Švýcaři slaví. Dokončili tunel Ceneri, a tím i železniční dílo století
Švýcaři ukončili železniční projekt století. Dnes slavnostně otevřeli tunel Ceneri.
Švýcarsko má dnes důvod k oslavě. Prezidentka alpské konfederace Simonetta Sommaruga před polednem slavnostně otevřela úpatní tunel Ceneri. Ceremoniál se odehrál u severního portálu v Camorinu, živě jej vysílala švýcarská televize RSI.
Cenerský úpatní tunel má dvě trouby a vede z Camorina u Bellinzony do Vezie poblíž Lugana. Měří více než 15 kilometrů. Budovat se začal v roce 2006, proražen byl o deset let později. Je stavěn na rychlost 250 km/h.
Spolu s Gotthardským úpatním tunelem, který měří 57 kilometrů a byl otevřen v roce 2016, tvoří tunel Ceneri nové železniční spojení v severojižním směru přes Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT). To buduje společnost AlpTransit Gotthard (ATG), kterou pro budování NEAT založily Švýcarské spolkové dráhy (SBB). Dokončením tunelu Ceneri je hotovo i NEAT.
Tunel byl s požehnáním Dopravního úřadu (Bundesamt für Verkehr) takzvaně zapnut na přelomu února a března. Tehdy došlo k zapnutí trakčního proudu a všech systémů v tunelu včetně ETCS Level 2 a začal zkušební provoz bez cestujících a nákladu. Do konce srpna se uskutečnilo přes 2000 zkušebních jízd, testovací vozidla najezdila 40 tisíc kilometrů.
Přesně podle harmonogramu pak došlo v noci z 31. srpna na 1. září 2020 k převedení tunelu do správy SBB jako provozovatele. Nyní začne zkušební provoz s cestujícími a nákladem. V rámci zkušebního provozu má tunelem projet 4 000 až 5 000 osobních i nákladních vlaků. Do běžného provozu se má tunel dostat v polovině prosince s příchodem nového jízdního řádu. Počítá se s tím, že jím za hodinu projedou čtyři nákladní a šest osobních vlaků jedním směrem.
NEAT výrazně urychlí spojení mezi Švýcarskem a severem Itálie. O stavbě NEAT rozhodli Švýcaři v roce 1992, označují ji jako železniční projekt století. Vedle dopravní funkce vnímají NEAT i jako projekt sloužící ochraně alpské přírody.