Šimáně pro HN: Nevěřím, že čínský akcionář Smartwings pomůže. Pálíme 150 milionů měsíčně

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Čínská státní firma CITIC dosud nepřišla s žádnou nabídkou pomoci strádající letecké skupině Smartwings, kde vlastní téměř polovinu. „A nevěřím,

Čínská státní firma CITIC dosud nepřišla s žádnou nabídkou pomoci strádající letecké skupině Smartwings, kde vlastní téměř polovinu. „A nevěřím, že to udělají,“ uvedl spolumajitel a šéf Smartwings Jiří Šimáně v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Účast čínského státu v akcionářské struktuře české letecké společnosti přitom označil za „ne zrovna šťastnou“. Číňané buď nechodí na valné hromady, nebo na návrhy partnerů nereagují.

„Uvědomuji si, že je to komplikace. Je potřeba říct, že jsme byli ti poslední, kdo chtěl, aby akcie skončily v rukou čínského státu. Než si akcie koupili od konkurzního správce CEFC (zkrachovalá čínská společnost, původní akcionář Smartwings, pozn. red.), tak jsme je žádali, ať akcie prodají nám. Dali jsme jim velmi dobrou nabídku,“ uvedl Šimáně.

Zároveň neslevil ze svého stanoviska, že aerolinkám by měl pomoci český stát. Firma by podle něj potřebovala 1,5 až 2 miliardy korun. „Pokud nebudeme vidět v dohledné době nějaké řešení, tak se může stát, že se ta částka zvýší na 2 až 2,5 miliardy korun,“ dodal podnikatel. Jakou formou by ale měl stát peníze do firmy dostat, neupřesnil. Formy prý mohou být různé.

„Může nám garantovat půjčku a my můžeme třeba zastavit naše akcie. Nebo si stát může říci o určitou opci na nákup akcií za předem danou cenu v daném čase. Nebo se to může udělat jako v USA, kde 25 miliard mají aerolinky dostat v hotovosti a dalších 28 miliard bude z 90 procent garantováno federální vládou a společnosti je musí vrátit během 10 let. To by tady ale nikdo nestrpěl,“ řekl Šimáně Hospodářským novinám. Smartwings prý za nynější krize „propalují“ zhruba 150 milionů měsíčně.

Odmítnutí státu pomoci by prý bylo pro Čechy „hodně špatnou zprávou“. „Těch 2300 až tři tisíce lidí tu už nikdy žádný přepravce nezaměstná a Češi si na cestě za svoji dovolenou slušně připlatí. A také se pravděpodobně do mnoha námi pokrytých destinací ani nedostanou, respektive zcela jistě to nebude brzo,“ vyjádřil se podnikatel.

O tom, že by akcionáři jako záruku za státní půjčky zastavili svůj osobní majetek, nechce slyšet. Označil to za „scestné socialistické myšlenky“. Například živnostníci musejí ale ve státních podpůrných programech ručit celým svým majetkem a Richard Branson z Virgin nabízí zástavu svého ostrova v Karibiku. „Ale ten už žádá o pomoc číslo 2, to není náš případ. Navíc je off-shore rezident, takže v Británii neplatí daně. V USA zase nechodí prezident Trump po akcionářích a neříká – hele, co bys zastavil? Ty máš hezké auto a vilu…,“ reagoval Šimáně.

Fakta o Smartwings podle Smartwings:

Jak je pro stát důležité mít národního leteckého dopravce

• Jen za loňský rok skupina Smartwings Group (SWG) realizovala celkem 62 301 letů, její letadla přistávala na 410 letištích po celém světě a přepravila přes 9,6 milionu cestujících.

• V roce 2019 z/do ČR s národním leteckým dopravcem, skupinou Smartwings Group, která v ČR využívá dvou obchodních značek Smartwings a ČSA, letělo 6 milionů cestujících.
Praha: 5,4 milionu, Brno: 333 tisíc, Ostrava: 236 tisíc, Pardubice: 9 tisíc.

• Smartwings Group v letní sezóně operuje na 300 letů denně z celkem 12 základen v 7 zemích. Jen z/do Prahy přepraví v sezóně na 25 tisíc lidí denně a uskuteční z/do Prahy až 150 letů.

• 70 % všech letů uskutečněných celé skupiny SWG tvoří pravidelné linky, 30 % charterové lety.

• Skupina Smartwings Group zajišťuje letecká spojení z ČR do 80 destinací.

• 85 % českého trhu využívá linek SWG prostřednictvím cestovních kanceláří, včetně těch největších (EXIM Tours, Blue Style, Fischer, Čedok atd.).

• Báze (základna) velkého množství letadel na letištích v ČR umožňuje SWG flexibilně reagovat na potřeby trhu.

• SWG provozuje linky z ČR, Slovenska, Polska, Francie, Rakouska, Izraele a Španělska.
Z toho jasně vyplývá, že česká letecká skupina Smartwings Group je pro Čechy hlavní, nejspolehlivější a cenově dostupnou cestou na dovolenou.

• Skupina Smartwings Group zaměstnává téměř 2500 lidí, jen za loňský rok skupina zaplatila svým zaměstnancům na mzdách a odvodech 2,5 mld. Kč.

• Od doby, kdy se Smartwings (dříve Travel Service) jako akcionář začal podílet na řízení ČSA, jsou České aerolinie v zisku a vydělaly přes 1 mld. Kč.

• Na dividendách skupina SWG nevyplácí nic, vše se v posledních letech reinvestuje do rozvoje flotily, bohužel zasažené problémy letadel Boeing 737 MAX.

• Smartwings a ČSA odvedly státu na odvodech (sociální pojištění, zdravotní pojištění, nemocenské atd.) za posledních pět let přes tři miliardy korun.

• Na Letišti Václava Havla Praha je skupina Smartwings Group největším přepravcem s celkovým podílem přes 30 % a jen loni na poplatcích zaplatila 1,9 mld. Kč.

Tagy Jiří Šimáně smartwings státní pomoc aerolinkám Top
152 komentářů