má po 34 letech tramvajovou smyčku, první tramvaje na ni vyjedou v noci
Celý terminál veřejné dopravy se otevře 24. září, začnou zde zastavovat vlaky.
Nový přestupní dopravní uzel v Praze na Zahradním Městě má od dnešního dne otevřenou svoji důležitou část: tramvajovou smyčku. V noci na zítřek na ni vyjedou první pravidelné spoje. Kompletně bude celý terminál otevřen 24. září, kdy zde začnou zastavovat i vlaky.
Smyčku, která se na Zahradní Město vrátila po 34 letech, dnes slavnostně otevřel Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Ve smyčce bude nově končit noční linka č. 99, od zítřka sem DPP prodlouží spoje na lince č. 22, které původně končily na obratišti Radošovická. Stavba vyšla na 98 milionů korun, za pět měsíců smyčku vybudovaly společnosti Porr a Hans Wendel. Většinu nákladů zaplatila Evropská unie.
Dvoukolejnou tramvajovou smyčku Zahradní Město DPP vybudoval pod Jižní spojkou na místě bývalého nevyužívaného prostoru. Smyčka je se stávající tramvajovou tratí ve Švehlově ulici spojena krátkou dvoukolejnou odbočkou, která vede Ždánickou ulicí od světelné křižovatky s Topolovou ulicí. Vnitřní kolej smyčky má kapacitu pro dvě tramvajové soupravy, na vnější kolej se vejde o jeden sólo vůz T3 navíc. Povrchy ve smyčce i na trati ve Ždánické ulici jsou asfaltové, v místech odstavných kolejí mlatové. Samotná smyčka Zahradní Město nebude mít žádnou zastávku. Nástupní i výstupní zastávkou pro ni bude stávající zastávka Zahradní Město ve Švehlově ulici.
Nový přestupní uzel
Zahradní Město se stává významným přestupním uzlem veřejné dopravy, v kterém začnou zastavovat od příštího týdne také vlaky. „Díky nové tramvajové smyčce Zahradní Město, kterou dnes DPP uvedl do provozu, sem budeme moci přivést více tramvajových spojů. Vznikne zde komfortnější a atraktivnější přestupní uzel s větší nabídkou vazeb vlak – tramvaj nebo autobus, než byl ten ve Strašnicích. Pro větší atraktivitu přestupní vazby bude vedle smyčky také P+R parkoviště pro 58 aut, aby lidé mohli z auta přesednout na tramvaj, vlak nebo autobus,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
„Tramvajová smyčka se na Zahradní Město vrací po dlouhých 34 letech, kdy se v roce 1987 uzavřela,“ uvedl Martin Sekal, místostarosta Městské části Praha 10. „Bylo chybou, když byla původní smyčka Zahradní Město v roce 1987 zrušena, vůbec to nepomohlo dopravní obslužnosti Prahy 10,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva DPP. Podle něj díky novému, širšímu mostu nad Průběžnou ulicí významně ubude kolizních situací či kolon, zrychlí se tramvajové spoje i průjezd automobilů. „Díky vyššímu umístění trolejí by snad mohl odpadnout celoživotní problém s dráty strhanými vysokými kamiony,“ dodal Šurovský.
První pravidelný spoj, který zavítá do tramvajové smyčky Zahradní Město, bude v noci z 15. na 16. září 2021 na lince č. 99, která zde bude nově končit. V souvislosti se zahájením provozu smyčky Zahradní Město a ukončením tramvajové výluky v oblasti dochází od 16. září 2021 od zahájení denního provozu k několika trvalým změnám PID.
Změny v provozu tramvají
• Linka č. 4 bude ve směru z centra z dosavadní konečné zastávky Čechovo náměstí prodloužena přes zastávky Koh-i-noor a Slavia do zastávky Kubánské náměstí.
• Spoje linky č. 22, které doposud končily v zastávce Staré Strašnice resp. na obratišti Radošovická, budou prodlouženy do zastávky Zahradní Město a budou končit v nové smyčce.
V návaznosti na postupné dokončování stavebních prací na modernizaci železničního koridoru Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží, kterou zde realizuje Správa železnic, a jehož součástí je také rekonstrukce tramvajové tratě v oblasti podjezdu pod novým železničním mostem v Průběžné ulici a výstavba nové zastávky a dopravního uzlu Nádraží Zahradní Město dochází k trvalým změnám zastávek tramvají a autobusů PID:
• Pro tramvajové linky č. 22, 26, 97 a 99 již nebude v provozu zastávka Na Padesátém, která byla zrušena v návaznosti na zřízení zastávky Dubečská.
• Od 24. září 2021 od odpoledních hodin se společně se zprovozněním železniční stanice Praha – Zahradní Město zřizuje nová zastávka Nádraží Zahradní Město pro tramvajové linky č. 22, 26, 97, 99 a autobusové linky č. 101, 138, 175, 177 a 195, která cestujícím na jednom místě umožní přestup mezi autobusovými, tramvajovými a vlakovými spoji.