Dopravci zneužívají slevy, přiznal jejich autor Babiš. Po Kremlíkovi chce zastropování cen

Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík. Foto: Úřad vládyPremiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík. Foto: Úřad vlády

Premiér Andrej Babiš, jehož vláda bez důvěry před rokem a půl schválila zavedení slev 75 % pro vybrané skupiny cestujících,

Premiér Andrej Babiš, jehož vláda bez důvěry před rokem a půl schválila zavedení slev 75 % pro vybrané skupiny cestujících, poprvé přiznal, že někteří dopravci systém zneužívají. Slevy odčerpávají ze státní kasy téměř šest miliard ročně v podobě kompenzací dopravcům.

Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí,“  řekl dnes na konferenci na veletrhu Rehaprotex v Brně. „Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával. Myslím si, že dobří podnikatelé mají společenskou odpovědnost a určitě dávají peníze i do neziskových nadací a snaží se takto lidem pomoci, takže zde mají velkou příležitost,“  uvedl. Kompletní projev Babiše je na stránkách Úřadu vlády. Obsahuje například i zjevnou mýlku v tom, že slevy mělo jím vedení hnutí ANO 2011 ve volebním programu. Se slevami ve skutečnosti přišel Babiš poté, co nezískal podporu ve Sněmovně a usiloval o hlasy komunistů pro svou vládu.

Dopravci, zejména Leo Express,  využívají systému, který vláda Andreje Babiše zavedla. Téměř šest miliard korun ročně se rozděluje prakticky bez kontroly a jakéhokoliv stropu, stát za kompenzace platí často několikanásobek běžného jízdného. Vyhláška stanovuje, že stát doplatí rozdíl mezi plnou cenou jízdenky a cenou po povinné slevě.

Ministerstvu dopravy se navíc nelíbí postup Leo Expressu, který cestujícím s nárokem na slevu vrací všechny peníze formou kreditu. Cestujícímu se slevou je tak jedno, kolik je základní cena jízdenky, protože jede v podstatě zadarmo. To vede k tomu, že Leo Express běžně nabízí ceny na lince Praha – Ostrava výrazně dráž než konkurence. Dopravce ale kritiku odmítá a tvrdí, že postupuje podle platné vyhlášky.

Ministerstvo dopravy už nedávno uvedlo, že zvažuje zastropování cen pro výplatu kompenzací, aby nedocházelo ke stavu, kdy stát například za studenta mezi Prahou a Ostravou platí přes 800 Kč. Deník Zdopravy.cz dlouhodobě na nedostatky v systému slev upozorňuje.

„Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi, aby situaci vyřešil,“ řekl Babiš, který původně chtěl stoprocentní slevy pro vybrané cestující. Slevy stát rozdává v době, kdy je už jasné, že budou příští rok chybět peníze na dopravní stavby, které by například cestování po železnici zlepšily.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že zvažuje zastropování kompenzací podle chystaného jednotného státního tarifu. Ten ale dosud není schválen, protože ministerstvo příslušnou novelu zákona připravovalo příliš dlouho a ani po roce od předání poslancům není zákon definitivně schválen.

Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.

Tagy Andrej Babiš kompenzace za slevy Ministerstvo dopravy státem nařízené slevy od 1. září Top
173 komentářů