Nový Gotthardský železniční tunel přitáhl do vlaku více cestujících
Data ukazují, že tunel pomohl zejména jihu Švýcarska. Rychlejší vlak přilákal část lidí z aut na železnici.
Před pěti lety otevřený nový Gotthardský úpatní tunel přinesl velký nárůst počtu cestujících na železnici. Ukazují to data, která zveřejnilo švýcarské ministerstvo dopravy.
Jde o údaje z projektu Monitoring Gotthard-Achse, který zkoumá vliv na dopravu po otevření nejdelšího železničního tunelu na světě. Podle nich výrazně stoupl počet cestujících jak v dálkové dopravě, tak v regionální v kantonech Uri a Ticino na obou stranách tunelu. Nepatrně také podle dat klesl počet lidí, kteří jezdí pravidelně autem. Švýcaři to vysvětlují lepší nabídkou spojení podél celé trasy.
Zveřejněná data jsou za roky 2016–2019. Podle nich počet cestující na trase mezi severem a jihem Švýcarska stoupl o 28 %, zatímco celkově v celé zemi jen o jedno procento. Počty cestujících v letech 2020 a 2021 mohlo pozitivně ovlivnit otevření tunelu Ceneri, naopak negativně pandemie koronaviru.
Podle dat tunel přilákal v oblasti Gotthardu 1000–1800 cestujících denně, kteří dříve jezdili autem. „Šedesát až osmdesát procent nárůstu lze připsat tomu, že lidé přešli z aut do vlaků,“ uvádí zpráva. Ta současně připomíná pozitivní dopady na cestovní ruch zejména v kantonu Ticino, kde stoupl počet přenocování o 6 %. Do otevření tunelu naopak počet hotelových hostů klesal.
Přínos tunelu hodnotí ministerstvo i podle demografického vývoje. Nejvíce na tunelu podle přírůstku obyvatel a zaměstnanců vydělalo město Bellinzona. Podle ministerstva to je především díky zlepšení železničního spojení i snadnému dojíždění do vzdálenějších destinací.