obrazok-zdopravy

Mosty na Smíchově se rekonstruují dvoukolejně. Navazovat přitom mají na trojkolejný Výtoňský most

Poškozená trolej u mostu na Výtoni. Pramen: Správa železnicPoškozená trolej u mostu na Výtoni. Pramen: Správa železnic

Podle Správy železnic se zkapacitnění bude řešit až v budoucnu.

Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Každý si už všiml, že SŽ s Výtoňským mostem nikam nespěchá. Tohle je jedno z osvětlení, postupně přiznaných. Smíchov celý rozkopán do 2030. Po Beroun taky. Druhý břeh se v budoucnu rozkope kvůli koleji, SP ani nemají. Pak rekonstrukce Vinohradských tunelů. Zas kolem magického 2030 mají SŽ ve svém plánu, že oblast bude hotova.
(přitom budoucnost mostu a třetí kolej řeší SŽ vizualizacemi už od 2015. Od minimálně 2020 se veřejně ví o stavu mostu, ve 2019 to věděla odborná veřejnost. SŽ správce ještě dřív)
Vlastně všechno postupuje jak má.

Jan Mazůrek

Nevidím v tom problém, tak se to pak zase rozkope a předělá. Proč to dělat najednou, když se to může předělávat dalších dvacet let. Hlavně se neunáhlit…

Vendelin

Amaretismus na entou v podani skázy železnic

fipkař

Nikoli – je to jen logická rozumná etapizace plynoucí z toho, že nikdo nezná definitivní řešení mostu, který by na rekonstruovanou stanici měl navazovat. Naštěstí je tam rezerva v prostoru mezi mostem přes Nádražní ulici a nábřežím, takže aspoň ten jedem most lze udělat jako jakž-takž definitivní řešení.

Martin

Ne, tito cast useku nikdo neresil, vyjezd ze smichova tri koleje, vytonsky most tri moleje a mezitim se resila jen rekonstrukce stavajicich dvoukolejnych premosteni….
Absolutni nesmysl…

Tomáš

Hlavně, že je ve výkresech smíchovského nádraží vidět, kde bude zajíždět tunely metra S.
Ne, fakt jen rezerva pro případné změny. Jak vidíte teď. Nikdo stále neví kde povede 3 kolej, tak těžko můžete připravovat mosty, které by jste pak případně museli upravit, protože bude nakonec trasa jinde. Není to amatérismus.

MOS

Sou to amaréti !

Projektant

V článku chybí jedna zásadní informace (je zvláštní, že ji pan Beránek neuvedl). Před dokončením architektonické soutěže (a de facto ani teď, dokud výsledná varianta nebude mít všechna povolení) nebyla/není jasná poloha kolejí na mostě. Vítězný trojkolejný most má jednu kolej v ose dnešního mostu a dvě symetricky po stranách, další návrhy mají koleje nesymetricky s různými osovými vzdálenostmi a různým umístěním vzhledem k pilířům. A v oblasti mostů Strakonická a Hořejší nábřeží jsou oblouky vedeny „různě“ pro napojení na most přes Vltavu. Most přes Vltavu je taky v různých návrzích různě vysoko, takže zmiňované dva mosty prostě nejde navrhnout… Číst vice »

fipkař

Inu, kdo má hlavu na něco víc než na zakrytí díry do krku, ten by na to měl snadno přijít sám, aniž by se musel v životě investicemi sám zabývat – už proto, že stanice se rekonstruuje nyní a most přijde na řadu až nejdříve za několik roků, přičemž nikdo zatím ani neví, jak bude vypadat. A kolik zbytečných emocí by tak bylo ušetřeno (resp. asi by ani nevzniklo), kdyby se tato (logická) informace objevila hned přímo v textu …

Martin

Jenze to logicke neni vubec, SZ ma hotovou studii i navrh trikolej eho vytonskeho a vyjezd ze smichova jako trikolejny, ale mosty nesli navrhnout?
Kdyby je rekonstruovali jako dvoukolejne kvuli tomu, ze cekaji na vytonsky, tak to pochopim, ale ze nemaji navrzene trikolejne, to fakt nechapu…
Stejnym zpusobem nemuseli delat navrh vytonskeho mostu, protoze mohli pockat na vysledek, ale necekali.., proc tedy cekali zde…

Projektant

Projekt Smíchova, který se teď staví, je o dost starší, než bylo i jen zadání soutěže na most, a byl jejím podkladem. Tj. všechny návrhy v soutěži se musely napojit na nové zhlaví na mostě přes Nádražní, ale zároveň měly prostor pro navázání kolejí na mostě v různých polohách.

Ivo Benda

Lze vyhovět památkářům tak, že lze postavit NOVÝ TŘÍKOLEJNÝ MOST SE STEJNOU NOVOU PŘÍHRADOVOU KONSTRUKCÍ – je to stejné, jako postavili repliku starého mostu v Bratislavě – k nerozeznání.

Je to tak snadné, nevím, proč to nikdo nikde ani nepíše ???

Dejf

ne, není to tak snadné. takhle poddimenzované mosty se dneska nestaví, nikdo se pod to nepodepíše. 3 koleje znamenají větší nebo masivnější oblouky samy o sobě, památkáři budou mít stejně kecy. i aktuální most byl víceméně laciné provizorium (tam už druhé) a že je tady s námi přes 120 let je věc, za kterou by se nám tehdejší konstruktéři vysmáli, že jsme úplný blázni. a bez průběžného štěrkového lože (zase vyšší hmotnost a masivnější oblouky), které zajistí použitelnou hlučnost vás stejně zazdí hygiena, takže je to od čerta k ďáblu. problém má jedno logické řešení, ale holt to ještě bude… Číst vice »

Ivo Benda

Když chete významně zvýšit nosnost mostu, musíte jej udělat silnější. Držet se památkářů znamená nerozšiřovat nosnost či kapacitu mostu.

Z hlediska vojenského je nejlepší postavit 3 samostatné oddělené konstrukce vedle sebe, o tom také nikdo nepíše. Protože železnice mají strategický význam.

3 oddělené kontrukce jsou sice dražší, ale lepší při samotné stavbě – postupně a neomezí přiliš provoz, dále při válce i opravě, mostu.

Jsem stroní inženýr a nosníky jsem počítal, nevidím v tom žádný problém.

fipkař

Pomonu-li požadavky vojenské strategie na to, aby ta jednokolejné mosty nebyly příliš blízko u sebe, lze přece i dvoukolejný (a asi i tříkolejný) most postavit jako soumostí jednokolejných mostů tak, že navenek působí jako jediný celek – a má to výhodu, že při opravách a rekonstrukcích lze postupovat po částech bez zásahu do těch zbývajících. Ale jak by se s tím byli schopni „poprat“ projektanti, architekti a památkáři v případě výtoňského mostu, to neumím posoudit.

Ivo Benda

Na Slovensku jsou tyto 2-kolejné mosty postaveny ve 2 provedeních pro každou kolej desítky metrů od sebe (kvůli válce). Viz trať Žilina – Vrútky – jednak hned za Žilinou a pod Strečnem.

Stačí se domluvit a projektově a konstrukčně to připravit.

Martin

Tesit neco kvuli valce v dnesni dobe, kdy mosty odpalite presnymi rozenymi strelami, nebo drony je jaksi pase…
Zrovna v Praze jsou od sebe hodne daleko dva mosty, ktere to resi a jeste bude mozne castecne vyuzit podzemni trat, byt s omezenimi…
Rychlou prepravu vojaku, zasobovani a techniky je nutne resit kazdopadne, ale nezavisle na jednom druhu dopravy,…

Ivo Benda

To můžete vše dát pod zem, ale to se nedoplatíte …

fipkař

Strečno je asi nejmarkantnější případ toho oddělení (oddálení kolejí), na Moravě se tomu hodně vzdáleně trochu blíží Lužná u Vsetína. Zejména na Slovensku jsou ale jsou i další „jednokolejná dvojčata“, ale už v těsnějším vzájemném souběhu, vždy však jde o paralelní samostatné mosty. Já jsem ale měl na mysli, že existují i řešení, kdy dva paralelní mosty jsou úplně těsně u sebe „svázány“ do jediného celku tak, že tvoří vlastně jediný most se dvěma oddělenými mostovkami. Konkrétní příklad takového ocelového mostu mě ovšem nenapadá, ale asi to tak funguje právě (spíše) i v případech (železo)betonových železničních mostů s průběžným štěrkovým… Číst vice »

Qěcy

Na Slovensku mají zrovna u těchto mostu tři prdele místa a žádný panoráma. V Praze nereálné.

Qěcy

Nemůže to působit stejně, protože dnes máte dva příhradové nosníky (pravý a levý), u trojkolejného mostu by byly 4, aby byly shodné. Pravý, vnitřní pravý, vnitřní levý a levý. U dvou mostů vedle sebe byste musel mít taky 4 a u tří jednokolejných 6. A z jakéhokoliv jiného úhlu, než 90° by hustota prihrad byla buď dvojnásobná, nebo trojnásobná oproti dnešku. Tohle zastánci paralelního příhradového mostu asi nechtějí vidět. Popírají to, že průhlednost konstrukcí se radikálně sníží. Naopak vítězný návrh má tak subtilní závěsy z oblouků, že průhlednost zvýší i oproti dnešnímu mostu. Ale má zase tlustší horní obloukový nosník,… Číst vice »

fipkař

Vy máte na mysli dva či tři úplné zcela samostatné mosty těsně u sebe, ale já jsem chtěl naznačit něco jiného, jen to neumím správně přesně popsat: myslím, že i na tom současném výtoňském mostu jsou asi jeho spodní části (mostovky) samostatné pro každou kolej a jen „svázané“ spolu, takže jsou to vlastně dva mosty v jednom. A soudím, že u tak velikých ocelových mostů pro více kolejí to snad ani jinak řešit nelze.

Qěcy

To nevím. Podle mě je mostovka v příčném řezu účko pro dvě koleje. Mokropeský taky.

Projektant

Památkářům vyhovuje i vítězný návrh „nového“ mostu ze soutěže (ve skutečnosti rekonstrukce stávajícího mostu se zachováním řady památkově chráněných prvků – forma tří oblouků, zachované pilíře i klenby na Výtoni, přesun a zachování původní nosné konstrukce jako lávky apod.). Ale nevyhovuje aktivistům a politikům, kteří naskočili na aktivistickou vlnu a sbírají na tom body.

Frantík

Já bych s tím rád souhlasil, ale podepřel byste to tvrzení nějakým skutečným pohledem většího množství památkářů?

Projektant

Památkaři byli u zadání soutěže a seděli i v komisi.

Jaaa

A přesto nechtějí sejmout ochranu?

Ono je to totiž trochu jinak, než píšete.

Projektant

O sejmutí památkové ochrany není řeč, vítězný návrh památkou zůstane.

Jaaa

Já rozumím tomu, že se to celé zakamuflovalo do pofidérního názvu “rekonstrukce mostu” jako se to dělá vždycky, když se potřebuje tohle zamaskovat, nicméně památkáři nejsou malé děti, aby se spokojili s názvem. Je zjevné, že i na “rekonstrukci” jsou kladeny vyšší nároky z hlediska vzhledu a technologií, než tady připouštíte. Starý most potřebuje demoliční výměr.

dujka.robert

V Bratislavě nestavěli žádnou repliku a s předchozím mostem, nebo spíš ještě ke všemu, soumostím, nemá společného prakticky nic. Ani vzhledově, ani parametry, ani způsobem použití. Jen je příhradový, aby nevypadal úplně jinak a nebudil negativní emoce, jako v Praze. To, co je navrženo v Praze, se starému mostu, alespoň opticky, přibližuje mnohem víc. Bohužel v Praze už o podobu nejde, stalo se z toho téma nejrůznějších zájmových skupin a řešení ode zdi ke zdi.

Qěcy

Ne. Furt to někdo vytahuje. Technicky to z podstaty fyziky a metalurgie nejde. Ledaže by někdo vymyslel řešení z ultrakehkého ultrapevného materiálu. To je dokonce i možné, ale určitě aspoň dvakrát nákladnější.

František Josef

Paráda! Takže vlastně podmínka tříkolejného výtoňského mostu byla jen taková chiméra od SŽ, aby se muselo bourat. A já si hned říkal, jestli je tam ta třetí kolej potřeba. Takže rekonstrukce Výtoňského mostu bez nutné třetí koleje celý projekt značně zlevní a urychlí. Výborně, konečně nějaká pozitivní zpráva.

Flek

Přece někdo nemůže být takhle hloupý..

Michal M

Může, a zdá se mi, že se tu množej.

El Barto

To je možné, a kromě toho Halásek vystupuje již stabilně jako více lidí, protože férově sám za sebe diskutovat neumí.

Michal82

Most se rekonstruovat nebude. Ekonomicky ani provozně to nedává smysl.

František Josef

Bude to levnější a rychlejší než nový most.

Michal M

Říkal kdo?

Jaaa

Ale vždyť se celá ta stavební akce s výměnou mostu jmenuje “ Rekonstrukce železničních mostů pod Vyšehradem”.

Dejf

Tvl tohle je stejně pěkný. Normální člověk by si řekl, pojďme to připravit a kompletně zrealizovat za nickolejného provozu v úseku hlavní nádraží mimo – radotín mimo až po provedení rekonstrukce branického mostu, aby bylo kudy to objet. Když budou hotové přípravy, tak jsme z toho s rezervou za dva roky venku a máme na jednom z klíčových uzlů české železnice zase na 100 let klid. Ne, my se v tom radši budeme plácat 15 let a lidi si o nás budou myslet že jsme slabomyslný… Já dokážu pochopit, že někde na lokálce, kde zase tak o nic nejde se… Číst vice »

Michal M

Mně na šotoušcích baví, že si myslej, že „selským rozumem“ ulámou i dopravní stavitelství a etapizaci komplikovaných liniových staveb.
A teď si přečti příspěvky výš a pouč se pro příště, že v oblastech, kde nejsi suterén, se nevydávají žádné kategorické soudy…

Pavel

Já bych ze Smíchova udělal koncové nádraží jako se to dělalo za starého Rakouska a žádné mosty se nemusí řešit. Stejně se vymýšlejí furt samé kraviny a to, co se navrhuje, v podstatě nestačí už v době návrhu. Stejně jsme železniční skanzen.

percula

Pokud tam bude stavební příprava montáž mostu pro 3 kolej, je to asi v pořádku. Kvuli mostu přes Vltavu , kdese asi dockame ze spadne, jsou 3 koleje na navazujícím zatim zbytečně. Jestli se stavebni přípravou nepočítá, tak je to další příklad neschopnosti,.

PetrV

O tom ovšem asi nikde není ani slovo, takže…?

Ondra L.

Rad bych se nekdy ministra dopravy zeptal, zda by takovehle obstrukce prilustil u dalnicniho mostu na D1. Ja myslim, ze tam uz by bylo hotovo davno, bez jakehokoliv ohledu na ochranu pamatek, prirody, obyvatel, bez ohledu na cenu i logiku. Pokud jde o zeleznici, tam je na vsechno casu habadej. V tom je koneckoncu pristup poslednich dvou vlad kontinualne stejny. Skolstvi, socialni sluzby, bydleni, verejna doprava, zivotni prostredi atd. – to vse je tak maximalne tematem uspor, jediny dlouhodoby projekt nasi politiky je realizace planu dalnic ze 70. let. Jeho nedavne rozsireni o dalsich 500 km je uz jen nazornou… Číst vice »

Jaaa

Myslíte most Smejkalka?

Broge

Přesně tak. Říkal jsem si, co by ministr dělal, kdyby nyní někdo chtěl zapamátnit most Šmejkalka na D1. To by byl jiný fofr…

V. F.

Celá práce správy železnic je dlouhodobě úplně nesmyslná. Nedávno se vyřešil historický dluh, kde se na dvoukolejný Branický most přidávala druhá kolej, protože tam byla položená jen jedna. A teď se budou dělat úplně stejný hlouposti, které se budou muset zase v budoucnu dodělávat. To samé Vyšehradský most. Bezdůvodně se možná bude opravovat na dvě koleje, i když tam je potřeba most se třemi kolejemi. A ta třetí? Bude se jakýmsi způsobem k tomu lepit vedle. Hrůza a děs tohle.

SYN

No, s tím Mostem inteligence… dokud byla na pravém břehu Vltavy jednokolejka, neměly dvě koleje na mostě moc význam… a byly by se nechaly celkem rychle doplnit, jakmile by to k něčemu bylo.
V případě toho co tu debatujeme by bylo důležité aby pokus se „sáhne“ na mosty přes Strakonickou a Nádražní, tak aby byly připravené na tři koleje… Trať mezi nimi by byla bonusem (připravená) ale ty mosty jsou principiální omezující část.

Pavel

Všude postavíme tři koleje! A budeme světový unikát lidské omezenosti, protože všude jinde se staví koleje buď dvě, nebo čtyři. V Česku tři.

PetrH

Tři koleje jsou na pravém břehu. Víc se jich tam nevejde.

Pavel

Ta trať byla připravena na dvě koleje z Radotína až do Krče včetně tunelu.

Petr

Právě že ne, trať byla připravená pro dvě koleje z Radotína k tunelu a od tunelu do Krče, ale tunel jako takový prostě dvoukolejný nevychází, kvůli profilům, i dnes je v něm pouze jedna kolej. Někde jsem dokonce slyšel/četl že druhá kolej byla na mostě položena, a pak snesena, ale už nevím kde (tak píše se to na wikipedii). Vůbec ten most byl takový hurá projekt, po jeho dokončení trvalo skoro 10 let než po něm začaly jezdit vlaky.

Jaaa

Tunel je profilem dvojkolejný. Ale je na užší profil, než je dnes požadovaný UIC-G a nevejde se tam ani trolej.

Micky

Druha kolej byla polozena pri stavbe a slouzila k zatezkavacim zkouskam a ihned pote zas snesena z mostu.

Michal M

V tunelu možná ani nebyla položena.

SYN

Nicméně kolej až do Krče byla jen jedna, minimálně posledních 20let…

suri

Z článku není zcela zřejmé, zda nově budované mosty a těleso na smíchovské straně budou umožňovat v budoucnu doplnit třetí kolej, až to bude potřeba, nebo to bude stavebně opravdu jen pro dvě koleje a v budoucnu se to bude složitěji doplňovat nějakými přílepky. Jestli to bude ta druhá varianta tak všechna čest SŽ.

Qěcy

Kvalitní novinář to buď zjistí a napíše do článku, nebo aspoň napíše, že se mu to nepodařilo zjistit.

mic

V článku se píše o dvoukolejném mostním provizoriu…

Qěcy

To sice jo, ale učitel slohu by vám to jako kvalitní článek uznat nemohl.

Qěcy

A učitel žurnalistiky.

noerf

Poslední dobou nějak nechápu plány SŽ na dopravní řešení. Na jedné straně plány s poměrně malým na zdvojkolejnění a rychlost 200 (České Budějovice – Plzeň) nebo 250 km/hod (České Budějovice – Linec). Na druhé straně trasa z Plzně do Mnichova, kde je velký potenciál nákladní dopravy a nedotované osobní dopravy bude část úseku jednokolejná s rychlostí 115 km/hod. Podobně jako tyto mosty, které by měli být připravované ideálně jako čtyřkolejné, aby byla kapacita pro nákladní dopravu a prostor pro výluky (opravy trati) bez nutnosti NAD.

micat1

To je ale jednoduché, zde není na vině SŽ. Lepší trať do Bavorska nechtějí Němci a víc než 3 koleje skrz centrum Prahy neprotáhnete, takže 3kolejný most bude muset stačit. Další koleje má přidat metro S, respektive „Metropolitní expres spodem“.

Pavel Filip

Němcům vůbec nebude vadit, když bude trať do Bavorska na našem území lepší.

Qěcy

To nebude, ale ekonomika oolodvojkolejky vyšla už silné na hraně. Tak proto.

Pavel Filip

To samozřejmě vím. Ale říct „Němci nechtějí lepší trať do Bavorska“ je stejně přitažené za vlasy jako říct „Češi nechtějí lepší trať do Česka“.

noerf

V tom případě nechápu, jak mohou výše jmenované tratě v jižních Čechách vyjít ekonomicky. Nebo se nepočítá s tím, že tam bude jezdit nákladní doprava.

Qěcy

On je taky ještě nikdo neohodnotil. Hodnotili ty úseky od Prahy do Budějovic. A ty vycházejí zase proto, protože to je trať Praha – Budějovice, milionové město se statisícovým 140 km od sebe ve vnitru. Kdežto z Budějovic do lince, z Plzně do Mnichova/Norimberka je to větší vzdálenost a není to vnitro, poptávka je podstatně menší a asi se hned tak nezvedne. U nákladní přepravy je to jiné. Jenže ta je stále utlačována vyžíráním kapacity a rychlých tras osobní dopravou a přednostním přídělem kapacity pro osobní dopravu. A především pak neprujezdností úseku Třebová – Praha, uzlu Praha a trati 171… Číst vice »

a8n

Samozřejmě, o to míň toho budou muset udělat na své straně.

František Josef

Měl jste napsat, že dvoukolejku do Bavorska nechce Nová Guinea. Ale jinak, až bude dvoukolejka do Německa dokončena, ona si své zákazníky najde. I na železnici platí dopravní indukce, tedy že volná kapacita nasaje více vlaků.

původní_gp

Indukce neplatí. Do Děčína taky vedou z vnitrozemí čtyři koleje a nepozorujeme, že by nasávaly víc vlaků, než zvládne dvojkolejka do Bádu.

Qěcy

Neplatí. Mohla by platit jedině, že by začaly nové nákladní vlaky vznikat a zanikat před sousedními místy s vyčerpanou kapacitou.

Vendelin

Stejný paskvil bude i CEB-PLZ. Tam má taky zůstat jedna kolej na kratkem useku, zbytek dvoukolejny.

Qěcy

Až bude hrozit taková poptávka po vlacích, aby bylo potřeba dodělat druhou kolej i ve zbytku, tak ten svršek a spodek už bude aspoň 30 let starý.

Jarda

Existuje už nějaký časový plán, kdy se bude nový most stavět ? Je ostuda, že expres, ze kterého by minimálně třetina cestujících na Smíchově vystoupila, tuto stanici mine. Nebo že polovina osobních vlaků končí na Smíchově, ačkoliv by většina cestujících potřebovala na hlavák.

Petr

Samozřejmě. #2028

Dusmor

Myslíte tím #ActualYear+3

SYN

Tato diskuze asi nebude „živá“ víc než půl roku, takže je 2028 celkem správně… 🙂

Frantisek X

Půlka lidí z Os na Smíchově vystoupí, ne všichni potřebují přes centrum – zvláště, až bude ještě zkrácena jízda MHD k Pankrácké pláni. Ex by mohly zastavovat na Kačerově, odtamtud už se dá busy na Novodvorskou stejně, jako ze Smíchova. Nebo ve Vršovicích, podle toho, kudy by byla větší poptávka.

jfp

Urcite Kacerov, Vrsovice jsou pro jih srovnatelny s lahvakem.