O Výtoni rozhodli influenceři, experty Kupka ignoroval. Inženýři tvrdě napadli rekonstrukci mostu
Železniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Opomenutí názoru zodpovědných osob je podle komory architektů a inženýrů zcela nepřijatelné.
Nějak nerozumím tomu, kterým voličům se tímto snaží ministr dopravy Kupka zalíbit. Alespoň na internetových diskuzích a to různých, tedy jsou tam lidé různých politických zaměření je většina pro zbourání a postavení nového, ideálně opticky co nejpodobnějšího. (smajlík škrábání na hlavě)
Citace z článku : ˝ „Trestněprávní odpovědnost za navržené technické řešení a provedení stavby, její spolehlivost a bezpečnost po celou dobu užívání, což je v případě mostu 100 let, mohou ze zákona nést jen a pouze autorizovaní inženýři, odpovědný projektant a stavbyvedoucí,“ sdělil Špalek. Opomenutí názoru zodpovědných osob je podle něj zcela nepřijatelné. ˝. Nyní se bude zadávat mezinárodní soutěž na opravu mostu a projekt třetí koleje. Pokud se na návrh a realizaci projektu necítí čeští autorizovaní inženýři, český odpovědný projektant či český stavbyvedoucí, tak se přece do soutěže nemusí hlásit – v Evropě se je řada renomovaných projekční kanceláří,… Číst vice »
Byl jsem pro nahrazení mostu, ale protože jsem z Modřan, kam chtěl Kupka tu hrůzu přesunout, tak to ať na té Výtoni raději zůstane.
Nechápu, co je tak těžkého o něčem rozhodnout a trvat si na rozhodnutí. Pokud jsem jen mluvka a nerozumím stavařině a mám tu dva posudky, co si vzájemně protiřečí a nechci nebo to neumím rozhodnout, protože k tomu nemám kvalifikaci – tak to dám někomu třetímu. Sám jsem ekonom – beru na vědomí jak stanovisko techniků/stavařů, tak druhou stranu – nejsem schopen posoudit, kdo je blíže pravdě. Jen tuším (na 99,9% jsme si jist), že rekonstrukce bude ekonomická sebevražda. (pocitově nevěřím na výměnu pouhých 15% dílů, ale to je pocit, není to odborné stanovisko) No tak si buď prostě najmu… Číst vice »
Oprava památky není primárně o ekonomice, ale o zachování té památky.
Přesně!
Jednoduše, Kupka i jeho šéf a rodná partaj by za to měla nést zodpovědnost. Klidně i finanční – za případný prů….
Sám s rekonstrukcí nesouhlasím, ale zodpovědnost za takové rozhodnutí má nést politik a rozhodně ne ČAKIT. Jak to vyapdá když mají zodpovědnost lidi z ČAKIT vidíme na kažém nádraží v tunách zbytečného zábradlí.
Politik, který má před sebou asi tak dva měsíce pobytu ve vrcholové politice. Takových jsme tu měli, co na závěr své politické mise schválili nesmysl a nechali své následovníky se v tom nesmyslu dusit…..
Takže je podle vás lepší aby politici o ničem nerozhodovali? Ano, politické období je jen čtyřleté a je potřeba aby když lidi někoho zvolí aby ten někdo mohl o něčem rozhodnout. Už tak jsme ve stavu kdy politik s programem „prosadím přechod pro chodce před školou“ stráví pomalu celé volební období snahou o to to prosadit a mnohdy kvůli „odborníkům“ s touto iniciativou nepochodí vůbec.
Trochu přeceňujete vliv odborníků. To zábradlí na nádražích není kvůli lidem z ČKAIT, ale kvůli požadavku předpisů, které schválili politici a státní úřednící, projektant se pak v rámci těchto nařízení a norem musí pohybovat.
Stejně je to s těmi přechody, k úpravě dopravního značení se vyjadřuje tolik orgánů a organizací (včetně radnice) majících rozporuplné požadavky, že projektant je ten poslední v řadě
A ano, než rozhodnout blbě, je lépe nerozhodnout vůbec. A vůbec nejhorší je rozhodnout blbě s vědomím, že problémy už nebudu hasit já…..
Mně by jen zajímalo, který projektant mostních konstrukcí na to dá kulaté razítko ČKAIT. Pan Firth by se asi měl připravit na zkoušky, jinak se těžko najde někdo ochotný do toho jít. A druhá věc, co říká správně ČKAIT: bude to bráno jako novostavba, tzn. hluk, povolení, normy.. Tam nic z toho neplatí.. Věřte, že tohle je Pyrrhovo vítězství nebouračů a ještě o tom všem uslyšíme dále.
Přesně!
Já bych se toho nebál, vždycky se najde někdo, kdo dá razítko i totální blbosti. Jako větší problém do budoucna vnímám kolaudaci zrekonstruovaného mostu, když uvážím, jak dlouho trvalo/trvá zkolaudovat Nové spojení nebo tunel Blanka. Ocelový most bez štěrkového lože asi těžko vyhoví moderním hlukovým normám.
Stát neupřednostnil nic, jen ministr Kupka dostal před volbami strach z křičících aktivistů. Chlap se pozná podle toho, že se nekývá jak třtína podle aktuálního směru a síly větru. Kupka se zakýval.
Zachraňovat podobné konstrukce je vždy složité, ale neurážela by mě stejně vypadající nýtovaná tříkolejná novostavba.
Dneska nýtovat už nikdo pořádne neumí. V ČR je jediná firma, co to řemeslo zná
Což je v principu nemožné.
Nedají se tam ty nýty jenom napodobit? Nalepit nějaké gelové bobky stejného vzhledu, ať jsou snobové spokojeni?
Proč by to někdo dělal? Historickou hodnotu by to nemělo žádnou a pokud vím, tak se řešilo panorama, takže nějaké nýty by v tomhle případě byly úplně zbytečné.
Čímž to nakonec i může skončit. Zatím se starý most vymění za provizorium a cokoliv dalšího se může změnit.
Nejlepší řešení je aby to spadlo, nebyly u toho žádné lidské oběti, a potom to půjde rychle.Pořád je to podle mě boj dvou lobistických skupin.
i náhodě se někdy musí pomoci
Ať si tu opravu jdou naprojektovat, provést a podepsat všichni nebourači i památkáři a hlavně ať jsou odpovědní za všechna zdržení a vyšší náklady po zahájení prací.
V nelepším případě budeme mít stejnou situaci jako u Červené nad Vltavou: nový most s 3. kolejí vedle stoleté konstrukce původně určené ke snesení a nebude to vypadat hezky z žádné strany. V horším případě to bude nekonečné provizorium až se přijde na to, že ta rychlá oprava s výměnou 15% byla dost bujná fantazie nějakého spolku za záchranu mostu.
Už jsem to psal minule, vyhrála křičící menšina jak bývá teď ve společnosti zvykem a Kupkovi se před volbama prostě nehodilo špatné PR….bouráme, stavíme, jezdíme!!!
Mám obavu, že Vyšehradský most čeká osud rychlodráhy na letiště. Nekonečný příběh aneb česká klasika.
To ne – rychlodráha na letiště se narozdíl od mostu nemůže zřítit do Vltavy, když sama ještě neexistuje 🙂
Když tak koukám na ty fotky, Tak si říkám, jestli už na obou koncích mostu neměla být zapíchnutá červená lízátka.
Jo, a v ČT někdy před 2 týdny dávali Cassandra Crossing, ten most vypadal velmi podobně 😉
No je pred volbama, tak co cekate…Influenceri ted Kupku vychvali a to je hlavni
Naděje tu je. Snad to dopadne dobře!!
Snad to do Vltavy dopadne dobře a nikoho to nezraní a nezabije.
Velmi trefně to pojmenovali. Bude to jen další Libeňák…. Díra na peníze. Už se těším na ten oprávněný řev lidí, až se jim bude z nábřeží několik let ozývat rachot rozbrušovaček, pískovaček a pneumatických nýtovaček.
Oprava bude probíhat někde jinde, psalo se tuším o Modřanském jezu.
Ne, nepsalo. Modřany bylo nové místo mostu. Tohle se bude opravovat na náplavce, asi…
Tady prosím: https://zdopravy.cz/prehledne-vytonsky-most-se-kvuli-oprave-prestehuje-k-jezu-jednokolejny-provoz-zustane-dalsich-7-let-259835/
Aha, tak jste měl pravdu. 👍🏻 To mi uniklo a omlouvám se.
Já myslím, že se žádný rachot ozývat nebude. V současnosti už tolik pneumatických nýtovaček a lidí, kteří s nimi umějí postavit novou konstrukci, v ČR ani okolí není.
Hm, jako strojvedoucí, statik ale zároveň taky člověk, co bere velký ohled na historickou hodnotu čehokoliv, jsem z tohoto rozhodnutí velmi rozpačitý. Kromě osobní prohlídky na mostě jiný odborný podklady pro své rozhodování nemám, ale pan předseda komory to zmínil přesně. Podle citu se kolikrát podepíšu pod hraniční věci, ale v tomhle případě vůbec nezávídím kolegům statikům, co na to budou muset dát svůj krk (samozdřejmě je do toho nikdo nemůže nutit …) namísto politickýho rozhodnutí. A po dopravní stránce to asi taky žádná výhra není, i když tudy nejezdím. A jako obdivovatel bych se taky kochal tou monumentální konstrukcí… Číst vice »
Jestli jste se po mostě prošel a důkladně se koukal, máte k dispozici stejné množství informací jako ti od kterých pochází ona informace že stačí vyměnit 15 % dílů
I cukrari, nebo skladnikovi ze sroubarny, musi byt po prechodu mostem docela zrejme, ze kdyz uz 15 %, tak je to spis mnozstvi dilu, krete po rekonstrukci zustanou puvodni. 🙂
Asi tak, a tohle číslo se bude zmenšovat…
A tak hezky ten most před 120 rokama vymysleli – dá se krásně rozebrat a zrecyklovat v huti…
No a je takový problém, aby se pod autorizovaní inženýři NEPODEPSALI? Někdo drží inženýrovi pistoli u hlavy se slovy „Podepiš!“?
Někdo to za ty prachy riskne no…
Odborník dá ruce pryč, první, druhý … pátý atd. Nakonec najdete někoho, kdo to podepíše, protože na to má papír, za „rychlé peníze“. Poté zmizí. Pokud tomu nevěříte, tak vzpomeňte či nastudujte devadesátky. V případě komínské vozovny figuruje sebevražda – také forma „zmizení“.
On se někdo najde, na konci kariéry, v komplikované osobní situaci atd.
Taky se může najít někdo na konci kariéry, kdo tam píchne z obou stran červené terče o odejde středem do důchodu 🙂
Ta zodpovědnost je doživotní, pan inženýr Stráský (autor Trojské lávky) by mohl vyprávět, jaké to je chodit v pětasedmdesáti letech po soudech.
Tak ono to nespadne druhý den po otevření a šedesátníka už moc nemusí trápit, že se to po 30 letech bude muset opravovat za těžké prachy znovu 🙁
Jako na potvoru se té devadesátky dožije 😉
Na Výtoni stojí most, je samá díra, drží ho jen víra. Ocel duní, vibruje, fíra se tiše křižuje. Památka? Možná. Ale hlavně past. Na rozvoj města, na rychlej růst, na každýho, kdo chápe čas jako boost. Hej, tohle je pro vlaky, co maj jet sto pade, pro lidi, co platěj daně, a nechtěj skončit v řece, když někdo špatně natře zábradlí na straně. Tahle trať má jezdit, rychle, hladce – jak beat, ne se bát, že v půlce jízdy vlak prostě zmizí – click delete. Nech to spadnout, nech to bejt, ulož most už v klidnej hrob, postav novej, jak… Číst vice »
Alespon vim, koho uz v rijnu nevolit ….
V důvodech pro to koho volit, nebo nevolit je to zhruba tak na 56. až 57. místě a to se dopravě, jak profesně tak zájmově, věnuji celý život.
A koho byste radil? Komunisty, protože za nich to ještě spadnout nestihlo?
Já budu volit kanibaly. Jako jediní mají opravdu rádi lidi.
Vono není vůbec koho volit. Nedivte se, tohle je přesně situace, která vysvětluje, proč se schopní lidé do politiky nehrnou. V podstatě je to tam jen takový odpad, který nic neumí.
Inženýři a architekti by naopak neměli ignorovat památkovou ochranu..
Památkovou ochranu čeho? Totálního šrotu před rozpadem? Nebezpečnou věc, která dávno dosloužila svému účelu?
Kdo na to dá razítko a bude za to ručit? Památkář? 🤣🤣🤣🤣🤣
Památková ochrana nade vše? Kdyby byl váš dům pod památkovou ochranou a začal se rozpadat, tedy byl životu nebezpečný, tak ho nesmíte zbourat, i když je neopravitelný. Prostě se přestěhujete a těch peněz, co jste do toho vrazil, vám líto nebude. Začněte jinde, hezky od nuly. Je to tak?
Ano, je to zdaleka nejlepší řešení. Skutečnou památku neochrání, ale do takových věcí se ……
jak jste se smířil s tím, že po mostě z konce 19. století jezdí současné vlaky??????????
A jak mohly před 125 lety tušit, že to někdo za památku prohlásí?
To by ten most musel být navržený jinak, třeba o 5 metrů výš a kamenný jako Negrelák.
Prohlášením za památku ocel únavy nezbavíte a rez se zázračně nepromění zpět v ocel (zlato by bylo lepší 🙂 ).
Už to začína byť ako otravná telenovela. Tým nenarážam na článok samotný, ale ten cirkus, ktorý sa okolo mosta deje.
Povazovat pamatkare za influenzery, hmmm, fajn. A je taky legalni zde nazvat CKAIT treba fachidioty? Titulek je clickbait, vyvazenost informovani ponekud diskutabilni.
Proste se setkaly dva protikladne pohledy a ten humanitni zde prevazil onen technicky. Coz v nasi spolecnosti, kde vetsina povazuje slovo humanitni za synonymum slov zbytecny, skodlivy, k zakazani, vede k temto vylevum zluci.
Pokud si na to mistni inzenyri netroufaji, fajn, most muze opravit treba francouzska nebo nemecka firma. Ale pak neplacte, ze cizaci berou nasim lidem praci.
A kdo bude pak zodpovědný za životy lidí až spadne? Plus milion dalších věcí?
Samozřejmě ti co pod tím budou podepsaní a ne tihle „památkáři“.
Tak kdo ma zodpovednost je jasne.
Pokud neni schopen dodat dilo, za kterym si stoui, at to nedela.
A pokud SZ si mysli, ze most je na spadnuti, at ho zavre. Jenze to neudela, protoze by to asi stalo manekyna krk. Opravnene.
V praci mam taky zodpovednost i za veci, ktere nejsou optimalni. Muzu odejit, kdyz se na to necitim.
Co jste vy udělal, z čeho mají ostatní užitek? Prosím aspoň jeden příklad!
S p. Gwannem nemusíte souhlasit, ale tohle je mimořádně pitomá reakce.
Děkujeme za názor a posíláme klíčenku. Vždycky se všechno krásně komentuje těmi, kteří nemají žádnou odpovědnost za to, jak to nakonec dopadne… nebo spadne??
Kdo neumi nest zodpovednost, at danou vec nedela.
Co děláte vy a máte za to zodpovědnost? Pořád jen kritizujete odborníky. Na co jste vy specialista?
Váš výrok IMO dokonale pasuje na pana ministra dopravy
Tohle je zakázka snů, bude to hodně drahé a rekonstrukce mostu se bude muset pravidelně opakovat. O to se firmy poperou, taková zakázka se nenaskytne každý den.
Já jsem velkým humanistou. Jsem pro rovná lidská práva, stejné příležitosti, nemám rád jakékoliv násilí, (byl) jsem aktivistou. Vidím užitečnost kultury stejně jako její chronickou podfinancovanost. Ale když se rozhodujeme o mostě a jeho rekonstrukci, musíme respektovat hlavně ten technický pohled. Humanisté si můžou kreslit vzdušné zámky, které jim ale nikdo nepostaví. Anebo třeba postaví za 4násobnou cenu. Neustále se zde omílají 4 základní nedostatky současného mostu (nelze přepnout na střídavinu, nelze přidat 3.kolej, nelze přidat zastávku na přestup na tramvaj, nelze zvýšit podjezd ro tramvaj která má nízké trolej.vedení pod mostem). NIKDO a NIKDE neukázal, jak COKOLIV z toho… Číst vice »
Slovo humanitni, humanitarni a humanista maji sice spolecny zaklad ale jiny vyznam.
A k tomu, kdo co ukazal – existuji studie tvrdici opak toho co nasi pani inzenyri. Nemuzete si vybrat jen to, co se vam hodi a rict, ze druha strana a priori se myli.
Ja nejsem technik, ale z meho pohledu je rozhodnuto a, ktery z techniku mel pravdu, ukaze az realizace opravy.
Když nejste technik, tak to neřešte. Zvlášť ve vašem podání to nemá smysl, když si zabedněně stojíte za svým iracionálním názorem.
Kdyby se k tomu vyjadřovali JEN památkáři, tak byste možná i měl pravdu. A nejde tady o to, že by si na opravu místní inženýři netroufali, tady jde o to, kolik to bude stát, jak dlouho to bude trvat a jaká bude užitná hodnota. Za rozdíl těch nákladů by SŽ mohla udělat něco užitečného někde jinde. Bří Prášilové dokázali před 125 lety navrhnout a nechat vyrobit most s vyšší užitnou hodnotou, než měl původní, a vyměnit ho za pouhé dva dny (ano měli výhodu, že okolo bylo dost prostoru). My dnes budeme nejmíň 10 let jezdit po jednokolejném provizoriu, nakonec… Číst vice »
Argumenty mate fajn, jen se bourite proti pamatkove peci a jejim nasledkum, ne ze to nejde.
A tady opravdu musi stat jit zakonnou cestou, protoze kriteria, ktera sam stanovil, mu nic jineho neumoznuji
Oprava a udrzba sgrafitove omitky je neskutecne nakladna a pritom brizolit udela stejnou ci lepsi sluzbu. Presto sgrafita udrzujeme.
Však taky půjde podle zákonů, ale fyzikálních a most pocestuje po rozebrání do hutí.
Dovolte mi komentář k: „Proste se setkaly dva protikladne pohledy a ten humanitni zde prevazil onen technicky“.
To je ale v případě řešení dopravní stavby špatně, ne? Stejně jako při konstrukci vlaku, letadla, raketoplánu, jaderné elektrárny… doufám, že technický pohled má převažovat nad tím humanitním. Je to, zejména a především, dopravní stavba.
A pokud jde o „Coz v nasi spolecnosti, kde vetsina povazuje slovo humanitni za synonymum slov zbytecny, skodlivy, k zakazani, vede k temto vylevum zluci.“ – nejsou důvodem pro tento (jistě nežádoucí) stav právě podobné situace?
Vy jste typická ukázka naprosto blbého názoru, navíc podloženého dojmy, emocemi a zcela mizernou dedukcí z podaných informací. Nejde o úhel pohledu, ale o fakta. Vykládáte si je úplně špatně.
Žádná firma se pod to nepodepíše, ani ta zahraniční. Je to stejné jako pořádat ohňostroj v lese. Udělal by to jen šílenec.
Odpovídat nemusíte.
Až si nastudujete význam slova clickbait, dejte vědět. Do té doby laskavě diskutovat jinam. Za poslední dva dny jsem vám musel smazat pro vulgárnost osm příspěvků a má trpělivost s vámi není nekonečná.
Stejně vlastně nechápu jaký byl problém s přesunutí mostu do Modřan? Jestli je památkově chráněný samotný most, tak jedině dobře. A jestli je památkově chráněné panorama, znamená to, ze už nikdy nesmíme postavit cokoliv nového pokud to bude vidět od Vyšehradu? Pomozte mi to pochopit, prosím!
Památkově chráněná je konstrukce mostu.
Což tedy přesunu do Modřan vůbec nebrání ne?
Doporučuju k prostudování rozhodnutí Ministerstva kultury o prohlášení SOUBORU mostů za kulturní památku. Zejména poslední odstavec je dost kouzelný. Ve zkratce: Chráněná není jen nýtovaná konstrukce, ale celý soubor několika mostů na trati mezi někdejší žst Praha – Vyšehrad a smíchovským břehem. Se zvláštním zřetel k panoramatu.
https://iispp.npu.cz/mis_public/documentDetail.htm?id=732909
Pro případné mínusáře dodávám, že osobně jsem pro výstavbu nového mostu.
Děkuji moc, takže ten přesun chápu že je dost v šedé zóně, protože chráněné jsou konstrukce a odkaz stavitelského umění, ale v kontextu místa… zajímavé
A šla by ta památková ochrana nějak uvolnit či změnit? Bylo by možné zjistit, jestli proběhl takový nějaký vážně míněný pokus s tímto právním stavem něco udělat? Předpokládám jednání s památkovým ústavem či ministerstvem kultury. Byl by možný rozhovor např. s panem ministrem?
Nějaký pokus o sejmutí ochrany neúspěšný myslím byl. Ale to je jedno. „Nový“ most dle vítězného návrhu by památkou zůstal, zachoval by některé klíčové prvky památkové ochrany (panorama v podobě 3 oblouků, kamenné pilíře i klenby na předpolí, ocelové konstrukce jako lávka v Chuchli apod.). Celá soutěž s tímto počítala, zástupci památkového úřadu byli ve výběrové komisi. Při rekonstrukci památek se vždy jde na nějaký kompromis, třeba Negrelliho viadukt taky dostal některé klenby betonové s obkladem, staré klenby dostaly nyní skrytou ŽB roznášecí desku, ocelové konstrukce byly nahrazeny kompletně apod. A přesto sem nezaznamenal, že by někdo hořekoval nad necitlivým… Číst vice »
Už proběhly dva pokusy o zrušení památkové ochrany, 2010 a 2020, oba skončily zamítnutím.
Ano, proces sejmutí PO existuje a pokusy tu byly už před lety, jak píše p. Kubrt. A to je právě to, co mě na tom hněte nejvíc – že se Kupka více neangažoval v tomto směru, nebo aspoň ne viditelně. Protože za současné konstelace prakticky nemohl rozhodnout jinak.
Přitom Kupka žádnou politickou kariéru neriskuje, klidně mohl rozhodnout opačně a nechat problémy s UNESCO nástupci.. takhle mu zůstane velmi drahá, technicky náročná rekonstrukce s diskutabilním výsledkem. Je jako hezké, že influenceři a jejich šlechtic Hřib s nulovou zodpovědností něco říkají, tu ale za případnou uzavírku, nedej bože zborcení mostu v důsledku koroze a v nejhorším případě i s vlakem a ztrátami na životech ponese SŽ a ministerstvo dopravy. Oni si pak možná udělají selfíčko s nápisem „my jsme vám to říkali“… Začínám být z této doby opravdu znechucený.
On už nebude kandidovat?
Je silně nepravděpodobné, že Babiš udělá Kupku ministrem.
Možná jde právě o to znechucení, aby s tím nikdo nechtěl nic dělat. Zbude torzo a někteří budou šťastní, že prosadili svoje … bez ohledu na fuknci.
Vy vydíte Hřiba uplně za vším s čím nesouhlasíte. Hřib prosazoval to aby se konstrukce zachovala a přesunula jinam a stavbě nového mostu nijak nebránil.
https://zdopravy.cz/nebourat-ale-prestehovat-vysehradsky-most-by-podle-hriba-mohl-slouzit-jako-lavka-ale-jinde-168067/
Tak tomuhle opravdu nerozumím. Když se zdálo že bude most nový, tak se tu lidi na protest skoro upalovali. Po rozhodnutí o rekonstrukci je nejvíce slyšet opět kritika. To někdo dělá schválně tohle? 😄
Sága pokračuje…