Cena tratě kolem Berounky vyskočila za rok a půl o 134 procent. SŽ detaily nesděluje
Podle Správy železnic stojí za vyššími náklady úpravy projektu dle požadavků obcí, například výstavba nadjezdu
Centrální komise ministerstva dopravy schválila zhruba před dvěma týdny modernizaci dalšího úseku tratě kolem Berounky, a to konkrétně necelých šesti kilometrů od Radotína skrze Černošice po plánovanou odbočku Berounka v Mokropsech. Správa železnic (SŽ) to tento týden oznámila v tiskové zprávě, ovšem bez uvedených investičních nákladů.
Deník Zdopravy.cz zjistil (a SŽ potvrdila), že schválené investiční náklady činí 3,048 miliardy korun. To je výrazně více než předpoklad uvedený na letáku ke stavbě, který byl aktualizovaný v srpnu 2019. Tehdy Správa železnic uváděla náklady stavby ve výši 1,3 miliardy korun. Tato hodnota vycházela ze schválené studie proveditelnosti. K dnešku tedy došlo k nárůstu o 134 procent.
„V průběhu zpracování záměru projektu došlo na základě komunikace s dotčenými obcemi k výrazným úpravám, které měly vliv na předpokládané investiční náklady. Jde především o náhradu přejezdu P263 v Radotíně nadjezdem. Dále požadavek města Černošice na změnu technického řešení na podobu zastávek Černošice a Černošice-Mokropsy, okolí zastávek a napojení komunikací podle architektonického návrhu F. Štáfka. A také prodloužení nástupišť z 200 na 220 metrů na jednotlivých zastávkách,“ vysvětluje nárůst nákladů mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Deník Zdopravy.cz proto požádal o detailnější rozpis vícenákladů, především na nadjezd. „Detailní vyčíslení nákladů projektů nesdělujeme,“ uvedla Friebová. Dodala, že v průběhu zpracování záměru projektu se vycházelo při ocenění z aktuálně platného cenového sborníku schváleného ministerstvem dopravy. Nově se podle ní také „zohlednily požadavky na konverzi napájecí soustavy a v neposlední řadě aktuální požadavky na zavádění ETCS“.
Není to první takový cenový skok, který vzešel z centrální komise. Ta například loni na podzim schválila modernizaci uzlu Ostrava za nevídaných 25 miliard korun. Ještě v srpnu 2018 přitom Správa železnic mluvila o osmi miliardách. Deník Zdopravy.cz si vyžádal doplňující informace od ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury a tématu se ještě bude věnovat.