Další peníze nepotřebujeme. Číňané nekomunikují, říká šéf Smartwings Šimáně

První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště PrahaPrvní přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings má podle předsedy představenstva Jiřího Šimáněho dostatek peněz na to, aby překlenula náročné období způsobené uzemněním letadel

Letecká společnost Smartwings má podle předsedy představenstva Jiřího Šimáněho dostatek peněz na to, aby překlenula náročné období způsobené uzemněním letadel Boeing 737 MAX 8. Chod komplikují ale vztahy s čínským majitelem téměř poloviny akcií. „Pokud čínská strana něco potřebuje, pošlou její zástupci e-mail nebo textovou zprávu, žádná další jednání neprobíhají,“ popisuje vztahy ve firmě Šimáně.

Jak jste vyřešili problém s cash flow v důsledku výpadku tržeb po uzemnění letadel MAX ?

Čeští akcionáři poskytli společnosti půjčku na přechodnou dobu několika měsíců. Další finanční prostředky nebudou zapotřebí. Pokud by ta potřeba čistě teoreticky nastala, společnost dostane od českých akcionářů tolik finančních prostředků,  kolik bude potřebovat.

Lze nějak specifikovat, kolik vás už stály problémy s MAXy ?

Víme to na korunu úplně přesně, ale to číslo nejprve předložíme těm, kteří nás do té situace dostali. Jedná se řádově o stamiliony korun.

Jak probíhá komunikace s čínským investorem ? Podílí se nějak na financování firmy, jak sliboval ? Proč se neúčastní valných hromad?

Pokud byste se na to podíval očima korporátu a nějaké štábní kultury, tak taková komunikace neexistuje. Pokud čínská strana něco potřebuje, pošlou její zástupci email resp. textovou zprávu, žádná další jednání neprobíhají. Na první valné hromadě neměl jejich zástupce oprávnění podepsat navýšení, na tu druhou nikdo nepřišel, o  důvodech nechci spekulovat. Na financování se nijak nepodílí, to řeší výlučně čeští akcionáři.

Jaká je role Jaroslava Tvrdíka ve firmě?

Pan Tvrdík je českým zástupcem ve společnosti Rainbow, ta patří čínské státní firmě CITIC. Komunikace s ním je minimální , nemá pravomoci k nějakým zásadním rozhodnutím.  Kontakt probíhá většinou prostřednictvím textových nebo emailových zpráv. Dál to nechci rozvádět.

Deník E15 v úterý zopakoval zprávu o tom, že čínští investoři nepřišli na valnou hromadu a opatřil ji na svém webu titulkem o tom, že vám hrozí zánik. Jaký vliv má taková zpráva na váš byznys?

Upřímně, do té doby jsem si nemyslel, že se E15 může chovat jako ekonomický bulvár, jinak bychom si tam neplatili předplatné a neutráceli peníze na reklamu. Za celou kariéru v leteckém odvětví jsme nikdy něčemu podobnému (jako tento článek) nečelili, byla to pro nás absolutní novinka.  Je jasné, že to vzbudí pochyby a otázky i u těch, kteří vás znají skrz naskrz. Jsme nejen česká, ale také globální firma, která kromě Austrálie létá na všech kontinentech. Partneři, lessoři, klienti letecký trh bedlivě sledují a každá špatná zpráva je může vystrašit, zvláště v dnešní neklidné době plné zvratů a překvapení.

Je ve hře varianta, že byste celou skupinu Smartwings prodal?

Ta varianta ve hře není, protože nikdo nechce hovořit o spojení do doby, než vyřešíme problém s našimi neaktivními akcionáři. Je to pro ně velká neznámá bez ohledu na to, jak je ten akcionář velký či bohatý. V letecké dopravě není místo pro nějaký velký omyl, je to tvrdý boj, ve kterém musíte uvnitř firmy táhnout za jeden provaz. V našem případě jsme veškerá rozhodnutí a rizika převzali na sebe, ale to je krajní varianta.

Mluví se například o zájmu Ryanairu…
Ten není ve hře.

Z důvodu časového vytížení Jiřího Šimáněho vznikl rozhovor elektronicky, neodpověděl na všechny otázky

Tagy Jiří Šimáně smartwings Top uzemnění letadel 737 MAX
79 komentářů