Šéf Kloknerova ústavu: Oprava mostu na Výtoni má technická i ekonomická rizika
Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Nemyslím si, že je rekonstrukce správná cesta, říká ředitel ústavu.

Nemyslím si, že je rekonstrukce správná cesta, říká ředitel ústavu.
Je to velký úspěch pro památkovou ochranu v Česku. Prokázalo se, že vždycky nevychází strategie, necháme to záměrně zchátrat, abychom to pak mohli zbořit. Zároveň je to úspěch právního státu, zorganizovat architektonickou soutěž, jejíž výsledkem je likvidace kulturní památky se prostě nesmí stát.
Most má především sloužit dopravě, doufám, že vláda po volbách toto rozhodnutí zruší.
Tedy bude potřeba ten současný rozebrat, ale pak znovu poskládat na nově zvýšené pilíře, neboť stávající výška nevyhovuje průjezdu tramvají. Takže nejlepší kompromis je zvýšit pilíře, na ně postavit komplet novou mostovku se štěrkovým polem kvůli dodržení současných hlukových norem, tzn. mostovka rovnou se 3 kolejemi v rozestupech podle norem, aby bylo možno přejít ze 3kV na 25kV, a po stranách mostu připevnit ty zrekonstruované původní oblouky, aby to vypadalo jako ten starý most. Stávající konstrukce mostu neumožňuje přechod na 25kV, takže by zůstal 3kV úsek na mostě odlišný od postupně sjednocované trakce 25kV v republice. Tato kombinace mostovky pro… Číst vice »
Toto má potenciál stát se stejným hrobařem moderního dopravního spojení obou břehů Vltavy, jako v plošném měřítku rovněž třeskutě aktivistický Greendeal celé průmyslové úrovni západní a střední Evropy.
Obojí je příkladem vítězství „pravdy a lásky“ nad racionalitou a zdravým rozumem
Je nesmysl opravovat tuto velmi starou ocelovou konstrukci. Mosty jsou především funkčí stavby. Ten ávrh na nový most mimochodem respektuje i architektonické hledisko na podobnost se současným mostem.
Pokud mě má paměť neklame, byla tady ještě jedna zvažovaná varianta. A zdá se, že co se týče nákladů by se nakonec asi vyrovnala, protože je to hodně drahá varianta, a tou bylo nechat most tak jak je a vyrobit tunel pod Vltavou. Za mě by to vyřešilo spoustu problémů.
A hlavně je to blbost. Zase namísto možnosti zbudovat něco nového, krásného, budeme opravovat šrot.
Tak aspoň to nebude jak v Londýně, kde u jednoho silničního mostu si taky prosadili opravu za bambilion liber a od r. 2019 je uzavřen, teď je jen pro pěší a cyklodopravu a hádají se , kdo tu opravu zaplatí. Ucpané okolní silnice, odříznutí některých čtvrtí a nářek obyvatel však nikoho nezajímá, jen památkáři jsou spokojení. A kupodivu u toho je opět firma COWI…
Hodnota té konstrukce samozřejmě netkví v sedmdesát let nenatírané zrezlé oceli a v absenci betonu, ale v členitosti, skoro až v ozdobnosti. Otázkou je, jestli by nebylo levnější udělat repliku úplnou. Navrhováný projekt tím ale určitě nebyl, kvůli své šerednosti taky po právu zkrachoval.
Členitost jen vyplývá z tehdejší nejspolehlivější technologie (nýtování) a válcovacího programu oceláren, nic bych jinýho zatím nehledal.
Co bylo na tom vítězném návrhu šeredného? Jak by jste si představoval tříkolejný železniční most s dolní mostovkou na takovéhle rozpětí?
Problém toho vítězného architektonického návrhu byl, že z celé té krásné příhrady by vizuálně zbyly jenom ty tři oblouky. Ta lana by byla oproti obloukům opticky příliš tenká a celá stavba by svou jednotvarností „činila dojem pustoty jalové“, jak se dřív říkalo. Dneska je tohle moderní, ale příjemným na pohled to není a nikdy ani nebude.
Mně to nepříjemné nebylo. Naopak. A v bílé barvě to bylo nejlepší.
Mně teda pohled na vizualizaci přišel daleko příjemnější než na současnou konstrukci.
Já teda např. na Trojském mostu žádnou „pustotu jalovou“ nevidím.
No já jsem si myslel, že o to právě šlo, aby to bylo maximálně průhledný.
Mě to nevadilo.
Ono to nakonec nějak dopadne. Třeba do Vltavy… i s vlakem…
včera jsem tam jel, oddechl jsem si, když jsem přežil 🙂
Jako vidět jak pracují stroje na místech po vedlejší koleji, jet přes most, který nepůsobí úplně prostorným dojmem, dělá hrozný hluk, vlak jede krokem… no není to nejlepší zážitek
Navrhoval bych zásadně změnit časovou souslednost jednotlivých kroků rekonstrukce:
2026 – vedle starého mostu začít stavět jako „přílepek“ doporučený Unesco nový jednokolejný most na 80 km/h
2028 – po dostavbě nového mostu prodat starý most za 1 Kč někomu, kdo DOBŘE VÍ, jak se o takovou památku starat. S věcným břemenem umožnit nepřerušené provozování nového mostu.
2032 – ve volném prostoru na místě spadlého/zničeného/rozebraného/rozkradeného/rozprodaného starého mostu dostavět další dvě koleje mostu nového
Ten most budě vždycky na 60 km/h ať už bude jakýkoliv, protože tato rychlost je dána oblouky, které na něj navazují a ty nijak zásadně nezměníte ať směrově tak ani kvůli hlukpovým limitům.
Jenže stávající typ konstrukce i při realizaci celkové kopie neunese průběžné štěrkové lože tlumící přenos vybrací z průjezdu vlaků po kolejích na mostní konstrukci, která při rychlosti vlaku 60km/h působí nadlimitní hluk minimálně pro noční hodiny, ale možná i denní, takže je rekonstrukce i kopie toho mostu neskolaudovatelná na rychlost vlaku 60km/h!
Reaguju na předchozí text, kde je požadavek na 80 km/h.
Ministr rozhodl jako politik. Je dobře, že tato vláda konči. Co ale nekočí, jsou spolky, neodborní pyšní křiklouni a – památkáři. Ti mají moc změnit fyzikální zákoník.
Problém je v tom ,že tuto vládu zřejmě nahradí ještě horší spolek.Pokud slovenský velkouzenář kterého 30% českého národa považuje za svého guru ,změní svůj názor třikrát za odpoledne, jen podle předvolebních průzkumů,jak potom bude vypadat rozhodování o důležitých věcech?
Lépe než dnes.
už jen jak finální rozhodnutí ministr Kupka natahoval,bylo jasné,že ustoupí spolkařům,chci věřit,že je to kvůli volbám,pro to bych měl i pochopení,pokud je to ale z přesvědčena ignorování skutečných mostařů z cvut,tak se ministr ideologicky dostal na úroven antivaxerů s jejich čipy vpravovanými do očkovaných,je to smutný obrázek naší politické scény,ale jak naznačujete,není koho volit.
Třeba spadne dřív než ho stihnou snést.
Není to zas tak dlouho, co pracující lid žádal popravu Dr. M. Horákové. Zvítězil.
Nyní žádal nesmyslnou „záchranu“ zrezivělého a nevyhovujícího mostu. No, možná i toto „vítězství“ přinese nějaké ztráty na životech.
Pracující lid spíš žádá nový most ne. Ale supr, že si takový kokot, že si do toho natlačil Miladu Horákovou.
Kupka prostě potřebuje přežít v klidu měsíc. Tak se to teď uklidní a pak se uvidí… Já tipuju, že po přechodu na provizorium a podrobné prohlídce sneseného mostu se to ještě přehodnotí.
Ja sa čudujem aj Správe železníc. Za tie roky už mohli mať dávno vykúpené pozemky, pripravený projekt a trochu narovnať oblúky a postaviť o kúsok severnejšie nový most. A ten starý darovať pamiatkárom a nech si jeho opravu financujú z čoho chcú …
tady se někdo dobře zblaznil….
co je to také kusek severnějšie? Neratovice?
byl jste se tam aspoň někdy podívat?
Copak Smíchov, ale na Výtoni budou rádi, když se jim tam vejde vůbec třetí kolej ve stávající stopě.
Zajímavé, že most, který by se dal na dlouho zachovat jako technická památka v téměř původním stavu (na jiném místě, ale stále funkční, místo jedné koleje cyklostezka, druhou nechat v původním stavu pro nějakou šlapací drezínu, lávku pro pěší nechat pro pěší i s původním zábradlím) navrhují jeho „zachránci“ rozebrat, nahradit podstatnou část konstrukce novým materiálem a ještě dělat nějaké harakiri úpravy, aby to zvládlo 25 kV…
O znásilnění původní konstrukce betonem, které bylo též ve hře, ani nemluvě.
Divím se, že nějaký spolek za zachování starých památek neprotestuje.
🙁
Oni většinou nevidí technické řešení, ale prostě rezavý most, který chtějí ponechat. To ještě bude divení se, že to nevyřeší drátokartáč a pár nejtů a plátů.
Most nejsou dveře.. Takováhle mostní konstrukce je navržená a dedikovaná na to místo na kterém je.. Někde v Horní dolní bude působit úplně jinak než v té Praze a bude to vlastně k ničemu. Byl i nějaký nápad ho přenést do Chuchle a vypadalo to příšerně. Je to kupa šrotu, zbořit a poslat do hutí.. Pokud by byla replika, stejně to nikdo z těch křiklounů, co to chtějí zachovat, napoznají..
nebyl by to jediný přenesený most v ČR
V tomhle je vtipnej most přes berounku ve skryjích. Ten toho zažil…
Díky za tip, to jsem ani nevěděl, že tu máme takového „smolaře“, který měl cestovat, stát jinde, aby nakonec skončil na současném místě.
tohle je přesně to, co vytýkám odborníkům památkářům
de facto jejich postup k pamatce zabije jeji autenticitu
mimochodem, pamatkari a UNESCO udelali tim památkovým hodnocením pěkně medvědí službu
protoze pokud napíší, ze hlavni hodnota je poloha mostu, přičemž jeho vyhlášení pamatkou je postavené na prikladu tehdejsi technologie, tak to jde tvrdě proti sobě
v okamziku, kdy se prijde na rozsah nutných vymen a nutnost upravit most kvuli hluku a napajeni, tak tohle bude velky rozpor, ktery chytry clovek vyuzije k navrhu na odnětí památkové ochrany…
Mně v jedné FB diskuzi bylo „vysvětleno“, nejdříve, že si problémy vymýšlím, protože se o nich nikde nemluví a následně, že střídavina není problém, protože se to zavěsí za konstrukci a podjezdná výška je mýtus, protože to do teď funguje bez problému. Třetí kolej je pak naprostá zbytečnost, protože by nikam nevedla… To jen tak k všeobecné znalosti těch technických problémů
Jsem vystudovaný mostní inženýr (ČVÚT). To co vidíme je vítězství blbosti nad pokrokem a ekonomikou.
Účil jste se dobře?
Z jakého důvodu o jeho vzdělání pochybujete?
nepochybuju, i když byc mohl. Narážím na dlouhé Ú ve zkratce školy, To fak není ústav. Je to České Vysoké Učení Technické.
Vy jste taky mostař nebo politolog? Já jen že politologové rozumí všemu, i když to vůbec nechápou……
Jen pozorovatel a glosátor.
Přesně. Nelze než souhlasit. Problém je v tom, že zřejmě znalosti týkající se metalurgie, výpočtů pevnosti a pružnosti, únavového namáhání atd. zřejmě nejsou mezi politiky moc známy. To jsou prostě kecalové bez patřičného teoretické a praktické praxe. Studoval jsem za komárů, ale teoretickým naukám v oblasti materiálů, výpočtů konstrukcí, metalurgii a zpracování oceli atd. se věnovalo soustu času a kupodivu nás naši učitelé seznamovali i případy havárií konstrukcí jak u nás, tak i ve světě. Ten starý most bude mít 3 základní problémy: 1) Nedostatečnou únosnost vzhledem k dnešním hmotnostem vozidel, návrhové nové rychlosti (cílem rekonstrukce je mimo jiné ji… Číst vice »
Za mě navíc nejen rekonstrukce stávající mostní konstrukce, ale i celková její replika neumožňuje zvýšení traťové rychlosti, protože nedokáže unést, a tedy nést tzv. průběžné kolejové lože tlumící přenos vybrací z průjezdu vlaků po kolejích na kovovou mostní konstrukci, která vybrováním rámusí, a pak nesmlňuje hygienickou hlukové limity minimálně noční, ale možná i pro spánek v okolní zástavbě přes den mezi nočními směnami.
Takže ve výsledku přes den možná hygienici povolí průjezd vlaků rychlostí 40km/h a v noci jen 20km/h, protože to jsou rychlosti průjezdu vlaků minimálně rozvybrující současný typ mostní konstrukce, a tedy nezpůsobující dnes nepřijatelnou jeho provozní hlučnost.
Nezbývá než souhlasit. Ale prosím slovo vibrace ve vyňatých není, takže vibrací a rozvibrující.
ono je to blbě i z pamatkarskeho hlediska, to je na tom to šílené….
Taky si myslím, že dle zákona o psmátkách je lepší zachovaní jejich autenticity za cenu změny/konverze účelu a případně i přestěhování. Když se podíváme na Národní technické muzeum a to i jeho oddělení železniční, tak minimum jejich historických vozidel je prezentováno alespoň ojediněle, aby se minimalizovalo poškození i jen opotřebení jejich dílů a následná potřeba jejich náhrady novými. To že pak firmy a spolky vlastní a provozují další historická vozidla a dokáží v tom pokračovat právě i za cenu opakovaných výměn jejich dílů je věc jiná, ale prostě ta vozidla nemají pak tak vysokou historickou hodnotu jako ta v majetku… Číst vice »
Opravdu se najdou lidé, kteří nejsou schopni pochopit, že most postavený před 125 lety pro tehdejší mašinky, je za roky přejíždění mnoha stovek miliónů těžkých náprav natolik opotřebený, že jeho další fungování je naprostý ekonomický nesmysl a v podstatě i hazard, kdy jen doufáme, že zachytíme díky vloženým čidlům ten okamžik, kdy začne být konstrukce nestabilní a nevhodná pro přejetí další soupravy? Že snýtované plechy za ty roky srostly v jeden balík rezavé hmoty, kterou nikdo nerozebere bez poškození jednotlivých dílů a zpět nesnýtuje tak, aby to vyhovovalo požadovaným výpočtům a mohlo být na to dáno razítko bezpečný pro další… Číst vice »
Oprava mostu a přístavba 3 koleje nám dá nejdražší most v České republice EVER. A to ani nebude potřeba počítat náklady na to původní řešení nového mostu
No tak už jsme si pořídili nejdražší mašinky, nejdražší polní kuchyně, tak ještě nejdražší most…
To je taková naše tradice…
To by se dřív postavil snad i ten tunel NS2. Ale teklo se ne, okrasa a UNESCO je nejvíc, tak nebude ani most, protože se z rekonstrukce stane totální výměna 100 % dílů a na tunel NS2 nezbydou peníze.
… a tisíce mostařů, konstruktérů a dalších gaučových inženýrů a internetových veleodporníků s VŠŽ to potvrdí. Škoda jen, že jejich největší výtvor byla kláda přes potok, kde se pěšák cestou z knajpy o bidlo zapíchnuté v potočním dně opírá.
Ok, kolik jste v životě odvrtal a zanytoval nýtu? Kdýž tu davate takoveto vzkazky.
Ale vždyť má pravdu. Nebo chcete tvrdit, že kdokoliv za zastánců opravy mostu tady v diskusi nebo nějaký historik či co z UNESCO je větší odborník na mosty, než jsou ti, kteří se zúčastnili mezinárodního kolokvia a doporučili stavbu nového mostu? Nehledě na to, že je to ve stanovisku UNESCO napsané zcela jasně. „Bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska jak krátkodobá (rekonstrukce nebo nová stavba) či dlouhodobá (údržba), renovaci existujícího mostu lze považovat za optimální volbu,“. Stanovisko vůbec nebere v potaz, že se jedná o „živou“ dopravní stavbu, pro kterou není žádná alternativa. Jediné, co je zajímá, je památková… Číst vice »
Ale ten dotyčný píše o lidech zde na diskusi a ne o lidech na kolokviu.
To urážíte pana profesora nebo nás VŠ vzdělané lidi v oboru konstrukcí dopravních staveb? Co jste zač, že si myslíte, že lidi, kteří zasvětili svůj život této problematice a mnoho desítek let se v ní intenzivně vzdělávají, umí úplné nic a jenom vy jste ten nejgeniálnější génius?
Aby vám nepraskla cévka…
Buďme v klidu. Kdo viděl stav konstrukce zblízka ví, že se to začne strašně sypat…
M9sto možná dost riskatní provizorní koleje bych navrhoval pes vltavu železniční trajekt jako když jedete do Švédska – to by byl unikát. Očekávám, že do roku 2029 do Vltavy spadne nějaký vlak … nechtěl bych v něm cestovat … kdo ho vyloví?
Z Regionovy se stane žlutá ponorka.
Poslouchal jsem dnes 174. 9. 2025 na ČRo 1 Radiožurnálu v 17 hodin pořad 20 minut Radiožurnálu: Vladimír Kroc se ptal ředitelky Národního památkového ústavu Naděždy Goryčkové. Pokud se takto staví k mostu, pak je to precedens a stejně tak by se mělo uvažovat o zacholvání dolní nové budovy hlavního nádraží a nevymýšlet žádný Šťastný pergolový krásný nádražní svatostánky, místo opravy památkově chráněné budovy ve stylu sorelu. Opravit zatékání, trochu více světla, dát pryč ty obchody dole, přidat lavičky, nechat průjezd magistrálou a nepřehrazovat ji dalším přechodem na světla … Sice jsem chtěl nový most, ale na druhou stranu vítám… Číst vice »
Jak jsem pozoroval včera paní ředitelku NPÚ, nevěřím jí, že stejnou energii, jako mostu na Výtoni, dokáže věnovat také Nové odbavovací hale, a zachránit ji před zbouráním. Za likvidaci zateplené haly a výstavbu otevřené dřevěné pergoly existují velké tlaky na IPRu a značný lobbing, jako u Transgasu.
Z popisu v článku plyne, že není znám podrobný rozsah poškození ocelové konstrukce, není podrobná dokumentace stávajícího stavu s vyznačením rozsahu poškození jednotlivých částí konstrukce mostu. Domnívám se, že taková podrobná dokumentace je pak jediným možným podkladem k dalším úvahám a diskuzím. Nevím, jak takové diskuze mohou již delší dobu probíhat, aniž by bylo jasné, co se vlastně má opravit.
V první řadě se opraví kapacita a to z jednoho vlaku dvacítkou na jeden vlak čtyřicítkou, a zbytek se bude řešit na zemi 😀
S tou čtyřicítkou bych si nebyl tak jistý. To provizorium bude vždycky jen na jednom poli. Zbytek zůstane. Takže zvýšení rychlosti až v poslední třetině rekonstrukce…
Já bych řekl, že všechno výše jmenované máme k dispozici (rozsah poškození, podrobná dokumentace stávajícího stavu).
Až vysoutěží cenu s předpokladem výměny 15 % dílů a ono to pak bude víc až to přesáhne % pro vícepráce, tak se rekonstrukce zastaví a nebude nic, jinak by to bylo poručení zákona o zadávání VZ. Jsem zvědav, jak se k tomu potom postaví.
Ona největší sranda je, že u některých částí zjistíte míru poškození až po rozebrání a otryskání. A po otryskání vám púak taky nemusí zbýt nic…
Kéž by …
No přece, až to sundáme tak se může zjistit přesné poškození a potřebné díly vyrobit a tím i stanovit cenu
No právě proto to chce NF opravovat bez snímání konstrukcí. Uvidí se pak stav koroze mostu i na skrytých a těžko přístupných místech a dost to napoví o těch 15% na výměnu i o celkové ceně rekonstrukce.
Causa Libeňský most : nový most určitě NE, jen rekonstrukce. A nyní výstavba NOVÉ repliky.
Dobrý den, jeden z mostních inzenyrů co monitoruje tu rezavou plecharnu se vyjádřil, že za dvacet let budeme tam, kde jsme dnes, tudíž další výluky a opravy. Bych pak pohnal všechny pamatkare a iniciativy k náhradě škod způsobenych jejich postojem
To už ta baba z NPU tady nebude, to včera dala na čro najevo, že ji tyhle drobné nunace nezajímají, jak budou jezdit lidi a vlaky, hlavně že „zachránili“ shnilej most.
No ono to s tím sundáním mostu na opravu nebyl možná špatný nápad. Až bude dole, tak pak už se možná nenajde někdo tak odvážný, kdo si vezme na zodpovědnost ho vrátit zpět. Pak zbyde kromě obrovské hromady šrotu jen kousek mostu na podstavec s nápisem: Zde dosloužil tento most. A bude po starostech. Pravda s mnohaletým dopravním utrpením.
Tak si myslím , že by to mělo zaplatit UNESCO
Ty si nad tím leda tak umejou ruce.
Jak tam narvou těch 25kV? Nebo jinak, tuší vůbec, že se plánuje přepínání? 😁
taky si může postavit hlavu drážní úřad a říct, že vyjímka na osovou vzdálenost kolejí na ten rekonstruovaný most nebude vydána. nebo hygiena skrz hlučnost. nebo zase DÚ skrz podjezdnou výšku pro tramvaje. prostě ne a z celýho toho cirkusu bude akorát drahý železářství. aspoň bude sranda.
Netuší, památkáři svítí zásadně loučemi, zdatnější třou ohon o ebonitovou tyč…
To bude zase raketa a zaplatí to daňový poplatník, proč ne. Na jedné straně fňukáme, že nemáme na vybavení škol, nemocnici či dozbrojení armády, a na straně druhé létají miliardy oknem a ještě u toho pár nadšenců tleská. Trojský most – původní cena „dálničního“ řešení cca 0,5 GKč, to krásno, co se tam postavilo stálo asi 1,4 GKč – funkce stejná, jezdí po tom auta, tramvaje, cyklisti a chodí občas i chodci. Dvorecký most – tipnul bych si, že plnohodnotné „dálniční“ provedení včetně pruhů pro auta (ne ten paskvil, co se staví), tratě pro tram, stezek pro cyklisty a chodce… Číst vice »
problém je v tom, že politici nedají na odborníky. A tzv. odborník na mosty v NPÚ, ona sama, hodila do toho vidle. A nevládne jedna strana, vždycky jsou to nějaké koalice a jednotliví členové poslouchají jiné odborníky. Proč asi ten odborník na rekonstrukce mostu je pro rekonstrukci. No protože doufá, že se dostane k Lízu a vylepší si konto o pár desítek/stovek milionů…
dáma…
Někde v posudku bylo napsáno, že ocel (na stávajícím mostě) neodpovídá ani požadavkům na současnou stavební ocel natož požadavkům na mostní ocelové konstukce.
No na to jak se Kupka oháněl Kloknerovým ústavem tak je dobře potopil…. A stalo se předčím varovali, opravit to jde ale nikdo neví za kolik…..
Zřejmě zjistil odkud vane více voličů.
Dopadne to asi stejně, jako s D8 ve Středohoří. Taky se nedalo na odborníky.
jako nejzoufalejší na celý týhle opičárně je to, že se tady poslouchají argumenty lidí, co si nedokážou vyměnit ani kolo u auta a všem s aspoň závanem technickýho vzdělání z toho teče krev z očí… teda mimo těch dostatečně otrlých, kteří se tím zoufalstvím baví a tloustnou při pojídání popcornu a sledování celý tý situace. až bude půlka techniků slepejch a půlka tak tlustejch, že se nezvednou z postele, tak těm dnešním křiklounům nastanou krušný časy…
Přesně, jsou to kok*ti a měli jít žít do jeskyně.
No obávám se, že se toto vyučuje jen na minimu škol…. tak se jim nelze divit.
Zkoušel už někdo propočítat, zda by ho šlo transformovat na silniční?
Proč: Auta nepotřebují 25kV.
A vedle něj pro vlaky postavit nový trojkolejný most. Když už to stejně bude soumostí….
Me by zajímalo, jestli na přelomu 19. a 20. století také docházelo k tak vášnivé debatě, zda zachovat jednokolejný most z roku 1872. Naštěstí měli všech 5 pohromadě, když by k tomu přistupovali jako my dnes v současnosti, stojí i v 21. století pořád jednokolejný most, pod mostem jezdíme na koních a po mostě párou.
Po instalaci dvoukolejneho mostu vzplály velké diskuse nad mohutností nového mostu, který velmi změnil pražské panorama a zakryl výhled na Vyšehrad i z Vyšehradu dolů k řece. Smíchováci z toho byli hodně špatní. Proto již před 1. svetovou válkou se vedou diskuse o postavení mostu jiného, ne tak mohutného. Diskuse se točí i o mostu silničními -železničním. Ty diskuse trvaji pres 100 let.
Kdyby bylo po jejich, tak jsme v těch vlacích všichni zemřeli při rychlosti 36 km za hodinu anebo ihned poté, popraveni za to, že jsme nezemřeli. A vlaky zakázány.
(berte s nadsázkou)
Protože tehdy snad nebylo UNESCO a Praha v něm asi nebyla, pokud tehdy už existovalo.
Vášnivá debata se.vedla celé století a spíše od začátku dost kritizovala nový most, jako nehezký, nezdobný, nehodící se do Prahy. Kupodivu skoro až do konce 20.století. A najednou se z něj pak obratem stala nostalgická památka.
Má někdo představu, kolik váží jedno pole toho mostu?
cca 600 tun, možná by se to dalo prodat jako low-backround steel, takže pěknej penízek…
Čím to chtějí zvedat? To je i na pořádný lodní jeřáb docela dost.
noo jako kdybych to měl řešit já, tak si vedle na dno řeky udělám podpůrnou konstrukci a odsunu to hydraulikou stranou. pak to taky hydraulicky postupně spustím na nějakou konstrukci, co si naložím na vany od tlačáků a odhrkám tím pryč. stejně se při stavbě ty pilíře rozeberou a „sanace“ se provede na břehu, tak mít ty jímky větší a dát si tam normální stavební jeřáb potom už zase o tolik víc stát nebude a dost to ulehčí život.
Nedalo, atmosférické testy i Černobyl to přežilo hezky na vzduchu.
Pokud se dobře pamatuju, tak tuhle speciální ocel berou z lodí potopených před Hirošimou a Nagasaki. Voda tu pozdější atmosférickou radiaci odstínila, takže ocel nebyla radiací zasažená.
a je to predatomova ocel, nekontaminovana
tu dnes ve velkym vsude kradou Číňani
Ten šrot a jeho záchranu nehodlám platit ze svých daní. Takže sundat, přesunout podle původního plánu nebo klidně rozřezat. za mě: zbourat a postavit nový most.
Co chcete vy, naštěstí nikoho nezajímá. Most se zkrátka opraví, a to i z vašich dani, tečka.
Most se přesune, dá se tam provizorní. Ten tam bude 10-15 let. Lidi si na ten provizorní zvyknou. Pak se zjistí, že už je třeba most, který zvládne střídave napetí. To ten stary nezvládne. Vypíše se tedy soutež na nový most. Takže most nový bude, ale o 15-20 let později a jak bude vypadat je ve hvezdách. Ale ten starý, ten se na své misto už nikdy nevrátí.
Ať se sáhne na co chce, vždy se vynoří tlupa joudů, kteří se na tom začnou zviditelňovat.
A že je to mrhání penězi, to vám nevadí?
Chtěli jste diskuzi a místo toho rozkazujete. Níkým nevolení, bez mandátu,
…bez znalostí, bez odbornosti, bez zkušeností…. Ale za to s obřím egem a uřvaností. A nedej bože, když není po jejich.
Viděl jste most stejného typu, sundaný v Děčíně? Tam je potvrzení, že to s tou opravou nebude tak akutní.
Neopraví. Můžete se vsadit o co chcete. Fyziku a chemii prostě neošidíte.
Hlavně ať už se něco děje!
Máte pocit, že se toho děje málo? Na mě je to dramatické až až. A ještě bude.
Tak diskutuje se o novém mostu již od konce 1. svetové války, takže zatím se toho moc nestalo :-).
Nejvíc je mi líto lidí ze SŽ a projekčních a stavebních firem, kteří budou muset ručit za bezpečnost tohoto řešení. Fakt bych nechtěl být na jejich místě.-(
Já bych hlavně nechtěl být na tom pontonu který to bude převážet. Požadoval bych brutální pojištění za případnou smrt která by položila firmu která do toho šla.
On jim to jako nèkdo nařídí, nebo dostanou stranický úkol?
Do toho půjdou jen ti nenažraní, nebo všehoschopní.
Trochu jsem doufal, že po tom včerejším rozhodnutí tohle zbytečný fňukání, jak se most nedá opravit, konečně skončí, ale vypadá to, že to asi ještě nějaký čas potrvá 🙂 Každopádně už to nic nezmění na tom, že se most bude opravovat. Díky všem, co se o to zasloužili a nakonec úspěšné porazili tuhle dezinformační kampaň, která prosazovala zničení mostu.
A zajisté budete stejně vášnivě obhajovat růst nákladů, až dojde na slova tohoto pána, že;-)
Dezinformace právě šíříte Vy. Odborníci netvrdili, že most nelze opravit. Domnívají se, že opravit lze, ale nepovažují to za moudré.
Je zajímavé, že neomylně vystupují zejména lidé z různých jiných oborů, zejména netechnických.
Všechno lze opravit. Ovšem s vylepšením parametrů (důležitějším než vhled) je to slabší -Aero 30, opravené s největším úsilím, bude vždy pomalejší než Superb.
Tak Vám, pane Bečváři, děkuji za to, že jako zastánce nebourání jste spokojen s tím, že nás to všechny společně bude stát daleko víc peněz s výsledkem značně nejistým, a neodpovídajícím nárokům dopravy jednadvacátého století. Doufám, že to půjdete oslavit večer do putyky… 🤦♂️
Já si hlavně myslím, že už konečně musí skončit přístup (nejen) k památkám ve stylu „místo řádné správy to necháme zchátrat tak, že už se oprava nevyplatí, případně počkáme až to samo spadne“. A pak se můžeme bavit o tom, jestli to zase na druhou stranu s památkovou ochranou nepřeháníme a nejsme tak trochu skanzen. Ale jedno bez druhého nemá smysl.
S tím se nedá než souhlasit.
A co takhle nevyhlašovat památkou most, u kterého se počítá s výměnou (a tudíž se už udržuje minimálně), protože je na konci životnosti?
To říkejte Zaorálkovi.
Dezinformace? Proč si myslíte, že jste chytřejší než vědci z Kloknerova ústavu?
třeba se někdo obětuje a vyhodí ten šrot do povětří
možná to mezitím spadne samo
Měli by se tam dát červený terče, udělat výluka a za cenu šrotu ho prodat Spolku za starou Prahu. Berounky točit na Smíchově a průjezdný linky natrasovat přes Krč a bude klid. Panorama bude zachovaný a SZSP bude spokojen.
Když se udělá rekonstrukce a k tomu se přidá další kolej tak to nenaruší panorama a nepoškodí hodnotu místa?
To je nápad. Ze Smíchova uděláme hlavové nádraží (až se postaví Nové spojení II, tak se zprůjezdní), dálkovka pojede přes Krč a přes Výtoň uděláme na hlavák cyklostezku. A všichni budou spokojení.
A proč ne, v Paříži je několik šturcovejch stanic a nikomu to žíly netrhá.
Pokuds se nepletu, tak 6.
Zrovna Francie je země, kterou bych nechtěl kopírovat vůbec v něčem.
Tak od jinud, co třeba: Mnichov, Vídeň, Budapešť
Videň před 10 léty přestavěli (toho si nešlo nevšimnout), Mnichov má průjezdný S-Bahn tunelem a na Budapešť nadává snad každý kdo jede dál a musí metrem z nádraží na nádraží.
Co třeba Lipsko?
V Lipsku se jim podařilo násilně nacpat dálkovku na hlavní, ale příměsto mají průjezdné.
To že rakušané udělali průjezdné hlavní nádraží vím, ale Wien FJB ku příkladu je hlavové. Pro zajímavost na nádraží Wien FJB začíná trať Vídeň – Velenice – Budějovice – Plzeň – Cheb. Jedna z nejrychlejších tratí C.K. mocnářství
Proto je potřeba nový POŘÁDNÝ most hodný příštích let.
No jo, ale když tento železniční diametr je velice potřebný a nutný pro nabídnutí dostatečné kapacity aneb zvládnutí poptávky. Ta poroste. Dálkovou vrstvu to ale stáhne ke dnu, když jedno (Smíchov), či druhé (centrální Hlavák) minete. Když zakončíte příměsto komplet na Smíchově, ve střednědobém horizontu rupne Béčko, resp. budete muset dostat jeho provoz na hranici technických možností a toto posílení nebude zadarmo. Když budete příměsto posílat střídavě na Smíchov a na Kačerov, někdo určitě zajásá z nabídky nového pravidelného spojení do celkem atraktivního přestupního uzlu, ale daleko víc lidí naštvete prodloužením taktu spojů na Smíchov (ze Smíchova se stává „druhé… Číst vice »
Ale trhá, při jízdě ze severu na jih a z východu na západ vás otravují nucené přestupy do metra.
Proč asi třeba ve Vídni udělali jedno hlavní nádraží a snaží se přes něj vést vše? V Berlíně taky mají jedno hlavní, tu spoustu hlavových zrušily. A dají se samozřejmě najít další příklady.
Dají to souhlasím, pokud bude autobusák nad perony (Smíchov) nevidím v tom problém. Všichni dolů do krtka, nebo na tramvaj.
Jen by mě ještě zajímalo kolik tohle přešlapování, dělání studií na nový most, na rekonstrukci, na nový most, na rekonstrukci,… za těch 30 let stálo a kdo dostane účet
Třetí kolej je bláznivá mantra. Oni oznamují linku S pro meziměstské spoje. Dále je tu Most Inteligence Dvě koleje. To máme z plzeňského směru : 2 x na Výtoni , 2x Bráník. 2x podzemní S bahn.. 6 kolejí ze z Plzně .Není to málo ? Je ! A.P. !!. Most Inteligence ústí do jednokolejného tunelu. Tam by druhá kolej nikomu nevadila. Ale oni potřebují roztřískat most pod Vyšehradem .Bestia Triuphans !! A stejně se zase pod Nuselákem ta třetí kolej někam vypaří , a na Wilsonův Hub vedou přez Bělehradskou a tunelem koleje dvě ! Máte nás za blby ??… Číst vice »
Odpověď na poslední otázku zní: ano.
Doporučuju klid a studium technického oboru.
Ale tak vono by to šlo, i se IV. vinohradským tunelem mezi I. a II. Třetí kolej v předstihu na extra most a druhé dvě na opravený. Druhé metro B je chiméra. Ještě tak Bubny/Karlín – podzemí hlavního, a dále do IV. tunelu. No, uvidíme.
Nějak zapomínáte na trať z Hostivic do Smíchova a taky z Prokopského údolí.
Nemluvě o tom, že zapomíná na tunel do Berouna a že ta třetí kolej má vést primárně do Vršovic. Ale to je marné některým lidem vyprávět.
Naši předci si postavili most, který vyhovoval jim. Proč bychom si my nemohli postavit most, který bude vyhovovat nám: Tedy moderní, velkokapacitní, tichý a nízkoúdržbový?
Karlův most byla chyba, měli tam opravit tu dřevěnou lávku. Víte jak cenný artefakt by to dnes byl?
Pardon, Juditin most byl kamenný taky. Spletl jsem si to s dřevěnou lávkou, když se opravoval karlův most po povodních.
To je jedno, stejně je to nesmyslné přirovnání
Přes Karlův most projíždí automobilová doprava a tvoří významné silniční spojení?
Ano a Ano. Ale v minulosti. Jezdila po něm automobilová doprava a bylo to významné spojení.
A byste to nemusel hledat – tak rovnou napíšu, že automobilová doprava zde fungovala až do roku 1965.
Dokonce po mostě jezdily tramvaje a autobusy.
A představte si, že byl dokonce vyasfaltován 😉
Takže jen plácáte, protože odpovědi jsou: Ne a Ne!
Už ne, ale dřív to byl jediný most v Praze, tudíž povozy jezdily po něm, po několik století. Překvapuje mě, že milovníci Staré Prahy se musejí takto ptát.
Most se zkrátka ničit nebude. Smiřte se s tím.
Most na Výtoni už zničený je. A to velmi dlouho. Zničil ho čas a způsob využívání, na který nebyl stavěný. Jakým právem si osobujete nárok na tvrzení, že odborníci v čele s p. Ryjáčkem plácají nesmysly a jediné správné řešení je jakási velmi komplikovaná a drahá oprava + nalepení třetí koleje + zvýšení nivelety na pravém břehu + řešení, porušující přírodní zákony, které umožní přepnutí napájecí soustavy? Jste snad statik? Metalurg? Stavitel mostů?
Jediné ne, jen náročnější. Prahu jsme také nepřestavěli do paneláků či nověji skleníků. Jo, něco to stojí, jen nejlevnější vždy není lepší. I technické detaily lze vyřešit.
Slovo „náročnější“ je až absurdní podceňování toho co zhotovitele čeká. Nýtování za tepla už nikdo běžně nedělá, bude tlak zachovat původní ocel, ale dost možná bude větší část nepoužitelná kvůli korozi. Rozebírat to je také masakr. Bude to peklo.
Funkční technologické věci se v Praze mění neustále. Většina domů se nemusí měnit protože nejsou v havarijním stavu, ale přestavby jsou často jen imitace (zachovaná fasáda), tedy jen hrubá podoba.
Z jakékoliv opravované konstrukce se opravou nestane nová konstrukce, ale stále to bude opravená stará konstrukce, kterou bude možná potřeba za 30 nebo 50 let znovu sejmout a opravit. Ale potom už na tom mostě nezůstane původního asi nic…
Za chvíli jsou volby, nový ministr může rozhodnout úplně jinak. Smiřte se s tím.
Most jste zničili vy. Místo toho aby z něj byla málo zatěžovaná, opravená lávka po něm bude 20-30 let jezdit vic vlaku než za prvních 80 let jeho existence a podruhé už opravu nikdo nezaplatí.
Vsadím se, že kdyby padlo rozhodnutí postavit nový most, tak by týden po snesení po starém mostu neštěkl ani pes
Schválně jestli někdo pláče po sneseném nýtovaném mostě u Výstaviště? A kolikrát se na něj byl podívat do depozitáře, kde byl uschován pro obdiv budoucích generací?
Pojďme někdy v roce 2031 sepsat petici za zachování jednokolejného provizoria. Za těch pět let se v zásadě stane součástí panoramatu hlavního města. Děti půjdou do školy co si nebudou pamatovat, že tam někdy byl jiný.
Pardon, ale co ví ředitel Kloknerova ústavu o mostech? Já když chci expertylní názor, tak se zeptám jedině UNESCA a podle nich rozhodnu.
Kloknerův ústav ví o mostech rozhodně násobně více než UNESCO.. Nejvíce mě na tom vadí, že o odborných věcech mudrují „neználci“ jako vy a dokonce o nich rozhodují, tím myslím ministra dopravy pana Romana Kupku.
Vždyť to je ironie.
Nežereš maso?
nežere
Co máte pořád s Romanem Kupkou. Jedná se snad o Martina Kupku nebo se přejmenoval. Už jsem na to narazil v jiném příspěvku. Pán asi není v obraze.
A Klub za plesnivou Prahu mate kde?
V nejbližší době zakládáme… 🙂
Kloknerův ústav se v mých očích dehonestoval posudkem na Libeňský most .Údajně podemleté pilíře a narušené klenby. Následovala zatěžkávací zkouška , zcela vyvracející posudek Klokanů.
Prostě dělají posudky na.objednávku zadavatele. Jak napsal Nietzsche. Veselá vdova !! 🙂 A Dobře placená procházka….po Libeňském mostě….
Takhle má vypadat odborná debata?
Oborů je více a měly by hledat konsensus, ne se přebíjet…
A výsledné řešení není jednostrannou výhrou jednoho oboru nad druhým? 🙂
A proto Libeňský most opravujeme tak, že vytváříme takřka novostavbu.
A ještě se zeptejte pana Bečváře, ten o tom ví úplně nejvíc. Smiřte se s tím.
V podstate kdyz si proctete vyjadreni Kupky a SZ mezi radky tak rikaji: 1) Aktualni konstrukce mostu se snese 2) Postavi se nove provizorium , vcetne lavky po pesi. 3) Provizorium bude mit vyssi kapacitu ako aktualni konstrukce s omezenou rychlosti. 4) Pripravi se zadani pro novy most pro 3. kolej 5) Kolik bude stat rekonstrukce aktualni konstrukce mostu neni jasne Kdyby se chtel vsadit tak to dopadne tak, ze: Po postaveni provizoria se zisti, ze aktualni konstrukce je uz prilis opotrebovana a oprava je mimo financnich moznosti, mezitim se postavi novy most pro 3. kolej. Jelikoz kapacita bude vyssi… Číst vice »
Nebudu překvapen, když to bude jak píšete.
Ramusak byl s nami 32 let, uvidime kolik vydrzi tohle provizorium.
Jednokolejné provizorium a bude mít větší kapacitu?
To jsou teda věci.
V tomhle případě jo. Bude tam rychlost 40km/h. Teď už je to v podstatě jednokolejný most s rychlostí 20km/h
Predstavte si, že by v záujmu „panoramat“ a historických výhľadov boli povolené na pražských mostoch iba kone, tatraplány, mb-čka. žiguliky, tramvaje Krasin, T3 a pod. (dosadte si sami podľa obdobia ktoré údajne „chráni““ UNESCO – neverím ani že pôvodne UNESCO bolo takto myslené… ). Opravovať 100 rokov starý šrot – technickú dopravnú stavbu, je vo všetkých ohľadoch úplná blbosť – verím že to všetci príčetní aj vedia, len strach z voličov je žiaľ väčší. Podľa tejto logiky by po moste mohli jazdiť naveky iba páry… Cesta do pekiel ako vyšitá. ☠️
Budeme muset doufat že při rozebírání se jim to rozpadne pod rukama a nikoho to nezabije ani nezraní.
Já bych řekl, že při sanaci by měl být Klub za starou Prahu čestným přihlížejícím. Petičníci by měli být vylosováni pro osobní účast. Drátěného kartáče se není nutné bát…
I kdyby vyměnili všechny zkorodované části, tak stejně panorama bude hyzdit ta další kolej mimo. Elegantním řešením by byla tříkolejná replika. Tvar i barevnost by mohla zůstat stejná a stávající konstrukce by mohla najít uplatnění třeba v technickém muzeu.
Proč dělat drahou a nefunkční repliku starého ošklivého mostu, když mohu mít za méně peněz most nový, funkční a hezký?
Hlavně za méně peněz, třeba z plastu. 😏 Jsou i jiné hodnoty. Otázkou je spíše, zda budou dostatečně funkční, ne nejlevnější.
Co si představujete pod pojmem most z plastu?
A vite proc nikdo nenavrhnul v soutezi trikolejnou ocelovou repliku? Ze by to asi pevnostne nevychazelo?
Replika asi těžko může být tříkolejná když je originál dvojkolený. To už pak není replika.
Most by vypadal vizuálně naprosto stejně, panoramata by zůstala zachována, odstranily by se neduhy stávající konstrukce a použil pevnější žárově zinkovaný materiál. Zvýšení počtu kolejí by si 99% lidí ani nevšimlo.
Plnohodnotnou repliku můžete udělat u věci, u které nemáte požadavky na funkčnost a bezpečnost. Most je natolik sofistikované inženýrské dílo, kde nemůžete použít nejednoznačně definovatelné materiály a detaily, resp. materiály a detaily odporující současným požadavkům. Nemůžete použít materiály a postupy používané v 19. století.
Tak snad to brzo spadne a bude konec těch nekonečných dohadů co s moštem
Kdyby do Vltavy spadl mošt, byla by to větší škoda než ta rezavá hromada železa.
nojo, mobil 😀
Bohužel v naší společnosti se nazávěry tecnických expertů nehledí, ale největší hlas mají lidé, kteří se rozhodují podle osobních pocitů a z toho vycházejících názorů. Kloknerův ústav už před mnoha lety konstatoval, že Libeňský most by se měl nejlépe postavit celý znova, jiné řešení by bylo složitejší a méně trvanlivé. Pan Scheinherr toto samozřejmě nerespektoval a jal se dělat další posudky a analázy aby mu vyšlo, že stačí soumostí jen opravit. No a dnes jsme u toho, že je soumostí napůl rozbourané, původní projekt se zdlouhavě přepracovává a vysoutěžené přerušení tramvajového provozu na 365 dnů bude nakonec trvat asi 5… Číst vice »
Doplnil bych, že největší „sílu hlasu“ mají ti, kteří, bez ohledu na obsah sdělení, nejvíc řvou.
Nedávno jsem četl povídku Nový Věk od Kotleby. Krásna satira, jak ním vládnou ezoterici a věda potlačována a vědci zesměšňováni nebo ignorováni. Bohužel to vypadá, že se začínáme ubírat tímto směrem.
Pro velký úspěch … si to zopakujeme.
No a na 100% to dopadne i s tou opravou! Najednou se přijde, že 70 % nosných prvků se musí vyměnit. Ono to se nedá odhadnout od oka ale pomocí defektoskopie.
netušíte někdo, jak to bude s hlukem? Bude tam po rekonstrukci průběžné lože a nebo se tam nechá tak je to teď.
Nebojte. Takový nádražní rozhlas na vytoňské zastávce při té frekvenci vlaků tam, to bude pošušňáníčko.
Úkol zněl jasně: zachovat původní most. Má snad původní most průběžné lože?
Včera jsem v rámci diskuse k rozhodnutí ministra psal, že zrovna tento most je v rámci panorama Prahy z prakticky neviditelný a pokud se rozhodnutí MD o zachování stávajícího stavby odvolávají na UNESCO, které podle Kupky doporučilo zachování mostu na svém místě, jelikož je to klíčová hodnota Prahy a jejího panoramatu (?) a „HIA také upozorňuje, že nejvyšší hodnotou je umístění. Samotná konstrukce je typové řešení své doby“, tak nechápu, co brání postavení nového mostu. Nikdo nikdy neuvažoval, že by most měl být umístěný jinde a tím, že vítězný návrh respektoval i charakter stavajicichomostu, tak by k žádnému rozporu s… Číst vice »
Tak už se ze staveb dělá spotřební zboží? Že bychom těch materiálů dokázali těžit nekonečně mnoho…
Ano, most tohoto typu je v podstatě spotřební zboží, které když překročí plánovanou životnost, tak je ho třeba nahradit.
To co předvedl v tomto případě ministr dopravy je až neuvěřitelné. Hlavně že bude panorama . Vlaky ať skončí klidně ve vodě . Náš stát je jeden velký absurditán.
Takže to bude slepenec původních a nových celků bez historické hodnoty, vyjde dráž, realizace bude trvat déle a životnost bude kratší než má nový most…
Ale bude tam to PANORAMA tak nějak. A proto stavíme mosty, ne?
Panorama tam bude vždycky, dokud tam bude most.
A když most nebude, tak panorama zmizí?
O hodně dražší.
Důležité je zachování té lávky pro pěší a rychlost na mostě by se měla ještě více omezit, aby vlaky neohrožovali chodce svou rychlostí.
Bohužel plány na rekonstrukci mostu neřeší budoucí přepnutí trakce ani to, jak bude zabezpečena třetí kolej pro práce v kolejišti (zábradlí výšky min. 1,2 m), která z určitostí změní panoráma mostu.
Jak vlaky ohrožují chodce? Dostanou smyk a vyjedou z kolejí??
stejně jako auta, bočním odstupem
Mohl by jste to rozvést? Kolik si tak představujete tady boční odstup?
Ale co do toho má co mluvit odborník!
Ministr je slabý a potřebuje politické PR! Ještě že to nevytuneloval stejně jako VRT u něj ve vesnici :).
To politické PR mu odebere nejeden volební hlas. Můj určitě, resp. celému spolku SPOLU.
Můj též.
To bude paráda, až se smíchají dohromady staré a nové díly s odlišnou pružností, pevností. To co říká Kolísko, to si taky myslel. Prakticky stavba repliky se všemi nectnostmi…
To je pod rozlišovací schopnost ochránců panoramatu. Vypadat to bude stejně.
Ani to ne, protoze treti kolej (proti ktery jeste budou taky bojovat).
… složením materiálu a galvanickou korozí
myšlenka v zásadě správná, ale ubezpečuji Vás, že modul pružnosti oceli je víceméně konstantní napříč chemickým složením a pevnostní třídou. nicméně různá poddajnost styčníků (původní nýtovaný, svařovaný, šroubovaný, nýtovaný bez neproveditelné úpravy ploch etc.) problém určitě je.
Zvítězila hloupost a slabost ministra dopravy.
To jsou snad trochu silná slova, ne…?
Protože je váš názor opačný, tak je slaboch a hlupák?
Přestože mám stejný názor jako vy, mám daleko k tomu, abych někoho odsuzoval.
Dejme tomu čas, ono možná nakonec na nový most dojde.
most je památkově chráněný a 2 posudky památkářů říkají, že tam má zůstat. opravdu si myslíte, že politik půjde proti tomu?
A proč ne, když je to ministr dopravy a pro něj by měla být důležitá doprava?
Co s mostem, který neodpovídá požadavkům současné železniční dopravy?
smazáno pro tupost
Statici to vědí, mostaři to vědí, železničáři to vědí, většina architektů to ví, ale přednost se dala názoru režiséra Hřebejka, paní Bečkové z klubu za starou Prahu, kardiologovi Pirkovi, herečkám Geislerové a Holubové a dalším lidem, co o tomhle mostě vědí jen to, že se po něm dá přejít suchou nohou řeku
Odborníci všech zemí, vyližte si …!
Smazáno pro tupost
Nechte si ty nenávistné černobílé kecy a podsouvání. Tenhle most s gaunerem Putinem vůbec nijak nesouvisí.
Nebo to smažte, redaktoři.
Jasně, protože kreml vnímá zachování toho šrotu skoro jako jaderné bombardování moskvy 😀
Bože, do čeho si to duši dal?
Tvl, co má starý rezatý most společného s debilama z Kremlu? Občas by to chtělo tu aluminiovou čepičku sundat.
Jaký že je zájem ruska ohledně mostů v nepřáteské zemi? Mostů, které bychom mohli zařadit mezi strategické.
Tak soudruzi z ruska můžou mít malou radost, protože po tomhle i opraveném štrotu si tanky nepřepravíme.
Tož, teď je třeba sbírat politické body a ne dělat logická řešení.
Přesně tak! Odkdy jsme místo odborníků začali uznávat názory křiklounů?
A ti odborníci ze zahraničí v čele se slovutným profesorem jsou asi idioti, co? Nebo mostařka Ing. Pošvářová ?
Ne, ale most viděli tak maximálně z rychlíku, a nejsou odpovědní za výsledek.
Ten most je klasicka ukazka dnesni mediokracie. Jsem presvedcen ze 99% lidem je uplne jedno jako most tam je, hlavne at je spojeni funkcni za rozumne naklady. Bohuzel hlasite promile spolecnosti si vydobylo svuj medialni prostor a politici bohuzel dnes nemaji koule na to se teto mediokracii vzeprit. Tenhle most neni nic jenho nez dalsi „budova Usteckeho nadrazi“, ktera asi nakonec take spadne sama. Kde jsou vsichni ti, kteri ji zachranovali? Jakto ze do ni neinvestuji a dale chatra? Tohle vse je jenom libiva poza, bohuzel za nehorazne verejne prostredky a omezeni funkcnosti.
Souhlasim, az na to Ustecke nadrazi. To je totiz priklad naprosto hrozive a neadekvatni nahrady. A ta stara budova byla odkazana k chatrani tim, ze se odrizla od okoli a samozrejme tim ze neslouzi svemu ucelu. Vytonsky most ma byt dal pouzivan a ne jen stat jako memento.
Kvuli te budove je pomrvene Ustecke kolejiste a rychlost je o 15 km/h nizsi pokud by vedlo jak bylo planovano. To ze je budova odsouzena k chatrani uprostred kolejiste bylo jasne od prvni vteriny, kdy zacala jeji tzv. zachrana. Spocitejte si to mnozstvi zbytecne propalene energie na rozjezdech z Usti, kdyz na obe strany mate 160. Ta budova tam skodi kazdy den u kazdeho prujezdu vlaku zbytecne propalenou energii na dalsi desitky let. Ta budova je pro dnesni ucely totalne predimenzovana a neuzitecna pro cokoliv-coz koneckoncu ukazuje jeji stav a ani po letech neprisel nikdo s nicim, jak ji smysluplne… Číst vice »
Nic takoveho tam podle původního i upraveného projektu není.
Na obě strany 160? To dost přeháníte, kolik je v oblouku k městu? O 5 km/h více? A že u nové budky není kolej a od Letohradu se jezdí až kamsi do zářezu? Jen truc SŽ. Alternativy byly.
Jak by jste chtěl jezdit od Letohradu k nové budově? Dopravně je to absolutní blbost křížit dvě hlavní koleje rychlé tratě, a stavebně je to prasečina.
Os Letohradu se jezdí buď k ostrovní budově a nebo jak říkáte „kamsi do zářezu“ (spíš teda pod stráň) a je to právě způsobeno nutností zahovat tu budovu. Alternativ moc nebylo, spíš žádná (se zachovalou budovou).
Ústí je nepochybně průšvih, ale s tou rychlostí nemáte pravdu. Rychlost 130 km/h limituje zástavba a silnice na Mendriku, k níž se koleje při zvětšování poloměru přiblížily co nejvíc to šlo. Kolem staré výpravní budovy je oblouk o poloměru, pokud si dobře pamatuji, 1600 m. Tam byste klidně mohl těch 160 jet. Jen to nemá cenu, když po 2 km následují oblouky na 90 (po nedávné optimalizaci, dřív tam bylo ještě méně).
Mám pocit, že právě kdyby se to nemuselo tolik kroutit okolo staré budovy, tak by se u Mendriku udělal větší poloměr.
Na Choceň je ale stále naděje dlouhého tunelu, takže by to nebyly 2 km ale až do Pardubic.
A jak jinak to chcete vyřešit, když budovu ústeckého nádraží někdo blbě vyhlásil památkou uprostřed kolejiště?
Ta se měla sundat a cca 20 let se s tím počítalo, takže se do ní nic neivestovalo.
Výtoňský most nevyhovuje požadavkům současné železniční dopravy ani i kdyby byl z nového materiálu. Doba se změnila.
Vláda médií tu není. Světu teď vládnou vnucovači a vtírači skrze sociální sítě a diskuse na netu. Základem je mít názor klidně bez důkazů, nejlépe názor pozezřívavý a co nejvíc křičet a burcovat na sítích.
Nikde jsem nečetl, že Správa nechá most opravit. Pouze Kupka řekl, že chce aby ho nechala Správa opravit. Pořád doufám, že Správa pošle MD tam kde slunce nesvítí.
Správa je ministersrvu přímo podřízená, nemůže ho poslat do háje. Ovšem teď je jasné, že do voleb se nic nestihne, tedy pokud to bude chtít Havlíček změnit, tak může (ovšem myslím že do toho tématu raději nebude chtít píchat)
Ale odbornost a bezpečnost provozování dráhy je na SŽ, takže když se zjistí, že most je na rozkladu (a to se ví), tak pošle do háje MD i MK.
Těžko, SŽ je podřízená MD, které schvaluje peníze na její stavby.
Pan Kolísko mi hovoří z duše. Vidím ještě jednu šanci – až se do stávajícího mostu při rekonstrukci sáhne a začne se před stavbou provizoria a opravou částečně rozebírat, tak se doufejme zjistí, že konstrukce je v tak žalostném stavu (např. hloubková koroze více než 120 let starých dílů, které dlouho nikdo neošetřoval…), že nezbude nic jiného než postavit nový most. Jistě se provede bezpečnostní analýza (CSM RA?) starého mostu, ale bude možno jí důvěřovat? Také se trochu obávám toho provizoria – jak známo, provizoria mají v našich poměrech životnost v podstatě neomezenou… To pak bude panorama, že? Finanční stránka… Číst vice »
ono to dopadne tak, že se prohlásí, že se most opravuje a potichu se vymění 100 % dílů. Bude to drahé, bude to dlouhé a bude to nesmyslné, ale – fakt si myslíte, že petenti za záchranu mostu něco poznají?
Nemyslím 🙂
Petentům to bude úplně jedno.
Negrellák sice nebyl ze železa, ale z pískovce, co se rozpadl a co? Část ho je úplně nová, a co?
Negrelák není z jednoho kusu.
Jenže kdyby se na nêm obnovovala izolace, tak by do něj nezatékalo. 40 let komunistické údržby zničilo i nezničitelné věci.
Protože tohle se vyměnit dá a splní to ty nejdůležitější požadavky na dopravu to jest únosnost a životnost takovéhle konstrukce. Prostě to vydrží bez problémuů dalších 150 let. Hluk se tady neřešil, trakce není omezená, tramvaje podjedou, jsou tam nové části, osová vzdálenost se ale neřešila, takže tady je problém s bezpečností.
U ocelové konstukce to není tak jednoduché a naopak ocel na rozdíl kamene strácí pružnost (únava ocele).
Kdyby to provizorium aspoň postavili jako tříkolejné 😉
Železobetonové a se třemi oblouky, jako jsem už viděl v jednom návrhu, aby vydrželo ten „jeden furt“. 😁
No co, člověk si zvykl, že se tu rozhoduje nesmyslně o všem možném. Tenhle šrot není výjimka…