22 km nového rozchodu hotovo za 17 měsíců. Užhorod slaví napojení Ukrajiny na evropskou železnici
Ukrajinské dráhy dokončily výstavbu nové železniční trati z Čopu do Užhorodu. Foto: EIB

Pro Ukrajinu je přestavba tratí na evropský rozchod 1435 mm projektem strategického významu.
Němci když budovali novou Evropu směrem na východ, tak měnili rozchod železnice. Měli normu na jeden železniční pluk 18 km na den.
Když je pak Sověti hnali zpět, byli zhruba stejně rychlí.
Jen tak provokativně jedno srovnání: Ukrajinci postavili za rok 22km kolejí. SŽ 2km kolejí do Mariáské Týnice opraví za 4 roky.
Srovnáváte úplně něco jiného.
Proč si myslíte,že se budou 4 km opravovat 4 roky (myšleno dnes se začne opravovat a tato činnost bude 4 roky probíhat)?
Jinak ve své podstatě to Ukrajinci to takyopravil.
Tolik slávy, a přittom jde fakticky z velké části jen o obnovu koleje normálního rozchodu, která v minulosti (a ne jen do roku 1945) existovala. Ale dobře tak, význam to nesporně má, a doufejme, že ne pouze symbolický. Jen je to ze Slovenska přes Čop do Užhorodu trochu (dost velká) zajížďka, takže by to chtělo provést podobnou dostavbu ještě i přes Velké Kapušany jako částečnou novostavbu a z Budkovců podle ŠRT obloukem rovnou do Trebišova.
Prioritou je spojení Budapešť, Vídeň. K nám jezdí z každého městečka v Zakarpatí přímé autobusy…
To samozřejmě nerozporuji, ostatně autobusy určitě zajišťují i mnoho (nad)regionálních spojů i mezi Ukrajinou a (východním) Maďarskem, protože vztahy mezi tamním obyvatelstvem jsou (zejména historicky) dost těsné. Já jsem jen poukazoval na to, že kolej normálního rozchodu mezi Čopem a Užhorodem ležela na většině úseku už dávno (a v provozu byla ještě relativně nedávno), a že pro cesty vlakem mezi Slovenskem a Užhorodem je trasa přes Čop značnou zajížďkou.
Ale tak jeden spoj sem možná z Prahy pojede. Třeba Regiojetu se nabízí aby sem protáhl spoj z Čopu. Jestli ho nebude lákat spíše Mukačevo, samozřejmě pokud se tam bude dát projet el. trakcí. Pak by dávalo smysl zprovoznění zmiňovaného úseku Užhorod-Maťovce. Jinak ačkoliv to sleduju tak nevím zda je toto přerozchodování orientováno na nákladní nebo osobní dopravu. Informace od místních železničářů se rozcházejí.
Docela by mne zajímalo,proč není realizována evropská kolej na propojení Užhorodu přes Matovské Vojkovce do Velkých Kapušan.Stále je tam jen široký rozchod dočasně nevyužívaný.Jaké jsou asi plány s touto tratí?
investícia do nej a použitie pre osobnú dopravu sa spomínalo krátko po nástupe súčasnej vlády, predpokladám že teraz sú príliš zaneprázdnení „konsolidáciou“
V systému UZ jsem spoje původně viděl, ale už mi je nenajde. U ŽSSK musí člověk nejdřív přijít na to, že Užhorod z nějakého záhadného důvodu píšou „Ujgorod“ a pak stejně žádný přímý spoj do Bratislavy nenajde.
Hm, tak UZ najde, ale jen mezi 22. a 27. 9. a musím zadat výslovně Bratislava hl.st., Bratislava nestačí. Do Vídně jen 25-27. 9. Jestli je v ostatní dny beznadějně vyprodáno, tak je tohle nějaký zvláštní týden. 😆
U nás je 17km za 10 miliard..
tak bychom na to mohli vzít ukrajince.. ti to evidentně umí levněji..
Tak jedna parta přerozchodovala 20km/den. Někdy se špatně porovnává. I když z dálky věci vypadají podobně.
Taková úprava rozchodu je důležitá i z vojenského hlediska. Od nás mohou vlaky tam, z Ruska nemohou vlaky sem. Toto je jedna z vlastností existence různých rozchodů
Trať ruského rozchodu 1520 mm je až do Košic (Maťovce – Haniska). Má asi 85 km.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Linia_Hutnicza_Szerokotorowa šlo by i blíž
O tom jsem netušil, zajímavé.
To je všeobecně známo že Ruský rozchod kolejí je natažený až do Košic. Závaží se tam železná ruda do železáren.
A to nebyla realizována vize někdejšího ministra dopravy Počiátka na protažení 1520mm přes Bratislavu do Vídně.
Nebo za Zemanovy vlády až do Bohumína.
Je vlečka (širokorozchodná trať) i do elektrárny Vojany.
To je tak 10 km na Slovensku
Pro obsazení Bratislavy by museli překládat tak jako tak v už v roce 1968 to ničemu nepomohlo.
Dnes v době dronů a vysoké mobility silničních vojenských vozidel hraje železnice ve vojenství jen podružnou roli. Podívejte se na války na dálném východě, tam železnice snad nepřepravila jedinej tank.
To je sice pravda, ale pro dopravu pohonných hmot i různého dalšího materiálu ve velkém má železnice stále velký význam i pro armádu.
Pro pohonné hmoty mají vymyšlené produktovody. Když jsme měli být třetí den u Rýna, tak měl být produktovod podél staré rozvadovské. Stačí si přečíst „Plánování nemyslitelného“. 😀
Plánování a realita nemusí být totéž – navíc ani bojiště vůbec nemusí zůstávat na stejném místě nijak dlouho, a pak ani produktovod nemusí dostatečně vyhovět.
Ruská armáda na železniční zásobovací transporty stále hodně spoléhá.
Normální (1435 mm) rozchod existuje ve formě kolejové splítky z Čopu přes Batěvo do Mukačeva a z Batěva přes Berehovo do Ďakova na rumunské hranici (s pokračováním do Halmeu CFR). Kromě toho normálně rozchodná trať Bánovce nad Bebravou – Maťovce dříve pokračovala přes výhybnu Pavlov až do Užhorodu. Už delší dobu se plánuje vybudování normálně rozchodné trati s Mostysky na ukrajinsko-polkých hranicích do Lvova, což je jen necelých sto km. Takže nic nového.
nad Ondavou
trat Chop – Batevo – Dakovo není sjízdná v plném rozsahu a Halmeu se nedá dostat,UZ tam nedokončila opravu trati po povodních – ještě na konci roku 2024 to tak bylo.Pokud se pletu,opravte mne
Kdyby západ Ukrajiny nevzal pod sebe Sovětský svaz byl by tam standartní rozchod dodnes.
Rakousko-Uhersko (1918)
47.2002567N, 18.7050291E
https://mapy.com/s/labufebope
„Nevzal pod sebe“ – „nedobyl a neprovedl etnické čistky“.
Nikde není zmínka, že rychlíky z Košic pokračují z Čopu až do Mukačeva, kde končí normální rozchod. Ale jet celou trasu tímhle rychlíkem je opravdu masochismus. Mně stačila jízda Kysuckou lokálkou a následně „Skalitské metro“ na koridorové jednokolejce.
měl jsem tu čest tím rychlíkem jet v létě.Děkuji ŽSR za krásné svezení,v sauně mohu posedět i jinde.
Jinak to „JSC“ v označení firmy jen anglické joint stock company, tedy akciová společnost. Není to součástí názvu.
Není v plánu taky někdy obnovit 1435mm na trati Maťovce – Užhorod?
Tak Užhorod bychom na evropskou železnici napojený měli. Teď ještě na evropskou železnici napojit východ Slovenska…
to jako že zavést přímé spoje Cheb-Humenné nebo Praha-Snina? To nevím protože 30 let po rozdělení těch potenciálních cestujících výrazně ubylo. Nebo co jste tim chtěl říct?
Jako že by třeba vlaky ve Východoslovenské nížině jezdily rychleji než stovkou. Taky by tam třeba mohlo být nějaký zabezpečovací zařízení, typu ETCS…
Jestli teď drátují Humenné tak na další investice na Zemplínu asi moc nezbyde.
Niečo sa v tom smere trochu robí. Súčasným tempom okolo roku 2100 to bude po Čiernu n.T.
Cheb-Humenné? Že by se obnovil Excelsior a protáhl by se až tam? 😉
Teď nevím, ve kterém roce soudruzi zkoušeli noční vlak (nebo přímí vůz?) do Sniny, ale i těm ta ekomomika taky nějak nefungovala.
Když přijedete nočním vlakem v cca 7 hodin ráno do Humenného, tak přímý vůz dál už příliš velký smysl nedává, i kdyby s ním teď nebyly spojeny už i technické komplikace (předpokládám, že z Humenného do Sniny asi už ýádné nejezdí vlaky s lokomotivou, ale jen motorové jednotky). A na přestup je v Humenném času dost, a to třeba i včetně nějaké rychlé snídaně (ranní borovička, apod.).
Je to spíš poznámka pro zajímavost.
Vím, že je to blbost něco posílat dál do Sniny.
Máte tam na východě zajímavé snídaně. 🙂
podle pamětníků v 80. letech.
Jinak to že jezdil přímý spoj Děčín-Humenné, nebo dokonce Cheb-Medzilaborce, případně ta Snina, souviselo s tím že bylo více potenciálních cestujících. Slováci ze Šariše a Zemplínu přišli do Čech v několika vlnách. První se hned po druhé světové válce podílela na dosídlení pohraničí po odsunutých Němcích. Druhá vlna(generace) přišla v 60. a počátkem 70. let do průmyslových oblastí Ústecka, Mostecka, nebo Sokolovska za prací v těžkém průmyslu. V 80. letech se pak hodně jednalo o rodiny vojenských důstojníku ( bývalá posádková města jako Tachov, Bor, Stříbro, Cheb, Mariánské Lázně, Karlovy Vary, Kadaň, Most, POdbořany, Žatec, Louny, Litoměřice, nebo Terezín. Tyto… Číst vice »
Normální rozchod z Čopu vede nejen směr Rumunsko, ale i do Mukačeva.
Ještě mu prozradíme, že už tam ŽSSK nějakou dobu jezdí. 😆
A směrem na Lvov vede standardní rozchod až do Mostysky.
Nejen ŽSSK, ale i MÁV a v 90.letech dokonce jezdil normálně rozchodný rychlík z Rumunského Halmeu do Čierny, ale to už by na něj bylo moc složitý🤣
Ten měl prime vozy do Krakova pres Plavec a muszynu.
To by nemohli psát, že RegioJet je opět první a nejlepší.
to ví snad každý. Jen el.trakce je funkční jen do Čopu.
Minimálně autor článku to zřejmě neví.
Možná, chtějí domluvit aby do Užhoroda vlak dotahovala ukrajinská dieselová lokomotiva.
Užhorod bude asi jediný,kdo slaví 😀
Tolko nepresnosti v jednom clanku…
Ked sa bavime o napojeni Ukrajiny ako takej, tak ta je urcite v smere na SK a HU dostupnejsia cez Mukacevo a nie Uzhorod. Mukacevo je prepojene s Lvovom relativne dobrou tratou, pricom priame Uzhorod – Lvov cez Karpaty je taka horsia lokalka.
Osobna doprava po SRT na SK steane je pase uz takmer rok.
Normalny rozchod nekonci v Cope ale az v Mukaceve, akurat usek Cop – Mukacevo je po normalnom rozchode zjazdny len nezavislou trakciou.
Dle informací od velkoberezianských a volosianských železničářů se počítá s přerozchodováním právě trati přes Užok, Sianky a Sambir. Roli hraje to že zde mimo odklony jezdí jen 3 električky denně a mohou ji zavřít na delší dobu. Navíc do volovecké tratě zaúsťuje hodně tratí z vnitrozemí Ukrajiny a úprava stanic by byla dost složitá.
No neviem, ale trať na Ľvov cez Mukacevo mne určite nepríde až tak dobrá. Veď stačí pozrieť ako dlho trvá cesta z Čopu do Mukačeva. Tie rýchlosti až po Ľvov sú úplne žalostne nízke a to aj mimo horských úsekov. Tá trať by potrebovala celá úplnú prestavbu s výmenou spodku, zvršku a to by bola oprava na niekoľko rokov. Samozrejme cez Užok je to ešte horšie. Toto čo robia sú minimálne úpravy s cieľom dotiahnuť európsky rozchod do väčších miest.
Od Jasiny do Ase, cela republika je nase!
Přestaňte s těmi imperialistickými hesly!
Československo a imperialismus?
Myslím, že jste mimo. 🙂
Myslím, Alibabo, že v němčině, maďarštině, ani v ukrajinštině se tohle heslo moc nerýmovalo…
No, tak by se to nerýmovalo.
A těch Ukrajinců tu za 1. republiky moc nebylo.
Ale nějak stále nevidím ten imperialismus. Mezivlečné Československo byl slepenec, abyl vůbec rád aby fungoval, natož aby měl další nějaké imerialistické choutky.
Nechtěl byste taky, abychom Polákům dali území, co se jim líbí (Těšínsko, Slezko) a třeba i „vrátili“ Němcům Sudety, abychom náhopdou nebyli imperialističtí? Dovolte, abych Vám připoměl, že Rusíni (Podkarpatská Rus) měli jen jednou jedinkrát za svou existenci svobodné právo rozhodnout se, s kým budou a vybrali si Československo. To Vám přijde imperialistické, že jsme je neodmítli? Nebo máte nějaké informace, že by je Masaryk držel pod krkem a násilně je donutil k připojení k nám?
https://www.iklubovna.cz/images/iklubovna/2018/A%C5%A1_mapa1919.jpg
Ty letopočty tam nějak nesedí, to je zas od nějakýho spolku zneuznaných občanů?
Buďme rádi,že už je to za náma..
V praxi to ale znamená zajížďku tam a zpět třeba při cestě vlakem z východu přes Užhorod na Slovensko, protože vlaky z Užhorodu na Lvov či kamkoliv jinam dále jedou právě nejdříve na jih přes Čop a pak až Mukačevo a dále přes hory na SV. Vetsi smysl bude dávat až to plánované napojení z Čopu rovnou na Mukačevo. Jinak ono nejde o výstavbu vyloženě nové trati, jen je vedle stávající širokorozchodné koleje položena ta nová standardní. Z Užhorodu se nikam prodlužovat nebude, na Lvov to povede přímo z Čopu přes Mukačevo se stávající hlavní dvoukolejnou tratí, v horském údolí… Číst vice »
Některé vlaky jezdí Čop – Užgorod – Lvov a dál na východ.
Některé vlaky jedou z od Lvova do Mukačeva a !mimo Čop osobní! do Užgorodu.
Jak píší jiní, z Čopu do Mukačeva normální rozchod v nezávislé trakci už je.
Klidně může být duální rozchod přes Užocký průsmyk, ale nevím, kolik je tam prostoru na zhlavích kvůli rozpletu a výhybkám. Pokud se Ukrajina nerozhodne přerozchodovat zásadně celý stát (nějakou velkou oblast např. bývalého R+U), tak bych si naopak dvojkolejku přes Volovecké sedlo splítkou rozchodů nemršil.
Z Užgorodu to chce propojit směr na Slovensko.
Jak jsem psal výše tak dle informace místních železničářů se má přerozchodovat právě trať přes Užok. Ta potřebuje modernizaci tak i tak ( koleje u dřevěných pražců drží na hřebech ) a prům. rychlost je tu hodně malá.
Náhodou info, jestli i tu krátkou odbočku do Maťovec (popř. proč ne), byste neměl…?
Respektive ta nová standartní byla obnovena. Dosloužila stejně jako navazující do Maťoviec tuším počátkem 90. let. Násep tak byl již připraven.
Nehledě na to, že vedle stavajici srt uzhorod-cop byl prázdný pesunk po normálním rozchodu Uzhorod2-Cop….Fungovalo to tak, že zboží k exportu do SSSR se vozilo přes Matovce a uzhorod2 do Copu k přeložení, obráceně zboží k přeložení do CSSR se dovezli po širokém rozchodu do Cierne.
Nebylo to náhodou 5. září? 5. řéjna ještě nebylo.
Nejste z Hanácka?
Správně je to Haná. A nebude, to by začal hned „nebelo“ 🙂
Poněkud jste mě zaskočil, že máte stejnou zkratku, jako již několik let já…
Ne to nejsem, bohuzel preklep, ktereho jsem si pred zverejnenim nevsiml.