Sundejme vždy jen třetinu. Výtoňský most by se podle mostařů dal opravit jednodušeji
Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

V nejhorším stavu je oblouk u Výtoně. Tam by instalace provizoria měla začít.
Já fakt nechápu proč se o té studii pořád píše jako by to bylo kvalitní odborné dílo, ačkoliv to je veskrze manipulativní text.
Tento most na tomto místě nemá co dělat: obří primitivní technokratická nevzhledná a odpudivá konstrukce, hozená bezohledně do malebného údolí Vltavy a okolního přírodního rámce, perverzně oddělující pohledy od obou sídel českých králů: z pod Vyšehradu zakrývá Pražský Hrad a od Malé Strany a Smíchova hyzdí pohled k Vyšehradu. Jak jsem navrhoval v jedné studii na ČVUT: od Vinohradských tunelů Nuslemi sklesat pod úroveň Vltavy, tu překonat 2-3 souběžnými tunely, a vystoupat k podzemním nástupištím Terminálu Smíchov, a koleje v úrovni dnes budovaných nástupišť by zůstaly kusé. Podobně jako např nádraží Antwerpen Centraal. Povrchovou trať Smíchov Vyšehrad snést, včetně tohoto… Číst vice »
Tedy bude potřeba ten současný rozebrat, ale pak znovu poskládat na nově zvýšené pilíře, neboť stávající výška nevyhovuje průjezdu tramvají. Takže nejlepší kompromis je zvýšit pilíře, na ně postavit komplet novou mostovku se štěrkovým polem kvůli dodržení současných hlukových norem, tzn. mostovka rovnou se 3 kolejemi v rozestupech podle norem, aby bylo možno přejít ze 3kV na 25kV, a po stranách mostu připevnit ty zrekonstruované původní oblouky, aby to vypadalo jako ten starý most. Stávající konstrukce mostu neumožňuje přechod na 25kV, takže by zůstal 3kV úsek na mostě odlišný od postupně sjednocované trakce 25kV v republice. Tato kombinace mostovky pro… Číst vice »
Hmmm, já jen že naši předkové postavili tenhle most vedle starého a přesunuli ho na definitivní místo za dva dny…..
https://vysehradskej.cz/vymena-zeleznicniho-mostu-2/
K článku dodám, že poradní mise světového dědictví si může plácat co chce, není dotčeným orgánem.
Namísto nového tříkolejného tichého mostu s životností 100 let tady budeme udržovat starý hlučný most za vysoké náklady a za 20 let budeme opět ve stejném bodě, kdy starý most bude vyžadovat další rozsáhlou rekonstrukci.
Mimochodem zamyslel se někdo, proč se někomu, skrývajícímu se za nadaci, vyplatí investovat vyšší jednotky milionů do kampaně za zachování starého mostu?
To je zásadní otázka a čistě nezištně to nikdo nedělá. Stačí se podívat, kdo přispívá na volební kampaň a třeba Vás to ke zdroji přivede. Není to náhoda, že ministr dopravy jedná jako ministr kultury, který se k tomuto tématu nevyjádřil.
Tak stačí se podívat na obsazeni toho nadačního fondu, pak prodloužené ruky UNesca v ČR a zejména sponzory některých politických stran v ČR a Praze. No, jsou to stále stejná jména…
V těchto minutách na ČT1 je o Vytonskem mostu pořad Reporteri ČT
V tomto pořadu pan docent vyslovil jednu zajímavou myšlenku. Jde o to, že kvůli možnosti demontáže těch 15% poškozených prvků (jak uvádí „studie“), bude nutné demontovat dalších x%, možná zcela nepoškozených, prvků.
Teď už jen sledovat co se rozpadne první, zda nádraží Vyšehrad nebo most.
Doufám, že totální zakonzervovanost Prahy konečně došla svého dna a postaví se most nové konstrukce a ta hrůza rezatá půjde k zemi do šrotu
No, právě že „došla svého dna“… Můžeme jen doufat, že až sundají tu jednu třetinu tak zjistí, že je to tak zkorodované , že to nemá smysl opravovat. Ideální by bylo, kdyby se to rozsypalo už při tom sundávání…
Doufám, že se Kupka pochlapí a neposere…
Vsadil byste si? Vyhlašuju kurz 1:170
Co můžete čekat od představitele ODS. Stranická oddanost zájmům kmotrů je prvořadá.
nepochlapil a posral
Tak konecne se zacne opravovat, coz se mohlk jiz pred lety. Namisto toho SZ tvrdosijne tlaci neprotlacitelne, politici by meli vedeni SZ za tohle vyrazit. Ztraceny cas a vyhozene pravhy za studie atd.
Zatím co parta Neználků se snaží protlačit opravu neopravitelného. Ztracený čas a peníze na obhajobu jediného možného řešení, které by bez hloupých potížistů už dávno stálo.
Když historie tak historie. Přez most pouze s parními lokomotivami , okamžitě strhnout troleje at je to panorama autentické . Konečně pořádné rozhodnutí . Je to vše k smíchu .
Hlavně most vrátit do původní podoby předtrolejové.
Ještě by na Vyšehradě měli zbourat ty věže a vůbec ho dát do podoby před novogotickou přestavbou, která proběhla ve stejné době jako stavba železničního (tehdy nově dvoukolejného) mostu.
no tak to i pražskej hrad „zažije středověk“… dostavba katedrály? zbourat…
Ale ty parní lokomotivy musí být bezemisní….
To se da udelat, na tendru bude baterie a kotel bude elektricky. Ve vysledku z toho pujde jen cista para 🙂 Takze 100% lokalne bezemisni!
Opatrně s takovým myšlením, ještě se to někomu může zalíbit a co pak? 🤣😂🚂
A nemohli by ho během té rekonstrukce trochu „rozšířit“ o 1 kolej, zvednout o pár čísel, vyměnit nýty za sváry a udělat pár dalších drobných úprav (vyměnit starou ocel za novou), tak aby se tam dalo jezdit normální rychlostí na 25 kV?
Pak bych proti té rekonstrukci vůbec nic neměl.
To je ale typ rekonstrukce „Dobříš“. 😀
Slabost ministra Kupky je bezmezná. Naprostý slaboch, ktery neumí udělat jedno rázné rozhodnutí a poslat par křiklounou tam kam patří.
Například zrušit památkovou ochranu, na což nemá kompetenci? Nebo jak si to rázné rozhodnutí představujete?
Na zrušení nesmyslné památkové ochrany měl 4 roky a krom hloupého žvanění se na nic nezmohl. A měl si jej politicky prosadit, že to neudělal je jen důkaz jeho slabosti.
I kdyby měl na zrušení památkové ochrany 40 let, není to kompetence ministra dopravy.
On nemá kompetenci to zrušit, ale má kompetenci přinutit jemu se zodpovídající organizaci SŽ k podání dostatečně zdůvodněné žádosti o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku.
Nevím už teď kdy a jak o to SŽ žádalo, ale zřejmě se na odůvodnění vyfláklo. Protože stávající most zkrátka nemůže vyhovět požadavkům na dopravu.
A navíc pamatkově chranit funkčni stavbu je nesmysl… ten most je jedna z největších ostud českého statu
Ne ten most, ale to, do jakého stavu ho SŽ nechala dojít!
Pravda, měl se zbourat už v době, kdy nestačil, takže asi tak před 30-40 lety.
Však to bylo v plánu, tak proč dávat na bouračku novou střechu ..
Jako SŽ měla zastavit čas, aby se zastavilo opotřebení cyklickým namáháním?
A Vám přijde, že Dobrá správa se o to málo snažila? Kdyby se tak starala o ten most, jako o odejmutí jeho památkové ochrany, tak je dnes jak nový a jezdí se přes něj bez omezení….
A ze Spartaka z padesátých let uděláte Superba jak?
výměnite 15% dílů V té studii to tvrdi zahraniční experti. Tak to musi byt pravda! a nebo udělali někde chybu
Jakou údržbou je možné předcházet únavové degradaci prastaré oceli?
A když ten most přestane definitivně vyhovovat dopravní funkci, tak si ho stejně necháme, protože je památkově chráněný?
Památková ochrana přeci nemůže být bezmezná a samoúčelná. Tím by v podstatě popírala historický kontext té památky, tj. dopravní propojení dvou pražských břehů.
Hele nekverulujte nám do toho, že MOSTY jsou od toho, aby se an ně KOUKALO. Ne od toho aby se po nich jezdilo!
A nezapomeňte na to, že by si taky měl vzít na hrb ztrátu statusu UNESCO pro zbytek města, z kterého tu místní podnikatelé slušně profitují 🤣 Je to holt srab
Praha žádné Unesco nepotřebuje. A je nemyslitelné aby nějaká samozvaná organizace nám kecala do toho co máme či nemame postavit.
Je.
Vy jezdíte na dovolenou POUZE do míst. které má na seznamu UNESCO?
Důvod ? Voliči !! Jak jednoduché …
Tak Kupku řídí Zajíček a ten si asi spočítal, že jeho mafie může na té rekonstrukci sama vydělat.
Ostatně ta údajná nadace je nadací jen na oko, ve skutečnosti je to byznysová mafie, které jde jen o vlastní byznys a vlastní zájmy.
Stejně to dopadne, jako u Libeňského mostu. Hrábnou na to a rozpadne se jim pod rukama.
Ano, protože ani Libeňský most nikdo za celou jeho existenci neudržoval….holt čecháčkovský přístup.
Tenhle most dostávál údržbu dle očekávané životnosti.
Čecháčkovský přístup je kritizovat něco čemu nerozumím. Ten Libeňský most se prostě už taky rozpadá. Má prostě taky svá léta už za sebou. Konec životnosti.
Ještě jsem nikde nezaznamenal, jak chtějí zachránci mostu nacpat do současné konstrukce trolejové vedení 25 kV AC. Ale možná přijdou s nápadem, že by se přes most mohlo jezdit na baterky.
… instalace trakčního systému 25 K AC není úkol pro ochránce kulturního dědictví v případě zachování mostu. Bude to úkol pro projektanty, například SUDOPu, kteří pro Správu železnic navrhnou technické řešení a zpracují příslušnou projektovou dokumentaci.
A bude to řešitelný úkol?
A dovolí jim to vůbec památkáři a spolkaři?
Otázka je, zda se nějaký odpovědný projektant najde, aby dělal takovouhle prasečinu?
Vím že tam je ironie Ale radši smažte tento příspěvek nebo se toho ti b..čci chytnout..
To predsa môžu jazdiť na zotrvačnosť heh
Vynechám otázku jak na to – ale to ti šašci, co připravovali ten obrázkový postup, nemají nikoho, kdo by to napsal správně česky? Takhle blbě to nepřeloží snad ani Google. A za ty prachy, co to asi stálo, bych tam čekal správnou terminologii i jazyk. Navíc pozor na chyták, mapa je hlavou dolů, Botič vlevo.
Nějak nikde nevidím v tom „záchranném plánu “ řešení podjezdové výšky pro tramvaje, které v současném stavu projíždí se silně stlačovaným pantografem, který se tím poškozuje. Ostatní se již nevyjadřuji, protože nový most považuji za velmi dobré řešení.
To by kazilo panorama
Prý místo stávající konstrukce osadí novou s nižší konstrukční výškou…
A nezmění to panorama?
Proč by se měl pantograf poškozovat? Tramavaje takto jezdí desítky let a nikdy jsem nic o poškozování pantografu neslyšel, a to není Výtoň jediná….
Poškozuje se. Pantografové sběrače nejen tramvají mají nějaký pracovní zdvih od nejnižší do nejvyšší pracovní polohy. V jeho rozmezí mají správný přítlak smykadla na trolejový drát. Při překročení nebo podkročení je přítlak mimo tyto hodnoty a smykadlo se poškozuje. Pokud se nezeptáte těch, kteří sběrače udržují a opravují tak se nic nedozvíte, z ulice či chodníku to nepoznáte, vidět to není
Výtoň má jediná extrémně nízký profil, sběrač leží skoro na střeše a je to výjimečný stav, který se jinde nenachází. Hlavně se poškozuje trolej pokaždé když tam jede trochu vyšší auto než má.
U Výstaviště to bylo taky tak. Pantograf úplně naplocho.
Tam byl ten most aspoň malý, takže šel dolů a rovnou do depozitáře. Teď máme moderní prostupnou estakádu a dá se po ní jezdit bez omezení. To stejné by chtělo od Nuselského údolí až do Smíchova.
A v případě poruchy tramvaje tam má řidič omezené možnosti 😀
Nemůže ani teoreticky stáhnout sběrač a věřit že je bez napětí, po zazkratování makat. Musí to co se jinde dělá prakticky, nechat se odtlačit dalším vlakem.
Tohle je fakt nekonečný příběh, přitom jde jen o náhradu starého, nevyhovujícího mostu v havarijním stavu novým mostem.
Snad se ten starý rozpadne až při snášení a ne pod jedoucím vlakem.
Zajímavý také je vývoj technického řešení opravy u „nebouračů“. Od „do mostu vložíme novou mostovku z vysokopevnostního betonu“ došli až k „u mostu stačí vyměnit 10 – 15 % prvků“.
Fáze 1 – snesení původní konstrukce. Fáze 2 – transport původní konstrukce do oceláren Ostrava k opravě, přímý přenos ČT, rozhovory s dělníky ve věku 70+ o zkušenostech, náročnosti a pod. Dramatické záběry kamery na kladívka a další nástroje v ošuntělých dílnách. Transport naruší dopravu v celé republice, prostě bengál. Veřejnost se zuřivě ptákdo za ten cirkus může. Fáze 3 – instalace provizoria, tři koleje. Fáze 4 – zjištění, že opravovaná konstrukce je v horším stavu než se předpokládalo. Dá se opravit ale ztratí historickou hodnotu. Fáze 5 – studie zůstatkové architektonicko historické hodnoty. Nikdo v ČR na to nemá… Číst vice »
Zatím co nýtovaná konstrukce Eiffelovy věže i Viaduktu Garabit nebo Most Marie Pii stojí a slouží.
Kde udělali soudruzi chybu?
Byly dimenzovány od začátku na delší životnost než Výtoňský most, a to zohledňovala i pravidelná údržba?
Tohle máte podloženo fakty, nebo ten svůj nesmysl používáte jen na ospravedlnění českého šlendriánu, co se údržby čehokoli týče?! Ona totiž třeba Eiffelova věž vůbec jako nějaká trvala stavba stavěná nebyla!
A po Eiffelově věži jezdí mnohasettunový vlak?
Ne, ale taky na vlaky nebyla dimenzovaná.
Dupe tam stádo vypasených turistů, těžších než průměrná hmotnost v době konstrukce.
Pro tyto případy je tam několik děl Gustava Eiffela. Mimo jiné jezdí Paříží vlaky metra po nýtovaných konstrukcích. Námatkou https://cs.wikipedia.org/wiki/Barb%C3%A8s_%E2%80%93_Rochechouart_(stanice_metra_v_Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEi)
Pustili na Výtoňský most těžké vlaky. Kvůli nim tam ten most je. Na rozdíl od Eifelovky.
Ajfelovku natírají protože jim vydělává peníze když stojí. O udržbě ocelových konstrukcí v ČR se to říct nedá. Rezne nám skoro každý sloup VN a VVN. A nepamatuji si natírání Vyšehrdského mostu. Doufám, že alespoň Petřinská rozhledna dostává péči, abychom nemuseli pozorovat tuhle debatu u ní.
Jsou ro odlišné nýtované konstrukce. Problém mostu na Výtoni je kromě dalších věcí to, že prvky konstrukce jsou složené z jednotlivých uhelniků. A ty jsou od sebe vzdalené cca centimetr. Zatím mi nikdo z „nebouračů“ nevysvětlil jak v této mezeře provedou kvalitní protikorozní ochranu
Vycvičí žížaly . Nic jiného se do těch mezer nevejde
Eiffelovkou maximálně kymácí vítr. Železniční most prochází mnohokrát denně cyklickou zátěží z nuly do plna. To žádná jiná velká stavba nemá.n Zkuste si ohýbat drát z obyčejné oceli sem tam. Po určitém počtu cyklů se nalomí. A může být jakkoliv hezky natřený
Opět jenom skromně podotýkám, že s ejedná v mém výčtu i o Viadukt Garabit a Most v Portugalsku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Viadukt_Garabit
Mostě Marie Pii už dávno vlaky nejezdí a po Viaduktu Garabit se jezdí pomalu a málo, protože se rozpadá a není to žádná důležitá trať.
Soudruzi nikde neudělali chybu.
Po Eiffelovce nejezdily vlaky, po Most Marie Pii už dávno nejezdí a po Viaduktu Garabit se jezdí pomalu a málo, protože se rozpadá, není to žádná důležitá trať.
A pokud bychom si měli třeba vzít za příklad Most Marie Pii, tak kudy chcete táhnout novou trať, nový most?
Most Marie Pii: „Most byl uzavřen v roce 1991 a železniční doprava byla převedena na nový most Ponte de São João.“
Viaduc Garabit: 1 vlak denně. Obloukový most o rozpětí 165 m na trati uprostřed ničeho.
Fáze 2: Díl mostu bez rozebrání na místě je dnešními prostředky do Ostravy (nejen tam) nepřepravitelný.
Jen ať to zkusí rozebrat, schválně co jim z toho zbyde.
Ono bude zajímavý i kde se to bude ve městě rozebírat. Hluková i eko zátěž bude enormní a dlouhodobá.
Depresivní čtení při dopoledni. A pokud ministr dopravy Kupka podlehne tlaku aktivistům a rozhodne o opravě mostu tak je to pro mě neúspěšný ministr, protože je to snad jediné velké zásadní rozhodnutí co měl za ty 4 roky udělat. A tím by taky ukázal jak moc to myslí to myslí s modernizací české železnice a celkově země. On má jediné štěstí že na ŘSD má Mátla, ten je schopný a má schopné lidí a své problémy si vyřeší sami a správně o nich komunikuji. Za to na SŽ jsou nemehla a on je tam drží.
Kupka nerozhoduje o pamatkove ochrane.
Proboha, proberte se uz, dopravne inzenyrske besneni neni zjevene slovo bozi, obcas se musi prizpusobit i ochrane pamatek nebo prirody. Nebo treba geologii ci faktu, ze nekde ziji lidi.
Ano, a ti lidé se potřebuje dopravovat přes řeku. To je holý fakt a tomu se musí přizpůsobit přizpůsobit i stavby, bez kterých to nejde. To je slovo boží.
Proboha, proberte se už, pamatkářské běsnění není zjevené boží slovo. Pamatkovou ochranu lze zrušit, pokud nad ní převáží veřejný zájem, např na zajištění dopravní obslužnosti a také splnění podmínek stanovených EU na hlavní železniční tahy.
viz Znojemský viadukt
Nebo severní viadukt u hlavního nádraží v Plzni.
Že někde žijí lidi je spíš argument pro demontáž toho současného dysfunkčního nesmyslu, ne?
Ano, pro místní je to hlučné monstrum, po kterém se musí jezdit pomalu a to i tramvaje pod ním. A místní ani nemají bezbarierový přístup na lávku.
Je treba přijmout opravdu tvrdé zákony o těchto stavbách po vzoru Polska. Ale to by zas tady uplákánci brečeli že je veřejný zájem poškozuje
Experte, az se zmeni pamatkovy zakon, bude se postupovat dle nej, zatim most pamatkovou ochranu ma, tak to laskave respektujte.
Znojemský viadukt nebo plzeňský severní viadukt jí měly taky. A jsou po přestavbě…
A to je úhelný problém tohoto mostu. Že stále má pamatkovou ochranu.
A tady se přizpůsobí památková ochrana fyzikálním zákonům. Buď se ten šrot přesune do Modřan, nebo do hutí.
Obecně máte pravdu, jenom by bylo fajn kdyby se tím řídili i památkáři. Jsou památky které stojí za to bránit za každou cenu, jsou památky které by bylo fajn uchovat ale nemůžeme si to dovolit a jsou stavby které jsou jenom staré.
Moc památkářů vyhlašovat památky prakticky jednostranně spolu s nulovou odpovědností za rozhodnutí, kdy zvýšené náklady a ztrátu hodnoty a využitelnosti zaplatí někdo jiný, jsou zničující kombinace.
Současný stav může vyhovovat snad jedině památkářům kteří si mohou říkat o tučné obálky od majitelů starších objektů kterým pohrozí prohlášením za památku.
A ted prosim tu o Karkulce
Podobně to řeší i při stavbě nového mostu. Jen místo provizoria využívají příčně posunované stávající konstrukce.
Nedávno jsem na tom mostě pobyl asi 3 hodiny a opravdu nikoho jsem tam neviděl se fotit, fotit si most jak někdo tvrdí, že je to dominanta a součást Prahy. Ne není!!! Není to opravdu žádný Golden Gate Bridge….Bouráme, stavíme, jezdíme po nové!!!
Dalsi lunatik, pamatkova ochrana, budicek.
Ty ochrano, potřebujeme funkční most pro 21. století a ne nějakou nádheru na focení, jen proto, že se to pár lidem líbí. Studená sprcha pomůže!!!
Drahy, tim, ze ignorujes pravni stav, tedy realitu, se nikam neposunes. Je to v tuto chvili pamatka, tedy novy most nelze.
Za krivou hubu taky nemuze (vetsinou) zrcadlo ale ta kriva huba.
Můžeš poslat fotku, abychom to mohli posoudit?
Ad personam.
Ale ani komentar k me hube z mostu pamatkovou ochranu nesejme.
Laskave dodrzujte zakonny postup.
Ale až po té studené sprše!
Rychlým a levným řešením respektujícím požadavek památkářů na zachování mostu jsou červené terče z obou stran a změna Smíchova na hlavové nádraží. Ušetřilo by to spoustu peněz a dokonce ani ten most by nebylo třeba opravovat, protože vlastní váhu a pár chodců unese ještě dlouhá desetiletí. Takto by se určitě autorita památkářů v celé společnosti výrazně zvedla!
Kdyby dlazdena prisla za pamatkari v roce 2018 s navrhem replikorekonstrukce, uz je hotovo. Jenze kdyz nakreslite co nakreslite a vyrvavate, jak vam pamatkari muzou…tak jste tam kde my dnes.
A z debila jsou a budou nejen pamatkari ale i dlazdena, zastaveni provozu na moste pred zapocetim reko ma potencial odstrelit manekyna, proto taky ty tlaky.
V případě nutnosti zvýšení přepravních výkonů o třetinu je replikorekonstrukce nemožna.
Já bych trval i na tom, aby současná drážní vozidla byla přesnou replikou těch z roku 1901.
Ochrana se dá sejmout.
Tak az ji sejmou, muzeme se bavit o novem moste. Zde jsme se ignoranci pamatkaru jen dostali k „cerveny terc již brzy “
Gratuluji
Brzy vám praskne cívka, pokud ještě jednou napíšete památka nebo ochrana!
U Červené jsme se díky ignorací platných rozhodnutí památkáři dostali k podivnému soumostí.
Stará Červená snad brzy padne.
Naopak. Díky respektování ..
Pokud chcete zjistovat, jestli si nekdo foti most, tak je idealni nestat primo na nem. Kdyz si ho budu chtit vyfotit, tak pujdu nekam dal, na nabrezi nebo treba na Vysehrad. Na fotce udelane primo na moste uvidim tak maximalne detail nosniku, ale rozhodne ne panorama mesta s mostem😉
Samo, že jsem nebyl 3 hoďky pořád na mostě a pohyboval se v okolí, včetně zmíněného Vyšehradu🙈
Tak proc pisete jen “Nedávno jsem na tom mostě pobyl asi 3 hodiny”? Z toho nevyplyva zadna informace o pobytu na Vysehrade, spis tady jen fabulujete a nebyl jste vubec nikde 😀 Nebo jste vazne pobihal z mista na misto a sledoval jste potaji vsechny s mobilem/fotakem v ruce, co a jak si foti? 😀
No vidíte. Já tam byl minule jen proto abych přešel z jednoho břehu Vltavy na druhý a skupinka anglicky mluvících turistů dole pod mostem na náplavce zespoda obdivovala mostní konstrukci.
Asi obdivovali jak to máme rezavý, starý, opotřebovaný, hlučný, a že to přesto stále stojí.
To ne, to by se otocili a koukali na stare, opotrebovane a hlucne T3 na tramvajove trati 😉 Pritom i ty patri ke koloritu Prahy. Proste nektere veci jsou hezke a porad dobre i kdyz jsou stare.
Původní T3 můžou obdivovat na lince 23 v pár kusech, zbytek je T3 po rekonstrukci s moderními vnitřnostmi. A serie nízkopodlažních novostaveb, která T3 přípomíná už jen zvenku, hlučné taky nejsou. Což mohli udělat i s tím mostem podle výsledků architektonické soutěže, jen zachovat původní siluetu.
Vylezte si ma Vysehrad vedle muzea je vyhled, kde si to panorama s mostem foti vely den kazdy den stovky turistu a dalsi stovky se kochaji vyhledem. Chapu, ze pro Vas tohle neni zadna hodnota, ale co uz😃
Tak zrovna tohle panorama nebourače nezajímá, protože s panem Tejem (který architektonickou soutěž nevyhrál) tam prosazují svoje moderní řešení s třetí kolejí v betonu, která bude právě pěkně vidět z toho Vyšehradu.
Turisti by si odtiaľ tú panorámu fotili aj keby tam bol iný most.
Kvôli mostu si to naozaj nikto nefotí.
Ten most je tam iba náhodou v zábere.
Doktore proberte se! Kdybyste nebyl líný vylézt nahoru na Vyšehrad a podíval se směrem k Pražskému hradu, pochopil by jste, že ten most opravdu JE součástí panoramatu města… Aspoň v UNESCO si toho všimli, když nám ten status udělili. S ti turisté , co to shora foto, také. Ten most měl být udržovaný a nikdy by se tu tenhle problém neřešil, protože by byl nadále funkční stavbou. Nebo se měla udělat tříkolejná replika a ne vymýšlet, jak by si architekti pohonili ego.
Jak píšu vedle, zrovna tohle panorama nebourače nezajímá, protože s panem Tejem (který architektonickou soutěž nevyhrál) tam prosazují svoje moderní řešení s třetí kolejí v betonu, která bude právě pěkně vidět z toho Vyšehradu.
Architekti si honí ego už tisíce let. Údržba by problém nevyřešila. Vše má svou životnost. Vše. Změna je jediná jistota. A Praha ji potřebuje moc.
> Rekonstrukci lze podle studie proveditelnosti zveřejněné na webu nadačního fondu zahájit velmi rychle.
Zajímavé je že nikdo neřeší potrebu změny platného územního plánu, který obsahuje verejně prospěšnou stavbu zastávku na Výtoni…
v roce 2018 byl Výtoňský most v Praze prohlášen za neopravitelný kvůli zchátralému stavu jeho ocelové konstrukce, načež Správa železnic rozhodla o jeho demolici a výstavbě nového mostu na původních základech. A teď najedou Správa železnic prohlásí, že ho bude opravovat a že to vlastně jde ? To je dobrý kocourkov
Vyrobit repliku jde v podstate vzdycky. Ze je to pro mesto spatne je druha vec.
Jsem pro nový 3-kolejny most. Pokud by se musel opravovat, tak bych oddělil boky mostu a na novou 3-kolejnou mostovku je zpět připevnit. Opravovat 2-kolejny most doplněný o klasicky jednokolejny most vedle je hnus.
Ja hlasuju pro dve repliky resp. skororepliky (skoro s ohledem na zmenu napajeci soustavy). Pak postavit obe repliky tesne vedle sebe a bude to zdvojeny most s dvojnasobnou nenarusujici soucasne panorama. Neco jako Hohenzollern v Koline nad Rynem. Nebo by ta druha replika mohla byt jen polovicni sire, aby se tam vesla jen ta treti kolej. Porad to bude vypadat lip, nez ten navrzeny “dalnicni” megamost s obrovskou sirkou, ktera se tam vubec nehodi a bude vypadat jak pest na oko. A pilire se muzou v ramci jejich rozsireni i o neco zvednout, aby se zvysila podjezdna vyska pro tramvaje… Číst vice »
Podle me tim ziskate neco jeste daleko opticky mohutnejsiho nez je ten navrh, kterymu rikate megamost, a panorama tak narusite vic.
To je vlastně dobrej nápad, mohli by postavit obě repliky, jak současného dvoukolejného mostu, tak předchozího jednokolejného vedle něj. Ale jen tvarovou repliku s moderními materiály i technologií konstrukce. To by pak byl pěkný odkaz na práci předků!
Vlastne proc ne, souhlasim. Mohla by to byt zaroven venkovni muzejni expozice. A prozoze by to spadalo do spravy NTM a ne SZ, tak by to dostavalo i lepsi udrzbu.
Pokud by vedle byla replika starého mostu, tak na starý most 1 kolej a stezku pro pěší a na repliku 2 koleje. Puvodni lavky demontovat, protoze by asi nebyly potreba. Byla by tu jistota, že replika vydrží 100 let a původní ještě nějakou dobu po rekonstrukci taky vydrží. Jinak Kolín n.R.je super. I takto to lze videt.
„Stávající ocelová konstrukce je v podstatě neopravitelná k výhledovému provozování železniční dopravy.“
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/vytonsky-most-zeleznicni-spatny-stav-bourat.A180524_403442_praha-zpravy_rsr
Zadání lobbistů znělo jasně: „Budete stavět nový most!“ A tomu se podřídilo všechno (posudek, architektonická soutěž…). Takže ano, vskutku Kocourkov, pokud někdo uvažoval o demolici památkově chráněného mostu… A že se „proinvestovaly“ nesmyslně prachy na plánech pro stavbu nového, to by měl někdo, kdo za rozhodnutí odpovídá, uhradit. Ale to tu nehrozí.
Vážený a milý Stavaři, mohu Vás prosím požádat o důkazy k Vašemu tvrzení? Já jenom si dovoluji oproti Vám podotknout, že naopak architektonická soutěž splňovala po dlouhé době veškerá kritéria, která jsou na podobné soutěže kladena. To, že se poté vzbudili aktivističtí památkáři je věc druhá, ostatně v demokracii na to mají právo. Moc se těším na řízení o náhradě škoda, až nebude vítězný návrh realizován. Rád bych to jako právník zastupoval zadarmo.
Jakých lobbystů? Jste vedle…
Co kdyby se tedy ten nadační fond postaral i o tu rekonstrukci, když tvrdí, že to jde?
Nadační fond mluví pouze o opravě. O rekonstrukci mluvit nemůže, protože ta by musela proběhnout podle stávajících norem (např. nikdy by nebyly splněné limity hladiny hluku).
A ten přechod na 25 kV je tedy nějak řešen?
Zboznym pranim
Ano, obraťte se na nadačni fond pokud chcete detaily
Já to myslím doopravdy. Je to nějak řešitelné? Pokud vím, tak ten most je prostě moc úzký a moc nízký.
Ne, není. Jediné řešení je nový most.
Pevná trolej by se nevešla? Pokud vím, mělo by jít o izolační vzdálenost mezi trolejí a okolím. Tedy pevná trolej + „kryt“-stříška z horní části z materiálu s vysokou elektrickou pevností by to asi mohla vyrešit, ne?
Tak to nevim jestli by památkáři rozdýchali, protože to naprosto změní vzhled mostu. Nicméně předpoklám, že moc jiných možností nebude. Pokud pomineme využívání diselových lokomotiv pro přetažení přes most.
V dnesni dobe by tam mohl byt i bateriovy postrk, na tech par metru…😁
Ale ten most není součástí nějaké lokálky, kde jezdí jeden typ vlaků.
Nemohla. To jde u tramvají a trolejbusů, používajících nízké napětí. U 3 kV je to problém, u 25 kV je to nemožné.
již podle půvabného termitu „vysoká elektrická pevnost“ lze správně posoudit reálnost podobného řešení. můžu si to zařadit do své soukromé sbírky?
Žádné detaily mi neposkytnou. Nejste technický vzdělaný, takže nepoznáte, že ta jejich studie je jeden blábol, který je “ na vodě“. A tu vaši zaklínačku o světových mostaříchvsi strčte za klobouk.
Mne ten most přijde hyzdící a hnusnej už 50 let. Ten novej byl krásnej. Bilej. Ach jo. Já bych spíš než skanzen to tu nazval bezperspektivním panoptikem.
To jsme pořád u toho stejného problému – poslední desítky let se nerodí dost dětí a naopak se zlepšilo zdravotnictví a věk dožití takže cílem většiny voličů je „to v klidu doklepat“, na nějaké změny nejsou zvědaví…
A co teprve ty zvukové efekty. V nejbližším okolí bohužel není žádná hustá zástavba, tudíž obyvatelé to nijak moc nepociťují. Jinak by se jistě vytvořila další silná skupina obyvatel ve prospěch zbourání mostu a jeho nahrazení něčím moderním a tichým. Takto ten rámus vadí asi jenom labutím a kachnám v okolí.
Jak dlouho by vydržel bílej při Sprželí údržbě?
Ten současný most je hezký zelený jako když byl nový, a vůbec tam nezatýká a nekoroduje
Jestli by nestálo za úvahu upravit projekt tunelů aby na Hlaváku bylo od Smíchova o 2 koleje víc… Až bude tenhle opravený šrot na konci prodloužené životnosti tak už by to mohlo teoreticky být postavené a tahle trať by se mohla pak rovnou zrušit úplně
A ze Smíchova do Vršovic pojedete jak?
Blbě
Přes Budějovice…
Problém je i cena, MES je plánovaný pro kratší příměstské soupravy a je pouze průjezdní. Tohle by znamenalo nejen dvě koleje navíc, ale postavit velké podzemní nádraží napojené na Hlavní.
zdopravy tedy skrytě podporují tzv. rekonstrukci pana Scheinherra?? co tento hlupák dokáže svou umanutostí na „rekonstrukce“ předvedl na Libeňském mostě. s tímto Výtoňským to bude to samé – až to rozeberou, tak zjistí, že to rekonstruovat podle té zaplacené studie nejde 🙁
On není hlupák a spoustu věcí dost zásadně posunul – městský okruh, Barrandovský most, Dvorecký most, věřím, že i metro D. Bohužel nikdo není dokonalý a v jeho případě je to zrovna tahle mostní úchylka.
Přičemž tady ji moc nechápu, v Holešovicích byla „památková hodnota“ jen NIMBY záminkou proti stavbě širšího mostu. O co mu jde tady ale fakt netuším…
Libensky most neni pamatkove chraneny, jinak se obloukova cast nejspis taky rekonstruuje.
To je ten zasadni rozdil
Není památkově chráněný protože Ministerstvo kultury upřednostilo veřejný zájem na obnovení tramvajové a automobilové dopravy mezi Holešovicemi a Libní před opravou.
Jakoukoliv rekonstrukcí staré stavby nikdy nezískáme novou stavbu s novými parametry a dlouhou životností, ale vždy jen opravenou starou stavbu, která sebou ponese to, že se některé díly vymění za nové, jiné se ponechají a budou dál degradovat, takže za několik let (20-30) bude muset dojít i k jejich výměně. Tím docílíme jediné, každých 20-30 let se bude muset most sundávat, vyměňovat staré díly a po 3-4 těchto cyklech se začnou měnit ty díly, které se vyměnily jako první. Bude to nekonečný proces, kdy každých 20-30 let budeme řešit několik několikatýdenních výluk a několik let mostního provizoria. Nehledě na to,… Číst vice »
Všechny Vaše argumenty jsou přesné a klidně bych se pod to podepsal. Je tady bohužel jedno ale. A totiž, že most je památka a dokud nebude památková ochrana snesena, tak se tady můžeme rozčilovat jak chceme, ale nic s tím neuděláme.
Samozřejmě nový ministr kultury může památkovou ochranu zrušit, ale obávám se, že na to nebude mít nikdo ko… odvahu.
most může být lávkou někde přes Vltavu, tím se ta „památka “ zachrání.pak už zbývá vyřešit jen to „neskutečné“ panorama Prahy s tímto hnusným mostem…
Nebo to treba nechat jeste par let vyhnit, ze uz nebude jina moznost, nez rozrezani do srotu.
Ale tady se bavíme o fyzikálních zákonech. ty jsou neúprosné, nicméně „památková ochrana“ mezi ně v žádném případě nepatří.
Já tomu rozumím, že fyziku neochčiješ.
Bohužel, památková ochrana sice není fyzikální jev ani zákon, ale bohužel tady je a musí se, chtě nechtě, respektovat.
Co vy víte? Třeba do toho nebude nový koaliční ministr kultury chtít moc zabrušovat, aby z toho pak nemusel vybrušovat. (Fuj, to jsem se při té představě vyděsil.)
Že by se pan Kupka taky po…. pred nátlakem těch co hledající ochranu v cizině? Když se jim něco nedaří prosadit doma chodí žebrat o pomoc do ciziny.Uz asi 1000 let, neli víc.
Kupka asi čeká, až bude po volbách. Pokud vyhraje, má na to 4 roky.
Kdy bude ředitel Správy železnic odvolán?
a to jak proč?
Předpokládám, že po volbách proběhne nejen na SŽ levicová čistka.
Fun fact: Gen.ředitel SŽ Svoboda byl jmenovám Babišovou vládou, za ministra dopravy Ťoka (za ANO).
Takže nemyslím si, že by jej chtělo ANO vyměnit.
Ale tenkrát to nebyla tak levicová strana, jako je teď.
ANO není levicová strana. Nikdy nebyla a nikdy nebude. Jediným cílem je odklon peněz určitým směrem.
A to s tím má společného jako co?
Jako to, že napříště se bude „vládnout“ podle výsledků průzkumů…
Ono se posledních dvacet, dvacetpět let vládlo nějak jinak?
Počkejte, takže levicovost politické strany se pozná podle toho, že u mostu preferuje památkovou ochranu před jeho funkcí.. well.. mostu?
Zajímavá definice.
Z jakého důvodu by měl být odvolán? Je dobře, že teď měl koule aspoň tam dát to provizorium.
Takze krome pouzitelneho spojeni pro bezmotorovou dopravu se vzdame i napravy problemu tramvaji.
Ten most uz fakt dnesnim potrebam mesta nestaci z mnoha hledisek. Samozrejme jde „opravit“ vyrobou repliky, ale bude to pro mesto obri skoda a ztracena prilezitost. A pokud budou nakonec pridavat tu treti kolej, bude to i vzhledove hnusnej kockopes.
Můžeme diskutovat o tom, jestli máme nastavenou správně památkovou ochranu a s ní související legislativu, ale nemůžeme přeci zákony ignorovat podle toho jak se to kterému potentátovi líbí. Most je pod památkovou ochranou, a dokud ji z něj někdo nesejme, musí veřejné instituce tuto památkovou ochranu respektovat. Tyhle mafiánské praktiky by se u nás trpět neměly.
Jo, udelejme to podle predpisu, dotlacme verejnou diskusi ministra kultury k tomu, aby zacal vnimat realitu a potreby mesta a pamatkovou ochranu z mostu sejmul.
A do budoucna i zmenme predpisy tak, aby pamatkari nemohli tak neskutecne skodit verejnymu prostoru.
Treba zbourat cely Zizkov, jak chtel bolsevik? Nebo jaky jiny podnetny napad mate? Vymenit vsude okna za plastaky? Zateplit baraky polystyrenem a stukovou fasadu omlatit?
Vy neco povidejte o argumentacnich faulech sikmouplochou… Prave jste predvedl ucebnicovej.
Vlastne nevim, cim to je, ale u budov jsou casto pozadavky pamatkaru relativne rozumne a splnitelne za cenu mirneho navyseni ceny. U verejnych prostranstvi a podobnych dopravnich staveb jsou uplne mimo realitu a vysledek totalne likvidujou (a v dusledku mu berou i tu historickou hodnotu).
Tak prosim ten priklad, je opravdu chci vedet, kde tak strasne skodi. Mne totiz po prochazce Prahou prijde, ze naopak nekonaji kde by konat meli
Blokují stromy na náměstí (Malostranské, Mariánské před magistrátem). Blokují sloupky pro ochranu chodníků před parkováním (např. před Veletržákem), naopak zabrání půlky chodníku v Nerudovce nebo před Faustovým domem na parkování nezabránili. Blokují rozšiřování chodníků, vytahování nároží a vůbec veškeré posuny, které by daly víc prostoru lidem mimo auta a omezili totální zaplavení prostoru města auty. Když už to povolej, nutěj ponechat starý obrubníky, což vypadá megahnusně (extrémní ukázka je nároží před kavárnou Slavia, kde i kvůli tomuto požadavku je nakonec asi osm různých typů dlažby na metru čtverečním nebo dvou). Požadavkem na zachování dělícího pásu na Čs. armády zablokovali daleko… Číst vice »
Doufám, že se alespoň most zvedne na dostatečnou podjezdnou (normovou) výšku, aby nebyly problémy s tramvajemi a dalším strháváním trolejového vedení na podolské straně. Dále vytvoření přestupního uzlu MHD na Výtoni, protože nádraží Vyšehrad je v oblouku a to nevyhovovalo už v 60. letech 20. století. Také lituji lidi, co bydlí hned vedle mostu, a nezávidím jim ten rámus po další roky. Nehledě na toho kočkopsa s třetí kolejí, který UNESCU ani památkářům kupodivu nevadí.
Když to zvednou půjde snad postavit ta zastávka Výtoň podle původního návrhu. Jen nájezd na lávku pro. Kola a kočárky asi bude muset být jinak řešený.
Pokud se bude jen opravovat stará konstrukce, tak Nadační fond vymyslel, že pro pěší budou stále schody a pro cyklisty výtahy (nepůvodní).
Coz je naprosta pakarna a prasarna v jednom. Nebude to fungovat, zato to bude hnusne…
Nebude to fungovat, zato to bude hnusne…
To znamená, že to bude plně v souladu se starým mostem.
A počítá ten projekt SŽ také s budoucí konverzí na střídavinu (skoro nelze provést na stávajícím mostě) nebo s přidáním třetí koleje?
To není projekt Správy železnic, ale nápad nadačního fondu a pana Scheinherra.
Já píšu o tom projektu SŽ na opravu tohoto mostu, jak je psáno v článku. Viz třeba „SŽ tedy podle svého generálního ředitele Jiřího Svobody začíná počítat se snesením současné konstrukce a její opravě na jiném vhodném místě. „
Tak je tu určitá šance, že během snesení se to celé rozpadne a bude klid.
Opet plac vseznalych pepiku, kteri si nepripousteji, ze jsou veci, ktere presahuji jejich rozhled a oblibene argumentace o cizacich, jak nas komanduji a skodi nam + figura „posahany pamatkar“ zhruba ve stylu normalizacni argumentace o manickach a jinych skudcich socialismu. A obligatni argument sikmou plochou.
Skanzen je to tady z toho duvodu, ze opakovane a zoufale bojujeme proti realite. Ten most mohl byt davno opraven, stacilo respektovat zpamatneni.
Kdyz respektujeme nesmysly s stavebnimi normami na byty se straslivym dopadem na dostupnost bydleni, tak respektovani pamatkove ochrany tohoto mostu je uz jen malickost.
Hm, zeptal bych se v Drážďanech jestli je pravda že UNESCO má vždy pravdu… je to jen jedna z mnoha byrokratických organizací, akorát mezinárodní.
UNESCO a památková ochrana jsou dvě paralelní věci.
V tomto případě se sáhlo na památkovou ochranu a ta si hned běžela stěžovat na UNESCO.
Invektivy o Pepících si nechte někam do nádražky, včetně řečí o boji proti realitě – může se to týkat vás samotného víc, než si jste schopen připustit.
Máte pravdu, předsedo.
ten ocelový nýtovaný most má nějakou životnost – co tam chcete opravovat, už to prostě nejde dostat ani na původní parametry, natož na potřebné současné 🙁
Volných bytů jsou stovky tisíc. Jeden z problémů je ochrana. V tomhle případě ne památek, ale neplatičů. Výsledek je stejný: nefunguje to.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/neobydlene-byty-ministerstvo-pro-mistni-rozvoj-paq.A240115_140013_ekonomika_ven
No, volnych bytu nejsou stovky tisic. Pokud nepocitate rozborene staveni v Sudetech, sezonne obyvane chaty a chalupy, pripadne druhe byty lidi, co bydlí nekde jinde v tydnu a o vikendu. A airbnb.
V clanku ke zminovana metodika:
Podle metodiky sčítání je za dlouhodobě neobydlený byt považován takový byt, ve kterém žádná osoba není hlášena k trvalému nebo dlouhodobému pobytu.
Tedy, muj byt v Brne, kde jsem pul tydne, je neobydleny, protoze trvaly pobyt mam v Praze. A podobnych bytu, kde se bydli bez pobytu, je dost.
Zkuste si clanek precist nez neco tvrdite
Máte dva byty, z toho jeden v Brně a jeden v Praze, ale silně pociťujete, jak máme v Česku bytovou krizi kvůli přísným stavebním normám.
Gratuluji k argumentu ad personam, pripadne rovnez nepochopeni psaného textu.
Bytu mam mimochodem i vice, ale to nema co delat s bytovou nouzi ve vetsich mestech i zpusobu vypoctu tzv.prazdnych bytu.
Všichni jsou blázni, jenom vy jste letadlo.
Zkrátka máte mnoho bytů, v některých bydlíte jen „někdy“, ale argumentujete bytovou krizí (k níž sám svou vysokou spotřebou přispíváte).
Ještě řekněte, že nejezdíte vlakem a už vůbec ne přes Výtoňský most a bude dokonáno.
Jasně, takže nadávky vzdělaným lidem tu procházejí. Hm.
Jako VŠ mostař vám říkám, že opravovat tento most je naprostý nesmysl. Stačí?
SOUHLAS.Koroze postoupila.
> Skanzen je to tady z toho duvodu, ze opakovane a zoufale bojujeme proti realite
Ne, skanzen je to tady z toho důvodu, že se nepřipouští nová stavba, pouze opravy skanzenu…
Myslite skanzen ty pole u Prahy, kde se neda postavit infra kvuli nimbystum?
No a jak se vyřeší konverze na střídavý proud? Jak se vyřeší cyklodoprava? Jak se vyřeší podjezd? Proč bazírovat na tom, že něco, co už dosloužilo, musí být za každou cenu na tom místě dále?
Pamatkova ochrana je v tomto okamziku fakt. Pokus se ji zbavit uz byl v roce 2018. Neuspesny. Od te doby misto dalsiho pokusu o jeji sejmuti treba skrze zalobu akorat dobra sprava pynda a utraci penize za projekty. A vy vsichni jim na to skacete jak liska na spek. A to je to popirani reality. Kdyz budu tlusty a misto hubnuti nebo smireni se s faktem, ze jsem tlusty, budu akorat tvrdit ze ostatni jsou vychrtli a ja akorat, tak pusobim pouze jako exot. Bud se musim zbavit pamatkove ochrany nebo ji respektovat, ale nedelat nic a akorat jektat, jaci… Číst vice »
A jak jinak sejmout tu pamatkovou ochranu, nez verejnou diskusi?
Vymístění památky je ovšem standardním nástrojem v rámci památkové péče.
Pamatkovou peci nezajima 25kV ani cyklisti.
Navic argumentace cyklodopravou je v kontextu stavu infra pro kola v Praze vyslovene chucpe argument, neumime tu zadnou cyklostezku postavit, takze stavbou cyklostezky obhajovat sejmuti pamatkove ochrany je zcela mimo
Ocelová nýtovaná konstrukce se nedá opravovat donekonečna. Životnost je dána zatížením, korozí a trhlinami.
Ten most je třeba zkapacitnit a to na pouhou opravou udělat nejde
A co kdyby památkáři respektovaly požadavky železnice a fyzikální zákony?
Nedávno byl v Událostech a komentářích na CT24 rozhovor s uznávaným architektem a kdysi pražským primatorem Janem Kaslem. Ten si dost postěžoval, že Praha se stává skanzenem, a že v prvé řadě by o architektuře měli rozhodovat Češi, v našem případě Pražáci sami, a ne se rozhodovat podle nějakých zahraničních představ. Také si stěžoval na pamatkare. Výslovně zmínil také Vytonsky most, který bychom si měli postavit sami. UNESCO je dle něj zastaralá organizace, a vůbec nic by se nedělo, kdyby vyskrtlo Prahu že svého seznamu, jako se nic nedělo, když byly kvůli novému mostu vyskrtnuty Drážďany. Pořad byl v souvislosti… Číst vice »
jestli kupka rozhodne o novém tak ho zakroužkuju u voleb…
Jednou provzdy, ministr kultury je Martin Baxa. Pamatky patri pod nej, ne pod Kupku.
Jenže Vytonsky most spravuje Správa železnic, a ta spadá pod Ministerstvo dopravy. A ministr kultury není odpovědný za provoz na mostě, a ani Ministerstvo kultury nebude opravu financovat.
Ministr dopravy nicméně nemůže svévolně porušit zákon.
Vymístěním, které bylo plánováno, ho neporuší.
NPÚ to podle všeho vidí jinak.
Jde o sejmutí památkové ochrany. To má bohužel v gesci kultura.
Ale to je naprosto irelevantni, kdo to vlastni. Z hlediska statusu pamatky jde o kompetenci ministerstva kultury. Tecka. Ministr dopravy muze nanejvys moderovat diskuzi.
Za stav mostu odpovida Dobra sprava. Nikdo jiny. Kdyby racila respektovat fakt pamatkove ochrany, uz je most tak ci onak opraven. Mele si furt svou a tak bude cerveny terc. Blahoprejne telegramy posilejte do Dlazdene.
Kdyz omitka z vasi neudrzovane nemovitosti nekoho zabije, je to vas problem, ne ministra kultury, okraslovaciho spolku, baracniku ani nikoho jineho. A s tim mostem je to stejne. Zodpovedna je SZ, vymluvy na pamatkovy status jsou pravne irelevantni
Těsně před uplynutím doby životnosti se údržba omezuje. Do starého zařízení se investuje jen tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
Doufám, že památkáři budou respektovat rozhodnutí správce o snesení ocelové konstrukce pro neopravitelnost a ohrožení bezpečnosti.
Ale po památce jako takové se na velmi vytížené páteřní trati jezdit nedá. Ať to vyřeší třeba ředitel zeměkoule, ale jezdit je potřeba.
Přesně tak. Já když cestuji, tak mě nezajímá, jestli je něco v UNESCO nebo ne, ale podle toho, co je tam zajímavého.
Je to taková malá nálepka v řadě stejně jako že někde (skoro všude) berou karty. Není to něco podle čeho bych se rozhodoval, jak říkáte.
Já bych navrhoval v Praze občanům zákaz výměny ošacení, svých aut a všech jejích věci. Bude to krásně autentické a zachovalé pro turisty. Skanzen se musí udržovat takže žádná výměna tramvají a autobusů, samozřejmě ani bych neopravoval poškozené vozovky protože za pár let budou vypadat náramně romanticky. Je to samozřejmě ironie ale tak mi to připadá s tím mostem.
Argument sikmou plochou. Argumentacni faul.
Já tam tedy vidím slovo „ironie“, ale každý jsme jiný, no.
Zásadní otázka, jakou životnost budou mít opravováné oblouky popsané v článku? 10, 20 nebo 30 let? Kdo se pod to podepíše, že i déle? Podle mě jsou dvě varianty: vyrobit zcela nové ocelové oblouky nebo to udělat jak se navrhuje v architektonické soutěži, která řeší mnoho dalších požadavků na funkčnost mostu.
MOŽNÁ by se ze tří oblouků daly „vybrat“ díly na dva originální a jeden by se novovyrobil… ale muselo by se to vše roznýtovat, pak zase snýtovat… budou to muset dělat „kováři“… prostě děsná piplačka. Další oprava tak za těch 30 let, a potom už prakticky donekonečna (přece když se to udělalo na 100 let starém mostě, tak na 130 let starém už tuplem oprava ne?) s tím že bude postupně klesat obsah originálního „materiálu“…
Oni pri te oprave „zjisti“ ze to nema cenu a vyrobi spis repliku s minimem puvodnich dilu, jen
v puvodnim vzhledu. To muze klidne zase sto let vydrzet, v tom problem neni. Problem je, ze tu budem mit dalsich sto let most, kterej absolutne neodpovida dnesnim potrebam mesta.(omlouvam se za odpoved po castech, uklepl jsem se na mobilu).
Čili podobně jako rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Jednotlivé oblouky se rozebraly, některé ve špatném stavu až na základy, uvnitř se použily moderní materiály technologie jako hydroizolace, nějaké odlučnění a pdoobně. Zvenku se vrátily zachované kameny kde to šlo, kde ne tak se stejně musely dát nové. A stejně to trvalo tři roky.
Jo, akorat na Negrellaku to byl IMO spravnej postup, protoze ten most potrebne funkce v pohode plni dal. Ten na Vytoni nebude dnesnim potrebam mesta odpovidat, ani kdyz bude ve stoprocentnim stavu.
k negreláku ovšem nutno dodat, že se také komplet vyměnily prostorově nevyhovující a nerozšířitelné mostní konstrukce, a to ocelový nýtovaný most „u karlínské sokolovny“ a prefa nosníkový most přes křižíkovu.
Podepíše se pod to kterýkoli z padesátníků… Zcela bez obav – za třicet let už tu nebude a vy si na nedodržení slibované životnosti budete moci stěžovat akorát tak na lampárně.
Nejdřív že to nejde, teď to najednou jde.A fascinuje mě 3 týdenní výluka při výměně mostu za provizorium. Naši předci stihli výměnu 1 kolejného za dvojkolejný béhem 24 hodin. Pokrok nezastavíte…
Naši předci vzali starý most a šoupli místo něj bez milosti nový, lepší…
Jak to mohli zvládnout bez poradního hlasu z nějakého UNESCA?
Předkové měli rozum a neměli spolek „NEBOURAT“…
Nejdříve si o tom něco přečtěte a potom mudrujte…
1. nebyl to jeden den, ale tři dny.
2. tomu předcházelo vybudování nových pilířů mimo pilíře stávající a zvednutí nivelety
3. postavila se podpůrná konstrukce pod a nad mostem (aby bylo odkud a kam vysouvat)
4. to se odehrávalo nikoli v širším centru prahy, ale na periferii v sousedství vorařských ohrad
upiráťte si na internetech soukupa nebo fischera, tam to všechno najdete.
Takže rekonstrukcí oddálíme poločas rozpadu materiálů? Nebo si nalejeme čistého vína a řekneme, že prostě některé prvky jsou za životností a je potřeba je udělat znovu, aby vydrželi těch deklarovaných „až 100 let“
To je neoddiskutovatelné že by postupně musel klesat podíl „originálního“ materiálu…
Ale zase, když se to „oddálí“ o pouhých 30 let, už to skoro nikoho ze současné generace nebude zajímat (v důchodu/po smrti).
Proč? Proč? Proč?
Protože památkáři 🤮🤮🤮
Soutěž o větší nesmysl pokračuje?
Most je ryze ucelova stavba, ktera ma svou zivotnost a my jsme zde vyrazne za životnosti a dokonce jiz nesplnuje ano kapacitní potreby, takze je treba jej nahradit. Tento most se muze snest posunout do muzea, nebo muze slouzit cyklo a pesim nekde jinde, ale na je treba rict fakt ze tento mosty tato tyze ucelova stavba jiz svuj ucele neplni od doby kdy se jezdi po ni pouze po jedne koleji.
Hrad je taky ryze účelová stavba. Vodojem je taky ryze účelová stavba. Dům je ryze účelová stavba. Chránit se tedy mají stavby jen s ryze okrasnou funkcí?
Hrad není účelová stavba, není v něm stálá posádka a většinou tam nikdo trvale nebydlí. Vodojem, který již nelze využít k zadržování a distribuci vody se od sítě odpojí.
Ano. A co s tím? Jaký to má souvislost s památkovou ochranou?
Hlavně začněte. Betonový nebo železný, ať splňuje současné požadavky. No a hlavně panorama…
Betonový tam opravdu nebude…
Škoda, otevřeli by se nádherné a ničím nerušené výhledy na Vyšehrad.
Ten most dříve spadne, než se na něm začne pracovat. Rekonstrukce je nákladná, životnost nižší. Už v době vzniku nebyl současný most na tak dlouho plánován.
Kdyna tím nesmyslem o rekonstrukci skončí?
Byl planovan na sto let, to zas tak malo neni. Ale stejne uz o desitky let presluhuje.
Na sto let s tehdejším provozem, lehčími vlaky a ještě neelektrifikovanou tratí. Doba se mění, technické možnosti taky, tak není jedný důvod proč lpět na konstrukci z 19. století pro potřeby 21. století.
Vzdyt jo, vydrzel daleko vic, nez se cekalo. A stejne tu furt jsou pohadky o zanedbane udrzbe a jak by ho zachranilo, kdyby ho casteji natirali (coz by mozna pomohlo vzhledu, ale rozhodne ne stavu a zastaralosti.
Nespadne. Mostní provizorium se nainstaluje, při demontáži pochopí snad už úplně všichni skutečný rozsah koroze a získá se čas na diskuse.
Správa železnic udělala velkou chybu v desátých letech a o to komplikovanější je korekce na cílový stav. Nicméně je třeba ocenit, že se o něj dál snaží.
Přál bych si, aby to tak bylo. Resp. v té diskusi spíš podle mě dojde k tomu, že se žádný projektant nepodepíše pod to, že to bude opět X let sloužit stoupajícímu železničnímu provozu.