Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Šimáně: V Maďarsku zřejmě získáme státní pomoc, letos odlétáme 45 % loňské kapacity

Nový hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hangár Letiště Praha a letoun A319 ČSA. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Spolumajitel a předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně mluví o „nepochopitelné nepřejícnosti, která v tuzemsku vznikla vůči státní pomoci pro Smartwings“. Uvedl to v obsáhlém rozhovoru, který poskytl deníku Zdopravy.cz. Rozhovor vyjde ve středu ráno.

„Nechceme nic jiného než to, aby se k tomu český stát postavil jako jiné evropské země. Není žádný důvod pro to, aby vymýšlel nějakou jinou, specificky českou cestou. Což viditelně hrozí,“ uvedl podnikatel. O státní pomoci chce mít firma jasno do 14 dnů, bez ní prý přežije jen těžko.

Za světový unikát označil skutečnost, že firma nabízí státu do zástavy své akcie. „Kdyby se záchrana nepovedla, tak stát investuje do svého,“ řekl Šimáně. Podle něj to paradoxně vypadá na státní pomoc v Maďarsku, kde má firma dvě letadla a kde se má rozhodnout během několika dní. Podle Šimáněho letecká skupina splňuje všechny podmínky pro státní pomoc, neboť byla před příchodem virové nákazy zdravá. Za loňský rok měla provozní zisk 213 milionů korun.

„Jestli si někdo myslí, že sem přiletí pan O‘Leary a bude všechny Čechy vozit, tak je na velkém omylu. Někam ano, ale určitě ne všechny a určitě ne všude tam, kam létáme my s produktem cestovních kanceláří,“ doplnil Šimáně narážku na šéfa Ryanairu

Pokud jde o nadcházející letní sezonu, bude ve srovnání s loňskem o poznání skromnější. „Myslíme si, že bychom letos mohli odlétat asi 45 procent loňského roku a příští sezonu by to mohlo být zhruba 60 procent,“ sdělil Šimáně.

V rozhovoru hovoří i o probíhajících jednáních s Boeingem o náhradě škod za uzemněné MAXy, o budoucnosti flotily ČSA nebo budoucnosti firmy bez čínských akcionářů.

Jan Sůra, Jan Šindelář

173 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kirak

Kdo by ti měl pomáhat když letenky k moří prodáváš od 9000 kč. Tvá letadla jsou hnusná máš v nich zimu tak akorát na nachlazení i přes tu přísernou cenu namísto toho tady bulíš jak je k tobě život nefér. Sám sis ho podělal neměl si je prodávat Číňanům mnohe. Radši poletím Ryanairem než s tebou ! Za tu cenu kterou nabízíš bych musel mít nejméně 1 Jídlo a tabule před sebou na sedadle. ! Klidně zkrachuj budu se koukat jak 737MAX Končí ve šrotu a tvá letadla s ním. Jsi miliardář odprejskni někam na Bahamy hulváte ! Za cenu… Číst vice »

Martas

Zase nás lakuje, Šimáně, ať si za ty akcie teda půjčí u banky, když je ta jeho firma tak zdravá. Tak by se dívali na čisté jmění, že jo! A z čeho že by splácel, když bez dotace nepřežije? Je to jenom další tunel a Šimáně a spol. jen hledají toho troubu, co jim ty státní peníze dá a nechá se potom za to zavřít. Jasně, Šimáně to myslí upřímně, jistě, jen určitě ne tak, aby to celé mohl říct nahlas. Tak pro něj polopatě: žádné peníze že státního nedostaneš, když ti na to Maďaři skočí, jejich blbost, ale tady… Číst vice »

beija

Stále opakuji, pan oligarcha Šimáně se s dalšími vlastníky Smartwings snaží o model typu kapitalizace zisku a socializace ztrát.
Což mu zkrátka a dobře skutečně nepřejeme, neb kolik podnikatelů si tenhle model může dovolit zkoušet na stát? A ty obrovské finanční prostředky budou chybět ve zdravotnictví, školství a sociálních službách nám všem, neb zrovna tahle odvětví se nás všech týkají. Na rozdíl od Smartwings.

Axel

DOTAZ na autory článku. Když pan Šimáně uvádí, že Smartwings nabízí do zástavy své akcie, tak pan Šimáně hovoří jako předseda představenstva nebo hovoří jako významný akcionář (tj. mluví jako vlastník části akcií Smartwings)? Nebo pan Šimáně v souvislosti s nabídkou zástavy akcií hovoří za VŠECHNY akcionáře Smartwings?

Ptám se po informacích z loňska, kdy se ukázalo jak rozhádaní jsou Šimáně a spol. s akcionářem Smartwings z Číny.

Prosím, bylo by možné toto upřesnit? Děkuji

www.milosvillage.com

Vy už leťte do prdele! Kvůli vám se polovina Čechů neodváží ani na Schwechat, protože co kdyby tam na ně někdo promluvil německy! Šikovné CK se chytnou příležitosti, rozšíří portfolio destinací a zákazník vymění hladolet za hladolet, ovšem v odpovídající ceně.

Kirak

Přesně tak. Ledatdla v katastrofálním stavu, žádné žrádlo a na palubě je zima jedním slovem nasrat !

Honza

Pánové… omlouvám se té menšině které se to netýká. Jestli si chcete dát do zubů, najděte si, PROSÍM, nějakou jinou diskuzi a tady to nechte lidem co o to mají zájem. Je neskutečné co někteří z vás tady dokážou vyplodit. Já si v klidu počkám na středu dopoledne…

Tommy

Podpora pro SW se mi nelíbí, Ryanairem ani jiným ultra low cost taky létat nechci.
Tak nevím…Snad zlevní BA, AF, Lufthansa apod.

Tomas

No, pokud krachne SW, tak BA/AF/LH budou mít důvody ke všemu možnému, ale rozhodně ne ke zlevnění 😀

Kamil Fort

Pokud maďarský stát podpoří SmartWings, proč by to dále měl dělat i v ČR, vedeni společnosti je stále v ČR, takže ty peníze budou sanovat i českou skupinu.

Notabene společnost stále vlastní soukrome Jety, pokud potřebuje peníze, proč je neprodá? Hlavním cíkem společnosti je přece osobní přeprava

Jinak pan Šimáně uvádí, že Ryanair vše neobsadí, souhlasím bude létat do normálních destinací, tam kam potřebují české cestovní kanceláře, tam mohou cestovky vzít chartery od Go2Sky apod..

Tomas

no, ono to je diky tomu, ze (pomud si dobre pamatuji), ma tvs v madarsku dcerinnou spolecnost. takze podporu dostane tato dcerka, nikoli matersky holding

Anonymus

Tomas: a jak si to představuješ?

Tomas

Ehm. Co jak si představuji?

Kirak

Rozhodně to bude lepší, než létat olétaným šrotem někde z Bulharska.

Dalibor

Velmi by mne zajímalo, a žádám p. Šimáně, aby uvedl který stát nalil peníze do poločínských aerolinek!!!
Já teda nevím o žádném.

Tomas

a jaky je rozdil v tom, jestli je spoluvlastnikem cinska firma a treba francouzska?

Dalibor

Ano, je. Nevím, proč podporovat dalekou zemi, nesdílející s námi naše hodnoty. Francouz je přeci jen Evropan a podstatně politicky i kulturně blíže Čechům než Číňan.
Za druhé obecně nepovažuji leteckou dopravu za hospodářsky nezbytnou, tj něco co by se muselo „zachraňovat za každou cenu“.

beija

Doplním – nesdílejícím naše demokratické hodnoty. A to nemluvíme o porušování lidských práv a diktatuře.
Peníze pro Smartwings/ČSA půjdou dílem českému oligarchovi Šimáněmu, který je znám svým zájmem o leteckou bezpečnost( let s jedním motorem přes půl Evropy, který jsme všichni viděli, je evropský unikát, možná i světový) a dílem finanční skupině ze země, která posílá národnostní menšiny do koncentračních táborů a kterou anše bezpečnostní složky vyhodnocují jako bezpečnostní riziko pro Českou republiku. Tyto problémy jistě Air France KLM neřeší, neboť jsou z demokratické a pro nás spojenecké země.

Tomas

Tohle je fakt zábavné 😀

Thomas

Nemecko napr. i tam je v LH dohledatelny cinsky podil…a co vic, velka cast ani dohledatelna neni a konci v danovych rajich 🙈

Roman

Samozřejmě že nevíte protože o tom v blesku nepisou

Leden

Nepochopitelné to může být tak pro Šimáněho a pár jeho podržtašků.

Petrs

Clanek jeste nevysel a uz spousta zaveru mistnich odborniku

Nekdo

Clanek jeste nevysel a uz spousta zaveru zaměstnanců QS, kteří zázračně „objevili“ toto fórum, když tady někdo začal dělat bebí Šimáně, Vikoj a vůbec psát pravdu, případně klást nepříjemné dotazy…

Tomas

me spis prijde, ze forum bylo objeveno hatery z novinek … 🙂

Vlastimil Kocurek

Zaměstnanci měli vycházet z toho, že budou v této oblasti pracovat dále, i když pro jinou firmu, a celou tu dobu se na kursech učit , jak se chovat ke klientům, to jim hodně chybí. A management se měl učit celou tu dobu, jak se řídí letecký business.

M H

Přestože jsou sami podle sebe nepostradatelní, dobrou reputaci mezi širokou veřejností viditelně nemají. Pokud nezkrachují, měli by se zejména zamyslet, jak by mohli svoji nevalnou reputaci vylepšit…ne marketingem, ale důstojnými službami za rozumnou cenu 🙂

MartinS.

Myslíte širokou veřejnost v této diskusi? 🙂

Kirak

Pan Šimáně má dost svých miliard na záchranu.

libor

ať to klidně krachne, lidi sice nebudou tolik létat na dovču, ale zase budou své těžce vydělané peníze utrácet na dovolené v tuzemsku…

Peet

Šimáně, s vrozenou skromností, zapoměl dodat, že světovým unikátem je také nabídka akcií s nulovou či možná i zápornou hodnotou……

Johan

Zast, neprejnost, zavist, pomlouvat, osocovat, to jsou typicke povahove vlastnosti naroda ceskeho. Svetovy unikat 🙂

Vlastimil Kocurek

Johane, s takovými výroky, kterými pomlouváte český národ, stojíte vysloveně na hraně zákonnosti, tím spíše, když k tomu dáte nedčasový tón.

beija

Někteří z nás vycházejí z faků týkající se společnosti SW/ČSA. Někteří diskutující ani neznají letecký rejstřík, kde by zjistili, že SW nevlastní letadla. Případně si to přečetli na Wikipedii. To není nepřejícnost a závist, ale konstatování faktu, že by stát koupil prázdnou skořápku za 2,5mld. Máte děti? Staré rodiče? To pak pochopíte, že ty peníze státu by se v zdravotnictví, školství a sociálních službách proinvestovaly podstatně hodnotněji a s přesahem do budoucna.

beija

Omlouvám se za překlep – z faktů týkající se společnosti SW/ČSA

Tomas

A co má být? to, že vlastníky letadel aerolinek jsou leasingovky je naprosto běžné 😀

přeji vám … dobré ráno v 21. století 😀

beija

Smartwings nepatří nejen letadla, ale ani sídlo společnosti a pozemek pod sídlem společnosti, pár letadel si dokonce ulil oligarcha Šimáně se Šmejkalem do vlastní s.r.o..
Společnost Smartwings nemá tedy z ekonomického a účetního hlediska čím ručit za půjčku od státu – když to odlehčím tak řeknu, že mohou ručit leda vzduchem a PR kampaní..
Myslíte, že jim na jejich diktát podmínek za těchto účetních okolností někdo přistoupí?

Tomas

No a co .. tak jim nepatří ani barák … a v čem je problém? 😀 tohle není spotřbitelský úvěr od banky pro nějakýho poskoka…

boris

Víš co, milý Tomáši, zavolej do banky ať ti tvoje prachy naskládají do kufrů a pak je odnes Šimáněmu, uděláš dobrý skutek, poděkuje ti a budou o tobě hezky psát v novinách. Tomu se říká, rozhazovat za svoje nebo i dát své prachy na dřevo.

ThomasD

Vtipný jak tu všichni vědí, že je to jednoznačný podvod. Když to bude za jasně daných a „promyšlených“ podmínek, proč nepodpořit?

Bez investic a podpoře českých firem se nikdy jako stát nikam nedostaneme.

Pavel

Ano, ale proč mimořádně podpořit jen jednu firmu a na zbylých půl milionu firem se vykašlat?

ThomasD

Protože asi jsou těžko kapacity na to zjišťovat stav a konkretizovat podmínky pro každou firmu v ČR. A to nemluvím o množství peněz co by se muselo sehnat – to by si taky každej z těch co tu vykřikují, stěžoval.

Pavel

To jsi mi ale neodpověděl na otázku proč zrovna mimořádně podporovat Smartwings? Určitě bych našel více firem, které byly postiženy a přitom některé, použiju-li argument Šimáněho a spol., zaměstnávají mnohem více lidí, odvedli na daních více peněz atd.

Nekdo

a co jako čekáte? nějaký důvod? ten pravdivý je ten, že to mají na intranetu, nebo jim to nabulíkala mluvčí, nebo by pán bez QS nikdy k moři nedoletěl, nebo je v tom jinak zainteresován. pak by to mohl být falešný důvod – česká hrdost, rozpad našeho leteckého školství, problémy PRG nebo cestovek a podobné blábolení…

Nekdo

cywe, no to jsem rád, asi si taky rychle založím nějakou aerolinku zcela bez letadel a budu žádat o miliardy. lidé jako Ty, se určitě rádi složí!

atat

No tak ty určitě …. ale pobavils 🙂 Vzdyt uz te z jedne vyhodili, nedělej si znovu osudu!

Nekdo

vážený pane atat, netykáme si. dále, nevím, jakou psychickou poruchou trpíte, ale odhaduji to na paranoju. neustále mně obviňujete ze zcela smyšlených věcí, jako že čtu nějaké listy nebo co, a že jsem pracoval v aeroliniích. ani jedno není pravda. nikdy jsem dokonce nepracoval v žádné dopravní společnosti, ať soukromé, nebo státní. jsem pouze zákazník. tímto zároveň na Vás přestávám reagovat, protože troll jste Vy a krmit Vaši psychickou poruchu nebudu, tu ať si laskavě vyřeší Váš psychiatr.

atat

Urcite …. nemas sem dávat odkazy na dezinformacní weby a vydávat to jako pravdu pravdouci a bud alespoň chlap a přiznej to!. To o člověku leccos vypovídá. Koblihu?

Tomas

qs/csa jsou snad aerolinka bez letadel?

Nekdo

ano jsou. bizjety si již vyvedli do různých jiných firem. jinak QS/OK vlastnilo pouze jedno jediné letadlo (zbytek byl od leasingovek, nebo různé pronájmy) a i to jediné letadlo zastavili… takže teď žádné letadlo nemají…

boris

No a proto s tou „půjčkou“ až naprší a uschne tolik otálejí, kdo si to vezme na triko a půjde do basy? Za dva roku se prohodí vláda, SW to položí a náhle se zjistí, že pan a paní XY tehdy špatně vyhodnotili situaci a postupovali v rozporu s pravidlem správného hospodáře. Asi jako ta hloupá ženská z KB, co tomu Arabovi z Vídně pomohla k miliardám a pak čučela jak vrána, když jí to hodili na krk. Stát okradla, šéfovi sloužila a pak dělala chudinku, že ona nic, ona nerozumět. Jo, jo , jo…

beija

Hm, doporučuji zjistit vlastnictví letadel společnosti SW/ČSA v leteckém rejstříku nebo si to alespoň přečíst na Wikipedii. Nezapomeňte se podívat na vlastnictví Cessen. Pokud se v posledních dnech nic nezměnilo, můžete být velmi překvapen.

Tomas

a víte, že samozřejmě vím, že qa/csa má letadla u leasingovek? vítejte … v 21. století .. ve kterém je leasing letadel naprosto běžná forma (ne)vlastnictví 😀

ale jediní, kdo se nad tim pozaastavují, ba jsou tím dokonce rozhořčeni, jsou „balíci“ v český republice … kteří vidí smartwings .. a vidí rudě 😀

beija

Nekrmit troly.

Dalibor

Podle jakých kritérií chete tu podporu rozdělovat? Myslím, že (pokud by měla být rozdělována) by měla být rozdělována spravedlivě. Kdo to bude soudit? kontrolovat? podle jakých kritérií?

Vlastimil Kocurek

Tam, kde jsme, jsme zásluhou lidí, kteří podnikají tak, že nepotřebují dojit stát. Takoví, zejména ve vysokých technologiích, potřebují silný stát, který to leje do vědy a školství. Víte to je přístup 21. století, to už tak dělají všechny vyspělé země.

boris

To myslíš české firmy jako třeba PPF, KOřený a spol, Poldi Kladno, OKD, ČEZ, Diamo a jiné? S jejich podporou jsem se dostali tak do tmavé zadnice. Takže neraď a nežvaň, ale když podporu, tak podporuj ze svého, prostě jdi nám ostatním nepřejícím příkladem, Až tě pak potkáme s kloboukem v podchodu u metra, hodíme ti nějaký drobák a poplácáme po zádech.

Kirak

Proč zásobovat penězi milardáře svých miliard má na záchranu dost.

Peter Sabol

Dobrý deň,
nestálo by za to pridať lety do Košíc, za rozumnú cenu?
Peter Sabol

Tomas

čsa bude od 15. létat do košic.

Peter Sabol

Dobrý deň,
ďakujem, myslel som pridať ďalšie spoje.
S pozdravom,
Peter Sabol

Tomas

jako třeba… 4x denně? 🙂

Vlastimil Kocurek

Mě by se líbil rychlovlak, (cca na 350km/h, protože když k tomu v Praze přičtu cestu na letiště…….
Dobrú noc.

Vlastimil Kocurek

Dobrý deň,
Ale prečo ?? Veď cesta autem do Košic je plná dobrodružství, rozbitá D1, nedokončená D1 na Slovensku, kolaps na Strečně (možno nechat auto v koloně a podívat se na hrad……………

Kirak

Protože ve slovenském a státě jsou magoři a vtom Českém dvojnásob. Už jenom protože že chtějí pomoct milardáři sám ty miliardy má !

beija

Ne úplně OT:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/hazeli-jsme-na-politiky-spinu-z-falesnych-profilu-i-skupin/r~f287bdbe9b6d11ea842f0cc47ab5f122/
Neberte nám křídla a sos smartwings nápadně připomíná popis, jak se dělaly falešné kampaně. Ale v SW se krom toho do PR kampaně pořádně opřel Šimáně, aby byl co nejvíce vidět a slyšet..Občas mu sekunduje Vik..

Vlastimil Kocurek

Šimáně alespoň ví, co chce, a je z nich nejschopnější.

Nekdo

No tak vzhledem k tomu, že vyšel z vrstvky pézétkářů, veksláků, skořápkářů, agentů StB a soudruhů z prognosťáku, tak mezi nimi zřejmě bude ieden z těch schopnějších…

boris

Přesně tak, těch jeho všehoschopností by se měl spíš každej obávat.

Vítek

Pan Šimáně si nejspíš myslí, že když bude místo faktů říkat to své „jsme jako jediní v Evropě, všichni dostali, my jsme chudáci“, že mu ty miliardy dá někdo třeba jako milodar, protože se slituje nad jejich trápením. Bojím se že v tohle státě to tak bohužel funguje. Ovšem o miliardách by se mělo rozhodovat mozkem na základě faktů, ne srdcem jen aby náhodou nebyli SWG jediní z celého světa… Jestli se ve firmě také rozhodují a řídí pocity, tak nechci vidět jak to uvnitř vypadá. Jenže oni se tím neřídí, to jen Šimáně tady hraje protože nemůže říct fakta.

Vítek

A ano, všem může být ČSA klidně i Šimáněho líto, jenže dvě miliardy jsou dvě miliardy a rozhodovat o nich na základě citů ? To opravdu je možné jen v této zemi… A abych nezapomněl taky na základě toho koho chci mít za kámoše.

Vlastimil Kocurek

Tak je to tak, a že se tomu divíte ???? Ti všichni ,co dostali nebo dostanou, je např. Lufthansa se 140 000 zaměstnanců, 280 letadel )bez dceřiných společností). 220 destinací, 100 000 000 cestujících. Proto bych nikdy neuváděl pojem ostatní.

Lemmy

Pokud firma dosáhne zisku 200 milionů např. za cenu létání v nižší výšce (týden), létání na 1 motor (greetings to Cpt. Veselý) nebo trvalého rozvratu letového řádu provozem bez jakýchkoliv rezerv, tak je cokoliv jen ne zdravá. Letěli jsme s panem Šimáněm na „rodinnou“ dovolenou a oba lety měly tříhodinové zpoždění na odletu. Vzhledem k tomu, že šlo o večerní let to znamenalo přijít o dvě noci aneb jak idiotsky dovolená začala, tak i skončila. Panu Šimáněmu bych poděkoval za pokus o gründerské podnikání ve stylu 90. let a možná by bylo dobré i pro něho, kdyby pro změnu dělal… Číst vice »

Jan

Dobry den
Prosim a tym druhym trojhodinovym zpozdenim ste ako prisli o druhu noc- dost dobre som to nepochopil. Inac mate dojem, ze akakolvek letecka spolocnost si v high season drzi rezervny eroplan v hangaru? Moja posledna sekera ako “koupaka” 2 20 a tamka
naspat 2 30 h. Udajne slot a td… Ja len , ze to kku konstruktivnej debate o tom kto a co je SW ( financna podpora ci nepodpora) neprispieva. Mam sw u …. ,no ale niektore pritruble plky ma na tomto fore uz dozrali. Dobru noc…. , ze tu vobec pisem.

Lemmy

Velmi jednoduše, namísto po půlnoci jsme byli v Praze za úsvitu a napochodoval jsem nevyspalý do práce. (Zpoždění odletu bylo možná i delší než tři hodiny, ale část absorbovala navatovaná doba letu.)
Nemám dojem, že si drží rezervní eroplán, ale zároveň nemá významnou část letů permanentně zpožděných o několik hodin, protože do letového řádu nedává žádné rezervy a kupodivu ono se to zpozdí… Jinými slovy jim v obězích pravděpodobně ten jeden eroplán trvale chybí.

Petr Novotný

A zkusil se pan Šimáně zeptat když už ne v Číně, tak alespoň u LuftJardy Tvrdíka, kolik oni přispějí? Proč by mě český daňový poplatník sanovat čínský podíl…

Tomas

Přesně, pro Šimáněho „nepochopitelná nepřejícnost“, ale co je nepochopitelného na tom, že do Číny už další peníze posílat nechceme, protože máme obavy, že je využijí na další zastrašování našich politiků/podnikatelů/veřejnosti.
Jestli Čína nabízela prodej za 1 EUR, měl to koupit a v očích veřejnosti by posílil.

beija

Vy jste asi v letectví nováček, že? A pojem mediální kampaň Vám také nic neříká?
Více o tom, jak PR funguje, například čerstvě zde:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/hazeli-jsme-na-politiky-spinu-z-falesnych-profilu-i-skupin/r~f287bdbe9b6d11ea842f0cc47ab5f122/
Ale k věci: Čína za 1Kč k prodeji nenabízela.
To řekl jeden z vlastníků Roman Vik. Zástupce čínského akcionáře Jaroslav Tvrdík to vzápětí popřel.
Byl to jen mediální balónek ze Smartwings směrem k ČLR. A všichni jsme svědky mediální bitvy o 2 500 000 000 Kč ze státního rozpočtu, o 2 500 000 000 které by bylo možné využít podstatěn hodnotněji.

Ted

Já jen doufám pánové Petr Noworyta, beija, kanafasik, náhodný kolemjdoucí, Nekdo a další že jste tak zásadový i ve skutečném životě a ne jen tady a když je SW/CSA tak ever devil společnost, že již nikdy v životě jejich služeb nevyužijete.

Nekdo

klidně Vám to slavnostně podepíšu a jeden originál nechám. měl jsem kdysi silver kartičku OK a po mnoha „skvělých“ zážitcích, a taky po zrušení linky BRQ-PRG letěla do koše a já začal primárně létat z VIE. už jsem s nimi nejméně šest let neletěl a jsem si jist, že už nepoletím…

náhodný kolemjdoucí

Když vynechám všechny námitky týkající se kvality, které v těchto diskusích kolují:
se službami Smartwings můžu být spokojen v případě, že je dostanu pouze za cenu letenky.
Pokud k tomu musím ještě doplácet ze svých daní, tak je to opravdu „ever devil“ společnost.
Na druhou stranu, proč jejich služeb nevyužít, když už mám povinně předplaceno?

beija

Jasně. 🙂

beija

Každopádně za špatnou pověst Smartwings nemůžou obyčejní pracovníci (kolikrát velcí srdcaři), ale vedení firmy, tedy ti, co nastavili podnikatelský model Smartwings tak, jak ho nastavili pro cestovky i na běžné linky, tedy aby na něm co nejvíce vydělali i za ztrátu komfortu a tedy pověsti pro cestující. A to nemluvím o pohybu na hraně letecké bezpečnosti, což má na krku také vedení Smartwings. V ČSA se to hlídalo. A pokud miliardář a oligarcha v čele společnosti po x letech výdělků (nejen) na českých dovolenkářích veřejně pláče, že mu stát nedá peníze na jeho letadýlka ( když měl mít finanční polštář… Číst vice »

Tomas

Která charterovka vám nabídne na letech do letních destinací víc? ono jich moc nebude.. v evrope uz vubec ne.

beija

Ale Smartwings průběžně dle potřeby v současné PR kampani tvrdí, že nejsou charterovka…
A chartery umí i Wizzair a Ryanair..

Tomas

Tak ono je potřeba rozlišit .. chartery nebo pravidelky. A pořád se tu řeší kraviny – v podstatě jediná „chybějící“ věc je to, že ČSA / sw nedávájí žvanec. Nic víc, nic míň. a tady nikdo nikoho nenutí s čsa / sw lítat. objetivním faktem je, že ČSA celkem dlouhodobě byla tam, kam létala, dlouhodobě mezi těmi nejlevnějšími (hned za low costy). Velmi to bylo vidět u zpátečních letů, které nesplnovaly saturday night, případně >3 days pravidla. A i u těch kombinací, které to splňovaly, byly prostě levné. naprostá většina cestujících víc neřeší . zbytek jsou jen takový plky…. lidí,… Číst vice »

Tomas

„otázka je za každou cenu “ … má být „otázka je za jakou cenu“

Butrusik

Jídlo je marginální, většině lidí tu spíš vadí zachraňování poločínských firem, netransparentnost, ale to druhá strana zásadně nekomentuje a hází špínu na ty, kteří tohle zmiňují a osočují je z toho, že jim vadí, že nedostanou zadarmo olezlou bagetu.

Nekdo

ještě je kouzelný argument, že měli vloni 61999 letů na oba motory, tak ten jeden let na jeden motor zase tolik nevadí… 😀

Tomas

a vy snad máte dohledatelné majitele jiných aerolinek? spousta jich jsou veřejně obchodovatelné společnosti, které spoluvlastní kdo ví kdo …

např. lufthansa byla/je čistě soukromá společnost… to vám nevadí? brussels, austrian, swiss .. to jsou všechno společnosti vlastněné soukromým kapitálem (lufthansou) .. a máte pocit, že by je to nějak diskvalifikovalo?

tak samozřejmě, že případná podpora by neměla být ve formě „dejte nám peníze a dál se neptejte“, ale to taky zdá se nikdy nebylo na stole.. to jen „hateři“ jako ty a další … se snaží pořád vyvolat.

beija

Opět upozornění kromě jiného: Smartwings/ČSA není jediný bázující dopravce na Letišti Václava Havla. Psali o tom i v Babišových novinách. 😉
https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/nebe-nad-evropou-by-se-mohlo-opet-zacit-plnit-jake-moznosti-prineslo-cechum-otevreni-hranic.A200512_171134_ln-doprava_tesa

A třeba Wizzair rozšiřuje báze…

Tomas

báze o dvou letadlech … není báze.

a i kdyby – znovu, pro pomalejšího beiju, opakuji – ryanair a wizzair (a jim podobné) nic neřeší. není to polnohodnotná náhrada „klasického“ dopravce.

ano, sice to opticky bude vypadat, že sem někdo lítá, takže si v tabulce odškrneme kolonku, ale normální cestující, kteří jedou dál, než na nejbližší mez, tím trpí.

Nekdo

no tak hlavně pézétkář, miliardář a oligarcha, jeden i druhý, i ta paní, již mají své vlastní letadýlka vyvedena v jiných firmách, protože ani oni nevěří, že tento ehm, business, ještě k něčemu povede…

beija

A také to klidně slavnostně podepíšu..:D

kanafasik

Nejsou devil společnost, ale rozohodně majitelé hrají s danovým popltaníkem momentálně habadůru. za sebe mohu říct, že ano. S SW ze zásady nikdy. U ČSA je v poslední době problém, že si člověk koupí letenku s ČSA na let s kodem OK a ve finálem ho odveze letadlo SW. Tuhle ruletu rozhodně hrát nehodlám. Takže smůla.

Nekdo

jinak koukám, že kromě atat-a ostatní nicky už nechodí, tak nevím, jestli dostali befel si změnit nicky, nebo sehnali pár nových trollů. ale mínusování, panečku, to tedy jede!

atat

Řekl pravidelný čtenař dezinformačních webu typu aeronet a parlamentní listy a ještě posila jejich odkazy ….. typicky bolševický troll. Koblihu?

beija

Napadlo mě, zda se v SW/ČSA nerozdávaly i přes silné řeči českých majitelů v pátek výpovědi, byl konec měsíce..To by mohl být důvod, že už tu někteří obránci z SW/ČSA nejsou.

Roman

Spis uz je nebavi do tady té žumpy lézt a reagovat ma vase bliticka

Pavel

Spolumajitel a předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně mluví o „nepochopitelné nepřejícnosti, která v tuzemsku vznikla vůči státní pomoci pro Smartwings.“

Jsem nedávno četl, že si Smartwings nechal udělat průzkum, kde se zhruba 80% lidí vyjádřilo pro jejich podporu. A teď čtu něco o nepochopitelné nepřejícnosti:-)

Lemmy

Udělal bych průzkum mezi jejich zákazníky…

Jája

Asi vyhodnotil výsledky té kampaně.

Nekdo

no možná se zeptal v open-officu v HQ… nebo v hospodě v Dolním Liščím ohonu…

beija

Pokud by se to odlehčilo, výsledky by mohly vést k tomuto prohlášení oligarchy a miliardáře Šimáněho směrem k PR agentuře: Moji milí kolegové z PR agentury, mám tu několik miliónů korun za kampaň „Neberte nám křídla“ . Peníze pro vás jsme uložili na záchodové prkénko, aby když zmáčknete spláchnout, se s nimi stalo totéž, co ukázala a dokázala vaše PR kampaň.

Bobo

Má pravdu ten soudruh… Ir asi „nedokáže“ nabídnout cestovkám to co Smartwings, třeba PRG-(když blbě fouká Kanáry)-Boa Vista-Senegal-PRG nebo PRG-HRG-Keňa-Zanzibar-HRG-PRG 🙂

Tomas

to je ale dílo cestovek, ne dílo qs. a pokud si cestovka objedná zanzibar, ale není ochotna to zaplatit dalkovkou (pokusy s wide body tady už byly, ale cestovky to nechtěly) … tak to bude prostě přes půl světa v narrow body.

pláčete na špatném hrobě.

Petr Noworyta

Dle odpovedi toho pana to vypada ze nejpozdeji od leta zde bude obri dira na trhu. Jsem si celkem jist, ze Ryanair a Wizzair jiz vyjednavaji s Letistem Praha ohledne podminek bazovani svych letadel v Praze. Predpokladam ze nejakou incentivu dostanou i od handlingu. No a my vsichni se tim padem muzeme tesit na komfortni cestovani nacas za velmi priznive ceny.
Konecne se letecky trh v Praze rozhybe tim spravnym smerem

Tomas

ryanair a wizz společně s komfortním cestováním v jedné větě? 😀 nenechte se vysmát… 🙂

Pro prahu by to byl krok zpět a tak trošku návrat středověku. Lowcosty nefungují (a nikdy nebudou) náhradou klasických dopravců . jsou jejich příjemným doplnkem, ale není to něco, na čem by mělo být stavěn provoz letiště jako Praha.

RHood

Takže to má být postaveno (ten provoz) na charter dopravci, který více než 1/2 roku brázdí nebe na Kanadou/USA na letech do karibské oblasti ? A pokud si pamatuji, tak ta utajená skupina na MD tvrdí, že SWG představuje 30% bussines letiště Praha. To není dominantní podíl národního dopravce na hlavním hub.

Tomas

a není snad jedno, co letecká společnost dělá s letadly, které v zimě nepotřebuje? 🙂

koukám, tady je to samý … odborník na ekonomiku letecké dopravy 😀

Tomas

PS: ja už jenom čekám, kdy tady experti RHoodove začnou smartwingsu vyčítat, že si vlastně vůbec dovolili létat 😀

beija

Lety Ryanair do některých destinací byly velmi komfortní, na čas, v letadle bylo dostatek místa na nohy i pro člověka se 195cm. Personál milý a příjemný.

MartinS.

V čem je cestování s Ryanairem nebo Wizzairem komfortnější než se Smartwings?

Petr Noworyta

Narozdil od Smartwings ma Ryanair nova letadla. V letadle jsou nove sedacky, ktere jsou pohodlnejsi nez ta kozenkova parodie na sedacku. Odlety jsou nacas a nehrozi nekolikahodinova zpozdeni a podobne. Navic letenky jsou za normalni cenu a ne za nesmysl typu Split za 6 tisic.
Chapu ze nekdo jako Vy, co leti jednou za rok do Burgasu na dovolenou rozdil nepozna. Ale my co letame velmi casto do celeho sveta ten rozdil sakra pozname

Tomas

Máte na mysli ty sedačky co se ani nedají sklopit? 😀

Ad split (a řecko) 6 tisíc … v čem jsou ty ceny nesmyslné?

No, právě vy mluvíte jako ten, co jednou za rok letěl do Burgasu. a nic jiného nezná. Protože člověk, co vystrčil paty dál, než do toho splitu, by nemohl takhle…no, žvanit.

Petr Noworyta

Koukam ze patrite k tem, co si na priskocich po evrope musi nutne sklapet sedacku a obtezovat tim cestujiciho za Vami.
Co je na tech cenach divneho? Treba to ze bezne nabizena cena je kolem 2 tisic.
Je evidentni ze v problematice letectvi se moc neorientujete, ale i pres to mate nutkavou touhu psat do diskuzi. Lepe receno nesmyslne zvanit

kanafasik

tak sklopit sedačka jde i v autobusu.

Tomas

– samozrejme, ze si sedacky sklápím. třeba i na 20 minutovém letu. od toho tam ty sklápěcí sedačky jsou – a není úplně jedno, za kolik je jinde nabízená cena? kazdy ma moznost si vybrat co chce. a pokud smart kprodává poslední 4 sedačky jinak cestovkou vybookovaneho letadla, tak je to cena vcelku primerena. protoze tam nejspise zustane i do doby „4 dny pred odletem“, kdy naopak bude jednou z nejnizsich pokud jste takový expert, tak dozajista víte, že s blížícím se datem odletu ceny letenek dramaticky stoupají. a smyslem existence letecké společnosti není prodávat letenky za pětikilo. ale prodávat… Číst vice »

Petr Noworyta

Tak z Prahy si diky monopolu teto spolecnosti do dovolenkovych destinaci si moc vybirat nemuzete. To Vam zrejme uniklo
Opravdu se zde ukazujete jako velky odbornik. Bohuzel ne na leteckou dopravu

Tomas

Proč bych si nemohl vybírat?

Do dovolenkových destinací samozřejmě z prahy mohu letět řadou dalších společností, počínaje např. lufthansou a germanwings, pokračujíce swiss, austran, klm, air france, aegean airlines atd atd .. možnosti je nepřeberně.

beija

Aha, takže nejraději lítate PRG – ULNSTR? Při vší úctě to z Vašich diskuzních příspěvků tady na fóru nevypadá na znalosti letů BRR – BEB LongAir/Flybee, atd.
Možná ale znáte/děláte teorii z kanceláře…

Tomas

sice tak nějak nechápu souvislost s mým příspěvkem, na který reagujete… ale to je fuk.

OT: troufám si tvrdit, že jsem jeden z mála čechů, který nejen že o existenci twin otterech loganairu nejen že ví, ale pár letů (včetně barry) i zažil, neb jsem tomuto nevšednímu zážitku před 13 lety obětoval dovolenou… čili pravděpodobně době, kdy většina zdejších haterů čehokoli z českého leteckého rybníčku ještě asi tahala kačera a nejspíš ani nevěděla, co je to letadlo.

atat

Myslíte, zpatecni Split z Prahy v sezóně za 2.000? Kdepak se to da koupit?

MartinS.

Aha, já si hned říkal, že jste odborník, to se pozná 🙂

Petr Noworyta

A vy ten odbornik jste? Pokud se nepletu tak v jine diskuzi nekdo psal, ze zebrate od posadek bezpecnostni instrukce a pak s nimi kseftujete na internetu. V tom jste asi odbornik

MartinS.

Tak jestli někoho posuzujete podle toho, že o něm někdo na internetu něco napsal, potom jste nejen odborník, ale i charakter. Ale je pravdou, že do diskusí na tomto serveru mají možnost psát i ti, kteří o problematice nevědí zhola nic, takže pište dál 🙂

petrp

Martine, sám dobře víš že jsi tím svým obchodováním se safety cards na letišti profláknutej. Tak si tady nehraj na svatýho

MartinS.

Za to Vám musím dát + 🙂 Opravdu 🙂 Jsem vždycky rád, když se o sobě dozvím něco nového 🙂 Jen bych chtěl upozornit, že jméno Martin má v ČR skoro 190 tisíc lidí. Jak jste mě mezi nimi identifikoval 😉

Jirka

Moje zkušenost je zcela opačná, po každém letu s Ryanem na jejich dřevěné nepolohovatelné sedačce to je na rehabilitaci…. proto se mu už snažím vyhnout co to jde. Každý let s SW byl v tomto rozhodně pohodlnější.

Roman

Rad bych se vas jako odborníka zeptal. Proc sem obe vami zmiňované společnosti nepřišly už dříve? Pokud je to tak jak tvrdite ze by to obě uměly levněji a lépe taknjim prece nic nebranilo se na tento trh dostat?

MartinS.

Tahle otázka se tady neklade… resp. odpovědi se nedočkáte… prostě čekají až Smartwings vyklidí pole 🙂

Tomas

Toto je velmi oblíbená mantra místních „sw / qs haterů“…. moc nechápou souvislosti, ale mají jasno, že den poté, co by skrachoval qs /ok, tady ryr a wiz zbázují 40 letadel a začnou lítat … no, nejspíš i z prahy do kunovic .)

beija

Pane Sůro, gratuluji k rozhovoru.
Každopádně dávat do zástavy akcie se zápornou hodnotou není žádné umění.
A pan oligarcha tlačí na branku, když se musí stát rozhodnout do 14 dnů. Netvrdil někde jinde, že to potřebuje vědět do konče července?
A využívají ten program na podporu mezd zaměstnanců Anticovid nebo ne? Objevují se protichůdná tvrzení, tak se třeba dozvíme více zítra, jak si to pan oligarcha představuje a rád by diktoval.. 🙂

kanafasik

byla řeč skutečně o konci června

beija

Díky, ale to je stejně o 14 dnů dříve než tvrdil dříve, takže tlačí vládu do rozhodnutí.
Možná má strach, že pak už by na něj skutečně nezbylo..

náhodný kolemjdoucí

Takže dvě možnosti:
a) Já vám ty aerolinky půjčím a až mi je zachráníte, vezmu si je zpátky.
b) A když je nezachráníte, tak jsem se aspoň zbavil dluhu, ten vymáznete místo mě.

Další věc: specificky českou cestu nebude vymýšlet stát, specificky českou cestu si vymyslím já a řeknu tomu „světový unikát“.

Chucpe.

Nekdo

zkouším si představovat možnost a) v podmínkách „specifického“ českého trhu – kdo by je zachraňoval? Jarda Tvrdíků? vždyť toho číňani nepustí!

beija

Souhlas s náhodný kolemjdoucí – a opět opakuji, pan oligarcha se snaží o model typu kapitalizace zisku a socializace ztrát.
Což mu zkrátka a dobře skutečně nepřejeme, neb kolik podnikatelů si tenhle model může dovolit zkoušet na stát? A ty obrovské finanční prostředky budou chybět ve zdravotnictví, školství , sociálních službách nám všem, neb zrovna tahle odvětví se nás všech týkají. Na rozdíl od Smartwings

Nekdo

tak ono, upřímně, kolik podnikatelů chodí „státu“ na svatbu? https://twitter.com/jaroslavkmenta/status/1247484564836175873?lang=en

beija

A to nemluvím o neprůhledných vlastnících firmy. Chybí tam transparentnost, tím pádem i ta hodnota akcií může být „vykouzlená“ z účetnictví. V některých zemích, kde podpořili aerolinky nákupem akcií, tak tam měli podíl na akciích i drobní akcionáři, takže stát investoval ne do jednoho až pěti lidí a Čínské lidové republiky, ale do svých drobných akcionářů, kteří to pak odvedou třeba na daních, atd. A zřejmě povinné daně nebudou vydávat za svůj příspěvek státu. Tady je ještě jeden zajímavý komentář: https://www.e15.cz/nazory/komentar-vladana-gallistla-smartwings-nejsou-zadnou-nevinnou-obeti-koronaviru-1369760 Co se týká Boeingů, kvůli kterým na tom Smartwings je špatně již rok( a stát by to měl taky… Číst vice »

kanafasik

„Nechceme nic jiného, než to, aby se k tomu český stát postavil jako jiné evropské země. Není žádný důvod pro to, aby vymýšlel nějakou jinou, specificky českou cestou. „. já bohužel mám pocit, že původní plán byl skutečně specifiky česká cesta jak vyje….t se státem. Jak to ostatně hoši z edvadesátek umí.tted se jen zalekli reakce. A do zástavy lze dát něco, co má cenu. V devaxesátkách se dávaly úvěry za zástavu jakékoliv ruiny. A jak některé banky dopadly?

Ted

Chápu že tento článek je pouze Teaser. Kdy bude pane Šúro plné znění? děkuji

Jan Sůra

zítra ráno

Ted

už vidím, máte to v článku. Máte mojí omluvu.

Milan

Do zástavy můžete dát něco, co má nějakou cenu. Akcie Smartwings jsou ale téměř bezcenné.

amey

přesně!!!

Nekdo

mámo, hoď mi bílé fusekle, koupíme zlevněný lančmít, ať na dovolené v BOJkovicích u móře nemusíme kupovat to divný žrádlo. on ten hodný pán s koblížkama tu NAŠÍ českou ajrolinku nenechá padnout, tak nemusíme na chalupu jako ti chudáci Novákovi, co na to nemají, nebo Doleželovi, co jedou tou rezivou fóbií do Chorvacka, dyť to je jak na Mácháč! a mámo, dobře nám tam bude, jako každý rok, viď!

Petr

Přesně, v každém státu to jde, jen tady jsou závistiví nepřející češi, kterým se vždycky něco nelíbí. Všem se nelíbí že stát nic nemá, že nejsme ve světě vidět, že je vše rozprodané, divíte se, když se tak chováme? S takovým přístupem nikdy mít nic nebudeme a budeme zapšklá středoevropská země. Tady máme šanci, zachraňme firmu která je někde aspoň vidět a má šanci uspět.

Nekdo

klidně jim pošlete peníze, milý pane, myslím, že pokud slušně požádáte, tak Vám číslo účtu pošlou. a ani nemusíte psát panu Šimáněmu, stačí počkat, až dorazí maďar, atat, janina, Pítr, Petrs, a další jejich zaměstnanci…

beija

Pořád navrhuji, aby si založili sbírku na hithit nebo darujme.cz..Tak podpoří Smartwings a naříkajícího oligarchu a miliardaře Šimáněho jen ti, co opravdu chtějí, ne my všichni z našich daní! 🙁

Petr

Ty daně jsou i moje:) a já ze svých daní chci tuto společnost podpořit.

Nekdo

a proč chcete sahat na moje daně? já do Vaších daní, s dovolením, čumák netrkám!

beija

No, kdyby v ČR fungovaly přímé dary z vlastních daní jako v některých okolních státech, např. i v Polsku, tak byste SW mohl podpořit sám ze svých daní hned.
A místo cihliček na podporu znevýhodněných osob by se popisovala pamětní okénka v letadýlkách. Ale jen za dary v hodnotě miliónů Kč, pokud byste dal dar z vlastní daně/ daňovou asignaci v řádech tisíců Kč, tak by se s Vámi nebavil ani patník u sídla Smartwings 😉 Které ani nepatří Smartwings, jen tak mimochodem.
http://www.earch.cz/cs/revue/chcete-stavet-vzdusne-zamky

Nekdo

ještě by mohli začít sbírat víčka!

atat

Koukám, že jsi dočetl parlamentnilisty a aeronet a začínáš trollit a přitom nic nevíš …… ja si počkam v klidu na zítra 🙂
Jinak Petr má o Češích pravdu, bohužel …… mám jen OK rád a doufám, že s nimi opět brzy poletím

Nekdo

dyť si kupte letenku na OK. a pak Vám přistaví QS a ještě to bude mít na odletu tříhodinovou sekyru. ale to nevadí, třeba poletí dokonce na oba motory!

atat

Ach jo … ne ze by se mi zpožděni nikdy nestalo (pravda, vždy slo jen o max desítky minut), ale takovou zkušenost mám snad se vsemi airlines, co s nimi létám …..

MartinS.

Pssst. To se tady nesmí psát 🙂 Prostě je to nejhorší aerolinka na planetě, která má předražené všechny letenky, všechny lety zpožděné minimálně o 2 hodiny (spíš teda o 3) a všechna její letadla létají na jeden motor… a ještě si dovolí do B737-800 posadit 189 cestujících, kteří jsou tam jako sardinky a nedá jim ani vodu, no kdo to kdy viděl 🙂

Nekdo

No neni. Na Air Koryo nebo vnitrostatni linky v Kongu, bohudiky nemaji 🙂

MartinS.

Nekažte to. Prostě jsou nejhorší. Musí být. Vyhledejte si na zdopravy.cz klíčové slovo smartwings a přečtěte si diskuse… horší aerolinka není nejen na planetě, ale ani v přilehlých galaxiích… 🙂

beija

Ale SW by na to, že jsou jedna z nejhorších linek dostal i certifikát, něco jako Zlatou malinu, Bludný balvan a Zelenou perlu ve světovém hodnocení aerolinek za 2. či 3 místo od konce.. 🙂 A nejhorší je, že to co Vy píšete není vtip. 🙁

Tomas

tady je potřeba rozlišovat období .. než šly do kopru maxy, tak OK byly naprosto srovnatelné se zbytkem evropy….

nicméně poté, co uzemnili maxy, tak šly OK docela do kopru a zpoždění tam bylo v porovnání se zbytkem evropy podstatně (až dramaticky) více, a jakýkoli odpolední a večerní let byl v podstatě sázka do loterie, kdy člověk poletí.

kanafasik

no ta firma je opravdu vidět koukněte se do žebříčku nejhorších aerolinií.. a díky hazardnímu letu na jeden motor je o nás i vědět.

Tomas

Zeptejste se kohokoli v zahraničí , co je „smartwings“… 99,999% dotázaných vám nebude schopno odpovědět.

O tom, že letěli přes půlku evropy, nebude vědět nikdo z nich (krom těch, co to žerou a každý den sedí u flight radaru a avheraldu)

kanafasik

hodně lidí v ČR létají na dovolenou stále s Travelou. Tenhle název mají u sw asi nejraději.. :))

Martin K.

Kdo tu mluví o závisti? Pouze Vy. Nikomu se ale nechce provozovat charitu vůči společnosti, která je prázdná schránka a nic nevlastní. Přístup k zaměstnancům a zákazníkům patří k velkému podprůměru. Co se služeb touto společností poskytovaných tyče, tak je teď snadno nahraditelná. Jediné co aktuálně dělá je hra na city s historií a názvem ČSA. Navíc majitelé pod titulem miliardáři žádají o miliardy a CITIC si osvojuje pravidla hry na schovávanou. Tomu neříkám transparentní přístup.

Petr

Nikomu? mě se chce.

Herold

Napište svému poslanci.

Martin K.

Fajn, tak založte transparentní účet a jděte do toho.

Nekdo

Tak jim poslete sve penize, ne moje!

Karel.M.

Pane K. vy jste zaměstnanec, že hodnotíte přístup firmy k zaměstnancům jako podprůměrný?

Martin K.

Já osobně ne, osoby v mem okolí ano. Stačí takto nebo mám posílat jejich iniciály?

Lemmy

Firma Smartwings má šanci uspět jen na bizarním trhu českých charterových letů, kde si cestovky i jejich klienti nechají poměrně dost kálet na hlavu.