Letecké společnosti Letectví

Smartwings chtějí kvůli problémům Boeingu navýšit základní jmění o 1,4 miliardy na dvojnásobek

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha
Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha

Více než dva měsíce uzemněná letadla Boeing 737 MAX 8 a nejistý výhled jejich návratu na oblohu přinutil majitele letecké společnosti Smartwings k razantním opatřením. Akcionáři mají do firmy vložit 1,4 miliardy korun a navýšit tak základní jmění na více než dvojnásobek.

Vyplývá to z pozvánky na mimořádnou valnou hromadu zveřejněné na stránkách Smartwings. Podle ní firma řešila dvě možnosti: navýšení o 1,4 miliardy korun nebo o 700 milionů korun. V případě vyššího navýšení by tak základní kapitál stoupl z 1,24 miliardy na 2,64 miliardy korun. O navýšení se měli postarat stávající dva největší akcionáři: Unimex Group a čínská China lnternational Group Corporation Limited.

Nutnost navýšení základního kapitálu vysvětluje firma uzemněním letadel Boeing 737 MAX 8, podle firmy jde o bezprecedentní zásah vyšší moci do fungování aerolinky. „Společnost měla v plánu provozovat 16 letadel typu
Boeing B737 MAX 8 během letní sezony, tedy celkově zhruba jednu třetinu celé plánované letky. Vzhledem k nejistotě ohledně zprovoznění těchto letadel a dosavadnímu vývoji situace byla společnost nucena radikálně
omezit kapacitu letní sezony, z čehož jí vznikají významné ztráty,“ uvádí se v pozvánce.„Společnost tak potřebuje posílit svoji finanční pozici, aby se dokázala vypořádat s výrazným propadem výnosů a zvýšenými náklady jako důsledkem této mimořádné situace,“ píše se v návrhu.

Mluvčí společnosti Vlaďka Dufková nechtěla výsledky valné hromady komentovat ani se k problematice navýšení základního kapitálu vyjádřit. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz ale nakonec na valnou hromadu nepřišel čínský akcionář a k navýšení tak nedošlo. Stejně tak nedošlo k navýšení už na začátku dubna, což potvrzuje i samotná pozvánka na valnou hromadu.

Z pozvánky vyplývá, že spolumajitel firmy Jiří Šimáně osobně firmě půjčil na začátku dubna 700 milionů korun. Podle pozvánky na valnou hromadu by se měla půjčka kapitalizovat.

Uzemnění letadel trvá už druhý měsíců, způsobuje velké ztráty nejen Boeingu, ale především samotným aerolinkám, které s nimi počítaly. Kvůli tomu musí Smartwings částečně omezit na letní sezónu provoz.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Apex
Host
Apex

Jakkoliv mám na služby QS ne úplně dobrý názor, tohle je situace, ve které jsou nevinně a kterou nelze brát z hlediska budoucnosti civilního letectví v ČR na lehkou váhu. Obávám se, že ďábel je skryt v detailu, resp. ve dvou větách v odůvodnění na pozvánce na valnou hromadu, které naznačují mnohé o aktuálním stavu a situaci ve firmě: „Společnost tak potřebuje posílit svoji finanční pozici, aby se dokázala vypořádat s výrazným propadem výnosů a zvýšenými náklady jako důsledkem této mimořádné situace. V případě, že nedojde k posílení finanční pozice Společnosti, jak je navrhováno, existuje významné riziko ohrožení samotné existence… Číst vice »

Matoo
Host
Matoo

Já mezi řádky navíc čtu, že číňani do toho hází vidle a neobtěžují se to nějak řešit. Situace musí být skutečně špatná, když minoritní akcionář už poskytoval půjčku nemalých 700mil.

Picasso
Host
Picasso

Apex, palec nahoru za příspěvek. Nutno ještě dodat, že QS si za poslední 3 roky (2016, 2017,2018), kdy dobře fungující letecké společnosti reportovaly rekorní zisky, nevytvořil žádný finanční „polštař“. Obávám se, že ztráta za rok 2018 bude kolem 1 Mld CZK a rok 2019 to bude něco podobné. Ztráta likvidity = okamžité snížení reatingu u financujících společností atím pádem zhoršení podmínek financování.
Tento rok tu již byl podobný scénář, který skončil tím nejsmutnějším koncem, bankrotem. Germania.

novyv
Host
novyv

Ookud by krachlo smarwings což se muze stát tak o práci příjde tisíce lidí. Neřku-li přes deset tisíc nejméně. Na Smartwings jsou závislé cestovky regionální letiště dodavatelé služeb spousta obchodních menších i vetších firem…

Pako
Host
Pako

Americky bordel je ted „vyssi moc“?

Jen tak
Host
Jen tak

Z pohledu smartwingsu (a leteckych spolecnosti) je to vskutku vyssi moc.

Martin V.
Host
Martin V.

A to ještě mají štěstí v neštěstí, že MAXy uzemnili v předjaří a Boeing jim nestihl dodat letadla na léto, která jsou už vyrobená. Smartwings v tom mohl mít utopených ještě mnohem víc peněz a použitelných letadel stejně jako má teď.

Bob
Host
Bob

Oni už ale museli zaplatit i za ta nedodaná letadla. Zálohy za objednaná letadla se platí už několik let před dodáním, řekněme každé čtvrtletí až 2% z ceny.

Y.K.
Host
Y.K.

Něco co se nedá dopředu předpokládat je „vyšší moc“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale někde se přece provalilo, že výrobce o tom problému věděl v teoretické rovině už asi rok – tak jaká „vyšší moc“: odpovědnost by přece měla jít za ním!

Janek
Host
Janek

Letiště a letecké společnosti už teď v teoretické rovině vědí že bude v zimě sněžit. Ale i přes to určitě dojde ke zrušení letů z důvodu sněhové kalamity. Za kým pak půjde odpovědnost? Za Dagmar Honsovou, Alenou Zárybnickou, nebo ještě za nekým jiným?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Počasí člověk rozhodujícím způsobem ovlivnit nemůže, ale chybu související se SW, o níž výrobce ví, člověk ovlivnit přece může – zkuste trochu myslet a třeba Vám dojde, jakou pitomost jste napsal …

Jen tak
Host
Jen tak

Dobre… jak smartwings muze ovlivnit to, jak se boeing popasuje s SW zavadou?

odpoved zni nijak – proto je to zasah vyssi moci (z pohledu smartwingsu).

z pohledu boeingu to samozrejme zadna vyssi moc není.

Jen tak
Host
Jen tak

pokud se bavime o vyšší moci … tak je jedno, jestli o tom boeing vedel, nebo ne.

z pohledu smartwingsu je tohle „vyšší moc“, ona sama to ovlivnit nemohla.

to jestli, a jak bude pripadne boeing kompenzovat, na to nema vliv.

Y.K.
Host
Y.K.

No, jenže jde o to z čí je to perspektivy. Z pohledu aerolinek a cestovek je to vyšší moc, protože tohle fakt nikdo netušil a takové věci se nestávají (takže těžko pérovat manažery, že něco nezvládli a výsledky jsou do kopru). Z pohledu Boeingu to je vlastní odpovědnost, oni to měli pod kontrolou.

Vůbec to neznamená, že po Boeingu nebudou chtít odškodné. Je to jen o předvídatelnosti události.

Palo
Host
Palo

Americkymu bordelu se ted rika vyssi moc?

Víťa
Host
Víťa

To jsou ty čínské investice, po nichž volá Zeman? Zjevně je terno mít ve firmě takového společníka 🙂

Bob
Host
Bob

No a ti Číňani už mají ve Smartwings bohužel podíl asi 65%.

JanSuchy
Host
JanSuchy

Asi 65 % ? Jak se dostali z 49,92 % na ~65 % ? Děkuji.

Jen tak
Host
Jen tak

Fakt nemaji.

Boze lidi, kde se rodi tyhle famy.

tomáš
Host
tomáš

Číňani a asiati vůbec nejsou partneři do nepohody. Budu držet palce, ať to ustojí a dostanou se z této
situace, kterou bylo opravdu těžké předvídat.

Partneři



CSCARGO