dkv_obrazok

Peněz na dopravní stavby není na příští rok dost, přiznal Kupka. Babiš zmínil ohrožené projekty

Záchranný archeologický výzkum na D11 Jaroměř - Trutnov. Foto: Radek Mátl / X.comZáchranný archeologický výzkum na D11 Jaroměř - Trutnov. Foto: Radek Mátl / X.com

Šéf ŘSD potvrdil, že kvůli chybějícím penězům na příští rok zatím nepodepsali velké smlouvy na nové silnice a dálnice.

Odebírat
Upozornit na
guest
114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Většinu toho dálničního maratonu už máme uběhnutou, tak si to pojďme nepo*rat. Stejně i tempo jsme si nasadili dobře. Ty astronomické investice přece nebudou potřeba věčně. Ideálně by nás mělo čekat ještě několik let, kdy výstavba dálnic „sežere“ skutečně velké množství miliard, ale moment, kdy bude páteřní síť buď dostavěná nebo se bude stavět, už je v dohlednu a v ten moment se přece všechno změní. Najednou tu bude mít dopravní sektor celkem spolehlivý generátor peněz, který si kromě vlastní údržby vydělá i na dobudování silnic nižší priority a možná i dalších úseků dálnic typu Plzeň – Tábor – Jihlava… Číst vice »

v.sp

Rozpočet nepočítal se schopností ředitele ŘSD (Mátlem) stavby opravdu dotlačit k realizaci:-)

mgr.pavel

Spíš Stanjura neuměl počítat a Kupka si toho nevšiml nebo držel basu. Vždyť ten pán málem dovedl Opavu ke krachu, jako primátor.

(ale jako vtip dobrý 🙂 )

libor

… s ohledem na toto všechno vůbec nechápu proč se řeší takové myšlenky jako je 250km/h ČB-Linz, na to prostě nebude nikdy. nikdy!

Cedník

Někdy na to snad bude. Teď je důležité, když se stále nic neděje, že se vydávají miliony korun za studie a za jejich aktualizace. Třeba podle výsledku česko-rakouské studie z roku 2007 měl být na českém území nejlepším prvním krokem do roku 2025 podle projektového případu Minimum nový dvoukolejný vjezd do železničního uzlu České Budějovice s dílčím navýšením kapacity tratě CB-HD. Dopadlo to jako vždy.

jan táborský

Už jsme to nedávno zažili s VV , pokud se zastaví i příprava zopakujeme si to

vrms

To je něco dost jiného. Tehdy se zastavovaly stavby a chtěli „vyhladovět“ stavaře. Nyní se staví rekordně a chce se stavět ještě víc, ale na to „víc“ nejsou alokované peníze, plus se plánované peníze snížily o asi 15 %. To není katastrofa, jen prostě si všichni zvykli, že cokoliv se připraví, dostane hned peníze.

Jaroslav Toman

Bezva. Vánoce skončily.

Petr0003

At si to ANO vyžere. 😀

Johnyka

Ten Stanjura byl fakt diletant. Stát si objedná stavbu dálnic a pak na ně nedá dost peněz.

peter

No kdyz sem tady psal, ze zdroje nejsou nekonecne. Nekteri me uminuskovali k smrti. Tak jen dal a vetsi schodky. Priorita jsou duchodci. Takze tak.

Johnyka

Jj důchodci nám prožerou budoucnost. Řeší se furt jen důchodci. Mladí by měli založit politickou stranu a tvrdě si jít za svým !

Stráťa

A je na to mladých dost? Průměrný věk v ČR je 43 let a věk průměrného voliče bude ještě výrazně vyšší protože prvních 18 let se nesmí volit zatímco horní limit neexistuje.

mgr.pavel

No pro tuto vládu důchodci nebyli prioritou (naštěstí). Ale ani tak nedokázali sestavit rozumný rozpočet.

looking4bucho

Pravda bude nekde uprostred, tak jako vetsinou. Kupka nezajistil financovani na pristi rok i kdyz asi nejaky plan B existoval. Cloveka musi napadnout ze to byl tak trochu naschval s tim ze ve vlade stejne asi nebudou, tak at se s tim nastupci poperou… No a Babis to ted prodava jako totalni rozklad i kdyz dostal vsechny projekty naservirovany na zlatem podnose a musi „jenom“ zajistit finance.

lumik

Co je to za plánování? D11 má být zahájena letos, takže má být součástí letošního rozpočtu. Stavba se musí zahájit, i kdyby se následující rok měl překlenout nějakým půjčením od EIB. Je to mj. strategický úsek na východní hranici. Nemá smysl brzdit, protože rozestavěnost bude v následujích letech klesat, mnohé úseky budou dokončeny a zbydou jen ty, jejichž problematická příprava se neskutečně vleče.

libor

tak to je Babiš, ten tmu rozumí jako koza náklaďáku, ale kecat bude do všeho. Populista jeden

Nabubřelec

Nerozumíš tomu ty. Lumík kritizuje ten rozpočet.

Pokud nejsou peníze na příští rok na stavbu X, tak nedává moc smysl ji letos zahajovat. Příští rozpočet tedy ovlivňuje i stavby letos.

Alenkaf

Co má Babiš společného s rozpočtem na letošní rok a návrhem na příští rok?

libor

“ Babiš uvedl, že některé silniční a železniční stavby se zastavují.“ Jo to pravda nebo není?

martys

pokud má být zahájeno v 12/25 pak bohatě stačí v rozpočtu 2025 jeden milion. Na stavbu párty stanu, umístění většího balvanu, sadu kladívek a pár beden s chlebíčky to vystačí. Tady je asi spíš otázka,za co se bude stavět příští rok 🙂

N.N.

Zapomněl jste na kácení dřevin a jiné přípravné práce.

Ondra

To udělal Stanjura schválně? Aby vypadal schodek rozpočtu líp před volbami? Aby Zbýňa nebyl ten špatný, kdo udělá schodek 300++ mld. A bude to za něj muset vyřešit někdo jiný? A ještě si asi myslí, že nám to nedojde? Zaplaťbůh se tento „vychytralý“ člověk, do sněmovny nedostal, jen čekám, ve které erární funkci tenhle nepovedený kapřík vypluje… A co Kupka? Že by o tom celou dobu nevěděl? Nebo nám hrál jen divadýlko? Kdyby jo, lístky fakt nechci, ani zadarmo!

Vladimír

Jsem zvedavy kam se pohnou pod novým vedenim ceny SZ, aktualni vlada srazila soutezene ceny cca o 40% proti odhadnim cenam. Bojim se, ze aktualni budoucí vlada vyzene ceny nahoru.

bakiy

Že to nepřiznal minulý týden….

mgr.pavel

„Výroky z předvolebního týdne nebyly zasazeny do Stanjurova rámce..“

ODS má táhnout za ČSSD, jsou to stejní pohrobci.

nowas

Že by byl úplně blbbej? 🙂

Petr Bečvář

Nepřidělit finance na připravené dálniční stavby, jako je třeba poslední úsek D11, to je naprosté fiasko. Z mého pohledu je to úplně zbytečný závěrečný kiks, který kazí jinak velmi úspěšné čtyři roky v oblasti výstavby dopravní infrastruktury.

Jan Novák

Jet na doraz kvůli volbám (např. otevření D6) a pak s vědomím, že nebudu u válu (ne)říct „Po nás potopa“, je naprosto tristní přístup, který by se dal čekat spíše od ANO.

Ale popravdě ono ODS-ÁNO je stejná sorta lidí, kteří spolupracují skoro všude, kromě celostátu, aby to na venek vypadalo jinak, než to je.

Jirka

No a tady se vidí, k čemu jsou dobré PPP projekty a že to bez nich do budoucna rozhodně nepůjde.

Alenkaf

Tak PPP projekt jde zastavit úplně stejně.

libor

jde, ale dá stavět a neřešit tolik, že nejsou love v rozpočtu 😉

Alenkaf

Ovšem jen do doby než se začnou splácet

Jan Hřebíček

PPP je předražený leasing. Chiméra nemohoucích. Přináší jen peníze do rukou bank a koncesionářů. Při současných úrocích to Babiš velmi pravděpodobně neschválí, vyjdou totiž obrovské částky.

kubisek

železnice Praha – Kladno tvl 😀 😀 😀
Není lepšího otloukánka!

Voufa

Tak ještě by mohli zastavit Přerov – Brno

Mlok

Na to dojde nebojte.

Náhodný Kolemjdoucí

Je potřeba potrestat Prahu, že volila špatně 😉

Libor

Byla by to škoda přibrzdit budování dopravní infrastruktury, obzvláště po ztracené minulé dekádě. Jenže kde na to vzít a nekrást, obzvláště když je v slíbeno zvyšování výdajů prakticky ve všech oblastech.

Leon

Kde vzít?
Třeba tím, že se na D0 úsek 520 Březiněves – Satalice nebudou dělat nesmyslně dlouhé tunely. Jejich zkrácením na cca 20 % a zbývající část nahrazením zemními valy by se hned ušetřilo mnoho miliard. A to i do budoucna na údržbě.

L.P.

Jenže pak by nedošlo k realizaci této části Pražského okruhu vůbec.

Leon

Pokud vyděračům ustoupíte, tak už budete ustupovat navždy.

Jan Tichavský

Pokud budete přepracovávat projekt každých pár let, tak se k výstavbě nedostanete.

Leon

Pokud na něj nebudete mít peníze tak také ne.

Alenkaf

Pokud by se jim neustoupilo tak některé dalnice nestojí dosud D11 U Hradce, D6 u Plzně nebo D1 u Přerova.

Leon

Ne všechny požadavky lze označit za vydírání, každý případ je jiný.
Ale v případě úseku Březiněves – Satalice, jsou požadavky na tunely v takovém rozsahu vydíráním.

Náhodný Kolemjdoucí

S tím by se ušetřilo ještě víc!

Libor

Byť s Vámi v tomto souhlasím, tak spoustu blokovaných staveb se podařilo odblokovat tím, že se hledal nějaký kompromis s místními a toto je jeden z nich. Alternativou by bylo pokračování blokování těchto staveb.

Leon

Hledání kompromisu ano (protihluková opatření atd.), ale tady se přistoupilo na neskutečně drahé řešení, které není racionální.

Libor

Jak píšu, alternativou by bylo nic, což je z pohledu investic sice velice levné, ale neřešilo by to jeden z největších problémů v naší dálniční infrastruktuře, tedy neexistující vnější okruh Prahy.

Leon

Alternativou by nebylo nic, ale domluvení racionálního kompromisu, v krajním případě vyvlastnění.
Pokud tady utratíte miliardy na neracionální řešení (dlouhé tunely), tak ty peníze budou zákonitě chybět jinde a nepostavíte jinou stavbu, třeba další část D0 a navíc vznikne precedent, který vám ovlivní další stavby.

Michael

Pokud chce agent dávat dárečky a zároveň vládnout s Motoristy, kteří chtějí šetřit a mít vyrovnaný rozpočet tak takové vládnutí mi moc nejde dohromady..trochu schizofrenie..

roman.lelek

Dokud se nevrátí superhrubá mzda a neudělá se nějaká brutální důchodová reforma, případně nevyletí porodnost nějakým zázrakem na dvojnásobek, tak sorry… Vyrovnaný rozpočet je utopie pro jakoukoliv vládu.

Alenkaf

Porodnost a důchodová reforma se vám projeví nejdříve za 20 let. Jedině ze by se začali rodit 15 leté děti a ani důchodová reformu neuděláte skokové. Když aktuálně chodí do důchodu ročník 1961 tak všem starším a těm co půjdou v příštích 10 létech ( tedy ročník 1971) už s důchodem nic moc neuděláte.

roman.lelek

Já vím. Aktuálně rychlé řešení pro náš stávající systém není. Kvůli superhrubé mzdě chybí v rozpočtu každý rok 150 mld. Kvůli zvyšujícím se důchodům 40 mld. Pokud Babiš sníží věk odchodu do důchodu na 65 let, bude to dalších 50 mld ročně (a to nepočítám jeho plány na nějakou úchylnou valorizaci, která zvedne důchody ještě výš, než jsou). Prostě buď sáhneme lidem na mzdy, zvedneme daně, nebo někde pod Ústeckým krajem objevíme ložisko zlata. Anebo začneme rodit spoustu dětí, těch dvacet let to přežijeme, a udržíme tenhle systém běžet další generaci.

peter

Kde berete, ze ti klauni chtej setrit? Protoze to rikaji? Tam je to samy mafian

Ondřej Wagner

Jsem rád, že ta prolhaná vláda skončila a Stanjura dokonce zmizel z Poslanecké sněmovny. Dopravní stavby, zejména dálnice a vysokorychlostní silnice, jsou motorem ekonomiky, pomáhají turismu, mobilite lidi, zahraničním investici a konečně i bezpečnosti.

DavidS

A nastoupí vláda, jejíž předseda ani neví, co to je nelhat

Martin L

Jediný kdo lhal tak byl Kupka!!!!!

Garyn

tak bývalý tiskový mluvčí to má tak nějak v popisu práce 🙂

Jakub

abys mohl investovat a stavet, musis na to mit. Podle tveho komentare predpokladam ekonomicke vzdelani na urovni Schillerove, ktera rekne, ze pujcka neni dluh…

Ondřej Wagner

Rozhoodně mi to ekonomicky mysli víc než možná vám. Pokud chceme rozjet ekonomiku v Česku, a tím také zvýšit příjmy lidem, tak kromě zjednodušení legislativních procesů, zejména v oblasti stavebního řízení, je třeba rozvíjet stavebnictví, a to kromě bytové výstavby také dopravní stavby a podpořit školství, vědu a výzkum a jejich propojení s podnikatelskym sektorem. Pokud se oběma sektorum seberou peníze, tak to vede ke stagnaci ekonomiky, jako když ministr dopravy Vít Barta zastavil v roce 2012 dopravní stavby.

dizgrafy

A tohle všechno neprolhaný Babiš jako zařídí? 🙂

Gajda

Když se podíváš na konkrétní čísla, zjistíš, že ty 4 poslední roky to fungovalo líp jak těch předešlejch osm. A hlavně se daleko líp dodržovaly rozpočty staveb. Takže bych si moc velký naděje nedělal s novou vládou, spíš naopak. Ale pokud věříš jejich předvolebním slibům a jejich ekonomice, tak si starosti nedělej a věř, že takový jako Kolovratník a Havlíček to spasí

Petr David

Jde jen o to, na jaká čísla se kdo chce dívat.

trapper

Dnes se cítí být ekonomem kdejaký . . . A jsme tam, kde jsme.

kubisek

Ano. Ale zrovna smysluplná investice do infrastruktury na dluh má smysl. Protože se staví i pro ty budoucí generace.

Frantisek X

Smysluplná – v tom bude ten problém… Pouhé uspokojování trvale rostoucích výkonů, a to při stávající nelogické dělbě přepravní práce, namísto zefektivnění procesů s redukcí dopravních potřeb a jejich směrování šetrnějšími způsoby, mi tedy smysl nedává.

Ondra

Tady jde přece o to, že Stanjura s Kupkou museli vědět, že mají v rozpočtu SFDI naplánováno 157 mld, ale dali tam jen 98, resp. 120 mld. po revizi. A jelikož slibovali, že se dopravní stavbu zastavovat nebudou, tak buď lhali nebo počítali s tím, že to po volbách navýší (oni nebo jejich nástupci).

Garyn

Tak každé euro investované do dopravy se prej vrátí třikrát, ne? Do zbrojení dokonce šestkrát… To už se vyplatí si na půjčit, ne 🙂

Leipaer

A velkouzenář teď začne v Kostelci tisknout peníze?

mgr.pavel

Bblé je, že jdeme z bláta do louže.

lumik

Však se stavělo jako dlouho ne.

libor

a Alenka pustí nějakou mld nebo jak to bude?

Honza

O VRT se v článku nepíše – můžeme tedy tvrdit, že tento projekt není ohrožen?

Error

V clanku jsou zmineny stavby, ktere by se mohly zacit stavet „zitra“ a jen cekaji na podpis. K dalsim rokum se jeste ani nedostali, podle meho.

noerf

Ten bude vyškrtnut jako první. Zajímavé je, že pan Mátl ze ŘSD se snaží peníze aktivně řešit o SŽ není slyšet.

Sova

Protože Mátl má všechno připravené a potřebuje jen ty závazné smlouvy a financování, aby se mohlo začít reálně stavět.

Pro SŽ se nic moc nemění, na toho škrtače, který tam každoročně posouvá většinu projektů o rok, se nejspíš v rozpočtu peníze najdou…

Alenkaf

Tak schůzku inicioval Babiš ne Mátl. J8nak moc nerozumím tomu neustálému nasazování na SŽ. Ani je vidět jaké mají politici priority ale za to nemůže SŽ. Co pak takové ŘVC o tom není v článku ani slovo, přitom se jich nedostatek peněz týká úplně stejně.

Alenkaf

Respektive rozumím. Čím více spina se na SŽ nakydá, tím bude menší politická ochota dávat do železnic peněz a zůstane tak více na silnice.

Frantisek X

Přesně tak. Lid by pokud možno neměl prohlédnout, kde je primární problém, nýbrž by měl volat „neschopná správa, tedy železnice zrušme, vše vozme auty“.

55p

Blíží se magický rok 2028 a zahájení obrovského množství staveb na železnici.

zlevněme dráhu

👍🤣

Alenkaf

Co bude v roce 2028 magického?

Pavel T.

Svezeme se vlakem na letiště 😀

marty-t

…no třeba podle vlhkých plánů SŽ má v roce 2028 začít přestavba ŽUB – projektík za 70miliard…

libor

😀 já myslím, že jisté oddělní SŽ již tvoří nové termíny staveb 😉

55p

Třeba na rok 2029?

yxc

Ono je to o tom, jak ty dvě organizace fungují. ŘSD funguje, tak jak by mělo. Každý se stará o tom, co má. Příprava běží pěkně, podle jednotlivých stupňů dokumentace. Vedení rozhoduje vesměs jen o tom, o čem by rozhodovat mělo. SŽ naopak funguje s řízením sovětského typu. Tzn. vrchní železničář projíždí stavbou, řekne že takhle se mu to nelíbí. Tohle nástupiště prodlužte, támhleten barák zbořte, tenhle zase nechte. Protože vrchní železničář je chytřejší než všichni na stavbě a v projekci a že to předtím nějak projednali desítky lidí a úřadů ho netrápí. A nastavbě se z toho můžou pos….… Číst vice »

Sova

Na papíře ohrožen není a nikde jinde stejně neexistuje. Budeme rádi, když se dokončí v celé délce nová trať Brno-Přerov a možná s podporou Německa tunel pod Krušnými horami.

Alenkaf

Vzhledem k tomu ze Motorosti i SPD před volbami tvrdili ze výstavbu VRT chtějí zastavit ( Motorosti) nebo významně osekat (SPD) tak si myslím ze přinejmenším příprava zpomalí. Jediní kteří měli v přípravě pokračovat je ANO.

Kubrt

Havlíček se k tématu VRT vyjadřoval taky spíš zdrženlivě („musíme přehodnotit“).

DavidS

Havlíček ale nedělá vlastní rozhodnutí…

Kubrt

To je v tomto kontextu celkem jedno – zkrátka nečekám, že by Babišova vláda nějak horovala pro VRT, zatím je spíš slyšet o slevách na jízdné.

L.P.

Dá se předpokládat, že nyní se příprava VRT značně zpomalí a tunel že Smíchova do Berouna se zase odloží k ledu.

J.K.

První úseky se mají zahájit 2028/9 jako PPP, to bude , to bude dobré promo na další volby.

Alenkaf

No pro strany které mají v programu „ukončení nesmyslneho a drahého projektu VRT“ by to dobré promo nebylo.

J.K.

To měly před těmito volbami. 🙂

Karel Svoboda

Dominik Halásek. Idiot obecný, který má problém s identitou a svá moudra šíří pod různými nicky.

Pavel Dvořák

Myslite ty koncesionare, kteri staveli v te dobe zeleznicni trate? Tedy ty trate, ktere staveli stylem: v tomhle meste zeleznici chteji, tak to otocime doprava, v tomhle meste zase nechteji, tak to otocime doleva. Diky tomu mame historicky spoustu nelogickych trati, ktere se ruzne klikati a nekdy vedou a nekdy zase nevedou do mest. Tak takovou strategii bych radeji vynechal.

Karel Svoboda

Dominik Halásek. Idiot obecný, který má problém s identitou a svá moudra šíří pod různými nicky.

kubisek

Kdo na tom vydělal? Vždyť většina koncesionářů následně zbankrotovala a tratě musel převzít stát. Takový krásný příklad je třeba Pražsko-Duchcovská dráha, která měla být alternativou pro vožení uhlí ze severu (Duchcov) do Prahy. Aby byla výstavba levná a rychlá, klikatí se jak chalupoida, urputně se vyhýbá obcím (víceméně Louny, Zlonice a Slaný spíš k nádraží dorostly). A co se pak stalo? Firma se výstavbou naprosto finančně vyčerpala a dráhu převzalo c.k. mocnářství.

Karel Svoboda

Dominik Halásek. Idiot obecný, který má problém s identitou a svá moudra šíří pod různými nicky.

Jiný Petr

Co to s tím 19.stoletím blábolíte?
Většina tratí zkrachovala a proto je převzalo císařství – to nebylo otázkou prestiže císaře. Těch soukromých tratí, co nemusely být vyvlastněny bylo sakra málo (např. KND – taky se klikatila jako chalupoida)
Císař na začátku platil jen dvě či tři páteřní tratě, zbytek ani náhodou.

El Barto

Vážená redakce, když už toho chytrolína Haláska blokujete, chtělo by to zablokovat všechny jeho přezdívky, takhle to postrádá smysl.

Kolejový doktor

Tak uvidíme jak si povede nová vláda

Martin

Ať Babiš radši omezí peníze na nesmysly kam peníze jen zahučí a nevrátí se (důchody?) a ne na dopravní stavby které jsou naprosto nejdůležitější a přinesou naopak víc peněz všem

Jiří Kouba

Jestli se důchody vrátí nebo ne záleží na tom, ke komu směřuje platba příjemce důchodu za zboží nebo služby a kde a jestli vůbec platí daň z nakoupeného zboží nebo služeb. Třeba takhle: stařence přidali, tak jde konečně k místní kadeřnici, ono takových babiček je víc, kadeřnice poctivě daní, část peněz jde zpátky státu, a jelikož kadeřnici vzrostly příjmy, léta odkládanou opravu střechy uskuteční, takových místních dodavatelů služeb je ale víc, takže pokrývač, který poctivě daní, uskuteční léta odkládanou investici do tepelného čerpadla nebo čeho jiného …. myslím, že odborně se tomu říká multiplikátory.

Jan Tichavský

Nebo pojede na pobyt do zahraničí a z těch peněz u nás nezbude skoro nic. Druhá věc je že někdo dostává přidáno bez práce nad rámec inflace, víc než drtivá většina zaměstnanců a rodin. A je to na dluh budoucích generací, kde už víme, že bude méně pracujících.

Kubrt

V rodící se vládní konstelaci není žádná entita, které by na rozvoji hromadné a investicích do železniční infrastruktury záleželo, všechno v tomto směru se zbrzdí. Můžete říkat, že v minulé to taky nebyla žádná sláva, ale (původně) tam byli alespoň piráti. Teď budou priority ještě víc jinde.

Frantisek X

Otázkou je, zda pan Martin myslel zrovna železnici a hromadnou dopravu (nepočítaje hromady aut na stejné cestě tedy :)), nebo dopravní stavby paušálně (tedy především ty nyní tlačené pro auta). Ony by se tedy našly mouchy i v té první skupině – tak, jak byla posledně navrhována -, ale aspoň byla snaha, to je fakt.

Roman

To jsou jeho hlavní voliči, proto mají před dálnicemi přednost

Frantisek X

Víc peněz všem? „Naprosto nejdůležitější“… No nevím. Spousta těch staveb je venkoncem (alespoň v navrhované podobě) dost samoúčelných, ale když tak velí mantra… 🙂