Vrátí se vlaky mezi Moldavu a Holzhau? Studie má být do konce roku
Stanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia Commons
Do konce roku by Německo mohlo mít studii proveditelnosti k dostavbě železniční trati ze saského Holzhau do Moldavy na Teplicku.
Tak tohle by se mohlo zprovoznit poměrně rychle, jelikož by se to obnovovalo v Německu.
No na české straně je trať v havarijním stavu, zejména tunel. Na uvedení do přijatelného provozního stavu trati je i na české straně nutné provést opravy v řádu 1 mega. Takže bych to tak optimisticky neviděl.
No konečně. Ale vzhledem k tomu, že těleso existuje, pak jeho vyčistění, oprava a položení svršku mně ta cena připadá nějak moc vysoká.
Tak na to vycisteni (zejmena od stromu) jsem zvedavej…
Ano -zejména od těch „svatebních“ stromků u hotelu zřízeného v bývalé železniční stanici u Neuhermsdorfu – ty budou těžko kácet, resp. jsem zvědav, jak právě tenhle (pro obnovu trati podle mě asi největší) problém vyřeší: možná (jedině) vysazením nějakých jiných „bronzovosvatebních“ někde kousek vedle (mimo železniční těleso) …
Stromy se dají přesadit, i když už jsou vzrostlejší. To není problém.
Tak se tam nekdy zajedte podivat.
To vyčištění by byla celkem prkotina.On tam totiž jaksi chybí most/i zbytek základů je asi nepoužitelný/.A drážní těleso na několika místech udrží s bídou ty běžkaře.Ale nezoufejte,i snít je krásné!
Zajímavé je, že se projekt opakovaně připravuje za nástupu krize. Snad aby byl dobrý důvod ho následně shodit ze stolu? Schválně jak to dopadne tentokrát…
Schvalne, kolik sotousku si uz mysli, ze je to v podstate hotova vec. 😀 Realita je pritom takova, ze dana trat na nemeckem uzemi co deset let bojuje vubec o to, aby prezila. Protoze zadne davy po ni nejezdi.
To samé se tvrdilo o trati Bad Schandau – Sebnitz. Po propojení s Dolní Poustevnou počet cestujících se zvýšil.
Jafny, zacnou jezdik lidi z Mostu a Teplic tudy do Lipska. 😀
Nutno podotknout, že i před propojením Sebnitz – Poustevna mnoho „DPP odborníků“ sýčkovalo.
neztrácejte čas, to nemá cenu vysvětlovat
Tam nekdo jezdi 3 hodiny a vic?
Tady je to docela zajímavé z hlediska turistiky i další osobní dopravy. DPP o tom nemá nejmenší ponětí. Samozřejmě i ta nákladní doprava by se dala uvažovat. Když to šlo za páry, pak dnes to není žádný problém.
Dnes je to nepřekonatelný problém.Finanční.Šotouši si nevšimli,že nákladní doprava proudí rychle a levně do Německa přes Horu svatého Šebestiána a po D8.Nikdo nebude tahat vagonky na Moldavu,Vejprty po mnohem delší a pomalejší a dražší trase,než je silnice.
pokud vím tak Setja ve Vejprtech poptávala dopravu zboží po železnici, vyrábí pro automotive, ale cenová nabídka byl takovej úlet, že to rychle nechali být 🙂
Jen do doby, kdy si bude muset silnice platit veškeré náklady. Nakonec v tom světě okolo se o tom mluví. A naše poplatky třeba na dálnicích za kamiony zdaleka nedosahují výše v zahraničí.
Všem kritikům obnovy tratě: zrušený úsek je celý na území Německa, jedná se tudíž o záležitost cizího státu. My máme koleje až na hranici, takže naše věc to není a veškeré výdaje na obnovu by měly být pokryty z německých zdrojů.
A i tak 80% z toho zaplatí podpora od Unie, takže se vcelku nejedná o nic zásadního ani pro Sasko
Do Unie platime i my Cesi, takze jak se s jejimi penezi hospodari se nas dotyka.
Mohou dát všechno na vaše auta, ale také ne vše platíte vy. 🙂 Pokud je snaha tam dostat nějaké přepravy ze silnic, je to také věc nás všech, stejně jako když se (většinou) děje opačně…
Ano, dotýká. Ty nesmyslné vysoké náklady na silniční dopravu, na kterou všichni doplácíme, zejména zdravím a životy. pro někoho ale těžké k pochopení.
Jistě, skoro káždého umírajícího přece vezla sanitka! A hasiši jedině po kolejích!
Jo, typicke mysleni babisovcu, stbaku a jinych komousu – „to se vas netyka, na to nemate mit co nazor“.
Mně koblihy chutnají, rád si je kupuji v pekařství k svačině 😀
Smutné, když už musíte demagogicky se uchylovat k takovým argumentům. Prostě schází logické argumenty a odborná fakta. prostě smůla,co?
Jak bylo řečeno, z 80 procent ze zdrojů EU, na ty prispivame všichni, tedy i Češi a Němci. A je to správné, protože takové opravy a rekonstrukce jsou pro všechny obyvatele EU. A to, že Sasko bude doplácet jen pětinu by je melu přesvědčit k tomu, aby to udělali a nejen počítali, jestli se to vyplatí. Ti lyžaři a cyklisté jsou další dobrá motivace. Rád vidím, kolik vesnic, měst, i krajů za pomoci příspěvků z EU dělá opravy, rekonstrukce i nové projekty ! Jinak by všechno chátralo. Takže DO TOHO a saské radní podporovat. Bude to dobré i pro nás!
Proč by Sasové neměli počítat, jestli se to vyplatí? Myslíte si, že třeba nemají k realizaci jiné projekty, které by pro jejich obyvatele měli větší přínos? Co budou mít z toho, když se jim v Holzhau vyvalí z vlaku hromada cyklistů, kteří přijedou za český tarif DÚK, nekoupí si tam ani limonádu a budou spěchat do nějaké hospody v ČR na pivo?
Neměli JEN počítat. 🙂 Počítat mohou, ale bude fajn, když to konečně i k něčemu povede.
Vzhledem k avizovaní ceně bych řekl, že tam bude započtena i oprava na našem území, Například tunely by potřebovaly přezdít, aby tam nebyla ta zesilující výztuž a rychlost 10. A co si pamatuju, tak i mosty neměli únosnost nějak zázračnou.
A co bude příště Křimov – Reitzenhain? Ta by taky byla super. 😀😀
Pokud to myslíte vážně, tak most přes Chomutovku odstřelený za komunistů už nepostaví nikdo Další most směrem Reitzenhein za demokracie kdosi ukradl. Nezjistilo se kdo.
No ale tam chybí daleko víc km, že? Křimov – Reitzenhain je 15 km, ale chybí i Reitzenhain – Marienberg (Sachs) a to je 17 km.
Otázkou je, co vše tam chybí, a jak náročné je to doplnit. On samotný most by také nebyl takový problém, ale my (EU) tam radši frkneme novou silnici. 😉
Právě že se tam chce dálnice nebo aspoň vysokokapacitní silnice a to o ještě větší délce. Na to prostě je a je ochota to stavět. Železnice je pro někoho absurdní, i když vychází v komplexním posouzení podstatně lépe.
Pro nákladní dopravu by to bylo jednoznačně dobré. Čím méně nákladní dopravy na silnicích, tím lépe. I ta ekonomika v tomto případě vychází, pokud je zájem.
Ono je také škoda Mikulova, kde tamní vykutálený starosta skoupil pozemky pod sjezdovkami a tím tak totálně zazdil rozvoj toho regionu. Věřím, že pořádný investor by z toho udělal jedno z nej zimních středisek u nás. Slalomák je naprosto perfektní sjezdovka. Letní využití takového areálu by se také dalo. Ale jak říkám. Jeden vykutálený starosta a celý region trpí….
Pamatuji jako malý, že jezdily 2x 742 a 4x balm a vše bylo plné běžkařů a lyžařů. Dnes už jen ty běžkaři. To naštěstí zničit nedokázal
Pozemky pod sjezdovkami patri Sport centrum Bournak o.p.s.
Jestli neco zazdiva Mikulov, tak je to „zimni“ pocasi a nadmorska vyska (Slalomak ma 860-580m.n.m.)
http://www.scbournak.cz/historicky-vyvoj-udalosti-na-bournaku
A starosta Mikulva tam figuruje kde?
Neříkám, že aktuální…
Konkretneji by to neslo?
Omlouvám se, jednalo se o starostu Moldavy https://www.idnes.cz/usti/zpravy/starosta-moldavy-pok-navezl-na-sjezdovku-bournak-baliky-slamy.A131230_2016352_usti-zpravy_alh?zdroj=vybava_idnes
OK. Tu historii tak trochu znam. A ty baliky nebylo to posledni…
To nebyl starosta Mikulova ale Moldavy… zjistěte si fakta, než začnete něco plácat.
Již jsem svůj omyl uvedl správně
Zdoukolejnit, elektrizovat a zvýšit maximální rychlost až na 160 km/h. Pro nákladní vlaky zavést státní postrk.
$$$$$! To by byla jízda. Ale to nám asi neprojde…
A Dubí vybavit trianglem,ať tam nemusí ty kontejnerové Nex uvraťovat na cestě do Hamburgu.
Jako vtip dobré, ale možná by spodní část šla opravdu o něco zrychlit.
Tamní by měli dostat „nobelovu cenu“ za ekonomii, že dokáží neomylně vždy rok dopředu s tím svým projektem trefit celosvětovou krizi 🙂
Tentokrát by to mohlo vyjít. Přece se máme z krize proinvestovat.
To samo o sobě je sice tak trochu blbost (a hlavně chtějí stejně další dálnice, co se hodí na silnice uvázaným nadnárodním molochům), ale kdo ví. Když je vůle, jde leccos obtížného, a když není, nejde ani to snadné.
Investice je, když za peníze něco koupíme/postavíme/vylepšíme, a ono to pak vydělává víc, než byla ta investice. Pokud to nevydělává, není to investice, ale útrata. Umím si představit, že diskutovaná trať by byla turisticky atraktivní a zlepšila by turistický ruch v kraji, vyšší tržby ve službách, vyšší výběr daní, ale spíš než investice by to byla dotace…
No stavebním firmám a subdodavatelům to snad pomůže se nastartovat. Krize může trvat několik let.
Nevíte jak to vypadá i v souvislosti s operací Lithium? Pokud se pamatuji má se těžit na Cínovci a v nějakém návrhu snad bylo i využití úseku Dubí-Most pro přepravu rudného koncentrátu.
Za velkého hýkání davů se podařilo těžaře vypráskat. Inu, bude se muset elektromobilita obejít bez českého litiha, bude se muset vytěžit jinde. Ani nevím jestli proti těžbě nejvíc protestovali zastánci eletkromobility nebo petrolheadi.
Nijak. Cena lithia poklesla jak se ve světě otevřeli nové obří doly, kde se těží povchově a z daleko vhodnějšího materiálu než tvrdého jádra hory. Od začátku to byla z hlediska samotného lithia blbost, a daleko více záleží na dalších tam přítomných minerálech a případné budoucí celní politice EU, jestli se tam vůbec někdy začne zase těžit.
ČEZ pokračuje ve zkoumání možností těžby (www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/cez-se-rozhodl-postoupit-do-dalsi-faze-pripravy-tezby-lithia-na-cinovci-81549).
Nebude se těžit z žádného jádra hory, ale povrchově ze staré výsypky.
Jsou tam dva projekty, jeden na výsypku (soukromý), druhý v hoře, ČEZácký.
težba z výsypky má být v Horním Slavkově
https://sever.rozhlas.cz/soukroma-spolecnost-zacala-odkryvat-vysypku-na-cinovci-chce-ji-pretezit-a-ziskat-7784704
Plan byl takovy, ze by to nakladaky svazeli do Dubi a tam prekladali na vagony.
Právě to by mne zajímalo jestli se s dopravou vlakem pořád počítá, nebo to padlo.
Perspektiva těžby zde není tak nevýhodná, jak se o tom mluví. Poslední průzkumy prokázaly, že se těžit zde vyplatí a nejde jen o lithium. A že by to mělo být v české režii, je samozřejmost. Proč někomu platit za něco, co jsme uměli, umíme nebo můžeme umět.
Žejo? Komunisti vyráběli hliník. Náš hliník. Co natom, že ho vyrobili za 9 Kč, zatímco to samé množství na trhu stálo 1 Kč. UŠETŘILI!
My se bavíme o hliníku? Reagujte logicky na téma a něco si o těch problémech zjistěte.
Před 2 lety jsem byl na Moldavě na dovolené a přímo po zbytcích trati běžkoval. Běžkařské stopy mi bude líto, jde o opravdu nádherný úsek, ale věřím, že Němci najdou nové vedení a hlavně doufám, že to tamnímu regionu pomůže. Na německé straně to ještě jde, je vidět, že se hodně přeorientovali na turismus, ale na české straně, přímo pak na Moldavě, to působí jako bohem zapomenutý kraj, kam si občas přijedou Němci koupit levné cigarety. Přitom příroda nádherná. Tak snad vše vyjde.
No lepší by bylo se orientovat více směry než jen na turisty (je více než vhodné rizika rozložit a nepreferovat jedinou věc přede všemi ostatními), ale i tak aspoň něco. Také bych se rád podíval na zajímavosti „za čárou“, tak snad.
Po běžkařské stopě nemusíte truchlit. Bude tam velmi hodně dlouho. Ale nechme vlhkým snům naději 🙂
Dobrý,jako fór.Vyhodí se pár „melounů“ za studii.Nevím co tam chtějí vymyslet,když tam trať byla,tak tam zase být může.Ale nebude.Ono totiž to nejpřitažlivjěší na tamní lokalitě je právě ta zrušená trať.Využívají ji stovky českých a tisíce německých turistů.Obnova trati by turistický ruch nezvýšila,ale zcela zazdila.
Ono je to tam spíš zdevastované a ani bydlení se tam nerozvíjí.
Kdo by chtěl bydlet tam, kde si jeho příbuzní napřed musí vybědákat na úřadě povolenku ke vstupu do pohraničního pásma. A neúplantý úředníček jim zakázal navštívit tetu, přece nebude riskovat, že by někdo zdrhnul za lepším do Německa.
A dneska? Socani by ho nejradši deportovali, když jezdí za prací do německa. Ale majetek tady musí nechat. Říká se tomu ozbrojená loupež.
Myslím, té na české straně ty náklady opravdu nebudou vysoké, takže míč bude prostě na německé straně.
Projekt zajímavý, mohl by někdo osvětlit tu pasáž o nákladní dopravě? Sklon je tam co jsem se díval až 35 promile.
Pardon, to mělo být nové vlákno, nějak se to špatně přiřadilo.
Trať přes Moldavu postavila Pražsko-duchcovská dráha s vidinou exportu uhlí z Mostecka do Saska, jako konkurence vůči ATE a DBE. Výstavba trati přes Moldavu však – už tak ne moc ekonomicky úspěšnou PDE – zřejmě dorazila a provoz převzaly ještě před dokončením tratě do Saska státní dráhy kkStB, po pár letech následovalo znárodnění. Nicméně ty vlaky s uhlím do Saska jezdily, německá wikipedie uvádí před první světovou válkou 10 vlaků denně, každý vezoucí 450 t uhlí.
To vypadá na celkem slušný normativ na tu dobu, i přes to stoupání. Nemáte k tomu ještě informaci co tam jezdilo, jestli tam byl postrk, nebo se jenom táhlo?
Pár informací jsem o nákladní dopravě slyšel, ale byly to vzpomínky, takže nemůžu garantovat jejích pravdivost.
Postrk skutečně jezdil, už vzhledem k úvrati v Dubí, aby se nemusela přehazovat lokomotiva. Soupravy byly děleny na menší části, ale nevím, jestli už v Mostě nebo až v Oseku, protože tam bylo také poměrně velké kolejiště. Na Moldavě bylo v době rozkvětu snad kolem 12 kolejí, kde se vlaky opět sestavovaly směrem do Německa nebo dělily směrem do Mostu (opět kvůli úvrati v Dubí).
A v Dubí točna.
V Hrobu byla výtopna. Zde se na konec vlaku zavěsila lokomotiva uhlím napřed, takže v Dubí se neobjíždělo.
P.S. Můj praděda ve výtopně Hrob sloužil jako vrchní topič. Mám fotografii jeho a topičů s přednostou výtopny a přednostou stanice před Heligonem označeným rakouským způsobem.
Dobrý den, to je velmi zajímavé. Můžete se mi ozvat na mail? Děkuji
Mohu, na jaký?
Myslím, že Vaši mailovou adresu mám.
Mail se mi vrátil jako nedoručitelný
Aha, omlouvám se. Napište, prosím, na hanssetvak@seznam.cz Dekuji
Spoustu toho už zaznělo, jen doplním, že kromě zmíněných heligónů PDE pořídila pro nově postavenou moldavskou trať (1885) pozdější řadu ČSD 403.2, která přežila až do 50. let.
403.2 a jiné jsem vídával jako školák na „hřbitově lokomotiv“ v Louce u Litvínova .
Už jsem psal, když to šlo za parního provozu, pak dnes to problém vůbec není.
Jistě, zrušíme plynovod a bude se zpátky topit hnědým uhlím. Protože v ceně plynu se neplatí ani zdaleka všechny náklady na jeho dopravu potrubím. Musí to přece vycházet levněji po železnici. To je dogma.
Na české straně jde ol pár metrů. Otázkou je pouze rozsah a obnova stanice MOldava.
Z české stany na Moldavu jezdí za dobrého počasí dost cykloturistů/turistů tak, že kolikrát 2×810+přivešák na kola je málo, ale hlavně, aby to po pár letech nedopadlo jako přeshraniční provoz ve Vejprtech.
Vlaky z Vejprt přes hranici do Německa jezdí, nový dopravce (Die Länderbahn) se úspěšně dohodl s německou stranou.
Joenže počet spojů je malý a v letním období a přechodném období by to chtělo jezdit denně. Tedy nejméně prázdniny, červen, září říjen apod.
Dnes jsem se odpoledne chtěl s kolem vyvézt do Výsluní. Vzdal jsem to, protože vlak byl plný Němců s koly. A těžko bych se tam už vešel, protože kola byla nacpaná všude (kapacita kol – 3 ks)
Doufám, že na kraji nikoho nenapadne aby na Moldavu jezdil Dý Lendrbán. Vraťte 810 + 013 a M131.1513 + Z jako kolovůz (Společnost Loko-motiv Křimov)
Držím tomu všechny palce. Jestli se má tahle lokalka zachránit (už loni pri tom sesuvu u Mikulova měla hodně namále), pak jedině když toto klapne.
Jo, pro CR je opravovani podobnych lokalek strategicka investice. 😀
Jestli Vám přijde strategičtější vše vázat na čím dál vzdálenější přepravy, a ještě k tomu především po silnicích… Nevím, co místním pomůže více. 🙂
Ano, máte pravdu, je to strategická investice. Zase máte po dlouhé době pravdu.
Jistě – a byť „strategická“ pro ČR (především pro Ústecký kraj), tak kupodivu nikoli investice hrazená a zatěžující ČR, ale SRN, vy „dopravní odborníku“ …
Že by se turisté vrátili? Jací turisté? Ta trať byla prostě spojnicí Mostu (Brüx) se Saskem, a i když se z Mostu na Moldavu jelo 1h 40 min a z Moldavy do Freiberg (Sachs) další 1h 20 min, tak rychlejší alternativa asi tehdy nebyla. Dneska lidé dají přednost automobilu a kdo ne, tak mu jezdí pravidelně autobus z Teplic do Altenbergu.
Turista dříve, rovná se nyní cykloturista. A s kolem lze veřejnou dopravou cestovat, až na výjimky, jen vlakem.
Jo, ze tech turistu s kolem vlakem na Kvildu a Modravu ale jezdi, co? 😀 V lete je tam kolaru jak nakaleno, jiste vsici stoupali poctive od vlaku ze Soumaraku, Susice nebo ti nejdrsnejsi pres nekolik kopcu uz z Rudy. 😀
Tak jistě, auta jsou úžasná věc, zvláště ovšem ku hromadné přepravě. Ještě vyhnat z cest všechny ostatní někam na lesní stezky nebo je vůbec zakázat, a bude to autoráj. K čemu udržovat a obnovovat kapacitnější a únosnější dopravní cesty… 🙂
hlavně myšlenka obnovy není, doprava mezi Mostem a Altenbergrem nebo Freibergem, ale doprava mezi Krušnými horami a oběma stranami podkrušnohoří
Pak bude nutné mít na zimu pořádný pluh, léep i frézu. Tady bych i věřil tomu, že v zimě mají autobusy problém projet. Ne že by autobus měl tak špatné stoupací vlastnosti, ale kvůli zapadlým neumětelům.
Zas z toho nedelejte kovbojku, je to 8km a 170 vyskovych metru (cca 630-800 m.n.m.), povetsinou v lese. Na ceske strane je to 14 km a 430m (Hrob-Moldava) a zadna dramata se nekonaji.
Nejen turisté, mohlo by to přitáhnout i některé nemotorizované pravidelné cestující směrem do Chemnitz. Přímé spojení ani autobusem neexistuje, přes Ústí/Dresden to je nesmyslná dálka i doba a v téhle oblasti jich je docela dost. Aktuální jízdní doba Most – Moldava 1:07, Holzhau-Chemnitz 1:17 i s přestupem ve Freibergu. Na každodenní dojíždění to není, ale na cestu třeba na německý FÚ bych klidně rád nechal auto doma..
Pokud budou v přeshraničním úseku platit ceny odpovídající tarifu DÚK, skupinové jízdenky atp., tak investice do obnovení přeshraničního úseku smysl mít může. Jestli by se ale mělo cestovat za odstrašující železniční tarif NRT, byly by to vyhozené peníze.
Už dlouho se tam chystám trasu si projít, musím rychle, než to tam začnou stavět.
Nezačnou. Vsadíme se?
To je výzva. Těším se tam, vemu kolo a z Teplic to vemu tam a zpět.
Není lepší si ji projet a moci ještě vyrazit do okolí? Jo, má to takhle určité kouzlo, ale… Nu, jistě se Vám to ještě zdaří, ono to tak rychle nepůjde, ani když začnou. .)