egoe-plus
Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Šimáně pro HN: Nevěřím, že čínský akcionář Smartwings pomůže. Pálíme 150 milionů měsíčně

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Čínská státní firma CITIC dosud nepřišla s žádnou nabídkou pomoci strádající letecké skupině Smartwings, kde vlastní téměř polovinu. „A nevěřím, že to udělají,“ uvedl spolumajitel a šéf Smartwings Jiří Šimáně v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Účast čínského státu v akcionářské struktuře české letecké společnosti přitom označil za „ne zrovna šťastnou“. Číňané buď nechodí na valné hromady, nebo na návrhy partnerů nereagují.

„Uvědomuji si, že je to komplikace. Je potřeba říct, že jsme byli ti poslední, kdo chtěl, aby akcie skončily v rukou čínského státu. Než si akcie koupili od konkurzního správce CEFC (zkrachovalá čínská společnost, původní akcionář Smartwings, pozn. red.), tak jsme je žádali, ať akcie prodají nám. Dali jsme jim velmi dobrou nabídku,“ uvedl Šimáně.

Zároveň neslevil ze svého stanoviska, že aerolinkám by měl pomoci český stát. Firma by podle něj potřebovala 1,5 až 2 miliardy korun. „Pokud nebudeme vidět v dohledné době nějaké řešení, tak se může stát, že se ta částka zvýší na 2 až 2,5 miliardy korun,“ dodal podnikatel. Jakou formou by ale měl stát peníze do firmy dostat, neupřesnil. Formy prý mohou být různé.

„Může nám garantovat půjčku a my můžeme třeba zastavit naše akcie. Nebo si stát může říci o určitou opci na nákup akcií za předem danou cenu v daném čase. Nebo se to může udělat jako v USA, kde 25 miliard mají aerolinky dostat v hotovosti a dalších 28 miliard bude z 90 procent garantováno federální vládou a společnosti je musí vrátit během 10 let. To by tady ale nikdo nestrpěl,“ řekl Šimáně Hospodářským novinám. Smartwings prý za nynější krize „propalují“ zhruba 150 milionů měsíčně.

Odmítnutí státu pomoci by prý bylo pro Čechy „hodně špatnou zprávou“. „Těch 2300 až tři tisíce lidí tu už nikdy žádný přepravce nezaměstná a Češi si na cestě za svoji dovolenou slušně připlatí. A také se pravděpodobně do mnoha námi pokrytých destinací ani nedostanou, respektive zcela jistě to nebude brzo,“ vyjádřil se podnikatel.

O tom, že by akcionáři jako záruku za státní půjčky zastavili svůj osobní majetek, nechce slyšet. Označil to za „scestné socialistické myšlenky“. Například živnostníci musejí ale ve státních podpůrných programech ručit celým svým majetkem a Richard Branson z Virgin nabízí zástavu svého ostrova v Karibiku. „Ale ten už žádá o pomoc číslo 2, to není náš případ. Navíc je off-shore rezident, takže v Británii neplatí daně. V USA zase nechodí prezident Trump po akcionářích a neříká – hele, co bys zastavil? Ty máš hezké auto a vilu…,“ reagoval Šimáně.

Fakta o Smartwings podle Smartwings:

Jak je pro stát důležité mít národního leteckého dopravce

• Jen za loňský rok skupina Smartwings Group (SWG) realizovala celkem 62 301 letů, její letadla přistávala na 410 letištích po celém světě a přepravila přes 9,6 milionu cestujících.

• V roce 2019 z/do ČR s národním leteckým dopravcem, skupinou Smartwings Group, která v ČR využívá dvou obchodních značek Smartwings a ČSA, letělo 6 milionů cestujících.
Praha: 5,4 milionu, Brno: 333 tisíc, Ostrava: 236 tisíc, Pardubice: 9 tisíc.

• Smartwings Group v letní sezóně operuje na 300 letů denně z celkem 12 základen v 7 zemích. Jen z/do Prahy přepraví v sezóně na 25 tisíc lidí denně a uskuteční z/do Prahy až 150 letů.

• 70 % všech letů uskutečněných celé skupiny SWG tvoří pravidelné linky, 30 % charterové lety.

• Skupina Smartwings Group zajišťuje letecká spojení z ČR do 80 destinací.

• 85 % českého trhu využívá linek SWG prostřednictvím cestovních kanceláří, včetně těch největších (EXIM Tours, Blue Style, Fischer, Čedok atd.).

• Báze (základna) velkého množství letadel na letištích v ČR umožňuje SWG flexibilně reagovat na potřeby trhu.

• SWG provozuje linky z ČR, Slovenska, Polska, Francie, Rakouska, Izraele a Španělska.
Z toho jasně vyplývá, že česká letecká skupina Smartwings Group je pro Čechy hlavní, nejspolehlivější a cenově dostupnou cestou na dovolenou.

• Skupina Smartwings Group zaměstnává téměř 2500 lidí, jen za loňský rok skupina zaplatila svým zaměstnancům na mzdách a odvodech 2,5 mld. Kč.

• Od doby, kdy se Smartwings (dříve Travel Service) jako akcionář začal podílet na řízení ČSA, jsou České aerolinie v zisku a vydělaly přes 1 mld. Kč.

• Na dividendách skupina SWG nevyplácí nic, vše se v posledních letech reinvestuje do rozvoje flotily, bohužel zasažené problémy letadel Boeing 737 MAX.

• Smartwings a ČSA odvedly státu na odvodech (sociální pojištění, zdravotní pojištění, nemocenské atd.) za posledních pět let přes tři miliardy korun.

• Na Letišti Václava Havla Praha je skupina Smartwings Group největším přepravcem s celkovým podílem přes 30 % a jen loni na poplatcích zaplatila 1,9 mld. Kč.

152 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kosmik

Svět píše různé příběhy, až to odezní a pan Šikaně bude o miliardy bohatší, tak se to smrskne do věty Jak daňový poplatník,který letadlem nikdy neletěl zhodnotil a zabezpečil Číně investici za to že zamořili svět virem.

Nicky

Myslím, že SW už nevzlétnou. Stejně nebude dostatečná poptávka.

tgurecky

Můj názor je, a to jsem tvrdý odpůrce SW, který s němi nikdy neletěl a nikdy nepoletí, že mají právo na jistou kompenzaci.
Šimáně sám vyslovil, že je krize stojí 150 mega měsíčně, tak bych jim vypočetl kompenzaci 5 mega za den kdy nelétali a je to.
Takže i kdyby nemohli do vzduchu 3 měsíce tak to je 450 mega. To ale není 1,5 – 2,5 miliardy o kterých sní.

nicky

Časy jsou zlé Kamile, tedy vlastně Jirko. Realita je, že všechny letecké společnosti tuto krizi nepřežijí. SW nemá smysl zachraňovat, není ani strategický, ani velký, ani nepostradatelný. Jediné co tam je je ta tradice 97 let ČSA. Navíc se v následujících letech dají očekávat další ztráty. Jestli to má pan miliardář a čínští soudruzi jako koníčka, tak ať si to financují sami. Pokud nechtějí, mohou to prodat.

Nicky

Šimáně to vždy může prodat Číňanům a ať si to soudruzi zainvestují ze svého.

www.milosvillage.com

To se nedá číst! “ Češi si na cestě za svoji dovolenou slušně připlatí. A také se pravděpodobně do mnoha námi pokrytých destinací ani nedostanou, respektive zcela jistě to nebude brzo,“ vyjádřil se podnikatel.“ – čur** jeden, je to přesně naopak. Ať už SW táhne ke všem čertům, budeme cestovat levněji a lépe.

Dan

Přesně. Posledních asi 10 let, co zařizuju dovolenou sám (Španělsko), jsem při hledání letenek vždycky zabrousil i na stránky SW.
1) naprosto debilní časy – přílet někam v jednu ráno,
2) více než dvojnásobná cena, oproti tomu, za kolik jsem letěl s někým jiným.
Soudruhu, přestaňte tady strašit lidi, co si neumí koupit letenku sami. V cestovkách to pro ně zařídí i bez vás a levněji.
Z mých daní prosím nepřispívat ani korunu.

Honza

add 1) ..je zvláštní přiletět někam v jednu ráno… co ta letadla a posádky dělají zbytek dne…

Dan

Asi letí tam, kam zrovna nepotřebuju…

Jirka B.

Lwti tam, kde neni takovy pretlak poptavky leteckych spol. nad nabidkou a kapacitou letist. Ono je to pak drazsi a slozitejsi vyjednat, vite?

jura

Chápe někdo co je špatné na insolvenci SmartWings/ČSA. Myslím insolvenci formou tzv. „reorganizace“, kdy dojde ke změně vlastníka, část dluhů je odpuštěno a část dluhů poplatí nový vlastník. Jestli chápu správně, tak primárním problémem SG/ČSA je, že o hlubších změnách ve firmě nelze rozhodnout, neboť nekomunikuje téměř poloviční akcionář (tzv. „kvalifikovaný“ akcionář, tj. má větší práva než kdyby vlastnil pár % akcií). Tj. je vcelku jedno co vykládá zástupce druhého akcionáře (Šimáně). Je vcelku jedno co vykládají ti rozhazovační úředníci. Je vcelku jedno, co říká veřejnost. Vždyť, i kdyby neřádil koronavirus, tak SG/ČSA nemůže nic moc měnit na dosavadním uspořádání.… Číst vice »

LépeUžBylo

Tvrdík měl rozepře se Šímáněm ve Slavii a nesnáší se, třeba proto. Kdo ví, jinak to nedává smysl.

Pavel

Pokud vypadne Šimáně s Víkem a nastoupí Jarda s Číňany do jimi revitalizovaného ČSA a naplní fleet moderními Airbusy s doletem Vietnam, Čína, Korea, Thajsko, celé Rusko pro pokrytí dálkových linek v rámci reciprocity, tak jsem jednoznačně pro vykoupení ČSA státem z té pzetkárské bandy! Jamile začnou Jarda &spol. vozit long haul asijské cargo, brzy budou vysoce rentabilní i v pax a koupácích v rámci reciprocity. Šimáně už nezvládl zaplatit ani technickou m9torů u posledního 20 letého parníku OK-YBA. Třeba doufal, že by mohlo létat do Soulu a zpět jen klasicky na jediný motor, jak je u SW zavedeným a… Číst vice »

jura

Pro Pavel: Možná se pletu, ale nemá náhodou SG/ČSA nyní spoustu Boeingů (plus ty desítky objednaných, pokud se nic nezměnilo)? Tedy netuším kde vzít peníze na jiné letadla, když pro SG/ČSA je nynějším problémem sehnat peníze na výplaty.

P.S. Existuje nějaká firma, která zůstala v zisku i poté co do jejího vedení nastoupil pan Tvrdík?

GPGP

Ať si Šimáně zažádá EU komisi podobně jako Condor a uvidíme co z toho bude 🙂

kanafasik

není to tak dávno, co k zaměstnancům sw a čsa bylo ze strany přistupováno stylem, „když se vám to nelíbí tak můžete jít k jiné letecké společnosti nebo se lépe uplatnit na trhu práce..“ a nejdnou lidumil Šimáně operuje tisíci zaměstnanci, kteří nenajdou práci….. to je fakt zoufalec. Klaisckej „podnikatel“ z PZ. Jde mu jen a jen o prachy, které lze vyrazit za pomoci kamaráda ze státní pokladny.

Kappa

Jasný no, více nez polovina zaměstnancu jsou sezonni brigádníci kteri jsou v zari vyhozeni na dlazbu a nikoho nezajimaji. Nehlede na to, ze firma zacne rozdavat homeofficy, neplaceny volna a zkrácené uvazky kdykoliv jim to prijde vhod – a zaměstnanec, az chtic byt loajalni a pracovat chce, je opět nechteny a bez peněz.. Bohuzel, toto uz se na verejnost a do medii tolik nedostane.

GPGP

Co to je ze komunikaci p. Šimáně, není rok 1985 ani 1991.
Ti zdarma poradím. Udělej pořádnou analýzu stavu, žádosti ti udělá Telička, požádej EU o půjčku nebo garance podobně jako Condor a hlavně vše transparentně.
ČR z toho prosím vynech, my na tvoje pokusy nemáme čas ani peníze…
P. S. A nezapomeň, že už nejsou divoký 90. léta a ani nám nevládne soudruh Husák….

Tvůj Andrej 🙂

Marek

Tak vtip o zdražení létání je fakt dobrej. SW létě do města A za 8900,-, když přijde konkurence, ktera tam léta za 1890,- SW zlevní na 2590,-. Tak ať pan „podnikatel“ nelze o levném létání. Kde mají monopol mají ceny i 2 x vyšší než z Vídně nebo Polska. Jako příklad řecké ostrovy…

petrs

Zajimave je, ze do krachujiciho Condoru Nemecka vlada naleje miliardy a to je v poradku…. a spolecnosti zamestnavajici tisice Cechu jen prudite….

kanafasik

srovnávat Condor a sw to chce hodně silný matroš. 🙂 Koukám že za chvíli z těch tisíců budou statisíce Čechů. :))

petrs

Tak jelikoz byl pred krachem uz dlouho… bez ohledu na Covid a stejne se mu pomaha…. nevim jaky silny matros…. jen dalsi ukazka neseriozniho vaseho pristupu k veci

xyz

Chybně předjímáte, že nalití miliard Kč německou vládou do letecké společnosti je tzv. v pořádku.

Anonymus

Ja nesouhlasim se zachranou Condoru. Je to vec Nemecka.

Jirka B.

A mají také číňané v Condoru podíl 49% a nekomunikují?

Dalibor

no vzhledem k blízkosto velkých letišť v okolních státech (Katovice, Víděň…) a dostupnosti letecké dopravy od nich mi nepřipadá role SW nějak zásadně klíčová. Otázkou jak mají dojednány podmínky s různýma cestovkama, ale klasický letekny kamkoliv vyjdou přinejmenší srovnatelně, leckdy levněji s konkurencí SW. Takže zas taková „ztráta“ na letenkách, kdyby nebyly a zároveň zůstala zachována ostatní letecká konkurence, to nebude. Co se týče zaměstnanosti, tak 3.000 propuštěných se statistikou nezaměstnynosti nehne. Jo to kdyby propustila zaměstnance třeba škodovka (VW), to by byl asi větší problém.

František

No ony to nebudou 3000, protože si v podstatě stewardy a piloty najímají pouze na sezonu od května do října, takže jestli bude stálý sestav 1500 lidí , tak to bude moc.

Honza

a jak myslíte že zaměstnává lidi Ryan?

František

Stejně, to je teď v letectví normalní, něco jako dříve zedníci. Sezona a v zimě seděli na prdeli.

Honza

zedník nemusel postavit 3 zdi každých 90 dnů, nemusel každý rok, nebo 2x, chodit k doktorům, atd. atd.

Honza

já furt přemýšlím nad tou logikou… 3.000 propuštěných statistikou nehne. Takže v pohodě? A 5.000? taky v pohodě? a kdyby to bylo 10.000 a hnulo to o jedno procento, tak taky dobrý? Nebo už ne? 3.000 propuštěných může být 3.000 rodin v trablech. Ale jo, jak to nehne se statistikou, tak super…

Lenka

To tu nikoho nezajímá, Honzo. Zedník přece má pětiletou bezpečnostní prověrku, a když se něco stane umí hasit, dát první pomoc a umí anglicky. Hlavně mu 100% po třech měsících propadne licence a už se nebude moci jen tak vrátit do práce. Těch pár servírek ze vzduchu může jít dělat někam jinám….. jo, aha, vlastně moment…

František

Pokud je člověk ochoten se přepravit na letiště do Vídně, tak ho cesta na dovolenou s Rakušákama vyjde minimálně o třetinu až polovinu levněji než s SWG.

Nekdo

jak jako ochoten? spíš jestli je ochoten trpět dlouhé hodiny šílenou cestou na Viklef Hejvl Internešnl, když do Vídně je to kousek, cesta rychlejší a vůbec…

Peet

Hele, ta tvoje posedlost „Viklef Hejvl Internešnl“, kterou cpeš kde se to jen dá, se dá určitě léčit. Chápu, že máš mindrák, že asi bydlíš někde, kde jste rádi za autobusovou zastávku, ale tímhle to nevyřešíš!
Také nejsem příznivcem přejmenování, ale lidé v Praze, kterým to také nepřipadá jako dobrý nápad, přejmenovávat letiště, tomu prostě pořád říkají a říkat budou Praha Ruzyně. A je to vyřešený a ani to nikoho nebolí, fakt, zkus to!

František

Šimáně zase pláče, má free zony, golfový hřiště, řetězec obchodních domů Uni Hobby, tak ať nejdříve sáhne pod polštář.

Nicky

Přesně tak, ten člověk by to mohl celé zainvestovat ze svého. Místo toho jen natahuje ruku. Pokud má v přežití společnosti důvěru, může se zaručit svým majetkem. On místo toho raději požaduje peníze po státu.

kanafasik

vždyt tak to dělali tihle PZkáři celé devadesátky. ke spoustě státního majetku přišli za pomoci kamarádů. Prostě kapitalisti socialistického střihu…

Nicky

Já stejně myslím, že dostane prd. Bylo by to těžko obhajitelné. Není to žádná strategická firma a ještě ti čínští akcionáři do toho…Babišovi by to zhoršilo PR obraz u veřejnosti a to on nepotřebuje.

Peet

Tak byl to Šimáně a Vik, kteří prodali akcie Číňanům a teď se diví, že je po krachu převzala jiná čínská společnost. To fakt nevymyslíš! A pokud mají zdražit své „služby“ (fakt se mi příčí napsat služby), tak ať si to zaplatí Ti co s nima létat chtějí. Ono se uvidí jak moc s nima chtějí létat. Ale nevidím důvod, proč by měli sanovat SW všichni daňoví poplatníci, natož Ti, kteří s takovou společností odmítají létat!

Nicky

O ceně rozhoduje trh, když SW zvedne cenu, může si CK najít jiného dopravce. Volných letadel bude na trhu více než dost.

Peet

A přesně to jsem tím myslel!

DPH

ano a když z linky odejde, tak konkurence nechá ceny na stejné úrovni, asi jako TAP do Lisabonu, kde šla po odchodu ČSA cena cca o 50% nahoru…

xyz

„Jak je pro stát důležité mít národního leteckého dopravce“
Pokud vůbec má být nějaký „národní“ dopravce, tak by měl být „národní“ se vším všudy – tedy vlastněný státem.
Ne Číňany, ne pány Šimáněm či Vikem.

P. S. Dávat státní peníze do firmy, která si nedokáže vyřešit své vlastnické záležitosti (viz zmínky o tom, že část akcionářů hraje „mrtvého brouka“), považuji za o to větší zhůvěřilost.

Nicky

Stát velikosti ČR samozřejmě žádného národního dopravce vlastněného státem nepotřebuje – stačí vytvořit na trhu vhodné podmínky a dopravci přijdou sami (nejpravděpodobněji síťové LOT nebo Lufthansa group a nějaké lowcosty). Stát pak bude mít o starost méně.

Anonymus

A proc neprodaji letadla? Vzdyt za to dostanou stamiluony,ne li vice. Ztrata 150 mil mesicne me prekvapila ze je mala.cekal bych vetsi.

Anonymus

At rozhodne verejnost. Referendum. Tady totiz celospolecenska schoda neni a nebude.

Mcjohn

Většinu linek za ČSA létají letadla Smartwings a při případném rozběhu létání budou létat Smartwings všechny linky ČSA. Otázkou je zdali za tento pronájem musí ČSA platit Smartwings.

Anonymus

Csa a smartwings je jedna firma.i kdyby csa platilo,furt to ze stejne do stejne kasy…

Anonymus

Kdo dal minus,tak at vxsvetli? Vzdyt i Smartwings letadla letaji CSA linky a zamestnanci obou aerolinek jsou tam i tam,co jsem cetl.

RHood

Z hlediska zákonu o korporacích, to jedna firma není, bohužel nebo bohudík. Obě společnosti mají své IČO a DIČ, mají své separátní účetnictví, platí separátně daně. Konsorcium SW vzniklo, pouze a pouze prohlášením ovládající společnosti, tedy QS, že spol. QS a ČSA spolupracují ve shodě. Tedy to zmiňované konsorcium, nemá žádnou právní subjektivitu, nemá IČO, nemá DIČ.
Pokud tedy QS poskytuje ČSA službu formou pronájmu letadel a posádek (ACMI), tak ČSA řádně za tuto službu QS zaplatí a musí k tomu existovat smlouva a všechny finanční dokumenty včetně faktur, atd. Toto je zároveň promítnuto do finančních výkazů obou společností.

Nicky

Tohle je další problém – nepřehledná vlastnická a majetková struktura. Koupíš letenku s ČSA a letíš se SW nebo naopak. Nikdo se v tom pořádně nevyzná.

JÁija

Přesně, z nostalgie koupíš letenky ČSA protože SW nechceš, a pak se, se 2 hodinami zpoždění na dvou hodinovém letu překvapeně kodrcáš se SW.
V noci pak na letišti ve Španěl zjistíš, že ti nepřiletěla zavazadla a to máš na ráno nasmlouvanou dopravu ze Španěl do Francie. Osobní zkušenost s těma sr..ema. Ať už táhnou do pryč, sprosté jednání, nemají úroveň, jen bez skrupulí hladovcú všechny ždímou, personál i zákazníky.

AirFanda

Přesně, což samozřejmě není výhodné pro ČSA a zhoršuje její finanční situaci jako samostatné společnosti. Státu by nejspíše střelil Šimáně tenhle zbytek zvaný ČSA. Fakt, výhodná koupě pro stát…

RHood

Asi ano a určitě před tou „střelou“ by kluci pokusili udělat pár smluvních úprav, typu, že ČSA bude odebírat od QS služby po dobu xyz roků v objemu xyz, atd. Takže fakt good deal.

Anonymus

Rhood: a to je pro ne vyhodne aby si pujcovali mezi sebou posadky letadla a platili si sobe navzajem? Nechapu tu prakticnost.

Pravdepodobnost

že by akcionáři jako záruku za státní půjčky zastavili svůj osobní majetek … označil to za „scestné socialistické myšlenky“

Ja vim ze v dnesni dobe je levice pravice, valka je mir a pravda je hate speach. Nicmene byvaly doby kdy za scestne socialisticke myslenky bylo povazovano subvencovani soukromych firem statnimi penezi.

Martas

Soudruh Šimáně je ten klasický dnešní kapitalista – kapitalismus pro chudé, socialismus pro bohaté. Pro mě za mě, ať klidně zkrachuje, když není schopen nést podnikatelské riziko. Peníze od státu z daní zaměstnanců je nehoráznost, nedat mu ani korunu. Ty kecy, jak mu jde o to, abychom nelétali draze, lidé měly zaměstnání ať si nechá do pohádky na dobrou noc.

Otmar

Všech 3000 zaměstnanců by našlo práci jinde a mnohdy za lepších podmínek. Stejně tak by ti kteří ještě stále využívají služeb CK a nelétají na vlastní pěst snadno létali s jinou kvalitnější aerolinkou. Nebalamuťte tady lidi jak skvělý a levný servis Smartwings poskytuje. Je to dopravce který podniká za účelem maximalizace zisku jako každý jiný.

Sitgestravel

To silne pochybuju, co jsem slysel, tak stevardy a stevradky muze delal u smartu jakykoliv cviceny otrok. Skoncilo u nich plno lido, ktere nevzala Lufthansa group nebo aerolinky z Blizkeho vychodu, takze bych zas tak klidny v tom, ze by lehce nasli zamestnani jinde nebyl. Mozna u Ryanu, ale ten taky mluvi o propousteni.

Jiří Šrámek

„Jinde“ nemusí znamenat u jiné letecké společnosti.

thomas

Cvičený otrok…hm…máte osobní zkušenost? Jedna paní povídala není zrovna kvalitní zdroj…i když chápu, že i takoví lidé mají možnost křičet do světa „své“ názory…bohužel. Jo, spousta lidí na finanční odměny tam brble..do doby, než zkusí jiné zaměstnání. Ani po letech zaměstnání s vystudovanou vysokou technickou školou není lehké přesáhnout součet všech bonusů. Na SW můžu říct spoustu věcí špatně, ale zrovna tato to není. Ostré nouzové situace na simulátorech, praktické znalosti zdravovědy, hašení na palubě, technická znalost letadla, jeho systémů, techniky a ve finále x hodinové kompletní přezkoušení za letu…chtěl bych Vás vidět. Měl bych vás tendenci taky urazit, ale… Číst vice »

kanafasik

tak určitě, nedávno přizabili jednu Izraelku namletišti v BUD při ne zrovna zvládnuté evakuaci, kterou vlastně vyhlásila dead head posádka. úroven posádek sw je v tomto směru opravdu zoufalá

Honza

prosím o upřesnění „nedávno“ a „kdo koho přizabil“

kanafasik
thomas

A teď vážně, proč lživé tvrzení podkládáte kvalitním článkem, ve kterém není nic z toho, co jste napsal? Četl jste ho? Nezlobte se, prosím, na mě, ale tohle je opravdu směšné 😀 .

Honza

takže nedávno je 2 roky a to ostatní… Cabin crew was unable to cope with the „unexpected onslaught“ of the passengers, who opened the aft doors activating the emergency slides, and an uncoordinated evacuation took place.

thomas

Přesně, pan kanafasik by si měl zlepšit angličtinu, protože dle toho Cabin crew nezvládly nátlak pasažérů, kteří si otevřeli zadní dveře a aktivovali evakuační skluz atd….
Let operován pro izraelce…pan kanafasik by zvládl sám zastavit panickou „samoevakuaci“ stovek izraelských pasažérů bojících se o svůj život? Svým tělem jeden versus dav „bojující o život“?..ach jo, jak řekl Čapek – kdyby lidé říkali jen to, co vědí, to by bylo ticho…

Tom

Bože, ty jseš trouba!

Sitgestravel

Presne tahle reaguji ti cviceni otroci ze smartwings. Zfravim vas. Podivejte, kdyby to tam tak fungovalo, jak pisete, tak by ta spolecnost nebyla postizena tou spoustou afer a let na jeden motor by se neuskutecnil. Kde jste byl, kdyz to ten Vesely letel?

thomas

Je škoda, že diskuze se na tomto relativně věcném serveru, klesla na úroveň serveru typu novinky. Plodnou a věcnou diskuzi by tu člověk rád vedl, ale bohužel kromě vtipných urážek neumíte použít žádný rozumný argument. Smutný život hrdiny za klávesnicí.

skyline

Jj, úroveň tu šla hodně dolů. Mezi leteckými fandy měl tento server vcelku dobrou reputaci, dokud ho nezačala kazit právě diskuze, zvláště pod články o SW. Ale nejen pod nimi, svou nenávist vůči této aerolince dokážou tito hrdinové za klávesnicí šířit s pěnou u úst i tam, kde není o SW ani půl slova. Opačné názory se snaží zlehčovat, jejich autory zesměšňovat … tohle fórum je prostě jejich píseček. Chodil jsem sem rád, rád jsem četl fundované názory lidí z oboru, ale tohle vyřizování osobních účtů fakt číst nepotřebuju. Plodnou a věcnou diskuzi už tady téměř nenajdete, plodní a věcní… Číst vice »

Tom

Naprostý souhlas, to by ale redakce, musela chtít s tím něco dělat, ale jí to tak bohužel vyhovuje, protože ten balast co se sem natahal z novinek, ji zvyšuje sledovanost. Dříve jsem nevynechal jediný článek…..

Nekdo

na dovolené s českou cestovní agenturou jsem byl jediný krát v životě. jako aerolinky si najali El Al. ČSA jsem letěl párkrát, než je tihle kašpaři dostali do rukou. jestli pan Šimáně chce ode mně půjčku 250,- (2,5 miliardy dělené 10 mil. obyvatel ČR), tak s dovolením chci mít ty jeho slavné akcie v zástavě sám…

Fred

Obojí má své pro i proti. Byla by škoda, kdyby značka ČSA zanikla po 97letech své existence. Na druhou stranu.. lít peníze do firmy,která z poloviny patří Číně a která by z toho časem jen profitovala je nesmysl. Navíc chlubit se tím, že na soc+zdr. pojištění zaplatili 3 miliardy je spíš k smíchu. Měli by se spíš pochlubit, kolik zaplatili na dani z příjmů za posledních 3, 5, 10 let.. To by bylo zajímavý číslo. Jenže bohužel v této firmě se vždy dělalo vše proto, aby se daně platit nemusely. Pan Šimáně tvrdí,že vloni zaplatili 2500 tis zaměstnancům cca 2,5… Číst vice »

Anonymus

Odskodneni boeingu = 2 miliardy. A budou v klidu.

Honza

tak snad už to máte sepsané alespoň v kostce, ať ten Boeing čumí jak z nich ty prachy vytáhneme…

Tom

Vážený pane, mohu Vás ujistit, že mají více než 20 tisíc, věřte mně, a neplácejte tady hlouposti…

Arbitr

Co to vlastně je ? Soukromá firma nebo polostátní podnikání? V podstatě asi firma- bastard.
V tržním prostředí dochází ke krachům i mimo krize běžně. Takže buď se firma zmátoří a přežije, nebo chce vstup státu a bude státní Česko-čínská, nebo prostě padne a objeví se někdo nový? Pan Šimáně si i pomocí článků chystá vyjednávací pozici, což chápu.
A co umrtvené „nové“ Boeingy Max po celém světě? Kdo platí jejich parkování, údržbu a ušlé tržby? Majitelé, nebo firma Boeing?

Dalibor

vzhledem k tomu, že český stýt není dominantním vlastníkem, není přípustné, aby firmu dotoval. Leda že by přispěli všichni „majitelé“ dílem rovným svému podílu ve firmě.

Laik

Co je to za firmu, jejíž poloviční vlastník se nezajímá a je to bůh ví kdo? Tohle máme dotovat z veřejných rozpočtů? Těmto gaunerům a zločincům poslat 2,5 miliardy? To by byla největší loupež.

Laik

Jestli chce stát zachraňovat a vlastnit leteckou společnost, ať si majitelé vyřeší nejprve své vztahy! O pomoci soukromému subjektu s jasnou vlastnickou strukturou by jistě byla možná diskuze.

RHood

„Propaluje“ 150 Mio měsíčně. Bylo by zajímavé, kdyby pan doktor uvedl struktur těch „propalovaných“ 150 Mio za měsíc. Pokud je to marginálně náklad spojen s letadly, tak to nemůže považovat za propalování min. za letadla na finanční leasing, které si po jeho ukončení asi SW ponechá (B 737 MAX). Je to částečně investice do budoucnosti SW, bych to tak viděl.

David

Je to polostátní akciovka a největším akciovým vlastníkem 49% je Čína. Nevím proč neškemraj v Číně, aby si laskavě zachraňovali svou investici. Přijde mi to jako kdyby ČEZ chtěl dotovat od Rumunů, protože tam postavil větrné elektrárny, ale dlouho nefouká vítr.

Peet

Navíc ani nemusí psát až do Číny, stačí se obrátit na pobočku Čínské vlády na Pražském hradě.

Peet

To by člověk neveřil, kolik tady chodí číňanů!

Jája

Šimáně je prostě smolař. Fungující společnost přivedl dvěma rozhodnutími (nákup MAXů a prodej podílu číňanům) do situace, kdy při současných restrikcích ztrácí kontrolu nad jejím osudem. Navíc nevábný mediální obraz firmy, dlouhodobě tvořený malými i většími maléry zakončenými slavným jednomotorovým letem, vede ke stavu, kdy se nikdo nehrne do nalévání peněz do něčeho takového.
Všechny aerolinky jsou v těžkých problémech. Těm oblíbeným nemají politici obavy pomáhat. Těm druhým vstříc nevycházejí.

Katka

V SW pracuje spousta schopných lidí, kteří když chtějí zůstat v ČR a v oboru, tak nemají jinou možnost, kam jít. Bohužel, vedení Travel Servisu známé z minulosti kazí jejich práci, díky které by to mohla být celkem zdravá a schopná aerolinka. Jenže to by nesměli firmu reprezentovat esa typu Šimáně, Vik, Dufková nebo Veselý…..

Jája

Naprostý souhlas.

Peet

Njn, když oni chtějí dělat v letecví a taky doma, to je pak těžké u takového povolání, jako je letectví. Já bych taky chtěl být narkobaron, ale dojíždět do Kolumbie se mi taky nechce a koka u nás neroste. Taky to mám těžký! Neje Vy.

Katka

Kdyby nedošlo k politickému rozkradení ČSA, měli by možnost pracovat u slušné aerolinky.

Honza

to mi řekněte co je divného na tom chtít pracovat a být doma….

František

A co pan Jurán, kterému říkajíé Džejdžej. To je pravá i levá ruka ďábla.

Honza

to že MAX je na prd se v okamžiku koupi nevědělo, takže to chybné rozhodnutí nebylo. Po bitvě je každý generál…

Nicky

Šimáně může přestat pálit 150 mio/měsíc. Může svůj podíl prodat druhému největšímu akcionáři do Číny za symbolický 1 juan a jít hrát golf.
Ať si to Číňani pak zachraňují sami pokud to chtějí.

Tomas

Sice sdílím obavu, že bez SW by mohla nabídka cestovních možností na dlouho propadnout, ale pokud se nezbaví číňanů, tak nic. Jsou nevyzpytatelní, jedině díky nic existují bizarnosti typu severní Korea, atd.
Jiné téma, jak se podaří rozlítat spoje. Za sebe říkám, že home office je plně funkční a 4x týdně někam létat už nebudu chtít.

Anonymus

Letos nikdo nikam cestovat lezecky nebude

Peet

Kdyby jenom lezecky. Ale ono se možná nebude cestovat ani letecky!

Jiří Šrámek

No právě.

Ales

To je vtipne. Za socialisticke oznacuje ruceni osobnim majetkem, ale chce aby stat dotoval soukromou firmu, to za socialismus nepovazuje. To jsou ti velkopodnikatele. Kdyz si chces vzit firemni uver 1 mil., tak ti to bez osobniho ruceni nikdo nepujci. Jj, kdyz hrajes v miliardach, tak jsou podminky jine. Ano podnikat bez rizika, to se pak podnika.

kanafasik

co byste chtěl po vykukovi z PZtky

Jiří Šrámek

Přesně. Znal jsem chlapa, kterého v půlce devadesátých let chytili, jak v Kralupech v Kaučuku / rafinerii ukradl sud benzinu. Šup do vazby. A ve stené době na vlečce chybělo několik cisteren, ale důvodně podezřelého vyšetřovali na svobodě.
V malém je to prostě o hubu.

kanafasik

tak akcionáře jste si vybrali snad po zralé úvaze , prověřili jste si jeho situaci a jjistě jste počítali i s riziky aměli v záloze plán B pane Šimámě. pokud ne tak ted nebulte. Jen se vám hodí do krámu momentální krize a hodáláte díky ní jennzase podojit stát, jak bylo a je ostatně zvykem všech miliardářů z PZetek.Ted najenou vytahujete kolik zaměstnanců máte, ale zaměstnáváte drtivou většinu z nich jen na sezonu, a snažíte se nabírat i levnější pracovní sílu z Bulharska, Rumunska apod. R-Branson žádá o půjčku a hodlá ručit sým ostrovem Necker, který vlastní. Čím hodláte ručit… Číst vice »

LépeUžBylo

By mohl hodit do frcu svojí síť Hobby Marketů. Bezcené akcie Smartwingsu snad stát jako záruku nevezme.

Vlastimil Kocurek

Ale no tak, to Šimáněmu ponechejte. Nebuďte tak škaredí.
Ovšem souhlas akcie SW jsou trochu o něčem jiném, než akcie vek´kých zavedených firem, typu American Airlines s flotilou 964 letadel, z toho jen 27 MAX, či Delta Air se 190 mil. přepravených osob. Takže tam je pomoc státu bezproblémová – zavedené efektivní firmy s obrovským trhem. Akcie SW jsou nyní v podstatě bezcenné.

Vlastimil Kocurek

Ono je takové podnikání založené od samotného začátku: levně koupit, draho prodat, a když se nedaří, je tu ještě stát. Ale riziko žádné.

Honza

ale to je přece snem každého podnikatele, levně nakoupit, draho prodat. A nemyslím to ve zlém. Takhle přece jede i Ryan a Wizza a všichni ostatní. Jenomže ten Ryan a Wizz si ty peníze místo od státu(cizího) vezmou ze slevy na služby od letiště. Takže vlastně taky od státu…

Jirka B.

A to je právě ten důvod, proč by se QS pomáhat nemělo. Prostě každé podnikání nese riziko a tady prostě vsadili na špatného koně. To se prostě stává. Takových firem bylo … (ostatně problémy Thomase Cooka také začaly špatnou akvizicí), takže pokud 49% akcií vlastní čínská firma, které nekomunikuje a svůj majetek tak neřeší, tak by rozhodně neměl přispěchat český stát a sypat tam peníze. Prostě to bylo špatné rozhodnutí a buď si QS poradí sám, nebo skončí a jeho místo zaujme někdo jiný. Takový je prostě koloběh života.

Zulu

Pálime 150 milionů měsíčně, mzdy na kruzarbeit platí stát, od leasingovek dostaneme slevu a od státu chceme 1,5 -2 mld záruku (tolik „spálíme“ za 10 až 14 měsíců neletání)

A to je ta firma vážně jinak zdravá, když potřebuje několikanásobnek toho co tvrdí že spálí kvůli tomu že nelétá?

Razka

Jaké slevy leasingovek, jaké mzdy placené státem ? Můžete poskytnout zdroj? ….. to byla recnicka otázka, plácáte nesmysly

Zulu

Díky za trefnou otázku, zdroj jsou Hospodářské noviny, rozhovor se jedním z českých majitelů, Šimáněm. Vydáno dnes. Otázka na kurzarbeit a mzdy, dále zmínka od spolumajitele k leasingum.
Invektivy typu „placate nesmysly“ si ale nechte až si půjdete hrát na písek, jde to napsat i slušně a podepřít argumentací a zdroji.

Andrej

Vy znate nekoho,kdo uz nejakou tu podporu od statu dostal ?
Ja znam jen lidi,kteri ji nedostaly vubec nebo ji maji neschvalenou z formalnich duvodu.V realu zatim nedostal nikdo nic.Teda krome prvni vlny pujcek pro kamarady.

FreshZ

Objevila se spekulace, že státní pomoc pro Smartwings by pomohla jednomu investičnímu fondu: https://neovlivni.cz/babisuv-hartenberg-investoval-do-opravaren-ktere-servisuji-csa/

RAF

Super napsany clanek. Skoda ze nezminuje ze smlouva se SWG je jen jedna z mnoha. Asi by tu formu vic bolelo kdyby prisla o smlouvu s LH a SAS a Easyjet kterym provadi tezkou údržbu.

Daniel

To je zase diskuze jak z nosu 😀 se divím, že tu máme jen jednu leteckou společnost, resp 2 ale s jedním vlastníkem. Vždyť by to tu přeci dělali všichni daleko lépe, s vyšší kvalitou služeb, letenky by byli za hubičku a ještě by si během jedné sezóny udělali takovou rezervu, aby přežili minimálně 2 roky bez jakéhokoliv příjmu 😀 😀

tom

Přesně takhle už 30 let podnikám.

RAF

A kterou leteckou společnost že to vlastníte?

tom

Mám na mysli, že každý se může rozhodnout o profitu, kterého chce dosáhnout a míře rizika, které je ochoten podstoupit.

RAF

Vzdy mizou priit okolnosti se kterými neslo kalkulovat.

Pravdepodobnost

A stat to ma pak zaplatit? Podelite se taky o zisky kdyz prijdou pozitivni okolnosti se kterymi neslo kalkulovat?

Zajisteni padu akcii konkretni firmy se vetsinou dela nakupem akcii firmy ktera jde proti firme. Treba takovy hobby markety ted vydelavaji na krizi takze by bylo logicke dotovat zisky z firmy ktere se nezaslouzene dari ztraty firmy ktere se nezaslouzene nedari.

Lepsi je ale nezaslouzeny zisky schrabnout a nezaslouzeny ztraty dat statu.

Razka

Tak vám gratuluji, jakou mate marži taky okolo 5%?

tom

S marží 5% uspěje jen génius, já jsem průměrnej trouba

PatriK

O osudu firmy rozhoduje ten s většinovým podílem a také on má uvažovat o případné „záchraně“. Je tedy otázka, kdo ve skutečnosti firmu většinově ovládá.

RHood

Akciový podíl nerovná se stejné hlasovací právo. A dokument, který o tom pojednává asi nemáte k dispozici, předpokládám.

Razka

Stačí trochu googlit Simane a Vik. Takže navzdory tendencím tady majorita je česká. Není to žádná čínská buňka.

PatriK

Pokud je to tak, je tím i zodpovězeno, kdo má být ten aktivní pro finanční pomoc.

tom

Podnikání je riziko. Firma SW neúměrně riskovala v touze po expanzi do Izraele, Francie a dalších zemí nákupem velkého množství B 737 MAX
(dříve dlouhá léta opatrně pořizovala letadla po pár kusech) a prodejem minoritního podílu Číňanům (s Islanďany to předtím přece vyšlo).
Další hřebíček do rakve je koronavir. Uznávám, že současná situace je jako nepovedená sci-fi, ale pokud se akcionáři nezaručí především svým (značným) majetkem, nemohou záruky za své půjčky ani jiné formy pomoci požadovat po státu, který bude mít co dělat s financováním
důležitějších problémů.

Daniel

Máte představu o poměru hodnoty SW vs. hodnoty osobního majetku akcionářů (já ne, ale samotného by mě to zajímalo)? Něco mi říká, že když půjdu do banky pro 1 milion na podnikání s tím, že se můžu zaručit vlastním majetkem v podobě cyklistického kola v hodnotě, třeba 10 tisíc …. že mě tak trochu prosmějou … ale třeba se mýlím

Nicky

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jiří_Šimáně_(podnikatel)
Myslím, že si to dovolit může a stejně nebude muset do smrti vybírat popelnice.

Daniel

Dobře, to je dobrý odkaz, nicméně asi bychom se tedy měli zabývat otázkou, jak je na tom ten majetek v hodnotě cca 11mld … ten asi nebude v hmotném majetku, obrazech a drahých autech, ale jak se tam píše, v UNIMEX GROUP … víme jak je na tom v současné době tahle společnost?

Nicky

Pokud takto movitý člověk přijde do banky žádat o úvěr uspěje jistě lépe než když tam přijde bezdomovec.

kanafasik

o spíš na vás pustí psa.

Jan

Pokud se nemylím, tak hodnota majetku toho Burešova kámoše je cca 10 mld Kč.

Ludwig

Zamestnanci by take mohli neco prinest a rucit tim, co myslite? I oni jsou nepochybne odmenovani take podle hospodarskych vysledku, takze kdyz to ted nejde, tak by mohli kazdej rucit domkem, co? Tyhle blaboly postradaji realne zaklady. Smartwings sejmula tato krize, stejne jako vsechny aerolinky. Pokud jim stat nepomuze, zkrachuji. Jiste se kvuli tomu neprestane otacet zemekoule, ale nasledky takove situace budou dle meho soudu daleko smutnejsi, nez kdyby stat pomohl. Budou na tom bita nase letiste, zamestnanci, neinkasovane dane v budoucnu. Protoze z nuly uz to znovu nikdo stavet nebude. Ale kdovi, treba to nekdo koupi. Je to na… Číst vice »

tom

Co sem pletete proboha zaměstnance? Ti jsou chudáci jen rukojmí na šachovnici jiných.

Ludwig

Pletu tam vsechny, co ta spolecnost zivi. Vsichni maji svuj podil zodpovednosti.
To jen Vam podobni vnimaji realitu podnikani, jako cosi tajemneho, spinaveho, mafianskeho.
Jestli se diky tomu citite lip, brat vam to nebudu

tom

🙂

Nicky

Může napsat soudruhům do Číny ať pošlou nějaký ten Juan. Možná by mu mohl pomoci Tvrdík s Mynářem a Nejedlým prý tam mají slušné kontakty a Miloš určitě rád pomůže. Výhružný dopis rád dodá čínský velvyslanec – má v tom už praxi.

Rosťa

ANO, bude Líp. Kamarád Babiš jim dá tolik peněz za záchranu 2 300 pracovních míst, což je přesně tolik, kolik dal 600 000 živnostníkům, kterým přikázal také zavřít jejich živnost.

Jiří 24

Vyhrožováníčko českému národu jó. 🤔 To by měla být ta poslední zbraň a ne ta první. 😂 A to že nikdo nedokáže zaměstnat 2300 až 3000 zaměstnanců asi úplně není pravda. Kdyby si od SWG koupil někdo (třeba PPF) značku ČSA a vše související s touto značkou, by rozhodně dokázal tolik lidí zaměstnat a kdyby opět obnovili značku Holidays Czech Airlines tak by se čeští turisté dostali na stejná místa jako s SW.

Butrusik

Češi si za cestu na dovolenou slušně připlatí? No s nimi na řecké ostrovy za 8-9000 to bylo příliš výhodné, to dá rozum, ze takhle dobrou nabídku žádná jiná aerolinka neda! 🤭

RAF

Jedna se spise o ceny které platí CK za kapacitu v letadle a ktere se pak promítnou do ceny zajezdu, ne o ceny volne prodejnych letenek

Nicky

Ale ano – tyhle ceny byly běžně v rezervačních systémech a prodávalo se to za ně. Barcelona byla asi za 7500 Kč. V tu samou dobu šlo letět z Vídně do Kalifornie i pod 6000 Kč.

V.L.

Nechápu tu myšlenku, že bez Smartwings si tu lidé za dovolenou slušně připlatí. Můžete to někdo vysvětlit?

Kubrt

Tlak na koblihy, jiné vysvětlení to nemá. Osobně nemám žádnou radost, když nějaká firma má problémy, ale tyhle jejich primitivní manipulace působí přesně naopak. Na mě tedy, na někoho jiného to jistě zabírá 🙁

FlyingJ

Nejlevnější jsou dopravci kteří mají bázi buď ve výchozím letišti (PRG) nebo v destinaci (Burgas, Antalya, Hurghada…). Ostatní dopravci jsou dražší neboť musí nejprve přiletět ze své báze v jiné zemi do PRG, udělat rotaci a letadlo zase „odvézt“ domů. Dva prázdné přelety=hodně peněz navíc. Případný argument že cestovky si mohou sjednat aerolinky z destinací (Bulgarian Air Charter, Correndon, Air Cairo) je docela lichý, neboť by to pro cestovky znamenalo sjednat si možná pro každou destinaci jiného dopravce, kdyžto s QS mají kompletní balíček stovek letů do všech destinací a za lepší cenu kvuli množstevní slevě. Pro cestovky je taky… Číst vice »

pája

Strašení koblih a paštik.

V. K.

Není scestný socialismus spíš dotovat z peněz daňových poplatníků jakési pochybné aerolinky? To by si měl pan Šimáně ujasnit. Krachy ke kapitalismu prostě patří.

Nicky

Jirka Šimáně je pěknej vychcánek, chce aby mu to sponzoroval stát a zároveň tomu nevěří ani natolik, aby se zaručil osobním majetkem.
No může ještě Číňanům prodat své akcie a má po starostech.
To strašení připlácením a cenami letenek je směšné, účtoval do Řecka tolik, kolik jiné aerolinky do USA…

Pavel

Proč pan Šimáně lže? Naopak, SW je udržovatelem kartelu, díky němuž Češi létají z Česka za x-násobky cen co z Německa, Polska nebo Slovenska i z Rakouska, kde naopak jdou ceny daleko nižší. Proto i Šimáně ignoruje odškodné za zpoždění, nevydává ani potvrzení pro pojistovny, udržuje bossing a mobbing, který si pak zaměstnanci vylévají na pax a nevinných koupácích. Stejně tak nutí šefpiloty ohrožovat posádky a cestující letem na jediný motor přes ½ Evropy. SW je ostudou ČR a každého Čecha i daňového rezidenta! Pokud zachránit, tak vykoupit státem pouze brand Českých aerolinií, přebrat kvalitní zaměstnance, flotilu pronajmout z odstavených… Číst vice »

pája

A proč vlastně Šimáně své akcie Číňanům prodávala? Nebo jim je daroval a nic za to nedostal? Jako tenhle člověk je taková držgrešle. S Číňanama to byl risk, který prostě nevyšel. Když to Kellnerovi s HomeCredit vyšlo, tak to neznamená, že to každému devadesátkovému privatizantovi vyjde.

dizgrafyq

Šimáně je fakt mimoň. Křičí aby do nich stát cpal peníze horem dolem, to je v pořádku, to není ani trošku socialistické, ale když by měl ručit vlastním majetkem, tak je to scestně socialistické… Vidí si ten chlap aspoň trošku do huby?