Komplikace pro Správu železnic: Most přes Orlík určený k likvidaci je znovu památkou
Most je v dezolátním stavu. Nikdy nebyl rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení zatopených pilířů.
Ministerstvo kultury prohlásilo železniční most přes Orlík u Červené na trati Tábor – Písek za památku. Informoval o tom server iDnes.cz. Na seznam památek se most vrací po pěti letech, a to zrovna v době, kdy Správa železnic (SŽ) už má smlouvu na jeho zbourání. O deset metrů vedle chce postavit most nový.
Památkově chráněný most zbourat nelze. Rozhodnutí ministerstva kultury je však zatím nepravomocné, ještě je možné proti němu vznášet námitky a podat odvolání. Správa železnic zatím reagovala jen stručně. „S rozhodnutím ministerstva kultury se seznamujeme, další kroky s ohledem na čerstvost rozhodnutí budeme nyní zvažovat,“ uvedla pro iDnes.cz mluvčí SŽ Nela Friebová.
O zařazení mostu z roku 1889 mezi kulturní památky usiloval Národní památkový ústav (NPÚ). Stavba už v minulosti chráněná byla, status však ztratila v roce 2016. Podle iDnes.cz se to stalo vinou administrativní chyby při zápisu do státního seznamu kulturních památek.
SŽ přitom už uzavřela smlouvu na stavbu nového mostu. Kontrakt získal Metrostav (konkrétně sdružení firem Metrostav TBR a.s. a Metrostav a.s.), cena činí 543,593 milionu korun. Šlo už o třetí výběrové řízení. První dvě byla zrušena. V ceně je zahrnuta i demolice starého mostu, který je v dezolátním stavu.
Práce mají trvat čtyři roky. Hlavní částí nového mostu bude oblouk s rozpětím 156 metrů. Celková délka přemostění přesáhne 300 metrů. Díky svému rozpětí se most po dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice.
Původní most nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost vlaků omezena a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.
O osudu starého mostu se vedly dlouhé debaty. Jihočeský kraj jej s poukazem na vysoké náklady odmítl převzít do majetku. „O historických a památkových hodnotách železničního mostu není sporu. Ve své době patřil k nejvyšším mostním stavbám v Rakousku-Uhersku,“ uvedl už dříve Daniel Šnejd z českobudějovického pracoviště Národního památkového ústavu. Dodal, že zároveň jde o první železniční most v českých zemích, který se stavěl bez lešení. Zachovaná je původní ocelová konstrukce i pilíře.