Mosty na Smíchově se rekonstruují dvoukolejně. Navazovat přitom mají na trojkolejný Výtoňský most

Podle Správy železnic se zkapacitnění bude řešit až v budoucnu.
Na pražském Smíchově už v rámci prací souvisejících s modernizací Smíchovského nádraží probíhají betonáže základů trakčních podpěr u mostu přes Nádražní ulici. Oprava trati z nádraží směrem do centra až k Vyšehradskému mostu obnáší rekonstrukci celkem třech železničních mostů, kromě zmíněného ještě těch nad ulicí Svornosti a Strakonickou.
Probíhající práce počítají s tím, že zatímco most přes Nádražní ulici bude trojkolejný, zbylé dva budou nadále dvoukolejné. Projekt novostavby navazujícího Vyšehradského mostu mezi Smíchovem a Výtoní však bude mít koleje tři. Správa železnic to považuje za nezbytnou podmínku pro budoucí provoz vytíženého úseku.
Se třemi kolejemi Vyšehradského mostu nově počítají ve svém „opozičním“ plánu také zastánci rekonstrukce mostu. V loni zveřejněné studii proveditelnosti doplnili k současné konstrukci subtilní most na straně proti proudu řeky, aby byla podmínka ztrojkolejnění splněna.
Pokud se tedy skutečně někdy podaří dotáhnout buď novostavbu, či rekonstrukci a přístavbu Vyšehradského mostu do zdárného konce, vznikne na smíchovské straně úzké hrdlo navazujícího dvoukolejného úseku.
Deníku Zdopravy.cz nesoulad potvrdil za SŽ náměstek ředitele Stavební správy západ pro investice Jan Beránek. „Jde o návaznosti na investiční akci Rekonstrukce železniční stanice Smíchov, která zahrnuje všechny ty tři mosty směrem k Výtoňskému. A tento úsek je skutečně řešený jako dvoukolejný,“ uvedl Beránek.
V následném doplnění po publikaci článku Beránek dodal, že ze třech mostů bude v rámci rekonstrukce Smíchova trojkolejný pouze ten přes Nádražní a zbylé dva budou dvoukolejná mostní provizoria.
Podle něj se zkapacitnění bude řešit až v budoucnu. „V navazujících investičních akcích tam dojde k doplnění celkové kapacity tak, jak bude požadováno,“ dodal Beránek.
Čeká se na další rozhodnutí
SŽ dál pokračuje v přípravách novostavby Vyšehradského mostu, přestože poradní výbor UNESCO nedávno vydal doporučení, že most by se měl s ohledem na jeho památkovou hodnotu opravit s doplněním třetí koleje. Letos v březnu SŽ poslala k posouzení úřadům přepracovanou dokumentaci o vlivu na životní prostředí (EIA), následně uzavřela smlouvu na památkářský posudek HIA od německého experta, který by měl být hotový ještě letos.
Výtoňský most by měl být zachován a opraven, rozhodlo UNESCO. Přesun by nedával smysl
Zároveň pro SŽ projektanti z firem Sudop Praha a Top Con Servis připravují projektovou dokumentaci pro společné povolení stavby. Aktuálně s firmami SŽ podepsala dodatek ke smlouvě, který řeší dodatečné požadavky na rozšíření rozsahu architektonického pojetí stavby.
Studie úsek na Smíchov neřešila
Architektonická studie, která řeší přemostění Vltavy, byla totiž svým rozsahem omezena jen k Hořejšímu nábřeží. Rozsah stavby ale musí podle SŽ navázat na probíhající kompletní rekonstrukci Smíchovského nádraží.
„Vzhledem k časovému odstupu obou staveb, nebylo možné do rekonstrukce ŽST Praha-Smíchov kompletně zahrnout úsek železniční trati mezi ulicemi Nádražní a Hořejší nábřeží,“ uvádí se v dodatku ke smlouvě.
Proto se do dokumentace zahrne i architektonická studie prostoru podél současného zemního tělesa mezi Nádražní a nábřežím. Dodatečné práce na dokumentaci vyjdou na 2,1 milionu korun bez DPH.
(Poznámka: Článek byl aktualizován o upřesnění vyjádření Jana Beránka, že most přes Nádražní ulici bude tříkolejný, zbylé dva však budou dvojkolená mostní provizoria).