Vrátí se vlaky mezi Moldavu a Holzhau? Studie má být do konce roku
Do konce roku by Německo mohlo mít studii proveditelnosti k dostavbě železniční trati ze saského Holzhau do Moldavy na Teplicku.
Do konce roku by Německo mohlo mít studii proveditelnosti k dostavbě železniční trati ze saského Holzhau do Moldavy na Teplicku. Na německé straně chybí od roku 1945 osm kilometrů. Vlakové propojení zemí na vrcholu Krušných hor má pomoci turismu. Novinářům to řekli účastníci pracovní schůzky v Holzhau.
Moldavská dráha na české a německé straně hor tvořila mezi lety 1885 až 1945 jeden celek. Snahy o obnovu propojení začaly počátkem 90. let minulého století. Pro podporu záměru dojednali starostové v roce 2008 podpis společné mezivládní deklarace ministerstev České republiky a Svobodného státu Sasko. Aktivity se zastavily s počátkem hospodářské krize v roce 2009.
Na dnešním setkání byl zástupce německého ministerstva dopravy. „Bylo přislíbeno, že se začne pracovat na studii proveditelnosti tak, aby na konci roku nebo nejpozději začátkem příštího byla hotová,“ uvedl český europoslanec Tomáš Zdechovský. „Na projekt máme přislíbené peníze z Evropské unie,“ doplnil. Německý europoslanec Peter Jahr uvedl, že náklady určí až studie, zatím se odhadují na 15 až 20 milionů eur (400 až 533 milionů korun).
Na české straně trať končí u hraničního mostu. Na německé v lese a k hranici chybí osm kilometrů kolejí. „Je tu velký tlak místních obcí, které očekávají od zprovoznění trati zvýšení turistického ruchu v regionu,“ uvedl Petr Fišer z Českojiřetínského spolku, který o obnovu trati usiluje.
Německé obce nyní tlačí na to, aby tamní ministerstvo dopravy dokončilo studii proveditelnosti a zahájilo dostavbu. „Přichází období, kdy je potřeba čerpat evropské prostředky. Žadatelé budou muset velmi rychle předložit projekty,“ uvedl Fišer. Na české straně bude nutné opravit mosty, tunely, aby trasa byla technicky v pořádku.
Trať Most – Dubí – Moldava byla dokončena v roce 1884 jako pokračování železniční trasy Praha – Slaný – Louny – Most. Pokračování železnice do Německa bylo přerušeno v květnu 1945. Podle dostupných svědectví byla část kolejí demontována ihned po příjezdu Rudé armády a následně byl na hranici postaven plot a položeny zábrany z ostnatého drátu. Po pozdějším uvolnění situace a zrušení hraničních zábran už železniční spojení nebylo obnoveno.
Dráha do Německa sloužila především nákladní dopravě, ale rychle si ji oblíbili také turisté. Nabízí výhledy do krajiny, její součástí jsou pozoruhodné viadukty a tunely. Spolky z obou stran hranice věří, že milovníci železnice i turisté by se do vlaků rychle vrátili.
ČTK