Správa železnic zaplatí další půlmiliardu za opravu sesunuté trati u Karlových Varů, v pátek začne půlroční výluka
Sesuv trati mezi Dalovicemi a Hájkem u Karlových Varů před dvěma lety vyjde Správu železnic podstatně dráž, než původně plánovala.
Sesuv trati mezi Dalovicemi a Hájkem u Karlových Varů před dvěma lety vyjde Správu železnic podstatně dráž, než původně plánovala. Krátce po sesuvu odhadli náklady na uvedení do původního stavu na 50-80 milionů, už loni vyšplhaly náklady na více než půl miliardy korun. Účet ale ještě nebude konečný a přesáhne miliardu korun. Cestující navíc už od čtvrtka čeká na místě zásadní omezení: vlaky v tomto úseku Podkrušnohorské magistrály nepojedou až do konce října.
Správa železnic včera vypsala další zakázku v odhadované hodnotě 462 milionů korun bez DPH na sanaci zajištění nestabilních úseků trati. První oprava vyšla na 90 milionů, loni Správa železnic vysoutěžila zakázku na komplexnější část sanace za 548 milionů korun.
První etapa začne v pátek, trať bude v úseku Hájek – Dalovice uzavřena do 31. října. Dojde k odtěžení stávajícího náspu a vybudování nového kolejiště a trakčního vedení. Po opravě bude trať v normovém stavu a bude zavedena plná traťová rychlost.
„Chceme předejít opakování události z dubna 2018, kdy došlo k sesuvu trati. Proto jsme se rozhodli pro toto stavební řešení, které akcentuje stav zemin tvořících těleso náspu a opakované poruchy geometrické polohy koleje s nutností zavedení pomalé jízdy ve druhé traťové koleji,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
První etapa se týká oprav pouze 1100 metrů, konkrétně mezi kilometry 181,100 až 182,200. V celém úseku bude odtěženo nestabilní drážní těleso. Následovat bude stabilizace podloží a realizace nového vyztuženého tělesa náspu. Trať dostane novou bezstykovou kolej, železniční svršek i spodek a trakční vedení. Zakázku získalo sdružení firem Chládek & Tintěra, Strix Chomutov a H-Pro Geo (ta je majetkově propojena s Chládek & Tintěra). H-Pro Geo připravila i zadávací dokumentaci pro druhou etapu.
V první etapě dojde i ke kompletní výměně mostu. Jeho mostovka bude kompletně snesena a nahrazena novou železobetonovou monolitickou konstrukcí s průběžným štěrkovým ložem. Spodní stavba mostu bude ošetřena proti vlhkosti hloubkovým spárováním a nízkotlakou injektáží. Stávající kolejová pole budou odvezena a připravena k dalšímu využití. Kolejové lože bude odbagrováno a odvezeno k recyklaci.
V případě druhé etapy, která se teprve soutěží, má jít o sanaci dalších úseků. Potřeba oprav vyšla z geotechnického průzkumu. „Identifikoval nedostatečnou únosnost pražcového podloží v úseku v km 178,000-178,700 a km 179,825-180,400 a v těchto úsecích doporučil provedení sanace železničního spodku a obnovu nefunkčního odvodnění vybraných úseků,“ uvedla Správa železnic v důvodové zprávě. Podle SŽ by jinak v řádu několika měsíců mohlo dojít k výraznějším potížím s náspem. „Stávající stav může mít vliv na bezpečnost provozu a nelze jej řešit lokálními či dílčími technickými zásahy,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. Úpravami projdou dva přejezdy, tři mosty a čtyři propustky či nové trakční vedení.
Podle Správy železnic vznikl problém s tratí už v 19. století, kdy byla rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu.