Oprava Negrelliho viaduktu opět prodraží, termín ohrožen není
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí za opravu Negrelliho viaduktu o dalších 123 milionů navíc. Důvodem je horší stav mostu
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí za opravu Negrelliho viaduktu o dalších 123 milionů navíc. Důvodem je horší stav mostu než předpokládala projektová dokumentace.
Zdražení vyplývá ze tří dodatků, které SŽDC zveřejnila v registru smluv. Celková cena za rekonstrukci vyšplhala na 1,328 miliardy korun bez DPH. Původně vysoutěžená cena byla 1,045 miliardy korun, hodnota zakázky stoupla o 27 %.
„Jedná se především o práce prováděné na základě výsledků dodatečného stavebně technického průzkumu, provedeného Kloknerovým ústavem ČVUT, který mohl být zahájen až po odkrytí konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Podle něj největší objem tvoří snesení a nová výstavba celkem sedmi kleneb. Čtyři z nich jsou na Florenci, dvě vedle mostu Křižíkova a jedna u Pobřežní ulice. „U nich byly zjištěny poruchy v takovém rozsahu, který vylučuje jejich sanaci, a proto musí být znovu vybudovány,“ dodal Tesař.
Oblouků je celkem 100. Každá klenba v oblouku byla odhalena až na rub a očištěna, aby se mohla provést diagnostika.
Zakázku získalo sdružení firem Hochtief, Strabag Rail a Avers. Podle SŽDC platí i termín dokončení 30. června 2020.
Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku, měří 1,1 kilometru. Postavený byl před 160 lety, zásadní opravou od té doby nikdy neprošel. Památková ochrana přináší i jiné problémy: například most je relativně úzký pro dvoukolejnou trať a tak po něm nebude možné jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.Stavbaři už dříve uvedli, že most je v jiném stavu, než očekávali. Velká část dokumentace k mostu navíc chyběla.
Praha chce po dokončení rekonstrukce využít prostory v obloucích mostu. Město už schválilo studii, která řeší celý prostor komplexně. V obloucích by mohl být například klub pro důchodce, bistro či dílny.