Další peníze nepotřebujeme. Číňané nekomunikují, říká šéf Smartwings Šimáně
První přistání Boeingu 737 MAX 8 v barvách SmartWings na ruzyňské letiště. Foto: Letiště Praha
Letecká společnost Smartwings má podle předsedy představenstva Jiřího Šimáněho dostatek peněz na to, aby překlenula náročné období způsobené uzemněním letadel
Pochopil jsem z diskuse správně, že České Aerolinie – OK jsou další čínskou národnně soukromou společností……
Čínští investoři jsou nepochybně tou globálně byznysově zdatnější částí akcionářů a zřejmě vědí proč do současného chodu QS nezasahují, posílají zástupce bez rozhodovacích pravomocí a zejména nenavyšují kapitál. Vzhledem k reputaci Smartwings, která se min. od roku 2016 pravidelně objevuje v žebříčku ‚nejhorších aerolinií na světě‘ (z pohledu cestujících), ‚značka‘ ani ‚byznys model‘ této firmy jistě nejsou důvodem, proč do tohoto ‚crap low-costu‘ Číňané podílově vstoupili.
Komunikují pomocí SMS a emailů! 🙂 Už dlouho jsem se tak nezasmál…
Pokud tady vážený pane Alexi, něco s tak vehementní jistotou tvrdíte, že SW lítají v Německu, pak to tady všem zcela jasně prokažte. Byl jste několikrát vyzván některými diskutujícími, a pořád nic. Ukázaná platí. Bez doložení jsou ty Vaše rádoby „fundované závěry“ a „fakta“ jen výkřiky do tmy. Bludy. A za druhé, každá soukromá společnost bude upřednostňovat vyšší zisk, resp. marži. To je jaksi zákon podnikání. Pokud budete podnikat a CK v ČR by Vám nabídli nižší marže než v Německu, tak Vás chci vidět, jestli se rozhodnete pro nižší finanční výnos…..To jsou jen takový Vaše plky, socialismus dávno skončil,… Číst vice »
Pan Alex zde už už nic prokazovat nebude.
Tedy: SW nyní hlavně létá pro německé cestovky za daleko větší peníze, české cestovky nejsou pro SW příliš atrakativní, díky nížším cenám. Těch nesmyslů o tom, že se pro české cestovky musí létat velmi omezeně, kvůli výpadku MAX, bylo již dost a pane Sůro, zcela určitě víte i o aktivitách SW na německém trhu, kam na jaře přesunuli letadla a nahradili kapacitu po Germanii – proč tohle jako jeden z důvodů nezmíníte, když je to známo??? MAX je pro sw zástupný problém, hlavně se musí uspokojit poptávka německých CK kam, jak napsáno, byla přesunuta letadla sw, české CK zůstaly tento… Číst vice »
A jaká letadla, prosím, SW přesunul do Německa?
Podívejte se na založení dceřinné společnosti sw v Německu a přesun letadel namísto zkrachovalé Germania, vehementní výpomoc pro německé CK jako priorita za vyšší peníze. SW létá nejen velmi intenzivně v Germánii, ale i jinde, jen na českém trhu je neustále na tomto webu tvrzeno, že problémy jsou kvůli MAX…E15 to napsali naprosto jasně a pochopitelně v jaké situaci se vlastně sw nachází. A myslím, že mlžení není zapotřebí, informací je kolem dost.
Ktera letadla presunuli do Nemecka? Odkud a kam z Nemecka litaji? Vzdyt tam ani nemaji otevrenou bazi. To je trosku divne, ne? Co tam mate dal?
Zkuste si přečíst toto stránky:
https://www.airways.cz/zprava/smartwings-planuji-dcerinou-aerolinii-v-nemecku/
a
https://cs.wikipedia.org/wiki/Smartwings_Group
Německá dcera je „prázdná“, ostatní dcery (Polsko, Maďarsko, Slovensko) mají registrováno po jednom B738.
Zkuste si pořádně přečíst https://www.airways.cz/zprava/smartwings-planuji-dcerinou-aerolinii-v-nemecku/ a https://cs.wikipedia.org/wiki/Smartwings_Group
Precetl jsem si to poradne, ale nikde jsem nenasel jaka letadla maji aktualne bazovana v Nemecku a odkud kam s nimi letaji. Je tam jen cosi o nejakem planu od listopadu 2019
Mate nejake blizsi informace?
Právě že žádné, a proto nespekuluji jako pan „alex“, který našel informace o Germanii bůhví kde.
Omlouvam se, spatne jsem si Vasi vylozil Vasi odpoved.
Pan ALex ví, o čem píše. Opravdu, podívejte se na německý trh, kdo také obsluhuje německé cestovky, samozřejmě, že s českou imatrikulací, jistěže. Každý se chová obchodně, jenže zde se neustále píše o MAXech a nikde ani slovo zmínky, že letadla jsou výhodněji poskytnuta jinam a češi tím pádem strouhají…kdepak je ta celá flotila sw letadel? V Praze?:):) Ano, pouze ve zbytcích….
pořád jste neodpověděl, která letadla smartwignsu jsou v tom německu :))) jen tady tupě mlátite slámu.
Kde jsou letadla SW lze snadno najít na FlightRadar24. Stačí zadat OKSW, OKTV a OKTS a hned uvidíte, kde jsou. Na cestě z Německa nebo do Německa není ani jedno. Pokud v Německu létá něco s českou imatrikulací, tak jsou to A319, které ČSA vrátily v souvislost s ukončením leasingu a stroje dosud nebyly přeregistrovány. Pokud jde o MAXy, SmartWings jsou třetí groundingem nejpostiženější společností na světě (ve smyslu počet_MAXů/Velikost_flotily), hned po Jet Airways (které kvůli tomu t.č. nelétají vůbec) a FlyDubai. To vše jsou údaje z Wikipedie https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX_groundings a ze stránek příslušných leteckých společností. Škoda, že se sem nedá… Číst vice »
stačí se podívat s kým kdo léta v Německu a pro koho tam sw létá….nikoliv si číst jakési články. Až se s tím seznámíte, budte mít jiný názor…
SW skutečně nemá jediné letadlo v Německu… Jestli hodláte dále tvrdit, že ano, pošlete imatrikulaci, bázi, linky které létá apod.
Létají pod českou imatrikulací a proč by měli mít německou??? K čemu, když je to do poloviny října? Vy se naopak seznamte s kým kdo v Německu létá:):) Asi tak.
Aha, vy myslite ty ACMI lety CSA pro Eurowings. A to ma s Germanii, potazmo Smartwings co spolecneho?
Já netvrdím, že mají německou imatrikulaci, hoďte sem OK-… které tam je. Ani žádné OK tam není. Jediná letadla, která jsou v DE, jsou pronájmy Airbusů k Eurowings a BE u Brussels Airlines- a jak jistě víme, pronájem a ještě k tomu ČSA letadel, je něco jiného. Jiné letadlo SW s českou/německou/jinou imatrikulací v DE není.
Dle mého názoru a zkušeností z corporate finance se jedná o PR článek na objednávku, který má vzbudit pocit, že je vše ok. SW potřebuje každou korunu, a kdo ne.
Přesně tak. Pouze jde o to uchlácholit, že je vše ok a nic se neděje, kromě nějakých běžných záležitostí…pan Šimáně neměl čas na zodpovězení dalších otázek, jinak řečeno, nechtěl na ně odpovídat a byla by slušností napsat, alespoň nebudu komentovat, jsou to citlivé věci, děkuji …
Nevím, z jakého důvodu máte potřebu lhát, nicméně tomu tak není.
Se SW létáš proto, že musíš (koupíš dovolenou od CK a nic jiného ti nezbývá). Pokud krachnou, uvolněnou kapacitu obsadí kvalitnější aerolinky a lowcosty, pro pasažéry to budou jen pozitiva.
Jako Tunis air nebo tak něco, jo? Mohl jste si kupříkladu všimnout, že letos SW kapacity nestačí, proškrtal řadu linek, šance „pro lepší lowcosty, jak zajímavě pravíte“ a přesto je nikdo neobsadil. Čím to sakra?
Tak zrovna Tunis air by byl pro cestujiciio oproti SW rozhodne lepsi variantou, ti totiz stale poskytuji obcerstveni a privetivost a ochota personalu se neda srovnavat 🙂
obcerstveni na palube charteru je takove, jak si objedna cestovka.
Jako ze by cestovka chtela po Tunis airu obcerstveni a po SW ne?Ono je to trosku jinak-Zatim co u Tunisanu je obcerstveni standardem na podobnych letech a tudiz ho nabizeji i na chartetech, u SW si ho cestovky musi pripadne doobjednat 🙂
A to víte nebo si to myslíte? Jaké jsou rozdíly cen za ten charter víte? Protože je odst divné, že cestovky nejdou o lepších aerolinkách, kde tedy za stejnou cenu dostanou více – nebo že by to nebylo za stejnou cenu?
tak velmi zaujimave je ze u nas v bts je catering standardna vec nakolko si to cestovky objednavaju.. je to presno o tom ako si cestovka znizuje naklady aby viacej zarobila.. tot moj pohlad na vec…
Hm hm. Zajímavé je, že cestovateské weby nijak zvlášť pozitivní hodnicení neuvádí. Na charterech je to co cestovky zaplatí.
Tak si srovnejte hodnoceni SW a Tunis airu… Ne nahodou je SW mezi nejhure hodnocenymi aerolinkami sveta, ale jeste maji jednu metu k prekonani jmenem Air Koryo, to je pravda 😀
ono ztrovna češi, ti budou SW kritizovat, i kdyby měl sedačky ze sametu a rozteč půl metru.
Stejně, jak onadávají na škodovky a na cokoli „domácího“.
Domácí sport.
Já osobně sem SW letěl a ne jednou a pokud se vám nelíbí tak si skuste letět z jinčí společnosti a budete mluvit jinak
Co přesně nechápete na věte „…na charterech je to co cestovky zaplatí“. Pokud se cestovka rozhodne, že se na palubě bude podávat šampaňské s kaviárem a pro děti tam bude k dispozici klaun, tak to bude. Bohužel to bude muset cestovka zaplatit. A ta to samozřejmě bude chtít zaplatit od cestujících. A ti to samozřejmě nebudou chtít zaplatit.
Tak tady někdo hovořil o rapidním zlepšení, že. 🙂 Proto jsem to zmínil. Ne že by to mělo valnou hodnotu. Tahle hodnocení jsou ovlivněna řvouny, co za svou dvanáctku investovanou do all inclusive dovolené čekali byznys class Emirates. Tak za tu cenu asi ne, že. Jistě se jim pak nezdá ani výhled z hotelu, velikost porcí a tak. Někteří si stěžují i na teplotu vody moře či počasí! (beze srandy) 😀
To je velmi hluboký omyl, uvolněný prostor samozřejmě někdo zaplní, v tom máte pravdu. Ale nějaké navýšení kvality (byť moc nechápu u charterů a low costu v čem přesně) čekat nelze. Jediné co hlavní klientelu (CK) zajímá je cena. Takže ten prostor naplní ten kdo jim nabídne nejvíce (nejnižší cenu), což se docílí tím, že do letadla nacpete co nejvíce sedadel, omezíte služby na minimum atp. Charter nebo low cost je v podstatě létající autobus v němž o cenu jde vždy až na prvním místě.
nemluve o tom, ze ani dnes nikdo cestovkam nebrani nasmlouvat si jineho dopravce, nez sw.
Nebrání, ale dlouhodobé smlouvy jako měl nebo má Eximtour už trochu asi problém bude.
Ceny charterových letenek jsou nižší než ve volném prodeji… jasně aerolinka mívá na druhou stranu jistotu, že riziko poloprázdného letadla jde za cestovkou. Problémem je, že českým cestovkám se dlouhodobě nedaří dohodnout na sdílení letadel a tak do mnoha destinací to létá několikrát denně a poloprázdné a zbytek jde do prodeje. Výhodou je větší četnost letů, nevýhodou ceny. Navíc letní letový řád je delší než dovolenkářské aktivity, které se převážně omezují na červenec a srpen… ještě v červnu a pak i v září to není žádná masovka… Neumím si moc představit, že by nějaká jiná aerolinka nabízela na charterech něco… Číst vice »
Když chceš levnou letenku třeba na prodloužený víkend, musíš do Rakouska, Německa, Polska, nebo na Slovensko – z Prahy se to koupit nedá, SW je žába na prameni. Bez nich bude líp.
Blábol nad blábol
Prosím o vysvětlení, jakým způsobem SW způsobuje, že si nemohu z Prahy koupit levnou letenku na prodloužený vikend?
JAK to dělá?
A co je levná letenka? Letenka za podnákladovou cenu? Jasně dají se nabízet letenky za 10 nebo 30 EUR, ale potom musí mít aerolinka jistotu, že se to letadlo vyprodá a bude dost lidí, kteří si tu letenku koupí za 150 nebo 180 EUR… dlouhodobě to nikdo pod náklady nabízet nebude. Potom další věc když koupím levnou letenku na večer do destinace a ráno z destinace, platím vlastně 2 noci navíc. Zrovna teď jsem se SW na dovolené. Koupil jsem si letenku v 6 ráno z Prahy sem a na 22.30 zpátky do Prahy. Tím získávám den dovolené navíc, kdy… Číst vice »
Souhlas, stačí se podívat na SkyEurope- letenky za pár kaček, ale aby nebyl let v mínusu, musel být LF 95%…
LF je důležitá veličina, ale ani s 95% obsazeností není záruka, že let není v mínusu.
To nepopírám, jen poukazuji na fakt, že tyto „levné letenky“ dovedly nejenom SkyEu do hrobu, byť to samozřejmě není tak jednoduché a nebyl to jediný důvod.
To nic nemění na faktu, že z Prahy se to koupit nedá. Lowcosty se do Prahy nehrnou a SW létají i do Řecka za 8,5k
z prahy se daji levne letenky koupit zcela bez problemu.
nejaky jiny argument, nez rok omilany nesmysl s reckem?
altualni cena letenek domrecka na prespristi tyden 5 tis. to je dobra cena.
Lowcosty se do Prahy nehrnou a proto Ryanair bázuje v Praze už 4 letadla… nebo Ryanair pro Vás není dostatečný lowcost…? Pravda na některých trasách, kde nemá konkurenci a naplněnost letadla není jistotou zase tak nízké ceny nemá… třeba Praha – Zadar zpáteční na začátku září s odlety ve středu není za 4800 Kč s kufrem (a jak jinak na dovolenou) žádná láce…
Nicky si nasel/nasla cca pred rokem, ze letenka do recka stojí 8500 … a od tý doby tady s tím operuje.
nemá smysl jí/mu to vyvracet.
Za 8tis jsme bylo nuceni koupit i letos 🙁 jedeme za znamyma,takze nam nic jineho nezbylo 🙁 a je pravda, kdyz cestovka nic neobjedna, tak bych ocekaval aspon, ze individualnimu cestujicimu obcerstveni daji…
To je dost divná teorie. SW do Prahy nepustí levněšjí aerolinky nebo co? Asi vám uniká problém cenotvorby (třeba letištní poplatky, zaplnitelnost letadla, bussines klienetela atp.).
On někdo brání těm kvalitnejsim aerolinkám a lowcostům létat už teď?
fakt by mě zajímalo, co hulíte.
Titulek v E15 vycházel mimo jiné z toho, co bylo uvedeno v pozvánce na řádnou valnou hromadu dne 2. 5., tj. z informací, které dávalo samo představenstvo firmy a jak odůvodňovalo nutnost zvýšení základního kapitálu. Tam představenstvo společnosti zcela jasně uvádí, že: „Společnost tak potřebuje posílit svoji finanční pozici, aby se dokázala vypořádat s výrazným propadem výnosů a zvýšenými náklady jako důsledkem této mimořádné situace (uzemnění MAXů, omezení kapacity na letní sezónu a nutnost zajistit náhradu za uzemněné stroje). V případě, že nedojde k posílení finanční pozice Společnosti, jak je navrhováno, existuje významné riziko ohrožení samotné existence Společnosti. Myslím, že… Číst vice »
Na základě dva měsíce staré informace byste o firmě napsal, že je „nad hrobem“ či před krachem? Pokud si za tím titulkem tak stáli, proč ho změnili?
A co byla témata otázek, na které neodpověděl?
Zde kompletní otázky Jak probíhá komunikace s čínským investorem? Podílí se nějak na financování firmy, jak sliboval? Z veřejně dostupných zdrojů to úplně nevypadá? Tušíte, proč vlastně nekomunikuje a neúčastní se valné hromady? Chcete jejich podíl převzít? Nepovažujete zpětně za chybu, že jste vpustil Číňany do firmy? Měli pro vás nějaký přínos? Jste nějak v kontaktu s panem Tvrdíkem? Jaká je nyní jeho role? V jakém stavu firma nyní je? Hrozí nějaké reálné problémy akutního nedostatku provozního kapitálu nebo je sezóna pokrytá? Jaký dopad na váš byznys měla zpráva E15, že jste před krachem? Vnímáte ji jako cílené poškození za… Číst vice »
Děkuji, i to je zajímavé, vidět, na co odpovědět nechtěl.
Na otázky, jejichž odpovědi by nahrály konkurenci nebo poškodily společnost, nesmí statutární zástupce odpovědět.
SW jsou soukromou firmou, do které netečou peníze daňových poplatníků, a proto nemá povinnost citlivé údaje zveřejňovat.
Já ne, ale bylo by možná zajímavé vědět, komu stálo za to dva měsíce starou záležitost vytáhnout a takto zpracovat. Nebo byste nám mohl Vy objasnit, proč byli dle Vašeho názoru kolegové novináři tak „pohotoví….“. Na druhou stranu je ale nutné vzít v úvahu, že pokud byl před dvěma měsíci problém a ten se nepodařilo vyřešit, tak to jisté otázky může vyvolávat.
Mluví se například o vážném zájmu jedné nejmenované aerolinky ze Zálivu…
Qatar chce financovat Smartwings? Zajimave…
tak určitě.
Můžete být konkrétnější? Ale asi netřeba, vzhledem k tomu, že Emirates nikdy mimo Dubaj nešli a Etihad je po světových investicích v problémech až po uši, zbývá právě QR. Jen nevím, co by vyjma takřka bezceného ČSA mohli získat. Pravdou je, že podobně už šli i do AirItaly, někdejší Meridiany, však plány na flotilu desítek Dreamlinerů postupně osekali. Inu, bylo by krásné, kdyby tento plán realizovali v Praze a vytvořili zde opět skvělého síťového dopravce se špičkovým produktem.
Jíří, také bych rád věděl od zde přispívajících, co si myslí, že je to „zlaté vejce“, které „pošťouchne“ vůbec nějakou airline ke koupi majoritního podílu v SW. Bohužel já o žádnem takovém „zlatem vejci“ nevím.
Otázka je, zda po takovém produktu je tady poptávka. Síťový dopravce se špičkovým produktem je drahá záležitost a dlouhodobý projekt, který musí někdo, tj. cestující, být ochoten zaplatit. Obávám se, že těch, co by byli ochotni zaplatit třeba 3x více než za standardní produkt, je relativně málo. Zejména na short a medium trasách.
Rád bych byl konkrétnější, ale bohužel nemůžu. My totiž nesmíme ani naznačovat 🙂 což už jsem vlastně tak trochu porušil. Ale Vaše úvaha není daleko od toho, co bylo sděleno mě. Obvykle, když se dva obchodní partneři chtějí dohodnout, tak je velká šance, že se nakonec opravdu dohodnou. A tohle vidím jako reálnou příležitost, i když, jak to dopadne v tuto chvíli jasné stále není…
Na stole je otázka – o co vůbec jde čínskému akcionáři? Chce firmu vyždímat a následně za paketel koupit? Chce ji prodat? Nebo snad jen někam chtěli ulét peníze?
Možná čekal větší profit. Ten nenastal a tak nemá zájem tam lít další peníze. Číňané si rádi hrají na mrtvého brouka.
Já bych je nepodceňoval, penězům rozumí a proto nepředpokládám, že by nevěděli o relativně velmi nízkých ziskových maržích v letecké dopravě, a proto si nemyslím, že měli přehnaná očekávání stran profitu. Spíše si myslím, že vzhledem k zaměření skupiny, která se v zásadě jinak v letecké dopravě neangažuje, tak neví, co s tím… když k tomu připočtu fakt, že k tomu podílu CITIC přišel jako slepý k houslím, tak je výsledek takový, jaký je.
To je podle mě ta nejreálnější varianta. Vlastníme podíl v aerolince .. ale co teď s ní. Nejrozumnější v této situaci je vykoupit podíl číňana, ale číňan pod nákupku asi nepůjde a tím pádem se toho asi nebudou chtít zbavil, a zároveň tam ani lít peníze. Ale to je samozřejmě jen spekulace.
Může to být i tak, že si přejí krach a pak se zkusí soudit s Boeingem. Pokud by prokázali přímou souvislost s Maxy, tak mají u US civilních soudů šanci na velmi zajímavé odškodnění. Ale je to samozřejmě spekulace.
Čínský akcionář by koupí nadpolovičního podílu v SW asi moc nezískal… naopak, tuším, že by přišel o statut evropského dopravce. Nebo se mýlím?
nemýlíš… Je to tak. nadpoloviční většina musí být z EU.
Prostě někam nacpali část(ečku) volného kapitálu a tím to pro ně je vyřízený.
Bože, co to je „někám nacpali část(ečku) volného kapitálu“. Zrovna by cpali miliony do byznysu s jednou s nejnižších marží a ještě do letecké společnosti, která je ne zrovna pokaždé pozitivně vnímána, spíše naopak jenom tak. V byznysu pokažde platí něco za něco.
no .. asi by nebylo od veci se podívat na „investice“ čínanů v poslednich letech do ČR (ty slavné zemanovy investice) .. jedna silenejsi ,nez druhá.
ti to rvali hlava nehlava …