22 km nového rozchodu hotovo za 17 měsíců. Užhorod slaví napojení Ukrajiny na evropskou železnici

Pro Ukrajinu je přestavba tratí na evropský rozchod 1435 mm projektem strategického významu.
Ukrajinské státní dráhy Ukrzaliznytsia po necelém roce a půl dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Šlo o doplnění existujícího železničního spojení o postsovětském rozchodu 1520 mm na standardní evropský rozchod 1435 mm, což umožní vlakům ze Slovenska či Maďarska zajíždět až do metropole Zakarpatské oblasti.
Trať má délku 22 kilometrů. Přestavba zahrnovala i výstavbu provozních budov, komunikačního zařízení a zabezpečení. Nové spojení umožní zavedení přímých linek z EU do Užhorodu, kde mohou cestující přestoupit na vlaky do všech ukrajinských regionů.
Pro Ukrajinu jde o projekt strategického významu. Urychlí rozvoj železniční infrastruktury pro budoucí integraci země do EU. Pokládka prvních pražců se uskutečnila loni 11. dubna, v pátek 5. září proběhlo slavnostní otevření trati.
Projekt je z 50 procent hrazen grantovým spolufinancováním z fondu EU Connecting Europe Facility (CEF) a z půjčky Evropské investiční banky (EIB). Celkové náklady byly 1,3 miliardy hřiven (785 milionů korun).
Užhorod se stal prvním ukrajinským regionálním centrem, které je s Evropou spojeno železnicí evropského typu. V příštím roce by mělo následovat dokončení elektrifikace tratě.
Do budoucna se také chystá prodloužení „eurotracku“ z Užhorodu až do Lvova, hotové by mělo být podle ředitele společnosti JSC Ukrajinské železnice Oleksandra Percovského do 2-3 let. To umožní napojení Lvova na dva evropské dopravní koridory TEN-T – Rýn–Dunaj a Středozemní.
Vedle toho ukrajinské dráhy plánují během následujících pěti let další prodloužení evropského rozchodu směrem na východ do Černovic (Černivci), Kovelu a výhledově až do Kyjeva.
„Zkrátí se doba jízdy do Košic, Budapešti i Vídně. Železnice se stane konkurenceschopnější, protože nebude nutné přestupovat,” uvedly dráhy, které již začaly jízdenky na přímé vlaky Užhorod – Košice – Bratislava a Užhorod – Budapešť – Vídeň prodávat s termíny od 12. září ve svém rezervačním systému.
První byl RegioJet
Až dosud vedl evropský rozchod kolejí jen do Čopu, který leží bezprostředně za hranicí se Slovenskem a dál až do Rumunska. Trať začal loni koncem března využívat český RegioJet, který se stal se svým nočním spojem Praha – Čop první evropskou soukromou společností, která začala jezdit přímo na území Ukrajiny. První „ukrajinská“ železniční linka RegioJetu totiž končí v Přemyšli, která je ještě na polském území.
O prodloužení své linky z Čopu až do Užhorodu nyní RegioJet s ukrajinskou stranou jedná.
Nové spojení na Ukrajinu chystá i slovenská vláda. Ta však zvolila opačný postup a pro provoz osobních vlaků hodlá rekonstruovat původně nákladní širokorozchodnou trať, která sloužila k dopravě železné rudy z Ukrajiny do košických železáren.