Opravě trati z Německa do Moldavy by mohla pomoct dotace 50 milionů korun

Stanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia CommonsStanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia Commons

Dotaci doporučila ministerská hodnotící komise.

Opravu bývalé železniční trati ze saského Holzhau do Moldavy na Teplicku by mohla podpořit dotace ve výši 50 milionů korun, ministerstvu průmyslu to doporučila meziresortní hodnotitelská komise. Peníze by podle komise měly být použity na rekonstrukci nádražní budovy v Moldavě. Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL), který o tom novináře informoval, by se dotací mohlo přiblížit obnovení takzvané Moldavské dráhy.

Moldavská dráha na české a německé straně hor tvořila mezi lety 1885 až 1945 jeden celek. Snahy o obnovu propojení začaly počátkem 90. let minulého století. Pro podporu záměru dojednali starostové v roce 2008 podpis společné mezivládní deklarace ministerstev České republiky a Svobodného státu Sasko. Aktivity se zastavily s počátkem hospodářské krize v roce 2009. Na německé straně chybí od roku 1945 osm kilometrů. Vlakové propojení zemí na vrcholu Krušných hor má pomoci turismu.

Dotace by mohla pokrýt 95 % nákladů

Dotace by podle Petra Fišera z Nadačního fondu Moldavská dráha / Teplický Semmering pokryla 95 procent předpokládaných výdajů. „Je to skvělá zpráva nejen pro místní historické nadšence a podnikatele, ale i pro celý region,“ uvedl Fišer. Propojení Moldavy s německou stranou a spolu s tím opravené nádraží by podle něj přineslo do regionu pracovní příležitosti.

Zdechovský věří, že by dotace mohla být signálem pro německou stranu, která přislíbila do konce roku, nebo nejpozději začátkem příštího dokončit studii proveditelnosti k dostavbě železniční trati. „To rozhodnutí dává saským úřadům signál, že česká strana dodržuje své sliby. Vzájemně se tak motivujeme k co nejrychlejšímu dotažení celého projektu,“ dodal europoslanec.

Trať Most – Dubí – Moldava byla dokončena v roce 1884 jako pokračování železniční trasy Praha – Slaný – Louny – Most. Pokračování železnice do Německa bylo přerušeno na konci druhé světové války v květnu 1945. Podle dostupných svědectví byla část kolejí demontována ihned po příjezdu Rudé armády a následně byl na hranici postaven plot a položeny zábrany z ostnatého drátu. Po pozdějším uvolnění situace a zrušení hraničních zábran už železniční spojení obnoveno nebylo.

Dráha do Německa sloužila především nákladní dopravě, ale rychle si ji oblíbili také turisté. Nabízí výhledy do krajiny, její součástí jsou pozoruhodné viadukty a tunely. Spolky z obou stran hranice věří, že milovníci železnice i turisté by se do vlaků rychle vrátili.

ČTK

Tagy moldavská dráha Top Trať 135 Most - Moldava v Krušných horách trať Moldava - Freiberg
165 komentářů