V další stanici metra končí sovětské eskalátory. Plastika Moskva – Praha i po rekonstrukci Na Knížecí zůstane
Nové eskalátory budou pomalejší, rekonstrukce reaguje i na budoucí rozvoj celé oblasti.
Naposledy dnes slouží veřejnosti eskalátory sovětské výroby ve stanici Anděl ve směru Na Knížecí. Dopravní podnik hl. m. Prahy tuto neděli zahájí modernizaci vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí. Modernizace začíná den poté, co DPP dokončil rekonstrukci tramvajové trati v Nádražní ulici. V rámci modernizace vestibulu DPP ve dvou etapách odstraní průsaky do stanice, zrekonstruuje výstupy do uliční úrovně, vymění původní podhledy, osvětlení či eskalátory za nové. Po celou dobu rekonstrukce vestibulu bude ze stanice metra Anděl uzavřen výstup Na Knížecí.
Rekonstrukce za 280 milionů korun
Akce je rozdělena na dvě etapy. Po celou dobu bude uzavřen eskalátorový tunel, horní vestibul bude ale do konce roku otevřen. Od 2. ledna 2021 bude DPP rekonstruovat samotný vestibul a výstupy do uliční úrovně, bude uzavřen i samotný podchod. Zmodernizovaný vestibul stanice metra Anděl – Na Knížecí DPP plánuje opět zprovoznit před zahájením školního roku 2021/2022, tj. na konci srpna 2021.
Zakázku získalo sdružení složené ze společností Hochtief CZ a Syner, náklady jsou 280 milionů korun. DPP chce na obnovu strojního zařízení získat evropskou dotaci.
Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského rekonstrukce reaguje i na velké rozvojové záměry města v této oblasti. „V případě vestibulu Anděl – Na Knížecí například u dvou výstupů do uliční úrovně, které se mají v budoucnu zrušit, provedeme pouze ty nejnezbytnější opravy, aby do jejich zrušení mohly pro cestující bezpečně fungovat. Současně s touto modernizací připravíme založení nosné stěny schodiště pro budoucí nový vystup ze stanice do Stroupežnického ulice, který bude formou pevného schodiště, a který už počítá s novým uspořádáním lokality,“ řekl Witowski.
DPP ve vestibulu ponechá bronzovou plastiku s nápisem Moskva – Praha, která vznikla v době budování metra. Stanice se dříve jmenovala Moskevská. Ponechání plastiky potvrdil vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.
Pomalejší a bezpečnější eskalátory
Nové eskalátory budou značky Thyssen s dopravní rychlostí 0,75 m/s. Sovětské eskalátory mají výjimku na rychlost 0,9 metrů za vteřinu. V eskalátorovém tunelu dále DPP odstraní původní nosné konstrukce či vnitřní schodiště, vybetonuje nové podpěry pro pohyblivé schody a opraví boční schodiště. V eskalátorovém tunelu dále demontuje obklady, poškozené zonty či prvky, které nejsou z nerezu, nahradí za nerezové. Smaltované obkladové plechy nechá DPP zrepasovat a poškozené vymění za nové. V prostoru vestibulu DPP vymění také stávající podhledy za nové z destiček METRO II ve stejném rastru jako původní a osadí nové osvětlení. Opravou a vyčištěním projdou také kamenné obklady či dlažby vestibulu. Ten dostane rovněž nové nerezové obklady, protipožární dveře a u výstupů také nové odvodňovací žlábky. Rekonstrukce se dočkají také přístřešky výstupů.
V souvislosti s uzavírkou vestibulu dojde Na Knížecí ke změnám trasy a zastávek autobusových linek č. 120, 137 a 231.