Optimistické aerolinky v USA. Na léto chystají expanzi, ale jen u vnitrostátních letů
Poptávku po létání v USA mají táhnout hlavně lety na dovolenou.
Trh vnitrostátních letů v Číně a USA patří mezi nejrychleji se zotavující po propadu poptávky kvůli pandemii koronaviru. Američtí dopravci chystají i proto velké navýšení kapacity během léta, ale jen na vnitrostátních letech.
Podle dat společnosti OAG jsou počty naplánovaných letů na duben v Severní Americe už zhruba jen o 35 % nižší než v dubnu 2019. Rozdíl s předkrizovým rokem se přitom má dál snižovat, jak ukazují plány největších amerických dopravců.
American Airlines, které jsou nyní počtem letů bezkonkurenčně největší aerolinkou na světě, plánují během léta nárůst počtu letů a kapacity na 90 % u vnitrostátních letů v roce 2019. Poptávku má táhnout vnitrostátní létání.
Dopravce počítá s tím, že letos otevře 150 nových linek, na část z nich nasadí kvůli poptávce širokotrupá letadla. Dopravce začíná být optimistický i u mezinárodních linek: na léto plánuje provoz na úrovni 80 % roku 2019. Letecké spojení do Prahy ale zatím neobnoví.
American Airlines jako důvod navyšování poptávky uvádí především rychle postupující očkování, které by mělo umožnit návrat k běžnějšímu způsobu života ještě do prázdnin. Dopravce neočekává, že se podaří plně vzkřísit poptávku po byznysových cestách, větší poptávku očekává ale po letech na dovolenou. I proto dojde k navýšení letů zejména do dovolenkových destinací, například do Orlanda nebo na Bahamy.
Důkazem velkých očekávání je i přesun širokotrupých letadel na vnitrostátní lety. Například všechny spoje z New Yorku do Miami budou nově provozovány letadly Boeing 777, většinou stačí na této trase Boeing 737 nebo Airbus A321. Stejně tak budou všechny lety mezi Los Angeles a Miami provozovány Boeingem 777.
V Evropě se zatím názory leteckých dopravců na rychlost zotavení liší. Agentura Bloomberg v pátek citovala šéfa Wizz Air Józsefa Váradiho, podle kterého oživení v létě ještě nebude takové, jaké očekávali. Důvodem je pomalý postup vakcinace. Maďarské aerolinky původně počítaly se zvýšením kapacity na 70 až 80 procent normálu před pandemií. „Musíme ta čísla sladit s realitou,“ konstatoval Váradi. „Je možné, že této úrovně dosáhneme, ale nemůžeme to garantovat. Není to věc plánování, záleží na vládních restrikcích,“ dodal.