Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Šumavskou trať opraví Chládek & Tintěra, vlaky mají začít jezdit začátkem prosince

Železniční zastávka Lipka leží ve výšce 900 metrů nad mořem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Železniční zastávka Lipka leží ve výšce 900 metrů nad mořem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Výluka na šumavské lokálce z Volar do Strakonic zapříčiněná nestabilním náspem by měla skončit 30. listopadu. Takové je hlavní sdělení, které vyplývá ze smlouvy mezi Správou železniční dopravní cesty a společnostmi Chládek & Tintěra (z Litoměřic) a AZ Sanace. Smlouva s vybranými zhotoviteli byla zveřejněna v registru smluv. Náklady činí více než 117 milionů korun bez DPH.

Práce v kritickém úseku u zastávky Lipka ale zdaleka neskončí s příchodem prosince, firmy mají lhůtu na provedení stavební části do dubna, celý projekt pak musejí uzavřít do konce červena příštího roku. Vedle stavby samotné si zajistí i projekt a stavení povolení.

„Řešení spočívá v zajištění stability náspu provedením opěrných zdí. Dále z důvodu zlepšení stability dojde k posunutí koleje na horní straně náspu směrem dovnitř oblouku. Z tohoto důvodu budou nahrazeny dřevěné pražce, pražci tvaru Y a bude zde zřízena bezstyková kolej,“ přiblížila práce už dříve mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Kritické místo je uprostřed lesa a nejbližší přejezd, tedy přístupový bod, je vzdálen 1,5 kilometru. „Kolej bude snesena a znovu položena v celé délce od přístupového místa pro opravy až po samotné místo havárie, kde je možné napojit stávající svršek na nový stav,“ doplnila mluvčí.

Násep se ocitl v havarijním stavu koncem května poté, co jej narušily vydatné deště. Provoz vlaků musel být zastaven.

Podobnou havárii řeší SŽDC už více než rok v Krušných horách. Trať do Moldavy poškodil v březnu 2017 sesuv svahu v nepřístupném terénu mezi novoměstským a mikulovským tunelem. Sanaci provádí Strabag Rail, nečekaná zjištění v geologii už cenu navýšila na 64 milionů korun. Hotovo má být do konce roku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rtep
Host
Rtep

Sleduji, že část disktujícících zde jako jediné dobré řešení nejízdnosti tatí vnímá jejich zrušení. Není třeba se obávat – i Jihočeský kraj se dlouhodobě a úspěšně snaží o postupné zrušení veškeré veřejné dopravy.
Tak za čtvrtstoletí už nikdo nebude vědět, co to byla veřejná doprava na jihu Čech.

Josef22
Host
Josef22

A opravdu ten násep porušily ty mohutné deště? Já jen, aby to spíš zase neukázalo kvalitu práce a materiálu před XX lety, jako tomu bylo celkem nedávno na trati 140, která už je zralá zase na druhý sesuv o kousek dál…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Spíše tam asi nikdo už dlouho nevyčistil pořádně odvodnění …

Souprava
Host
Souprava

Většina lidí jezdí na Šumavu po trati ČB-ČK-Stožec, ne po té přes Volary ze Strakonic, takže zcela vyhozené peníze. A od Plzně se na Šumavu jezdí téměř výhradně busem či autem. Stejně tak z Prahy. A stejně tak němečtí a rakouští turisté využívají pouze trať kolem Lipna. To jsou fakta. Oprava tratě z Volar nahoru nedává smysl. Přitom pro cyklisty by to mohla být dobrá alternativa k vytížené silnici, s mírnějším sklonem než má ta silnice.

Kuba
Host
Kuba

Však to taky je – jako výtah na Kubovu Huť. Ovšem na to tam musí být nějaký pohon jiný než vlastní, a ten se realizuje snáz po kolejích. Zajeďte se tam někdy podívat, až to opraví – sám jsem byl při své návštěvě překvapen, kolik jelo z Vimperka nahoru cyklistů.

Souprava
Host
Souprava

Já taky, kolik jich jelo na Kvildu… zřejmě dokážou jet i cyklobusem, hlavně že je to vyveze na kopec, po čem to jede vůbec neřeší.

Elb
Host
Elb

Do cyklubusu se těch kol moc ale nevejde..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A hlavně nejezdí celoročně, i když cyklisté jezdí na výlety i třeba v dubnu i říjnu, a v zimě zase jezdí lyžaři – v jejich případě je to speciálně na Kubovu Huť i do Lipky (kam jich jezdí „hafo“) i z Českých Budějovic pochopitelně časově mnohem výhodnější přes Strakonice než přes Volary.

Souprava
Host
Souprava

Hafo jich jezdí vlakem a ne autem? A teď tu o Karkulce… 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hloupé názory: znáte tam ty silnice v zimě? A kde by na „Kubovce“ a v Lipce tolik dalších aut zaparkovalo, když už teď jich tam bývá plno?
A to už vůbec neuvažujete o tom, že k autům se musejí jejich uživatelé vracet, což zejména běžkařům (a v létě cyklistům) vůbec nevyhovuje – navíc i k takovým návratům často musejí využívat VHD.

Souprava
Host
Souprava

Já to na Šumavě v klidu zvládnul bez vlaku… čistě na kole a s cyklobusem. Nastoupil jsem na Soumaráku rozc. do busu a nechal se vyvézt na Kvildu, pak to na kole vyvedl pěšky nad Kvildu, sjel do Modravy, tam se projel ke slatím okruhem (jako většina) a busem jsem to vzal zas na Kvildu (abych se vyhl kopci). Odtamtud na kole zpět do penzionu. Další den okružní výlet a pak zase autem do Prahy domů. Vlak… k čemu?

A těch 10 aut navíc, což je obsazenost těch vlaků v zimě na té trati přes Volary, se tam v klidu vstřebá.

To
Host
To

Šumava je pohoří dlouhé okolo 120 km. Podle vás by stačila jedna přístupová trať… Trochu málo ne? To je jako bychom řekli, nač je potřeba z Prahy tolik silnic a dálnic.

Souprava
Host
Souprava

Protože po těch silnicích a dálnicích jezdí lidé. Po Šumavě vlaky vozí vzduch a většina lidí je na silnicích. V pouštích jsou i 1000km dlouhé úseky bez železnic. Když tam nikdo nežije, proč tam mít vlaky?

Karel Sined
Host
Karel Sined

Nevíte někdo, jak je to s opravou té trati, kterou poškodil sesuv na D8?

Kubrt
Host
Kubrt

Nic se tam neděje. Kromě občanů podpisujících petice o tu trať nikdo nestojí, takže ani nebojuje.

Souprava
Host
Souprava

Přesně tak, ta byla ještě méně využívaná než tahle na Šumavě, ale i oprava téhle na Šumavě je nesmyslná.

Romanero
Host
Romanero

Jejej, vy jste takový chronický rýpal a mudrc, že 🙂 Moc mi není jasné, proč někdo s takovým „odporem“ leze na specializovaný web, čte články o železnici a pak káže likvidaci dráhy na všechny strany. Taky likvidujete celé auto, když vám urezne výfuk? 😉

Souprava
Host
Souprava

Někde je napsáno, že je to web čistě pro fanoušky lokálek? 😉 Já vlakům fandím, akorát nevidím smysl v tom, že trasy kde jezdí 2-5 lidí jezdí vlak a ne autobus.

Newsletter