Komplikace pro Správu železnic: Most přes Orlík určený k likvidaci je znovu památkou
Železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj
Most je v dezolátním stavu. Nikdy nebyl rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení zatopených pilířů.
Na programu je bohužel zcela něco jiného. Tato akce fíkuje zpomalení stavby, nic jiného. Bohužel…
Takže za socíku opraven celkem 3x – sloupy, konstrukce, nátěr. Od sametu se na něj třicet let kašlalo. Teď je v módě kvalitní mosty nad rámec projektu postavené – viz nyní nezvládnuté bourání nad D11 – bourat a stavět nové v kvalitě jednou za dvacet let stavět nové. Však ona to EU zaplatí. Zlatí komunisti. To byli hospodáři!
Ty „kvalitně“ postavené socialistické mosty jsou většinou po 40 letech provozu zralé na demolici
Kvalitní mosty, ze kterých padá beton, který taky bývá ošizený. Ať už je to most nad D11 nebo u metra Vltavská, kde se musel podpírat. Zrovna ohledně infrastruktury jsme za minulého režimu dost zaostaly. Paneláky sice nasázeli, ale ty museli stejně 20 až 30 let po postavení rekonstruovat. Tedy souhlasím, že SŽ na údržbu kašle na různých tratích a mostech (třeba ten pod Vyšehradem se ani nenamáhají natřít), ale sundejte si ty růžové brýle, za rudých komunistů to lepší nebylo. Taky vzpomeňte na všechny budovy jak byly zašlé, šedivé od prachu a permanetně obestavěné lešením.
>třeba ten pod Vyšehradem se ani nenamáhají natřít
Marně přemýšlím nad tím, jak by mostu pod Vyšehradem v současném stavu pomohlo natření.
Ten most byl „za socíku“ jednou natřen a při stavbě přehrady byly obezděny původní pilíře. A to v té době (za socíku) byl už 100 let starý. Já bych to jako etalon péče opravdu neviděl.
A vůbec největší katastrofou pro nás všechny je opětovné zjištění, že státní instituce placené z našich daní spolu nespolupracují. Ba přímo si jsou schopné dělat naschvály za naše peníze. To byl sakra takový problém udělat hromadné jednání mezi SŽ a památkáři a domluvit se na dalším postupu, jak věc řešit? Památková ochrana na most vypadla omylem a bylo snad jasné, že tento most památkovou hodnotu má a že bude obnovena památková ochrana! Co jako na SŽ čekali? Celou dobu se to mělo řešit jako náhrada mostovky za jinou podobnou. Takhle máme zaplacený projekt na most nový a SŽ bude muset… Číst vice »
>Památková ochrana na most vypadla omylem
Tak někdo říká nezákonnému postupu omyl…
hele, rozumbrado, tenhle nezákonný postup je bordel z doby kolabujiciho pozdního bolševismu.
který jsme neopravili ani za 25 let po plysaku.
a furt je to menší bordel než ten, co páchá strana a vláda s nařízeními proti covidu
náhrada mostovky za „podobnou“ už tu mockrát byla a výsledkem je vždy bezpohlavní konstrukce, něco jako obalit starý dům polystyrenem (tam je ale aspoň šance ten dům v budoucnu z toho polystyrenu zase vyhrabat). Než „podobnou“, to raději most zbourat a nahradit kvalitní novostavbou. Kvalitní ve smyslu, že to uvidí architekta.
Jak souvisí nahrazení mostovky a zateplení domu? To není ani jako hodiny a holinky …
Tomu se říká demokracie.
>Celou dobu se to mělo řešit jako náhrada mostovky za jinou podobnou.
Jenže novou ocelovou konstrukci dle aktuálních požadovaných parametrů neunesou pilíře…
Na dohodu MUSÍ být nejméně DVA. Zákon definuje předmět činnosti SŽ = provozovatel dráhy. SŽ řeší „provozně nevyhovující parametry“ mostu tím, že stávající konstrukce bude nahrazena novou, což je z hlediska SŽ rychlejší a jednodušší (a patrně i levnější) než oprava stávajícího mostu i s ohledem na stáří konstrukce a vlastnosti materiálu z něhož byl most vyroben …
A co ten most vzít, opravit a postavit jinam, jako dříve řetězový most dnes stojícím ve Stálci. Na a na původním místě postavit most nový.
Což by jistě vyšlo levněji než jeho ochrana na současném místě.
Jako most u Ivančic. Dodnes mám plakát v pokoji, kde jsou bok po boku ještě kompletní. Myslím, že to časem dopadne podobně, kvůli špatnému stavu.
Tak si zjistěte jak vysoký ten most je nad údolím Vltavy a zjistíte, že to asi jen tak nepůjde (a hlavně takový místo těžko budete hledat). Most u Stádlce je (a byl) v tomhle o dost příznivější.
ať si SZ skubne. presne tohle jim patří. neudrzovat památku a pak řvát…zbourat, jen v dezolatu. snad se poučí jinde…takhle fakt dále ne.
a budiž to memento i pro další kousky podobného druhu.
PS: čisté laicky…tady asi nebude problém s dynamickým namahanim, jen zreznul, že?
SŽ si neškubne. SŽ si postaví vedle novej a škubnout si můžou památkáři.
Jojo…budou mít památku ale nic k ní…
Ten most neudržovali hlavně předchozí majitelé. SŽ (SŽDC) k tomu přišla jako slepý k houslím.
jasně, sz spadla z nebes. oddělením části unitarnich CD. s temi stejnými lidmi, jak tam sedeli následně.
ani na bolševika se nedá vymluvit, je už 32 let poté.
SZ to za posledních 17 (či kolik) let taky nenatrela.
Nový nátěr problém nevyřeší. A SŽ se chová v tom případě jako správný hospodář. Starý most je nevyhovující a oprava z následnou údržbou by stála víc jak stavba nového. A ještě starý most nebude mít nikdy parametry jako nový most.
ale tady to není o mostu na koridoru. most by šlo zachovat. i s celkem ok náklady. pokud by se nepeklo na jeho údržbu. základní.
most možná nesplňuje zatížení. vlakem. ale kvůli tomu že zreznul. ne že by byl unavove opetreben. protoze v případě té únavove příčiny…by už vytonsky bylnejspíš 10krat ve vltave
Což se klidně může stát a díky únavovým trhlinám může jít k zemi. A pak se bude řešit kdo za to může a nastane kolaps železniční dopravy. Ten most je už prostě v takovým stavu že nejlepší investice je demolice a výstavba nového. A jestli ho někdo chce zachraňovat tak jedině se svojich peněz.
mimochodem dobrá správa…na nesejmuti památkové ochrany reagovala tak, že zacala hledat architekta.
ale žádný není třeba. max mají najít někoho kdo se s NPU/MKul dohodne, jak pamatkova a věrná musí replika být…
ale ne, oni postaví něco onacejsiho.
a skončí to nejspíš velkým divenim, až bude na vytoni červený terč…
Je to vyšehradský most, jiný není, výtoňský se postaví časem, wikipedia:
Výtoňský most je označení užívané v územním plánu hlavního města Prahy pro uvažovaný silniční most přes Vltavu v Praze, mezi Výtoní na pomezí Nového Města a Vyšehradu na pravém břehu a Smíchovem na levém …
vyšehradsky, železniční, vytonsky, pro mne je vše jedno
No ano, je 32 let poté. Kdyby od ČSD dostal most adekvátní péči svému věku a stavu, tak by za posledních 32 let těžko zchátral že by byl na spadnutí.
bylo 32let na to most opravit
Apropo už má SŽ smlouvu s Jčk o objednávce dopravy na 50 let dopředu v rozsahu alespoň 30 spojů denně? Já abychom nevyhodili přes půl miliardy a Jčk tam nezastavil provoz. Vzhledem k počtu přepravených osob to není vůbec zanedbatelná otázka. A nákladní doprava? To je chiméra, tu tam nikdo poptávat nebude v nějakém životaschopném rozsahu…
Nákladní doprava tam má zákaz. Proto tam nejezdí. To je jako se divit, proč na Olypiádě nejsou diváci.
A jaká nákladní doprava by tam asi jezdila? No to by mě strašně zajímalo. Nebo si snad myslíte, že v Táboře náklad přepřáhnou na diesl, potom spálí kvantum nafty na jízdě přes kopečky a v Ražicích opět přepřáhnou na elektriku? To je jen hloupej vlhkej šotosen. Ovšem tragédií je, že takto někdo uvažuje i na MD…
Kdo říká že tady taky nemůže být elektrika…
Pokud s tím budou památkáři souhlasit…
Elektrizace takovéto trati je z říše snů a současným tempem elektrizací by nebyla na pořadu dne ani za 50 let.
Ona tam asi ta elektrika (cca 2032) bude.
doporučil bych 1500V DC. a propojit obehy vozidel s bechynkou
Já bych doporučil bechyňku předělat na tramvaj, vzhledem k parametrům.
Záhoří, Branice, Milevsko, Písek město, …
Nákladní doprava tzv. „poslední míle“ má také nějaký potenciál, navíc s dobrou návazností na hlavní tratě.
O kůrovci nemluvě.
Tak se tam vrátí s novým mostem…
Jihočeský kraj má naštěstí víc rozumu, než Středočeský.
Tak to fakt nemá. To je stále jeden z krajů, kde VHD je sprosté slovo a použitelnost je bídná.
Ne, jen na 20 let dopředu na 16 párů Os denně… 😀
To se tvrdilo i o trati z Lichkova do PL.
A jezdí tam něco?
Na ústecké kameře 2 až 6 vlaků, při odklonech ještě více (problémy u Ostravy, Děčína atd.)
A někdo s někým takovou smlouvu měl když se plánovaly třeba koridory?
Podíval jste se na počet přepravených cestujících po trati Tábor – Bechyně (ne turistických), investice do tamního trakčního vedení, není vůbec zanedbatelná otázka, vzhledem k počtu přepravených pravidelných cestujících, nemluvě o možnostech zkrácení cestovních dob, traťové rychlosti…
Rozhodně nebourat. Opravit. Bude se za pár desítek let hodit pro návrat dopravy, až ta zfušovaná železobetonová nádhera bude na spadnutí. Tento most, i když se na něj nesáhne, tu bude stát ještě několik generací navzdory mánii posledních let, která ocelové mosty z konce 19.století považuje za nějaký zásadní problém.
Tak jistě, stavební průzkum proveden z fotografie z článku.
aby spadla ocelova nytovana prihradovka, musely by nektere nosniky korozi nejdriv zmizet. Tento most ma pred sebou jeste desitky let, i pri nulove udrzbe, jak se mu bohuzel dostava.
a co pilíře na to říkají?
Ty neříkají nic, ty tam budou ne desítky, ale stovky let.
Však také část krčních úhelníků už není…
Nic takového. Já jsem si přečetl odborný článek na toto téma…
Jeden takovej silniční prý v havarijním stavu z dob mocnářství chtěli zřítit a on Vám vydržel 5x takovou zátěž a furt nepadal.
Nezkoušel se na něm (náhodou) nový postup vyztužování mostů? Já jen jestli víme kdo je slavista a kdo slávista.
Dědictví tohoto typu nelze jen tak natřít a „medit“ si, jak jsem to hezky zvládl.
Konstrukci nesoucí výrazné znaky povrchové koroze je třeba otryskat a odstranit tak korozi, pak provést povrchovou úpravu – pravděpodobně pozinkováním a teprve pak provést nátěr / nástřik barvou …
Hmm, pozinkování? Tak to by se to muselo celé rozebrat, nějak si nedovedu představit pozinkování na místě a to i uvnitře spojů.
Odborně se tomu řika zinkování nastřikem….
Jasně, ale pořád ti tam zůstane ta problematická spára mezi snýtovanými pláty…
Postupová demontáž, okartačování, doplneni materiálu, nastřik, montáž…..
Vážně je pro SprŽel výhodnější nechat most spadnout, než ho natřít?
toto není o nátěru
Správně udržované mosty běžně nereznou a nevypadají takto.
Věčná otázka … škoda že nevíme jaký názor na to měly v ČSD a SŽDC. SprŽel zatím svou péčí neměla šanci prokázat jestli umí most zničit nebo zachovat.
také řešení
https://mapy.cz/zakladni?x=16.4105949&y=49.0823528&z=18&gallery=1
Ten link mírně hapruje v některých případech, nevím jestli ohnivá liška chce upgrade, nebo je to zalogováním do seznamu, ale je třeba případně kliknout na zavřít. pak se to rozjede.
Na Androidu s nainstalovanou nativní apkou Mapy.cz je to ok, a na pohled okem v té URL nevidím nic divokého co by mělo chtít login, prostě souřadnice toho místa a zapnutí galerie.
Mě to na desktopu totiž blbne, minimálně pokud jsem přihlášený. Stránka se načítá nekonečně dokud nedám zavřít, pak mne to přehodí na lokaci most.
No jo, Ivančický viadukt. Další případ je u Hranic, tam jsou vedle sebe dokonce tři mosty a ten starý cihlový se nepoužívá, propadá se mu pilíř.
A taky stejný důvod. Nezájem ČSD o údržbu. Tak radši postavíme novej, kterej už taky padá.
Nešlo by postavit nový most stejného vzhledu, aby bylo památkové ochraně učiněno za dost? Když vedle tohoto vyroste nový o pár metrů dál, nebude to tak hezké panoráma, jako kdyby udělali repliku existujícího mostu a zůstal tam jen jeden.
Šlo, ale hotový projekt by se musel hodit do koše, zaplatit odstupné zhotoviteli, a ještě se pak handrkovat se správou vodního toku, aby dovolili založit pilíře pod vodní hladinou.
A ještě se hádat s ŘVC
A o železničním mostě v Praze jste slyšel?
No co už, postavit nový most vedle a ten starý ať si vezmou na triko památkáři.
A jsem zvědavý jestli ho zpřístupní, když za případný pád mostu ponesou trestní zodpovědnost.
Přesně to mě napadlo. Ať si to ti chytří památkáři převedou na sebe, bezúplatně a pro se můžou předvést.
Hmm…ať si ho postaví na dvorku…
Jj, památkáři chrání památky pro sebe.
To je jak bavit se s orangutanem o Leibnizově filosofii.
Z čeho usuzujete, že hrozí riziko pádu mostu ? Most nevyhovuje z hlediska zatížení jízdou kolejových vozidel o hmotnosti řádu desitek tun, nikoli z hlediska zatížení pěšími a cyklisty v řádu desítek kilogramů … demontáží kolejnic a pražců se ocelové konstrukci odlehčí a „dřevěná vozovka“ zatíží konstrukci mnohem méně ..
Zatím ne, ale víme, v jakém stavu bude za 30 roků? Nevíme.
Pozdě bycha honiti.
Problém nevidím jen v tomto konkrétním mostě, ale taky ve všech, které teprve přijdou. Stát by třeba konečně mohl projít všechny starší mosty a ujasnit si, které chce chránit, a ty pak opravovat zavčasu.
A úplně analogicky tu bědujeme nad nešťastným Přerovem, který dusí hrstka záškodníků, zapomínajíce přitom, kolik úseků ještě zbývá do dokončení celé sítě.
Myslet si, že se oba příklady nebudou mnohokrát opakovat, je, mírně řečeno, naivní. A přesto stát nemá ani rámcovou představu, jak by se takové situace měly řešit.
Pokud by postupovali podle čísel tratí, tak by nejméně jeden krajní případ sám spadnul do Vltavy.
Ale pokud by postupovali z Prahy do všech směrů, tak by si mohli parádně máknout hned na začátku.
Krom tradičního, už výše zmíněného šlágru byla nejméně 1 prácička okolo Libně…
Takže tahat dálnici přes dědinu místo odkališť je OK, stejně jako bez ohledu na cokoliv do krajiny narvat stavbu… podivné myšlení. Není spíš tak chyba v hledání nejlevnější řešení, která ale mají poměrně značné dopady na své okolí?
tak tahat cokoliv přes odkaliste může být tak drahá sranda, že levnější by bylo celou dedinu zborit a postavit jinde…
ono se při iluzi neomezených zdrojů utrácí snadno
Zdravý životní prostor je mnohem cennější, než pár korun navíc za odkaliště. Ta dálnice tam bude stát 200 let.
Proč dělat věci pořádně, když jdou dělat levně?
protoze to může stát mnohonásobně víc? většina vesnice se s tím smířila. bordel dělá asi 5 lidí z celé vesnice.
sorry, ale tohle je asi přes čáru. kvůli 5 posukum o několik mld víc nedáme.
Nejde o pošuky, ale o přístup k věci.
Sám se chcete chovat nehospodárně, investovat pouze krátkodobě bez ohledu na dlouhodobé dopady, ale jinde vám to vadí.
Lidé už evidentně ani nechtějí dělat noc poctivě. Potom ale nikdy nebudete žít ve spokojené zemi.
ano, pro mne má větší hodnotu starý most než pár rodinných domku max cca 50-70 let starých. most bez vlaků může stát se základní údržbou nejspíš dál. tak proč by nestál. komu škodí a o kolik víc bude stát základní údržba než složité bourání? já mám takový tip…že ta údržba nátěrem, max výměnou nejhorších míst, bude i levnější. stavět dálnici přes skládku popílku/odkaliště, či co vše u toho Přerova dá trefit, považuju za finanční a dost možná i environmentální riziko. každému nelze vyhovět. já dost možná budu v poražené skupině ohledně mostu. může mne to mrzet, ale vázát se k… Číst vice »
no co zastavit provoz, zrušit Sp vlaky, nechat jen osobáky Tábor-Milevsko, trať v úseku Milevsko – Písek město vytrhat a dát do sběrných surovin. Most převést na NPU a máme hotovo. nevím, co furt řešíte
Trať v úseku Písek město – Milevsko vytrhat je absolutní nesmysl, Sp vlak tento úsek jede 30 minut, Os 35 minut , autobus asi 50 minut. Po dokončení stavby nového mostu, lze očekávat zrychlení osobních vlaků asi o 5 minut a obnovení provozu nákladních vlaků. Zamyslete se, než něco napíšete.
Milevsko nemá na Písek nijak striktní vazbu a pro cestu z Písku do Tábora není třeba zajíždět do Milevska, takže v tom ten hlavní problém nebude.
Jsem místní pravidelný cestující, takže vím jaké jsou zde problémy. Milevsko je okres Písek, a vazbu na Písek má stejnou jako na Tábor, s rozdílem že do Tábora nejezdí autobusy, které jsou provozovány (směr Písek) jako konkurence železnici, například MHD Milevsko a (ne)možnost přestupu bus-vlak: ve směru Písek (příjezd MHD 3 minuty po odjezdu vlaku), směr Tábor (příjezd MHD 5 minut před odjezdem vlaku). Není třeba zajíždět do Milevska při cestě Tábor – Písek, stejně není třeba zajíždět do Kolína při cestě Praha – Brno, takže to ten problém nebude. Ten problém je most (nutnost manipulace s posilovými vozy, zákaz… Číst vice »
Tak se bourat nebude. Nechá se spadnout.
A když bude mít NPÚ štěstí, tak spadne za posledním vlakem…
Mrtví žádní, bude o tom povědomost (pád mostu bude určitě slyšet)…
Pokud ho NPU tak moc chce, tak ať ten most na něj převedou. Může ukázat, jak se starat o památku.
To tak…vždyť to nezvládá ani na provařených stavbách (třeba na Karlštejně).
No nevím. Purkrabství se opravuje včetně hajzlíků a aktivita tam rozhodně je nemalá.
A občas za míru zvládání nemůže správce, protože se na postupech neshodnou ani „odborníci památkáři“. To se pak blbě dělá.
NPÚ nařizuje co se bude chranit, nikoli se stará. Jak mi bylo onehdá řečeno.
NPÚ je opravdu ten zastřešující správce a nadřízený pro kastelány a ostatní pomístní pracovníky. Může akorát navrhovat.
Co se bude chránit nařizuje ministerstvo kultury a jeho památkový odbor.
Ono se na NPÚ po čtvrtstoletí zřejmě zapomnělo, jak to dopadlo s Ivančickým viaduktem. Zejména pak na scény, kdy se muzejníci snažili za každou cenu vnutit viadukt zpět drahám, jelikož pochopili, že nedává smysl živit památku s obrovskými náklady na údržbu a téměř nulovou návštěvností.
Na rozdíl od Ivančického viaduktu lze tento most „transformovat“ do „lávky pro pěší a cyklisty“ – v okolí žádná možnost legálního přechodu není a tak se chodí po železničním mostu.
Zbývá jediné, kdo ten most převezme.
Bude na novém mostě.
Tak proč komplikace. Daňový poplatník to rád zaplatí, ne.
V pro nás lepším případě se mezitím pozmění legislativa a dotyční pracovníci to budou muset zaplatit ze svého…
Tady někdo absolutně nechápe smysl ochrany přírodního a kulturního dědictví.
Na výstavbu nového mostu to snad nemá zásadní vliv ne? Řešení je myslím jednoduché, budovat nový most a ten starý řešit až pak, nemá cenu ten nový tím omezovat, pokud nemá být tedy v tom samém místě, ale to pokud vím není tento případ.
Takže odpojit od kolejí, znepřístupnit a začít řešit která státní organizace si tu památku přebere. Tak mne napadá… Nechtělo by to NTM?
Do Chomutova se jim to nevejde…
A nemůžou to postavit tam přes nějaké odkaliště, nebo tak něco? 🙂
Položí ho zatím vzhůru nohama, pardon podpěrami.
tak kdo pak si namastil kapsu ?
No já určitě ne…😂
To bych o tom musel něco vědět…
Kdysi mi rozměnili pár mastných korun, tak jsem je vyčistil :-O)
Vážně – tady je problém že za památky se prohlašují věci, o které nikdo ve skutečnosti nestojí. Nikdo nechce bourat Karlštejn nebo centrum Českého Krumlova – ale jaký má smysl mít památku v podobě nějakého zrezlého mostu, který kromě pár potrhlých mostních šotoušů nikoho nezajímá? Turisti se jezdí do Prahy dívat na Hrad, Orloj, ale rozhodně ne na prorezlý nýtovaný most z 19. století.
Přechod výtoňského nebo branického mostu je úžasný zážitek, nevím, proč nejsou zařazovány do turistických okruhů. Libeňský most bych do turistického okruhu nezařazoval.
Ani do sekce adrenalinové zážitky?
Vytoňsky most je další perla. Ten most už dávno měl být v peci. A do dnes vytváří úzké hrdlo mezi východem a západem.
A nedělají to úzké hrdlo spíš nedodělané tratě přes IQ Bridge a o pár čísel menší tunel než by bylo potřeba?
Taky se k tomu přidalo pár přilepených baráků…
Naštěstí nijak důležitých…
A zdržování projektů jako „metro S“
Jojo…až tam budou 4 koleje…to bude jiné kafe…
(levý pár pak obloukem Smíchov, pravý pár rovně do tunelu do Berouna.)
Zjevně nevíte o jakém mostě předřečník píše, ani o tom jaké jsou plány na zapojení tunelu, nebo na který se to vlastně má napojovat. Matláte dohromady Výtoň (Vyšehrad) a Braník (IQ Bridge). Když chcete vymýšlet pytloviny, tak se alespoň na tu mapu podívejte.
Máucta.
Tak to jo…myslel jsem že IQ Bridge je nějaký jiný název pro ten vyšehradský.
Co se týká toho vyšehradského, máte pravdu že mám poněkud střízlivější plány než SŽ…
Jak ? Je na něm snad desítka „z důvodu“ technického stavu ?
myslíte to úzké hrdlo na které z jedné strany vedou dvě koleje a další nelze přidat bez neprojednatelnych demolic? a tedy více kolejí jen na mostě nedává smysl?
že je to památka SZ také statečně ignoruje. a čeká na zastavení provozu z důvodu bezpečnosti a pak si myslí, že památkáři výměknou… co budou dělat pak…pokud výměnou to nevím.
asi horekovat, co ti zlí památkáři…nebo budou vlaku ukoncovat před mostem, který se bude přecházet po lavkach
Zavede se takovej ten pouťovej vláček. 😀
K ivančickému mostu něco takového existovalo?
Ivančický viadukt je pomník lidské blbosti.
Pokud by se o něj vlastník řádné staral, jezdí se po něm dodnes.
U tohoto moatu detto.
To ale Čecháčkové neumějí, protože evidentně mají moc peněz a raději každých 30 let staví všechno znova.
Prostě tohle musí skončit. SŽ se řádně nestarala, SŽ musí ze svého zatáhnout opravu. Nazdar.
jo, jo, postavím most za stovky milionů. nemám jednotky milionů na údržbu odvodnění a hydroizolace. stavím za 30 let znova. vaše ŘSD či krajské správy silnic (anebo i TSK)
dtto SŽ.
Jaký když ještě není postavený, asi myslíte vyšehradský.
Je to vyšehradský železniční most, výtoňský s plánuje jako silniční, zatím.
Ale to neznamená, že zrovna na tom Českém Krumlově (vzadu na hradě) nemůže být nějaká polepšovna pro dospělé…
Ona je nejbližší buď v Budějovicích nebo spíš na Borech…
Ale pravda je, že ty turisty spíš zaujme to, jak budou rychlostí 80 km/h jet v nějakém zahraničním dvoupatráku z Prahy do Smíchova a tudy do Karlštejna (Os Praha – Z.T. – Beroun). A jak pak pojedou mezi Smíchovem a Černošicemi 160 km/h.
Někteří pak v pátek ocení lůžkový vůz 1.třídy na některém MV…
Nesouhlasím. Industriální a jiné technické památky, jako jsou právě historické železniční mosty, považuji za stejně hodnotné objekty, jako ten Vámi tak opěvovaný Karlštejn s Krumlovem. To, že nejsou u řady lidí tak in, jim neubírá na významu. Upřímně nechápu, jak může někoho neděsit představa, že krásný nýtovaný most z konce 19. stol. nahradí nějaká betonová ubohost.
Zaplatit jeho opravu uz by se Vam ale nechtelo, co?
bohyne, chodite po chodníku? večer? a platíte na to zvláštní příspěvek? chodnikovne a osvitne?
stejně jako Majer… drek, bohyne, trek platíš.
tak nech těch demagogickych argumentů…za své…pokud ja s tím nesouhlasim
Jenze tento most nikdo nechce, narozdil od chodniku a osvetleni. At ho ti pamatkari vezmou a opravi. Nevim proc by se SZDC mela starat o nepouzivany most, pripadne o cyklostezku.
je tu jednou zákon. vlastník se stará o památku. kdyz nestará, sankce.
nebo musí to nádraží vyšehrad spadnout.
ano, tvrdte a prosadte, že je památkový zákon na nic. což se už parta barbaru snaží. do té doby se musí dodržovat.
mám být v baráku která je památka. nejen fasáda. tak musíme mít stempl i na zábradlí na schodišti…
Ono by stacilo neprohlasovat kdejakou blbost za pamatku. I popis pamatkove hodnoty v katalogu je takova vata, co se nacpe tam, kde nejake rozumne zduvodneni chybi.
popisy v katalogu stojí za pro. to souhlas
památkové se má chránit i vselicos jiného než největší památky. smutnou ukázkou přístupu…koho zajímá tahle plesniva chalupa…je většina vesnic. místo původních staveb…šumperak, okal nebo nějaká polistopadová nevkusné obludnost.
„ale jaký má smysl mít památku v podobě nějakého zrezlého mostu, který kromě pár potrhlých mostních šotoušů nikoho nezajímá?“
No výborně, takže kulturní památka je jenom ta, na kterou se jezdí dívat davy turistů.
Jestli jsou Češi kulturní národ, tak prasata umí létat.
kdyz to prase hodite z onoho mostu, tak taky chvíli poletí. s naší kulturnosti je to obdobné. viz duhova diskuze vedle.
Že je něco ve vzduchu, neznamená, že to letí. I letadlo umí padat. 😉
Tak ať SŽ postaví nový most vedle přesně jak je plánováno, a tento pak nechá ležet dokud nespadne sám.
Ono ho vedle postavit hodlá…
S první části věty souhlas. Ale pak ať starý most převedou na „památkáře“ nebo na ÚZSVM.
Skanzen Česká republika. Někdy by mě fakt zajímal přepočet počtu obyvatel na jednu památku v Česku a bojím se, že by to nebylo zase tak vysoké číslo. Historii mám rád, těší mě, když památkovou ochranu získají díla, která jsou něčím skutečně významná, jedinečná, je zde nějaká déletrvající snaha je obnovit, a kdyby zmizela, byla by to skutečná ztráta. Ale chránit most, který je významný jen tím, že je starý a holt o něco delší než mosty ostatní a ještě k tomu je zchátralý tak, že se nevyplatí ho opravit, to je drahá zbytečná sranda. Nafotit, udělat pamětní desku z jedné,… Číst vice »
Koupil by jste si v dražbě…nějaké mladší „dílo“ od 1 Kč/cm² (a za odvoz, to dá rozum) ?
Nikdo vám nezakazuje postavit si most vedle, tak nedělejte, jako by to byla nějaká brzda vašeho byznysu.
A skanzen? Ano. Mentální. Všechno, čemu nerozumím, vyhodit.
Ty ocelove mosty nejsou natirany nejak naschval programove ? Spravce ma snad smlouvu s kovosrotem ? Ptam se tak hloupe jen proto, ze mi takto rezave konstrukce vyslovene hybou žlučí.
Zřejmě to vydrží tak dlouho bez údržby, že se to nevyplatí natírat. Tohle snad někdy v 80. letech natřeli nějací Jugoslávci v rámci nějaké socialistické družby, ale jinak nic. Je to zajímavý fenomén, ale možná skutečně prostě doba, za níž to zrezne do havarijního stavu, je tak dlouhá, že už ten most stejně přestane vyhovovat z nějakých jiných důvodů – nosnost, hlučnost, možnost umístění trolejového vedení…
Ne, spíš zchátrá až za tak dlouhou dobu, že to nejde hodit na jednoho konkrétního člověka, co se o to měl starat.
Nedá se nic dělat. Holt budou muset být všechny mosty betonové nebo kamenné…
A ten vydrží bez údržby?
Most má nějakou plánovanou životnost. V průběhu té životnosti se občas hodnotí, jak vyhovuje současným i výhledovým požadavkům. Když nevyhovuje, tak nechá dožít bez zásadnější údržby.
A pak přijde nějaký památkář a hodí do toho vidle.
Ona ta nýtovaná konstrukce je tvarově dosti složitá, plná spár, to se nesnadno udržuje. Je to historicky natřené barvou obsahující různé sajrajty, pod tím je vodní tok, čili další problém.To takhle v Ústí čistili a natírali most, snažili se o čistou práci, ale stejně byl z toho průser, když v Německu náhle zjistili bifenyly.
Ochrana mostní konstrukce nátěrem není totéž co nátěr zábradlí nebo plotu na vašem pozemku …
Konstrukci mostu musíte očistit od koroze – otryskáním na kov, pak můžete začít s povrchovou ochranou – nejlépe pozinkování a až barevný nátěr ….
Tohle vypravejte treba spravcum Golden Gate, tam se zadne piskovani ani pozinkovani nekona, jen ho parta maniku stale dokola natira.
Ale nedávno provedli otryskání, protože by most byl už příliš těžký. Je o tom dokument cca 50min.
to mě úplně vyděsilo, prostě to smrdí prací, dokonce klasickou lakýrničinou, tedy připravit si podklad. Chápu že jsme v době, kdy ruční práci nikdo dělat nechce a jednodušší je vykrájet nový most plazmou na CNC, udělat povrchovou úpravu rovněž strojně a pak to tam s velkou slávou posadit jeřábem. V tomto případě jak píše kolega níže, Golden Gate, ale i Eiffelovka a další, mají stálou partu lakýrníků, kteří nikdy neskončí s natíráním, než dojdou na konce zase začínají od začátku. Dávají tam další a další vrstvy barvy a teprve když je to tlusté, sundají krustu barvy a zase znovu. SŽ… Číst vice »
jenže tohle je PRACE. a ta nikomu nevoní. je třeba vypisovat zakázky, a ne makat.
No, v Hostivaři je VB z plechových desek, rez považují za ochrannou vrstvu, která se sama vytvoří. Už ale nepočítají, že se to smývá a tvoří nehezké dešťové stopy.
Kdekdo ječí kvůli pár stovkám pro důchodce v době, kdy se strašně rychle zdražují zákldaní potřeby jako je např. jídlo a elektřina. Ale udržovat rozpadající se most, to je podle MK v pořádku. Je to celé banda naftalínů, co by nejraději zakonzervovali celý svět za peníze, které sami nevydělali.
Nebudu hodnotit historickou hodnotu mostu, ale jak souvisí jeho zachování pro další generace s tím, že zrovna teď není finanční situace ve státě nejlepší? Pokud je opravdu historicky cenný tak ho teď zboříme a za dva roky si řekneme, že to byla škoda?
A jak je cenný? To si na něm nějaký potentát zlomil nohu? Nebo je nějak specificky konstruovaný?
kolik podobných mostů délka výška technologie u nás stojí. a obecně kdy stalo?
Netuším jak je cenný. Takové soudy nechávám na těch, kteří tomu rozumí.
Já psal o nesmyslném myšlenkovém pochodu: 150 let starý most (pokud je cenný) zboříme, protože letos a třeba příští rok nebude mít rozpočet moc peněz …
Asi jste nepochopil mechanizmus valorizace důchodů, který je dán zákonem a pamatuje kromě jiného právě na inflaci. Spor je o další navýšení nad rámec zákonné valorizace v době rekordního rozpočtového schodku. Proč si přidat navíc zaslouží právě důchodci a ne třeba matky samoživitelky?
Asi že důchodci jsou větší volební síla…
dle této logiky zrusme dané. ty platí ještě víc lidi
Však už to tak přeci dopadlo. Snižování daní nebylo nic jiného.
samozřejmě. výsledky jsou povznášející. a bude daleko hůř. už se nic nepostaví. zůstanou zmařené vize a sny.
Asi by si zasloužili přidat obojí. Léky podražily, plínky podražily, energie, potraviny, drogerie i domácí elektro také. Není to o tom, proč zrovna důchodci ale o tom, že teď zrovna byl na jednání zákon o nich.
přidat si nezaslouží nikdo. nejsou prachy. sorry jako.
A vy jsme nepochopil mechanismus výpočtu inflace, který je postupnými změnamy mezinárodní metodiky schválně falšován, a základní životní potřeby v něm každé desetiletí tvoří menší a menší část.
no, když mají potraviny apod nižší váhu ve spotřebním koši…tak zcela správně. ano, jídlo obvykle kolísá dost a poslední dobou nahoru, kdežto elektrovergly jdou spíš dolů…a tím ta inflace spotřebitelských cen je nižší než jen potraviny.
ale to je známé… uci se to snad už na střední. ze to někteří nechápou, sorry jako.
a počítat inflaci důchodcovskych cen ještě nikoho nenapadlo. navrhněte to.
já třeba za jídlo utratim méně. mne víc zajímá změna cen stavebních prací. a začnu kvůli tomu řvát…podvod? ne, nezacnu. protoze nejsem ublizeny tydyt.
Sorry, ale spotřební koš pro výpočet důchodů tvoří zcela jiné komodity, než makroekonomická inflace.
čemu říkáte makroekonomická inflace?
inflace dle spotřebitelského koše? nebo deflator HDP? index průmyslových cen (či co to je?). nebo je zvláštní duchodcovska inflace? ptám se…žil jsem v tom…ze se to počítá z spotřebitelské inflace a růstu průměrné mzdy.
Ano, je to zvláštní koš, který přihlíží k tomu, že důchodce si nekupuje ani obligace, ani elektrickou lokomotivu. 😉
tak elektrická loko ve spotřebitelské inflaci fakt není, ta je v deflatoru HDP. 😉
obligace nejsou v žádném indexu. stejně jako další aktiva, jako třeba nemovitosti. na rozdíl od nájmů.
k používaném indexu:
§ 67
(1) Vyplácené důchody se zvyšují v závislosti na růstu indexu spotřebitelských cen (dále jen „růst cen“) a na růstu mezd. Vyplácenými důchody se rozumí důchody přiznané ode dne, který spadá do období před kalendářním měsícem, do něhož spadá den, od něhož se důchody zvyšují.
takže klasická spotřebitelské inflace. ne důchodcovský koš
Právěže pochopil. Inflace bohužel nekryje zdražování základních životních potřeb. Je to tak schválně nastaveno. Neptejte se mě, proč. O profesionálních samoživitelkách tady nemá cenu psát. Důchodce nemůže za to, že zestárnul a taky nemůže za to, že odevzdával cca polovinu příjmů do společné kasy, pročež má dnes sotva na nájem a budí v okolí nezájem (verš z jedné písničky od Třech Sester). Single matkám bych nasral, to je jen jiný level zlatokopky, ta si kariéru samoživitelky vybrala dobrovolně. Jsem se s jednou takovou potkal před šesti lety v soudní síni. Na otázku soudce z čeho chce žít, když její prokázaný… Číst vice »
ano, tak takovymto nakaslat.
ale i spousta důchodců si vybrala,že budu žít v chudobě. prarodiče si pořídili druzstevni být.jiný si pořídil…nájem…a pak se diví.
Jako sorry, ale málokdo vidí do budoucnosti, aby věděl, jestli bude mít jím zvolený obor zlatí dno nebo ne. Nota bene, když je v době rozhodování o kariéře zhusta ve věku nezletilém. Nikdo do poslední chvíle neví, jestli jím zvolená investice do vzdělání, kariéry, dětí, životního partnera a další ponesou ovoce, dividendy a zhodnocení, nebo jestli půjde o kouli na noze. Neznám nikoho, kdo by chtěl být dobrovolně chudej. Možná pár mnichů a jeptišek, ale o ty se ve stáří postará jejich řád.
jedou…po mně potopa.
ano, i zodpovědný může upadnout. kvůli zdraví, smůle aj. ale nezodpovědný…upadne skoro vždy.
počkejte na ty živnostníky (většinou svarcsystem) až budou mít důchody 8tis. to bude ještě sranda. budou řvát, jak se o ně stát musí postarat.
PS: někdo šetří, někdo utratí vše do poslední koruny. a pak natahuje ruku.je spousta lidí, co prostě měli smůlu. ale ještě víc, kdo si ji dost zapricinili sami. tu chybu ti lidi bez bytu udělali třeba v tom, že věřili, že se o ně někdo postará…a ono ne.
PPS: a ke kariéře – slušně prachy si vydělá jak bankovní úředník, tak učitel, truhlar či zedník. ano, metar ne. ale ten je metarem opravdu že své vůle.
A proto budeme ožebračovat celý stát.
Dostat přidáno nad zákonný limit mají ti skutečně chudí důchodci, ne všichni.
Vaší vinou není že jste zestárnul, ale to že jste se na to (finančně) nepřipravil už vaše vina je. Takže taky bych vám taky nas….
Nepřeháníš to už trochu, Petře?!? Tento most vůbec není zchátralý tak, jako je třeba most pod pražským Vyšehradem a po jeho opravě formou obnovy nátěru (plus odstranění kolejí a jejich náhradě vozovkou)) může vydržet jako lávka pro pěší a cyklisty mnoho desítek let. Tady spíš Jihočeský kraj dal od věci ruce pryč kvůli tomu, že si většinoví majitelé okolních rozsáhlých pozemků (Schwarzenbergové) cyklostezku údajně nepřejí. Tak teď by je chtělo přimět jednáním k souhlasu s cyklostezkou. Jinak nevidím nic špatného, pokud tato cyklostezka vznikne, neb jet na kole mezi Milevskem a Pískem po silnici první třídy č. 29 (Podolský most)… Číst vice »
A kdo je má přimět k jednání?
Někteří lidé jsou v ID a přitom se o děti starají. Prostě je zradilo zdraví. Na ně se to vztahuje také?
Zvyšovat důchody nad rámec inflace a tím rapidně zvyšovat zadlužení. vyborne. až nám přestanou půjčovat, tak zase důchody snížíme nebo zrušíme. Geniální myšlenka. Bravo!!!!
Gaussova křivka platí a různí Pinkové, kteří jsou kdesi na její krajní části (mezi různými dalšími obdobně vymaštěnými pitomci), jsou toho nejlepším důkazem.
Taky budete důchodce – nebo hodláte vrámci úspor včas opustit toto slzavé údolí?
promiňte, ale při podobných hokus pokusech ja nebudu mít už důchod žádný. a to moje soc.pojištění jsou dost na dva průměrné důchody. tudíž bych měl mít alespoň takový důchod. budu mit kulove a ještě pozorovat jak si tímhle mejdanem zničime úspory a sociální stát.
pokud vám je 65, tak máte možnost sledovat, jak vám důchod bude kvůli státnímu dluhu ještě za vašeho života snížen.
Nepřeháním, Lubore. Nechápu, proč by se za půjčené peníze měl udržovat most odnikud nikam.
za jeden předvolební dárek nad valorizaci se nových orlických mostu postavi asi 30.
a pozor – ta nad valorizace je už na furt.
takže těch pár stovek je za 4 roky na nový tunel do Berouna.
a ač si starých lidí vážím, tak raději tunel do berouna než 300 Kc/duchodce/měsíc. to nikoho nespasi a celku hodně ublíží. hlavně proto, že si na tenhle dárek půjčujeme.
vám je to možná jedno, ale mně je co sebrat. a nerad bych byl více zdanen, aby bylo na dárky pro andrejovi voliče. protoze až prozereme vše, tak budeme pak dělat co?
Nevím co s tím mají společného Andrejovi voliči, ale co tak zarazit džusování tohodle státu korporecemi? Nebo definitivně tipnout solární runel, neziskovky a vůbec vytloukání renty Bylo by nejen na důchodce ale i spoustu mostů
neziskovky – blábol.většina jich jsou služby starající se o staré lidi (různé církevní charity aj) a pak sportovní sdružení. na ty gender tydyty jde pár peněz (miliarda dvě max). solární tunel…ano, blbě. ale co repkovy tunel, ten nevadí? být je dost podobný? prostě udělala se chyba a ted se za ní platí. ja to měl spočítané jako průser už 2008. politici nedělali úmyslně nic. a teď s tím nic moc neuděláte. protoze zákon. spíš bránit opakování. dzusovani korporacemi – souhlasím. začneme od těch největších, vč. pobíratelu dotací na vselicos. jenže pak zjistíte,že normální korporace moc neškodí. kdežto různí smejdi, tzv.oligarchove,… Číst vice »
Pardon, ale dárečky od Andreje pro vás důchodce NAD ZÁKONNOU VALORIZACI nás pracující stojí 70 miliard korun ročně.
Vy si dneska koupíte čtyři piva navíc a vaše vnouče nebude mít za 5 let kam chodit do školy.
a za 70mld je uz ten tunel celý. takhle na něj budeme čekat na furt. to fakt nikdo nemá míru věci? společnosti co si půjčují na spotřebu pravidelně končí blbě.
Nene, Andrej konečně taky dělá něco PRO LIDI!!!!!!
Nejhorší je, když to máte v rodině.
já bohužel taky mám. ale mít tam podporovatele SPD je ještě horší.
Nebudu hodnotit památkový význam mostu, ale nedovedu si představit co s mostem do budoucna. Stávající využití jako železniční most je asi nemožné, pochybují, že lze bez ztráty historické hodnoty opravit na současné požadavky. U mostu jsem byl několikrát na obou stranách a využití jako cyklostezka mi v této lokalitě nepřijde ideální, všude je daleko a pro pěší asi také nemá význam.
Urobiť most pre peších s vyhliadkou na okolitú vodu. A občas z neho niekto skočí.
Jé…to bude mít doc. Vorel učebního materiálu!…
U mostu jsem byl taky několikrát, je skutečně v tak dezolátním stavu? U nás umí hodně přehánět i z různých důvodů. A proč se dostal tohoto stavu, kdo nese odpovědnost? Nikdo.
viník je jasný…SZ. tak ať ho hezky opraví.
Naopak – všude je daleko možnost „dostat se na druhý břeh“ … tudíž se chodí po mostě …
Nejbližší možnost jsou Zvíkovský a Podolský most ….
Most předat NPU když po něm tak touží a může se o něj starat aby nespadl a nést veškeré důsledky, kdyby se někdo zranil. Případně vybudovat naučnou ceduli u mostu, aby se turista seznámil jaké historické dílo před ním je.
To by bylo hodně jednoduché. 🙂
Ale jak účinné! 😂
On by si to třeba NPÚ aspoň příště rozmyslel, chránit takové marginálie…
Ono, kdyby tehdy ještě SŽDC postavilo nový most, ještě předtím, než se tento definitivně začal rozpadat a neargumentovala dnes havarijním stavem mostu, zřejmě by nikdo po tom starém ani neštěkl. On by se předal obcím a byla na něm cyklostezka a pokud by na to nesehnaly obce finance, tak by se dostal do tohoto stavu již u nich. Není prostě dobré něco nechat skoro spadnout a pak teprve stavět nové, to už si nikdo nevezme ani zadarmo. Ostatně zajímavé to bude za cca dva roky na Výtoni.
NPU navrhuje. schvaluje správní organ. co je marginální naštěstí neurčuje průměrný lojza ale odbornici. který o tom něco vědí.
kupte si skoro jakoukoliv odbornou publikaci vydanou NPU a čtěte. zjistíte, že jejich erudice je vskutku vysoká. ze jsou na druhou stranu prasteni…to je jiná stránka věci.
a na můj vkus je památkové péče ve městech ještě příliš krotka. stačí se podívat jaka hnusná okna v památkových budovách procházejí.