umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Šéf Smartwings: Dočasně snížíme počet letadel. Třeba si někdo vzpomene, kolik miliard jsme státu poslali

Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Zatímco celý rok dopravci výrazně tato letadla výrazně chyběla, teď rozhodně ne. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Zatímco celý loňský rok dopravci výrazně tato letadla chyběla, teď rozhodně ne. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Předseda představenstva letecké společnosti Smartwings Jiří Šimáně je přesvědčen, že neexistuje důvod, aby stát české letecké společnosti nepomohl. Šimáně to uvedl v odpovědích na zaslané otázky. Klasický rozhovor vzhledem k současné situaci nebyl možný, proto i některé odpovědi zůstaly bez náležité reakce. Důslednější konfrontace nebyla možná. Text je tak spíše náhledem do úvah vedení aerolinek. 

Šimáně nechce upřesnit, jakou formu pomoci si od státu představuje. „Svět byznysu zná pouze akcionáře, nerozlišuje je podle výšky či barvy pleti,“ říká k připomínkám, že by stát zachraňoval téměř z poloviny čínskou firmu.

V jaké fázi jsou nyní jednání se zástupci státu? Jakou formu pomoci po státu požadujete a z jakého důvodu?

Příslušným ministerstvům jsme předali požadované údaje a teď je pouze na jejich úvaze, jakou formu pomoci v souladu s připravovaným materiálem Evropské komise zvolí. Po státu požadujeme pomoc ze stejného důvodu jako aerolinie po celém světě – společnosti nemají v podstatě žádné příjmy a v této situaci se jako miliony ostatních firem ocitly ne vlastní vinou. A jelikož nám zatím není znám jediný případ, kdy stát svoji národní či bázovanou leteckou společnost odmítl, nevidíme žádný důvod pro to, aby se stát k naší společnosti zachoval jinak.
(na doplňující dotaz, o jakou formu státní pomoci žádá, Šimáně odpověděl, že ve hře jsou všechny způsoby, které v současnosti využívají jednotlivé státy. Záležet bude podle něj na státu).

Jsou nyní připraveni akcionáři investovat do firmy? Změnil se nějak přístup čínského akcionáře, nebo stále nekomunikuje?

Chce německý stát po akcionářích Lufthansy, která je stoprocentně privátní společností a dostane od německého státu hodně přes 10 miliard eur státní pomoci, aby současné problémy sanovali? Zjišťuje německý, americký, švédský, dánský, britský, francouzský, atd. stát, zda jsou akcionáři jejich leteckých společností bohatí a na základě tohoto zjištění pak po nich požaduje sanaci? Ne. Jsou to společnosti, které každý jednotlivý stát považuje za důležitou součást své dopravní konektivity. To je jeden z hlavních důvodů, proč k nim takto přistupují. Těmi dalšími důvody je zaměstnanost, příjmy do státního rozpočtu a možnost flexibilně reagovat na takové situace, jako byla například repatriace českých občanů ze zahraničí či zajištění dopravy potřebného strategického materiálu. (na doplňující dotaz, že k čínskému akcionáři v podstatě neodpověděl, uvedl, že už dál tuto záležitost komentovat nechce).

Z jakého důvodu by měl český stát pomáhat firmě, která je téměř z poloviny vlastněn čínským kapitálem?

Svět byznysu zná pouze akcionáře, nerozlišuje je podle výšky či barvy pleti.

Kolik cestujících očekáváte na letech z českých letišť letos a příští rok, zejména na tradičních linkách do letních destinací?

To by bylo hádání z křišťálové koule, kdy, jak a v co současná situace vyústí. Nicméně máme zpracováno několik alternativních scénářů, uvidíme, zda se naplní.

Někteří větší akcionáři aerolinek začali nabízet zajištění úvěrů svým majetkem, například Richard Branson z Virgin nabízí zástavu svého ostrova v Karibiku. Zvažujete, že státu také dáte jako zástavu část svého majetku?

Virgin již jednu pomoc od státu obdržel, teď Branson žádá britskou vládu o další. To není naše situace. Na druhé straně si třeba někdo vzpomene, kolik miliard přiteklo do státní kasy ze společnosti, kterou jsme vypiplali na zelené louce a která ještě nedávno patřila mezi nejrychleji rostoucí letecké dopravce v Evropě.

Jaká opatření jste kvůli současnému stavu přijali? Kolik odhadujete ztráty z uzemnění flotily, řešíte redukci objednávky nových letadel?

Přijali jsme všechna možná opatření ke snížení nákladů a k těmto opatřením patří i dočasné snížení počtu letadel.

171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kolemjdouci

Vzhledem k otevřeným státním hranicím od dnešního dne předpokládám, že celá tato estráda je u konce. Jinak by vyjádření Smartwings, že problém jim udělalo až uzavření hranic, nedávalo smysl a bylo by lživé (což u Smartwings by bylo jistě poprvé :))) ).

Luboš

Smartwings by si mel nejdriv udelat sam poradek v uctech. To znamena vratit lidem kompenzace za vsechny zpozdene lety, co jim dluzi. A ne ze prestanou s klienty komunikovat a vys…. se na ne. A ze tech lidi je. Takhle se byznys dela dobre, kdyz neplatim co mam a navic s monopolem na tomhle trhu mi to prochazi. Takze nevim, co vy chcete po kom za penize…

Tomáš

Hmm, a kolik nasypali do státní kasy ostatní, a dostanou možná 25 tisíc? Ať si Šimáně hezký stoupne do fronty na almužnu od státu a nepředbíhá…

Richard P.
serpimolot

Muj nicim (krome vlastni intuice) nepodlozeny odhad je, ze letos klesnou celkovy letecky prepravni vykony na 30% a pristi rok na 50% objemu z roku 2019. Na to bude logicky stacit polovina letadel. Ale nebude to tak, ze kazdej prepravce odepise pulku flotily, ale tak, ze slabsi pulka prepravcu padne. A tam podle me Smartwings patrej. Takze pumpovat do nich prachy by bylo jak davat krevni transfuze cloveku v termialnim stadiu rakoviny.

Anonymus

Ja porad nechapu, proc Smartwings neproda par letadel. Je majitelem preci nejakych,nejsou vsechna na leasing. Jako to udelal Easyjet.

serpimolot

Obavam se, ze hledat dnes kupce letadel je asi stejne snadne, jako shanet najemniky do obchodnich center.

Anonymus

Tak potrebuji pry miliardu, tu by urco dostali.

kulhán

Vrátí je pronajímateli s pokutou, aby si je později za menší peníze zase pronajali, protože letadel bude přebytek.
Není to jen tak vrátit éro, které se většinou pronajímá na 5 let, ale nedá se nic dělat.
Lepší teď zaplatit pokutu a zbavit se éra a později si ho levněji pronajmout.
Kor když je zcela jasné, že jich nebude v nejbližším roce tolik potřeba.

kulhán

No nevlastní je tak je nemůže prodat. Ale můžou je vrátit, odstoupit od pronájmu. To sice stojí hodně peněz, i když teď z nich asi neplatí, ale platí údržbu, parkování a posádky. A je zcela jasné, že je letadla i posádky drží zbytečně v tomto počtu.

RHood

Kulhán kde jste ? Je tady další. Bože, SW/QS nevlastní žádné letadlo. Vše je na leasing. SW/QS je pouze provozovatel.

Vlastimil Kocurek

Easyjet má cca 150 letadel

Anonymus

Zajimaly by me otazky, na ktere Simane neodpovedel. Rozhovor mohl byt veden telefonicky, kdyz neslo osobne. Skoda. Mohlo se vnest vice svetla do cele zalezitosti.

Kolemjdouci

Z dostupných odpovědí si myslím, že je světla v celé záležitosti až až….

Anonymus

Zajimalo by me, jestli Simane by okomentoval tu facebookovou akci. A jestli bude Smartwings letat a propoustet jen castecne jako nektere dalsi aerolinky, jestli Smartwings proda svoje letadla,aby mel penize a co Boeing? Kdy da Smartwings penize jako odskodneni a kolik?

Kolemjdouci

Myslíte tu Facebookovou akci, vedenou jeho zaměstnanci Smarwings pod falešnými profily? Tak to by jistě kvitoval. Zatím se mu moc v médiích nedaří obhajovat investici státu do aerolinky, tak to je jen další z pokusů, jak vytvořit imaginární zájem veřejnosti pro podporu tohoto jednání.
Prodej letadel bude v následujících měsících asi problémový, vzhledem k převisu nabídky nad poptávkou, ale třeba by udělali dobrý deal s Fischerem.
A pochybuji, že by komukoliv řekl něco nového ohledně Boeingu a případného vyrovnání ohledně MAXů.

Asdf

Arogantní to člověk.

Jirka B.

Stejne jako cela jeho spolecnost.

Kolemjdouci

Celá určitě ne, ale ryba smrdí od hlavy, jak se říká.

Marek

Pan Simane, zapomněl, že ČSA prakticky dostal zdarma s miliardovym majetkem. Postupně prodal co mohl, letadla ČSA prodal a udělal z firmy firmičku s pár letadly. Nic mu stát nedluží a jeho firmy nejsou opravdu strategické. Nic se nestalo ani v Maďarsku po krachu Malevu. Takže nic, pane kseftmane….

Vlastimil Kocurek

To je hodně výstižné. Stát může pomoci, v krajním případě, jedině společnosti, která má nějaký strategický význam, rozvoj a vůbec smysl. Tato společnost neměla nikdy dostatek kapitálu na vytvoření rezerv, prostě nemá ani historii, která by budila důvěru.

RAF

Co ze to melo CSA za miliardový majetek???

RHood

A další, Kulhán už to přerůstá i do majetkové a finanční oblasti. Takže jako v mateřské školce milý RAF a vysvětlím vám to jako Františkovi. František tady psal, cituji „A když koupili ve 2018 torzo co zbylo z ČSA tak tam měly cenu pouze tratě, které ČSA operovalo, tak že asi tak“. Moje odpověď, cituji „Pane Františku, máte pomýlené roky, TVS/SW majoritně ovládlo ČSA již v roce 2017. A víte kolik byly aktiva ČSA ke konci tohoto roku, cca 4,5 Mld a CASH position (pokud nevíte, co to je, tak to jsou nejlikvidnější aktiva, tedy peníze na účtu a v… Číst vice »

Y.K.

K začlenění došlo v únoru 2018. Ta vaše čísla nějak nesedí… https://www.czechairlineshandling.com/media/files/1/2/Vyrocni-zprava-Czech-Airlines-Handling-2017.pdf

Y.K.

Sypu si popel na hlavu, špatný odkaz.

RAF

A z jakych dat vycházíte? Nebo je to vase domenka?

František

Ještě , že vás tady máme, nedělal jste finančního poradce Tvrdíkovi, když položil ČSA nebo Stehlíkovi SONP?

RHood

Viděl jste někdy nějakou výroční zprávu, zprávu auditora, přečetl jste si někdy výrok auditora k výroční zprávě, víte co to je výkaz CASH FLOW, víte, co to je výkaz zisků a ztrát, víte, co co je to rozvaha ? Disponujete aspoň základní finanční gramotností na to, aby jste o firmě s 4,5 Mld aktiv a 1,5 Mld CASH mluvil jako o „torzu“. Pravděpodobně podle toho, co tady píšete za nesmysli asi ne. A mýlit si České aerolinie s Czech Airlines Handling, no coment.

František

To zde pořád do kola opakujete pár naučených frází a to je vše co umíte. Cash flow je schopnost podniku generovat peníze a ty další vaše naučený fráze používáme normálně doma při řízení rodinných financí, ale my tomu říkáme zdravý selský rozum. Takže neohromujete.

František

Jenom pro zajímavost, ČKA v které by l pan Ing.Jurán MBA členem představenstva si v roce 2005 rozdělila na pouze na odměnách dvacet tři milionů korun. Česká konsolidační agentura patří k úřadům s bezkonkurenčně nejvyššími mzdami v Česku. Pětičlenné představenstvo agentury Složení představenstva ČKA
• Zdeněk Čáp (předseda)
• Jiří Jurán tento finančník vládne Smartwings.
• Radka Kafková
• Mojmír Hampl
• Petr Goldmann

František

Pořád zde skloňujete pana Šimáněho, ale Smartwings finančně v podstatě řídí ing.Jurán MBA , policejní vyšetřovatatel posléze pracovník na přepážce KB v Bruntále, vyhozený člen představenstva ČKA , kandidát ČSSD do EU, člen dozorčí rady ČSA za Lašáka a ve finále se usadil v Travel Service, viz výpis z obchodního rejstříku.

xyz

Jestliže SmartWings zaplatily (dle vyjádření p. Šimáněho) miliardy Kč na daních, tak to znamená, že měly zisky v úhrnné výši 10 či více miliard Kč.

Z takových zisků si jistě zvládly odkládat peníze do rezervních fondů tak, aby případně pokryly výpadky vzniklé nenadálými událostmi.
Včetně tohoto výpadku.

Pokud ne, tak to je jen jejich neuváženost.

Cyklista

Stačí se podívat na zveřejněné dokumenty o hospodaření. Zisk před zdaněním u SW desítkách milionů u ČA je to cca 200. Nevím kde bere ty miliardy.

Y.K.

Na webu mají dostupné výroční zprávy, tam jsou čísla zisku uvedená. „Korporátní daň“ (na účetní zisk firmy) totiž není jediná daň co firmy platí. Obecně je to poslední daň co platí. Největší daňové výdaje budou na zaměstnance, asi i nějaké kapitálové operace, nevím s čím vším přesně SmartWings obchoduje. Pochybuji, že myslel částku za 1 rok, podle mě dost přehání i když jako úhrnná částka za roky to naskáče.

Cyklista

ano, ale daňové výdaje na zaměstnance má každá společnost a všechny stejné (procentuálně). A pokud by je za zaměstnance neplatily SW, bude je platit někdo jiný. To čím může operovat a obhajovat činnost společnosti je právě daň ze zisku.

xyz

“ Zjišťuje německý, americký, švédský, dánský, britský, francouzský, atd. stát, zda jsou akcionáři jejich leteckých společností bohatí a na základě tohoto zjištění pak po nich požaduje sanaci?“ Pokud nezjišťuje, tak není řádným hospodářem. To, že to tak dělají v dalších zemích, neznamená, že to je správně. Argumentační klam – hra na city + „A vy zase bijete černochy“. „Svět byznysu zná pouze akcionáře, nerozlišuje je podle výšky či barvy pleti.“ Svět byznysu rozilšovat nemusí. Svět státní pomoci (jak absurdně už to zní) by rozlišovat měl. „Na druhé straně si třeba někdo vzpomene, kolik miliard přiteklo do státní kasy ze společnosti,… Číst vice »

xyz

** Přesněji řečeno – „svět státní pomoci“ by měl rozlišovat podle toho, jestli jde o českou firmu, anebo o firmu s čínským kapitálem + podivnými vzájemnými vztahy.

Tvrzení p. Šimáněno o výšce a barvě pleti jsou podsuvem, o kterém se nezmiňoval ani autor otázky a který je irelevantní (nevhodnost „pomoci“ je irelevantní na tom, jak jsou čínští akcionáři vysocí; také v této nevhodnosti/nepatřičnosti státní pomoci nehraje roli to, zda jde o Asiaty nebo např. bílé Američany či např. černošské Američany – státní „pomoc“ – reálně biankošek na X miliard Kč – je nevhodná ve všech popisovaných případech).

Y.K.

Ve skutečnosti státní pomoc není nic než prohlášení. Musí to být nějaká konkrétní operace. Garance komerční půjčky (stát jim zárukou pomůže si půjčit u banky nebo někoho kdo má kapitál a neočekává, že do toho něco vloží), přímo státní půjčka (stát půjčí a očekává vrácení peněz – buď s úroky nebo bez), … následují položky bláznivé … získání podílu firmy jeho nákupem, v nejhorším případě přímo dotace.

Tony

To vypadá, že krach Smartwings by zastavil otáčení Země podle toho rozhovoru.

Peet

jj, ARMAGEDON!

Patrik

Já jsem pro, aby stát odkoupil maximálně značku ČSA pro její zachování z důvodu tradice a historické hodnoty, tu později nabídl někomu silnému např. 49/51% pro stát jako to má Aeroflot (případně dobře ošetřené smlouvy a klidně i větší podíl pro cizího subjekta). A Smartwings nechat na pospas.

kulhán

Žádná historická hodnota není. 😂
To není Coca-Cola.
Jestli to má takovou historickou hodnotu, tak ať csa značku prodají a mají vystaráno ne?
Ať to zkusí prodat, nikdo to nebude chtít.

Vlastimil Kocurek

Koupit značku má význam jen když je to spojeno se vším, co k byznysu patří. S Aeroflotem bych to nesrovnával, ten má 250 letadel.

Pavel

Šimáně, pézetkář, co odjakživa jen privatizoval zisly a znárodňuje dodnes ztráty, nutil létat šefpilota s koupáky na jediný motor přes ½ Evropy a letušky i piloty vždy hrnul bez mrknutí oka buldozerem na pracáky, najednou touží po pomocné ruce zlého sociálního státu? Navíc i vsadil životy pax a crew na smtronosný max, jen aby si namastil kapsu. V zimě v létě rejžoval na koupání a ohřejvání Kanaďanů v Karibiku a Izraelců na Kanárech, zatímco Ruzyni postupně dobyli lowcosti Wizair a Ryanair za fungující kartelové ceny, 2 až 3x dražší pro Čechy, nežli na letištích v Německu, Polsku a Rakousku. Věřím,… Číst vice »

François

Vy budete patrně „velký“ znalec poměrů, Pavle… Nebýt nadšenců, jako je J. Šimáně, letectví jako obor by u nás dávno neexistovalo. Jediné, co kdy privatizoval, byl Čedok, který taktéž jako značku se stoletou tradicí zachránil a nenechal ji padnout v „divokých devadesátých“… A hanit ho, že byl pézetkář? V zahraničním obchodě byla povětšinou obchodnická elita tehdejší doby, protože to byli jedni z mála, kteří museli uspět na skutečném tržním kolbišti… Takže podtrženo a sečteno, Váš příspěvek je pěkný pokus o metnutí bláta, avšak zcela mimo terč…

František

Šimáně nikdy nebyl nadšenec do letectva, ten se u toho vyskytnul, protože jako majitel Čedoku viděl, že by mohl ještě více vydělat. Nadšenec letectva je pan Vik.

Vlastimil Kocurek

V tomhle pravdu nemáte.

Pavel

Zato Vy jste nejspíš jen Šimaněho najatý mediální hasič, François. Šimáně očividně lže o „konektivitě“ pro Čechy, byť immervehre jeho letadla s OK registracema koupaly Kanaďany a Izraelce a na Ruzyni po celou dobu mezitím operoval beztrestně kartel Ryanairu, Wizairu a spol. za x násobky cen Německa, Polska, Rakouska! Přínos pro Čechy ze strany SW tedy čistě záporný. Firemní kultura vůči crew a vztahy s pax dtto. Let na jediný motor byl jen vrcholem ledovce v dodržování bezpečnosti, protože crew pod bossingem a mobingem létali „dobrovolně“ neustále na hraně i za. Proto vysání crew od Šimáně odnáseli pax. Letadla SW… Číst vice »

François

Závidím Vám tu prostotu, se kterou vnímáte svět, Pavle. Dovolil jsem si vyjádřit názor, který je odlišný toho Vašeho. To je důvod k tomu, abyste mě urážel?!

Pavel

Vy mě častujete ironicky a cynicky „znalcem“, já Vás mediálním hasičem páně Šimáně, François. Nic, z toho co jsem napsal, nebyly insider info. Vše z páně Šimáně vylomenin a faux pas je snadno ověřitelné v otevřených zdrojích a prošlo široce dostupné každému. Dodnes není oznámen ani postih kpt. ing. Veselého ze strany regulátora. Ohrozit ½ Evropy a stovky pax kdokoliv z běžného provozu, už by byl bez licence a možná i s flastrem od soudu. Proto vliv páně Šimáně je vyloženě devastující nejen na letectví, turistiku a dopravu, ale i právní povědomí všech občanú a právnických osob.

Vlastimil Kocurek

Francois, Francois, ….. něco jako Ovčáček, ………

Patrik

Pěkné napsáno, souhlas 🙂

Jan Čurda

Vik určitě není fanoušek letectva, ten se bojí i ve výtahu a proto v TVS chodí zásadně pěšky. Když letěl do Paříže na pravidelné lince, celé letadlo muselo letět přes Řím a Barcelonu, protože nad Německem byla bouřka. Ani mesedne do ničeho co má jeden motor ve vzduchu.

František

Já bych tu korona krizi tak černě neviděl, když registrujete ty obrovské sumy co se zadlužují v podstatě všechny státy, tak už teď se ví, že to nemůžou nikdy splatit a dopadne to tak, že si navzájem všechny dluhy odpustí a na závěr si v budově OSN v Ňůjorku všichni poklepou po ramenou jak jsme to zvládli a bohatí budou ještě bohatší.Tiskárny už jedou na plný obrátky.

Vlastimil Kocurek

Funguje to tak nějak :), ale je to složitější, do určité míry je to opřeno o ekonomický růst, a o celkovou ek. výkonnost.

kulhán

“Dočasně snížíme počet letadel”
Ještě se tak nestalo??? Na co čekají proboha??? Každému je jasné, že letos se bude létat jen velmi omezeně.
Slovenské Go2Sky i Air Explore už snížili počty letadel ve flotilách.

Jan

Pokud vím, tak ČSA už dvě letadla vrátila leasingovce…..

kanafasik

„Vládní pomoc by měla být ve formě komerční půjčky, kterou, jak Branson zdůraznil, nechce zadarmo. Letecká společnost ji hodlá splatit, uvedl server finanční televize CNBC. Miliardář chce navíc ručit svým soukromým ostrovem Necker, na kterém žije a který vlastní od roku 1978.“…. takže pane Šimáně a co nabízíte jako záruku za pomoc od státu vy?

kanafasik

jako záruku můžete třeba dát tu maketu 787 v barvách TVS co nikdy v těch barvách nelétala a stále hrdě zdobí vstupní vestibul centrály TVS? ..třeba to zabere.. :))

František

A co Husákův IL 62M , který stojí v Hatích za Znojmem ve Free zoně????

Tomas

Bohužel, ať chceme nebo ne Smartwings je nahraditelný, stejně jako všechny ostatní aerolinky. Ano, byla by to škoda, pro trh by to byla pravděpodobně na nějakou dobu rána, nicméně místa po nich se rychle zaplní. Dal bych za případ například krach Adria Airways, kdy na slovinský trh začali postupně posilovat Wizz Air, Lauda a pravděpodobně by posilovali i dál, kdyby nepřišel COVID… Pokud by se tak stalo, byla by Praha příležitostí pro expanzi jiných lowcost aerolinek. Nepřeju jim ale každopádně nic zlého.

Nicky

Šimáně to zkouší, na jeho místě bych to zkusil také…
Napadá mě, že by mohli zrušit objednané MAXy – myslím že po roce od nedodání je to již bez sankce a zálohy by měli dostat v plné výši zpět.
Snížení počtu letadel – to asi myslí že půjdou už do mínusu ne?
Ryanair a Wizzair linky bez problémů a bez státních dotací a garancí nahradí.

Macha

Vite proc je tu na Simaneho tolik sracek? Protoze neumi drzet hubu Heheee

kanafasik

jaksi pan Šimáně taktně nezmínil mimo jiné aerolinky, které nic nedostanou a nejspíš zřejmě skončí. ElAl, South African . A tou jsou velikostí i důležitostí pro dané země jiní hráči! A srovnávat se s LHgroup anebo AA, no to je úlet. :))

Vlastimil Kocurek

Dokonce je v problémech EL AL (Israel) a už dostal předem vědět, ať si poradí nějak sám, že nic nedostane.

John

Nechceš komentovat čínského akcionáře?
Fajn, pak zmizni. Beseda skončila.
(ten Šimáně se mi snad jen zdá) 🤦‍♂️

Milan Č.

Tu skupinu jsem dnes ráno viděl. Co vím, založil to člověk, který pro SmartWings Group létá (překvapivě) v té skupině jsou ve velké míře zaměstnanci právě těchto dvou aerolinek. Osobně jsem pro, ať klidně ČSA stát podrží, ale ať SmartWings vrátí do ČSA přepravní práva, majetek, sloty a pod. co si od ČSA vzal a ať se do smlouvy dá, že stát firmu nebude prodávat do soukromého vlastnictví dalších 15-30 let. Protože si myslím, že by bylo dosti vyčurané když SmartWings si převzal pod svá křídla nejvýdělečnější linky pod sebe a ČSA pak vrátil státu bez hodnoty, dokonce se nebojím… Číst vice »

Y.K.

„převzal pod svá křídla nejvýdělečnější linky pod sebe a ČSA pak vrátil státu bez hodnoty,“
Medikaci nevynecháváte? Nebo můžete být konkrétní, to by mě moc zajímalo.

RHood

Tak minimálně linka do TLV by vás mohla zajímat. Kdo tam operoval první, ČSA nebo TVS ? A myslíte si, že není traffick mezi ČR a IL.

Y.K.

Nejvýdělečnější vs první. Bravo. Neptal jsem se kdo kde byl první, ale které to byly ty zlaté výdělečné linky ČSA, když ČSA jely pěkně ve ztrátách a z kopečka s čím dál menšími letadly.

RHood

Tak když si myslíte, že linka mezi PRG a TLV není výdělečná, tak asi jo.

Y.K.

To fakt neumím posoudit, špatné letadlo (kapacitně) a špatná strategie nacenění můžou zabít potenciálně sebelepší linku. PRG – TLV neznamená vůbec nic než čáru na mapě. Důležité jak se to zvládne obchodně. Máte nějaké podklady k tomu jak na tom linky byly? Rád si o tom někde přečtu.

František

Z ČSA zbyly pouze ty tratě o jejichž hodnotě se dá polemizovat, protože SWG měl takovou rozlítanost o které se ČSA ani nesnilo. Jinak ČSA rozdrobil a rozkradl vlastní managment za pomoci státu, který tam ty Tvrdíky, Lašáky, Řápkový dosazoval. Tak že žádný Smartwings nikoho nevybagroval.

Y.K.

Ano, pouštění žilou typu: “ V letech 2004-2005 vyplatily ČSA společnosti Deloitte ČR 91 milionů korun a společnosti McKinsey & Company 146 milionů korun. Jednalo se například o projekty převzetí charterové společnosti Travel Service nebo maďarských aerolinek Malév.“

Milan Č.

Co třeba linky do Ruska, krom Moskvy se SmartWings nemohl na tyto linky dostat a o přepravní práva se hodně snažil a to jsou bohužel jedny z nejvíce výnosných linek, ČSA je nyní na těchto linkách už jen jako spolupracující partner a odlétává se to s volacím znakem TVS, takže pokud by stát ČSA koupil mít přepravní práva na tuto linku nebude a ani se na ni nedostane. Je to jako si koupit od supermarketu bonboniéru, sníst všechny bonbony a obal zase vrátit do obchodu. I když ČSA létá dal do Barcelony, Říma, Helsinek, Paříže, tak bohužel 50% load factor,… Číst vice »

František

No ono při současné politické situaci je linka do Moskvy a Ruska opravdu kauf největšího kalibru, která vlastně SWG spasila před krachem .:-) 🙂 🙂

Y.K.

Do Ruska je hlavní problém s povoleními a letadla registrovaná na SW nemohla létat do Ruska ani s kódy letů ČSA a ČSA zase nemají na sebe registrované pořádné letadlo, které by zlepšilo kapacitu linky nad malou A319. Předpokládám, že kdyby flotila ČSA stála co k čemu, nemají žádný důvod přeregistrovávat lety, když je stejně ČSA vlastnictvím SW a k žádné konkurenci tam nedochází. Technické opatření jak vyzrát na ruské papírování a dostat tam 737 s o čtvrtinu větší kapacitou než má A319.

RHood

Jó aha, jsem rád, že to tady zmiňujete, a co kódy SU, proč nejsou na letech operovaných SW a obráceně. To za operování ČSA/OK v tomto garde nebylo. Kódy SU byly na OK letech a obráceně. Čím to asi bude. Asi tím, že SW odmítlo SU, že. HAHAHAHA

Y.K.

Že by se nedohodli na dobrém dealu? Nevím. Vy víte?

Čurda

Rozhodně žádný deal. U Tel Avivu byl zprvu boj, pak se rozhodlo spostupnou spoluprácí, že pokud ČSA ukončil TLV, bude mít za to něco výměnou. Dokonce existuje údajně dohoda s RYR, že si nepolezou do určitých linek. Šef RYR byl na jednání v TVS. A ty linky tuneluje. Proč by ČSA tam neposlalo radši ,,svoji,, 800 a dál neletělo pod volačkou CSA, když více práce je to dát cele na TVS. Proto do Petrohradu, Rostov, Novosibirsk atd, jsou zajimavé linky. TVS nestojí o 3x denně Praha-Pařiž-Praha, když je tam dalsích X dopravců a musel by to létat za 1000 Kč… Číst vice »

Y.K.

Rusko se provnává dost těžko, protože tam není otevřený trh s konkurencí, ale státem garantované licence, navíc preferující ruské dopravce. Souhlasím, že po Evropě se Smartwings nikdy moc nesnažily konkurovat, podle mě to ani nebylo jejich cílem, ale přesnou strategii neznám. Přišlo mi to spíše jako taková jistota na období bez charterů. Možná tam je i nějaké napojení na byznys cestovek, i když to nejsou chartery. Frankfurt? Možná protože tam nic moc není? Je to hub, ne cílová destinace, jako třeba Paříž. Lufthansa má codeshare s mnoha americkými i asijskými společnostmi, takže to je jiný kalibr a linku z hubu… Číst vice »

DPH

Proč se přestal létat tak super výhodný SVX? Že by ani SW neměl zájem o skvělou linku?

Y.K.

A jste si jistý, že je Jekatěrinburg super výhodný? Já fakt nevím, nepřijde mi to tak, ale prd o tom vím.

patology_chef

Nevíte, kde má ten pán šos? Rád bych si vyměřil pořádný rozběh a pořádně ho do něj nakopl. Když nic jiného, tak za to přihrávání čínským spoluvlastníkům. Každý dospělý občan této země, pokud pracuje, odvede do státního rozpočtu nejméně třetinu toho, co vydělá. Předpokládám, že firmy to mají podobně a libovolná hospoda „u nás na rohu“ je v prdeli stokrát víc než soudruh Šimáně.

Fuj, to mě to vzalo 🙁

left-libertarian

Šimáně je ubožák, kecá o byznysu, je strašně chytrej, ale jeho jediný cíl je vymámit z veřejného rozpočtu co nejvíc peněz. Není sám, ale ta bohorovnost, s jakou si boháči berou peníze které by jinak mohli jít na zdravotnictví, školství, sociální oblast… nechutný. Jsem rád že to vidí čím dál víc lidí, osobně bych jim nedal nic….a na jeho chování bych neměl žaludek.

PS. nedal bych nic, dokud management, akcionáři a další dobráci nedají nahlédnout na své účty, zda jsou na tom tak špatně. A i pak spíš nic, protože důležití jsou především lidé, ne ekonomické zájmy hrstky.

kanafasik

i tak by se to dalo říct.. Tohle jsou všechno „podnikatelé“ kteří vzešli z bývalých PZtek a díky kámošům, kteří byli zrovna u vesla. Taky se jim za to dokázali hezky odvděčit. Tohle nejsou a nikdy nebudou lidé typu R. Branson.

RHood

A že ti dva, si tak rádi dají do výroční zprávy citace právě vámi zmiňovaného R. Brenson nebo fotky bratří Wright-ů, atd. :)))))))

Joergen Halson

Ale ta „hrstka“ potom zivi ty lidi, kterym ty bys to jednorazove rozdal ty ubozaku. Za mesic by nemeli nic, takhle budou mit do budoucna praci. Jenom proto ze ma akcionar penize na ucte se mu nepomuze? Klasicka ceska povaha aneb u nas se uspech neodpousti…

left-libertarian

Kulový, lidi živí práce kterou vykonají, ne nějaký vyžírka Šimáně

Y.K.

Fakt? By mě zajímalo jak uživí takový pilot bez firmy pro kterou by dělal, bez letadel atd. Nebo montér či konstruktér bez Škodovky. Není firma, není práce, to už krize dostatečně prověřily. To platí jen o živnostnících, ostatní jsou zcela závislí na svém zaměstnavateli (a on je pochopitelně zpětně závislý na zaměstnancích), ale práce samovolně peníze nepřináší. Někdo musí udělat firmu, ta musí mít produkt, někdo na tom produktu musí dělat, někdo ho musí prodat, což v lepším případě vynese peníze pro zaplacení těch co na produktu pracovali, na výdaje na produkt, na daně a když mají dobrý produkt zůstanou… Číst vice »

Jiří 24

Třeba se takhle alespoň zlepší flotila a nebudou tam už staré vraky vzor OK-TVY. 🙂

Stony

No porovnavat dulezitost SW pro CZ s LH nebo AF pro Nemecko a Francii je docela tezkej ulet a dost zoufala argumentace.

Ginno B.

„…není znám jediný případ, kdy stát svoji národní či bázovanou leteckou společnost odmítl.“ Co třeba Izrael a jejich národní dopravce El Al? Pokud vím z médií, finanční situace El Al je skutečně velmi špatná a přesto jim stát odmítl poskytnout půjčku na provoz. Přitom jistě není sporu, že je El Al jak národním dopravcem (byť již není vlastněný státem), tak dopravcem bázovaným v Izraeli.

Milan

Ještě South African Airways a to jsme v podstatě na začátku.

Tom

South African Airways je zkorumpovaná aerolinka, která byla v hlubokých sračkách už dávno před touto krizí….

Jan

Nechapu kde vsichni berou drzost natahovat ruce. Firmy co maji miliardovy zisk si proste sahnou do uspor. Stejne jako mormalni lidi. Virgin v Australii niv nedostal, pry ma dost bohate akcionare. Velkym firmam bych jako stat nedaval nic, malym pomohl s polovinou nakladu a jen tem co udrzi lidi. Jinak pomoct jen nejzranitelnejsim jednotlivcum pripadne co ztratili praci.

jjjj

Vy asi firmu nemate co?
Kdyz vasi firme nekdo veme 100% businessu a vas vyhodi… taky budete natahovat ruce nebo si jako pravej internetovej hrdina pomuzete sam?

Y.K.

Jste si jistý, že aerolinky mají milardový získ? Nepletete si tržby, obraty a hodnoty firmy, které jistě miliardové jsou.
Stát určitý závazek k fimám má, pokud jsou ve „své“ zemi daňově registrované, protože normálně je to stát, kdo natahuje ruku a je to fakticky jeho jediný zdroj HDP.

Smrtwings

Šimáně to zase jen zkouší, co projde, on to má z čeho zalepit, ale proč by to dělal. Měl by si spíš probudit tu „čínskou spící buňku“. Ono někdy je dobře, když spoluvlastník nic nedělá a nestará se, v tomto případě to nevyšlo. Ve SW, kdysi Travelu jsou pekní vykuci, už je to pár let, kdy to nechali koupit Iceland Airem a za chvíli to šlo zpět. Takové a podobně pochybné obchody nabadaji jen k tomu, aby do toho stát nedal ani korunu nebo by to mohlo taky dopadnout, že stát koupi podíl a zachvili ho prodá zpět se ztrátou.… Číst vice »

Masagin

Podle posledni dohledatelne ucetni zaverky z roku 2016 zaplatily Smartwings dan z prijmu 60 milionu korun. O jakych miliardach pan Simane mluvi? Snad ne o penezich jeho zamestnancu, ktere za ne Smartwings jen odvedly statu? To by bylo chlubeni se cizim perim.

kakov

pan šimáně, stejně jako většina tzv. podnikatelů to tak nebere, z jeho pohledu je to on kdo ty peníze vydělal a i jeho zaměstnanci mu je tak vlastně kradou, tudíž dle jeho myšlenkových pochodů ty peníze zaplatil on

Leden

Kdyby měla „konektivita“ České republiky záviset na Smrtwings a vytunelované prázdné skořápce ČSA, to bychom na tom byli hodně špatně.

tom

Zaplatili miliardy…. Kolik přesně? Když uvede, že na dani z příjmu zaplatili za posledních dvacet let 10 miliard, má pomoc ve výši 1 miliardy opodstatnění. Buďte laskavě konkrétní.

kanafasik

Pane Šimáně, a na kolik třeba snížíte počet letadel ČSA třeba na kolik? na 2. nebo mínus2, 🙂

skyline

Já jsem člověk přející. Přeju všem haterům ČSA a SW, aby si diskuse u posledních článků co nejvíc užili, aby z paty vytáhli co nejvíc omračujících detailů o nekompetentním řízení této aerolinky a vypovídali se ze své osobní zášti vůči panu Šimáněmu. Třeba jim pak bude líp 🙂

RHood

Někdo tady psal v diskusích, že jste paní Dufková, mluvčí konsorcia SW a marketingová ředitelka konsorcia SW, pokud tomu tak je, jaký máte názor/radu jako členka dozorčí rady SW k řešení vzniklé situace ?

skyline

S tímto dotazem se budete muset obrátit na paní Dufkovou, s ní já nemám nic společného.

Peet

Tak nedělej Zagorku Laděno!

kakov

pán by si měl připomenout Virgin australia, nedostali nic, takže není pravda, že se pomáhá všem

jan

Pokud vím tak virgin australia ji nedostaly kvůli dlouhodobě špatnému hospodaření…..a navíc stát řekl ze bude pomáhat Qantasu…

kanafasik

společnost jste „vypiplali“ na zelené louce, Skutečně? Počítá se v to piplání i na stříbrném podnose od státu darovaná Holidays Czech Airlines se smlouvami CK,letadly a exkluzivním dodatkem, že ČSA nebudou provozovat charterovou dopravu? Holt panové Šimáně a Vik umí „piplatů“, když jsou kamarádi na správných místech. Ty vado a brekot, „my jsme na daních zaplatili státu“ to snad nemyslí ten pan vážně, Daně se platí ze zákona!

RHood

Nějak pánové zapomínají, že to v začátku byl společný podnik s tehdejší Českou správou letišť (státní podnik), tedy dnešním PRG Airport.

František

Tak ČSL vstoupilo do Travel Service až po cca jednom roku od jeho založení, kdy jediným vlastníkem byl pan Vik , který TVS sám založil. ČSL v roce 1999 pronajali hangár ,, E,, pochopitelně za platbu nájmu a drželi v něm 20%. Po té kdy vešel v platnost zákon o tom, že státní podnik nemůže vlastnit podíl v soukromé společnosti došlo k odprodeji podílu ČSL panu Šimáněmu. Jinak ČSA v té době házelo klacky pod nohy TVS kde mohlo a technici od ČSA se nesměli bavit s techniky od TVS pod hrozbou sankcí a tak technický úsek byl donucen zahájit… Číst vice »

RHood

Pane Františku, uvědomuji si skutečnost, že asi nemáte přístup k dokumentu „notářský zápis, stanovy společnosti ze dne 6.12.1999“ Tento dokument obsahuje část, která se jmenuje „Listina přítomných akcionářů“ a obsahuje tabulku s informací o akciovém podílu: 1. Travel Service s.r.o. (p. Lenka Čechová, jednatelka), akcie 001-0609, jmenovitá hodnota akcií 609.000.000,- CZK 2. Česká správa letišť, s.p. (p. Ing. Miloš Šťastný, generální ředitel), akcie 0610 -0950, jmenovitá hodnota akcií 341.000.000,- CZK. TOTAL 950 akcií s jmenovitou hodnotou 950.000.000,- CZK. Jak počítám, tak počítám tak 341.000.000,- CZK z 950.000.000,- CZK není 20% ale 35,9% (to jste chtěl řádně ochudit akcionáře). Pod tím… Číst vice »

František

Ono je jedno zdali 20% nebo 35,9% jde o to, že při vzniku žádný společný podnik s ČSL nebyl, ale vstoupili tam cca po roce fungování TVS, takže dost často tady ohromujete financemi, ale dějepis není vaše nejsilnější stránka, to je trošku jiný obor.

Kyblík

A co takhle začátky s TU-154M od letky, kdy prodělky šly na vrub státu a výdělky do kapes těchto dvou vykuků? Kdo pamatuje a zažil, ten ví svoje.
Tenhle chlap má neuvěřitelnou drzost. Pokud tahle obskurní firma zmizí, žádná škoda. Zmizely jiné a lepší, Swissair, Sabena, Pan Am… a zemská koule se točí dál.

kulhán

Jj :)))
Pamatuju moc dobře, za babku si pronajali Tůčka od státu a palivo se pozapomělo zaplatit jaksi :))))

Ota Z.

troufám si nesouhlasit s tím zmizením. Swissair byl státem řízený bankrot vedoucí ke vzniku samostatné aerolinky Swiss, nyní ve skupině LH Group. Sabena tuším byla totéž, ale na jejím základě vznikly Brussels Airlines, taktéž člen skupiny LH Group. A PanAm? To bych řekl, že je trochu jiný kafe, tam doplatili na svůj obrovský rozmach, zbytečnému vyhazování peněz a trochu nepřizpůsobení se současné situaci na trhu. Současně velké šetření na údržbě letadle v posledních letech existence vedlo k dalším návazným komplikacím, které tu airlines „stáli život“ Co vím, tak většinu koupila Delta, nebo ne?

RHood

ano, defacto DELTA je následníkem PanAm. Koupila tu konkurzní podstatu.

František

V té době to byla záležitost čistě pana Vika a paní Vikový, kdy jí naváželi koupáky pro Canaria Travel na Kanárské ostrovy.

PatriK

Počítám, že „repatriace českých občanů“ byla zajištěna jako klasická komerční služba, kterou by mohl stát objednat od libovolné firmy. Dále na dotaz „Jsou nyní připraveni akcionáři investovat do firmy?“ odpovědět dotazem jak se to dělá jinde, není moc argumentačně silné ani korektní.

Yellowhammer

Je to asi tak stejné, jako když se Nela Slováková chlubí, jak Česku šije roušky 😂 ..jako šije no, ale..

Honza

Á, tady se opět ukázalo, jak to je. Plán: fáze jedna-mediální příprava: Babišovi média připraví národ na možný vstup státu do ČSA resp. SmartwingsGroup. Počkáme na reakci. Několikrát to zopakujeme, aby si opozice zvykla a lid to vzal jako fakt. Fáze dvě-stát pošle kačky. Čáry máry fuk, firma bude za půl roku zase v pr…., ale akcionáři z ní vytáhnou svůj příspěvek na důchod. A je vidět, ze páni businessu žijí v jiném světě-odkud je akcionář neřeší. Odpovídají poněkud “rasistickou notou.” Černý, bílý… Ne nikdo tady neútočí na to, že jsou z Asie, ale že neřeší problém svojí firmy buď… Číst vice »

Já, kdo jiný

A není jedno, kdo o tom informoval první? Tady nejde přece o to, kdo o tom informoval první.

kanafasik

přesně!

JK

K neúspěšným dotačním žadatelům se řadí ještě EL AL.

Myšpul

Co si mám představit pod tím dočasným snížením počtu letadel? Prodají je někomu v této době? Nebo že je odstaví „do kopřiv“?

Adam H

Ne všechno je jejich, takže se dá předpokládat návrat majitelům.

Myšpul

To je pravda, to jsem si hned neuvědomil.

kulhán

Žádné není jejich 🙂

RHood

Kulhán, že si ti lidé nedokáží dohledat v leteckém rejstříku informaci, že nemají žádné letadlo ve vlastnictví, jsou pouze provozovatelem. Všechno leasing, jenom poslední dodávka MAX na finanční leasing a možnosti po zaplacení vložit do majetku po přecenění. Asi to tady budete muset psát pořád :)))).

kulhán

Kdyby leasing, ale většinou pronájem kdy není ani za 10 let jejich z letadla nic.
Jó hezky se to povídá “já mám” místo toho “já mám pouze pronajaté”
Takhle mluví každý podnikatel….

RHood

Jo jo, podnikatelé, jezdíme v BMW, atd., které bylo leasované přes firmu. Asi tak. To je prča.

Vladimir

Lufthansa je ryze Nemecka firmy, proc nas stat by mel tlacit penize do Cinske firmy? Jinak platit dane je zakona povinnost, na tohle bych se vazne neodkazoval.

Adam H

Ryze něnemcká? Takže její akcie určitě nemá nikdo ze zahraničí? Ani když se obchodují na burze? Já jejich akcie mám. Každá větší německé firma je dneska už částečně čínská, třeba takový Daimler, Kuka, …

Vladimir

Jenze to se pletete. Vstup na burzu a vstup strategickeho investora do firmy jsou dve uplne jine varinaty reseni jak zajistit rozvoj firmy. Od inevestora se ceka, ze svym knoh-how, ci kontakty a penezy pomuze firme v rozvoji. Kdezto kdyz jdete pro penize na burzu, tak vy vite co s frmou dale budete delat, ale chybi vam penize na rozvoj. Je potreba rict, ze SmartWings je soukroma firma, ktera vstupem investora si pohorsila, tak proc bycho tohle chybne rozhodnuti majitelu SW bychom meli platit my z nasich dani? Taky je otazka v place jaka Cinska investice v CR byla opravdu… Číst vice »

sch

Trh letecké dopravy, zdá se, na pár let klesne. Proto někteří dopravci zkracují, to je tržní prostředí. Že jsou ČSA slabým dopravcem bez pevné základny, víme už dlouho. „Když přijde odliv, pozná se, kdo plaval nahý.“

Y.K.

Říkat současnému prostředí tržní je poněkud úlet. Současné prostředí je v komatu, vyjma nákladní dopravy, a přežijí je ti co dostanou injekci nebo „prodají ledvinu“ pokud ještě nějakou mají. 🙁

Frank

Odvolávat se na to, že firma platí daně a zdravotní + sociální pojištění za své zaměstnance je asi jako konstatovat, že každé ráno vyjde slunce, což není v žádném případě pádný argument. Pokud chceme najít příklad firmy aktuálně bez státní pomoci, můžeme kouknout třeba na Virgin Australia. Jestli chce stát pomáhat SW, tak prosím, ale ne kapitálovým vstupem, který bude výhodný zase jenom pro někoho. Ať stát nabídne společnosti provozní úvěr za jasně daných podmínek, ať poskytne záruku za komerční úvěr, ať se zapojí do zaplacení mezd zaměstnanců, teoreticky by se mohlo dát ušetřit i na poplatcích za užívání vzdušného… Číst vice »

Adam H

Většina OSVČ nevydává faktury, nedaní a odvádějí jen to minimum, které musí a stát jim hrne horem dolem. Jen tam pomoc bude stát víc peněz, než kolik se za rok od nich vybere. Tak proč nepomoci firmě, která přispívá do rozpočtu nemalé částky?

Já jsem za poskytnutí záruky za provozní úvěry. To bylo to první, o čem Šimáně na začátku mluvil.

Frank

Souhlasím s Vámi, poskytnutí záruky za provozní úvěry je i z mého pohledu, narozdíl od kapitálového vstupu, rozumný krok. Ostatně je to jedna z forem pomoci, které sám schvaluji, viz. můj příspěvek.

Nicméně, co se daní týče, nemyslím si, že ani zde by neprobíhala nějaká forma daňové optimalizace :). Každý dělá to, co mu systém více či méně umožní. S rozdáváním každému OSVČ také ne zcela souhlasím, ale to je na jiné téma.

Adam H

I kdyby, tak pořád mají přes 2000 zaměstnancům kde žádnou „daňovou optimalizaci“ provést nejde. Bylo by od státu sprosté, aby někoho kdo „optimalizuje“ zachraňoval horem dolem ale firmám nepomohl. A živnostníci opravdu nejsou to, co stát živí.

Frank

No ono co se týče zaměstnanců, tak zde je jiná, než daňová optimalizace. Třeba to, že je velké procento palubního personálu zaměstnáno pouze přes letní sezónu a po ní mají chtě nechtě do dalšího roku zase smůlu. A živnostníci stát sice neživí, ale poskytují služby, které občan využívá – a pokud bude chtít každý občan fakturu, nebude problém = jenže každý to chce co nejlevněji,že :). Budu se opakovat, ale tahat sem OSVČ je mimo téma. Navíc já neříkám, že jim stát nemá pomoci, pouze vyslovuji svůj názor, že forma pomoci za využití kapitálového vstupu je dle mého špatná a… Číst vice »

Y.K.

Daňovou optimalizaci dělá firma co platí zaměstnace. Leckterý bonus je toho součástí. Zaměstnanec sám může daňově optimalizovat, ale většina lidí se na to vykašle a nechá to na účetním oddělení, kde podškrábne růžové lejstro, kterému vůbec nerozumí. Není v tom vůbec žádný rozdíl. Odpočítáváte si pojistné? Děti? Důchodové a stavební spoření? To jsou ty bájné optimalizace. Náklady si uznává zaměstnavatel, vy jako zaměstnanec nemůžete, protože jste sám nákladem co co snižuje daňový základ.

Adam H

Jen jsem zapomenul vzpomenout, že nevidím důvod, proč by jim stát neměl pomoci. Není to firma, která by tančila na hraně (a za ní) bankrotu a je to stát, kdo jim hodil vidle do podnikání a svým způsobem jim jej znemožnil.

Kdyby stát nezakázal vycestovat občanům a vstup cizincům a lidi přestali létat „sami od sebe“, tak by to bylo trochu jiné, ale v tento moment jde jejich problém stoprocentně za státem.

JirkaA

Asi jako většina zákazníků se ptá a dáte nám to bez papíru? Takový začarovaný kruh na kterém maji podíl všici a nej jen OSVČ.

JakubP

Spousta OSVC dela pro velky firmy, kde se fakt papiruje vsechno, i faktury musi byt podlozeny schvalenou objednavkou, atd. Nemluve o tom, ze to, ze zakaznik nechce papir, jeste neznamena, ze osvc tu trzbu do svy evidence a do dani neda. To muze (nebo aspon pred eet nesmyslem mohla) udelat i bez toho. Skutecnou pomoc od statu z nas taky zatim videl malokdo, jestli vubec nekdo, a kolik ji nakonec ve skutecnosti bude je velka otazka. Zejmena pokud treba zacnou ve velkym zaklekavat. Jo, na DP odvadime diky vydajovym pausalum min nez zamestnavatele za zamestnance, ale aerolinky maj taky ulevy,… Číst vice »

RHood

A vy disponujete o informaci o struktuře a typech pracovních úvazků v konsorciu SW ? Tam všichni pracují na plný pracovní úvazek, jako kmenový zaměstnanci ? To tam není ani jeden OSVČ, brigádník, atd. ? Hahaha

Y.K.

OSVČ není a nemůže být zaměstnanec. Brigádník je jiné slovo pro částečný úvazek, tedy zaměstnanec.

xyz

„Většina OSVČ nevydává faktury“
– Nemalá část OSVČ ani žádné faktury vydávat nemusí, protože jedou v maloobchodu nebo poskytování takových služeb, za které se jen vydávají účenky.

– Falešné dilema – ano, i příspěvek směrem k OSVČ je diskutabilní; já si např. osobně myslím, že není fér přispívat všem OSVČ, když někteří byli poškozeni výrazně (uzavření provozovny na základě vládního nařízení) a jiní prakticky vůbec.

Y.K.

No počkat. Ono se přispívá všem OSVČ? Nějak jsem si nevšiml. Součástí žádosti je čestné prohlášení směrem k finančnímu úřadu: „OSVČ prohlásí, že nemohla tuto činnost zcela nebo z části vykonávat nad míru obvyklou, a to v důsledku ohrožení zdraví souvisejícím s výskytem koronaviru nebo krizových opatření vlády (a to zejména z některého z důvodů, jako je nutnost uzavřít provozovnu nebo omezit její provoz, karanténa OSVČ nebo jejího zaměstnance, péče o dítě, omezení poptávky po výrobcích nebo službách poskytovaných OSVČ či omezení nebo ukončení dodávek nebo služeb potřebných pro výkon činnosti)

https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/mf-spousti-primou-podporu-pro-zasazene-o-38055

xyz

„OSVČ prohlásí, že nemohla tuto činnost zcela nebo z části vykonávat“ Jak je psáno – ať už nemožnost vykonávat ze 100 % (tzn. zcela) či např. z 5 % („zčásti“, resp. jinak nazvázno, prakticky vůbec). O. K., slovo „všem“ beru zpět do té míry, že „ne těm, u kterých ten výpadek byl 0 % (resp. u těch, kteří přes tuto skutečnost nebudou o příspěvek žádat)“. Mimochodem – to, že zde nad tím takto detailně spekulujeme, vlastně znamená, že jsme skočili na vějičku předřečníkovi a jeho tendenční argumentaci „Většina OSVČ nevydává faktury, nedaní a odvádějí jen to minimum, které musí a… Číst vice »

Y.K.

Tak on finanční úřad má celkem představu, jakou živnost jedinec daní a tedy jaká je pravděpodobnost, že jej to (ne)zasáhlo. 🙂 Pomoc OSVČ se zavřeným podnikáním je zřejmě míněno jako protiváha kurzarbeitu pro zaměstnance – tedy pomoc oběma skupinám. Ano ano. 🙂 Je to samozřejmě dilema, protože stát by měl pomoc tak, aby to mělo maximální efekt. Já to nedokážu vyhodnotit, kde to smysl má a kde ne, každopádně lidi na prácákách a bankrotující firmy celou ekonomiku řetězově stáhnou do bažiny a od toho by se celá pomoc měla odvíjet. Pro filmy si dovedu představit půjčky, což by se mělo… Číst vice »

mgr.pavel

Zkrátka kamarád Andreje není pořádně ochoten odpovědět na základní otázky a poskytuje hezky vyhýbavé odpovědi.

Tak znovu: proč cpát peníze Číně, která nekomunikuje? Proč nedá zástavu Šimáně a nechá socializovat celou ztrátu? A hlavně: v čem je sakra veřejnoprávní užitek v nasypání miliard jedné firmě spoluvlastněné premiérovým kamarádem? V čem je to prospěšné pro Česko? Aby, jak psali v té petici, byla slyšet v letadlech čeština????

Stát tady oj..ává pomoc drobným živnostníkům, ale kamarádovi Bureše by poslal miliardy???

P. K.

A jasným příkladem kamarádovi bylo otevřeno Unihobby jako první. Tak proč by mu neposlal nějaké ty miliardy na letadylka.

sch

Mediální masáž pokračuje. Šimáně nám to bude tlačit ještě dlouho. Doufám, že to erár ustojí. V rámci vyváženosti musel server zdopravy.cz dát prostor i druhé straně, oceňuji že byl střídmý a doufám, že zde toto téma již nebude dostávat více prostoru než je nezbytně nutné pro informovanost.

RHood

Myslíte si, že dávat prostor cca „1,5 Mld CZK“ z peněz nás všech není nezbytně nutné. Vy jste se asi pomátl?

Roce deep

Státní kasa není záložna, kam se uloží a pak zas vybere. Daně se platí, protože je na to zákon, a co s nimi erár udělá, do toho Šimáněmu nic není.Doufám, že jim stát nedá ani haléř, leda nákupem akcií ČSA za tržní nebo odhadní cenu.

mgr.pavel

Přesně tak. Argument „my platili daně“ je naprosto zcestný. Daň je z definice: „Vyznačuje se neúčelovostí a neekvivalentností, tzn. ukládá se jako jednostranná povinnost bez nároku plátce na plnění ze strany vyhlašující autority.“ (cit. wikipedie, ale stejně i učebnice ekonomie).

Na základě zapacených daní nemá ten kamarád Bureše nárok na nic.

...

A přijde vám placení bez nároku na cokoli žádoucí? Neměli bychom se spíše snažit o to, aby stát vybíral pouze nárokové platby, za které by musel nějak měřitelně plnit?

Y.K.

Mnooo, ale to by pak mohli říci i prostému občanovi… Platíš daně, ale nárok na nic nemáš, troubo. 🙂
Netvrdím, že SW mají na něco nárok, ale stát má obecně své závazky proti výběru daně, například umožnit svobodné podnikání.

GPGP

Dle názoru p. Zámečníka bývalého člena Světové Banky je nákup ČSA i za 1 Kč drahý 🙂

Panoramix

V té Vaší závěrečné úvaze vidím slabé místo. ČSA je jenom prázdná skořápka, de facto již jen značka. Vše ostatní je propojeno do skupiny Smartwings. ČSA nemá žádné veřejně obchodovatelné akcie, stejně tak Smartwings. Určit tedy nějakou tržní hodnotu firmy je velmi komplikované a dá se to snadno zkreslit. Oslovte tři poradenské firmy, ty Vám udělají 6 různých posudků s totálně odlišnými výsledky. S ohledem na politické vazby aktuálních vlastníků Smartwings se dá očekávat, že „tržní“ cena za akcie by zdaleka neodpovídala současné krizové době, ale byla by značně nadhocnocená a stát by to akceptoval. Smartwings by tudíž shrábli veliké… Číst vice »

Y.K.

Já mám poslední dobou asi vlčí mlhu a mám pocit, že jsem v posledním desetiletí létal s nějakými jinými ČSA. Kdyby se tu mluvilo o Koreanu nebo nějakých jiných asijských aerolinkách (co ovšem do Prahy nelétají), ale ČSA v poslední době, jako fakt? Pro mě osobně byly ČSA v době potvrdíkovské úspěšný symbol tragédie. Rozforovaná flotila zúžená jen na staré A319, nesmyslné ceny, nahrazování Airbusů ATR, nekonečná zpoždění (s SW zůstalo při starém, řeklo by se). Sami rozprodali veškeré byzysy aby udrželi cashflow, rozprodali hodnotné sloty, až z toho zbyla jen slupka, kterou nikdo nechtěl (myšleno renomovaná aerolinka). Cit: „To,… Číst vice »

Patrik

Ty A319 byly nové

Y.K.

Nové byly v čase dodání kolem 2008. Ale uznávám, staré vyloženě nebyly, myslel jsem to spíše tak, že vyhlídky na inovaci flotily byly nulové.

Y.K.

S tím že nějaké objednávky na Airbusy pořád byly, ale nebylo je jak zafinancovat a tak se odkládalo na neurčito. Také se v té době ČSA začalo vtipem říkat aeroklub, což tak nějak vystihovalo zoufalost počínání této kdysi poměrně velké firmy.

Partneři

Škoda transportation
podcast