35 dolarů za kufr. Průkopník levného létání po víc než půlstoletí končí s érou bezplatných zavazadel

Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest AirlinesBoeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Firma od kroku očekává nárůst tržeb.

Staly se inspirací pro mnoho nízkonákladových dopravců, ale desítky let nepřistoupily na to, co se mezitím stalo běžným standardem v oboru Jedna z největších leteckých společností světa, americké Southwest Airlines, od zítřka zpoplatní odbavená zavazadla na všech svých letech.

První odbavené zavazadlo od zítřka vyjde na 35 dolarů (769 Kč), druhé na stejném letu na 45 dolarů. Současně s tím firma změnila strukturu tarifů a začala nabízet i letenky zcela bez odbaveného kufru. Příruční zavazadlo, na rozdíl od evropských průkopníků tahání peněz z cestujících, zůstane i nadále zdarma.

Krok oznámený již v březnu vyvolal velké emoce mezi cestujícími. Dopravce od počátku svého založení v roce 1971 dlouho tomuto způsobu zpoplatnění odolával a vydával ho za jednu ze svých výhod, kterou firma používala i v řadě marketingových kampaní včetně sloganu Two bags fly free. Firmu ale dohnaly klesající zisky, tento krok má výrazně posílit výnosovou stranu. Zákazníci, kteří mají věrnostní kartu dopravce nebo si koupí letenky v nejdražším tarifu, mohou nadále cestovat se zavazadly zcela zdarma.

Southwest jsou jedním z největších amerických leteckých společností, provozují přes 800 letadel. „Máme skvělou příležitost, jak protnout potřeby současných i budoucích zákazníků a přilákat nové, o které bychom nyní nebojovali. A je to cesta, jak se dostat k úrovni zisků, kterou očekáváme my i naši akcionáři,“ uvedl šéf aerolinek Bob Jordan při zavedení poplatku.

Cesta k vyšším tržbám

Oddělení ceny samotné letenky a poplatku za zavazadla se zejména u kratších a středně dlouhých letů stalo celosvětově standardem. Dochází tak často k situacím, kdy je samotná letenka levnější než poplatek za zavazadlo. Mít zahrnuté náklady za přepravu zavazadla v ceně letenky pak dopravce znevýhodňuje ve vyhledávačích. I proto dopravce očekává zlevnění základní ceny letenky bez kufrů.

Podle dat od amerického ministerstva dopravy lidé v USA zaplatili loni za zavazadla 7,3 miliardy dolarů.

Dopravce ve zprávě pro investory uvedl, že zpoplatnění zavazadel přinese 1,5 miliardy dolarů ročně navíc. V případě Southwest jde o další krok, ve kterém ruší jednu z tradic. Firma loni v létě oznámila, že ukončí možnost sednout si v letadle, kam chcete. Jde o způsob, jak z cestujících získat více peněz zpoplatněním výběru místa.

Firma prochází velkými změnami poté, co loni v dopravci získala významný minoritní podíl společnost Elliott Investment Management. Ta se netajila kritikou stávajícího vedení, postupně ale došlo k dohodě se stávajícím managementem a Elliot má již v představenstvu a dozorčí radě své zástupce.

Tagy odbavená zavazadla Southwest Airlines
8 komentářů