99 kilometrů rychlotrati najednou. Stát řeší spojení staveb dvou VRT do jedné

1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic

Kvůli vysokorychlostní trati se pořizovaly vlaky na 200 km/h pro rychlíky do Brna. Teď hrozí, že rychlost nevyužijí.

Správa železnic (SŽ) začíná řešit, že z plánované vysokorychlostní trati VRT Polabí nevybuduje sjezd do koridoru Praha – Kolín v Poříčanech. Důvodem jsou úvahy o spojení výstavby s navazujícím úsekem VRT Střední Čechy. Spojením výstavby obou tratí by došlo k vybudování 99 kilometrů rychlotrati z Prahy-Běchovic až do Světlé nad Sázavou.

Vyplývá to z dodatku ke smlouvě se sdružením projekčních firem Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald. To připravuje projektovou dokumentaci pro celou trať. Podle dodatku mají zpracovat studii postradatelnosti sjezdu u Poříčan právě kvůli spojení výstavby obou úseků. S požadavkem přišly Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a také ministerstvo životního prostředí. To chce posuzovat vliv stavby na životní prostředí u obou staveb současně.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové jde také o reakci na aktuální vývoj přípravy VRT na Moravě, která směřuje ke spojení projekčních úseků do jednoho většího stavebního a provozního celku. „Takové spojení je výhodné i z pohledu posouzení vlivu na životní prostředí, které je díky tomu komplexní a jednotné pro celou zvažovanou budoucí stavbu,“ řekla mluvčí.

Studie ukáže možné úspory

Kromě navázání na VRT Střední Čechy aktuálně Správa železnic řeší i novou VRT Východní Čechy. Ta by napojila Hradec Králové a Pardubice. „Využitelnost sjezdu Poříčany by byla maximální jen v dočasném období, kdy bude v provozu pouze VRT Polabí bez brzkého pokračování ve směru na Brno nebo východní Čechy. Proto po dohodě se SFDI zadáváme studijní prověření, zdali by došlo k významné úspoře, pokud by se tento sjezd nerealizoval a byl budován cílový stav již ve střednědobém horizontu,“ uvedla Eberl Friebová. „Jedním z doporučení SFDI bylo také prověřit rozsah případných úprav napojení spojovacích kolejí z VRT do konvenční trati Kolín – Poříčany,“ řekl generální ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

VRT Polabí Běchovice - Poříčany. Pramen: Správa železnicTrasa VRT Střední Čechy. Foto: Správa železnic

Nevybudování sjezdu u Poříčan by v resortu dopravy způsobilo ale také poněkud absurdní situaci. Podle plánů měly po VRT Polabí jezdit rychlíky linky R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Jejich nasazení na tuto trasu by uvolnil částečně kapacitu koridoru. Současně jejich započítání zlepšilo ekonomickou návratnost rychlotrati.

Zrušení sjezdu u Poříčan by znamenalo, že by nemohly VRT vůbec využít a do Kolína by z Prahy musely po stávající trati. Pak zůstane otázkou, proč stát požadoval v soutěži na provoz linku R9 rychlost 200 km/h. Tu by totiž využil jen na rychlotrati. Na stávající infrastruktuře by stačilo 160 km/h. Jednotky na 200 km/h jsou dražší než na 160 km/h.

Tagy Běchovice - Poříčany MŽP Poříčany R9 SFDI Správa železnic Státní fond dopravní infrastruktury VRT VRT Polabí VRT Střední Čechy Vysokorychlostní tratě v Česku
60 komentářů