První výsledek studie: VRT do Drážďan povede přes Ústí, kde vznikne nové nádraží
Správa železniční dopravní cesty už má první výsledky studie proveditelnosti vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany. Zřejmě nejdůležitějším výstupem je přesměrování
Správa železniční dopravní cesty už má první výsledky studie proveditelnosti vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany. Zřejmě nejdůležitějším výstupem je přesměrování tratě skrz Ústí nad Labem, kde má vzniknout nové nádraží pro osobní dopravu do všech směrů. Studii pro SŽDC zpracovává francouzsko-české sdružení Egis Rail a Cedop.
Posazení krajského města na trať není tak samozřejmé, jak se na první pohled jeví. Podle původních plánů měla VRT procházet západně od města u Chabařovic a fakticky tak kopírovat dálnici D8. Ústí by tak z tratě nemělo žádné benefity. Ve stopě za městem je trať také zanesena v zásadách územního rozvoje kraje, které se tak po dokončení studie budou muset změnit.
„Komplexní vyhodnocení první etapy jednoznačně doporučilo změnu trasy nové trati RS4 mezi Prahou a Drážďany tak, aby bylo přímým zapojením trati obslouženo krajské město Ústí nad Labem, kde má vzniknout nové centrální osobní nádraží,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Podle něj pro východní trasu přes město hovoří i poznatky z geologických průzkumů, které probíhají v česko-saské spolupráci. Z nich vychází průchod Českého středohoří východní trasou jako výrazně vhodnější než trasa zakotvená v ZÚR.
První výsledky studie také doporučují v zájmu maximálního využití tratě pro některé její úseky smíšený provoz osobní a nákladní dopravy. To se týká především přeshraničního tunelu pod Krušnými horami, kde by nákladní vlaky jezdily 120 kilometrů v hodině, osobní výhledově až 230 kilometrů v hodině. Mezi Prahou a Ústím se pak počítá s rychlostí až 350 kilometrů v hodině.
Součástí projektu je také odbočka RS42 na Louny a Most, která má sloužit jako základ nového konkurenceschopného železničního spojení Prahy a Karlových Varů. I pro tuto odbočku se počítá se smíšenou dopravou.
Celá studie by měla být hotová v červnu. Projekt VRT Praha – Drážďany je v úseku Praha – Lovosice zařazen do prioritní evropské sítě TEN-T core network, která by měla být hotová do roku 2030.