Liberecký kraj buduje vlastního dopravce, bez soutěže bude jezdit na Liberecku i Českolipsku
Liberecký kraj pokročil se svými plány předat velkou část výkonů v autobusové dopravě své vlastní firmě. Na Liberecku bude dalších
Liberecký kraj pokročil se svými plány předat velkou část výkonů v autobusové dopravě své vlastní firmě. Na Liberecku bude dalších deset let zajišťovat krajem většinově vlastněná společnost ČSAD Liberec, od roku 2021 bude jezdit krajská společnost Autobusy LK na Českolipsku.
Kraj oznámil schválení desetileté smlouvy s ČSAD Liberec v tiskové zprávě, provoz na Českolipsku vyplývá z oznámení v evropském věstníku veřejných zakázek. Z jiných dopravců zůstane v kraji pouze BusLine, který dříve vysoutěžil provoz na Jablonecku a Semilsku.
„Zastupitelstvo kraje bude teprve v lednu 2020 rozhodovat, jak dále bude postupovat v oblasti západ, a to na základě analýzy zpracované společností Autobusy LK,“ řekl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Podle něj zatím ani není jasná cena, za kolik bude vnitřní dopravce jezdit. Rozsah provozu na Českolipsku by měl zůstat shodný jako dosud.
Kraj včera uzavřel novou smlouvu do roku 2021 s ČSAD Česká Lípa. „Pro oblast Českolipska nám tento zákon umožňuje zajistit služby přímým zadáním v mimořádné situaci dopravcem ČSAD Česká Lípa a.s. Jedním z důvodů, proč jsme k tomuto řešení přistoupili, je stav mnoha soutěží na dopravní obslužnost v České republice a také rozhodnutí krajského zastupitelstva zajistit dopravu na Českolipsku vnitřním dopravcem. Uzavřená smlouva a její cenové podmínky jsou pro rozpočet kraje ekonomicky výhodné,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Cena dopravního výkonu je do prosince 2020 stanovena na 36,69 korun za kilometr. V rámci smlouvy jsou hrazeny pouze kilometry v jízdních řádech, nikoli třeba přejezdy mezi spoji.
Už od neděle bude jezdit na základě desetileté smlouvy uzavřené přímým zadáním krajský vnitřní dopravce ČSAD Libereci. Cena dopravního výkonu stanovená smlouvou nezahrnuje infrastrukturní náklady, které kraj bude dopravci nad rámec hradit podle skutečnosti. Jedná se o stejný smluvní model jako pro oblasti Jablonecko a Turnovsko – Semilsko. Hodnota kontraktu je podle dat v registru smluv 914 milionů korun bez DPH.
Průměrná cena dopravního výkonu je v tomto případě 37,51 Kč/km. Dopravce bude zajišťovat přepravu v objemu 3,8 milionu za rok včetně schválených přejezdových kilometrů. Další dopravce, společnost BusLine, má cenu dopravního výkonu pro oblasti Jablonecko a Turnovsko – Semilsko ve výši 37,90 Kč/km.
Průkopníkem krajem vlastněného dopravce je Ústecký kraj, kde už Dopravní společnost Ústeckého kraje převzala část oblastí. Důvodem k založení byla především nespokojenost se společností BusLine a jejími postupy. „Myšlenku zřídit vlastního dopravce a získat tak plnou kontrolu nad cenou dopravního výkonu prosazuje Liberecký kraj již od roku 2016. Proto na začátku letošního roku založil společnost Autobusy LK. Mimo jiné tím reagoval na nesouhlasné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o přímém nákupu akcií společnosti ČSAD Liberec,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
ČSAD Liberec čeká velká obnova vozového parku, kraj do firmy pošle na nákupy nových autobusů 60 milionů korun.