Drážní úřad začal řešit odstranění výhybky na Žižkov
Drážní úřad vyšetřuje, zda loňské odříznutí Žižkova od železniční sítě bylo legální.
Loňské odříznutí celostátní tratě z Malešic na Žižkov od zbytku železniční sítě, které provedla Správa železnic, projde vyšetřováním Drážního úřadu. Informaci deníku Zdopravy.cz potvrdil bez dalších podrobností mluvčí úřadu Martin Novák.
„Obdrželi jsme oficiální podnět. Odstraněním výhybky číslo 7, která spojovala malešickou trať s Nákladovým nádražím Žižkov, se zabýváme,“ sdělil Novák. Úřad zřejmě zahájí správní řízení, jak bývá v těchto případech zvykem. Pokud se ukáže, že výhybka i s částí celostátní tratě byla odstraněna svévolně, hrozí správcům železnice pokuta až deset milionů korun.
Správa železnic nepoužívanou žižkovskou trať odřízla od sítě loni v listopadu při opravě malešické tratě po nehodě, když výhybku číslo 7 neobnovila. Rychlý zásah ocenili především nákladní dopravci, pro které je trať přes Malešice důležitou tepnou. Nad legálností neobnovení výhybky ale visí otazník.
Ministerstvo dopravy tehdy mylně tvrdilo, že trať na Žižkov už je zrušená. Pasivní roli pak sehrál i Drážní úřad, ačkoliv dle svého vyjádření neobdržel od Správy železnic písemné ohlášení stavby. Deníku Zdopravy.cz sdělil, že byl informován telefonicky. Stavební zákon ale s ohlášením počítá a mluví o obnově původního stavu.
Mezitím letos v květnu podala Správa železnic na ministerstvo dopravy žádost o zrušení tratě a ministerstvo zahájilo příslušné řízení. To ale přerušilo na žádost magistrátu, který chce trať zachovat a využít ji například při stavbě pražského okruhu. Žižkovská radnice naopak počítá se změnou územního plánu, která s tratí nepočítá. Její těleso by se mohlo využít pro novou tramvajovou trať.
Faktem je, že nákladové nádraží Žižkov pozbylo význam pro železniční dopravu nejpozději k 1. lednu 2016, kdy Drážní úřad zrušil vlečku firmy Rail Cargo Operator, která byla zaústěna do dráhy celostátní. Zrušení vlečky pak vedlo k poškození vjezdu do samotného historického terminálu, takže pod surreálné ocelové konstrukce by se vlak stejně nedostal. Na papíře však trať dosud existuje.
V areálu nádraží a okolí má vzniknout nová čtvrť.