Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Šumavskou trať opraví Chládek & Tintěra, vlaky mají začít jezdit začátkem prosince

Železniční zastávka Lipka leží ve výšce 900 metrů nad mořem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Železniční zastávka Lipka leží ve výšce 900 metrů nad mořem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Výluka na šumavské lokálce z Volar do Strakonic zapříčiněná nestabilním náspem by měla skončit 30. listopadu. Takové je hlavní sdělení, které vyplývá ze smlouvy mezi Správou železniční dopravní cesty a společnostmi Chládek & Tintěra (z Litoměřic) a AZ Sanace. Smlouva s vybranými zhotoviteli byla zveřejněna v registru smluv. Náklady činí více než 117 milionů korun bez DPH.

Práce v kritickém úseku u zastávky Lipka ale zdaleka neskončí s příchodem prosince, firmy mají lhůtu na provedení stavební části do dubna, celý projekt pak musejí uzavřít do konce červena příštího roku. Vedle stavby samotné si zajistí i projekt a stavení povolení.

„Řešení spočívá v zajištění stability náspu provedením opěrných zdí. Dále z důvodu zlepšení stability dojde k posunutí koleje na horní straně náspu směrem dovnitř oblouku. Z tohoto důvodu budou nahrazeny dřevěné pražce, pražci tvaru Y a bude zde zřízena bezstyková kolej,“ přiblížila práce už dříve mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Kritické místo je uprostřed lesa a nejbližší přejezd, tedy přístupový bod, je vzdálen 1,5 kilometru. „Kolej bude snesena a znovu položena v celé délce od přístupového místa pro opravy až po samotné místo havárie, kde je možné napojit stávající svršek na nový stav,“ doplnila mluvčí.

Násep se ocitl v havarijním stavu koncem května poté, co jej narušily vydatné deště. Provoz vlaků musel být zastaven.

Podobnou havárii řeší SŽDC už více než rok v Krušných horách. Trať do Moldavy poškodil v březnu 2017 sesuv svahu v nepřístupném terénu mezi novoměstským a mikulovským tunelem. Sanaci provádí Strabag Rail, nečekaná zjištění v geologii už cenu navýšila na 64 milionů korun. Hotovo má být do konce roku.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Sleduji, že část disktujícících zde jako jediné dobré řešení nejízdnosti tatí vnímá jejich zrušení. Není třeba se obávat – i Jihočeský kraj se dlouhodobě a úspěšně snaží o postupné zrušení veškeré veřejné dopravy.
    Tak za čtvrtstoletí už nikdo nebude vědět, co to byla veřejná doprava na jihu Čech.

  • A opravdu ten násep porušily ty mohutné deště? Já jen, aby to spíš zase neukázalo kvalitu práce a materiálu před XX lety, jako tomu bylo celkem nedávno na trati 140, která už je zralá zase na druhý sesuv o kousek dál…

    • Spíše tam asi nikdo už dlouho nevyčistil pořádně odvodnění …

  • Většina lidí jezdí na Šumavu po trati ČB-ČK-Stožec, ne po té přes Volary ze Strakonic, takže zcela vyhozené peníze. A od Plzně se na Šumavu jezdí téměř výhradně busem či autem. Stejně tak z Prahy. A stejně tak němečtí a rakouští turisté využívají pouze trať kolem Lipna. To jsou fakta. Oprava tratě z Volar nahoru nedává smysl. Přitom pro cyklisty by to mohla být dobrá alternativa k vytížené silnici, s mírnějším sklonem než má ta silnice.

    • Však to taky je – jako výtah na Kubovu Huť. Ovšem na to tam musí být nějaký pohon jiný než vlastní, a ten se realizuje snáz po kolejích. Zajeďte se tam někdy podívat, až to opraví – sám jsem byl při své návštěvě překvapen, kolik jelo z Vimperka nahoru cyklistů.

      • Já taky, kolik jich jelo na Kvildu… zřejmě dokážou jet i cyklobusem, hlavně že je to vyveze na kopec, po čem to jede vůbec neřeší.

          • A hlavně nejezdí celoročně, i když cyklisté jezdí na výlety i třeba v dubnu i říjnu, a v zimě zase jezdí lyžaři – v jejich případě je to speciálně na Kubovu Huť i do Lipky (kam jich jezdí „hafo“) i z Českých Budějovic pochopitelně časově mnohem výhodnější přes Strakonice než přes Volary.

              • Hloupé názory: znáte tam ty silnice v zimě? A kde by na „Kubovce“ a v Lipce tolik dalších aut zaparkovalo, když už teď jich tam bývá plno?
                A to už vůbec neuvažujete o tom, že k autům se musejí jejich uživatelé vracet, což zejména běžkařům (a v létě cyklistům) vůbec nevyhovuje – navíc i k takovým návratům často musejí využívat VHD.

                • Já to na Šumavě v klidu zvládnul bez vlaku… čistě na kole a s cyklobusem. Nastoupil jsem na Soumaráku rozc. do busu a nechal se vyvézt na Kvildu, pak to na kole vyvedl pěšky nad Kvildu, sjel do Modravy, tam se projel ke slatím okruhem (jako většina) a busem jsem to vzal zas na Kvildu (abych se vyhl kopci). Odtamtud na kole zpět do penzionu. Další den okružní výlet a pak zase autem do Prahy domů. Vlak… k čemu?

                  A těch 10 aut navíc, což je obsazenost těch vlaků v zimě na té trati přes Volary, se tam v klidu vstřebá.

    • Šumava je pohoří dlouhé okolo 120 km. Podle vás by stačila jedna přístupová trať… Trochu málo ne? To je jako bychom řekli, nač je potřeba z Prahy tolik silnic a dálnic.

      • Protože po těch silnicích a dálnicích jezdí lidé. Po Šumavě vlaky vozí vzduch a většina lidí je na silnicích. V pouštích jsou i 1000km dlouhé úseky bez železnic. Když tam nikdo nežije, proč tam mít vlaky?

  • Nevíte někdo, jak je to s opravou té trati, kterou poškodil sesuv na D8?

    • Nic se tam neděje. Kromě občanů podpisujících petice o tu trať nikdo nestojí, takže ani nebojuje.

      • Přesně tak, ta byla ještě méně využívaná než tahle na Šumavě, ale i oprava téhle na Šumavě je nesmyslná.

        • Jejej, vy jste takový chronický rýpal a mudrc, že 🙂 Moc mi není jasné, proč někdo s takovým „odporem“ leze na specializovaný web, čte články o železnici a pak káže likvidaci dráhy na všechny strany. Taky likvidujete celé auto, když vám urezne výfuk? 😉

          • Někde je napsáno, že je to web čistě pro fanoušky lokálek? 😉 Já vlakům fandím, akorát nevidím smysl v tom, že trasy kde jezdí 2-5 lidí jezdí vlak a ne autobus.

Newsletter

Partneři


Výběr editora