Tady vlaky nechceme. Obyvatelé jihomoravského městyse odmítli novou trať přes své území
VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Místním by trať nepřinesla žádné výhody, vysvětluje starostka.
Místním by trať nepřinesla žádné výhody, vysvětluje starostka.
Tak když to není dostatečně daleko od obce, tak stačí posunout obec o dalšího 0.5 km dál.
Neuvěřitelní sobci…
Vzpomínám na jeden příběh od Švandrlíka,kde se tajemník ve finále zeptal: A co vlastně chcete soudruzi? Vystěhovat?….. A bylo po problému s hlukem….
Ano, typické pro nejtvrdší komunistické manýry, jak trefně popisované M. Švandrlíkem.
Naštěstí už takový přístupům… stačilo. Snad navždy.
Mmch. u Troskotovic je asi vcelku jasné, co (ne)chce. Vyjádřilo se zastupitelstvo a poté i občané.
Ale zase blokace akce celostátního významu kvůli tomu,za pár lidí “ z toho nic nemá“ je taky zcestné. Pak nepostavite u nás nic. Každému bude něco vadit a každý kdo o tom nic neví se bude vyjadřovat a blokovat.
Řešením je, aby z toho i ti lidé něco měli. Aby případně vznikla win-win situace.
Mmch. není jich pár, ale asi 750 (Troskotovice) + 500 (Litobratřice).
V obdobně lidnatých obcích běžně existují železniční zastávky, byť jsou „za vsí“ (což u rychlé páteřní tratě směřující do páteřního velkoměsta tolik nevadí). Uvědomme si, že nejde o žádnou VRT, ale o vnitrokrajskou železniční spojku.
Jinak, nepovedlo se mi dohledat přesný návrh trasování. Může případně někdo upravit toto https://mapy.com/s/godosudesa do přesnější podoby?
I zde bych se opakoval, že do Mikulova už to bude slušná oklika.
To jsou zase ty obce, o kterých nikdy nikdo neslyšel? 😀
Já jsem o nich slyšel mnohokrát. Přes obě jsem jel, i když přes Troskotovice (busem č. 104) mnohokrát méně než přes Litobratřice (busem č. 104 i autem).
P. S. Jde o projekt tratě Unkovice – Hrušovany n/J.-Nový Dvůr. Kolik lidí „kdy slyšelo“ o těchto dvou obcích (resp. 1 obec a 1 osada)? 🙂
Musím uznat, že jsem se musel podívat do mapy, kde přesně u Hrušovan ten Nový Dvůr je (a pro mě se stalo překvapivým, že ta trať má být napojena do t-246 až západně od žst. Hrušovany-Šanov a ne východ od ní).
Tam jezdí bus 104? Ten ale nepoužívám, k ničemu mi není, takže hlasuju zrušit ho.
O. K., můžete případně hlasovat pro subjekt, který by prosadil jeho zrušení.
Případně iniciovat referendum o této otázce.
U věcí jako tohle by měl fungovat hierarchický princip. Pokud nadřazená entita (zde stát) vydá nějaké stanovisko, tak všechny podřízené entity (kraj, obec, městská část) musí toto stanovisko automaticky převzít dle principu vyšší bere.
Existuje i přesně opačný postup: https://cs.wikipedia.org/wiki/Princip_subsidiarity
Mmch. to je celkově zajímavé, že trať s významem ryze pro Jihomoravský kraj je „stanoviskem státu“.
P. S. O čem by pak obecní/městská zastupitelstva vlastně mohla rozhodovat?
Rozhodovat o tom, o čem je stát (kraj) rozhodovat nechá. Vždy by mělo platit, že vyšší patro dá tomu nižšímu jen tolik prostoru, kolik samo uzná za vhodné.
A když „vyšší patro“ uzná za vhodné, že tomu nižšímu nedá rozhodovat o ničem a naopak samo bude rozhodovat o všem?
Jaký jiný význam má vlastně místní referendum než nimby?
Zjištění názoru občanů.
Jinak v Kraji Vysočina dnes bylo 8 referend, z toho 3 s kladným výsledkem (tzn. „ne-NIMBY“).
Pardon, 3 o větrnících kladně + ještě jedno další kladně, tzn. 4 vs. 4 https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/referenda-osm-mist-vysocina-vetrne-elektrarny.A251004_200625_jihlava-zpravy_evs
Kdyby to někoho zajímalo, ta VRT tam měla vést asi 500 m od nejbližší zástavby (která je velmi řídká). Beru jako vyloženou definici bojkotu…
Víte někdo, jak zněla otázka v referendu? Díky.
https://www.troskotovice.cz/wp-content/uploads/2025/09/referendum-oznameni-na-UD.pdf
Díky! Tak to je „pěkně“ napsaná otázka…podle mě zavádějící a matoucí. …nevím, co tomu předcházelo, jestli a jaké přednášky, prezentace v krajině, diskuze…
Každopádně referendum reprezentuje názor občanů a SŽ nastává další kolo práce. Držím palce!
Co je na té otázce matoucí
Zavádějící? Matoucí? Cože? Když vymažete název projektu, zbyde pouhá holá otázka „souhlasíte s navrhovaným vedením trati přes k.ú. obce Troskotovice“.
Pro Znojmo by to bylo dobré. Autobusy plné vlak by byl ideální řešení
„Jsme arci toho směrodatneho názoru, že dráha nemá se řídit podle oslů a volů, nýbrž voli a osli mají se podle dráhy říditi“
Proč má sloužit 10 milionům obyvatel plus dalším ze zahraničí a není pro to aby vyhovovala někomu ve vesnici podle které vede a kde vlak samozřejmě nemůže zastavovat. To co oni řeknou v této vesnici přece není vůbec podstatné a nemá smysl vůbec je pouštět ke slovu
Může tam zastavovat, stejně jako zastavuje např. v Rakvicích.
A spojka od Hrušovan k Hrušovanům opravdu není zahraniční transit a ani „pro 10 mil. obyvatel“. Je „jen“ pro znojemský okres (čímž i tak bude velmi přínosná, ale pro Troskotovice jedině tak s dojezdem k Pohořelicím a pak tím pádem pro Troskotovice není důležité, aby vedle poblíž nich).
** VEDLA poblíž nich.
Jinak mě zaujalo, že ta spojka má končit až u Nového Dvora, tedy západně od dnešní žst. Hrušovany-Šanov. Jak tedy ta spojka má řešit přestupy či přímou jízdu z Brna směr Mikulov?
Před křížením z tratí Pravice-Hrušovany má být odbočka pro napojení na žst Hrušovany-Šanov
Slušná oklika. 🙂 Srov. kdyby šlo o VRT Brno – Wien, vedenou cca západně od obce Jevišovka. A tím pádem nebude existovat jedno místo, kde by se sešly vlaky Brno – Znojmo, Brno – Mikulov a Znojmo – Mikulov – Břeclav? Nebo třetí jmenované nebudou existovat? Pokud nebudou, pak se stane zbytečnou i dnešní žst. Hrušovany-Šanov, protože už nepůjde ani o přestupní stanici (tou aspoň dosud je), ani o stanici v dosahu města (tou nebyla nikdy, ale nově bude možnost, mít stanici na trati blíž městu, i když… https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 tady vlastně žádné Hrušovany také uvedeny nejsou, tak… kde vlastně bude… Číst vice »
Tvl to je jak za císaře pána a pak se divíme, že v půlce měst je dálnice bůhví kde daleko.
Ale tak aspoň že dostali na výběr několik variant a místo toho se rozhodli trucovat a zničit možnost Znojmu přestat být takovou dírou.
Za císaře pána se tato trať naopak nepostavila – a proto železniční spojení Znojma/Znojemska s Brnem je takové jaké je. Nebo vlastně není.
Tohle ale nemá být žádná rychlotrať, jen odbočka pro nové přímé spojení mezi Brnem a Znojmem. Že to odmítají, je jejich hloupost, protože by mohlo mít taky lepší spojení.
A takhle je to všude,prostě jsme hustě osídlena malá republika a sem se žádné rychlodráhy nehodi
Obyvatelům jihomoravského městyse by měl být doživotně odepřen přístup k veškeré veřejné dopravě.
Jakou výhrou by pro kohokoliv (vč. míst, kam se z Troskotovic dojíždí) bylo, kdyby tím pádem Troskotovičtí jezdili všude autem?
Stacilo by odpojení od distribuční sítě.
Pro českou republiku nemá význam, aby tam šla elektřina.
Ale pro Troskotovice to význam má. A to velký. Na rozdíl od té tratě.
Jinak, co byste touto mstou chtěl dosáhnout?
O tom naštěstí nerozhodujete vy.
A mmch. mám velkou radost, že strana, která přímo navazuje na stranu, která se desítky let takto uměla mstít, se dnes – navzdory „průzkumům“ a navzdory četnému plakátování mj. v Brně hl. n. – nedostala do sněmovny.
Připomínám, že proti té trati bylo i zastupitelstvo Troskovic i sousedních Litobratřic.
Mmch. přes okraj území Troskotovic vede 110 kV https://www.ote-cr.cz/cs/statistika/elektrizacni-soustava-cr.png To byste odpojil taky? 😀
Věci ve vyspělém 21. století fungují skoro stejně jako v 16., nebo 19. století a to přesto, že lidé dnes jsou vzdělaní a liniové stavby pro ně neznamenají existenční ohrožení. Z tohoto pohledu je třeba mít v o to větší úctě stavitele z minulých století, kdy se nesouhlas vyřizoval zpravidla méně civilizovaným způsobem. Jakub Krčín z Jelčan to při přípravě staveb rybniční soustavy v Jížních Čechách neměl jednoduché, ale jeho rybník Rožmberk stojí od roku 1590 do dnešních dnů účinně brání povodním v odtokovém území pod ním. Dnes by možná takové dílo o rozloze 650 českobudějovických náměstí a objemu 6… Číst vice »
I prohry musí zastánci VRTek demokraticky přijmout, stejně, jako výsledky dnešních voleb, které jsou mnohým proti srsti. O tom ta „demokracie“ je.
Naštěstí místní referendum v malé obci nemůže zastavit stavbu celostátního rozměru…
No to jo, snad se jí (VRT) dožijete, pokud před tím nezemřete hlady díky dalším zastavěným hektarům orné půdy liniovými stavbami.
Jasné, pretože máme takú núdzu o ornú pôdu, že nemôžeme ani meter štvorcový nechať ležať ladom, alebo obetovať na pestovanie energetických plodín ako repka, alebo kukurica…
Spojení Znojemska s Brnem není celostátní rozměr.
Z Unkovic do Znojma nepovede VRT, ale nová konvenční trať do Hrušovan/J. Obyvatelé mohli vyjednávat a chtít „něco za něco“.
Nemám přehled, zda mají obě obce třeba vodovod, nebo kanalizaci v ideálním stavu, nebo zda to mohla být příležitost tyto základní věci vylepšit.
A vidíte zde někoho, kdo NEpřijmul výsledek toho hlasování???
Jak je vlastně možné „odmítnout výsledek referenda“? Jako popřít jej, podobně jako plochozemci odmítají kulatost Země?
Za okny mi vede teplovod, ale ja mam pritom teplou vodu v kohoutku
Doufam, ze ho tedy zbouraji!
No vidíte. Já mám pod okny ulici, kde projede denně ve špičkách 1 200 vozidel za hodinu a auto mám v garáži. Doufám, že tam dají zákaz vjezdu s výjimkou místních. 🙂
Takže z jeho existence máte přínos.
Příměr vůči železnici přes území Troskotovic, ale aniž by tam měly zastávku/stanici, je tedy jaký?
Takže klasické NIMBY. Ještě osobně dokáži pochopit odpor ke stavbě, pokud by železnice nějak výrazně zasahovala do obce, případně by bylo ohrožení hlukem, ale tohle je tedy velký extrém.
Vláček by nezastavoval u nás v malé obci, tak tedy uděláme vše proto, aby potřebná stavba nevznikla na našem území. Pak se není moc co divit, že se z této republiky postupně stává skanzen, když bojujeme proti všemu, u čeho nevidíme přímý benefit pro nás osobně.
Já chcu zrychlit autobus z Brna do Laačka. Nepřináší mi žádný výhody, že to vymetá díry typu Troskotovice…
To je zvláštní, že z Brna do Laa vůbec chcete jet busem a nechcete jet (aspoň do Hrušovan-Šanova) vlakem po t-244.
… přičemž po optimalizaci t-244 ve stávající ose by bylo ideální cílit na Hrušovany-Šanov X:30 – M. Krumlov X:00 – Silůvky X:15/X:45 – dále zrychleně do Brna. V cílovém stavu z Hrušovan-Šanova do Brna hl. n. za 65 – 70 min.
Mmch. pořád by ten bus jel přes Litobratřice, které jsou také proti té trati.
ještě doplním, že kromě Troskotovic obsluhuje páteřní linka č. 104 i sousední Vlasatice.
A velmi malá ves Trnové Pole tím pádem má jen obslužnou linku č. 450. A Branišovice mají tak jako tak obsluhu linkou č. 108, takže netřeba tam mít druhou páteřní linku (č. 104).
Hele já bych klidně zrušil obec Troskotovice, nevím o tom, že by mi její existence přinášela nějaké výhody.
„Já také odpověděla ne, protože místním by trať nepřinesla žádné výhody,“
Super sobecký postoj. Až budou Troskotovice žádat o dotaci na cokoliv, můžu taky říct, že jsem proti, protože *mně* to nic nepřinese?
NIMBYsté všech zemí, běžte někam.
Nicméně přinese ji to po dobu výstavby (a příp. i provozu) nevýhody.
Dotace pro Troskotovice „vám“ žádné nevýhody nepřinese.
Jaké nevýhody, při procházce za dědinou se nebudou dívat jenom na lány řepky a turkyně, ale můžou chodit s děckama na vláčky.
Při výstavbě nevýhody jako hluk a prašnost.
Při provozu… ale O. K., spojka s nějakými 2 páry vlaků osobní přepravy (jestli vůbec, protože v tomto zákresu je jen 1 https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194) za hodinu (nákladní doprava asi ne, protože tu by nepustili na navazující VRT Unkovice – Modřice) by provoz nijak hlukově neobtěžoval.
Tak asi jen ta výstavba.
Na vláčky se dá dívat tím lépe, když v takovém místě zastavují. Je mi celkově s podivem, proč na takové trati nemá být vybudována skoro žádná zastávka. I ty Pohořelice se „prověřují“, u Hrušovan n/J. není vyznačeno nic. A u Troskotovic také ne.