22 miliard přidáno, 37 miliard stále chybí. Dopravním stavbám hrozí velké škrty, Kupka mlčí
Návoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a Tintěra

Kvůli nejistému financování se odkládají podpisy smluv na velké zakázky.
Kupka nemůže troubit voličům, že kvóta na povinné procento rozpočtu obrany půjde do dopravních staveb a tim se nato nažere a rozpocet. Žádná katastrofa se nekoná, je třeba ctít českou cestu 👍
Pokud to takto vyjde, pak 👍. Nicméně v širším kontextu je to dost odvážné řešení.
Neviděl bych to nijak dramaticky. Ať už vyhraje Petr nebo Andrej peníze se vždy nakonec seženou. Navíc se mohou využít peníze na určené na obranu. Osobně jsem v tomto ohledu optimista.
Průšvih bude, když do peněz na obranu bude Andrejovi mluvit Tomio nebo Káča.
Jsem zvědav, jak to Andrej (žel pokud jeho „hnutí“ získá nejvíc křesel) udělá, aby tu 101+čku ve sněmovně získal.
Toho bych se nebál. To že se rozjela výstava linuxových staveb je zásluha Babiše takže si nemyslím že by to stopl. Navíc to že peníze místo do armády půjdou do dopravy bude jen a jen dobře.
Já si nejsem jistý, jestli se po tom linuxu projedeme 🙂
Tak teď po vítězství ANO 2011 doufám, že chybějící peníze pro MD na strategické investice do ŘSD a SŽ se brzy najdou a připravené smlouvy budou podepsány.
SFDI dostává peníze nejen ze státního rozpočtu. Fialova vláda již v minulosti nalila do SFDI peníze tak, že si SFDI půjčilo. 1) pro rok 2024 – Vláda 12. 7. 2023 schválila, že si půjčí na úvěr jednu miliardu eur (24 miliard korun) od Evropské investiční banky (EIB) na rozvoj dopravní infrastruktury. Peníze poslouží zejména na financování železničních projektů, řekl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). To psali novinky.cz 2) pro rok 2025 – „Rozpočet počítá s další půjčkou z Evropské investiční banky na dopravní stavby. Opět to uměle sníží deficit“, článek Hospodářské noviny ze dne 4. 8. 2024… Číst vice »
https://zdopravy.cz/na-dopravni-stavby-ma-jit-pristi-rok-pres-150-miliard-jako-letos-stat-si-znovu-pujci-176981/
https://zdopravy.cz/160-miliard-do-dopravnich-staveb-snemovna-schvalila-rozpocet-sfdi-evropske-zdroje-tvori-necelou-ctvrtinu-229363/
https://zdopravy.cz/glosa-rozpocet-na-dopravni-stavby-narostl-jen-diky-trapne-dluhove-finte-127417/
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-rekordni-rozpocet-fondu-dopravy-pocita-s-pujckou-i-dluhopisy-127356/
Vzhledem k dynamicky se vyvíjející situaci, navrhují Dobré správě změnu sloganu „Již brzy“ na „My na tom děláme !“
Marketingově to bude korelovat s možným vyschnutím finančních toků …
„My na tom děláme“ jako množné číslo od „Já na tom dělám, já na tom makám“?
🙂
Což pak přejde do fáze „Já se v tom nevyznám, já se v tom neóóórientuju.“
Investice do už tak zaostalé dopravní infrastruktury jsou žraní a tančení?
No… některé ano.
Takovému ŘVC by se daly všechny škrtnout, a skoro nikomu by to neublížilo.
Tahání stejného zboží proti sobě Sem a tam, dovážení toho, co jsme schopni sami vyprodukovat je žraní a tančenčení. S tím pochopitelně souvisí rozšiřování betonových ploch.
Problém těchhle socanských hesel „… jsme schopni sami vyprodukovat“ je, že tam chybí to podstatné slovíčko.
Protože to důležité je „… jsme schopni sami vyprodukovat levněji?“
A když už se to tady přece jen vyprodukuje, proč to jede např. nejdřív na sever Německa do skladu, kde se to přebalí a následne jede zpět k nám?
Protože si to tak někdo přeje. Myslíte si že kdyby to šlo bez dopravy že by to někdo už nedělal. Věřte mi že zbytečné náklady nemá nikdo rád.
Mnohde by to bez dopravy šlo. Tedy bez zbytečné dopravy. Tady jde hlavně o velikost mýtného.
Socanská hela tady hájíte Vy.
„jsme schopni sami vyprodukovat levněji?“
Pokud státy na západ od nás dávají štědřejší dotace, než u nás, tak nejsme!
Vím, že je to marné, přesto to zkusím.
Přečtěte si https://libinst.cz/wp-content/uploads/2025/01/roberts_obchodem_k_bohatstvi.pdf
Třeba pak pochopíte, jak funguje mezinárodní obchod.
Pochopitelně nemám čas číst nějaké romány, ten čas věnuji raději rodině. Pokud nemůžete dát svůj argument a vysvětlit bez frází, jak máme ve výrobě potravin rovné podmínky, tak dejte odkaz na poněkud kratší text. Díky.
Ono nikdo nevozí zboží jen tak. Vždy si někdo dopravu objednává a dělá to proto aby vydělal mohl tak platit mzdy daně leasing atd. Takže díky tomu vození se máme dobře.
„Ono nikdo nevozí zboží jen tak.“
Pochopitelně. Zlevnit uměle výrobu potravin, odrovnat tím konkurenta, tak i s dopravou s legračním mýtným to je levnější. Zaplatí to daňový poplatník.
Bez infrastruktury se můžeme vrátit do středověku, žádný průmysl, žádná přidána hodnota. Dá se tančit a žrát tak že to je výdělečné. Půjčka do něčeho co vám bude generovat zisk je běžný nástroj.
Přesně, hlavně kamionteroristi a autíčkáři. ČESMAD: Státe dej, postav, oprav, je to naše právo.
STÁT:Dobře, tak na ty nové dálnice přispějte.
ČESMAD:Zlý státe, porušuješ naše práva, postav, oprav, dej.
STÁT:Ale není z čeho stavět.
ČESMAD +AUTAŘI: Zlý státe, trpíš nenávistí ke kamionům a autům, jsi nemocný a jestli okamžitě neopravíš a neposkytneš obchvaty a nové šestiproudé dálnice, tak uvidíš.
Pro někoho blbé kecy, pro někoho kus pravdy.
To je legrační 🙂
Dominik Halásek. Idiot obecný, který má problém s identitou a svá moudra šíří pod různými nicky.
Změňte medikaci, nedělá vám to dobře
Nepodepsat stavby úspěšně dotažené do pravomocného povolení a úspěšného výběru zhotovitele (za obojím stála vždy spousta potu a krve) by byla obrovská, obrovská škoda.
Mám obavy, že jich opět pár přibude.
Tu D11 je nutné podepsat ! A udělat tomu pořádný PRko než se vymění vláda, aby případné nezahájení/zastavení stavby bylo řádně medializováno nejen zde, ale i v mainstreamu.
Zbytek čert vem, bud se staví, nebo to nejsou tak kritické stavby, to ať si vyřeší nová vláda .
vláda formálně (nikoli fakticky) skončila dnes – už by žádné P.R. dělat neměla. Kdyby elektrikář z Opavy nepracovat s rozpočtem jako se superutajovanou skutečností a vytáhl ho už v srpnu, jak bývávalo zvykem, tak byl čas na P.R. a na zásadní změny. Teď je přesně dvanáct (ani za 5 dvanáct, ani 5 min po dvanácté). Už nic neměňte. Nechte to na nová vládě
Rozdání peněz důchodcům (svým voličům), rozdání peněz kamarádům, navýšení majetku Holdingu, zastavení staveb a zrušení aktivit vlády předchozí, dosadit všude své lidi, roz..bat do poslední mrtě vše, co fungovalo. Ještě na něco jsem zapomněl, co jsou priority té tzv. nové vlády?
Volit ho nebudu – ale to strašení zase nepřehánějte. Babiš byl už ve dvou vládách, z toho jednou premiér – a armagedon nenastal. Tím neříkám, že nemohlo být lépe, mohlo. Ale národní katastrofa nenastala.
Měl jiné koaliční partnery. Armagedon vážně hrozí.
V každém případě bude současná vláda vládnout (např. podepisovat smlouvy) do té doby než bude jmenována vláda nová (až budou noví ministři). Což je někdy rychlé, ale někdy to trvá velice dlouho.
.
Belgie po osmi měsících sestavila „poslední“ vládu. Belgie navíc drží světový rekord v délce sestavování nové vlády. V letech 2010 a 2011 na to její politici potřebovali 541 dní.
Tak přestat přispívat ze SFDI na krajské projekty a řešit jen celostátní projekty.
přesně tak, kraje a města mají naškudleny desítky miliard a SFDI jim ještě velké stavby platí – to nedává smysl
Možná to mají pro horší časy.
Na rozdíl od jistého vládního hospodáře, který v době vládnutí rozpustil rezervy.
https://archiv.hn.cz/c1-64816940-cesko-utratilo-statni-rezervy-ministerstvo-financi-nechce-vyuzit-zajmu-investoru-a-levne-si-pujcit
Co takhle seškrat úplatky?
Vy víte o nějakém konrétním úplatku?
A řeknete nám víc, prosím?
Ideálně tedy jej řekněte i orgánům v trestním řízení, tuším že jinak byste se dopouštěl i vy trestného činu..?
Úplatky? To je z nějaké staré čítanky ne? tady se pracuje už dávno zcela modernějšími metodami.
Není to náhodou tím, že rozpočet na rok 2026 bude schvalovat až nová Sněmovna, která se musí nejprve ustavit, což při pravděpodobném patu bude těžko říct kdy a zcela určitě tu budu rozpočtové provizorium? Prostě po období, kdy šlo vše jako po másle a stavěli jsme dálnice jako o život, přichází zase období, kdy to nepůjde tak hladce. Jediné místo, kde se nic nezmění však bude Dlážděná. Tam se bude řešit vymalování podchodu.
Je to přesně tak.To máme z toho, že jsou volby na podzim, což je úplná pitomost. Zodpovědná sněmovna by se předčasně rozpustila na začátku roku, ať jsou volby na jaře a nový rozpočet sestavuje nová vláda, protože takhle se rozpočet sice sestaví, ale je to k ničemu, protože ho nová vláda shodí se stolu a začne znovu.
Když to bylo v červnu, tak zase byly stížnosti, že jsou všichni na chatách a nejdou volit.
Někdo zrušil duben?
V dubnu ale nikdy nebyly. Vždy červen, případně konec května. Od předčasných voleb 2013 pak vždy v říjnu. Teď tu je jistá naděje, že pokud se to Andrejovi sesype a budou předčasné volby, že by to mohlo vyjít i na duben.
Ale kvůli změně termínu voleb se nemusí hned sesypat vláda. Sněmovna může dobrovolně a demokraticky navrhnout zkrácení funkčního období a posunout tak termín řádných voleb. Dokonce i prezident má pravomoc takovou změnu navrhnout (hlasuje o ní sněmovna) a nemusí krčit rameny ve stylu „já nic, já muzikant“
Ačkoli si Andrejka u moci nepřeji, musím (sic nerad) uznat, že pokud sestaví vládu, tak ta se mu předčasně nesesype. On ji dokáže udržet.
Bureš 25085 nic stabilního nesestaví. 101 křesel ten jeho spolek mít nebude takže to bude muset splácat s těma hnidama ze dna politického septiku. A ti se hádají už teď, co teprv až na ně nezbydou koryta. Budou předčasné volby…
Já si myslím, že je schopen sestavit i menšinovou vládu s „tichou“ podporou jiných stran. Státem ovládaných firem, jak lze umístit spřátelené lidičky a tím si zajistit, jejich podporu, je mnoho (namátkou ČEZ, MERO, Státní lesy, Budvar ……)
Kapři si rybník nevypustí, žádná sněmovna nepřeloží volby na jaro jen tak. Ten podzimní termín máme kvůli politické krizi 2013, kdy v červnu padla Nečasova vláda.
Anebo měl Stanjura ten rozpočet vytáhnout v srpnu jak bývávalo zvykem
Sněmovna se „ustaví“ svým prvním zasedáním s nově zvolenými poslanci, kdy si zvolí své vedení atd. To se děje během několika týdnů po volbách a nebývá s tím obvykle zásadní problém.
To, co myslíte vy (kvůli zákonu o státním rozpočtu na rok 2026), je sestavení nové vlády (ta bude pokračovat v návrhu zákona o rozpočtu) a dání jí důvěry poslaneckou sněmovnou – až toto bude trvat pravděpodobně déle. Ale ani jinde ve světě to není neobvyklé.
Nicméně rozpočtové provizorium by mělo znamenat stejné peníze jako letos, což by čistě teoreticky měla být oproti současnému návrhu ta verze s více penězi.
A nové koberce za dva mega. Viz ezak@spravazeleznic.cz ze dne 26.9.2025: Stručný popis předmětu:
Předmětem plnění je dodání a pokládka koberců dle potřeby zadavatele.
Není to nic neobvyklého, že ministr financí přidělí ostatním resortům menší částku, aby je donutil přemýšlet nad úsporami a nevyhazovat zbytečně naše společné peníze. Jsem však přesvědčený. že nakonec se ta částka stejně navýší a žádná apokalypsa se dít nebude.
A kdy k tomu přidání dojde? V současnosti je návrh rozpočtu prý jednohlasně odsouhlasen vládou a je předložen poslancům.
Předložen k 1. čtení. Jistě znáte celý vyčerpávající proces schvalování rozpočtu, takže víte, že těch změn tam nastane ještě fůra.
Jdi ty brepto.
Zkolabuje? Není to trochu silné slovo? Dáme do dopravy přes 100 mld a přesto zkolabuje? Spadnou mosty, prasknou koleje? Nebo jak takovej kolabs, o kterém mluví pan Havlíček, vypadá?
Když nebude kvalitní dopravní infrastruktura, můžete si dojít maximálně na náves…
Kvalita ovšem není kvantitou a naopak.
Souhlasím. Ale my nějakou docela fungující infrastrukturu máme. V planu je do ní nasypat příští rok cca 100 mld, možná by bylo dobrý dát do ni peněz víc, ale kolaps by nenastal i kdyby do ni dali jen 40 miliard na údržbu. Bylo by to hloupé, ale kolaps by ještě dlouho nenastal.
Presne upleny zbytocny a zavadzajuci superlativ
A vy by jste od toho mamlase čekali něco jiného?
Smazáno pro tupost uživatele.
Ano. Havlíček je jen obyčejnej populistickej hňup.
Tak Havlíček pochází ze stavební firmy, pokud se nemýlím, takže je jasné jakou optikou se na to dívá. 🙂
Vždyť je to jen Havlíček. Co byste od toho hňupa čekal jinýho?
Co třeba vyšší efektivita? Co třeba racionalizace? Úspornost SŽ potřebuje jak čuník drbání.
Taky mi přijde zvláštní ze SZ ma vic zaměstnanců než ŘSD a všechny krajský SUS/TSK a přitom ta sit proti silnicim je výrazně menší. Jo mit někde zabezpečovačku jako za CK je cool tak pro skanzen
Počet zaměstnanců se nedá úplně srovnávat. Jednak zabezpečení – i to moderní potřebuje lidi, byť méně, než za časů elektromechaniky, jednak míra outsourcování práce, stavebních a údržbových činností.
Čímž neříkám, že SŽ se nemá snažit o větší efektivitu.
Ty lidi co ušetří třeba dálkovina budou stejně potřeba třeba na údržbu TV, na tratích co se zadrátují…
Srovnáváte nesrovnatelné. Kolik lidí z ŘSD je potřeba na řízení provozu? Asi určitě ne tolik jako na dráze. Nebo třeba drážní hasiči. V SŽ máta spoustu profesí navíc, které v ŘSD nejsou. Dále si uvědomte, kolik SŽ vlastní nemovitostí (stanice, zastávky, technologické objekty apod.), o které se taky musí někdo starat nebo v nich pracují…
A to je presne ono – ta neefektivita. Mit honosny vypravni budovy, ktery nedokazou vyuzit a nebo ani udrzovat, proste uplne provozu te site nepomahaji.
A co treba Trebova, kde zase bude aspon stovka koleji?
Spousta kolejí se vytrhává, ale kde chcete ty vlaky odstavovat? Po Třebové je pár kolejí v Pardubicích a pak pár kolejí v Kolíně a to je tak všechno. Ono se třeba občas potřebují ti strojvedoucí i vystřídat a v peronech to není úplně optimální.
Co třeba zrušit uměle vytvořenou Stavební správu VRT, která nás všechny (stát) stojí stovky milionů ročně a umí tak akorát vyrábět vizualizace, které také nejsou zadarmo. Žádná z VRT v dohledné době stejně nebude.
Ale i přes ty minusy, spal jste dobře, ne?
Betonové sny narazily na realitu. Platit daně na dálnice se nechce (spotřební daň je dvacet let nominálně stejná) a dnes nezapomeňte vytrestat Fialu za zadlužování.
Ten Havlíček je ale kus vola.Prý doprava zkolabuje.Holt doubleministr čehokoliv.
Na druhou stranu je nutno uznat, že kreativní fiskální účetnictví této vlády je opravdu něco, to se dožít nebožtík Janota, tak ho okamžitě klepne.
Jako rozpočet se člověku může líbit nebo ne, to záleží na preferencích každého soudruha a jde o politickou záležitost … kde přidat a kde ubrat a proč a z čeho …
Tohle se ale týká té ryze formálně administrativní stránky, která je fakt v posledních letech žalostná … a i když NRR snaží jak může, tak to dopadá jak se zprávami NKÚ.
Když tam ty prachy nejsou tak proč je Havlíček kus vola. Že na to upozornil? Takže zkrátíme to Stanjura může manipulovat se státním rozpočtem a příznivci této asociální vlády to ještě chválí to je na pováženou. Když by vám manželka sebrala z účtu prachy na nájem a koupila si parádu a řekla vám že to nějak dopadne tak by jste ji asi nepochválil.
Dámo,slečno či paní,samozřejmě,že ty peníze tam jsou.Nikdy se nestalo,že by peníze do dopravní infrastruktury nebyly.V železničním sektoru pracuji dostatečně dlouhou dobu a nepamatuji,že by na něco nebyly peníze.
Pamatuji p.Havlíčka jako double ministra průmysu a obchodu a současně ministra dopravy při návštěvě významného železničního pracoviště pro řízení dopravy.Při odborné diskuzi,zaměstnancům nebyl schopen odpovědět konkrétně na nic,pouze házel naučené fráze o milionech a miliardách.Současný GŘ SŽ diskuzi raději ukončil,pro absolutní neerudovanost pana ministra.
Jestli Vy jednáte dle Vámi napsané poslední věty,chudák Váš partner.
Peníze jsou? Tak to je v pořádku, to jste všechny uklidnil.
Havlíček ten ať zavře kušnu, šmejd jeden. Šmejkalku trpíme doteď, to je jeho problém…
Obávám se, že za Šmejkalku by mělo na pranýři stát mnohem více lidí, než jen tenhle multiministr. Tenhle problém totiž doslova „ťoká v prachařově kremlíku“
Tohle je širší problém. Dluh na investici, natož na investici, která vyjde na výrazně méně, než se čekalo, tak není nikterak negativní. Tím spíše, že z provozu dálnice stát inkasuje mýtné, za dálniční známky atd. Bohužel, naučili jsme se hodnotit deficit státního rozpočtu v absolutní hodnotě, nikoliv v té relativní hodnotě, tj. vůči HDP, což je určující. Ale tak čert to vem. Třeba konečně začneme pořádně vybírat pokuty za přetížené kamiony, auta s vykuchanými filtry a kdo ví co ještě…. Třeba si na to stát sám dokonce vydělá. To by byla vynikající zpráva!
Všeobecně rozšířený omyl: „Stát inkasuje mýtné“. Mýtné inkasuje CzechToll, patřící do skupiny PPF. Možná něco zbyde i na stát.
Ach jo. Spousta keců a ani si neumíte najít, kolik je ten podíl CzechTollu na vybraném mýtném.
A můžete to vyjádřit i číselně? Abyste nám ten všeobecně rozšířený omyl vyvrátil? Moc se na to těším
7% inkasuje Czech Toll, zbytek jde do SFDI.
No tak mezi ty internetové pravičáky, kteří nadávají, že deficit na příští rok je skoro 300 miliard, běžte s tím, že má být ještě vyšší.
Dluh na infrastrukturu v pořádku, dluh na projídání a dárečky voličům (75% sleva na jízdném…) je špatně.
Zrovna tuhle slevu omezili, ne? To vyčítejte někomu jinému, kdo ji zavedl.
Základ bude státní bankrot, zrušení důchodů a všech staveb.
Silnice a dálnice nevydělávají. Kamiony jezdí po krajských silnicích zdarma, poplatky na odpočívadlech žádné nejsou, mýto je poloviční oproti Rakousku a Německu. Němci a Rakušáci mají levnější jídlo i toaletní papír a hotové dálnice. Znáte nějaký hotel, kde vás nechají přespat zdarma a VHD linku či doručovací službu, která nechce peníze za použití a přepravu? Stát je charita pro kamiony? Peníze na nové dálnice rostou na stromech?
Jen tak pro info – nikdo z nás si neudělal přehled zahájených staveb za rok 2025, resp. jejich vysoutěžených cen. Kolik miliard se ušetřilo jen letos na zahájených stavbách oproti plánovanému rozpočtu na stavbu!!! Je rozdíl mít alokovanou třeba 1 miliardu na stavbu XY a nakonec to získá firma za třeba 800 mil.
A nakonec i u železnice se taky cena začíná hýbat směrem dolů.
Přesně tak. ŘSD obecně soutěží někde mezi 65-75 % předpokládané hodnoty. Takže reálně mají třeba ještě o 30 % prostředků více, než čemu by odpovídal předpoklad. Abych byl fér, zahájené stavby už mají reálný vysoutěžený rozpočet (plus třeba rezerva na víceprace), ale ty soutěžené určitě ten předpokládaný. Co se týká SŽ, tak bych s úsporami byl opatrný. Ty „dvě zakázky“, co se nyní vysoutěžily níže byly bez zabezpečovačky a tedy bez AŽD v různé podobě. JInak to je furt ta samá písnička…
V případě velké ODS platí známé rčení – kážeš vodu, piješ víno. Zde konkrétně káže úspory, sama plýtvá. Zejména železniční stavitelství je jedno obří plýtvání, kam se človek podívá! Vše pod taktovkou ODS.
Těch přidaných 22 mld. Kč je neuvěřitelný omyl – byl tak vydán signál Skanzenu železnic, že mohou plýtvat dál, protože peníze se „vždycky najdou“! Kde jinde, než tady by ODS měla tvrdě aplikovat svoji „zásadu“ o úsporách?
Namísto přidávání peněz je zcela nevyhnutelná důsledná revize projektů jak po technické stránce (neuvěřitelně předimenzovaná nebo nadbytečná technická řešení), tak i po stránce ocenění staveb! Úspory by byly nepředstavitelné!
Ale vždyť tady neustále všichni v komentářích fňukají, že se někde přidalo málo kolejí, že se někde něco bourá apod. Tak co vám připadá předimenzované a nadbytečné?
Aneb i s penězmi do dopravní infrastruktuy je problém (byť třeba nakonec budou), ale stejně jsme tak bohatí, že ministr Kupka rozohodne o opravě mostu na Výtoni místo, aby se postavil nový, který by vyšel o x miliard levněji a to se bavíme například o oficálních propočtech JASPERS.
Jeden most sežral 37 mld, které chybí? Ještě zbývá dodat, že 50míčů na kozinu a 83mio pana Fikáčka na úzkokolejky totálně znemožnilo dokončení dálnic do r. 2033.
Jedna krabička cigaret za 100Kč přece chybějící 3000Kč na nájemné nezpůsobí. Ale co když vyhulíte jednu krabičku každý den?
A co takhle některé stavby výrazně zlevnit? Most v Ostravě by mohl přestat chrlit oheň, D55 by mohla způsobovat divočákům a zajícům trochu toho hluku, D0 na SV by se mohla vrátit k původnímu návrhu s méně tunely, Radlická radiála by se také mohla vrátit k původnímu návrhu s méně tunely a tak dále.
To je jedna varianta.
Druhou možností je stavět pomaleji a roztáhnout to v čase. Tj, nepřerušit řízení a stavby, jen vyčerpání peněz v jednom roce, to rozložit (zpomalením stavby) na dva, tři roky.
Mluví se už o vysoutěžených stavbách. Tohle není řešení, přestože je to už teď poměrně běžná praxe (zastavení stavby protože došly prachy na rok). Samozřejmě je to nakonec dražší, stavba se přerušuje a znovu rozjíždí. A navíc si nikdo nechce nechat nadávat, že se na rozkopané stavbě půl roku nedělá, než se přiklepnou peníze na další rok. Podle toho, jak silný je zhotovitel v kramflecích, pak navýšení nákladů buď bude muset polknout, nebo dokáže protlačit u investora. Což samozřejmě zase zdraží stavbu pro stát, buď tu aktuální, nebo budoucí. Firmy si to pak samozřejmě začnou započítávat do všech nabídek. Na… Číst vice »
To není umělé zpomalení – ale pokud vím, že nemám na zaplacení a stavební firma mi nebude tolerovat, že jí zaplatím o 365 dní po termínu splatnosti – tak mám dvě možnosti – buď konzervovat/nezahajovat stavbu, nebo se dohodnout na zpomalení tempa práce s tím, že nebudu sankcionovat nedodržení termínu – prostě taková gentlemanská dohoda. Pořád lepší stavět pomalu než vůbec.
Nesmysl, v takovém případě je lepší si půjčit a dostavět to v daném termínu a poté půjčku vrátit.
Na Radlickou radiálu ani jiné pražské silnice SFDI nepřispívá, byť by si to Praha velmi přála.
A nebo také zlepšit úroveň řízení komunálních funkcionářů – Dozimetr a okrádání DPHMP je co mi paměť slouží už třetí vlna okrádání, Rittigovy podíly na ceně jízdenek (zameteno pod koberec), Opencard, DPHMP měl a má opravdu velké rozpočty – tam se to hospodaření musí hlídat ostřížím zrakem.
Tohle nemá se státním rozpočtem nic společného. A desítky a stovky miliard opravdu nenajdete tak, že budete upozorňovat na Dozimetr a částky v milionech či desítkách milionů celkem.
Halířka dělají talířky.
Nedělají.
D55 by mohla způsobovat divočákům a zajícům trochu toho hluku = budeme ignorovat vše, co jsme do teď naplánovali podle regulí?
Řekl bych, že se čeká na výsledek voleb.
Samozřejmě, nová vláda si rozpočet upraví dle svých priorit. Na druhou stranu, každý politik hodný toho jména by se měl tvářit jako vítěz a trvat si na svých prioritách, nikoliv to předem odpískat s poukazem na to, že stejně nejspíš prohraju, tak je to jedno.
To sice jo, ale např. Radek Mátl na výsledky voleb určitě čekat nemůže a je dost v kleštích. Když nebude mít jisté finance, se kterými se počítalo, tak další kontrakty prostě nepodepíše.
Tak nevím….Fialka včera tvrdil,že je vše v nejlepším pořádku a že se staví jako nikdy předtím…😁😁
ono se ale opravdu staví hodně, hodně se udržuje. a vše je víc a víc dražší (hlavně na železnici, že?)
Poslední 3 měsíce furt čtu, jak železniční zakázky jsou levnější, než se plánovalo. Můžete si to vyhledat právě na tomhle webu.
Pouze zakázky na opravy, kde nefigurují monopolní dodavatelé.
Když se na začátku nasadí hodně vysoká cena, tak se dá snižovat.
Ještě lepší je Babiš – všem přidá, daně sníží a co bude k tomu nejlepší – sníží i schodek rozpočtu.
třeba to dá ze svého 😀 ( i když on vlastně žádný velký podnik nemá, co?)
Nn, včera mluvil o tom, jak vysoký obrat jeho podniky mají a že dotace tvoří jen 0,7 % obratu.
Škoda, že i nedodal, jaké tvoří % tržeb, neřkuli zisku.
A předevčírem mluvil o tom, jak jeho podniky jsou v X státech Evropy + že z nich odvádí zisky u nás (tedy „vyváží zisky z cizích zemí“, tedy to, co i jeho příznivci kritizují opačným směrem, když „tečou zisky do Německa“, mmch. někdy to chybně nazvýají jako „tok kapitálu do Německa“, přitom ten německý kapitál předtím putoval opačným směrem a nynější zisky směr Německo jsou odměnou za ten investovaný kapitál).
Tuhle úlohu by zvládlo spočítat děcko na prvním stupni. Ale lidi jsou jak tupé stádo a nevnímají, jaké ten žvanil plácá nesmysly. Stejně mu to dnes a zítra hoděj. To máte marný, marný, marný.
Vzdyt ano, to je pravda, je spousta useku rozestavenych, jinak by nebyly asi potreba velke finance na jejich dokonceni, ci na vystavbu novych…Za posledni roky slo do infra 600mld., to je temer tolik co za 8 predchozich let. A lonsky rozpocet byl rekordni, pokud je na pristi rok o 16 mld. nizsi, tak to neni tak hrozny. Ano optimum to neni, ale tragedie taky ne. Zkuste se trochu zamyslet, nez tu neco napisete a byt trochu objektivni…
A co tak navýšit spotřební daň z PHM?
Ve vší počestnosti, tohle + emisní povolenky a máme tu opět vítězný únor. Na to by bylo třeba zvýšit výrazně mzdovou úroveň. Pak ale máte po úsporách.
Kolik stál benzín v poměru k platům před dvaceti lety? Že jste si na něco zvykli, neznamená, že to bude pořád.
Jezdit všude autem je nějakým základním občanským právem? Nicméně, stran silnic bych šel spíše formou mýta (klidně i s možností paušálu), spotřební daň by měla být spíše na sanaci plicních chorob a ropnými látkami zamořené krajiny…
V řadě lokalit se jedná spíš o základní občanskou potřebu.
Jako jo, v Praze se z valné části bez auta obejdete … proto taky dle statistik rezidenti Prahy ke svým cestám využívají IAD jen z 21 % … ale je v ČR řada bohem i státem zapomenutých lokalit, kde jste bez auta prostě nahraný.
A ukazovat u pumpy občanku, aby mi podle toho byla naúčtována spotřebka je trochu cu fíl i na tenhle náš Kocourkov;-).
A co tak všechny výnosy z daní z PHM, dálničních známek dávat do dopravy.
Výnos z mýta a známek byl loni 24 miliard. Výnos spotřební daně z minerálních olejů byl 94 miliard. Plus tak 20 miliard z DPH z pohonných hmot (firmy reálně DPH neplatí, když si ho uplatní). Takže rozhodně není pravda, že by se dávalo do dopravy méně, než kolik se na těchto daních vybere. Zatímco před 15 lety tvořila spotřební daň z minerálních olejů skoro 8 % příjmů rozpočtu, nyní to není ani 5 %.
co to meleš, z plné nádrže do auta odvedu na spotřební dani za phm skoro 400,-, to ti přijde málo?
Hehe. Za tenhle balík asi čekáte dálnice ze zlata, ne?
to ne, ale přes léto jezdím také na kole a nevšiml jsem si, že by někdo platil daň z kola za to, že se staví za stamiliony cyklostezky…
Ano, protože tos odvedl i před 15 lety, a tehdy 400 korun byl úplně jiný peníz než je teď. A ani tehdy to zdaleka nepokrývalo kompenzaci za všechny externality.
A co třeba mit min úředníků a kratší schvalovací procesy, který ve výsledku ty stavby nedělají lepší…
Nova/vyšší daň tak nějak ten obecný blahobyt nepřinese. Zvýšení efektivity práce ano. Bytový domy a mensi stavby by uplne krásně mohl schvalovat natrénovany AI model do druhého dne
Tak přestaňte fňukat a stanovte cenu mýta na 80% cenové hladiny mýta Rakouska a ono to nějakou tu miliardu hodí. Snad jsme v EU. Nevidím důvod, když může stát Nutella obdobně, tak proč ne i to mýto.
Cenu Nutelly stanovuje stát?
Ne. Stanovují se zvracenými smlouvami s dodavateli potravin. U řetězců žádný volný trh není. Hezký budeš kupovat tam, kde ti nařídí smlouva. Alternativní nákupy zakazány.
Konečnou cenu skrze DPH stát ovlivňuje. Ale pokud chcete mít poddanský způsob k životu, je to Vaše volba. Můžete nižšími náklady na cenu dopravy přispívat našim západním evropským spoluobčanům na jejich životní úroveň. Oni Vám tu Nutellu prodávají za evropskou cenu a mnohdy i dráže. Oni budou rádi vyrábět polotovary např. v Srbsku a levně si je vozit do továren v Německu. Mám problém tohle vysvětlit svým dětem, že i 30 let budování kapitalismu jsme oproti Rakousku pořád ještě chudáci (i když přiznávám, že vlivem inflačního šoku konvergujeme rychleji). Problém není u nich, ale u nás! Dnes narozené děti nemají… Číst vice »
Já Nutellu nejím, tzn. celkově chybně předjímáte.
Jestli máte problém vysvětlit dětem, že po 40 letech našeho zbržděného vývoje nelze za dalších 36 let dohnat zemi, která sama jde v těch samých letech dále kupředu, tak… snad to vaše děti pochopí samy nebo od někoho jiného.
Nutella je přeci symbol :-). Zbytek nechme budoucnosti.
„Dnes narozené děti nemají už nic společného s érou budování socialismu a následné transformace.“
Ale mají. Mají rodiče, prarodiče a společnost které éra budování socialismu a následné transformace ovlivnila.
To máte pravdu, ale oni se na to už ohlížet nebo vymlouvat nemohou. Protože by jinak v evropské či globální konkurenci neuspěly. Svět je už jinde. Pokud budou chytří, pokusí se z toho vzít to dobré a poučit se z chyb předchůdců. Tak jim držme palce, ať to i k naší spokojenosti zvládnou!
Dnes narozene děti nemají rozhodně rodiče vychovane v socialismu je rok 2025.
Dnes narozene děti nemají rozhodně rodiče vychovane v socialismu je rok 2025.
Cena mýta se propíše do ceny zákazníka,bude se více objíždět, přetěžovat a možná se i českým dálnicím vyhýbat..
Mýto má být úplně všude.
Proste veci stat. Super napad.
Viděl jste mapu ČR, my jsme malá země. To navýšení bych neviděl nijak dramaticky. Naopak to může být výhoda pro lokální producenty, kteří budou mít nižší náklady na dopravu a nebudou se vozit věci přes půl Evropy.
Definujte „lokální“ producent – ona je to totiž taková politicko-marketingová floskule. Co je lokální producent ? ze stejného okresu, nebo kraje? nebo celé republiky? Když přivezu mléko např. z Vídně do Břeclavi – tak je to „globální“? Ale když ho do Břeclavi přivezu z Ústí n/L tak je to lokální?
U teplomilného/tropického ovce či zeleniny je lokální kdo?
Ta ironie, že o „krátkém dodavatelském řetězci“ výslovně psal ten legislativní zmetek, který stanovoval povinné minimální % prodaného (nikoliv nabízeného, ale prodaného! tuzemského zboží.
A přesně jak píšete – zboží vyrobené v Holíči by v Hodoníně bylo „dlouhý dodavatelský řetězec“, zato zboží z Chebu by byl „krátký dodavatelský řetězec“.
Při tomto schvalování mi tehdy mmch. došlo, jak nemám věřit – údajně pravicové – Trikolóře (těm pár poslancům, kteří tam za ni byli poté, co odešli z ODS). Protože ta pro to hlasovala.
Moje nedůvěra v tuto stranu se plně potvrdila po 24. 2. 2022.
Myšleno tak, že vepřové ze Španělska než dojede do Ostravy bude vlivem i našeho mýta a emisních povolenek dražší než místní vepř poražený někde v okolí na místní farmě. Tím nelobuji za naše agrobarony. Jen princip. Ta vzdálenost od místa spotřeby je individuální, právě dle ceny dopravy. Na to lokální koukám práce evropsky, to znamená, že to do té Ostravy nakonec mohou dovézt z toho Polska.
Tohle chápu – ale to vepřové není zrovna dobrý případ – ceny v zemědělství totiž křiví (chtěl jsem použít sprosté slovo taky na k) dotace. A východní křídlo EU dostává v zemědělství nižší dotace než má západní polovina. Takže po započtení dotace pak to vepřové ve Španělsku muže být levnější. Ano, kdyby se počítaly jen náklady, tak to místní vepřové bude levnější než to ze Španělska (a nejen kvůli dopravě). Ale trh je v EU strašně pokřiven. U průmyslového zboží pak zase produkcí z Číny, která velmi často nepracuje s reálnými náklady. (tam kdyby odpadly dotace a různé jiné pobídky,… Číst vice »
Je to tak.
Anebo méně vozit a opět více užívat bližších zdrojů.
Vyhýbání se českým dálnicím by právě měl být jeden z cílů. Současné nízké mýto, a mimo dálníce obvykle žádné, ty kamiony doslova přitahuje. Alespoň to by se mohlo částečně korigovat.
Problém není mýtné. Problém je, že stát bere víc a víc peněz z našich kapes a rozhazuje je na nesmysly, a pak nezbývá na důležité věci. Je lehké udělat par očí bijících škrtů a peněz na dopravu je dost.
Daňová zátěž vzrostla, státní příjmy vzrostly, ale výdaje vzrostly ještě rychleji. Tam je problém – ne doprava, ne mýtné, ne peníze a rozhodně ne zdanění.
přesně, peněz se často vybere dost, někdy až moc. Stát to má přerozdělit. Jenže sám spotřebuje hrozně moc na to přerozdělení a dost toho utratí za kraviny a pak nezbyde 😉
Danova zatez klesla a uspory tu diru nezahladily – vzhledem k tomu, ze slo zhruba o 150 miliard rocne, ani nemohly. Patym rokem tady resi rozpoctovou kvadraturu kruhu.
To už popisujete stav po vítězství Babiše? Připočtěte si k tomu odklon miliard do AF a absolutně zmatečné řízení státu.
Samotné mýtné nemá šanci ten rozdíl v rozpočtu dorovnat. Ale je to „signál“, že taky po 30 letech končíme s dumpingovou ekonomikou, byť přiznávám, že je rozumné si tu zachovat rozdíl oproti Rakousku cca 20 – 30%. A to i ve mzdách.
Blábolíte. Od roku 2019 složená daňová kvóta klesá. Musíte se dívat na poměr daní k HDP.
A ty výdaje (ano) jsou i na ty dálnice. I rozpočty ŘSD jsou každoročně rekordní.
Neblábolí. Ohledně zdanění záleží jakým časový obdobím argumentujete. Pokud uživatel „zadarmo“ uvažuje období této (formálně dnes končící) vlády, tak daňová kvóta vzrostla.
Pokud ji Vy vezme za období před zrušením superhrubé mzdy (zjednodušené pojmenování) – tak lehce klesla.
Pokud bych já argumentovat třeba obdobím před 100 lety – tak řeknu, že radikálně vzrostla – a pokud bych byl „marťan“ a neměl žádné jiné informace, tak bych na základě výše dnešních daní nutně dospěl k závěru, že vedeme dlouhodobou, ne moc úspěšnou, útočnou válku.
No možná byste si měl zjistit, jaké daně byly před sto lety: https://www.bejvavalo.cz/clanky.php?detail=995
Ono se samozřejmě nevybíralo zdravotní pojištění ani sociální pojištění, protože jaksi ani jedno z toho neexistovalo (tedy žádné důchody a státní zdravotnictví) ale ty další daně stály za to, např. z nadměrných válečných a poválečných zisků atd.
Na rovnou daň byste mohl zapomenout. A sice nebyla DPH, ale na potravinové čáře směrem do Prahy za dovezené zboží zaplatíte daň. Od toho byly ty celnice na cestách do Prahy. To nám zrušili až Němci za války.
Nechci se pouštět do odborných diskusí – za mne jen řeknu, že takto zdanění nefungovalo (byly miliony výjimek). něco jako DPH bylo – jmenovalo se to daň z obratu a byla 2%, u potravin jen 1% (srovnej a dnešními až 21%). A vybral jste si jen část daní – firem. Nemluvíte o zaměstnancích, o spotřebních daní atd. Reforma daní byla až v roce 1927 (do té doby to byla soustava daní dle R-U + válečné přirážky). Nicméně mezi roky 1927 až 1931 byla celková daňová kvóta cca 14% HDP ((a to bylo 150% toto co v roce 1911-1914)), dneska je… Číst vice »
Jasně. Taky bych si přál, abychom neodváděli zdravotní a sociální pojištění, abych nemusel živit důchodce.
V propočtu k HDP/příjmům ta daňová zátěž už hodně dlouho nijak významně neroste.
A většina peněz se nerozhazuje na nesmysly, ikdyž díky několika případům rezonujícím v médiích se to tak může zdát. Peníze jdou zejména na důchody naši pořád starnoucí populace.
Možná to nejde, protože to by zasáhlo i zahraniční dopravce a to se přeci nedělá. Zahraniční korporace a stát mají jako primární úkol odírat občany Česka, takže to dělají tam, kde to zahraniční korporáty nemůže moc zasáhnout (což by plošně zvýšené mýto způsobilo). Tyto korporace soustavně dekády vysávají Česko a to jak v relativně „obyčejných“ odvětvích typu telekomunikace, obchod s potravinami, tak i zásadních odvětvích jako je farmaceutický nebo strojírenský průmysl a obchod, ale bohužel i ve vyloženě strategických sektorech typu energetika a vodárenství. Ve všech těchto odvětvích si zajišťují pro své matky dostatečné zisky na náš úkor, aby pak… Číst vice »