Bez kolejí a pražců, jen se spodkem. První trať prochází proměnou na cyklostezku podle nových pravidel

Nový způsob konzervace dráhy umožnila novela zákona.
Správa železnic dokončila demontáž kolejí a pražců z první nevyužívané trati podle novely zákona o dráhách. Týká se trati z Lokte do Horního Slavkova, která projde proměnou na cyklostezku.
I když v minulosti došlo k proměně lokálek na cyklostezku na řadě jiných míst, případ trati v Karlovarském kraji je svým způsobem velká drážní premiéra. Jde o takzvané přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy.
Správa železnic o stejný krok zažádala i u tratí Dobronín zastávka – Polná, Kralovice -Mladotice a Broumov – Otovice. O přerušení rozhoduje Drážní úřad, který Správu železnic zbavil povinnosti trať udržovat a opravovat. Musí zůstat železniční spodek, tedy linie v krajině i v katastrální mapě.
Správa železnic zakázku nazvala jako konverzi dráhy na cyklotrasu. Práce provádí společnost Chládek & Tintěra Litoměřice, podle registru smluv jde o několik objednávek v celkové hodnotě zhruba 7 milionů korun.
Bez vlaků od roku 1997
Práce proběhly rychle: ještě 3. května přijel ze stanice Loket do zastávky Loket předměstí speciálně vypravený fotovlak, nyní jsou již koleje pryč. Z dokumentace není jasné, jaký povrch cyklostezka bude mít. O proměně nevyužívané trati se mluví několik let, na řadě míst koleje zmizely už dříve. Vlaky z Lokte-předměstí do Horního Slavkova nejezdí od roku 1997.
Ministerská komise zamítla opravu mostu přes Ohři, z trati do Slavkova má být cyklostezka
Novinku v podobě přerušení provozuschopnosti přinesla novela zákona o drahách, která je účinná od podzimu 2023. Dosud bylo možné nepotřebnou trať pouze zcela zrušit, což byl složitý proces vedený na ministerstvu dopravy, který pro SŽ vesměs končil nezdarem. Na zakonzervované trati může vzniknout například dočasná cyklostezka. Trať může ale projít obnovou.
Obnovení zakonzervované tratě je ale spíše teoretické, neboť mu musí předcházet značně složitý proces včetně schvalování na vládě. O obnovu může požádat pouze kraj, nebo sdružení dopravců, a to na ministerstvu dopravy. To následně vyzve Správu železnic, aby do půl roku předložila „písemné vyhodnocení předpokládaných dopadů zamýšleného obnovení provozuschopnosti a provozování dráhy“. Pokud vláda obnovu tratě zamítne, lze podat novou žádost nejdříve za pět let.