LOT 3a leaderboard

Komplikace pro Správu železnic: Most přes Orlík určený k likvidaci je znovu památkou

Železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský krajŽelezniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj

Most je v dezolátním stavu. Nikdy nebyl rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení zatopených pilířů.

Zpět na článek
219 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavlíkov, Modřejovice

Na programu je bohužel zcela něco jiného. Tato akce fíkuje zpomalení stavby, nic jiného. Bohužel…

Matěj

Takže za socíku opraven celkem 3x – sloupy, konstrukce, nátěr. Od sametu se na něj třicet let kašlalo. Teď je v módě kvalitní mosty nad rámec projektu postavené – viz nyní nezvládnuté bourání nad D11 – bourat a stavět nové v kvalitě jednou za dvacet let stavět nové. Však ona to EU zaplatí. Zlatí komunisti. To byli hospodáři!

roman

Ty „kvalitně“ postavené socialistické mosty jsou většinou po 40 letech provozu zralé na demolici

Jan

Kvalitní mosty, ze kterých padá beton, který taky bývá ošizený. Ať už je to most nad D11 nebo u metra Vltavská, kde se musel podpírat. Zrovna ohledně infrastruktury jsme za minulého režimu dost zaostaly. Paneláky sice nasázeli, ale ty museli stejně 20 až 30 let po postavení rekonstruovat. Tedy souhlasím, že SŽ na údržbu kašle na různých tratích a mostech (třeba ten pod Vyšehradem se ani nenamáhají natřít), ale sundejte si ty růžové brýle, za rudých komunistů to lepší nebylo. Taky vzpomeňte na všechny budovy jak byly zašlé, šedivé od prachu a permanetně obestavěné lešením.

bkv

>třeba ten pod Vyšehradem se ani nenamáhají natřít
Marně přemýšlím nad tím, jak by mostu pod Vyšehradem v současném stavu pomohlo natření.

Paja

Ten most byl „za socíku“ jednou natřen a při stavbě přehrady byly obezděny původní pilíře. A to v té době (za socíku) byl už 100 let starý. Já bych to jako etalon péče opravdu neviděl.

Happy

A vůbec největší katastrofou pro nás všechny je opětovné zjištění, že státní instituce placené z našich daní spolu nespolupracují. Ba přímo si jsou schopné dělat naschvály za naše peníze. To byl sakra takový problém udělat hromadné jednání mezi SŽ a památkáři a domluvit se na dalším postupu, jak věc řešit? Památková ochrana na most vypadla omylem a bylo snad jasné, že tento most památkovou hodnotu má a že bude obnovena památková ochrana! Co jako na SŽ čekali? Celou dobu se to mělo řešit jako náhrada mostovky za jinou podobnou. Takhle máme zaplacený projekt na most nový a SŽ bude muset… Číst vice »

bkv

>Památková ochrana na most vypadla omylem
Tak někdo říká nezákonnému postupu omyl…

Gwann

hele, rozumbrado, tenhle nezákonný postup je bordel z doby kolabujiciho pozdního bolševismu.

který jsme neopravili ani za 25 let po plysaku.

a furt je to menší bordel než ten, co páchá strana a vláda s nařízeními proti covidu

Jméno

náhrada mostovky za „podobnou“ už tu mockrát byla a výsledkem je vždy bezpohlavní konstrukce, něco jako obalit starý dům polystyrenem (tam je ale aspoň šance ten dům v budoucnu z toho polystyrenu zase vyhrabat). Než „podobnou“, to raději most zbourat a nahradit kvalitní novostavbou. Kvalitní ve smyslu, že to uvidí architekta.

Paja

Jak souvisí nahrazení mostovky a zateplení domu? To není ani jako hodiny a holinky …

-TR-

Tomu se říká demokracie.

bkv

>Celou dobu se to mělo řešit jako náhrada mostovky za jinou podobnou.
Jenže novou ocelovou konstrukci dle aktuálních požadovaných parametrů neunesou pilíře…

Miroslav Zikmund

Na dohodu MUSÍ být nejméně DVA. Zákon definuje předmět činnosti SŽ = provozovatel dráhy. SŽ řeší „provozně nevyhovující parametry“ mostu tím, že stávající konstrukce bude nahrazena novou, což je z hlediska SŽ rychlejší a jednodušší (a patrně i levnější) než oprava stávajícího mostu i s ohledem na stáří konstrukce a vlastnosti materiálu z něhož byl most vyroben …

Kusi

A co ten most vzít, opravit a postavit jinam, jako dříve řetězový most dnes stojícím ve Stálci. Na a na původním místě postavit most nový.

medical examiner

Což by jistě vyšlo levněji než jeho ochrana na současném místě.

Jakub

Jako most u Ivančic. Dodnes mám plakát v pokoji, kde jsou bok po boku ještě kompletní. Myslím, že to časem dopadne podobně, kvůli špatnému stavu.

Paja

Tak si zjistěte jak vysoký ten most je nad údolím Vltavy a zjistíte, že to asi jen tak nepůjde (a hlavně takový místo těžko budete hledat). Most u Stádlce je (a byl) v tomhle o dost příznivější.

Gwann

ať si SZ skubne. presne tohle jim patří. neudrzovat památku a pak řvát…zbourat, jen v dezolatu. snad se poučí jinde…takhle fakt dále ne.

a budiž to memento i pro další kousky podobného druhu.

PS: čisté laicky…tady asi nebude problém s dynamickým namahanim, jen zreznul, že?

nowas

SŽ si neškubne. SŽ si postaví vedle novej a škubnout si můžou památkáři.

medical examiner

Jojo…budou mít památku ale nic k ní…

roman

Ten most neudržovali hlavně předchozí majitelé. SŽ (SŽDC) k tomu přišla jako slepý k houslím.

Gwann

jasně, sz spadla z nebes. oddělením části unitarnich CD. s temi stejnými lidmi, jak tam sedeli následně.

ani na bolševika se nedá vymluvit, je už 32 let poté.

SZ to za posledních 17 (či kolik) let taky nenatrela.

roman

Nový nátěr problém nevyřeší. A SŽ se chová v tom případě jako správný hospodář. Starý most je nevyhovující a oprava z následnou údržbou by stála víc jak stavba nového. A ještě starý most nebude mít nikdy parametry jako nový most.

Gwann

ale tady to není o mostu na koridoru. most by šlo zachovat. i s celkem ok náklady. pokud by se nepeklo na jeho údržbu. základní.

most možná nesplňuje zatížení. vlakem. ale kvůli tomu že zreznul. ne že by byl unavove opetreben. protoze v případě té únavove příčiny…by už vytonsky bylnejspíš 10krat ve vltave

roman

Což se klidně může stát a díky únavovým trhlinám může jít k zemi. A pak se bude řešit kdo za to může a nastane kolaps železniční dopravy. Ten most je už prostě v takovým stavu že nejlepší investice je demolice a výstavba nového. A jestli ho někdo chce zachraňovat tak jedině se svojich peněz.

Gwann

mimochodem dobrá správa…na nesejmuti památkové ochrany reagovala tak, že zacala hledat architekta.

ale žádný není třeba. max mají najít někoho kdo se s NPU/MKul dohodne, jak pamatkova a věrná musí replika být…

ale ne, oni postaví něco onacejsiho.

a skončí to nejspíš velkým divenim, až bude na vytoni červený terč…

Jakub

Je to vyšehradský most, jiný není, výtoňský se postaví časem, wikipedia:
Výtoňský most je označení užívané v územním plánu hlavního města Prahy pro uvažovaný silniční most přes Vltavu v Praze, mezi Výtoní na pomezí Nového Města a Vyšehradu na pravém břehu a Smíchovem na levém …

Gwann

vyšehradsky, železniční, vytonsky, pro mne je vše jedno

Paja

No ano, je 32 let poté. Kdyby od ČSD dostal most adekvátní péči svému věku a stavu, tak by za posledních 32 let těžko zchátral že by byl na spadnutí.

Gwann

bylo 32let na to most opravit

Happy

Apropo už má SŽ smlouvu s Jčk o objednávce dopravy na 50 let dopředu v rozsahu alespoň 30 spojů denně? Já abychom nevyhodili přes půl miliardy a Jčk tam nezastavil provoz. Vzhledem k počtu přepravených osob to není vůbec zanedbatelná otázka. A nákladní doprava? To je chiméra, tu tam nikdo poptávat nebude v nějakém životaschopném rozsahu…

Jiří Kocurek

Nákladní doprava tam má zákaz. Proto tam nejezdí. To je jako se divit, proč na Olypiádě nejsou diváci.

Happy

A jaká nákladní doprava by tam asi jezdila? No to by mě strašně zajímalo. Nebo si snad myslíte, že v Táboře náklad přepřáhnou na diesl, potom spálí kvantum nafty na jízdě přes kopečky a v Ražicích opět přepřáhnou na elektriku? To je jen hloupej vlhkej šotosen. Ovšem tragédií je, že takto někdo uvažuje i na MD…

medical examiner

Kdo říká že tady taky nemůže být elektrika…

bkv

Pokud s tím budou památkáři souhlasit…

Happy

Elektrizace takovéto trati je z říše snů a současným tempem elektrizací by nebyla na pořadu dne ani za 50 let.

KocourM

Ona tam asi ta elektrika (cca 2032) bude.

Gwann

doporučil bych 1500V DC. a propojit obehy vozidel s bechynkou

KocourM

Já bych doporučil bechyňku předělat na tramvaj, vzhledem k parametrům.

KocourM

Záhoří, Branice, Milevsko, Písek město, …
Nákladní doprava tzv. „poslední míle“ má také nějaký potenciál, navíc s dobrou návazností na hlavní tratě.

Paja

O kůrovci nemluvě.

medical examiner

Tak se tam vrátí s novým mostem…

Jelen

Jihočeský kraj má naštěstí víc rozumu, než Středočeský.

Happy

Tak to fakt nemá. To je stále jeden z krajů, kde VHD je sprosté slovo a použitelnost je bídná.

medical examiner

Ne, jen na 20 let dopředu na 16 párů Os denně… 😀

Jakub

To se tvrdilo i o trati z Lichkova do PL.

Jaaa

A jezdí tam něco?

Jakub

Na ústecké kameře 2 až 6 vlaků, při odklonech ještě více (problémy u Ostravy, Děčína atd.)

Paja

A někdo s někým takovou smlouvu měl když se plánovaly třeba koridory?

KocourM

Podíval jste se na počet přepravených cestujících po trati Tábor – Bechyně (ne turistických), investice do tamního trakčního vedení, není vůbec zanedbatelná otázka, vzhledem k počtu přepravených pravidelných cestujících, nemluvě o možnostech zkrácení cestovních dob, traťové rychlosti…

Happy

Rozhodně nebourat. Opravit. Bude se za pár desítek let hodit pro návrat dopravy, až ta zfušovaná železobetonová nádhera bude na spadnutí. Tento most, i když se na něj nesáhne, tu bude stát ještě několik generací navzdory mánii posledních let, která ocelové mosty z konce 19.století považuje za nějaký zásadní problém.

Jiří Kocurek

Tak jistě, stavební průzkum proveden z fotografie z článku.

Jmeno

aby spadla ocelova nytovana prihradovka, musely by nektere nosniky korozi nejdriv zmizet. Tento most ma pred sebou jeste desitky let, i pri nulove udrzbe, jak se mu bohuzel dostava.

libor

a co pilíře na to říkají?

Jméno

Ty neříkají nic, ty tam budou ne desítky, ale stovky let.

bkv

Však také část krčních úhelníků už není…

Happy

Nic takového. Já jsem si přečetl odborný článek na toto téma…

Luboš Beneš

Jeden takovej silniční prý v havarijním stavu z dob mocnářství chtěli zřítit a on Vám vydržel 5x takovou zátěž a furt nepadal.

Paja

Nezkoušel se na něm (náhodou) nový postup vyztužování mostů? Já jen jestli víme kdo je slavista a kdo slávista.

Miroslav Zikmund

Dědictví tohoto typu nelze jen tak natřít a „medit“ si, jak jsem to hezky zvládl.
Konstrukci nesoucí výrazné znaky povrchové koroze je třeba otryskat a odstranit tak korozi, pak provést povrchovou úpravu – pravděpodobně pozinkováním a teprve pak provést nátěr / nástřik barvou …

Jiří Kocurek

Hmm, pozinkování? Tak to by se to muselo celé rozebrat, nějak si nedovedu představit pozinkování na místě a to i uvnitře spojů.

Permonik

Odborně se tomu řika zinkování nastřikem….

bkv

Jasně, ale pořád ti tam zůstane ta problematická spára mezi snýtovanými pláty…

Permonik

Postupová demontáž, okartačování, doplneni materiálu, nastřik, montáž…..

Leinad

Vážně je pro SprŽel výhodnější nechat most spadnout, než ho natřít?

libor

toto není o nátěru

Leinad

Správně udržované mosty běžně nereznou a nevypadají takto.

Paja

Věčná otázka … škoda že nevíme jaký názor na to měly v ČSD a SŽDC. SprŽel zatím svou péčí neměla šanci prokázat jestli umí most zničit nebo zachovat.

K.S.

Ten link mírně hapruje v některých případech, nevím jestli ohnivá liška chce upgrade, nebo je to zalogováním do seznamu, ale je třeba případně kliknout na zavřít. pak se to rozjede.

Leinad

Na Androidu s nainstalovanou nativní apkou Mapy.cz je to ok, a na pohled okem v té URL nevidím nic divokého co by mělo chtít login, prostě souřadnice toho místa a zapnutí galerie.

K.S.

Mě to na desktopu totiž blbne, minimálně pokud jsem přihlášený. Stránka se načítá nekonečně dokud nedám zavřít, pak mne to přehodí na lokaci most.

Jiří Kocurek

No jo, Ivančický viadukt. Další případ je u Hranic, tam jsou vedle sebe dokonce tři mosty a ten starý cihlový se nepoužívá, propadá se mu pilíř.

Jaaa

A taky stejný důvod. Nezájem ČSD o údržbu. Tak radši postavíme novej, kterej už taky padá.

Lukáš F.

Nešlo by postavit nový most stejného vzhledu, aby bylo památkové ochraně učiněno za dost? Když vedle tohoto vyroste nový o pár metrů dál, nebude to tak hezké panoráma, jako kdyby udělali repliku existujícího mostu a zůstal tam jen jeden.

P_V

Šlo, ale hotový projekt by se musel hodit do koše, zaplatit odstupné zhotoviteli, a ještě se pak handrkovat se správou vodního toku, aby dovolili založit pilíře pod vodní hladinou.

Jiří Kocurek

A ještě se hádat s ŘVC

Paja

A o železničním mostě v Praze jste slyšel?

Jiří Kocurek

No co už, postavit nový most vedle a ten starý ať si vezmou na triko památkáři.
A jsem zvědavý jestli ho zpřístupní, když za případný pád mostu ponesou trestní zodpovědnost.

BND 30

Přesně to mě napadlo. Ať si to ti chytří památkáři převedou na sebe, bezúplatně a pro se můžou předvést.

medical_examiner

Hmm…ať si ho postaví na dvorku…

Jaaa

Jj, památkáři chrání památky pro sebe.

To je jak bavit se s orangutanem o Leibnizově filosofii.

Miroslav Zikmund

Z čeho usuzujete, že hrozí riziko pádu mostu ? Most nevyhovuje z hlediska zatížení jízdou kolejových vozidel o hmotnosti řádu desitek tun, nikoli z hlediska zatížení pěšími a cyklisty v řádu desítek kilogramů … demontáží kolejnic a pražců se ocelové konstrukci odlehčí a „dřevěná vozovka“ zatíží konstrukci mnohem méně ..

Jiří Kocurek

Zatím ne, ale víme, v jakém stavu bude za 30 roků? Nevíme.

Pražec

Pozdě bycha honiti.
Problém nevidím jen v tomto konkrétním mostě, ale taky ve všech, které teprve přijdou. Stát by třeba konečně mohl projít všechny starší mosty a ujasnit si, které chce chránit, a ty pak opravovat zavčasu.

A úplně analogicky tu bědujeme nad nešťastným Přerovem, který dusí hrstka záškodníků, zapomínajíce přitom, kolik úseků ještě zbývá do dokončení celé sítě.

Myslet si, že se oba příklady nebudou mnohokrát opakovat, je, mírně řečeno, naivní. A přesto stát nemá ani rámcovou představu, jak by se takové situace měly řešit.

medical_examiner

Pokud by postupovali podle čísel tratí, tak by nejméně jeden krajní případ sám spadnul do Vltavy.
Ale pokud by postupovali z Prahy do všech směrů, tak by si mohli parádně máknout hned na začátku.
Krom tradičního, už výše zmíněného šlágru byla nejméně 1 prácička okolo Libně…

K.S.

Takže tahat dálnici přes dědinu místo odkališť je OK, stejně jako bez ohledu na cokoliv do krajiny narvat stavbu… podivné myšlení. Není spíš tak chyba v hledání nejlevnější řešení, která ale mají poměrně značné dopady na své okolí?

Gwann

tak tahat cokoliv přes odkaliste může být tak drahá sranda, že levnější by bylo celou dedinu zborit a postavit jinde…

ono se při iluzi neomezených zdrojů utrácí snadno

Jaaa

Zdravý životní prostor je mnohem cennější, než pár korun navíc za odkaliště. Ta dálnice tam bude stát 200 let.

Proč dělat věci pořádně, když jdou dělat levně?

Gwann

protoze to může stát mnohonásobně víc? většina vesnice se s tím smířila. bordel dělá asi 5 lidí z celé vesnice.

sorry, ale tohle je asi přes čáru. kvůli 5 posukum o několik mld víc nedáme.

Jaaa

Nejde o pošuky, ale o přístup k věci.

Sám se chcete chovat nehospodárně, investovat pouze krátkodobě bez ohledu na dlouhodobé dopady, ale jinde vám to vadí.

Lidé už evidentně ani nechtějí dělat noc poctivě. Potom ale nikdy nebudete žít ve spokojené zemi.

Gwann

ano, pro mne má větší hodnotu starý most než pár rodinných domku max cca 50-70 let starých. most bez vlaků může stát se základní údržbou nejspíš dál. tak proč by nestál. komu škodí a o kolik víc bude stát základní údržba než složité bourání? já mám takový tip…že ta údržba nátěrem, max výměnou nejhorších míst, bude i levnější. stavět dálnici přes skládku popílku/odkaliště, či co vše u toho Přerova dá trefit, považuju za finanční a dost možná i environmentální riziko. každému nelze vyhovět. já dost možná budu v poražené skupině ohledně mostu. může mne to mrzet, ale vázát se k… Číst vice »

libor

no co zastavit provoz, zrušit Sp vlaky, nechat jen osobáky Tábor-Milevsko, trať v úseku Milevsko – Písek město vytrhat a dát do sběrných surovin. Most převést na NPU a máme hotovo. nevím, co furt řešíte

KocourM

Trať v úseku Písek město – Milevsko vytrhat je absolutní nesmysl, Sp vlak tento úsek jede 30 minut, Os 35 minut , autobus asi 50 minut. Po dokončení stavby nového mostu, lze očekávat zrychlení osobních vlaků asi o 5 minut a obnovení provozu nákladních vlaků. Zamyslete se, než něco napíšete.

Paja

Milevsko nemá na Písek nijak striktní vazbu a pro cestu z Písku do Tábora není třeba zajíždět do Milevska, takže v tom ten hlavní problém nebude.

KocourM

Jsem místní pravidelný cestující, takže vím jaké jsou zde problémy. Milevsko je okres Písek, a vazbu na Písek má stejnou jako na Tábor, s rozdílem že do Tábora nejezdí autobusy, které jsou provozovány (směr Písek) jako konkurence železnici, například MHD Milevsko a (ne)možnost přestupu bus-vlak: ve směru Písek (příjezd MHD 3 minuty po odjezdu vlaku), směr Tábor (příjezd MHD 5 minut před odjezdem vlaku). Není třeba zajíždět do Milevska při cestě Tábor – Písek, stejně není třeba zajíždět do Kolína při cestě Praha – Brno, takže to ten problém nebude. Ten problém je most (nutnost manipulace s posilovými vozy, zákaz… Číst vice »

nowas

Tak se bourat nebude. Nechá se spadnout.

medical_examiner

A když bude mít NPÚ štěstí, tak spadne za posledním vlakem…
Mrtví žádní, bude o tom povědomost (pád mostu bude určitě slyšet)…

PvvS

Pokud ho NPU tak moc chce, tak ať ten most na něj převedou. Může ukázat, jak se starat o památku.

medical_examiner

To tak…vždyť to nezvládá ani na provařených stavbách (třeba na Karlštejně).

Kalanis

No nevím. Purkrabství se opravuje včetně hajzlíků a aktivita tam rozhodně je nemalá.
A občas za míru zvládání nemůže správce, protože se na postupech neshodnou ani „odborníci památkáři“. To se pak blbě dělá.

Jenisej

NPÚ nařizuje co se bude chranit, nikoli se stará. Jak mi bylo onehdá řečeno.

Kalanis

NPÚ je opravdu ten zastřešující správce a nadřízený pro kastelány a ostatní pomístní pracovníky. Může akorát navrhovat.
Co se bude chránit nařizuje ministerstvo kultury a jeho památkový odbor.

Šejdr

Ono se na NPÚ po čtvrtstoletí zřejmě zapomnělo, jak to dopadlo s Ivančickým viaduktem. Zejména pak na scény, kdy se muzejníci snažili za každou cenu vnutit viadukt zpět drahám, jelikož pochopili, že nedává smysl živit památku s obrovskými náklady na údržbu a téměř nulovou návštěvností.

Miroslav Zikmund

Na rozdíl od Ivančického viaduktu lze tento most „transformovat“ do „lávky pro pěší a cyklisty“ – v okolí žádná možnost legálního přechodu není a tak se chodí po železničním mostu.

Jenisej

Zbývá jediné, kdo ten most převezme.

Jakub

Bude na novém mostě.

Sporak

Tak proč komplikace. Daňový poplatník to rád zaplatí, ne.

medical_examiner

V pro nás lepším případě se mezitím pozmění legislativa a dotyční pracovníci to budou muset zaplatit ze svého…

Jaaa

Tady někdo absolutně nechápe smysl ochrany přírodního a kulturního dědictví.

K.S.

Na výstavbu nového mostu to snad nemá zásadní vliv ne? Řešení je myslím jednoduché, budovat nový most a ten starý řešit až pak, nemá cenu ten nový tím omezovat, pokud nemá být tedy v tom samém místě, ale to pokud vím není tento případ.

Takže odpojit od kolejí, znepřístupnit a začít řešit která státní organizace si tu památku přebere. Tak mne napadá… Nechtělo by to NTM?

BND 30

Do Chomutova se jim to nevejde…

K.S.

A nemůžou to postavit tam přes nějaké odkaliště, nebo tak něco? 🙂

BND 30

Položí ho zatím vzhůru nohama, pardon podpěrami.

standa

tak kdo pak si namastil kapsu ?

medical_examiner

No já určitě ne…😂
To bych o tom musel něco vědět…

Jakub

Kdysi mi rozměnili pár mastných korun, tak jsem je vyčistil :-O)

Kamui

Vážně – tady je problém že za památky se prohlašují věci, o které nikdo ve skutečnosti nestojí. Nikdo nechce bourat Karlštejn nebo centrum Českého Krumlova – ale jaký má smysl mít památku v podobě nějakého zrezlého mostu, který kromě pár potrhlých mostních šotoušů nikoho nezajímá? Turisti se jezdí do Prahy dívat na Hrad, Orloj, ale rozhodně ne na prorezlý nýtovaný most z 19. století.

Vít Jůza

Přechod výtoňského nebo branického mostu je úžasný zážitek, nevím, proč nejsou zařazovány do turistických okruhů. Libeňský most bych do turistického okruhu nezařazoval.

BND 30

Ani do sekce adrenalinové zážitky?

Roman

Vytoňsky most je další perla. Ten most už dávno měl být v peci. A do dnes vytváří úzké hrdlo mezi východem a západem.

K.S.

A nedělají to úzké hrdlo spíš nedodělané tratě přes IQ Bridge a o pár čísel menší tunel než by bylo potřeba?

medical_examiner

Taky se k tomu přidalo pár přilepených baráků…
Naštěstí nijak důležitých…

Leinad

A zdržování projektů jako „metro S“

medical_examiner

Jojo…až tam budou 4 koleje…to bude jiné kafe…
(levý pár pak obloukem Smíchov, pravý pár rovně do tunelu do Berouna.)

K.S.

Zjevně nevíte o jakém mostě předřečník píše, ani o tom jaké jsou plány na zapojení tunelu, nebo na který se to vlastně má napojovat. Matláte dohromady Výtoň (Vyšehrad) a Braník (IQ Bridge). Když chcete vymýšlet pytloviny, tak se alespoň na tu mapu podívejte.

Máucta.

medical examiner

Tak to jo…myslel jsem že IQ Bridge je nějaký jiný název pro ten vyšehradský.

Co se týká toho vyšehradského, máte pravdu že mám poněkud střízlivější plány než SŽ…

Miroslav Zikmund

Jak ? Je na něm snad desítka „z důvodu“ technického stavu ?

Gwann

myslíte to úzké hrdlo na které z jedné strany vedou dvě koleje a další nelze přidat bez neprojednatelnych demolic? a tedy více kolejí jen na mostě nedává smysl?

že je to památka SZ také statečně ignoruje. a čeká na zastavení provozu z důvodu bezpečnosti a pak si myslí, že památkáři výměknou… co budou dělat pak…pokud výměnou to nevím.

asi horekovat, co ti zlí památkáři…nebo budou vlaku ukoncovat před mostem, který se bude přecházet po lavkach

Jaaa

Zavede se takovej ten pouťovej vláček. 😀

Jakub

K ivančickému mostu něco takového existovalo?

Jaaa

Ivančický viadukt je pomník lidské blbosti.

Pokud by se o něj vlastník řádné staral, jezdí se po něm dodnes.

U tohoto moatu detto.

To ale Čecháčkové neumějí, protože evidentně mají moc peněz a raději každých 30 let staví všechno znova.

Prostě tohle musí skončit. SŽ se řádně nestarala, SŽ musí ze svého zatáhnout opravu. Nazdar.

Gwann

jo, jo, postavím most za stovky milionů. nemám jednotky milionů na údržbu odvodnění a hydroizolace. stavím za 30 let znova. vaše ŘSD či krajské správy silnic (anebo i TSK)

dtto SŽ.

Jakub

Jaký když ještě není postavený, asi myslíte vyšehradský.

Jakub

Je to vyšehradský železniční most, výtoňský s plánuje jako silniční, zatím.

medical_examiner

Ale to neznamená, že zrovna na tom Českém Krumlově (vzadu na hradě) nemůže být nějaká polepšovna pro dospělé…
Ona je nejbližší buď v Budějovicích nebo spíš na Borech…

Ale pravda je, že ty turisty spíš zaujme to, jak budou rychlostí 80 km/h jet v nějakém zahraničním dvoupatráku z Prahy do Smíchova a tudy do Karlštejna (Os Praha – Z.T. – Beroun). A jak pak pojedou mezi Smíchovem a Černošicemi 160 km/h.
Někteří pak v pátek ocení lůžkový vůz 1.třídy na některém MV…

Dežo Horváth

Nesouhlasím. Industriální a jiné technické památky, jako jsou právě historické železniční mosty, považuji za stejně hodnotné objekty, jako ten Vámi tak opěvovaný Karlštejn s Krumlovem. To, že nejsou u řady lidí tak in, jim neubírá na významu. Upřímně nechápu, jak může někoho neděsit představa, že krásný nýtovaný most z konce 19. stol. nahradí nějaká betonová ubohost.

bohyn

Zaplatit jeho opravu uz by se Vam ale nechtelo, co?

Gwann

bohyne, chodite po chodníku? večer? a platíte na to zvláštní příspěvek? chodnikovne a osvitne?

stejně jako Majer… drek, bohyne, trek platíš.

tak nech těch demagogickych argumentů…za své…pokud ja s tím nesouhlasim

bohyn

Jenze tento most nikdo nechce, narozdil od chodniku a osvetleni. At ho ti pamatkari vezmou a opravi. Nevim proc by se SZDC mela starat o nepouzivany most, pripadne o cyklostezku.

Gwann

je tu jednou zákon. vlastník se stará o památku. kdyz nestará, sankce.

nebo musí to nádraží vyšehrad spadnout.

ano, tvrdte a prosadte, že je památkový zákon na nic. což se už parta barbaru snaží. do té doby se musí dodržovat.

mám být v baráku která je památka. nejen fasáda. tak musíme mít stempl i na zábradlí na schodišti…

bohyn

Ono by stacilo neprohlasovat kdejakou blbost za pamatku. I popis pamatkove hodnoty v katalogu je takova vata, co se nacpe tam, kde nejake rozumne zduvodneni chybi.

Gwann

popisy v katalogu stojí za pro. to souhlas

Gwann

památkové se má chránit i vselicos jiného než největší památky. smutnou ukázkou přístupu…koho zajímá tahle plesniva chalupa…je většina vesnic. místo původních staveb…šumperak, okal nebo nějaká polistopadová nevkusné obludnost.

Jaaa

„ale jaký má smysl mít památku v podobě nějakého zrezlého mostu, který kromě pár potrhlých mostních šotoušů nikoho nezajímá?“

No výborně, takže kulturní památka je jenom ta, na kterou se jezdí dívat davy turistů.

Jestli jsou Češi kulturní národ, tak prasata umí létat.

Gwann

kdyz to prase hodite z onoho mostu, tak taky chvíli poletí. s naší kulturnosti je to obdobné. viz duhova diskuze vedle.

Jaaa

Že je něco ve vzduchu, neznamená, že to letí. I letadlo umí padat. 😉

Kamui

Tak ať SŽ postaví nový most vedle přesně jak je plánováno, a tento pak nechá ležet dokud nespadne sám.

Kalanis

Ono ho vedle postavit hodlá…

tondovo

S první části věty souhlas. Ale pak ať starý most převedou na „památkáře“ nebo na ÚZSVM.

Filip

Skanzen Česká republika. Někdy by mě fakt zajímal přepočet počtu obyvatel na jednu památku v Česku a bojím se, že by to nebylo zase tak vysoké číslo. Historii mám rád, těší mě, když památkovou ochranu získají díla, která jsou něčím skutečně významná, jedinečná, je zde nějaká déletrvající snaha je obnovit, a kdyby zmizela, byla by to skutečná ztráta. Ale chránit most, který je významný jen tím, že je starý a holt o něco delší než mosty ostatní a ještě k tomu je zchátralý tak, že se nevyplatí ho opravit, to je drahá zbytečná sranda. Nafotit, udělat pamětní desku z jedné,… Číst vice »

medical_examiner

Koupil by jste si v dražbě…nějaké mladší „dílo“ od 1 Kč/cm² (a za odvoz, to dá rozum) ?

Jaaa

Nikdo vám nezakazuje postavit si most vedle, tak nedělejte, jako by to byla nějaká brzda vašeho byznysu.

A skanzen? Ano. Mentální. Všechno, čemu nerozumím, vyhodit.

Jmeno

Ty ocelove mosty nejsou natirany nejak naschval programove ? Spravce ma snad smlouvu s kovosrotem ? Ptam se tak hloupe jen proto, ze mi takto rezave konstrukce vyslovene hybou žlučí.

SaulGoodman

Zřejmě to vydrží tak dlouho bez údržby, že se to nevyplatí natírat. Tohle snad někdy v 80. letech natřeli nějací Jugoslávci v rámci nějaké socialistické družby, ale jinak nic. Je to zajímavý fenomén, ale možná skutečně prostě doba, za níž to zrezne do havarijního stavu, je tak dlouhá, že už ten most stejně přestane vyhovovat z nějakých jiných důvodů – nosnost, hlučnost, možnost umístění trolejového vedení…

Jaaa

Ne, spíš zchátrá až za tak dlouhou dobu, že to nejde hodit na jednoho konkrétního člověka, co se o to měl starat.

medical_examiner

Nedá se nic dělat. Holt budou muset být všechny mosty betonové nebo kamenné…

Leinad

A ten vydrží bez údržby?

P_V

Most má nějakou plánovanou životnost. V průběhu té životnosti se občas hodnotí, jak vyhovuje současným i výhledovým požadavkům. Když nevyhovuje, tak nechá dožít bez zásadnější údržby.

A pak přijde nějaký památkář a hodí do toho vidle.

Ona ta nýtovaná konstrukce je tvarově dosti složitá, plná spár, to se nesnadno udržuje. Je to historicky natřené barvou obsahující různé sajrajty, pod tím je vodní tok, čili další problém.To takhle v Ústí čistili a natírali most, snažili se o čistou práci, ale stejně byl z toho průser, když v Německu náhle zjistili bifenyly.

Miroslav Zikmund

Ochrana mostní konstrukce nátěrem není totéž co nátěr zábradlí nebo plotu na vašem pozemku …
Konstrukci mostu musíte očistit od koroze – otryskáním na kov, pak můžete začít s povrchovou ochranou – nejlépe pozinkování a až barevný nátěr ….

bohyn

Tohle vypravejte treba spravcum Golden Gate, tam se zadne piskovani ani pozinkovani nekona, jen ho parta maniku stale dokola natira.

Jakub

Ale nedávno provedli otryskání, protože by most byl už příliš těžký. Je o tom dokument cca 50min.

Jméno

to mě úplně vyděsilo, prostě to smrdí prací, dokonce klasickou lakýrničinou, tedy připravit si podklad. Chápu že jsme v době, kdy ruční práci nikdo dělat nechce a jednodušší je vykrájet nový most plazmou na CNC, udělat povrchovou úpravu rovněž strojně a pak to tam s velkou slávou posadit jeřábem. V tomto případě jak píše kolega níže, Golden Gate, ale i Eiffelovka a další, mají stálou partu lakýrníků, kteří nikdy neskončí s natíráním, než dojdou na konce zase začínají od začátku. Dávají tam další a další vrstvy barvy a teprve když je to tlusté, sundají krustu barvy a zase znovu. SŽ… Číst vice »

Gwann

jenže tohle je PRACE. a ta nikomu nevoní. je třeba vypisovat zakázky, a ne makat.

Jakub

No, v Hostivaři je VB z plechových desek, rez považují za ochrannou vrstvu, která se sama vytvoří. Už ale nepočítají, že se to smývá a tvoří nehezké dešťové stopy.

Petr Barchánek

Kdekdo ječí kvůli pár stovkám pro důchodce v době, kdy se strašně rychle zdražují zákldaní potřeby jako je např. jídlo a elektřina. Ale udržovat rozpadající se most, to je podle MK v pořádku. Je to celé banda naftalínů, co by nejraději zakonzervovali celý svět za peníze, které sami nevydělali.

Výkolejka

Nebudu hodnotit historickou hodnotu mostu, ale jak souvisí jeho zachování pro další generace s tím, že zrovna teď není finanční situace ve státě nejlepší? Pokud je opravdu historicky cenný tak ho teď zboříme a za dva roky si řekneme, že to byla škoda?

medical_examiner

A jak je cenný? To si na něm nějaký potentát zlomil nohu? Nebo je nějak specificky konstruovaný?

Gwann

kolik podobných mostů délka výška technologie u nás stojí. a obecně kdy stalo?

Výkolejka

Netuším jak je cenný. Takové soudy nechávám na těch, kteří tomu rozumí.
Já psal o nesmyslném myšlenkovém pochodu: 150 let starý most (pokud je cenný) zboříme, protože letos a třeba příští rok nebude mít rozpočet moc peněz …

Tom Matoo

Asi jste nepochopil mechanizmus valorizace důchodů, který je dán zákonem a pamatuje kromě jiného právě na inflaci. Spor je o další navýšení nad rámec zákonné valorizace v době rekordního rozpočtového schodku. Proč si přidat navíc zaslouží právě důchodci a ne třeba matky samoživitelky?

medical_examiner

Asi že důchodci jsou větší volební síla…

Gwann

dle této logiky zrusme dané. ty platí ještě víc lidi

Jaaa

Však už to tak přeci dopadlo. Snižování daní nebylo nic jiného.

Gwann

samozřejmě. výsledky jsou povznášející. a bude daleko hůř. už se nic nepostaví. zůstanou zmařené vize a sny.

Pája

Asi by si zasloužili přidat obojí. Léky podražily, plínky podražily, energie, potraviny, drogerie i domácí elektro také. Není to o tom, proč zrovna důchodci ale o tom, že teď zrovna byl na jednání zákon o nich.

Gwann

přidat si nezaslouží nikdo. nejsou prachy. sorry jako.

Peeetr

A vy jsme nepochopil mechanismus výpočtu inflace, který je postupnými změnamy mezinárodní metodiky schválně falšován, a základní životní potřeby v něm každé desetiletí tvoří menší a menší část.

Gwann

no, když mají potraviny apod nižší váhu ve spotřebním koši…tak zcela správně. ano, jídlo obvykle kolísá dost a poslední dobou nahoru, kdežto elektrovergly jdou spíš dolů…a tím ta inflace spotřebitelských cen je nižší než jen potraviny.

ale to je známé… uci se to snad už na střední. ze to někteří nechápou, sorry jako.

a počítat inflaci důchodcovskych cen ještě nikoho nenapadlo. navrhněte to.

já třeba za jídlo utratim méně. mne víc zajímá změna cen stavebních prací. a začnu kvůli tomu řvát…podvod? ne, nezacnu. protoze nejsem ublizeny tydyt.

Jaaa

Sorry, ale spotřební koš pro výpočet důchodů tvoří zcela jiné komodity, než makroekonomická inflace.

Gwann

čemu říkáte makroekonomická inflace?
inflace dle spotřebitelského koše? nebo deflator HDP? index průmyslových cen (či co to je?). nebo je zvláštní duchodcovska inflace? ptám se…žil jsem v tom…ze se to počítá z spotřebitelské inflace a růstu průměrné mzdy.

Jaaa

Ano, je to zvláštní koš, který přihlíží k tomu, že důchodce si nekupuje ani obligace, ani elektrickou lokomotivu. 😉

Gwann

tak elektrická loko ve spotřebitelské inflaci fakt není, ta je v deflatoru HDP. 😉

obligace nejsou v žádném indexu. stejně jako další aktiva, jako třeba nemovitosti. na rozdíl od nájmů.

k používaném indexu:
§ 67

(1) Vyplácené důchody se zvyšují v závislosti na růstu indexu spotřebitelských cen (dále jen „růst cen“) a na růstu mezd. Vyplácenými důchody se rozumí důchody přiznané ode dne, který spadá do období před kalendářním měsícem, do něhož spadá den, od něhož se důchody zvyšují.

takže klasická spotřebitelské inflace. ne důchodcovský koš

Petr Barchánek

Právěže pochopil. Inflace bohužel nekryje zdražování základních životních potřeb. Je to tak schválně nastaveno. Neptejte se mě, proč. O profesionálních samoživitelkách tady nemá cenu psát. Důchodce nemůže za to, že zestárnul a taky nemůže za to, že odevzdával cca polovinu příjmů do společné kasy, pročež má dnes sotva na nájem a budí v okolí nezájem (verš z jedné písničky od Třech Sester). Single matkám bych nasral, to je jen jiný level zlatokopky, ta si kariéru samoživitelky vybrala dobrovolně. Jsem se s jednou takovou potkal před šesti lety v soudní síni. Na otázku soudce z čeho chce žít, když její prokázaný… Číst vice »

Gwann

ano, tak takovymto nakaslat.

ale i spousta důchodců si vybrala,že budu žít v chudobě. prarodiče si pořídili druzstevni být.jiný si pořídil…nájem…a pak se diví.

Petr Barchánek

Jako sorry, ale málokdo vidí do budoucnosti, aby věděl, jestli bude mít jím zvolený obor zlatí dno nebo ne. Nota bene, když je v době rozhodování o kariéře zhusta ve věku nezletilém. Nikdo do poslední chvíle neví, jestli jím zvolená investice do vzdělání, kariéry, dětí, životního partnera a další ponesou ovoce, dividendy a zhodnocení, nebo jestli půjde o kouli na noze. Neznám nikoho, kdo by chtěl být dobrovolně chudej. Možná pár mnichů a jeptišek, ale o ty se ve stáří postará jejich řád.

Gwann

jedou…po mně potopa.

ano, i zodpovědný může upadnout. kvůli zdraví, smůle aj. ale nezodpovědný…upadne skoro vždy.

počkejte na ty živnostníky (většinou svarcsystem) až budou mít důchody 8tis. to bude ještě sranda. budou řvát, jak se o ně stát musí postarat.

Gwann

PS: někdo šetří, někdo utratí vše do poslední koruny. a pak natahuje ruku.je spousta lidí, co prostě měli smůlu. ale ještě víc, kdo si ji dost zapricinili sami. tu chybu ti lidi bez bytu udělali třeba v tom, že věřili, že se o ně někdo postará…a ono ne.

PPS: a ke kariéře – slušně prachy si vydělá jak bankovní úředník, tak učitel, truhlar či zedník. ano, metar ne. ale ten je metarem opravdu že své vůle.

Jaaa

A proto budeme ožebračovat celý stát.

Dostat přidáno nad zákonný limit mají ti skutečně chudí důchodci, ne všichni.

Paja

Vaší vinou není že jste zestárnul, ale to že jste se na to (finančně) nepřipravil už vaše vina je. Takže taky bych vám taky nas….

Bram

Nepřeháníš to už trochu, Petře?!? Tento most vůbec není zchátralý tak, jako je třeba most pod pražským Vyšehradem a po jeho opravě formou obnovy nátěru (plus odstranění kolejí a jejich náhradě vozovkou)) může vydržet jako lávka pro pěší a cyklisty mnoho desítek let. Tady spíš Jihočeský kraj dal od věci ruce pryč kvůli tomu, že si většinoví majitelé okolních rozsáhlých pozemků (Schwarzenbergové) cyklostezku údajně nepřejí. Tak teď by je chtělo přimět jednáním k souhlasu s cyklostezkou. Jinak nevidím nic špatného, pokud tato cyklostezka vznikne, neb jet na kole mezi Milevskem a Pískem po silnici první třídy č. 29 (Podolský most)… Číst vice »

bkv

A kdo je má přimět k jednání?

Pink

Kdo to prožírá, ty kreténe? A samoživitelky (státemživitelky) sem netahej. Děti nemají strádat, ano, ale rodiče je mají živit. Já to dělal taky a co jsem dostal od státu na ně? Přídavek na dítě, který dostávali všechny děti, ono to bylo pokud si pamatuji pár desetikorun. Nestaráš se o dítě? Do krimu a makat. A pokud si nějaká státemživitelka vědomě udělá dítě ale muže už dál nepotřebuje, prosím, její volba. Ale od státu velký kulový.

Gwann

Zvyšovat důchody nad rámec inflace a tím rapidně zvyšovat zadlužení. vyborne. až nám přestanou půjčovat, tak zase důchody snížíme nebo zrušíme. Geniální myšlenka. Bravo!!!!

Bram

Gaussova křivka platí a různí Pinkové, kteří jsou kdesi na její krajní části (mezi různými dalšími obdobně vymaštěnými pitomci), jsou toho nejlepším důkazem.

Pája

Někteří lidé jsou v ID a přitom se o děti starají. Prostě je zradilo zdraví. Na ně se to vztahuje také?

důchodce

Taky budete důchodce – nebo hodláte vrámci úspor včas opustit toto slzavé údolí?

Gwann

promiňte, ale při podobných hokus pokusech ja nebudu mít už důchod žádný. a to moje soc.pojištění jsou dost na dva průměrné důchody. tudíž bych měl mít alespoň takový důchod. budu mit kulove a ještě pozorovat jak si tímhle mejdanem zničime úspory a sociální stát.

pokud vám je 65, tak máte možnost sledovat, jak vám důchod bude kvůli státnímu dluhu ještě za vašeho života snížen.

Petr Barchánek

Nepřeháním, Lubore. Nechápu, proč by se za půjčené peníze měl udržovat most odnikud nikam.

Gwann

za jeden předvolební dárek nad valorizaci se nových orlických mostu postavi asi 30.

a pozor – ta nad valorizace je už na furt.

takže těch pár stovek je za 4 roky na nový tunel do Berouna.

a ač si starých lidí vážím, tak raději tunel do berouna než 300 Kc/duchodce/měsíc. to nikoho nespasi a celku hodně ublíží. hlavně proto, že si na tenhle dárek půjčujeme.

vám je to možná jedno, ale mně je co sebrat. a nerad bych byl více zdanen, aby bylo na dárky pro andrejovi voliče. protoze až prozereme vše, tak budeme pak dělat co?

důchodce

Nevím co s tím mají společného Andrejovi voliči, ale co tak zarazit džusování tohodle státu korporecemi? Nebo definitivně tipnout solární runel, neziskovky a vůbec vytloukání renty Bylo by nejen na důchodce ale i spoustu mostů

Gwann

neziskovky – blábol.většina jich jsou služby starající se o staré lidi (různé církevní charity aj) a pak sportovní sdružení. na ty gender tydyty jde pár peněz (miliarda dvě max). solární tunel…ano, blbě. ale co repkovy tunel, ten nevadí? být je dost podobný? prostě udělala se chyba a ted se za ní platí. ja to měl spočítané jako průser už 2008. politici nedělali úmyslně nic. a teď s tím nic moc neuděláte. protoze zákon. spíš bránit opakování. dzusovani korporacemi – souhlasím. začneme od těch největších, vč. pobíratelu dotací na vselicos. jenže pak zjistíte,že normální korporace moc neškodí. kdežto různí smejdi, tzv.oligarchove,… Číst vice »

Jaaa

Pardon, ale dárečky od Andreje pro vás důchodce NAD ZÁKONNOU VALORIZACI nás pracující stojí 70 miliard korun ročně.

Vy si dneska koupíte čtyři piva navíc a vaše vnouče nebude mít za 5 let kam chodit do školy.

Gwann

a za 70mld je uz ten tunel celý. takhle na něj budeme čekat na furt. to fakt nikdo nemá míru věci? společnosti co si půjčují na spotřebu pravidelně končí blbě.

Jaaa

Nene, Andrej konečně taky dělá něco PRO LIDI!!!!!!

Nejhorší je, když to máte v rodině.

Gwann

já bohužel taky mám. ale mít tam podporovatele SPD je ještě horší.

Honza

Nebudu hodnotit památkový význam mostu, ale nedovedu si představit co s mostem do budoucna. Stávající využití jako železniční most je asi nemožné, pochybují, že lze bez ztráty historické hodnoty opravit na současné požadavky. U mostu jsem byl několikrát na obou stranách a využití jako cyklostezka mi v této lokalitě nepřijde ideální, všude je daleko a pro pěší asi také nemá význam.

julio

Urobiť most pre peších s vyhliadkou na okolitú vodu. A občas z neho niekto skočí.

Pink

Nebo bude shozen, to je taky možné, máme to v tradici, že. I se sudem.

medical_examiner

Jé…to bude mít doc. Vorel učebního materiálu!…

Nyvlt

U mostu jsem byl taky několikrát, je skutečně v tak dezolátním stavu? U nás umí hodně přehánět i z různých důvodů. A proč se dostal tohoto stavu, kdo nese odpovědnost? Nikdo.

Gwann

viník je jasný…SZ. tak ať ho hezky opraví.

Miroslav Zikmund

Naopak – všude je daleko možnost „dostat se na druhý břeh“ … tudíž se chodí po mostě …
Nejbližší možnost jsou Zvíkovský a Podolský most ….

Asdfg

Most předat NPU když po něm tak touží a může se o něj starat aby nespadl a nést veškeré důsledky, kdyby se někdo zranil. Případně vybudovat naučnou ceduli u mostu, aby se turista seznámil jaké historické dílo před ním je.

Petr

To by bylo hodně jednoduché. 🙂

medical_examiner

Ale jak účinné! 😂
On by si to třeba NPÚ aspoň příště rozmyslel, chránit takové marginálie…

Petr

Ono, kdyby tehdy ještě SŽDC postavilo nový most, ještě předtím, než se tento definitivně začal rozpadat a neargumentovala dnes havarijním stavem mostu, zřejmě by nikdo po tom starém ani neštěkl. On by se předal obcím a byla na něm cyklostezka a pokud by na to nesehnaly obce finance, tak by se dostal do tohoto stavu již u nich. Není prostě dobré něco nechat skoro spadnout a pak teprve stavět nové, to už si nikdo nevezme ani zadarmo. Ostatně zajímavé to bude za cca dva roky na Výtoni.

Gwann

NPU navrhuje. schvaluje správní organ. co je marginální naštěstí neurčuje průměrný lojza ale odbornici. který o tom něco vědí.

kupte si skoro jakoukoliv odbornou publikaci vydanou NPU a čtěte. zjistíte, že jejich erudice je vskutku vysoká. ze jsou na druhou stranu prasteni…to je jiná stránka věci.

a na můj vkus je památkové péče ve městech ještě příliš krotka. stačí se podívat jaka hnusná okna v památkových budovách procházejí.