Dopravci Infrastruktura Železnice

RegioPantery mohou vyjet na Lipenku, dráhy zahajují roční zkušební provoz

RegioPanter na trati Rybník - Lipno. Autor: Jan Chaloupka/České dráhy
Panteři budou vozit lidi na Lipence o víkendech, pravidelný provoz by měl být povolen za rok. 

Elektrické jednotky RegioPanter (ř. 650) mohou jezdit na trati Rybník – Lipno nad Vltavou. Vyplývá to z vyhodnocení testů, které se na trati uskutečnily s RegioPanterem na podzim. Informovaly o tom České dráhy ve svém měsíčníku Železničář.

„Výsledky měření dokládají, že jednotka RegioPanter je z hlediska bezpečnosti jízdy a namáhání koleje i jízdních vlastností způsobilá k provozu na trati Rybník – Lipno nad Vltavou, která se vyznačuje značným podílem oblouků o malých poloměrech a zároveň velmi dobrým stavem železničního svršku,“ cituje Železničář Tomáše Heptnera, specialistu Zkušební laboratoře Výzkumného ústavu kolejových vozidel, která jízdně-technické měření prováděla.

Poznatky z měření využily České dráhy a Správa železnic jako podklad při rozhodování o zkušebním provozu. Ten dráhy zahájí v příštích týdnech a potrvá rok. Panteři budou vozit lidi na Lipence o víkendech, pravidelný provoz by měl být podle Železničáře povolen za rok.

Dopravce již připravuje dokumentaci včetně provozního konceptu jako nabídku Jihočeskému kraji. Ten už dříve vyjádřil záměr zavedení přímých vlaků České Budějovice – Lipno. „Druhá věc je, jestli se dohodneme na financích,“ řekl už na podzim deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD Jiří Ješeta. V kraji zatím jezdí čtyři Pantery, objednáno je dalších deset.

Na Lipence by nahradily starou elektrickou lokomotivu řady 210 s vozy řad BDs a patrovými Bdmteeo. Podobné testy proběhly na podzim i na Bechyňce, výsledky zatím nebyly zveřejněny. Kvůli unikátní trakci se ale nedá s rychlým nasazením Panterů počítat. Bechyňka si (na rozdíl od Lipenky) zachovala ojedinělou stejnosměrnou trakční soustavu s napětím 1500 V, čemuž by bylo vlaky třeba přizpůsobit. (Text inženýra Škody Transportation na toto téma přinesl deník Zdopravy.cz začátkem loňského srpna.)

Vozový park na obou tratích patří k nejstarším v Jihočeském kraji. Nasazení nových RegioPanterů by mimo jiné řešilo i problém s ETCS.

RegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhy
RegioPanter při testování na trati Tábor – Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhy
Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Nakonec budou rádi, že mají čím jezdit. Světoví zlořádi už připravujou zdražení ropy (až 200 USD/barel) aby dotáhli zelenou vlnu do správného konce.

VESNIČAN

Ve finále toho panter stejně po Lipence moc nenajezdí . Teď k nám bude zajíždět denně od 16.6. do 28.7. ( po dobu výluky na trati ČB – Č.Velenice ) . Po skončení výluky bude nasazen pouze o víkendu . A další podmínkou je , že musí být všechny 4 ks pojízdné .

VESNIČAN

Jsem zvědavý , jak dlouho budeme čekat , když si panter rozmyslí , že nepojede než se ho podaří uklidit , aby nepřekážel . U chcíplé žehličky to mnohdy trvalo i pár hodin …

Vendelin

Žehlička nebo panter, žádný rozdíl. Redukci si panter vozí sebou a náhradní HV může být stejné, jako i žehličky

VESNIČAN

Při napojení na spřáhlo nesmí stát panter v oblouku . To bude zajímavé

bakiy

Kolikrát jsi viděl pantera jet na spřáhle? Já vím asi o pěti případech za celou dobu, co u nás jezdí. A o šestém, při testování na Bechyňce… 🙂 Nehledej problémy tam, kde nejsou…

David

Když tak čtu ty vaše příspěvky, mám pocit, že cokoli nového je pro Česko škoda. Všechno je to ve stylu, nedělejme lavičky, budou tam spát bezďáci.
Měli byste vědět, že lidé se dost často chovají podle toho jak to prostředí vypadá. Ve starém špinavém vlaku se prostě nechovají stejně čistotně jako novém a čistém.

Vendelin

Mno, když koukám, jak se chovaji v RailJetu, tak bych řekl, že nemáte pravdu 😀

Petr

před 2 lety v zánovním panteru po otevření dveří toalety na mě vedle mísy vykoukl lidský exkrement. Ve starém špinavém vlaku se mě něco podobného zatím nestalo.

***** Petr

Tak ve starém vlaku málokdo našel odvahu vůbec otevřít dveře . Jinak jsem viděl i po*rany pendolino .
Spíše je to o starosti o čistotu a přístupu . U RJ nikdo neukrade ani tu květinu , utěrky ani role

Doctor

Konečně pořádné vlaky na lipenskou dráhu ! Čekala dlouho a zaslouženě.
Jenom škoda, že to to bude v sezoně věčně poblité, od těch lidí co si myslí že jsou vodáci.
Místní vlakové čety ví, o čem mluvím …

Pája

Rád vidím, že se tady a snad i na Bechyňce objeví vlak z tohoto století a dokonce v elektrické trakci. Už jsem skoro nedoufal…

Pája

Historické vlaky se v sezoně jistě uplatní také, ale na pravidelné dojížďky je Panter v podmínkách ČR krokem vpřed. Nízkopodlažní, klima, vakuové wc, uvnitř tichý, svižný rozjezd, zásuvky, WiFi. Co se tak s obyčejnými lidmi bavím, je to podle nich v ČR konečně slušný pohodlný rychlý vlak.

Frantisek

To víte, nesmíte s nimi těmi oblouky frčet tak svižně. Po celém dni na sluníčku a houpání na lodi se jednomu zamotá hlava. 🙂 (Vyložená čuňata určitě nijak neobhajuji.)

Khufu

Hanba tamní gubernii, že k tomu penězovodnou zločineckou organizaci nedonutila už dávno. I když ještě lepší by bylo, kdyby ji gubernie vyrazila úplně.

Hynek

Copak? Někdo vás vyhodil z vlaku, protože jste tam ožralý dělal bordel?

noerf

Docela by mne zajímalo, jak to bude s kapacitou. V zimě tam jezdila skoro prázdná 810, v létě žehličky s patrem a klasickým vagónem.
Takže v zimě bude jednotka velmi nevyužitá a v létě by bylo lépe ji zdvojit.

Bmo

Správně, vlaky druhé kategorie uklidit na lokálky! A prvotřídní vlaky dát na hlavní tratě, ale které to jsou, ty prvotřídní vlaky, a kde jsou? U mě je to např. řada 442 DB, ale o té se nám ani nezdá…

Pezos

Talent 2 (alias BR442 alias Hamsterbacke ) už se nevyrábí a s Talentem 3 mají podobné problémy, jaké známe u nás (pozdní dodání, nedodělky, chybový software). Už ani to Německo není, co bývalo 🙂

bakiy

Hezkej plk je i snaha o zavedení přímých vlaků z ČB na Lipno. Dokud nebude možnost ty vlaky vykřižovat v Rybníku, tak je technicky nemožné takové vlaky zavést…

Miroslav Zikmund

Proč by se nedaly vykřižovat … zapojte mozkové buňky a z plánku stanice zjistíte, že to po dopravní stránce možné je …

bakiy

Zapojte někdy mozkové buňky vy… 🙂

dopravak

No mě by teda taky zajímalo, proč by RP nemohl přijet od Budějic, fíra by oběhl soupravu a jel na Lipno.

Miroslav Zikmund

V tom problém není. Problém je v tom, že z ČB se v Rybníce dá jet přímo jen na jednu kolej u peronu, z níž se dá jet do VBk/Rybníka, zatímco do/z Rybníka/VBk se dá na dvě koleje, ale z té „druhé“ kam přijedete, se nedá jet rovnou do ČB … a musíte si s tím „nějak“ dle předpisu poradit …Tudíž když se sjedou v Rybníce dva vlaky v relaci ČB – LnV a křižují tam, musíte ten problém „nějak“ řešit … SŽ žádnou přestavbu dělat nebude, protože si dopravce umanul, že tam budou jezdit přímé vlaky … takhle to… Číst vice »

dopravak

Jasně, otázkou je, jestli to křižování vychází zrovna do Rybníka. V nejhorším by si nějak museli poradit.

bakiy

No ona ta jediná kolej v Rybníku ani perón nemá. Perón u ní je, ale z druhé strany a patří k vedlejší koleji…

Miroslav Zikmund

Já jsem je zapojil, proto vím, že je to možné ….znáte rčení „Když nejde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře“ ?
Když TO „nejde“ klasicky, protože zkrátka něco v infrastruktuře chybí – a pravděpodobnost, že se TO změní (finanční, technické důvody) je minimální, spíše „nulová“ – tak TO lze udělat neklasicky s využitím existujícího zabezpečovacího zařízení, v souladu s předpisem D1 … ten technologický postup je velmi jednoduchý ….

bakiy

Možné to křižování samozřejmě je. Jako je třeba možné sunout z ČB, aby se nemuselo v Rybníku objíždět… Je to opravdu velmi jednoduché…

hank

Naopak se už dlouhá léta mluví o traťové spojce, aby se zrušila úvrať v Rybníku pro přímé vlaky z CB na lipenku.

Jarda V.

Obávám se že přímé vlaky z CB na Lipno už jezdí, řazen je povětšinou Reginou. Nevím zda jezdí i teď v době coronaskrtu.

VESNIČAN

Reginy už dávno po Lipence nejezdí . Přímý spoj je pouze ranní Os 18801 v sestavě 210+BDs+Bdmteeo . Žehlička musí v Rybníku objíždět

Lesan

Bejvávalo. Regíny na osobácích do Loučovic v lichou hodinu z ČB byly nahrazeny klasikami a ty jezdí jen po trati 196; jediný přímý z Lipenky je ranní Os18801.

bakiy

No právě. Regína jen do Loučovic, v „taktu“ „kulhala“ a křižovala v Rožmberku. A proč jen do Loučovic? Protože na Lipno to nestihla… A ta jediná, co dojela až na Lipno, se vracela tak nějak divně, ale hlavně protivlak na ní v Brodě čekal čtvrt hodiny…!

Twix

Proč? Pokud se nutně musejí křižovat v Rybníku (musejí?), jak velký problém je našoupat je oba na stejnou kolej?

Kuba

Dostatečný na to, aby to nebylo vhodné – dvě jednotky se totiž nevejdou k nástupišti. A jestli se musejí křižovat v Rybníku? Pokud mají mít v ČB přípoje, na 196 jet v prokladu s vlaky do Lince a nikde zbytečně nehnít, tak ano. Nějaký ten rok zpátky se křižovalo v Omlenicích a Loučovicích, ale to znamená o dost delší jízdní dobu a soupravu navíc.

Twix

OK, tak v tom případě je asi potřeba napravit to, co se někdy v tom roce 2006 provedlo bez uvážení přímých vlaků, čili umožnit vjezd od ČB i Lipna na dvě koleje. Zmiňovaná spojka pro bezúvraťovou jízdu by byla pokud vím dost problematická kvůli sklonu.

bakiy

Malá technická, bez vlivu na funkci rostlináře, to, co je v Rybníku nyní, bylo uvedeno do provozu nejpozději v roce 2001. Kdy přesně se rekonstruoval Rybník si už nepamatuju, ale el. provoz do Dvořište byl zahájen v červnu 2001 a od té doby se v Rybníku nekoplo (jen se natáhla trolej na spojky mezi střídavou a ss částí, když se Lipenka přepla na 25kV).

Twix

No však tak jsem to nějak myslel, v roce 2001 se drátovalo Dvořiště a v té době se zatím konverze Lipenky neřešila, tak se tomu kolejiště nepřizpůsobovalo. Prostě vedle sebe byly střídavé a stejnosměrné koleje. A v tom roce cca 2006, kdy se Lipenka přepínala, byl ten správný moment zamyslet se nad změnou uspořádání kolejiště. A neomezit se jen na propojení střídavé a „nové střídavé“ části.

Lesan

V roce 2024 má začít rekonstrukce stanice Rybník (koridorová klasika s podchodem atd.), to by snad mělo tento problém vyřešit.

bakiy

Ano. Vím to. Ale dokud toto nebude, tak přímé vlaky ČB – Lipno sice možné jsou, ale… Viz komentáře výše.

DJS

Nemyslím si, že jediný panter zvládne velké množství cestujících o letních víkendech. Loni v létě bylo někdy nutné poslat dva vlaky s odstupem několika minut, aby se vyrovnaly všem cestujícím.

bakiy

A ted druhej vlak bude právě ten panter… 🙂

medical_examiner

Takže ti, kteří jezdí v 1.třídě, v tom budou moci pokračovat až do Lipna?

Lesan

Při současném stavu, kdy jsou v turnusu 4 ze 4 panterů, jeden je trvale mimo provoz (nehoda s autem na přejezdu) a na zbylých je potřeba občas udělat nějakou údržbu, jsem na nasazení na Lipno dost zvědavý. Částečně to řeší výluka na Velenice, takže se jeden panter (a půl druhého, který tam zajíždí část dne) dočasně uvolní, ale ta výluka nebude věčně.

bakiy

A jeden panter se třeba uvolní ze zrušených Dívčických expresů… Navíc mají jezdit jen o víkendech, kdy jeden panter volný je. A taky jich už relativně brzy bude 14.

Lesan

Až jich bude 14, tak se změní leccos, ale v rámci tohoto GVD (a minimálně i části toho dalšího) budou stále jen 4.

JirkaK

já mám obavy, aby ty Panteři po jízdě vodáků nebyly akorát tak poslat do šrotu

Lesan

Pro vodáky jsou ideální soupravy BDs+Bmto, tj. oba vozy koženkové, jenže vodáci nejsou jedinými cestujícími, jezdí tam i běžní dojížděči.
Doufám, že bude snaha nasazovat pantera na ty vlaky, které obrací v Rybníku v sudou hodinu = navazují na vlaky, které jedou z ČB v lichou hodinu, ty nebývají tak plné opilců. Na sudou se sjíždí do ČB víc vlaků a tak i víc lidí pokračuje na jih.

bakiy

Proč se tu pořád argumentuje vodákama? Myslíte, že panter bude vypadat jinak než šuflata nebo Bmz, který je doveze do Rybníka? A to tyhle vozy mohou demolovat minimálně hodinu, zatímco z Rybníka do Brodu to jede cca 20 minut…

bakiy

Větší haló, než vodáci, bude 30 kol ve Vyšším Brodě na Lipno. Kapacita našich panterů je 8 kol. Tohle je problém!

libor

cyklisti to dojedou na kole…

Lesan

Ne, dojedou to v autě. Vy byste jel na Lipno, kde budete mít třeba víkendový cyklistický program, v pátek už z Tábora (příklad) na kole?
Pokud nebude ve vlaku místo na kola, nepojede nejen kolo, ale i jezdec, takže se přijde kromě tržby za přepravu kola i o tržbu za cestujícího. Je mi jasné, že cyklisti jsou nyní velmi neoblíbená skupina, ale platící cestující jsou platící cestující. Stejné je to i s těmi vodáky, proto je tu jistá tolerance podnapilosti během přepravy.

bakiy

Většinu cyklistů na Lipence tvoří výletníci (rodiny s dětmi, senioři), co sjedou z Lipna do Vyššího Brodu na kole, tam si dají oběd a nechají se vyvézt na kole na Lipno.

medical_examiner

Ano. Cyklisti jsou velmi neoblíbená skupina, protože všude překáží. Na silnici, ve vlaku…
Jako první opatření budou:
1. Za kolo se bude platit normální jízdenka jako za člověka
2. Nově dodávaná vozidla nebudou mít žádné háky (ale sedadla).

Fyzikář

S cyklisty se aspoň nemůže stát to co jsem tam zažil ze strany vodáků….i když v tom byli v zásadě nevinně… Někdy v roce 2015 v létě se tam konalo splouvání řeky zpod Lipna kamsi dolů, přehrada za tím účelem zvýšila průtok v korytě….no a nekoordinovaně s tím (nebo naopak) se konala uzavírka komunikace podél řeky, takže odvoz lodí na opakované splutí „divoké řeky“ po silnici padl. Vodáci chtě nechtě řešili situaci využitím vlaku… To jste asi nikdo nezažil….tak 20 lodí nacpaných v „přívěsech“… Bix nebo Baafx…přesně už nepamatuji….nakládku nikdo z personálu neusměrňoval….lodě naskládané podélně ve vozech, tedy přes opěradla… Číst vice »

Bob

Byly doby, kdy se lodě (tehdy ještě laminátky) vozily ve vlacích běžně, ale byly na to vagóny.

Lesan

To, co popisujete, jsou závody na divoké vodě a jezdí se každoročně na konci srpna. Za tím účelem je zřízen vlakodrom mezi Vyšším Brodem a Lipnem – je zaveden minimální takt, křižuje se i v Loučovicích a vlaky mají dvě lokomotivy, aby se nemuselo objíždět. Přeprava lodí je při tomto nutností a počítá se s ní, proto bývají nasazeny soupravy Bmto+Ds. Dříve sem bohužel nějakou dobu velké vozy nejezdily..

Frantisek

Cyklisti překážejí na silnici? Snad leda když neumějí jezdit. Jinak jsou cesty určeny i jim, nejen automobilovým závodníkům.

Frantisek

Však lodě už také povětšinou nevozíte, a vodáci tomu navzdory (naštěstí) pořád jezdí.

Lesan

Bude vypadat stejně jako ty šuflata nebo Bmz, takže v něm bude bordel, smrad a vycamraný pivo. A zatímco expres je sveze hodinu ze své čtyřhodinové cesty a poté je uklizen, lipenská souprava je bude vozit bez úklidu celý den, možná i dva (zda se provádí úklid večer/ráno ve Vyšším Brodě si nejsem jistý, sázím na „ne“).

bakiy

Úklid na Lipně se provádí vždy večer ve Vyšším Brodě. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by tomu tak nebylo. Když je třeba, tak se úklidová četa nasadí i během dne – človíček tam jede z ČB vlakem a za jízdy a při pobytu na Lipně alespoň zamete a vybere odpadkový koše. To Dráha opravdu umí. Sázku bys prohrál. 🙂

Lesan

Nelze všechny sázky vyhrát.. 🙂
Nasazení úklidové čety během dne jsem neviděl, ale pořádný bordel již v ranních hodinách (ne na první ranním vlaku) ano, z toho jsem usuzoval.
Díky za info, tak to má vypadat.

Miroslav Zikmund

A ta úklidová četa je tvořena zaměstnanci ČD nebo se jedná o nasmlouvanou místní firmu, jejíž pracovníci dělají úklid ve Vyšším Brodě (klášter) řekněme v rozsahu dvou hodin denně …
Takže ve dne tam ten uklízeč nemusí být …. prostě o tuto „lukrativní“ zakázku se nikdo nebude ucházet …. úklidová firma spojuje úklid několika objektů …

bakiy

Zajíždí tam úklidovka, co uklízí (nejen pro ČD) v ČB na nádraží. Na večerní úklid jezdí (z ČB?) autem, vždy minimálně tři lidé.

Vojtíšek

Na Vltavu nejezdí vodáci.

B.W.B.

Noooo, jako vodák musím zkonstatovat, že ve většině případů máte pravdu…

Vojtíšek

Tento měsíc sjedeme Ohři.

JardaP

Tady bych se nesměle ozval, byť trochu mimo téma. Ta rozeřvaná ožralá zvěř, co v letní sezóně doslova vypadává z vlaků ve Vyšáku, nemá s vodáky ani za nehet společného.

Jan Hojsák

To je parádní zlepšení! Panter jistě přiláká více turistů, to co tam jezdí teď, patří spíše do muzea. 😅

Iva D.

To co tam jezdí teď, to by se dalo tolerovat. Ale bohužel spolehlivost je taková, že každý týden několikrát pro poruchu jede autobus. To se tolerovat nedá.

MHD

Turisty láká historie, muzeum, zážitky. Pokud tam bude jezdit to nejmodernější, další turisty to nepřiláká.

Lesan

Moderní vlak zas neodpudí ty turisty, kteří již okusili současnou soupravu a řekli si „znova ne“. Pokud jede full-koženková souprava, tak jsou turisti (obvykle rodiny s dětmi) obvykle dost překvapeni.

Petr

No hučení ventilátorů v Panterech zase spolehlivě odláká ty turisty, kteří touží po klidné jízdě.

MHD

Reagoval jsem na názor, že díky novým soupravám bude jezdit více turistů. To považuji za nesmysl.
Pokud chce turista navštívit nějakou lokalitu a jede mu tam vlak, tak se obvykle nezajímá jaký vlak to je. Pokud to není šotouš. Za určitý extrém bych považoval více jak hodinovou jízdu v 810, ale to se tu nekoná.

Lesan

Rozumím vám, jen to doplňuji. V celkovém počtu ten panter turistů víc přiláká, pokud budeme počítat opakované cesty stejných lidí po delší době. Turisty tedy nepřiláká přímo ten nový vlak, nepřijdou se s ním svézt jen proto, že je nový, ale když při cestě narazí na nový, řeknou se „jo, to bylo docela dobrý“ a příště možná pojedou zase. U starých souprav je mnohem pravděpodobnější, že si řeknou „taková turistická destinace a oni tam dávají takový hrozný vagony“ a při příští návštěvě už radši vlak nepoužijí.

CHODECzJIHU

To myslíte vážně? Panter jako lákadlo nových cestujících? To by se toho muselo na těchto elektrických jednotkách hodně vychytat – celé se to třese, málo to větrá, není kam odložit kolo nebo kočárek, aby nepřekážely, pouze 1 WC, tvrdé sedačky, nedá se v tom odpočívat.
Bohužel s moderními pantery cestuji skoro denně. Doufám, že ty nové budou mnohem lepší.

Simi

Jenže to je další rozdíl turista vidí ten nový vlak. Za 1-2 hodiny jízdy toho mnoho nepozná a tak ocení ten nový vlak. Vy jak píšete v tom vlaku sedíte poněkud častěji takže máte lepší možnost posoudit nedostatky.

Lesan

Stačí si moji zprávu přečíst ještě jednou, způsob toho „lákání“ jsem popsal snad srozumitelně.
S Vámi popsanými nedostatky z většiny souhlasím, ale pro rodinnou cestu Vyšší Brod – Lipno jich většina odpadá, zbyde akorát to místo pro kola/kočárek. A to by se dalo vyřešit poměrně jednoduše – odebráním několika sedadel v nízké části.

Filip

Turista, který chce jet k Lipnu, opravdu netouží po železničním muzeu. Já chápu, že většina lidí tady má ráda vlaky, ale musíte si uvědomit, že normální turista chce cestovat rychle a pohodlně tam, kam si přeje. Až bude chtít absolvovat muzejní jízdu vlakem, jistě rád využije jízdu k tomu určenou. Ale obhajovat silně zastaralý vozový park tím, že turista má rád historii, je vážně totálně mimo. Ještě že někdo s podobným myšlením nesedí ve vedení drah, to bychom se tu kordcali po republice koňkou.

Jakub P

Někdy mám bohužel pocit, že dost takových furt v širším vedení drah je. I když se to pomalu zlepšuje.

pavonel

Děti vždycky chtějí sedět v patráku, a to nahoře. Ověřeno již druhou generací 🙂

medical_examiner

Jojo..i ve 471 nebo Bdmteeo…

Václav

To by ale nesměly jezdit, jako standardní vozidlo, ale pouze na nostalgické jízdy.