Přes 400 milionů. Ministerská komise schválila rekonstrukci trakčního vedení na Bechyňce
Zachování unikátního napájecího systému má význam pro nostalgické jízdy s historickými vozidly.
Trať Tábor – Bechyně se dočká kompletní rekonstrukce trakčního vedení. Centrální komise ministerstva dopravy, jíž musejí projít všechny velké dopravní stavby, schválila Správě železnic projekt s názvem „Rekonstrukce trakčního vedení trati Tábor – Bechyně“. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ministerstva František Jemelka.
Celkové náklady jsou vyčísleny na 417,474 milionu korun bez DPH. Stavba má podle Správy železnic proběhnout v letech 2023 a 2024. „Hlavním cílem stavby je zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a plynulosti železniční dopravy na potřebné regionální trati,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka.
Rekonstrukce přitom nemá znamenat konverzi unikátního napájecího systému se stejnosměrným napětím 1,5 kV na klasickou „střídavinu“ 25kV/50Hz, což v posledních letech prosazovala Správa železnic a nakonec se ke konverzi přiklonil i Jihočeský kraj. Při schválení v radě kraje v lednu 2020 se mluvilo o nákladech na modernizaci ve výši 300 milionů korun.
„Při rozhodování o zvoleném řešení komise zohlednila i jeho význam pro nostalgické jízdy. Zajištění provozu zvolené řešení nekomplikuje a naopak umožňuje udržet svého druhu unikát,“ doplnil Jemelka. Nicméně konverze v budoucnu vyloučena není. Provedení trakčního vedení bude podle Jemelky „izolačně připraveno na napětí 25kV, AC“.
Konverze měla vyřešit i problém vozidel, která jsou na Bechyňce zastaralá. Jezdí zde lokomotiva žehlička (113) s desítky let starými vagony, případně motorová Regionova. České dráhy zde proto zkoušely na podzim RegioPanter, testy v obloucích ale (na rozdíl od tratě Rybník – Lipno) podle informací deníku Zdopravy.cz nevyšly. Dráhy na dotazy zatím neodpověděly. Ukázalo se tak, že problémem Bechyňky není ani tak trakční soustava, jako spíše ostré oblouky.
K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, je tak v provozu již přes 80 let a podle Správy železnic je jeho rekonstrukce nezbytná. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.