Jak Plzeňský kraj zjistil, že platí Zemkovi za autobusy příliš? Nové by nás vyšly levněji, říká hejtman
Plzeňský kraj zjistil, že společnost ČSAD autobusy Plzeň patřící miliardáři Zdeňku Zemkovi si účtovala několik let neoprávněně desítky milionů korun
Plzeňský kraj zjistil, že společnost ČSAD autobusy Plzeň patřící miliardáři Zdeňku Zemkovi si účtovala několik let neoprávněně desítky milionů korun za provoz autobusů v závazku kraje. Hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD) v rozhovoru popisuje, jak na nesrovnalosti přišli i na čem si dopravce účtoval neoprávněně více peněz.
Celý spor se týkal účtování ekonomicky uznatelných nákladů. Jak jste dospěli k názoru, že si dopravce účtuje více, než má? Byla to náhoda nebo jste dostali tip?
Po nástupu jsem nechal prověřit smlouvy, které čerpají nejvíce prostředků z rozpočtu. Když chcete být efektivní, podíváte se, kam dáváte nejvíce peněz. V případě našeho kraje se jedná o dopravu a zdravotnictví. Udělal jsem si rychlé analýzy, zdali v těchto oblastech postupujeme efektivně a šel po věcech, které mohou nejvíce ušetřit peníze. Doprava byla jednou z nich. Mám štěstí, že jsem 30 let pracoval na mnoha restrukturalizačních projektech, a to už potom máte na úspory a vyšší efektivitu čich. Tak jako ve firmě jsem i na kraji samozřejmě poslouchal, že nic nejde, to se nepovede. Já už se ale za ta léta reinkarnoval do buldoka.
S autobusovou dopravou jste neměl zkušenosti, jak jste na první pohled viděl, že čísla nesedí?
Měli jsme výhodu, že jsme zvažovali velmi vážně svého vlastního vnitřního dopravce, takže jsem měl v hlavě čísla, jak vycházely kalkulace. Tady jsem viděl, že například i s novými autobusy bychom byli levnější, než kolik jsme platili za provoz se staršími autobusy.
Kolik platí kraj za kilometr?
Je to zhruba 35 korun brutto, což je, bohužel, ve srovnání s jinými dopravci cena vyšší.
Jak jste postupovali dál? Nebyl problém, že o tom museli vědět i někteří úředníci?
Neúsporné chování a benevolence byly tak rozsáhlé, že jsem sestavil tým z úplně nových lidí. Jednalo se o experty z privátní sféry. Nutností byla morální integrita, mlčenlivost a zvláštní kontrolní postupy, které vám nemohu a nechci prozradit. Zejména se jednalo o excelentního ekonoma a právníka. Výši potenciálních úspor jsme znali rok, bylo ale nutné naše stanovisko stvrdit vícero nezávislými institucemi a experty. Prostě mravenčí každodenní práce, každý týden porady a stanovení dalšího postupu. Mimořádné štěstí mám na kolegu z rady, který má dopravu na starosti. Je to starosta, sedlák, co používá zdravý rozum. Jsme dobrý tým. Vytvořili jsme si v této oblasti know-how, které je srovnatelné s velkými privátními subjekty.
V jakých nákladech byly největší rozdíly oproti realitě?
Nejvíce to bylo u nafty. V období 2013 až 2015 šlo o vyšší ceny nafty oproti cenám v místě a čase obvyklým v hodnotě 38,5 milionů korun. Stejný problém byl u nájmů (15,5 milionů), u nesprávného uplatnění zpětného leasingu (6,7 milionů), nesprávně alokované správní režie (11,6 milionů). Nesoulad byl také u cen starších autobusů (24,5 milionů korun), nesrovnalosti jsme našli také v odděleném účetnictví (28,5 milionů korun)
Jak probíhala konfrontace s dopravcem? Uznali chybu nebo ji odmítali?
Zhruba před rokem jsme se pokoušeli o dohodu na základě předběžných analýz. Ta byla odmítnuta. Proto následovala ta roční mravenčí práce.
Neřešili jste i možnost trestního oznámení?
Dokončili jsme veřejnoprávní kontrolu podle kontrolního řádu, kontrola je hotová, dopravce ji bez výhrad přijal a peníze nám bude postupně vracet. Docílili jsme svého účelu a dosáhli prospěchu, který je v této zemi nevídaný. Já jsem spokojen, vrací se nám 270 milionů (Kraj přímo dostane zpět 120 milionů, současně byla s dopravcem uzavřena i dohoda o horní hranici plateb pro roky 2017 až 2019, která přinese úsporu 150 milionů korun, pozn. redakce). Jsem rád, že jsem přispěl k vyšší důvěře lidí, že daně, které platí, jsou spravovány řádně.