dkv_obrazok

Tady vlaky nechceme. Obyvatelé jihomoravského městyse odmítli novou trať přes své území

VRT Jižní Morava. Foto: Správa železnicVRT Jižní Morava. Foto: Správa železnic

Místním by trať nepřinesla žádné výhody, vysvětluje starostka.

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KrizeVychodniSpolecnosti

Tak když to není dostatečně daleko od obce, tak stačí posunout obec o dalšího 0.5 km dál.

QEntity

Neuvěřitelní sobci…

Tomáš Fuk

Vzpomínám na jeden příběh od Švandrlíka,kde se tajemník ve finále zeptal: A co vlastně chcete soudruzi? Vystěhovat?….. A bylo po problému s hlukem….

xyz

Ano, typické pro nejtvrdší komunistické manýry, jak trefně popisované M. Švandrlíkem.

Naštěstí už takový přístupům… stačilo. Snad navždy.

Mmch. u Troskotovic je asi vcelku jasné, co (ne)chce. Vyjádřilo se zastupitelstvo a poté i občané.

Tomáš Fuk

Ale zase blokace akce celostátního významu kvůli tomu,za pár lidí “ z toho nic nemá“ je taky zcestné. Pak nepostavite u nás nic. Každému bude něco vadit a každý kdo o tom nic neví se bude vyjadřovat a blokovat.

xyz

Řešením je, aby z toho i ti lidé něco měli. Aby případně vznikla win-win situace.

Mmch. není jich pár, ale asi 750 (Troskotovice) + 500 (Litobratřice).

V obdobně lidnatých obcích běžně existují železniční zastávky, byť jsou „za vsí“ (což u rychlé páteřní tratě směřující do páteřního velkoměsta tolik nevadí). Uvědomme si, že nejde o žádnou VRT, ale o vnitrokrajskou železniční spojku.

Jinak, nepovedlo se mi dohledat přesný návrh trasování. Může případně někdo upravit toto https://mapy.com/s/godosudesa do přesnější podoby?

I zde bych se opakoval, že do Mikulova už to bude slušná oklika.

Výpravčí

To jsou zase ty obce, o kterých nikdy nikdo neslyšel? 😀

xyz

Já jsem o nich slyšel mnohokrát. Přes obě jsem jel, i když přes Troskotovice (busem č. 104) mnohokrát méně než přes Litobratřice (busem č. 104 i autem).

xyz

P. S. Jde o projekt tratě Unkovice – Hrušovany n/J.-Nový Dvůr. Kolik lidí „kdy slyšelo“ o těchto dvou obcích (resp. 1 obec a 1 osada)? 🙂

Musím uznat, že jsem se musel podívat do mapy, kde přesně u Hrušovan ten Nový Dvůr je (a pro mě se stalo překvapivým, že ta trať má být napojena do t-246 až západně od žst. Hrušovany-Šanov a ne východ od ní).

Jan T.

Tam jezdí bus 104? Ten ale nepoužívám, k ničemu mi není, takže hlasuju zrušit ho.

xyz

O. K., můžete případně hlasovat pro subjekt, který by prosadil jeho zrušení.

Případně iniciovat referendum o této otázce.

Punkz

U věcí jako tohle by měl fungovat hierarchický princip. Pokud nadřazená entita (zde stát) vydá nějaké stanovisko, tak všechny podřízené entity (kraj, obec, městská část) musí toto stanovisko automaticky převzít dle principu vyšší bere.

xyz

Existuje i přesně opačný postup: https://cs.wikipedia.org/wiki/Princip_subsidiarity

Mmch. to je celkově zajímavé, že trať s významem ryze pro Jihomoravský kraj je „stanoviskem státu“.

P. S. O čem by pak obecní/městská zastupitelstva vlastně mohla rozhodovat?

Punkz

Rozhodovat o tom, o čem je stát (kraj) rozhodovat nechá. Vždy by mělo platit, že vyšší patro dá tomu nižšímu jen tolik prostoru, kolik samo uzná za vhodné.

xyz

A když „vyšší patro“ uzná za vhodné, že tomu nižšímu nedá rozhodovat o ničem a naopak samo bude rozhodovat o všem?

Vojta

Jaký jiný význam má vlastně místní referendum než nimby?

xyz

Zjištění názoru občanů.

Jinak v Kraji Vysočina dnes bylo 8 referend, z toho 3 s kladným výsledkem (tzn. „ne-NIMBY“).

xyz

Pardon, 3 o větrnících kladně + ještě jedno další kladně, tzn. 4 vs. 4 https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/referenda-osm-mist-vysocina-vetrne-elektrarny.A251004_200625_jihlava-zpravy_evs

danaceks

Kdyby to někoho zajímalo, ta VRT tam měla vést asi 500 m od nejbližší zástavby (která je velmi řídká). Beru jako vyloženou definici bojkotu…

Míla

Víte někdo, jak zněla otázka v referendu? Díky.

Míla

Díky! Tak to je „pěkně“ napsaná otázka…podle mě zavádějící a matoucí. …nevím, co tomu předcházelo, jestli a jaké přednášky, prezentace v krajině, diskuze…
Každopádně referendum reprezentuje názor občanů a SŽ nastává další kolo práce. Držím palce!

Michal

Co je na té otázce matoucí

Joe

Zavádějící? Matoucí? Cože? Když vymažete název projektu, zbyde pouhá holá otázka „souhlasíte s navrhovaným vedením trati přes k.ú. obce Troskotovice“.

Pavel Fiala

Pro Znojmo by to bylo dobré. Autobusy plné vlak by byl ideální řešení

malý bobeš

„Jsme arci toho směrodatneho názoru, že dráha nemá se řídit podle oslů a volů, nýbrž voli a osli mají se podle dráhy říditi“

Martin

Proč má sloužit 10 milionům obyvatel plus dalším ze zahraničí a není pro to aby vyhovovala někomu ve vesnici podle které vede a kde vlak samozřejmě nemůže zastavovat. To co oni řeknou v této vesnici přece není vůbec podstatné a nemá smysl vůbec je pouštět ke slovu

xyz

Může tam zastavovat, stejně jako zastavuje např. v Rakvicích.

A spojka od Hrušovan k Hrušovanům opravdu není zahraniční transit a ani „pro 10 mil. obyvatel“. Je „jen“ pro znojemský okres (čímž i tak bude velmi přínosná, ale pro Troskotovice jedině tak s dojezdem k Pohořelicím a pak tím pádem pro Troskotovice není důležité, aby vedle poblíž nich).

xyz

** VEDLA poblíž nich.

Jinak mě zaujalo, že ta spojka má končit až u Nového Dvora, tedy západně od dnešní žst. Hrušovany-Šanov. Jak tedy ta spojka má řešit přestupy či přímou jízdu z Brna směr Mikulov?

Ojin

Před křížením z tratí Pravice-Hrušovany má být odbočka pro napojení na žst Hrušovany-Šanov

xyz

Slušná oklika. 🙂 Srov. kdyby šlo o VRT Brno – Wien, vedenou cca západně od obce Jevišovka. A tím pádem nebude existovat jedno místo, kde by se sešly vlaky Brno – Znojmo, Brno – Mikulov a Znojmo – Mikulov – Břeclav? Nebo třetí jmenované nebudou existovat? Pokud nebudou, pak se stane zbytečnou i dnešní žst. Hrušovany-Šanov, protože už nepůjde ani o přestupní stanici (tou aspoň dosud je), ani o stanici v dosahu města (tou nebyla nikdy, ale nově bude možnost, mít stanici na trati blíž městu, i když… https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 tady vlastně žádné Hrušovany také uvedeny nejsou, tak… kde vlastně bude… Číst vice »

HK~

Tvl to je jak za císaře pána a pak se divíme, že v půlce měst je dálnice bůhví kde daleko.

Ale tak aspoň že dostali na výběr několik variant a místo toho se rozhodli trucovat a zničit možnost Znojmu přestat být takovou dírou.

xyz

Za císaře pána se tato trať naopak nepostavila – a proto železniční spojení Znojma/Znojemska s Brnem je takové jaké je. Nebo vlastně není.

Jackbrno

Tohle ale nemá být žádná rychlotrať, jen odbočka pro nové přímé spojení mezi Brnem a Znojmem. Že to odmítají, je jejich hloupost, protože by mohlo mít taky lepší spojení.

petr

A takhle je to všude,prostě jsme hustě osídlena malá republika a sem se žádné rychlodráhy nehodi

Jerry

Obyvatelům jihomoravského městyse by měl být doživotně odepřen přístup k veškeré veřejné dopravě.

xyz

Jakou výhrou by pro kohokoliv (vč. míst, kam se z Troskotovic dojíždí) bylo, kdyby tím pádem Troskotovičtí jezdili všude autem?

PetrD

Stacilo by odpojení od distribuční sítě.

PetrD

Pro českou republiku nemá význam, aby tam šla elektřina.

xyz

Ale pro Troskotovice to význam má. A to velký. Na rozdíl od té tratě.

Jinak, co byste touto mstou chtěl dosáhnout?

xyz

O tom naštěstí nerozhodujete vy.

A mmch. mám velkou radost, že strana, která přímo navazuje na stranu, která se desítky let takto uměla mstít, se dnes – navzdory „průzkumům“ a navzdory četnému plakátování mj. v Brně hl. n. – nedostala do sněmovny.

Připomínám, že proti té trati bylo i zastupitelstvo Troskovic i sousedních Litobratřic.

Mmch. přes okraj území Troskotovic vede 110 kV https://www.ote-cr.cz/cs/statistika/elektrizacni-soustava-cr.png To byste odpojil taky? 😀

Karl vB.

Věci ve vyspělém 21. století fungují skoro stejně jako v 16., nebo 19. století a to přesto, že lidé dnes jsou vzdělaní a liniové stavby pro ně neznamenají existenční ohrožení. Z tohoto pohledu je třeba mít v o to větší úctě stavitele z minulých století, kdy se nesouhlas vyřizoval zpravidla méně civilizovaným způsobem. Jakub Krčín z Jelčan to při přípravě staveb rybniční soustavy v Jížních Čechách neměl jednoduché, ale jeho rybník Rožmberk stojí od roku 1590 do dnešních dnů účinně brání povodním v odtokovém území pod ním. Dnes by možná takové dílo o rozloze 650 českobudějovických náměstí a objemu 6… Číst vice »

trapper

I prohry musí zastánci VRTek demokraticky přijmout, stejně, jako výsledky dnešních voleb, které jsou mnohým proti srsti. O tom ta „demokracie“ je.

Marian Kechlibar

Naštěstí místní referendum v malé obci nemůže zastavit stavbu celostátního rozměru…

trapper

No to jo, snad se jí (VRT) dožijete, pokud před tím nezemřete hlady díky dalším zastavěným hektarům orné půdy liniovými stavbami.

Jeffer

Jasné, pretože máme takú núdzu o ornú pôdu, že nemôžeme ani meter štvorcový nechať ležať ladom, alebo obetovať na pestovanie energetických plodín ako repka, alebo kukurica…

xyz

Spojení Znojemska s Brnem není celostátní rozměr.

Karl vB.

Z Unkovic do Znojma nepovede VRT, ale nová konvenční trať do Hrušovan/J. Obyvatelé mohli vyjednávat a chtít „něco za něco“.
Nemám přehled, zda mají obě obce třeba vodovod, nebo kanalizaci v ideálním stavu, nebo zda to mohla být příležitost tyto základní věci vylepšit.

mgr.pavel

A vidíte zde někoho, kdo NEpřijmul výsledek toho hlasování???

Jak je vlastně možné „odmítnout výsledek referenda“? Jako popřít jej, podobně jako plochozemci odmítají kulatost Země?

Nezasveceny

Za okny mi vede teplovod, ale ja mam pritom teplou vodu v kohoutku
Doufam, ze ho tedy zbouraji!

Cedník

No vidíte. Já mám pod okny ulici, kde projede denně ve špičkách 1 200 vozidel za hodinu a auto mám v garáži. Doufám, že tam dají zákaz vjezdu s výjimkou místních. 🙂

xyz

Takže z jeho existence máte přínos.

Příměr vůči železnici přes území Troskotovic, ale aniž by tam měly zastávku/stanici, je tedy jaký?

zetnic

Takže klasické NIMBY. Ještě osobně dokáži pochopit odpor ke stavbě, pokud by železnice nějak výrazně zasahovala do obce, případně by bylo ohrožení hlukem, ale tohle je tedy velký extrém.
Vláček by nezastavoval u nás v malé obci, tak tedy uděláme vše proto, aby potřebná stavba nevznikla na našem území. Pak se není moc co divit, že se z této republiky postupně stává skanzen, když bojujeme proti všemu, u čeho nevidíme přímý benefit pro nás osobně.

Nose Peak

Já chcu zrychlit autobus z Brna do Laačka. Nepřináší mi žádný výhody, že to vymetá díry typu Troskotovice…

xyz

To je zvláštní, že z Brna do Laa vůbec chcete jet busem a nechcete jet (aspoň do Hrušovan-Šanova) vlakem po t-244.

xyz

… přičemž po optimalizaci t-244 ve stávající ose by bylo ideální cílit na Hrušovany-Šanov X:30 – M. Krumlov X:00 – Silůvky X:15/X:45 – dále zrychleně do Brna. V cílovém stavu z Hrušovan-Šanova do Brna hl. n. za 65 – 70 min.

Mmch. pořád by ten bus jel přes Litobratřice, které jsou také proti té trati.

xyz

ještě doplním, že kromě Troskotovic obsluhuje páteřní linka č. 104 i sousední Vlasatice.

A velmi malá ves Trnové Pole tím pádem má jen obslužnou linku č. 450. A Branišovice mají tak jako tak obsluhu linkou č. 108, takže netřeba tam mít druhou páteřní linku (č. 104).

AFO

Hele já bych klidně zrušil obec Troskotovice, nevím o tom, že by mi její existence přinášela nějaké výhody.

mgr.pavel

„Já také odpověděla ne, protože místním by trať nepřinesla žádné výhody,“

Super sobecký postoj. Až budou Troskotovice žádat o dotaci na cokoliv, můžu taky říct, že jsem proti, protože *mně* to nic nepřinese?

NIMBYsté všech zemí, běžte někam.

xyz

Nicméně přinese ji to po dobu výstavby (a příp. i provozu) nevýhody.

Dotace pro Troskotovice „vám“ žádné nevýhody nepřinese.

Ojin

Jaké nevýhody, při procházce za dědinou se nebudou dívat jenom na lány řepky a turkyně, ale můžou chodit s děckama na vláčky.

xyz

Při výstavbě nevýhody jako hluk a prašnost.

Při provozu… ale O. K., spojka s nějakými 2 páry vlaků osobní přepravy (jestli vůbec, protože v tomto zákresu je jen 1 https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194) za hodinu (nákladní doprava asi ne, protože tu by nepustili na navazující VRT Unkovice – Modřice) by provoz nijak hlukově neobtěžoval.

Tak asi jen ta výstavba.

Na vláčky se dá dívat tím lépe, když v takovém místě zastavují. Je mi celkově s podivem, proč na takové trati nemá být vybudována skoro žádná zastávka. I ty Pohořelice se „prověřují“, u Hrušovan n/J. není vyznačeno nic. A u Troskotovic také ne.