22 km nového rozchodu hotovo za 17 měsíců. Užhorod slaví napojení Ukrajiny na evropskou železnici

Ukrajinské dráhy dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Foto: EIBUkrajinské dráhy dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Foto: EIB

Pro Ukrajinu je přestavba tratí na evropský rozchod 1435 mm projektem strategického významu.

Ukrajinské státní dráhy Ukrzaliznytsia po necelém roce a půl dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Šlo o doplnění existujícího železničního spojení o postsovětském rozchodu 1520 mm na standardní evropský rozchod 1435 mm, což umožní vlakům ze Slovenska či Maďarska zajíždět až do metropole Zakarpatské oblasti.

Trať má délku 22 kilometrů. Přestavba zahrnovala i výstavbu provozních budov, komunikačního zařízení a zabezpečení. Nové spojení umožní zavedení přímých linek z EU do Užhorodu, kde mohou cestující přestoupit na vlaky do všech ukrajinských regionů.

Ukrajinské dráhy dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Foto: EIBUkrajinské dráhy dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Foto: EIBVlak RegioJetu dorazil poprvné do ukrajinského Čopu. Foto:Ukrzaliznycja

Pro Ukrajinu jde o projekt strategického významu. Urychlí rozvoj železniční infrastruktury pro budoucí integraci země do EU. Pokládka prvních pražců se uskutečnila loni 11. dubna, v pátek 5. září proběhlo slavnostní otevření trati.

Projekt je z 50 procent hrazen grantovým spolufinancováním z fondu EU Connecting Europe Facility (CEF) a z půjčky Evropské investiční banky (EIB). Celkové náklady byly 1,3 miliardy hřiven (785 milionů korun).

Užhorod se stal prvním ukrajinským regionálním centrem, které je s Evropou spojeno železnicí evropského typu. V příštím roce by mělo následovat dokončení elektrifikace tratě.

Do budoucna se také chystá prodloužení „eurotracku“ z Užhorodu až do Lvova, hotové by mělo být podle ředitele společnosti JSC Ukrajinské železnice Oleksandra Percovského do 2-3 let. To umožní napojení Lvova na dva evropské dopravní koridory TEN-T – Rýn–Dunaj a Středozemní.

Vedle toho ukrajinské dráhy plánují během následujících pěti let další prodloužení evropského rozchodu směrem na východ do Černovic (Černivci), Kovelu a výhledově až do Kyjeva.

Zkrátí se doba jízdy do Košic, Budapešti i Vídně. Železnice se stane konkurenceschopnější, protože nebude nutné přestupovat,” uvedly dráhy, které již začaly jízdenky na přímé vlaky Užhorod – Košice – Bratislava a Užhorod – Budapešť – Vídeň prodávat s termíny od 12. září ve svém rezervačním systému.

První byl RegioJet

Až dosud vedl evropský rozchod kolejí jen do Čopu, který leží bezprostředně za hranicí se Slovenskem a dál až do Rumunska. Trať začal loni koncem března využívat český RegioJet, který se stal se svým nočním spojem Praha – Čop první evropskou soukromou společností, která začala jezdit přímo na území Ukrajiny. První „ukrajinská“ železniční linka RegioJetu totiž končí v Přemyšli, která je ještě na polském území.

O prodloužení své linky z Čopu až do Užhorodu nyní RegioJet s ukrajinskou stranou jedná.

Nové spojení na Ukrajinu chystá i slovenská vláda. Ta však zvolila opačný postup a pro provoz osobních vlaků hodlá rekonstruovat původně nákladní širokorozchodnou trať, která sloužila k dopravě železné rudy z Ukrajiny do košických železáren.

Tagy Praha - Čop Ukrajinské železnice Užhorod železniční spojení na Ukrajinu
60 komentářů