lot
Infrastruktura Železnice

Prvních 9 kilometrů budoucího nejdelšího tunelu proraženo. Zbývá dalších 48,5 km

Proražení první části tunelu na nové vysokorychlostní trati Lyon - Turín. Foto: TELT
Proražení první části tunelu na nové vysokorychlostní trati Lyon - Turín. Foto: TELT
Stavitelé nejdelšího evropského železničního tunelu dokončili ražbu jeho první devítikilometrové části. Po otevření by měl tunel Euralpin výrazně zrychlit spojení mezi francouzským Lyonem a italským Turínem.

Stavitelé nejdelšího evropského železničního tunelu dokončili ražbu jeho první devítikilometrové části. Po otevření by měl tunel Euralpin výrazně zrychlit spojení mezi francouzským Lyonem a italským Turínem.

Razicí štít Federica dokončil hloubení prvních devíti kilometrů. O pokroku informovali na twitteru stránky věnované celé stavbě, v rámci které vznikne tunel dlouhý 57,5 kilometru. Sedmdesát procent trasy tunelu vede na francouzském území. Tunel bude o 400 metrů delší než dosavadní rekordman mezi železničními tunely: Gotthardský tunel ve Švýcarsku.

Jako vzor přesunu zboží ze silnice na železnici bývá dáváno Švýcarsko. Věříme, že touto stavbou se nám podaří výrazně podíl nákladní železniční dopravy zvýšit,“ uvedl při slavnosti francouzský náměstek ministra dopravy Jean-Baptiste Djebbari. Francie očekává, že nové spojení sníží objem zboží na silnici o třetinu.

Mapa nové vysokorychlostní trati mezi Lyonem a Turínem. Foto: https://www.researchgate.net/figure/The-new-Lyon-Turin-railway-line-project-The-investment-costs-involved-by-this_fig5_228416082
Mapa nové vysokorychlostní trati mezi Lyonem a Turínem. Foto: https://www.researchgate.net/figure/The-new-Lyon-Turin-railway-line-project-The-investment-costs-involved-by-this_fig5_228416082

Práce zatím neběží na italské straně, tamější vláda ale už po pozastavení příprav nakonec odsouhlasila, že stavba začne. Francie a Itálie spoléhají na to, že více než polovinu nákladů zaplatí Evropská unie.

Vstupujeme do nové fáze, teď bude všechno zrychlovat,“ prohlásil Mario Virano, který stojí v čele společnosti Tunnel Euralpin Lyon-Turin (TELT), pověřené realizací více než 50kilometrového podhorského tunelu za 8,6 miliard eur. Po dokončení celé vysokorychlostní trati by měly vlaky zvládat jízdu z Paříže do Milána do čtyř hodin.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Italové poslední dobou do EU docela kopou, ale penízky na železnici od EU,to se jim líbí ….berte to s nadsázkou

Martin

My bychom take meli u nas zacit s razbami tunelu v narocnem terenu a cim rychleji to pujde, tim levnejsi to bude… Nehlede na to, ze razici stit lze pouzit po dokonceni razby jednoho tunelu na dalsi planovany,…
Jenom mit pripravene stavby a pravidelne rocne uvolnovat fin. prostredky….

vlada

to je úplně jiná liga tohle. 🙁 SŽDC se s nástupem nového generálního ředietel hodně snaží a víceméně dobře, ale tohle je prostě něco skvělého

VRT

Hodně snaží?!

Sinep Anigav

„Razicí štít Federica dokončil hloubení prvních devíti kilometrů.“ –> ale dokončil ražení

sladlu

Taky budou mit potize s napinanim troleje?

lokodepo

Nebudou. Vyspělé evropské železnice používají vyzkoušené systémy. A pokud jdou do něčeho nového, tak se podívají, jak to dělají jinde. A ne jako DSŽ, která si skoro všechno musi nechat vyvinout znova. A když už udělá nějakou výjimku, tak to taky dopadne rozporuplně, např. předraženým nákupem francouzských norem a doprovodných služeb.

VRT

Vždy je třeba nutné objevit kolo a nakrmit kamarády ve spřátelených firmách. Přeci 4km tunel ještě nikdo nikdy před námi nepostavil.

Jiří Kocurek

Pán bude odporník, pzrymo fechralowy. Stejný systém jako u Ejpovic je v Gotthardu.

J.K.

Loni v únoru se tady píše ( https://zdopravy.cz/investor-alpskeho-supertunelu-z-francie-do-italie-uz-ma-spravce-stavby-7953/ ) že start stavby se blíží, a letos mají 9 km? Není to nějaké rychlé?

lokodepo

Ani Italové se s tím tak nemažou jako DSŽ…

vlada

hustý jestli za rok 9 km!

Jiří Kocurek

Na tomhle videu z listopadu 2016 je zachycena ražba. Takže to vůbec není neobvykle rychlé.
https://www.youtube.com/watch?v=qdvQt7P36dg

jkjk

Razí už se déle, jde o průzkumnou štolu v trase (a průměru) jižního tubusu tunelu.

Ajemgut

Vzhledem k tomu, že mají v plánu po dokončení VRT u Perpinganu jezdit přímo Paris – Madrid, tak by mě zajímalo, zda se objeví po dokončení této trati i přímé vlaky Paris – Roma.

Nekdo

pche! a my si postavíme kanál Dunaj-Odra-Labe… https://www.bugemos.com/?q=node/571

Jiří Kocurek

Jo a v Hodoníně budou kotvit velké námořní lodě. OOCL Atlanta jako první a hned potom připluje Cutty Sark.

...

Možné to je, otázkou ale zůstává, zda taková vzdálenost ještě bude vlakem oproti letadlům časově atraktivní. 1400 km už je dost.

Nekdo

myslim, ze bez tezkeho danoveho znevyhodneni nebude atraktivni. ale pro vsechny mozne kombinace mezilehlych zastavek jiz ano. pri predstave, ze se treba vracim (mysleno po trati tohoto vlaku) 200 km do Parize, tam prochazim kontrolami na letisti, letim do Rima a pak zase jedu treba 100 km ven, tak je urcite vyhodnejsi pouzit primy rychlovlak, protoze treba pojedu 1000 km, ale casove budu bud stejne a usetrim prestupy a nejistoty na ceste, nebo dokonce to bude jeste casove vyhodnejsi…

Martin

Nemyslim, ze by to nebylo vlakem konkurenceschopne a bez dotaci, a rozhodne si myslim, ze levnejsi nez letecky…
Casove to vyjde podle me docela na stejno a pohodlneji,…
Trochu spekuluji, ale oproti soucasnemu pozemnimu spojeni a letecke doprave to bude parada…

Tomáš Záruba

Ony také existujou noční vlaky.

Martin V.

Jak rychlé jsou nejrychlejší noční vlaky? A nejdelší přes jednu noc? Teď nemyslím Transsib. 🙂

Tomáš Záruba

No tak třeba (nejen) naše WLABmz jsou na 200 km/h, ne? Takže by to nonstop teoreticky ujely za 7 hodin (prakticky za víc: nějaká ta zastavení, občas nižší rychlost, nejspíš křídlování atd). Pokud beru, že ideální doba pobytu v lůžkovém voze je tak 9-10 hod, přijde mi to celkem jako ideální varianta. Jiná věc je, jestli Francouzi pustí klasické vozy na jejich LGV. I kdyby ale ne, tak by to pořád nemuselo být marné (ona ani konvenční trať Paris – Dijon – Lyon není zas tak pomalá, tuším že převážně na 160), pokud by mohly alespoň do toho tunelu (což… Číst vice »

jkjk

V Číně jsou i noční spací rychovlaky – 250 km/h.

Jaroslav

Při troše utopie je to možné technicky stihnout v čase 4-5 hodin. To už je vůči letadlu konkurence schopné.

Radek Janata

Spíš to bude 4+3 = 7 hodin.
Ale i takové vlaky jezdí. Třeba Praha-Košice, Praha-Budapešť, Berlín-Basilej, nebo Londýn-Marseille.

Filias

Pokud to bude do 8mi hodin, tak to časově konkurenceschopné bude. Cesta vlakem bývá pohodlnější. Problém ale bude cena.

Jiří Kocurek

Což mi připomíná, že z Vídně do Frankfurtu je to za nějakých 69 € a nějakých 9 hodin na cestě.

highway

Z Vídně do Frankfurtu (Main) se dá jet ICE za 6:25 hodiny, jen cena bude vyšší.

Radek Janata

Těch 69,90 EUR tam vidím i na zítra 17:15.