dkv_obrazok

22 miliard přidáno, 37 miliard stále chybí. Dopravním stavbám hrozí velké škrty, Kupka mlčí

Návoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a TintěraNávoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a Tintěra

Kvůli nejistému financování se odkládají podpisy smluv na velké zakázky.

Odebírat
Upozornit na
guest
94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hanz

Co takhle seškrat úplatky?

jan.potucek.2831

Není to náhodou tím, že rozpočet na rok 2026 bude schvalovat až nová Sněmovna, která se musí nejprve ustavit, což při pravděpodobném patu bude těžko říct kdy a zcela určitě tu budu rozpočtové provizorium? Prostě po období, kdy šlo vše jako po másle a stavěli jsme dálnice jako o život, přichází zase období, kdy to nepůjde tak hladce. Jediné místo, kde se nic nezmění však bude Dlážděná. Tam se bude řešit vymalování podchodu.

Lukáš Kníže

Není to nic neobvyklého, že ministr financí přidělí ostatním resortům menší částku, aby je donutil přemýšlet nad úsporami a nevyhazovat zbytečně naše společné peníze. Jsem však přesvědčený. že nakonec se ta částka stejně navýší a žádná apokalypsa se dít nebude.

old

A kdy k tomu přidání dojde? V současnosti je návrh rozpočtu prý jednohlasně odsouhlasen vládou a je předložen poslancům.

jirka

Zkolabuje? Není to trochu silné slovo? Dáme do dopravy přes 100 mld a přesto zkolabuje? Spadnou mosty, prasknou koleje? Nebo jak takovej kolabs, o kterém mluví pan Havlíček, vypadá?

Jan Novotný

Když nebude kvalitní dopravní infrastruktura, můžete si dojít maximálně na náves…

Dusan

Presne upleny zbytocny a zavadzajuci superlativ

Marcel

A vy by jste od toho mamlase čekali něco jiného?

Happy

Co třeba vyšší efektivita? Co třeba racionalizace? Úspornost SŽ potřebuje jak čuník drbání.

David

Taky mi přijde zvláštní ze SZ ma vic zaměstnanců než ŘSD a všechny krajský SUS/TSK a přitom ta sit proti silnicim je výrazně menší. Jo mit někde zabezpečovačku jako za CK je cool tak pro skanzen

Kubrt

Počet zaměstnanců se nedá úplně srovnávat. Jednak zabezpečení – i to moderní potřebuje lidi, byť méně, než za časů elektromechaniky, jednak míra outsourcování práce, stavebních a údržbových činností.
Čímž neříkám, že SŽ se nemá snažit o větší efektivitu.

2101

Ty lidi co ušetří třeba dálkovina budou stejně potřeba třeba na údržbu TV, na tratích co se zadrátují…

Jataky

Srovnáváte nesrovnatelné. Kolik lidí z ŘSD je potřeba na řízení provozu? Asi určitě ne tolik jako na dráze. Nebo třeba drážní hasiči. V SŽ máta spoustu profesí navíc, které v ŘSD nejsou. Dále si uvědomte, kolik SŽ vlastní nemovitostí (stanice, zastávky, technologické objekty apod.), o které se taky musí někdo starat nebo v nich pracují…

PetrH

Betonové sny narazily na realitu. Platit daně na dálnice se nechce (spotřební daň je dvacet let nominálně stejná) a dnes nezapomeňte vytrestat Fialu za zadlužování.

kpeet

Ten Havlíček je ale kus vola.Prý doprava zkolabuje.Holt doubleministr čehokoliv.

123

Na druhou stranu je nutno uznat, že kreativní fiskální účetnictví této vlády je opravdu něco, to se dožít nebožtík Janota, tak ho okamžitě klepne.

Jako rozpočet se člověku může líbit nebo ne, to záleží na preferencích každého soudruha a jde o politickou záležitost … kde přidat a kde ubrat a proč a z čeho …
Tohle se ale týká té ryze formálně administrativní stránky, která je fakt v posledních letech žalostná … a i když NRR snaží jak může, tak to dopadá jak se zprávami NKÚ.

ivana

Když tam ty prachy nejsou tak proč je Havlíček kus vola. Že na to upozornil? Takže zkrátíme to Stanjura může manipulovat se státním rozpočtem a příznivci této asociální vlády to ještě chválí to je na pováženou. Když by vám manželka sebrala z účtu prachy na nájem a koupila si parádu a řekla vám že to nějak dopadne tak by jste ji asi nepochválil.

El Barto

Je „hezké“ vidět, jak se novotvary pí Alenky mezi jejími příznivci uchytily, „asociální vláda“… 🙂

Jakub

Havlíček ten ať zavře kušnu, šmejd jeden. Šmejkalku trpíme doteď, to je jeho problém…

jaroslav.dohnalik

Tohle je širší problém. Dluh na investici, natož na investici, která vyjde na výrazně méně, než se čekalo, tak není nikterak negativní. Tím spíše, že z provozu dálnice stát inkasuje mýtné, za dálniční známky atd. Bohužel, naučili jsme se hodnotit deficit státního rozpočtu v absolutní hodnotě, nikoliv v té relativní hodnotě, tj. vůči HDP, což je určující. Ale tak čert to vem. Třeba konečně začneme pořádně vybírat pokuty za přetížené kamiony, auta s vykuchanými filtry a kdo ví co ještě…. Třeba si na to stát sám dokonce vydělá. To by byla vynikající zpráva!

Jirka

Všeobecně rozšířený omyl: „Stát inkasuje mýtné“. Mýtné inkasuje CzechToll, patřící do skupiny PPF. Možná něco zbyde i na stát.

PetrH

Ach jo. Spousta keců a ani si neumíte najít, kolik je ten podíl CzechTollu na vybraném mýtném.

DavidS

A můžete to vyjádřit i číselně? Abyste nám ten všeobecně rozšířený omyl vyvrátil? Moc se na to těším

PetrH

No tak mezi ty internetové pravičáky, kteří nadávají, že deficit na příští rok je skoro 300 miliard, běžte s tím, že má být ještě vyšší.

Modré zábradlí

Dluh na infrastrukturu v pořádku, dluh na projídání a dárečky voličům (75% sleva na jízdném…) je špatně.

PetrH

Zrovna tuhle slevu omezili, ne? To vyčítejte někomu jinému, kdo ji zavedl.
Základ bude státní bankrot, zrušení důchodů a všech staveb.

Karel Svoboda

Silnice a dálnice nevydělávají. Kamiony jezdí po krajských silnicích zdarma, poplatky na odpočívadlech žádné nejsou, mýto je poloviční oproti Rakousku a Německu. Němci a Rakušáci mají levnější jídlo i toaletní papír a hotové dálnice. Znáte nějaký hotel, kde vás nechají přespat zdarma a VHD linku či doručovací službu, která nechce peníze za použití a přepravu? Stát je charita pro kamiony? Peníze na nové dálnice rostou na stromech?

Pavel

Jen tak pro info – nikdo z nás si neudělal přehled zahájených staveb za rok 2025, resp. jejich vysoutěžených cen. Kolik miliard se ušetřilo jen letos na zahájených stavbách oproti plánovanému rozpočtu na stavbu!!! Je rozdíl mít alokovanou třeba 1 miliardu na stavbu XY a nakonec to získá firma za třeba 800 mil.

A nakonec i u železnice se taky cena začíná hýbat směrem dolů.

Petr H

Přesně tak. ŘSD obecně soutěží někde mezi 65-75 % předpokládané hodnoty. Takže reálně mají třeba ještě o 30 % prostředků více, než čemu by odpovídal předpoklad. Abych byl fér, zahájené stavby už mají reálný vysoutěžený rozpočet (plus třeba rezerva na víceprace), ale ty soutěžené určitě ten předpokládaný. Co se týká SŽ, tak bych s úsporami byl opatrný. Ty „dvě zakázky“, co se nyní vysoutěžily níže byly bez zabezpečovačky a tedy bez AŽD v různé podobě. JInak to je furt ta samá písnička…

lokodepo

V případě velké ODS platí známé rčení – kážeš vodu, piješ víno. Zde konkrétně káže úspory, sama plýtvá. Zejména železniční stavitelství je jedno obří plýtvání, kam se človek podívá! Vše pod taktovkou ODS.
Těch přidaných 22 mld. Kč je neuvěřitelný omyl – byl tak vydán signál Skanzenu železnic, že mohou plýtvat dál, protože peníze se „vždycky najdou“! Kde jinde, než tady by ODS měla tvrdě aplikovat svoji „zásadu“ o úsporách?
Namísto přidávání peněz je zcela nevyhnutelná důsledná revize projektů jak po technické stránce (neuvěřitelně předimenzovaná nebo nadbytečná technická řešení), tak i po stránce ocenění staveb! Úspory by byly nepředstavitelné!

XXXD

Aneb i s penězmi do dopravní infrastruktuy je problém (byť třeba nakonec budou), ale stejně jsme tak bohatí, že ministr Kupka rozohodne o opravě mostu na Výtoni místo, aby se postavil nový, který by vyšel o x miliard levněji a to se bavíme například o oficálních propočtech JASPERS.

Karel Svoboda

Jeden most sežral 37 mld, které chybí? Ještě zbývá dodat, že 50míčů na kozinu a 83mio pana Fikáčka na úzkokolejky totálně znemožnilo dokončení dálnic do r. 2033.

Modré zábradlí

Jedna krabička cigaret za 100Kč přece chybějící 3000Kč na nájemné nezpůsobí. Ale co když vyhulíte jednu krabičku každý den?

Nehty o tabuli

A co takhle některé stavby výrazně zlevnit? Most v Ostravě by mohl přestat chrlit oheň, D55 by mohla způsobovat divočákům a zajícům trochu toho hluku, D0 na SV by se mohla vrátit k původnímu návrhu s méně tunely, Radlická radiála by se také mohla vrátit k původnímu návrhu s méně tunely a tak dále.

Jiný Petr

To je jedna varianta.
Druhou možností je stavět pomaleji a roztáhnout to v čase. Tj, nepřerušit řízení a stavby, jen vyčerpání peněz v jednom roce, to rozložit (zpomalením stavby) na dva, tři roky.

Cofi

Mluví se už o vysoutěžených stavbách. Tohle není řešení, přestože je to už teď poměrně běžná praxe (zastavení stavby protože došly prachy na rok). Samozřejmě je to nakonec dražší, stavba se přerušuje a znovu rozjíždí. A navíc si nikdo nechce nechat nadávat, že se na rozkopané stavbě půl roku nedělá, než se přiklepnou peníze na další rok. Podle toho, jak silný je zhotovitel v kramflecích, pak navýšení nákladů buď bude muset polknout, nebo dokáže protlačit u investora. Což samozřejmě zase zdraží stavbu pro stát, buď tu aktuální, nebo budoucí. Firmy si to pak samozřejmě začnou započítávat do všech nabídek. Na… Číst vice »

Jiný Petr

To není umělé zpomalení – ale pokud vím, že nemám na zaplacení a stavební firma mi nebude tolerovat, že jí zaplatím o 365 dní po termínu splatnosti – tak mám dvě možnosti – buď konzervovat/nezahajovat stavbu, nebo se dohodnout na zpomalení tempa práce s tím, že nebudu sankcionovat nedodržení termínu – prostě taková gentlemanská dohoda. Pořád lepší stavět pomalu než vůbec.

David

Na Radlickou radiálu ani jiné pražské silnice SFDI nepřispívá, byť by si to Praha velmi přála.

Jiří Schenk

A nebo také zlepšit úroveň řízení komunálních funkcionářů – Dozimetr a okrádání DPHMP je co mi paměť slouží už třetí vlna okrádání, Rittigovy podíly na ceně jízdenek (zameteno pod koberec), Opencard, DPHMP měl a má opravdu velké rozpočty – tam se to hospodaření musí hlídat ostřížím zrakem.

PetrH

Tohle nemá se státním rozpočtem nic společného. A desítky a stovky miliard opravdu nenajdete tak, že budete upozorňovat na Dozimetr a částky v milionech či desítkách milionů celkem.

Jiří Schenk

Halířka dělají talířky.

Andrej

Nedělají.

DavidS

D55 by mohla způsobovat divočákům a zajícům trochu toho hluku = budeme ignorovat vše, co jsme do teď naplánovali podle regulí?

Jiří Urban

Řekl bych, že se čeká na výsledek voleb.

Kubrt

Samozřejmě, nová vláda si rozpočet upraví dle svých priorit. Na druhou stranu, každý politik hodný toho jména by se měl tvářit jako vítěz a trvat si na svých prioritách, nikoliv to předem odpískat s poukazem na to, že stejně nejspíš prohraju, tak je to jedno.

Tom

To sice jo, ale např. Radek Mátl na výsledky voleb určitě čekat nemůže a je dost v kleštích. Když nebude mít jisté finance, se kterými se počítalo, tak další kontrakty prostě nepodepíše.

Petr

Tak nevím….Fialka včera tvrdil,že je vše v nejlepším pořádku a že se staví jako nikdy předtím…😁😁

libor

ono se ale opravdu staví hodně, hodně se udržuje. a vše je víc a víc dražší (hlavně na železnici, že?)

qěcy

Poslední 3 měsíce furt čtu, jak železniční zakázky jsou levnější, než se plánovalo. Můžete si to vyhledat právě na tomhle webu.

pavel

Když se na začátku nasadí hodně vysoká cena, tak se dá snižovat.

xyz

Ještě lepší je Babiš – všem přidá, daně sníží a co bude k tomu nejlepší – sníží i schodek rozpočtu.

libor

třeba to dá ze svého 😀 ( i když on vlastně žádný velký podnik nemá, co?)

xyz

Nn, včera mluvil o tom, jak vysoký obrat jeho podniky mají a že dotace tvoří jen 0,7 % obratu.

Škoda, že i nedodal, jaké tvoří % tržeb, neřkuli zisku.

A předevčírem mluvil o tom, jak jeho podniky jsou v X státech Evropy + že z nich odvádí zisky u nás (tedy „vyváží zisky z cizích zemí“, tedy to, co i jeho příznivci kritizují opačným směrem, když „tečou zisky do Německa“, mmch. někdy to chybně nazvýají jako „tok kapitálu do Německa“, přitom ten německý kapitál předtím putoval opačným směrem a nynější zisky směr Německo jsou odměnou za ten investovaný kapitál).

zlevněme dráhu

Tuhle úlohu by zvládlo spočítat děcko na prvním stupni. Ale lidi jsou jak tupé stádo a nevnímají, jaké ten žvanil plácá nesmysly. Stejně mu to dnes a zítra hoděj. To máte marný, marný, marný.

Frank

Vzdyt ano, to je pravda, je spousta useku rozestavenych, jinak by nebyly asi potreba velke finance na jejich dokonceni, ci na vystavbu novych…Za posledni roky slo do infra 600mld., to je temer tolik co za 8 predchozich let. A lonsky rozpocet byl rekordni, pokud je na pristi rok o 16 mld. nizsi, tak to neni tak hrozny. Ano optimum to neni, ale tragedie taky ne. Zkuste se trochu zamyslet, nez tu neco napisete a byt trochu objektivni…

EM*

A co tak navýšit spotřební daň z PHM?

PavelM

Ve vší počestnosti, tohle + emisní povolenky a máme tu opět vítězný únor. Na to by bylo třeba zvýšit výrazně mzdovou úroveň. Pak ale máte po úsporách.

PetrH

Kolik stál benzín v poměru k platům před dvaceti lety? Že jste si na něco zvykli, neznamená, že to bude pořád.

Frantisek X

Jezdit všude autem je nějakým základním občanským právem? Nicméně, stran silnic bych šel spíše formou mýta (klidně i s možností paušálu), spotřební daň by měla být spíše na sanaci plicních chorob a ropnými látkami zamořené krajiny…

123

V řadě lokalit se jedná spíš o základní občanskou potřebu.

Jako jo, v Praze se z valné části bez auta obejdete … proto taky dle statistik rezidenti Prahy ke svým cestám využívají IAD jen z 21 % … ale je v ČR řada bohem i státem zapomenutých lokalit, kde jste bez auta prostě nahraný.

A ukazovat u pumpy občanku, aby mi podle toho byla naúčtována spotřebka je trochu cu fíl i na tenhle náš Kocourkov;-).

Pavel

A co tak všechny výnosy z daní z PHM, dálničních známek dávat do dopravy.

vrms

Výnos z mýta a známek byl loni 24 miliard. Výnos spotřební daně z minerálních olejů byl 94 miliard. Plus tak 20 miliard z DPH z pohonných hmot (firmy reálně DPH neplatí, když si ho uplatní). Takže rozhodně není pravda, že by se dávalo do dopravy méně, než kolik se na těchto daních vybere. Zatímco před 15 lety tvořila spotřební daň z minerálních olejů skoro 8 % příjmů rozpočtu, nyní to není ani 5 %.

Jakub

co to meleš, z plné nádrže do auta odvedu na spotřební dani za phm skoro 400,-, to ti přijde málo?

PetrH

Hehe. Za tenhle balík asi čekáte dálnice ze zlata, ne?

Jakub

to ne, ale přes léto jezdím také na kole a nevšiml jsem si, že by někdo platil daň z kola za to, že se staví za stamiliony cyklostezky…

David

A co třeba mit min úředníků a kratší schvalovací procesy, který ve výsledku ty stavby nedělají lepší…

Nova/vyšší daň tak nějak ten obecný blahobyt nepřinese. Zvýšení efektivity práce ano. Bytový domy a mensi stavby by uplne krásně mohl schvalovat natrénovany AI model do druhého dne

PavelM

Tak přestaňte fňukat a stanovte cenu mýta na 80% cenové hladiny mýta Rakouska a ono to nějakou tu miliardu hodí. Snad jsme v EU. Nevidím důvod, když může stát Nutella obdobně, tak proč ne i to mýto.

xyz

Cenu Nutelly stanovuje stát?

qěcy

Ne. Stanovují se zvracenými smlouvami s dodavateli potravin. U řetězců žádný volný trh není. Hezký budeš kupovat tam, kde ti nařídí smlouva. Alternativní nákupy zakazány.

PavelM

Konečnou cenu skrze DPH stát ovlivňuje. Ale pokud chcete mít poddanský způsob k životu, je to Vaše volba. Můžete nižšími náklady na cenu dopravy přispívat našim západním evropským spoluobčanům na jejich životní úroveň. Oni Vám tu Nutellu prodávají za evropskou cenu a mnohdy i dráže. Oni budou rádi vyrábět polotovary např. v Srbsku a levně si je vozit do továren v Německu. Mám problém tohle vysvětlit svým dětem, že i 30 let budování kapitalismu jsme oproti Rakousku pořád ještě chudáci (i když přiznávám, že vlivem inflačního šoku konvergujeme rychleji). Problém není u nich, ale u nás! Dnes narozené děti nemají… Číst vice »

xyz

Já Nutellu nejím, tzn. celkově chybně předjímáte.

Jestli máte problém vysvětlit dětem, že po 40 letech našeho zbržděného vývoje nelze za dalších 36 let dohnat zemi, která sama jde v těch samých letech dále kupředu, tak… snad to vaše děti pochopí samy nebo od někoho jiného.

PavelM

Nutella je přeci symbol :-). Zbytek nechme budoucnosti.

Stráťa

„Dnes narozené děti nemají už nic společného s érou budování socialismu a následné transformace.“

Ale mají. Mají rodiče, prarodiče a společnost které éra budování socialismu a následné transformace ovlivnila.

PavelM

To máte pravdu, ale oni se na to už ohlížet nebo vymlouvat nemohou. Protože by jinak v evropské či globální konkurenci neuspěly. Svět je už jinde. Pokud budou chytří, pokusí se z toho vzít to dobré a poučit se z chyb předchůdců. Tak jim držme palce, ať to i k naší spokojenosti zvládnou!

Alenka

Dnes narozene děti nemají rozhodně rodiče vychovane v socialismu je rok 2025.

Alenkaf

Dnes narozene děti nemají rozhodně rodiče vychovane v socialismu je rok 2025.

Petr

Cena mýta se propíše do ceny zákazníka,bude se více objíždět, přetěžovat a možná se i českým dálnicím vyhýbat..

qěcy

Mýto má být úplně všude.

PavelM

Viděl jste mapu ČR, my jsme malá země. To navýšení bych neviděl nijak dramaticky. Naopak to může být výhoda pro lokální producenty, kteří budou mít nižší náklady na dopravu a nebudou se vozit věci přes půl Evropy.

Jiný Petr

Definujte „lokální“ producent – ona je to totiž taková politicko-marketingová floskule. Co je lokální producent ? ze stejného okresu, nebo kraje? nebo celé republiky? Když přivezu mléko např. z Vídně do Břeclavi – tak je to „globální“? Ale když ho do Břeclavi přivezu z Ústí n/L tak je to lokální?
U teplomilného/tropického ovce či zeleniny je lokální kdo?

xyz

Ta ironie, že o „krátkém dodavatelském řetězci“ výslovně psal ten legislativní zmetek, který stanovoval povinné minimální % prodaného (nikoliv nabízeného, ale prodaného! tuzemského zboží.

A přesně jak píšete – zboží vyrobené v Holíči by v Hodoníně bylo „dlouhý dodavatelský řetězec“, zato zboží z Chebu by byl „krátký dodavatelský řetězec“.

Při tomto schvalování mi tehdy mmch. došlo, jak nemám věřit – údajně pravicové – Trikolóře (těm pár poslancům, kteří tam za ni byli poté, co odešli z ODS). Protože ta pro to hlasovala.

Moje nedůvěra v tuto stranu se plně potvrdila po 24. 2. 2022.

PavelM

Myšleno tak, že vepřové ze Španělska než dojede do Ostravy bude vlivem i našeho mýta a emisních povolenek dražší než místní vepř poražený někde v okolí na místní farmě. Tím nelobuji za naše agrobarony. Jen princip. Ta vzdálenost od místa spotřeby je individuální, právě dle ceny dopravy. Na to lokální koukám práce evropsky, to znamená, že to do té Ostravy nakonec mohou dovézt z toho Polska.

Jiný Petr

Tohle chápu – ale to vepřové není zrovna dobrý případ – ceny v zemědělství totiž křiví (chtěl jsem použít sprosté slovo taky na k) dotace. A východní křídlo EU dostává v zemědělství nižší dotace než má západní polovina. Takže po započtení dotace pak to vepřové ve Španělsku muže být levnější. Ano, kdyby se počítaly jen náklady, tak to místní vepřové bude levnější než to ze Španělska (a nejen kvůli dopravě). Ale trh je v EU strašně pokřiven. U průmyslového zboží pak zase produkcí z Číny, která velmi často nepracuje s reálnými náklady. (tam kdyby odpadly dotace a různé jiné pobídky,… Číst vice »

PavelM

Je to tak.

Frantisek X

Anebo méně vozit a opět více užívat bližších zdrojů.

Zadarmo

Problém není mýtné. Problém je, že stát bere víc a víc peněz z našich kapes a rozhazuje je na nesmysly, a pak nezbývá na důležité věci. Je lehké udělat par očí bijících škrtů a peněz na dopravu je dost.

Daňová zátěž vzrostla, státní příjmy vzrostly, ale výdaje vzrostly ještě rychleji. Tam je problém – ne doprava, ne mýtné, ne peníze a rozhodně ne zdanění.

libor

přesně, peněz se často vybere dost, někdy až moc. Stát to má přerozdělit. Jenže sám spotřebuje hrozně moc na to přerozdělení a dost toho utratí za kraviny a pak nezbyde 😉

Ondra L.

Danova zatez klesla a uspory tu diru nezahladily – vzhledem k tomu, ze slo zhruba o 150 miliard rocne, ani nemohly. Patym rokem tady resi rozpoctovou kvadraturu kruhu.

zlevněme dráhu

To už popisujete stav po vítězství Babiše? Připočtěte si k tomu odklon miliard do AF a absolutně zmatečné řízení státu.

PavelM

Samotné mýtné nemá šanci ten rozdíl v rozpočtu dorovnat. Ale je to „signál“, že taky po 30 letech končíme s dumpingovou ekonomikou, byť přiznávám, že je rozumné si tu zachovat rozdíl oproti Rakousku cca 20 – 30%. A to i ve mzdách.

PetrH

Blábolíte. Od roku 2019 složená daňová kvóta klesá. Musíte se dívat na poměr daní k HDP.
A ty výdaje (ano) jsou i na ty dálnice. I rozpočty ŘSD jsou každoročně rekordní.

Jiný Petr

Neblábolí. Ohledně zdanění záleží jakým časový obdobím argumentujete. Pokud uživatel „zadarmo“ uvažuje období této (formálně dnes končící) vlády, tak daňová kvóta vzrostla.
Pokud ji Vy vezme za období před zrušením superhrubé mzdy (zjednodušené pojmenování) – tak lehce klesla.
Pokud bych já argumentovat třeba obdobím před 100 lety – tak řeknu, že radikálně vzrostla – a pokud bych byl „marťan“ a neměl žádné jiné informace, tak bych na základě výše dnešních daní nutně dospěl k závěru, že vedeme dlouhodobou, ne moc úspěšnou, útočnou válku.

Ivo

Možná to nejde, protože to by zasáhlo i zahraniční dopravce a to se přeci nedělá. Zahraniční korporace a stát mají jako primární úkol odírat občany Česka, takže to dělají tam, kde to zahraniční korporáty nemůže moc zasáhnout (což by plošně zvýšené mýto způsobilo). Tyto korporace soustavně dekády vysávají Česko a to jak v relativně „obyčejných“ odvětvích typu telekomunikace, obchod s potravinami, tak i zásadních odvětvích jako je farmaceutický nebo strojírenský průmysl a obchod, ale bohužel i ve vyloženě strategických sektorech typu energetika a vodárenství. Ve všech těchto odvětvích si zajišťují pro své matky dostatečné zisky na náš úkor, aby pak… Číst vice »