Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Uzel Ostrava: Ministerstvo schválilo modernizaci za rekordních 25 miliard

Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy
Nádraží Ostrava - Svinov. Foto: České dráhy
Modernizace uzlu Ostrava se plánuje dlouhá léta. Původně plánovaný termín zahájení stavby byl rok 2021.

Železniční uzel Ostrava se dočká velkorysé modernizace. Centrální komise ministerstva dopravy minulý týden v úterý schválila záměry Správy železnic, které obnášejí celkové investiční náklady přes 25 miliard korun. Stavět se má podle stránek Správy železnic v letech 2025 až 2033.

Předmětem stavby je celková modernizace centrální části železničního uzlu Ostrava. Jde především o kompletní rekonstrukci úseku Ostrava-Hrušov – Ostrava-Svinov včetně ztříkolejnění úseku Ostrava-Svinov – Ostrava hl. n., výstavbu přesmyku zvyšujícího kapacitu trati, výstavbu nového podchodu ve stanici Ostrava hl. n. a rekonstrukci stanice Ostrava střed.

Osobní nádraží ve stanici Ostrava hl. n. projde kompletní rekonstrukcí, jejíž součástí bude obnova železničního svršku i spodku, zbudování nových nástupišť se zastřešením a výstavba nového, pět metrů širokého podchodu, který nahradí dosavadní způsob mimoúrovňového přístupu na nástupiště lávkami a schodišti. Na zastávce Ostrava-Stodolní se prodlouží nástupiště na délku 300 metrů kvůli odbavování dlouhých vlaků dálkové osobní dopravy. Součástí stavby naopak není zaústění vysokorychlostní tratě. „Zaústění VRT se uvažuje pouze do stanice Ostrava Svinov,“ uvedl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák

Do přípravy přitom zasáhli i nákladní dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD CZ. Šlo o napojení seřaďovacího nádraží v Mariánských Horách (patří do obvodu Ostrava hl. n.), které patří k největším a nejvytíženějším v zemi. I ono v rámci přestavby uzlu projde velkou modernizací. Rozpor vznikl konkrétně u napojení levého nádraží na trať od Svinova; Správa železnic v původních plánech toto napojení nepředložila. Podle dopravců by to mělo za následek jízdu nákladních vlaků úvratí a šíbování na hlavním nádraží.

„Správa železnic prověří v navazujícím stupni přípravy možnost přímého odbočení z koleje číslo 105c od Ostravy-Svinova do obvodu levého nádraží z koleje číslo 101 D. Výsledek tohoto prověření následně předloží ministerstvu dopravy – odboru drážní dopravy a odboru infrastruktury a územního plánu,“ sdělil verdikt centrální komise mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík. Podle něj si Správa železnic z centrální komise odnesla i druhý úkol: „v navazujícím stupni přípravy zkoordinovat plánovanou změnu trakční napájecí soustavy 3 kV DC na soustavu 25 kV 50 Hz AC a navrhnout vhodnou etapizaci výstavby modernizace celého uzlu“. Znamená to, že uzel bude v rámci modernizace připraven na budoucí přepnutí na „střídavinu“.

„Jde o jeden z největších projektů, který momentálně připravujeme. Po jeho dokončení se výrazně zvýší nejen spolehlivost a bezpečnost železniční dopravy, ale i komfort a kvalita služeb pro cestující. Modernizací největšího seřaďovacího nádraží v zemi bude posílena klíčová úloha tohoto železničního uzlu v nákladní dopravě,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Modernizace uzlu Ostrava se plánuje dlouhá léta. V roce 2017, kdy ministerská komise schválila studii proveditelnosti, uváděla Správa železnic jako termín zahájení rok 2021. Náklady tenkrát odhadovala na necelých osm miliard. Co způsobilo skok na 25 miliard, deník Zdopravy.cz zjišťuje. Částka se zcela vymyká dosavadním projektům na české železnici. Například přestavba a modernizace uzlu Plzeň, která probíhá od roku 2011, vyjde zhruba na deset miliard.

Po schválení ministerskou centrální komisí, skrze kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, bude nyní následovat zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí. To zajistí společnost Moravia Consult Olomouc.

158 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krušky-Středohoří

Nebude těch modernizací nějak moc? Pardubice, Ústí n. O-ČT, Česká Třebová, dlouhonicko-prosetická spojka je stále tak v polovině a do toho Ostrava. Docela odvážné, na to že chybí objízdné trasy.

roman

ne, mohlo by jich být klidně víc naše železnice to potřebuje jako sůl. Stav mnoha tratí je mizerný a neodpovídající současnému zatížení.

Mirek111

Půlka z toho, co Jste vypsal, už bude hotová, než se začne s Ostravou…

rumpeak

Ostrava hl.n. nepatří mezi největší nádraží v zemi, ale dávno je s přehledem výkony největším nádražím v zemi. O zabrané ploše se vůbec nemá smysl bavit, to jsou možná desítky km2.

jan

Kdyby se tramvaj napojila na z Poruby na vlak. Možná by byla v centru výrazně rychleji, než za 30 minut. Kopírovala by auta jedoucí po 4 proudovce do přívozu a centra. 100 kou a bez zastávek. Navíc by byl lepší přestup na vlak.

Graylag

Tramvaj která by jela bez zastavování ze zastávky kde nastupuju na zastávku kam potřebuju by byla vždy nejrychlejší. Jen bohužel ne všichni lidi jedou z té stejné zastávky a na tu stejnou zastávku 😉

Graylag

No, když budu fantazírovat, Ostrava by opravdu užila expresní tramvajovou/lehké metro linku pod povrchem Opavské a 28. října jen s minimem zastávek. Řekněme Poruba-Svinov-Mariánské náměstí-Karolina-Hlavní nádraží(Hranečník). Jízdní doba Slovan-Karolina cca 8 minut místo současných 23 minut. Rozvoji města by to mohlo neskutečně pomoct. Ale náklady na něco takového by byly astronomické.

Pavel

A co jezdit po povrchu s tím, že by existovaly uzly k předjíždění. Expresní s jízdní dobou poloviční oproti zastávkové se předjížděcími a přestupními uzly.
Alternativou by byla rovněž expresní tramvaj+zastávkový trolejbus/autobus. Toto řešení by hlavně vyžadovalo komfortní přestupní uzly.
Například z Poruby – expresní z Vřesinské směr centrum, zastávková z Vřesinské směr jih, zastávková z Martinova směr centrum. Expresní by předjela zastávkové někde na Zahrádkách, aby se 3 sjely na Svinově, kde by se dalo mezi nimi přestoupit a pokračovat, kam by bylo třeba

Graylag

Při jízdě po povrchu se nevyhneš světelným křižovatkám a silniční dopravě. A na předjížděcí uzly není na většině trasy místo. 28. října je široká tak stěží na tramvaj a dva silniční pruhy, v některých místech je problém i s nástupními ostrůvky. Malý prostor na zlepšení tam snad ještě je, ale většina možností je už vyčerpaná. Dál už jedině nadzem nebo podzem.

Už existují třeba expresní autobusy po Mariánskohorské. Ale ty vyhovují jen někomu. Expresní autobusy podél tramvaje jsou nereálné z hlediska hustoty provozu. Snad jedině až se jednoho dne postaví Severní spoj.

jan

No právě. A tady koleje jsou..

Balde

Za mě je reálný projekt vytvořit estakádu pro tramvaj přes Nová Ves Vodárna a tím se vyhnout celé křižovatce, navíc by tramvaj nemusela z kopce a do kopce, tam by se dalo uštřit dost času a doprava by byla plynulejší. Estakáda by vedla od střelnice, od Svinovských mostů a od Hulváckého kopce

Robert

A teď si vem tu nádheru, že by kolem toho byl kruháč, který by nebrzdil ani auta a autobusy.

Vlastimil Kocurek

“ Modernizací největšího seřaďovacího nádraží v zemi bude posílena klíčová úloha tohoto železničního uzlu v nákladní dopravě,“
největší seř. nádraží v ČR uprostřed města Ostravy – to už zapomněl dodat.
Za ty peníze to klidně mělo být přesunuto jinde. Ale když Ostraváci jen tupě přihlížejí a nemají větší ambice, tak je to těžké.

Greta

Kde je centrum Ostravy? V Přívoze určitě ne ani na Mariánskych Horách.

Vlastimil Kocurek

Mariánské Hory jsou tzv. druhotným centrem, to jsou centra, která přímo navazují na hlavní centrum, a urbanisiticky kvalita druhotných center hraje obrovskou roli.
Stejně tak část Přívozu před nádražím, je druhotné centrum Ostravy, místy s významnou architekturou. Lépe řečeno mělo by být, kdyby hned za ním nebylo 20 km 2 vysloveného hampejzu, z toho zřejmě třetina ve vlastnictví SŽ. Větší chaos a nepořádek je pak už jen snad někde v severních Čechách. Ostrava !!! – SŽ !!!

rumpeak

Je mi 42 let a MAriánské Hory nikdy v Ostravě nikdo nechápal jako druhotné centrum. Vastně ano máte pravdu. Všichni ji chápou jako cikánskou čtvrt 2. kategorie, kdy kategorie č. 1 jsou bezkonkurenčně Přívoz a Vítkovice. JE pravda, že Mariánky z aposledních 20 let výrazně prokoukly, ale to i Přívoz a Vítkovice. Pořád jde ale o čtvrt, kam se v noci pěšky nechodí.

Robert

Teď nevím jestli tě nezklamu, snad z toho nebudeš moc smutný, ale bydlím ve Vítkovicích a chodím v noci ven. Kupodivu se mi zatím nic nestalo. Možná to bude pro tebe překvapení, ale problémy tu dělají bezďáci a houmelesáci, které kdyby někdo pořádně umyl by byli bílí.

Vlastimil Kocurek

V podstatě souhlas, bydlel jsem tam kdysi (v Ludmilině), z takové čtvrti není snadné udělat druhotné centrum, vtip je v tom, že by tam mělo být druhotné centrum, ale teď jsem to prošel na Google Maps, nepodařilo se to a všiml jsem si, že ta čtvrt je trochu chaotická, není tam prostor pro nějakou vyšší vybavenost. To bude úkol nějaké vzdálené generace.

Robert

Můžu vědět, kde jsi se vyskytl? Oni jedno nádraží neví přímo v centru, snad jen nádraží Ostrava střed, které není moc velké. A Ostrava Stodolní je jen zastávka….

Vlastimil Kocurek

Nevěděl jsem, že stodolní je jen zastávka, projížděk jsem to vždy v noci,

roman

Ostrava levé ani pravé nejsou uprostřed Ostravy

Graylag

Přesunuto kam? Kam chcete přesunout nádraží tak, aby byla zajištěna lepší dostupnost pro lidi, smysluplné směrování trati (včetně VRT), dostatečná kapacita pro budoucí rozvoj a přitom jste kvůli toho nemusel vybourat půl městské čtvrti?
Jedině snad zakopat celé nádraží pod zem pod existující zástavbu. Ale to už by bylo jednodušší vybudovat v Ostravě metro, které by rozváželo cestující ze stávajících stanic.

richmond

je to aspoň VRT?

Kom

Tvl 3koleje a zrušení nadchodu na hlavním. .. Bože můj

Jirka Podolsky

Přestavba za miliardy a propustnost se snižuje.Skvela práce vedení SZ.Co na to řízení provozu?

medical_examiner

Má hadr na hlavě, a kontaktuje lékaře s nářky, že vidí přeludy…

jan

Bych čekal, že součastí bude překladiště kontejnerů na dálnici. Jinak je železnice nekonkurenceschopná. A dále taky tram2rail. Aby třeba tramvaj mohla jezdit rychleji do centra.

roman

kontejnerový terminál je v Paskově a Havířově

Archerr

Další se plánuje v areálu Světlíkových Vítkovic 3-4 ha.

jan

A k čemu tam někde v.. Daleko od dálnice a tuším konkrétních soukromých firem. Vlaky jezdí zbytečně po nezabezpečených jednokolejkách. Kamiony zpět na dálnici.

roman

na terminál Paskov až na začátek vlečky vede dvojkolejná trať tak samo i na vlečku v Havířové a oba terminály mají napojení na dálniční sít

jan

No a na dálnici pojede zpět přes centrum Ostravy.

Permonik

Trošku furt nechápu důvod proč ten náklad vezete na dálnici….teda chcete přes dálnici někam odvést.

Robert

Paskov pak D56, D48 a žádné centrum Ostravy….. Až až dodělají tu spojku před F-M tak úplně mimo město. V čem je problém?

Martin 11

Na terminál Paskov určitě nevede dvoukolejka.kde jste na to přišel.prosim vás?

Permonik

Ostrava hl. n. – Vratimov je dvojkolejka.

Martin 11

Ano je.ale na terminál nevede dvoukolejka na tom se snad shodnem?? Ne?

roman

Píší na začátek vlečky, a vlečka na důl Paskov začíná ve Vratimově.

Martin 11

Vratimov a Důl Paskov jsou od sebe 3 km nemate pravdu.

Martin 11

Byl jste někdy v Havířově?na nádraží? jaká tam vede dvoukolejka na vlečku?

Permonik

Ano byl několikrát. A z Kunčič do Haviřová vede co polnáčka?

Martin 11

Já se ale nebavím o trati Havířov-O.Kunčice

Permonik

Tak teď vás nechápu. Řeší se kontejnerovy terminál v haviřově. Vlečka vede z nádraží v Havířově na které vede z obou dvou stran dvojkolejna trať 323….

Permonik

Nezabezpečených jednokolejkách. daleko od firem? Je vidět že mate prd přehled. Jeden je na býv brownfiledu u průmyslové zony, další je na mistě brownfildu na kraji města s přístupem k silnici první třídy, obsluhující firtmy v okolí…… Nechápu proč by měly jezdit zpět na dálnici.

jan

Nevěřím, že překladiště obsluhuje jen firmy v okolí. Se prostě doveze jeden ucelený vlak někde z Číny a spol, Hamburku. A ten se začne rozvážet.. Kamiony. Pokud nákladní doprava může být konkurenceschopná tak jen na dlouhou vzdálenost a rychle. Pravidelně do uzlů v taktech. Tak by se daly vyložit třeba jen některé kontejnery a vlak pokračovat dál. Což, když vlak pojede někam do prdele nepůjde. Pokud bude zajíždět někde půl hodiny. Pak „couvat“. Proto to mají asi taky Slováci třeba v Žilině.

Permonik

A co by měly obsluhovat Německo?
Terminály obsluhuji MSK, Olomoucko už berou Slušovice. Jinak vlaky z Činy se rozřázují v Malaszewicze.

PetrD

A taky v Mošnově

jan

No.. A co. Jednokolejka.. Musí opět po silnici. A navíc tam může zajíždět pouze z jedné strany.

Pavel

Je hezké, že se vymění kábly a koleje, aby se mohlo mohlo jezdit rychleji, ovšem největší časová ztráta v Ostravě vzniká při přestupu vlak-MHD. Svinov je malá horská tůra, střed+Stodolní se hezky vyhýbají přestupnímu uzlu 28. října, hlavák je periferní koncová točna, místní uzel je až na SBN, Vítkovický tramvajový kolotoč před nádražím jen MHD zpomaluje a v Kunčicích na MHD rezignovaly zcela. Pokud někdo chce počítat do budoucna Ostravě s významnějším podílem rychlé dopravy s železnicí, tak bude muset funkční přestupy. Jenže dokud bude územní plánovaní v zajetí schémat z 60. let a městský architekt se bude starat akorát… Číst vice »

Slosor

To je všechno pravda, ale co tedy navrhujete?

Vlastimil Kocurek

Proč by nebyla, v Ostravě je to skutečně zoufalé, přesně jak píše Pavel, všechna nádraží na totálních periifériích. (až na dvě blíže centru). Pokud bude zachováno seřaďovací 40 -ti kolejné nádraží v Mariánských Horách, tak Ostrava nebude městem, ale stále bude čímsi mezi kolejemi a průmyslovými podniky. S výjimkou pěkného moderného centra a dislokovaných rezidenčních čtvrtí. Ano tam je územní plánování úplně z cesty.

Vlastimil Kocurek

Územní plán tam zřejmě dělá SŽ a Cargo.

Mark

Třeba Střed a Stodolní kousek od sebe nedávají absolutně smysl. Ideální by bylo je prostě spojit do jednoho, šoupnout to nové nádraží pod Frýdlantské mosty a pořádně napojit na tramvaje.

rumpeak

Navrhnuto bylo už za komanče. Dokonce rozestavěno. Bohužel se nové Svinovské nádraží nedotáhlo a zrekonstruovalo se to staré. Každopádně ten nadchod, který se během rekonstrukce boural byl první tavbou nového nádraží v nové poloze. Ten paskvil, který se pak postavil škoda komentovat.

Pavel

Navrhnuto za komanče? Takže by to byl podobně uživatelsky/dopravně nepraktický paskvil jako Vítkovice, ÚAN, uzel náměstí Republiky.
Bohužel mnoho dopravních staveb z období komunismu bylo z hlediska uživatelského absolutní průser – namátkou ÚAN Zvonařka, AN Olomouc.

Kom

Zapomněl jste na Třebovice tam taky mhd nejezdí…

rumpeak

Ty už nejsou docela dlouho nádražím,a el zastávkou. Nádražím ale pořád zůstávají Bartovice.

Pavel

Bartovice a Šenov jsou další příklad nevhodně umístěného nádraží. Z hlediska VHD by byla lepší zastávka při křížení s II/473 a II/478

Pavel

Z Třebovic by měla možná význam linka k VŠB a FN. A samozřejmě odjezdy/příjezdy vázat na vlaky. Kdyby se chtělo využít potenciálu MHD na maximum, tak by se hodila nějaká „dodávková“ linka směrem od Hošťálkovic/Lhotky/Petřkovic, která by dojela k lávce, lidi po lávce přeběhli a sedli do této linky směrem k VŠB a FN. Tady by byl dokonce potenciál být rychlejší než IAD.

Pavel

Nakonec i ta pitomá zastávka Třebovice by měla potenciál na obě strany při drobném posunu nebo jiném řešení lávky od Hošťálkovice

Chronosphere

Za tu horu peněz se mohl ostravský uzel vyřešit zcela jinak a ve prospěch centra města. Nové hlavní nádraží na místě středu, včetně přestupního terminálu na rychlo–tramvaje směr Poruba,Havířov,Orlová a Jih v jedné moderní hale by kromě zjednodušení osobní dopravy přivedl znovu život do centra města,a konečně by se z Ostravska stal jeden organismus. Osobní i dálková přeprava po nové trati Polanka,Vítkovice,po nábřeží Ostravice kolem vys.pecí na střed,a dále se napojit na místě dnešního hlaváku. Ten zrušit a přenechat nákladce,stačila by zastávka pro regionální spoje. Ale my jsme řekli ne,my to rozfrcáme na rekonstrukce v současné, nevyhovující podobě. Zbytečně dvě… Číst vice »

Graylag

Díval jste se někdy na mapu jak to vedení tratí vypadá, jak jsou které nádraží velké a kde je kolik místa? Hlavní nádraží i Svinov mají čtyři nástupiště a perspektivně by potřebovaly i víc. Na Středu je místo stěží na dvě, navíc jste mezi oblouky a na jakékoliv větší zhlaví nebo objízdné koleje není místo ani ve snu. Navíc proč byste chtěl dálkovou dopravou kličkovat napříč celou Ostravou místo aby projela přímou rychlou trasou? Ostrava potřebuje zlepšit návaznost vlaků na MHD a zavést nějakou formu S-bahnu, možná v kombinaci s přestavbou páteřních tramvajových linek. Ale to potřebuje navíc k přestavbě… Číst vice »

Chronosphere

Tak žádné velké kličkování to není, patrová nádraží už byla taky vynalezena,a přímá rychlá trasa se dvěma zastaveními po 4 kilometrech zas až tak rychlá nebude,že.
Zlepšení návaznosti na MHD je při zachování statu quo jen z říše snů.
Za těch 25 miliard je pouhá rekonstrukce výsměch,ale když to nikomu nevadí,tak co to neroztočit.
Ostatně Ostrava na tom není s silniční sítí až tak úplně blbě,lidi si poradí.

Graylag

Patrové nádraží – to myslíte nad zemí, jakože chcete estakádu nad 28. října i Českobratrskou? Nebo pod zem tak hluboko, abyste se protuneloval pod DOV a Ostravicí? To by těch 25 miliard padlo jen na to nádraží samotné.
A ke kličkování, opravdu si umíte představit, že rychlovlak přifičí 350 km/h do Polanky a odtamtud se potáhne dalších deset minut 60-80 km/h přes Zábřeh, Vítkovice a kolem DOV? Rychleji to do těch oblouků nepůjde.

Vlastimil Kocurek

Ale ta přímá trasa by vedla ze Svinova na sever, ne na Hl. nádraží, kde stejně nastupuje minimum lidí, většina obyv. má blíže nebo nastejno do Svinova.
My jen vrážíme peníze do věcí, které vymysleli komunisté, a nejsme schopni to nějak radikálně změnit. Bohužel trasování železniční dopravy v Ostravě je v rozporu s urbanismem města. Teď to zakonzervujeme za 25 mld. pod heslem „náklady“.

Graylag

Na sever kam? Na Hlučín a Racibórz? K čemu by to bylo dobré? Nebo že byste šel do Bohumína po druhé straně Odry – přímo skrz Petřkovice?
Nikdo neříká, že je železnice trasovaná přes Ostravu ideálně, ale ani nikdo neví, jak ji smysluplně vést lépe. A dokud se neodhodláme zbourat půlku města nebo zakopat celý uzel kompletně pod zem, tak to ani nikdo vědět nebude. A není to o penězích.

Pokud máte nápad jak to udělat, sem s ním.

Vlastimil Kocurek

OK, myslel jsem, že by to kopírovalo D1. Ale ať to tak tedy zůstane. byla by to zbytečná komplikace. Nejsem barbar, který by to vedl přes Petřkovice a Ludgeřovice.
Za současných podmínek řešené nemám, protože Ostrava ještě ani neprodělala změnu struktury průmyslu. Není to Birmingham ani Pittsburg. Je to věc další generace.

Error

Nekterym tady bych doporucoval podivat se na letecke snimky ostravskeho uzlu, protoze mam dojem, ze tu stanici nikdy nevideli.

Vlastimil Kocurek

Co tím myslíte ?? Vůbec není důležité jak to vypadá dnes, ale jak by to vypadat mělo. Já tu situaci znám perfektně.

Graylag

Jak by to tedy vypadat mělo? Že by to šlo udělat líp kdybychom stavěli město na zelené louce nepochybuje nikdo. Jenže máme už existující rozvinuté město do jehož dispozic se musíme vlézt s co nejmenšími zásahy.

Kalanis

A nechce se už za tu cenu rovnou přepínat střídavina?

Vlastimil Kocurek

To bych čekal, nevím na co pořád čekáme. Stéle vzpomínám na článek v roce 1985, kde se psalo, že je nejvyšší čas ji tu zavést úplně všude. A pak se stavěl 1. koridor bez ní, bez tunelů, bez zvýšení kapacity jako kdyby někdo spadl z višně. Takovou to mělo úroveň, my jsme tady skutečně asi úplně blbí. A není nám pomoci.

Kalanis

Je fakt, že Slováci v dohledné době dokončí přepínání na Váhu přinejmenším k Žilině a z Púchova na čáru. Tak jim usnadnit rozhodování co dál. Fáze 1 – do Darkova, fáze 2 – za Bohumín, fáze 3 – Svinov + Opava + uzel (tahle akce), fáze 4 – Hladké Životice, fáze 5 – Lideč – Vsetín, fáze 6 – Vsetín – Hranice, fáze 7 – Osek nad Bečvou, fáze 8 – Přerovský uzel po Brodek.

182-097

Ohledně přepínání v Ostravě je spíše potřeba se dívat než na Slováky, tak na Poláky. Přes Petrovice a Chałupki zde projíždí stále velké množství vlaků se stejnosměrnými lokomotivami a bylo by dobré to tu udržet co nejdéle.

Jarda Š.

To si nemyslím, protože dopravci se postupně vybavují vícesystémovými lokomotivami, takže styk trakčních soustav na hranicích žádný velký problém nebude, pokud ke změně trakční soustavy v ŽUO dojde někdy mezi roky 2025 a 2030. Peršingy a ještě dřív starší stejnosměrné lokomotivy stejně půjdou postupně do šrotu.

Vlastimil Kocurek

My musíme řešit naše problémy, ne Poláků. Či-li už to dávno mělo být.

Démon

Jen doufám, že zohlednili i zapojení VRT.

Vlastimil Kocurek

Jen ve Svinově. Předpokládá se, že Svinov bude zastávkou VTR ( ???) Upřesněte někdo.

Graylag

Předpokládá se, že zastávkou CRT budou obě nádraží. Rychlovlak zastaví ve Svinově, přejede 120 km/h na Hlavní nádraží kde zastaví (k přejetí využije mimo jiné dodatečně postavenou čtvrtou kolej) a za hl.n. najede zpátky na VRT 300+. Kde a jak to bude za Ostravou pokračovat se zatím neví. Hodně lidí to nese nelibě, protože by nejraději Hlavní nádraží zrušili a zasypali solí, jenže a) pro Ostravu jsou vzhledem k rozložení obě nádraží potřebná, b) na těch pár km vlak stejně nemůže výrazněji zrychlit, c) samostatnou VRT skrz město není moc jak protáhnout a d) na Ostravsku coby druhé největší aglomeraci… Číst vice »

Robert

Nestraš, buď Svinov nebo hlavní, obě určitě na VRT neeee

Cargo

Najde se někde video nebo nějaká prezentace, jak to bude vypadat, prosím ?

Jinak, když ta stavba splňuje i požadavky ŽESNADu, proč tam neprotlačili i čtvrtou kolej ze Svinova na Mar. hory ? To už by se to v těch 25 miliardách ztratilo.

Pitrys

Viděl jsem vizualizaci, ale je otázka jak je možné ji brát vážně. Podle ní se například VRT v Ostravě přepíná na 3 kV.

E182-097

Jestli bude rekonstruované podle toho plánku co byl nedávno k nahlédnutí, tak teda super , protože tam to vypadalo, že se absolutně nebere v potaz přítomnost i jiných nákladních dopravců a jejich potřeby posunu nebo odstavování a řazení souprav. Případě to co zůstane bude osekáno do takové podoby, že se s banální záležitosti stane akce na půl dne. Dnešní stav není ideální, ale při opravdu silném provozu se daří vcelku schopně fungovat.

Jan Schmidt

tyhle peníze za uvedený rozsah stavby mě fakt děsí. Ve Švajcu by za to bylo podzemí nádraží. Tady budeme mít nový podchod na hlaváku.

Jirka

Budou se měnit všechny výhybky a těch je fakt hodně a celkově celá kabeláž a to jsou stovky kilometrů kabelů. Ono to není vůbec o tom, co je vidět jako ten váš podchod, ale ta modernizace je hlavně o tom, co z toho vlaku nevidíte.

Jan Schmidt

Luděk S. bude určitě happy

X 1

Luděk S. je v karanténě ve svém zimním domku. Na Seychellách 🙂
Samozřejmě že má ze schválení projektu radost a navýšení financí na víceprace nebude 10% ale 50%.
S pozdravem
Luďkova podržtaška
Náměstek.
🙂

Jerry

8 let se v tom budou rýpat …a 25 miliard ..jako to už je trochu přes čáru

Pavel

Dobře Ostrava !!! My z Brna můžeme (zatím) jen tiše závidět jak se jinde už modernizuje. Snad se brzo už taky dočkáme.

Jiří Šrámek

A co máme dělat my z Liberce, prosím?

Laik

Tlačit na krajské politiky, poslance a příslušného senátora. Nezapomeňte na pana premiéra, pokud se mu to bude hodit do mediálního obrazu tak to potlačí.
Źádat o změnu údajně nezměnitelného je nutností, jestli se má něco někam hnout.

Ladakl

Je dobré mít připraveny uzemní plány, tak aby počítali s vedením lepších tratí do Liberce, spolupracovat s ostatními městy. Však i tratě k Liberci se pomalu zlepšují. Bohužel ne od Prahy.
Ono dojde i na liberecké nádraží.

Vlastimil Kocurek

Bude tam odbočka z VTR z Ústí nad Labem. Také VTR. V Praze budete za pár minut.

Jiří Šrámek

Co to blábolíte, Vlastimile??? Mrknul jste se někdy do mapy? Ne? Zkuste to, prosím. Pak pochopíte, že Liberec nejsou Litoměřice nebo Nehvizdy.

Vlastimil Kocurek

To byl vtip.

Pitrys

Co s nějakou VTR, Liberec potřebuje VRT

medical_examiner

…to opravdu POTLAČÍ…

Robert

tak premiér jim to slíbí, s tím nemá problém…

bkp

Zvětšit Liberec tak, aby měl 200 tis. obyvatel a Jablonec 100 tis. Třeba.

BND 30

To by si někdo mohl vysvětlit i tak : začít pořádně souložit. Tak jestli by to pak vyšlo, tak v pořádku, jinak jestli by to nebyl pak jen zbytečně pro…aný čas…

Démon

V Liberci se souloží, ale na špatných místech 🙂

medical_examiner

Třeba na Ještědu…

Kom

To nemá chybu 😀

Vlastimil Kocurek

A bez ochrany.

michalspina

ono když započítáte příslušné okresy, tak to tak skoro vychází.

Jarda

proč by se mělo zvětšovat?

Vlastimil Kocurek

Nevěste hlavu, Liberec se bude, podle mých informací, řešit IHNED,
po opravení uzlů Praha, Brno Ostrava, dostavby všech koridorů, rychlého spojení do Mnichova a VTR do Drážďan.
Pak to bude řešeno BEZODKLADNĚ. !!!!!!!!!

medical_examiner

…akorát že do té doby my zde zemřeme stářím…

Jiří Šrámek

Jo, ale to už budou pravnoučata vnoučat mých vnoučat šouravým krokem (s chodítkem) obrážet lékárny a shánět lepidlo na zubní protézu v akci.

Jenki

Uspořádat referendum o připojení k Německu.

Vlastimil Kocurek

České Budějovice by pak okamžitě udělaly referendum o připojení k Rakousku, a tak by to pokračovalo. Zůstala by pak jen Praha a ty její satelity.

Ladakl

Však na Brno už se také chystají, tam se bude stavět na volném prostranství, takže by to pak mělo jít poměrně rychle. Navíc by to mělo být nádraží i pro budoucnost a pro vysokorychlostní vlaky. Takže až bude hotovo, tak bude Brno mít to nejlepší u nás.

Vlastimil Kocurek

………………….. až bude hotovo ……………………….

mgr.pavel

.. a to bude teprve poté, co se začne. Na což se čeká už pár desítek let (když to dost zjedoduším).

Démon

Máte nové nástupiště 🙂

Vlastimil Kocurek

Brno už je moderní (upřesnění: bylo moderní za Rakouska -Uherska) :):).):)

Jaaa

To snad radši ani ne.

Robert

Tak vy to chcete hned odstěhovat jinam, tak to je pak těžké…

bkp

Nějak se nám ta dráha finančně vymyká z rukou.

Tomáš Záruba

Spíš se konečně začíná pomalu dohánět padesátiletá podinvestovanost.

Jerry

Aha ono se jezdilo po polnacce místo koleji

Y.K.

Nejsou koleje jako koleje.

Tomáš Záruba

V Ostravě zrovna skoro jo. 🙂

bkp

Dvě nádraží a pár spojovacích kolejí za 25 mld?

Tomáš Záruba

Hele já fakt nevím, co všechno v té stavbě je, ale podle „kilometrické délky tratě“ posuzovat ceny zrovna v uzlech je takové… divné. Kdyby někdo znal cosi jako rozvinutou délku nových a přestavovaných kolejí, počet výhybek nebo třeba rozsah mostů, tunelů (?) nebo přeházené zeminy, tak to už by byla diskuse „o něčem“ (např. v porovnání jednotkové ceny řekněme s Pardubicemi).

Ladakl

Pardubice mají být za šest miliard, ale rozhodně je nelze srovnávat s Ostravou. Hlavně co se týče nákladní dopravy. Věřím, že ten odhad ceny je v pořádku a je dobré, že se do toho hodlají pustit.
Pardubice potrvají čtyři roky, Ostrava 8 i to je myslím opodstatněné, hlavně, aby pak vše běželo hladce , všichni byli spokojení (osobní i nákladní doprava a cestující) , a co je nejdůležitější, aby se stavělo kvalitně a po opravě nám ty obnovené stanice sloužili bez potíží co možná nejdéle.
Přeji Ostravě, aby se jim to tam podařilo!

Permonik

Zde je přehled toho vašeho „dvojnádraží“: http://spz.logout.cz/infrastruktura/ova/ostrava.html#odkazy

Úsek od Svinova do Hrušova cca 7km
To máte nákladní nadráží v mariankách (levé, pravé) cca 26 směrových páru kolejí po 1km, + rozzařovácí cca 15 po 1km,, osobní cca 13 koleji po 1km, „komerční“ cca 40 koleji, Baňské cca 20 koleji plus trasa hlavní – střed cca 13km, střed 4 koleje, tj. přes 160 km koleji bez vleček, apod

Pezos

„trasa hlavní – střed cca 13km,“
Překlep?

Permonik

JJ mělo tam být 3 km. Díky za opravu.

a8n

Ale takový rozzářený vlak, to musí být teprve pecka. 🙂

Vlastimil Kocurek

Ano to píšu výše, otázka zní úplně jinak, jestli v druhotném centru Ostravy se má navždy zachovat NÁKLADNÍ NÁDRAŽÍ ZE 60 KOLEJEMI ___
Ostrava vznikla mna místě 16 vesnic, Rotschildové dali Ostravě alespoň slušný a velkorysý střed města, a my tam potom přilepili průmysl a nákladní nádraží ‚+ koksovnu a MCHZ kousek od centra. vždyť za 25 miliard by to šlo přemístit jinde.

dopravák

Permonik: Hezké je v tom vašem odkazu, jak 1. světová válka udělala z rakousko-uherského „Oderského brodu“ československý „Přívoz“ …

Jenki

To je obecně oblíbený omyl. V „ostravské němčině“ se Přívoz jmenoval Přiwos (viz nápisy na vozech parní tramvaje nebo koncesní listina z r. 1894), Oderfurt je novotvar sudetských národních buditelů z 20. století, aby to neznělo tak slovansky.

Vlastimil Kocurek

To nám komunisté zanechali obrovský dluh v této oblasti, raději se měli více zadlužit, ale ten stav byl zoufalý. Nekompatibilní s Evropou.

Jan Schmidt

Svoboda + Sosna

X 1

= sehr gut. 🙂

Zbyněk

Zajímalo by mě, jestli bude na nádraží Střed vybudován podchod ke Karolině, aby se při přechodu z nádraží nebo ÚANu do centra nemuselo chodit výhradně přes obchoďák

Zdeněk

Ano, hlavně pro cyklisty je tohle klíčová věc, protože výtahem nahoru v karolině a pak po lávce společně s chodci je to už neúnosné a jinudy se v podstatě nedá rozumně dostat !

PeMIČ

A kam chcou nacpat ten přesmyk?

Ze Svinova 3 koleje(v budoucnu další dvě koleje VRT)ve stejné úrovni až pod nadjezd přivaděče k dálnici a pak teda vrchem nebo spodem v Mariánských Horách?Jinač by to teda byla horská dráha u Odry mezi nadjezdy.

Jirka

Bude tunel v mariánkách.

PeMIČ

Ok.Děkuji.

Zdeněk

Bude součástí na svinově i dlouho slibované „suchou nohou na tramvaj“ nebo se tohle týká vyloženě jen kolejí/nádraží?

BND 30

Ano, zaasfaltování louže ve v projektu.

a8n

To měla být akce města, kterou Šimek torpédoval tak dlouho, až se na to město vykváklo.

Radovan Komínek

Mělo by se připomenout i to, že II. koridor měl být dokončen někdy po roce 2000 a Ostrava na II. koridoru nezpochybnitelně leží. V době začátku modernizace nikdo nemluvil o tom, že koridory dělíme na mezistaniční úseky, které nějak uděláme a velké železniční stanice, se kterými si nevíme rady. Původní termín dokončení uzlu Ostrava je rozhodně před rokem 2005. V Českých podmínkách ale není posun termínu dokončení stavby o 30 let nic nenormálního.

hoholu

vzhledem k tomu, jak se tehdy modernizovalo(viz. Rajhrad na 250) bych řekl, že je to nakonec docela výhra..

mgr.pavel

Nebo takové Bezpráví, žejo.

pamětník

„V době začátku modernizace nikdo nemluvil o tom, že koridory dělíme na mezistaniční úseky, které nějak uděláme a velké železniční stanice, se kterými si nevíme rady.“ Nemáte pravdu: přestavby uzlů byly z modernizace koridorů vědomě a cíleně vyňaty, ale ne proto, že by si s nimi nikdo nevěděl rady, ale proto, že by tím ohromně vylétly nahoru celkové náklady na „koridorizaci“ tratí a celá akce by naprosto neměla žádnou naději projít k realizaci – jen tenkrát nikdo nepředpokládal, že se nakonec všechno „rozplizne“ do tak dlouhé doby, že na modernizace uzlů dochází postupně převážně až v poslední době a ještě… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Na to nešly prostředky z EU ?? Na jedné straně máte pravdu, na druhé straně je si potřebné uvědomit, že ty peníze pak stejně vyletěly často oknem a to bez protihodnoty.
Ono je zapotřebí si uvědomit, kdo tenkrát vládl, jací často diletanti v té vládě byli.
Prostě u velkých staveb jsou velké náklady, a nemá smysl to popisovat jako “ ohromně vylétly nahoru. Dělal by se uzel po uzlu, ale stejně v Praze a Brně by se sotva domluvili, jak to má vypadat.

cestující

Mám dojem, že koridor se budoval v devadesátkách, tedy před vstupem do EU.

Radovan Komínek

Není pravda, že původní plánovaný termín zahájení stavby byl rok 2021. Když se na studii začalo v roce 2011 pracovat, byl plánovaný termín zahájení stavby v roce 2014. Po zhruba 2 letech nulového posunu a čekání na koncepci nákladní dopravy, ve které nic nebylo a stala se pouhým slohovým cvičením (Emanuel Šíp), byl posunut na 2018 až 2019.

noerf

Nebylo by lepší z Ostravy Svinova na havní nádraží vybudovat rovnou čtyři traťové koleje místou tří?

Jirka

No právě. Tu čtvrtou rovnou napojit na levé a byl by klid

Démon

NO Brrr, tolik vlaků tam zase nejezdí

medical_examiner

To přece nevadí, aspoň by bylo kam poslat náklady…
Mě totiž vyšlo, že z Ostravy do Olomouce může být až 250 km/h…

Ic540

Nejlepší by bylo mít tři koleje v celém úseku Polanka nad Odrou Bohumín…
Čtvrtou přidat buď při stavbě VRT v úseku Svinov Hlavní nebo v úseku Svinov Hlavní mít/vybudovat čtyři koleje hned plus ten podsmyk…
A z Hlavního nevím kam povede VRT přesně neboť o detailu trasy ještě není rozhodnuto. Tam by asi jak do Svinova, tak z Hlavního vedly pro VRT koleje dvě…

kom

bylo, ale je to moc logické

Graylag

Se čtvrtou se počítá, ale vzhledem k tomu, že to znamená cca 60 m dlouhý most přes Odru, tak se do té čtvrté koleje nikdo nehrne dokud nebude mít opravdu využití.

Partneři

Škoda transportation